Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 144: VOX Verslag leesclub VOX van Christina Dalcher

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #25595 |

Leesclub 144, VOX  – Christina Dalcher

Inleiding

Het verhaal: VOX

Je mag honderd woorden per dag spreken. Eén woord meer en je krijgt een stroomstoot van duizend volt. Welkom in het nieuwe Amerika.

Dr. Jean McClellan brengt haar tijd in stilte door. Ze heeft een teller om haar pols die elk woord bijhoudt dat ze spreekt. Ieder woord boven de honderd zorgt voor een krachtige stroomstoot. En dat is niet de enige maatregel die de nieuwe regering heeft opgelegd.

Sinds er een extreem conservatieve partij aan de macht is gekomen, zijn miljoenen vrouwen hun baan kwijtgeraakt. Hun bankrekeningen zijn bevroren, hun paspoorten ingetrokken. Meisjes leren niet langer lezen en schrijven. Wie zich niet aan de regels houdt, wordt weggevoerd naar een heropvoedingskamp en komt nooit meer terug.

Dan staan er ineens twee mannen op de stoep. Voordat Jean het zwijgen werd opgelegd, was ze een begenadigd wetenschapper en nu is haar kennis hard nodig. De mannen doen Jean een aanbod dat ze niet kan weigeren: ze mag weer ongelimiteerd praten. Maar tegen welke prijs?

De schrijver:  Christina Dalcher

Christina Dalcher werkte als taalkundige op de City University London voor ze zich op schrijven richtte. Als ze niet aan het schrijven is, zit ze waarschijnlijk in een hoekje haar stukgelezen exemplaar van De Shining te herlezen, of eet ze pasta in de straten van Napels.

De lezers:

Lezer 1: tesdro, 40 jaar
    Een interessant verhaal. Daar hou ik wel van. Honderd woorden is niet veel en de straf die er op staat is wel erg hoog. Het maakt mij nieuwsgierig tegen welke prijs Jean weer mag praten.

Lezer 2: Dini57, 62 jaar
    Het boek staat al geruime tijd op de verlanglijst.
    Ik praat vijf kwartier in een uur, dus het lijkt mij een ramp dat je maar honderd woorden per dag mag zeggen.

Lezer 3: kareltje, 50 jaar
    Omdat ik dit zo’n origineel onderwerp vind, zeker in een maatschappij waar zoveel lege woorden tellen. Ik ben heel benieuwd hoe dit in deze thriller verwerkt wordt!

Lezer 4: laure89, 29 jaar
    Ik heb al heel veel over dit boek zien passeren en gelezen, dus ik ben heel benieuwd of het de hype waard is!

Lezer 5: Elsa Bakker, 34 jaar
    Jaaa dit boek leek mij gelijk al zo tof toen het uitkwam! Een origineel verhaal hopelijk dat mij weer eens ouderwets gaat verrassen!!!  Ik wil heel graag mee doen aan de leesclub om te ontdekken of ik dit boek echt zo fantastisch vind als dat het nu al in mijn hoofd is!

Lezer 6: EliJos, 46 jaar
    Dit lijkt me zo’n gaaf boek dat ik heel graag kans maak om met deze leesclub mee te doen. Volgens mij is dit echt zo’n boek waar je doorheen vliegt en waarbij je op een gegeven moment het aantal woorden gaat tellen wat je zelf uitspreekt om te kijken of je het zelf zou kunnen.

Lezer 7: BeJa, 58 jaar
    Het lijkt mij een erg mooi boek en het is erg origineel. De zin: ‘Een angstaanjagend verhaal in de stijl van The Handmaid’s Tale’ maakt mij helemaal nieuwsgierig naar dit boek!

Lezer 8: Gerda, 64 jaar
    En ja hoor, daar ben ik weer. Wat een prima boeken in de leesclub, had me aangemeld voor nr. 142, daar ben ik helaas niet voor ingeloot. Dus gisteren heb ik me aangemeld voor leesclub nr. 143,  Meisje zonder verleden en nu komt er een leesclub met het boek  VOX  waar ik ook al zoveel goeds over heb gelezen. Het leesfragment smaakte naar (veeeeeeel) meer. Wat een thema, ontzettend goed bedacht volgens mij.
    Dus ga ik verder met duimen want ik wil weer reuze graag deelnemen aan een leesclub!

