Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 161: Wie zonder zonden is Verslag leesclub Wie zonder zonden is van Bo Svernström

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Leesclub 161, Wie zonder zonde is – Bo Svernström

Inleiding

Het verhaal: Wie zonder zonde is

Als elfjarige vermoordde Robert Lindström zijn speelkameraadje met een blok beton. Ondanks het technische bewijs dat er werd gevonden, kwam het vanwege zijn leeftijd nooit tot een veroordeling. Als volwassene leidt Robert een teruggetrokken bestaan, totdat hij een verontrustend telefoontje krijgt van een journaliste die een boek schrijft over de zaak. Ze beweert dat Robert onschuldig is. Maar waarom blijft hij dan volhouden dat hij het gedaan heeft?

Tegelijkertijd wordt er in Roberts oude woonwijk in Stockholm een meisje vermoord. Alles doet denken aan de omstandigheden van toen. Daarmee is de jacht op de waarheid geopend: journaliste Lexa, rechercheur Carl Edson en Robert zelf duiken op de zaak. Is Robert onschuldig en loopt de moordenaar nog vrij rond? Of heeft Robert wederom toegeslagen?

De schrijver: Bo Svernström

Bo Svernström (1964) heeft een PhD in Zweedse literatuur en heeft lang voor Aftonbladet gewerkt, een van de belangrijkste kranten van Zweden. Wie zint op wraak werd jubelend ontvangen en is in tien landen vertaald. Svernström woont in Stockholm en werkt daar fulltime aan zijn boeken. Onlangs verscheen Wie zonder zonden is.

De lezers:

Lezer 1: leentje, 47 jaar
    Ik heb altijd honger om nieuwe schrijvers te leren kennen. Deze ken ik niet. Een kind dat iemand vermoord heeft of toch niet??? Waarom zegt Robert dan dat hij het gedaan heeft?? Ben toch wel heel erg benieuwd hoe het in elkaar zit.

Lezer 2: Grietje, 58 jaar
    Ik heb zijn eerste boek Wie zint op wraak gelezen en zou wel willen kijken of deze net zo goed is.

Lezer 3: Alice1812, 42 jaar
    Ik heb me altijd al afgevraagd of moorden al op jonge leeftijd kan beginnen en of daar dan een reden voor is, bij dit boek lijkt dat zo te zijn dus ben erg benieuwd!

Lezer 4: ChantalH, 51 jaar
    Ik wil heel graag meedoen aan deze leesclub. Ik ben nu bezig in deel één en dat smaakt meteen naar meer. Het lijkt me geweldig om meteen met het tweede deel verder te kunnen gaan. Het verhaal spreekt me ook erg aan. Wat is er nu toch gebeurt met Robert toen hij elf was. Was hij wel schuldig? Ik ben heel erg nieuwsgierig.

Lezer 5: Nancy Lutz, 53 jaar
    Heel graag wil ik meedoen aan deze leesclub. Ik ben na het eerste deel, Wie zint op wraak, heel erg benieuwd naar dit tweede deel.

Lezer 6: Arda, 59 jaar
    Waarom ik mee wil doen met het boek Wie zonder zonden is omdat het mij een spannend boek lijkt en ik heb nog nooit iets van deze schrijver gelezen.

Lezer 7: Jet spanjersberg, 57 jaar
    Ik doe graag mee, het klinkt weer erg spannend. Ik heb nog nooit van deze schrijver gehoord en dat is een reden om me in te schrijven, dus ja, ik doe graag weer mee.

Lezer 8: Alex Van Damme, 48 jaar
    Ik ben nieuwsgierig naar hoe je verder leeft als je als elfjarige iemand gedood hebt. Hoe dit je altijd achtervolgt, hoe je er mee opstaat en mee gaat slapen, en hoe het verleden zich herhaalt, opengetrokken wordt. En benieuwd naar deze auteur.

Lezer 9: Gerda, 64 jaar
    Zijn eerste boek kreeg veel aandacht in de media en staat erg hoog op mijn wensenlijst.
    Toen ik dan ook zag dat er een leesclub met zijn tweede boek kwam wist ik gelijk wat te doen…
    Ik ben erg benieuwd naar de plot van dit boek en hoe de schrijver er naar toe gaat werken. Een jongen die iemand vermoord heeft met een blok beton maar onschuldig blijkt te zijn? Klinkt erg intrigerend dus kom maar op!

