Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 097: Vergelding Verslag leesclub Vergelding van Gerard Nanne

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1783
    #17695 |

Leesclub 97,  Vergelding   –  Gerard Nanne

Inleiding

Het verhaal:  Vergelding

Een 79-jarige vastgoedhandelaar wordt dood voor zijn woning aangetroffen. De man blijkt door veertien messteken om het leven te zijn gebracht. Tijdens de autopsie wordt ontdekt dat de messteken de initialen MM vormen. Aanvankelijk wordt gedacht aan toeval, maar als enige tijd later een tweede slachtoffer met dezelfde tekens wordt aangetroffen, lijkt daar geen sprake meer van.

Er vallen meerdere slachtoffers, bij wie de moordenaar telkens hetzelfde monogram achterlaat. De rechercheurs Felix Winner en Paula van Es, onder leiding van hoofdinspecteur Jillian Blom, raken verzeild in een complex onderzoek. In welk verband stonden de slachtoffers met elkaar? Welke geheimen droegen ze met zich mee? Maar bovenal: welke boodschap wilde de dader met de achtergebleven initialen uitdragen…?

De schrijver: Gerard Nanne

Gerard Nanne is geboren in Velsen en verhuisde in 1972 met zijn vrouw naar West-Friesland. Na een studie aannemer werkte hij 16 jaar als zelfstandig ondernemer.

Vanaf 1998 is hij zich gaan toeleggen op het schrijven van misdaadverhalen, waarvoor hij ook een opleiding volgde bij Script+ in Amsterdam. In 2002 debuteerde hij met  Het lied van de lijsterVergelding  is de 17ethriller van zijn hand.

De lezers:

Lezer 1: maryam, 59 jaar
    Wat een zelfverzekerdheid of arrogantie moet je hebben om je initialen op het lichaam van je slachtoffer achter te laten. Wil je dan opgepakt worden of denk je slimmer te zijn dan de politie? Als ik lees waar het verhaal overgaat, en zie dat dit het 17eboek van  Gerard Nanne is, snap ik niet dat ik nog nooit van deze auteur gehoord heb. Alle ingrediënten voor een spannende thriller.

Lezer 2: tesdro, 39 jaar
    Ik wil graag meelezen met deze leesclub, omdat ik werkzaam ben in de vastgoedwereld. Ik heb nog niet eerder een boek gelezen over dit onderwerp en dit boek lijkt mij erg interessant.

Lezer 3: helderinge, 40 jaar
    De vorige leesclubs waaraan ik heb deelgenomen waren mwoah… ik had ook wat moeite om erdoor heen te komen. Dus een aantal keer even niet ingeschreven. Deze kan ik niet voorbij laten gaan! De cover oogt mysterieus. Bijna een spookhuis op de cover. Het verhaal lijkt me typisch zo’n verhaal waarvan je denkt: yes! Dit is er eentje om me helemaal in weg te graven. Vanaf begin tot eind spannend en doorlezen tot dat het uit is! Ik heb daar weer eens heel veel zin in.

Lezer 4: Nancy Lutz, 52 jaar
    Ik wil me graag aanmelden voor de leesclub met het boek  Vergelding van  Gerard Nanne. Ik ben een fan van deze auteur; ik heb al zijn boeken gelezen (lees: verslonden).

Lezer 5: Jolanda, 55 jaar
    Ik ben geboren in Hoorn (West-Friesland) en opgegroeid in de Bobeldijk net onder de rook van Hoorn. In 2003 ben ik naar Veenendaal verhuisd.  Maar het blijft altijd superleuk om iets te lezen uit de streek waar je bent opgegroeid.
    West-Friese mensen zijn nogal nuchter van aard, ben dus heel benieuwd of dit in het boek ook naar voren komt.