Lezer 9: Sabrina, 33 jaar
    De cover spreekt me eigenlijk niet aan. Het verhaal ben ik heel benieuwd naar!

Lezer 10: marcel, 57 jaar
    Omdat het me een zeer interessant boek lijkt.

Lezer 11: Marjoleine, 36 jaar
    Dit verhaal intrigeert me zo! Maar honderd woorden mogen praten per dag. Dat doe ik al in 5 minuten! En dan dat de vrouwen alles niet meer mogen, maar de mannen blijkbaar wel. Hoe bizar en oneerlijk. Ik ben heel benieuwd naar het plot van dit boek. Wat voor voorstel zou dit zijn, en hoe gaat dit allemaal aflopen?

Lezer 12: Sorayalatten, 27 jaar
    Ik zou graag meedoen aan de leesclub van Vox het is een boek wat hoog op mijn wil ik lezen lijst staat omdat het verhaal me aanspreekt en omdat het wordt vergeleken met Handmaids tale welke ik graag heb gelezen en momenteel kijk.

Lezer 13: Anita, 56 jaar
    Slechts honderd woorden per dag. Lijkt mij een onmogelijke zaak! Vrouwen die alles kwijtraken inclusief het recht op onderwijs en ontplooiing?! In mijn denkwereld uitgesloten. En toch… benieuwd hoe het verhaal gaat en welke prijs er moet betaald worden.

Lezer 14: Roos, 38 jaar
    Ik heb dit boek al veel op bookstagram voorbij zien komen, door velen wordt het in een adem met de boeken van Atwood genoemd. Ik ben zo benieuwd!

Lezer 15: Annemie, 62 jaar
    Ik wil graag deelnemen omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe schrijvers.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-vierenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is VOX, geschreven door Christina Dalcher, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Boekerij.

Je mag honderd woorden per dag spreken. Eén woord meer en je krijgt een stroomstoot van duizend volt. Welkom in het nieuwe Amerika.

Met zo’n kop op de schterflap wordt iedere thrillerliefhebber wel getriggerd. Zo ook deze redactie. Dat is de reden dat zowel de uitgever als de redactie beide vonden dat dit boek niet mocht ontbreken in de ThrillZone leesclub.

‘Ik praat vijf kwartier in een uur, dus het lijkt mij een ramp dat je maar honderd woorden per dag mag zeggen’, aldus Dini57 als motivatie bij haar inschrijving. Ook kareltje vindt het onderwerp origineel: ‘Omdat ik dit zo’n origineel onderwerp vind, zeker in een maatschappij waar zoveel lege woorden tellen. Ik ben heel benieuwd hoe dit in deze thriller verwerkt wordt’. En Sorayalatten schreef ons: ‘Ik zou graag meedoen aan de leesclub van Vox het is een boek wat hoog op mijn wil ik lezen lijst staat omdat het verhaal me aanspreekt en omdat het wordt vergeleken met Handmaids tale welke ik graag heb gelezen en momenteel kijk’.

Veel soortgelijke, diverse redenen voor deelname kregen we in de bus dus dat belooft wat…

‘Heel verrassend. Het einde, met al zijn elementen, was ook verrassend. VOX had steeds mijn volle aandacht. De schrijfstijl is prettig, maar ook omdat je vanuit het meeleven met Jean erg geboeid bleef. VOX is een realistische, geloofwaardig en aangrijpend boek! Geniaal gevonden’, aldus kareltje.
    Sorayalatten bleef ook positief: ‘Ik denk dat Patrick mijn favoriet is omdat hij echt worstelt met hoe hij moet omgaan met zijn verantwoordelijkheid in zijn baan en de pijn die hij voelt omdat Jean en zijn dochter zich moeten houden aan o.a. de 100 woorden regel’. Tenslotte Dini57: ‘De plot zat goed in elkaar en werd goed opgebouwd. Ook de terugblikken waardoor veel duidelijker werd over de personages. Meeslepend geschreven waardoor je verder wilde lezen met genoeg wendingen in het verhaal. Ik had wel tijdens het lezen steeds de gedachte van hoe gaan ze dit oplossen? Het einde was niet helemaal wat ik gedacht had dus verrassend’.