Lezer 10: ivonne, 52 jaar
    Het lijkt een spannend verhaal, goede afleiding in deze moeilijke tijden.

Lezer 11: CRusson, 45 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub (Wie zonder zonde is) omdat de titel mij al enorm aantrekt en door de lezersvragen je dieper over het boek moet nadenken en meer betrokken bent bij het boek.

Lezer 12: LiesbethLeest, 55 jaar
    Uiteraard ben ik dol op thrillers, maar Scandinavische auteurs (en vooral tv-series!) hebben bij mij een streepje voor. Deze auteur ken ik nog niet, maar de achterflaptekst spreekt me erg aan. Ik schrijf alleen maar in als ik denk, dit boek zou ik evt. ook zelf kopen.

Lezer 13: Kristelwerkx, 50 jaar
    Ik heb zo genoten van Wie zint op wraak dat ik graag mee doe aan de leesclub en mijn gedachte kan zeggen over dit boek.

Lezer 14: de_Stefs, 38 jaar
    Ik wil graag deelnemen omdat Bo Svernström bekend staat om de thrillers met goede plottwists. Ik heb echter nog niets van hem gelezen. Ik zou er graag over mee kunnen praten. Ik ben vooral benieuwd hoe de moorden zich tot elkaar verhouden. Er zit zo veel jaar tussen de moorden. Als het dezelfde dader is, waarom zit er dan zo veel tijd tussen? Of zijn er nog meer vergelijkbare moorden waar we nog niets vanaf weten?
    Lezer 15: glendy, 27 jaar
    Graag zou ik mee willen doen omdat het me een ontzettend spannend boek lijkt en ik ondanks mijn dyslectie zo veel mogelijk boeken wil kunnen uit lezen. Met een leesclub is een extra stokje achter de deur dat dit ook gaat lukken.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-eenenzestigste boek dat door de leesclub is gelezen is Wie zonder zonden is, geschreven door Bo Svernström, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij HarperCollins Holland.

Leesclubs en debuten zijn nauw met elkaar verbonden en dat is niet in de laatste plaats omdat lezers graag een nieuwe auteur willen ontdekken. Deze redactie wil daar natuurlijk graag aan tegemoet komen en mede om die reden heeft ze gekozen om de al snel bekroonde Zweedse auteur Bo Svernström met zijn tweede thriller Wie zonder zonden is onder het vergrootglas te leggen, nadat zijn debuut Wie zint op wraak veel lof had ontvangen.

De eerste indrukken gingen natuurlijk over de buitenkant van het boek, zoals door Alice1812 werd verwoord: ‘Ik vind de cover mooi maar niet heel spannend’ maar ‘Ik verwacht toch wel spanning en intrige en wat onverwachte wendingen’. Voor Grietje was de auteur niet geheel onbekend: ‘Ik heb zijn eerste boek Wie zint op wraak gelezen en was best onder de indruk van het verhaal. Hoop dat het verhaal net zo spannend is als zijn eerste’. Tenslotte ivonne: ‘Ik ken de schrijver niet, maar de naam klinkt Scandinavisch en ik heb al vele boeken van Scandinavische auteurs gelezen die erg goed waren, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen’.

Na deze verschillende reacties kan het inderdaad nog alle kanten op…

Even weer terug naar Alice1812: ‘Ik vond het boek niet zo goed als ik gehoopt had, het is zeker NIET de nieuwe Lars Kepler. Misschien had ik hierdoor ook te hoge verwachtingen van het boek’. En natuurlijk zijn we nieuwsgierig naar Grietje: ‘Het verhaal vond ik zeker boeiend en het boek was eigenlijk ook zo uit gelezen. Door dat je nooit helemaal precies wist wat er zou gaan komen bleef ik geboeid lezen Zijn schrijfstijl is prettig om te lezen persoonlijk vond ik het begrijpelijk geschreven’. Om tenslotte de mening van ivonne te gaan horen: ‘Het boek leest makkelijk, sommige stukjes zijn meer boekvulling dan dat ze iets toevoegen aan het verhaal zoals die man in het bejaardenhuis en over de broer van Robert’.