Lezer 6: sanhan, 46 jaar
    Ik wil graag meedoen met deze leesclub, ik heb nog nooit van Gerard Nanne gehoord, dus maar eens gekeken bij Hebban, ik ben nu wel benieuwd naar zijn boeken, ze zien er goed uit. Een nieuwe schrijver leren kennen is altijd een +

Lezer 7: Tommy, 55 jaar
    Na 3 weken vakantie in Suriname ben ik echt wel toe aan lezen. Dit ziet er spannend uit.

Lezer 8: Dafna34, 34 jaar
    Simpel, deze auteur ken ik (nog) niet en wil graag kennismaken met zijn boeken!

Lezer 9: MariekeLeest, 34 jaar
    Ik heb eigenlijk nog nooit iets gelezen van deze auteur en blijkt dat hij al 17 boeken schreef. De korte inhoud spreekt me aan en een nieuwe auteur leren kennen is altijd leuk.

Lezer 10: Gonneke38, 38 jaar
    Toe aan het lezen van een nieuw boek en ik weet niet welke, nu lees ik dit stukje en lijkt mij dit een heel spannend boek. Benieuwd of het net zo spannend is als bijvoorbeeld  Criminal Minds op tv.

Lezer 11: wormkeworm, 40 jaar
    Deze schrijver is me onbekend. Graag maak ik kennis met dit boek, ik lees heel graag thrillers.

Lezer 12: mirav5410, 46 jaar
    Ik heb van jongs af aan al heel veel boeken gelezen maar nog nooit eentje die ik niet zelf heb uitgekozen. Ook heb ik nog nooit een recensie geschreven en dit lijkt mij toch wel een uitdaging zeker van een Nederlandse schrijver.
    Wanneer een boek mij niet kan “pakken” zal ik er niet voor schromen deze aan de kant te leggen. Maar ook dan zou ik mijn persoonlijke mening hierover willen geven. Dus ja, ik maak graag kans op een gratis exemplaar van  Vergelding!

Lezer 13: Lena Blomme, 54 jaar
    Het lijkt me een leuk, spannend boek om het nieuwe jaar mee in te zetten. Wil graag eens de ervaring van een thrillerleesclub meemaken en het lijkt me wel leuk om meningen over het boek met anderen uit te wisselen.

Lezer 14: Jim Bianconero, 46 jaar
    Ik lees uitsluitend thrillers en deze lijkt me heel leuk!

Lezer 15: CreaSissie, 48 jaar
    Ik ben dol op meerdere genres, maar met name thrillers. Maar de beschrijving moet me wel gelijk aanspreken. Dat had ik dus toen ik deze beschrijving las…het gevoel dat je gelijk midden in het verhaal zit…het gevoel dat je het MOET lezen.
    Daarom zou ik heel graag mee willen loten voor dit boek.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zevenennegentigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Vergelding, geschreven door  Gerard Nanne, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Ellessy.

‘Ik ben een fan van deze auteur; ik heb al zijn boeken gelezen (lees: verslonden)’, voegt  Nancy Lutz  als motivatie bij haar aanmelding voor deze leesxclub. Voor  MariekeLeest  geldt het tegenovergestelde: ‘Ik heb eigenlijk nog nooit iets gelezen van deze auteur en blijkt dat hij al 17 boeken schreef’, laat ze ons verbaasd weten. En dat verschil kunnen we meer lezen in deze leesclub. Of je kent  Gerard Nanne  en wil er dan alles van lezen of je hebt nog nooit van deze auteur gehoord die inderdaad al 17 boeken schreef.

‘De cover heeft een beetje sombere uitstraling door het bruin, geen boek wat ik meteen op zou pakken’, aldus maryam. Maar bij een boek gaat het toch in belangrijke mate om de binnenkant? We kijken verder…. ‘Ik had het boek wat groter verwacht, maar dit is wel een beter formaat om vast te houden denk ik. Ik vind de foto erg mooi op de cover en het vervagen van de letters aan de buitenkanten van de woorden’, aldus Gonneke38Lena Blomme  klinkt uiterst positief en tegelijk ook nieuwsgierig: ‘Benieuwd of ik Gerard Nanne  aan mijn “wil ik meer boeken van lezen” zal mogen toevoegen. Erg benieuwd. Na het lezen van de achterflap, maakt me al nieuwsgierig. Hoop op een spannend verhaal’.