Voor meer verrassingen snel zelf doorlezen, ik zit alweer aan mijn honderd woorden…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Gerda:
    Sinds ik dit boek in de media ben tegen gekomen vraag ik me af wat de cover te betekenen heeft. De naam VOX is niet van een hoofdpersoon, de tekst “Stilte kan oorverdovend zijn“, vind ik erg intrigerend! En als ik de achterkant lees wil ik direct aan het boek beginnen.
    De auteur ken ik niet dus ik ben erg benieuwd. Mijn verwachtingen zijn hoog. Een apart thema, wat me erg aanspreekt. Nu maar hopen dat de schrijfster haar verhaal goed neer kan zetten!

Citaat BeJa:
    Ik vind het een raadselachtige cover die mijn nieuwsgierigheid opwekt. Wie of wat is VOX
    liet me sprakeloos achter klinkt veelbelovend. De auteur ken ik niet, dus ik laat mij verrassen. Ik verwacht een intrigerend verhaal.

Citaat marcel:
    Het is een intrigerende cover, vooral met illusie van geluidsgolven om de o. Het rood en zwart associeer ik met hel en verdoemenis dus dat belooft wat. De auteur is voor mij totaal onbekend. De achterkant schept hoge verwachtingen, dus op naar blz 1.

Citaat Elsa Bakker:
    Ik vind de cover wel opvallend en trekt mij aan, het geeft voor mijn gevoel gelijk een dualiteit weer en maakt mij nieuwsgierig naar het inhoudelijk verhaal. Ook zijn alle teksten op de cover en achterzijde goed leesbaar door de kleurstelling en ook zijn de quotes duidelijk gekozen om nog meer lezers te trekken. Al met al vind ik het vooral een slimme cover. Van de auteur heb ik absoluut geen verwachting want ik ben nog niet bekend met haar schrijfstijl. Wel heb ik even haar website bekeken en zij heeft het in ieder geval goed begrepen hoe je jezelf goed in de picture zet! Ze komt in haar ‘About me’ stukje over als een sympathieke intelligente vrouw. Haar gehele website draagt bij aan dat ik nog nieuwsgieriger word naar VOX.

Citaat EliJos:
    Ik vind de cover erg opvallend en mooi in evenwicht… alleen weet ik niet of ik ‘m zo aantrekkelijk vind. Waarschijnlijk zou ik het boek niet snel hebben opgepakt wanneer ik niets over het verhaal had gehoord/gelezen. Het is haar debuut dus valt er over de auteur nog niet veel te zeggen, ben wel heel nieuwsgierig naar het verhaal, hopelijk weet ze ‘m goed over te brengen. Ik probeer geen hoge verwachting te hebben omdat ik niet teleurgesteld wil worden. Het verhaal spreekt me enorm aan en ik ben dan ook reuze nieuwsgierig hiernaar. Het zat hier wat tegen maar gelukkig kan ik morgen eindelijk aan dit boek beginnen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Gerda:
    Er stonden meerdere mooie teksten in maar ik heb 2 citaten uitgekozen;
    Op blz 211 (reader) ”Mensen worden niet als monsters geboren. Ze worden stukje bij beetje gekneed en geboetseerd tot ze op woestelingen lijken, tot ze net als het ontspoorde monster van Frankenstein hun eigen gang gaan.“
    En op blz 235 “Het enige wat we hoeven doen, is hun stem afpakken” en “alles is een woord dat men snel in de mond neemt en zelden letterlijk opvat”.
    Het verhaal ontwikkelde zich zoals ik hoopte dat het zou doen met op de helft een interessante twist !

Citaat Sorayalatten:
    Opvallend citaat:
    “Alles wat Jackie had voorspeld, kwam uit. In het kwadraat. Het raasde van alle kanten op ons af, en wel zo geruisloos dat we geen kans hadden de gelederen te sluiten.”
    “Sinds twee minuten heet ik geen Jean meer. Mijn naam is nu dief. Of verraadster, denk ik”
    Ik vind dat de verhaallijn zich minder interessant ontwikkelt dan ik had verwacht. Om niet te spoileren zou ik dit pas uitleggen in het topic na het lezen.