Het enthousiasme spat er nog niet echt van af dus maar snel de meningen van de andere deelnemers mee gaan lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat de_Stefs:
    De cover zegt mij weinig. Het oogt niet bijzonder eng, eerder uitzichtloos. Dat komt vooral door de persoon bovenin, die met afhangend hoofd naar de zee of het strand kijkt. Het boek zou ik niet oppakken vanwege de afbeeldingen, misschien wel omdat de auteur zo prominent vermeld staat. Dat oogt wel eigenwijs. Ik verwacht een origineel verhaal van deze auteur. Dat is deels vanwege de wijze waarop zij naam op de cover staat, maar ook door zijn c.v. Omdat het boek ik aangeprezen met ‘de nieuwe Lars Kepler’ verwacht ik veel plotwendingen.

Citaat Gerda:
    De cover heb ik opgezocht en even goed bekeken, ik heb namelijk een ePub ontvangen.
    De jongen bij de waterkant maakt op mij een moedeloze indruk, zijn schouders hangen. Waar gaat hij onder gebukt? De symboliek van de brug ontgaat me (nu) nog, misschien als ik morgen in het boek begin dat het me al lezende duidelijk wordt. Net als zijn debuut staat de naam van de auteur prominent op de cover, maar op zo’n manier dat het mij niet stoort. Ik vind het eigenlijk wel leuk gevonden.
    De flaptekst triggert me gelijk, wat een apart gegeven, daar wil ik meer van weten.
    Mijn verwachtingen van de auteur zijn neutraal, dit wordt mijn kennismaking met hem. Ik weet nog niet hoe hij schrijft en of zijn stijl me aan zal spreken. Zijn eerste boek zou ik, vanwege de goede recensies in de media, ook graag willen lezen.

Citaat Alice1812:
    Ik vind de cover mooi maar niet heel spannend. Een jongen op het strand en een brug? Misschien kom je er lezend achter wat de betekenis is maar zo zegt het (nog) niet zoveel. Ook het rode rondje met ‘de nieuwe Lars Kepler’ is een beetje verwarrend (het boek is immers niet van deze schrijver al zal het betekenen dat het net zo’n goede schrijver is) We gaan het zien! Ik ben enorm fan van Lars Kepler dus als het daar een beetje bij in de buurt komt… Ik verwacht toch wel spanning en intrige en wat onverwachte wendingen!

Citaat Grietje:
    Het is echt een cover die herkenbaar is voor Bo Svernström vooral de grote BO valt echt op. De achtergrond met de jongen die er verloren bij staat geeft een trieste aan blik. De cover geeft mij wel het gevoel dat dat het verhaal zich in Zweden afspeelt. Ik heb zijn eerste boek Wie zint op wraak gelezen en was best onder de indruk van het verhaal. Hoop dat het verhaal net zo spannend is als zijn eerste.

Citaat CRusson:
    De figuur op de voorkant lijkt in dubio te staan. Is dit de dader of de hoofdpersoon. Dit titel is zonder meer goed en waarschijnlijk speelt water een belangrijke rol in het verhaal. Als ik de achterflap lees, blijkt het over een cold case te gaan welke misschien toch nog speelt.
    Ik denk dat gelijk dat als ik de titel combineer met de tekst op de achterflap dat de hoofdpersoon waarschijnlijk niet de moordenaar is en dat het een spannend boek gaat worden die naar deze echte waarheid zal leiden.
    Ik verwacht dus een spannend boek, waarin langzaam stukje voor stukje duidelijk gaat worden wat er destijds gebeurd is en de ontrafeling van de werkelijkheid. Maar hoe dit verhaal tot stand komt en hoe de schrijfstijl is, daar ga ik achter komen.

Citaat ChantalH:
    Ik vind de cover er niet echt interessant of aansprekend uitzien. Hij ziet er wel erg modern uit en lijkt op de cover van het voorgaande boek. Je ziet duidelijk dat het een vervolg is. Dit is het tweede boek dat ik van deze auteur ga lezen. Het vorige boek had een vlotte schrijfstijl met een interessant einde. Ik verwacht dit nu ook wel weer.
    Naar aanleiding van zijn vorige boek en de flaptekst verwacht ik een spannend boek dat dieper ingaat op de gedachtegang van de mens en een verrassend einde. Ik hoop ook weer de vlotte en spannende schrijfstijl tegen te komen.