Dus zoveel deelnemers….zoveel meningen…..dat geldt zelfs hier…..

‘Ja het gevoel dat de karakters evolueren heb ik wel, in het begin zijn de karakters enigszins mysterieus maar naarmate het boek vordert komen ware karakters naar buiten’, aldus  helderinge. En  Tommy  vindt: ‘Het plot zat goed in mekaar en bevatte heel wat meer elementen dan tegenwoordig gebruikelijk’.  Positief klinken ook de woorden van  Jolanda: ‘Ik vond het een heel boeiend verhaal. Weer een van de boeken die ik niet weg kon leggen’.

En zoals meestal klinkt er ook een andere toon: ‘De soms lange onnodige dialogen en details mochten voor mij iets minder. Ik zei het al, de voor mij te lange dialogen haalden de vaart eruit, gelukkig waren het korte hoofdstukken, daardoor kon ik toch verder blijven lezen’, vindt  sanhan.

Voor degene die door dit alles toch nieuwsgierig is geworden, lees rustig met ons verder…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat maryam:
    De cover heeft een beetje sombere uitstraling door het bruin, geen boek wat ik meteen op zou pakken. Komt ook door formaat, bij kleine boeken denk ik vaak aan klein lettergebruik (dat is gelukkig niet zo). Vergelding en misdaadroman, spreken me dan wel weer aan.
    Gerard Nanne is een voor mij onbekende auteur. Door het lezen van de achterkant, verwacht ik een spannende puzzel, met een goed geschreven plot.

Citaat Gonneke38:
    Ik had het boek wat groter verwacht, maar dit is wel een beter formaat om vast te houden denk ik. Ik vind de foto erg mooi op de cover en het vervagen van de letters aan de buitenkanten van de woorden. De bruine kleur vind ik passend bij een spannend verhaal.
    Ik ken  Gerard Nanne niet, dus ik ben heel benieuwd naar zijn boek. Hoe hij schrijft of het echt zo spannend is als ik denk. Hopelijk een spannend boek, met een goed geloofwaardig verhaal met een wat moeilijker plot, zodat je aandacht er goed bij blijft. Het woord op de achterzijde beloofd dat in ieder geval wel voor mij. Op naar de binnenzijde, we gaan van start met lezen.

Citaat mirav5410:
    Prachtige foto van een woning met een beetje duistere sfeer. Ik mag dit wel! Zoals ik al zei, heel veel boeken gelezen in mijn leven maar kan me niet herinneren ooit een boek gelezen te hebben van  Gerard Nanne.Ik hou wel van dit genre en denk ook dat ik een spannend boek ga lezen. Nog even 5 blz’n uitlezen van mijn andere boek dat ik aan het lezen ben en dan begin ik met deze!

Citaat Dafna34:
    De cover ziet er spannend uit beetje mysterieus. Gerard Nanne is voor mij een onbekende schrijver. Ben heel benieuwd de achterkant belooft veel zonder teveel te verklappen.

Citaat MariekeLeest:
    Mysterieuze cover. Ik vind het donkere van de cover juist goed om aan te geven dat het een thriller is. Formaat van het boek is goed. Op de achterzijde staat een foto van de auteur met de tekst ‘like Gerard Nanne op facebook’. Even opgezocht maar de pagina vind ik niet onmiddellijk. Ik ken de auteur niet. Het is een deel van een serie.