Citaat Dini57:
    Op het moment dat dit topic opende had ik het boek net uit. In het begin dacht ik, wat een raar boek. Maar ik vind het een heel erg origineel boek. Ik had ook dat ze zei, mijn naam is nu dief of verraadster.
    Op pagina 114. Over Lin. Staat iets over 15 jaar geleden toen ze eind 40 was. Vraag me af hoe oud ze nu is dan

Citaat tesdro:
    Ik ben nu over de helft van het boek maar ik vind de echte spanning ontbreken. Ik had het spannender verwacht. Wellicht komt het nog.
    Op blz. 8 het woord lexemen. Ik moest dit woord even opzoeken. Nog nooit van gehoord.
    Op blz. 22 staat detail maar dit moet volgens mij details zijn.
    Verder een goed geschreven boek. Een bijzonder boek en ook schokkend.

Citaat kareltje:
    Hadden jullie dat ook? Dat je zo meeleeft dat je zelf ook minder woorden gebruikt in de momenten tussen het lezen door? Of geldt dat alleen voor vrouwen?
    Maar goed, dit is een boek waar ik meteen in zat en waar ik heerlijk in doorgelezen heb.
    Het verhaal was verrassend en ontwikkelde zich in die zin niet zoals ik verwacht had. Ik ben geen storende dingen tegenkomen, niet qua zinsbouw of qua woorden.

Citaat EliJos:
    Wat een bizarre wereld….hoewel….het rare / enge is dat ik op één of andere manier dit allemaal niet eens ondenkbaar vind….
    Grappig om te lezen dat de vorige president de ‘eerste zwarte president’ van Amerika was, leg je meteen een link met die waardeloze president die ze nu hebben. (Sorry, mijn persoonlijke mening).
    Soms komen er inderdaad wat onbekende woorden langs voor mij, helemaal wanneer ze het vakjargon spuien. Heb besloten om daar gewoon overheen te lezen om geen snelheid te verliezen. Ik ben erg nieuwsgierig naar het verdere verloop en ga ‘m nu lekker uitlezen!

Citaat Roos:
    Ik heb niet echt opmerkelijke citaten, het is vooral het thema en de gebeurtenissen (het aantal woorden dat je mag spreken, hoe gemakkelijk ze haar paspoort kwijtraakte) dat me tijdens het lezen erg bezighield. Eng.
    De verhaallijn ontwikkelde zich enigszins zoals ik verwachtte. Wel vond ik een aantal sprongen in het verhaal groot en niet meteen duidelijk, waardoor ik toch even moest teruglezen/nadenken/verder lezen wat er nu eigenlijk gebeurd was. Dit haalde me wel even uit het verhaal, dat vond ik jammer. Het eerste gedeelte van het boek vond ik wel sterker dan het tweede gedeelte.

Citaat Marjoleine:
    Na anderhalf uur een derde van het boek uit.
    Het doet fysiek wat met mij. Ik voel afschuw en weerstand. Het verhaal wordt zo goed verteld dat het echt lijkt.De gedachten dat dit zomaar werkelijkheid zou kunnen worden in de ogen van sommige mensen laat me niet los.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  VOX  is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  144ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,16 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  VOX  van Christina Dalcher geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,73
    2. Plot: 7,36
    3. Leesplezier: 8,68
    4. Schrijfstijl: 7,91
    5. Originaliteit: 8,73
    6. Psychologie: 8,55

Gemiddelde puntenwaardering: 8,16

Citaat Gerda:
    De karakters veranderen tijdens het verhaal. Volgens mij heeft het voor alle personen zo’n impact dat dat natuurlijk gevolgen heeft. Omdat Jean toch wel de hoofdpersoon is volg je haar veranderingen het best. Ze worstelt met de dingen om haar heen, verzet zich er eerst tegen, maar gaandeweg ziet ze mogelijkheden. Om haar heen (het gezin) zie je vooral haar man Patrick en oudste zoon Steven veranderen! Mijn favoriet is Jean, waarschijnlijk toch ook wel omdat het verhaal vanuit haar perspectief is geschreven. Je voelt het meest met haar mee en begrijpt de meeste van haar keuzes.
    De schrijfstijl vond ik prima, wel vond ik het af en toe jammer dat ze soms echt vakjargon gebruikte. In het begin zocht ik het op maar later las ik erover heen…..
    Beoordeling: 9,50