Citaat ivonne:
    Ik vind de cover niet echt bijzonder, oogt een beetje saai. Het verhaal op de achterkant nodigt wel uit tot lezen. Ik ga er vanavond in beginnen. Ik ken de schrijver niet, maar de naam klinkt Scandinavisch en ik heb al vele boeken van Scandinavische auteurs gelezen die erg goed waren, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Citaat Alex Van Damme:
    De cover is mooi, een brug, een schip, het oneindige water. Het heeft iets mysterieus. Ik ken de auteur niet; maar ik vermoed dat hij een vrij typische thrillerschrijver is. Ik verwacht een spannend verhaal, pageturner, maar met diepgang, zoals het karakter en het verleden van een van de hoofdpersonages. Iemands die als kind een speelkameraadje doodt; kan nooit een normaal leven leiden. Hoe ga je hiermee om, hoe groei je op. Ik ben hier nieuwsgierig naar.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Nancy Lutz:
    Ik ben op 78% van het ebook. Wat een geweldig boek is het weer. Ik vergelijk het een beetje met het balletje in een flipperkast. Het rolt heen en weer en de spanning loopt op om daarna heen en weer te vliegen en je niet weet waar het heen gaat. Zoiets dus….
    Ik ben, nog, geen vreemde citaten tegengekomen.

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik ben net over de helft van het boek, het leest makkelijk weg.
    ‘In die tijd hadden we een boom op de bovenverdieping staan,’ vulde Marit aan. Dat vond ik ook een aparte zin, maar net zoals bijdrager de Stefs zegt, ik ken ook de situaties in de huizen daar niet. Het verhaal kan wat mij betreft nog alle kanten op, je merkt zelf bij de “politie” verdeeldheid.

Citaat leentje:
    Ben nu bijna aan blz. 150. Het verhaal kwam mij zo bekend voor en ja hoor ik zette mijn luister boek weer op. Stille wateren, Eva Nagelkerke die ik bijna uit heb en de verhalen zijn echt zo identiek bij het ene gaat het over een jongen bij het andere over een meisje. Bij op jong leeftijd beschuldig van moord. Ze gaan beiden op zoek naar de waarheid en krijgen verwittigen dat ze er mee moeten stoppen. Ook hoe ze zichzelf slecht vind. Zo jammer vind ik dit.

Citaat LiesbethLeest:
    Inmiddels heb ik ca. 2/3 van het boek gelezen. Het leest heel fijn en wordt steeds spannender; er komen steeds meer opties voor het verloop van het verhaal. Op de achterflap staat dat Lexa beweert dat Robert niet schuldig is en dat Robert volhoudt het wel gedaan te hebben, dat vind ik in het verhaal wat genuanceerder liggen. Des te beter.
    Ergens in het begin zegt Robert: “Ik heb een Robert bedacht”. Ik ga nu steeds meer vermoeden dat deze quote klopt.
    Tot nu toe ben ik twee (zet)fouten tegengekomen, dus dat is heel netjes!

Citaat Kristelwerkx:
    Ik zit op ongeveer de helft van het boek. Wat vind ik het weer geweldig!

Citaat Arda:
    Ik ben halverwege. Het boek leest makkelijk weg De verschillende personages zijn goed uitgewerkt. Nog geen gekke dingen tegengekomen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Wie zonder zonden is is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 161ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,52 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Wie zonder zonden is van Bo Svernström geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,93
    2. Plot: 7,46
    3. Leesplezier: 7,82
    4. Schrijfstijl: 7,79
    5. Originaliteit: 7,68
    6. Psychologie: 7,46

Gemiddelde puntenwaardering: 7,52.