Citaat Lena Blomme:
    De cover ziet er mysterieus uit. Huis, precies afgezonderd van de buurt, in de verte, in duisternis gehuld. Ik ken de auteur niet. Vind het altijd spannend nieuwe auteurs te leren kennen. Benieuwd of ik  Gerard Nanne aan mijn “wil ik meer boeken van lezen” zal mogen toevoegen. Erg benieuwd. Na her lezen van de achterflap, maakt me al nieuwsgierig. Hoop op een spannend verhaal.

Citaat wormkeworm:
    De cover; klein, compact boek. Een contrast met andere boeken die ik lees. Sombere uitstraling, niet meteen een boek dat ik uit het winkelrek zou nemen. Gerard Nanne is een voor mij onbekende auteur. Verwachtingen, de korte inhoud maakt me benieuwd.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Nancy Lutz:
    Ik ben op blz. 180 en vind het weer een heerlijk boek. Precies zoals ik van  Gerard Nanne gewend ben. Ik verwacht nog wel een paar onverwachte wendingen in het verhaal. Ik ben één dingetje tegengekomen dat volgens mij niet klopt; op blz. 163 wordt een afspraak gemaakt om 10.00 uur. Op blz. 167 vertrekt degene pas om over enen van huis naar de afspraak. Dit is het enige dat opviel.Ik ga gauw weer verder lezen

Citaat tesdro:
    Ik had niet verwacht dat het boek zo soepel weg leest. Een prettige schrijfstijl en het verhaal is constant in beweging. Ik ben er nog niet uit wie de dader(s) is/zijn.
    Twee kleine foutjes ontdekt. Op blz. 36 mist het woord ‘van’ in regel 12.
    Op blz. 143, 5regel van onder staat er ‘zijn stiefvader’ terwijl het over Wilma gaat dus ‘haar vader’ moet zijn.

Citaat CreaSissie:
    Ik heb het boek al een paar dagen uit. Ja sorry, ik lees nou eenmaal veel en snel.
    Ik kon de schrijver nog niet. Maar ik vond het een geweldig boek om te lezen.
    Het boek heeft het juiste formaat. Niet zo fat je er kramp van in je handen krijgt.Ik vond het verhaal heel erg goed opgebouwd. Goed plot. Fijn ook dat het gezinsleven van Lillian aan wordt gehaald. Zo zijn er in feite meerdere verhaallijnen.

Citaat Jolanda:
    Ik vindt het een waanzinnig boek.. Had ik niet verwacht. Lekker geschreven spanning is goed opgebouwd, Zoals hier ook al wordt benoemd meerdere karakters is al superleuk. Tot zover is het zeer belovend.

Citaat helderinge:
    Goed boek, inmiddels net uit. Iets anders dan verwacht maar toch heel spannend. Het boek leest soepel.
    Een paar dingetjes: blz. 36, Er staat op een gegeven moment. Ze was indertijd erg begaan met het lot mijn moeder. Dat moet Het lot van mijn moeder zijn volgens mij.
    Blz. 58 in het midden: Was hij ook beter gaan begrijpen dat hij daar zelf debet aan was geweest. (ik ken die uitdrukking niet) Voor de rest een goed boek.

Citaat Tommy:
    Geweldig boek. Ik had gisteren een beetje meer tijd dan gewoonlijk en heb het meteen verder uitgelezen. Een sobere, vlotte stijl die van zichzelf de vaart er in houdt. Mooi zoals tot op het einde alle mogelijke verklaringen door je hoofd spelen zonder dat je de juiste kan afleiden.
    Zo heb ik nog nooit naar containers gekeken!
    Pag. 228, Het palet aan kleuren tegen de achtergrond van een ondergaande zon, doet hem denken aan een kleurrijk schilderij.

Citaat sanhan:
    Het boek heeft korte hoofdstukjes, wat maakt dat je toch nog snel een hoofdstukje wil lezen. Dat vind ik goed, ik lees liever korte hoofdstukjes dan hele lange. Het boek leest ook vlot, fijne schrijfstijl, alleen in het begin wel veel personages ineens, wat maakt dat ik er weer van vergeet en later dus niet meer weet van waar X of Y ineens weer vandaan kwam. Het lettertype had voor mij een fractie groter gemogen.
    Spannend vind ik het voorlopig nog niet, maar ik loop ook wat achter wegens het lange wachten op het boek, het kan dus nog razend spannend worden. Ik zit bijna in de helft nu.