Citaat kareltje:
    Het boek is heel goed opgebouwd. Soms met terugblikken naar de tijd dat Jean haar werk kon doen, er verzet vanuit andere vrouwen kwam, terwijl Jean toen het gevaar nog niet zag en zich op haar werk en haar nieuwe partner richtte. Hiermee kun je ook een maatschappelijke ontwikkeling volgen. Het boek is vanuit het perspectief van Jean geschreven. Dat vind ik een hele goede keuze van de schrijfster. Er zitten verrassende nieuwe elementen en wendingen in. Heel verrassend. Het einde, met al zijn elementen, was ook verrassend. VOX had steeds mijn volle aandacht. De schrijfstijl is prettig, maar ook omdat je vanuit het meeleven met Jean erg geboeid bleef. Het boek vergde niet veel van mijn concentratie, maar ik kan me voorstellen dat sommige woordkeuzen wat technisch lijken. Ik had daar geen last van. VOX is een realistische, geloofwaardig en aangrijpend boek! Geniaal gevonden.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Sorayalatten:
    De karakters veranderen wel maar naar mijn idee wel te weinig. Jean blijft vrijwel gelijk in het boek, alleen haar man en zoon veranderen echt heel erg. Ik denk dat Patrick mijn favoriet is omdat hij echt worstelt met hoe hij moet omgaan met zijn verantwoordelijkheid in zijn baan en de pijn die hij voelt omdat Jean en zijn dochter zich moeten houden aan o.a. de 100 woorden regel. Hij maakt ook echt een verandering door. En de liefde die hij blijft hebben voor Jean vind ik erg mooi. Ik had het mooier gevonden als Jean ook een hele ommekeer met bepaalde dingen had, of dat ze in ieder geval meer veranderde. Vond de schrijfstijl prima voor dit soort boek, alleen had ze wat meer met emoties en spanning kunnen spelen maar over het algemeen was het een goed geschreven stijl.
    Beoordeling: 6,42

Citaat marcel:
    Het verhaal zit goed in elkaar, met constant aanwezige spanning, terugblikken en verrassende wendingen. Het was een genot om te lezen. Deze plot zit goed in elkaar. De opbouw naar de grand finale heeft een aantal zekerheden maar ook een aantal verrassingen in petto. Naarmate het verhaal vordert zie je het einde aankomen maar het blijft lang een surprise.
    Ik vond VOX zeker een boeiend verhaal. Het leest heel prettig met een ondertoon van spanning en een gevoel dat dit de nabije toekomst zou kunnen zijn. Prettige schrijfstijl.

Citaat tesdro:
    Ik vind dat Jean steeds sterker en krachtiger wordt gedurende het verhaal. Lorenzo is zo’n mooie Italiaanse man die alles voor zijn kindje overheeft en het liefst zo snel mogelijk samen met Jean vertrekt. Het maakt het verhaal romantisch naast alle ellende die zich afspeelt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Patrick zou wel wat meer voor zichzelf op mogen komen. Hij weet dat Jean verliefd is maar laat het over zich heen komen. Hij doet er weinig aan om de liefde terug te winnen.
    Ja de schrijfstijl past er goed bij alhoewel ik sommige woorden wel op moest zoeken, want daar had ik echt nog nooit van gehoord maar dat is een kleinigheidje.
    Beoordeling: 8,00

Citaat BeJa:
    Het plot zit heel goed in elkaar en de weg ernaar toe vol met onverwachte gebeurtenissen en wendingen. Het einde vond ik verrassend. Het boek had steeds mijn volle aandacht en ik kon het maar moeilijk wegleggen. Niet eens omdat het bloedstollend spannend was maar omdat het boeide. De schrijfstijl is aangenaam en past bij het boek. Soms spannend en ietwat beklemmend. Ik hoop dat ze door gaat met schrijven, ik zal zeker een volgend boek ook gaan lezen.