Citaat de_Stefs:
    Vooral het karakter Robert evolueert. Je ziet dat hij naarmate het verhaal vordert anders over zichzelf gaat denken en dus ook anders gaat handelen. De overige karakters evolueren voor mij minder. Het is daarbij meer dat je gaandeweg het verhaal de karakters beter leert kennen. Robert is toch wel mijn favoriet. Hij is op een bepaalde manier aandoenlijk. Hij is duidelijk al op jonge leeftijd gevormd door de gebeurtenissen. Ik zou wel wat aan Lexa willen veranderen. Ik krijg niet echt hoogte van haar, ze gaat niet echt leven voor mij. Ik zou meer beschrijven wat haar drijft om een boek over Robert te willen schrijven en waarom ze zich zo afzet tegen haar moeder. Ik vind de schrijfstijl wel passen bij het soort verhaal. Er zit een goede balans in beschrijven voor de sfeer versus kort en krachtig een situatie neerzetten om de spanning er in te houden.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Alice1812:
    Ik vond het boek niet zo goed als ik gehoopt had, het is zeker NIET de nieuwe Lars Kepler.
    Misschien had ik hierdoor ook te hoge verwachtingen van het boek. Het boek is wel vlot geschreven en leest wel makkelijk weg maar ik kon het makkelijk aan de kant leggen wat voor mij veelzeggend is. Ook het plot zag ik echt aankomen wat erg jammer is.
    Verder heeft het boek ook niet iets heel unieks, het verhaal is leuk verzonnen maar ik vond het op de een of andere manier toch niet spannend genoeg. Ik zou het een matige thriller noemen, sorry meneer Bo Svernström! Mijn advies, maak het spannender!
    Beoordeling: 6,17

Citaat ChantalH:
    Ik heb niet het idee dat de karakters echt evolueren. Ze worden wel goed uitgediept om er achter te komen wat er is gebeurd en om te begrijpen waarom dit is gebeurd. Dit is een hele nieuwe aanpak voor mij. Ik heb niet echt een favoriet personage. Ik denk dat ik wel met Robert meeleef, maar hij is niet bijzonder toegankelijk of geliefd. Met Carl leeft je weer wel meer mee. Je wilt dat hij goed werk doet en de zaken oplost, maar je merkt ook dat hij ook maar een mens is en soms de verkeerde kant of de verkeerde beslissing neemt. Ik zou niets willen veranderen. Het verhaal is juist mooi in balans. De stijl past prima bij het verhaal. Korte hoofdstukken die vlot en spannend zijn geschreven met vaak een kleine cliffhanger. Dit houdt de vaart in het verhaal.
    Beoordeling: 8,17

Citaat LiesbethLeest:
    De plot (= verhaallijn) vind ik heel origineel! De spanning wordt heel geleidelijk opgebouwd (maar wordt nooit bloedstollend) en wordt samen met de plot telkens gevoed met stukjes verhaal van 28 jaar geleden. Zit mooi in elkaar. Het einde (de ontknopingen, meervoud) vond ik teleurstellend. Ik vond ze nogal ongeloofwaardig, vooral de andere daders zijn er wat met de haren bijgesleept. Jammer.
    De schrijfstijl vind ik niet geweldig. Het boek leest makkelijk en het verhaal is meteen boeiend genoeg om door te lezen en de aandacht te houden, maar er zijn veel schrijvers die origineler en smeuïger vertellen, waardoor ik ook nog geniet van de manier waarop het boek is verwoord.
    De plot is geloofwaardig. Door een traumatische ervaring kun je herinnering volledig verstoppen, vooral kinderen zijn hier goed in. Zoals gezegd vond ik de ontknoping minder, maar zeker niet volledig geloofwaardig. Alles bij elkaar vind ik het een origineel, voldoende spannend en goed in elkaar gestoken boek.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Nancy Lutz:
    Vooral Robert en Lexa evolueren. Robert wordt door Lexa gedwongen om zijn verleden onder ogen te zien. Lexa is een brutale doorduwer die naderhand wat rustiger te werk gaat. Niet echt een favoriet personage, maar ik vind Robert toch wel het interessantst. Hij is gevormd door zijn slechte jeugd en het idee dat hij zijn beste vriend heeft vermoord.
    Een heerlijk spannend verhaal met diverse onverwachte zijweggetjes en bovendien een fijne schrijfstijl. Ik vind hem boeiend schrijven. Wie zint op wraak heb ik gelezen en zijn volgende boeken ga ik zeker ook lezen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat leentje:
    Ik had geen hoge verwachtingen van het boek. Het boek was niet echt spannend. Het was al vlug duidelijk dat Robert niet de dader was de vraag was alleen wie dan wel. Het was wel heel mooi hoe het heden en verleden door elkaar verweven was.
    Het boek blijf mijn wel heel de tijd boeien. Blijf schrijven, kan alleen maar verbeteren.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Jet spanjersberg:
    Já, de karakters evolueren wel. Je leert ze steeds beter kennen en dus ook waarom ze zo reageren. Mijn favoriet is Robert, aandoenlijk en sleept een aardig rugzakje mee. Ik vind het een fijne schrijfstijl en daarom past het voor mij wel bij het verhaal. Ik vind het eerder een vlot geschreven en boeiend verhaal.
    Já, ik ben wel van plan meer van deze auteur te gaan lezen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Grietje:
    Het plot zat goed in elkaar er waren meerdere ontwikkelingen en dat maakte het verhaal veel interessanter. De structuur van het plot was goed opgebouwd je kreeg door dat je soms terugblikt naar 28 jaar geleden langzaam een idee hoe het precies is gegaan. Daarom bleef je geboeid lezen hoe het allemaal bij elkaar zou komen en bleef het voor mij toch steeds wel een verrassing hoe het verhaal liep. Ik had zo mijn vermoeden over de moord van 28 jaar geleden maar verder waren er wel wat verrassingen. Het verhaal vond ik zeker boeiend en het boek was eigenlijk ook zo uit gelezen. Door dat je nooit helemaal precies wist wat er zou gaan komen bleef ik geboeid lezen Zijn schrijfstijl is prettig om te lezen persoonlijk vond ik het begrijpelijk geschreven.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Gerda:
    Niet alle karakters evolueren even sterk, maar het meest opvallend is voor mij toch wel Robert. In het begin van het boek is hij onzeker en vindt hij zichzelf een slecht mens (niet raar na wat hij allemaal heeft meegemaakt). Gaandeweg wordt hij zelfverzekerd en durft hij positiever over zichzelf te gaan denken. Mijn favoriet is vanaf het begin toch Robert, op een bepaalde manier heeft hij mijn sympathie. Zelfs als hij, onverwachts, raar uit de hoek komt. Dat bracht me even aan het twijfelen of ik “het” toch niet verkeerd had….?
    De schrijfstijl vind ik prima bij dit verhaal passen. Wel moest ik in het begin even wennen aan alle namen en het teruggaan in de tijd. De schrijfstijl vond ik vlot en prettig. Niet te veel sfeer schetsen maar recht op het doel af.
    Wie zint op wraak zou ik dolgraag willen lezen. De vele plotwendingen in dit boek waren verrassend goed gevonden!
    Beoordeling: 7,83

Citaat ivonne:
    Het plot is zeker verrassend, dat wat 28 jaar geleden is gebeurd is wel snel duidelijk maar de moorden van nu zijn niet snel te herleiden en dit leidt tot een spannend einde. Het boek leest makkelijk, sommige stukjes zijn meer boekvulling dan dat ze iets toevoegen aan het verhaal zoals die man in het bejaardenhuis en over de broer van Robert.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Alex Van Damme:
    Het karakter van Robert wordt zeer goed neergezet, hij lijkt afstandelijk en gaat op een speciale manier om met zijn verleden. Gaandeweg laat hij meer van zichzelf zien. Misschien spreekt Lexa mij het meest aan, maar ik zou daarvoor het eerste boek moeten lezen voor ik dit kan bevestigen. Carl lijkt me dan wel een toffe ‘peer’. Ik vond het karakter van Camilla te oppervlakkig, te gemaakt, en helaas gaf dit veel van het verhaal weg. De hoofstukken worden in de derde persoon geschreven afgewisseld met hoofdstukken die door Robert verteld worden. Dit zorgt ervoor dat het verhaal toch een beetje vooruitgaat. Schrijfstijl vind ik filmisch; bij sommige fragmenten merk je toch dat je die bekijkt vanuit een camerapositie.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Kristelwerkx:
    De schrijfstijl is toch nog wel ergens verrassend. Op een bepaald ogenblik heb je wel iets van: mmm, die kan het zijn. Maar toch. Het plot zit goed in elkaar.
    Dit einde had ik niet echt zien aankomen?  Heel vlot geschreven. Verrassend!
    De stijl van Bo Svernström is wel uniek denk ik.