Citaat EliJos:
    Niet alle karakters evolueren heel duidelijk, maar van sommigen komt de ware aard pas later naar boven. Wie ik het duidelijkst vind evolueren is Steven. Misschien komt dit ook doordat hij in de puberteit zit en hij stees meer besef krijgt van wat er nou eigenlijk werkelijk gebeurt. Hij gaat er steeds verder in mee, in die nieuwe denkwijze naar vrouwen toe, totdat zijn ogen geopend worden en hij ineens een stuk volwassener is. Ik vind Del geweldig en Jackie maar heb ook een zwak voor Steven. Misschien omdat ik in hem mijn eigen puberzoon zie en hierdoor de frustratie voel als ik zijn moeder was en precies voor me zie hoe de interactie tussen zijn moeder Jean en hem verloopt (op een gegeven moment wilde ik hem het liefst door elkaar rammelen).
    Beoordeling: 7,17

Citaat Dini57:
    De plot zat goed in elkaar en werd goed opgebouwd. Ook de terugblikken waardoor veel duidelijker werd over de personages. Meeslepend geschreven waardoor je verder wilde lezen met genoeg wendingen in het verhaal. Ik had wel tijdens het lezen steeds de gedachte van hoe gaan ze dit oplossen? Het einde was niet helemaal wat ik gedacht had dus verrassend. Ik las het zo uit dus het hield zeker mijn aandacht vast. Vlotte en prettige schrijfstijl. Ik vond het een zeer originele thriller. Niet eerder een boek gelezen waar vrouwen zo aan banden worden gelegd dan in dit boek. Het thema is erg origineel dus.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Roos:
    Ja, karakters evolueren in de zin dat we de ze steeds beter leren kennen en dat hun acties niet altijd zo blijken te zijn als op het eerste oog lijkt. Een aantal personages blijkt op het einde anders dan ik had verwacht. Al vond ik sommige reacties wel erg toevallig.
    Ik vind Patrick een sterk personage. Ook hij is anders dan hij op het eerste gezicht lijkt. Hij doet vrijwel alles wat in zijn macht ligt om zijn gezin te beschermen. Ik vind het jammer dat het hoofdpersonage een verhouding heeft. Het thema van het boek heeft me echt flink beziggehouden, en juist doordat de schrijfstijl niet heel moeilijk was kon ik op de achtergrond over het thema door blijven denken. Ja, gan nog wel meer boeken van haar lezen, ik ben erg benieuwd naar de thematiek van haar andere boeken.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Elsa Bakker:
    Het plot op zich past goed in het verhaal. De weg er naar toe verloopt spannend, leest vlot en blijft interessant. Naderhand vind ik het persoonlijk echter minder interessant worden en enigszins voorspelbaar aflopen. Ook voelt het voor mij alsof het overhaast afgeschreven is en dat vind ik zonde. VOX is zeker een boeiend verhaal omdat het een origineel concept betreft. Zoals ik hierboven al aangeef leest het geheel supervlot en met spanning tot het kantelpunt van het plot. Daarin werd het voor mij voorspelbaar en minder boeiend.
    De bewoording is voor mij vlot, soepel en zonder enige aarzeling te lezen van begin tot eind. De schrijfstijl doet de gedachtegang van het hoofdpersonage Jean tot leven komen voor de lezer en draagt bij aan het inlevingsvermogen.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Marjoleine:
    Je leert steeds meer kennen van de karakters. Zeker Patrick ontwikkelt zich flink, terwijl hij wat minder in het verhaal voorkomt dan andere hoofdpersonages. Tijdens het lezen bleef ik hangen aan Jean, maar aan het eind is mijn voorkeur duidelijk verschoven naar Patrick. Hoe zijig hij leek, zo sterk is hij gebleken. De personages zijn mooi in balans. Ja, de schrijfstijl ondersteunt de spanning van het verhaal. De schrijfstijl is beklemmend en meeslepend.
    Beoordeling: 8,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 358

Mooi verslag. Bedankt Cees.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.