Citaat CRusson:
    Ik heb inmiddels het boek uit en ik vind het boek zeker een aanrader.
    Om de vraag te beantwoorden of de karakters evolueren, kun je natuurlijk zeggen dat het tijdspad van het boek door de verspringingen meer inzicht verzorgt voor de karakters. Je kunt dus beter zeggen dat je tijdens het lezen bepaalde personages beter gaat begrijpen. Of hoe zaken uit het verleden invloed hebben op hedendaags gedrag. Dus ik zou zeggen meer inzicht in het waarom in plaats van dat er in het boek karakters duidelijk evolueren.
    Mijn favoriete karakters zijn Robert en Lexa. Ook vind ik Carl een leuk karakter, typisch een man. Lexa vind ik leuk omdat zij zich door niks en niemand laat tegenhouden en op haar eigen gevoel en bevindingen vertrouwd. Robert omdat het verhaal om hem heen gebouwd is. Ik zou Bernt niet in het verhaal hebben toegevoegd, omdat ik ook geen sympatie voor hem kan opbrengen. Wellicht had Camilla dan iets uitgebreider neergezet kunnen worden.

Citaat Arda:
    Het plot zit goed in elkaar er waren meerdere ontwikkelingen en kwamen goed samen. Nee ik had dit einde niet aan zien komen. Jazeker ik vond het een boeiend verhaal en wilde steeds verder lezen. Het was begrijpelijk geschreven en daarom makkelijk te lezen.
    Ja, de karakters ontwikkelen zich goed en je leert ze steeds beter kennen. Robert is wel mijn favoriet, omdat hij veel heeft meegemaakt.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

de_Stefs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Mooi verslag van een goede leesclub.
    Bedankt voor de organisatie, Cees van Rhienen.

Ik vond het erg leuk om mee te doen.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

Ik vind het altijd leuk te lezen hoe andere over een boek denken dat ik ook heb gelezen. vind het alleen jammer dat er nooit een discussie ontstaat vind ik ook altijd wel lijk. bij een boek.
    Hoe smaken toch zo verschillen en we toch allemaal van trillers houden.
    Wat mijn hier meteen opvat iedereen heeft netjes mee gedaan. geweldig toch.
    ik kijk al uit naar mijn volgde boek dat ik mag meedoen.

de_Stefs
    Bijdrager

@leentje
    Ik ben het helemaal met je eens dat het nog leuker zou zijn als er onderling wat discussie zou ontstaan.

Ik merk echter dat ik dat wat lastig vind door de manier waarop de reacties geplaatst worden op de pagina (het is niet goed duidelijk wat een reactie waarop is, de reacties over hetzelfde komen niet per se bij elkaar te staan). Misschien is daar in toekomstige leesclubs wel wat aan te doen?

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

@leentje
    Ik ben het helemaal met je eens dat het nog leuker zou zijn als er onderling wat discussie zou ontstaan.

Ik merk echter dat ik dat wat lastig vind door de manier waarop de reacties geplaatst worden op de pagina (het is niet goed duidelijk wat een reactie waarop is, de reacties over hetzelfde komen niet per se bij elkaar te staan). Misschien is daar in toekomstige leesclubs wel wat aan te doen?

@de_stefs
    Technisch is het niet mogelijk om alles bij elkaar te schuiven. Als je wilt reageren kun je gebruik maken van de link ‘Quote’ rechtsonder bij het tekstveld van een bericht. Je neem dan de opmerking van je collega-deelnemer mee naar beneden en daar kun je dan (achter de voorgedrukte tekst) je reactie plaatsen. Dan staan ze in ieder geval bij elkaar en kun je zien waar de reactie op wordt gegeven.

LiesbethLeest
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Bedankt dat ik mee mocht doen aan deze leesclub. Smaakt naar meer!

de_Stefs
    Bijdrager

@de_stefs
    Technisch is het niet mogelijk om alles bij elkaar te schuiven. Als je wilt reageren kun je gebruik maken van de link ‘Quote’ rechtsonder bij het tekstveld van een bericht. Je neem dan de opmerking van je collega-deelnemer mee naar beneden en daar kun je dan (achter de voorgedrukte tekst) je reactie plaatsen. Dan staan ze in ieder geval bij elkaar en kun je zien waar de reactie op wordt gegeven.

Bedankt voor de tip Cees!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.