Citaat Jim Bianconero:
    Start zo meteen op pagina 200, het is zalig om te lezen. Eerste boek ooit van  Gerard Nanne, maar dit smaakt naar meer! Ik vind het zalig als de vrouwen de leiding hebben bij een onderzoek. Altijd meer oog voor details in het onderzoek.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Vergelding is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 97ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,23 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Vergelding van  Gerard Nanne geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,00
    2. Plot: 8,36
    3. Leesplezier: 8,36
    4. Schrijfstijl: 8,27
    5. Originaliteit: 8,27
    6. Psychologie: 8,09

Gemiddelde puntenwaardering: 8,23

Wat vindt Gerard Nanne van deze leesclub?

Lieve deelnemers

Voor mij was dit is de eerste keer dat ik mocht deelnemen aan deze leesclub en was blij verrast door de spontane en enthousiaste reacties. Ik heb gezien dat de meeste van jullie mijn boek met plezier hebben gelezen, waar ik als bedenker en schrijver ontzettend blij van werd.

Hier en daar werden ook wat kritische noten geplaatst. En dat is goed. Schrijven is één groot leerproces, en als ik een hint meekrijg dat ik in mijn volgende werk kan gebruiken, kan ik daar alleen maar dankbaar om zijn.

Van Lena begreep ik dat het gezegde: “met je neus in de boter vallen” door onze Zuiderburen als “met je gat in boter vallen” wordt omschreven. Wat dus staat voor: “geluk hebben”, dat ik in mijn verhaal met een knipoog gebruikte.

En ja, Inge “debet” is de boekhoudkundige term voor schuld en stond dus voor “schuldig”.

Van Tommy verwacht ik dat hij nooit meer met dezelfde blik naar een containerschip zal kijken, dat bij ondergaande zon de Antwerpse haven komt binnenvaren. Mooi als je dat als schrijver aan mensen kunt meegeven.

En wat mooi om te vernemen dat het merendeel na het lezen van “Vergelding” nieuwsgierig is geworden naar mijn andere boeken. Met name voor Jolanda zal er qua setting nog veel herkenbaars voorbijkomen. Voor allen alvast veel leesplezier!

Op het moment dat ik dit schrijf is er nog geen uitslag bekend. Ik weet dus nog niet wat de uiteindelijke beoordeling wordt. Vind ik ook niet het allerbelangrijkste. Het meedoen en het mogen ervaren van jullie enthousiasme, was voor mij al een feest op zich.

En ja, last but not least wil ik het team van ThrillZone, en in het bijzonder Cees van Rhienen bedanken voor dit prachtige initiatief, dat ongetwijfeld veel werk, tijd en energie zal kosten.

Samen lezen is leuker!  En daar de schrijver in betrekken maakt het allemaal nog leuker. Chapeau!!

Alle hartelijks en wie weet tot ziens, Gerard

Getekend: Gerard Nanne.

Een impressie van de antwoorden die Gerard Nanne gaf op lezersvragen:

maryam vraagt:
    Hallo Gerard, ik heb erg genoten van dit voor mij eerste boek van jouw hand.
    Ik wil zeker meer boeken van je lezen, en wat ik wil vragen is:
    Zijn in je eerdere boeken Paula, Felix en Jillian ook de hoofdpersonages?
    Moeten je eerdere boeken in een bepaalde volgorde gelezen worden?

Gerard Nanne antwoordt:
    Dag Maryam, wat fijn om te vernemen dat je van mijn boek hebt genoten. Daar doe ik het voor. Ik schreef eerder een serie met inspecteur Frank Benders en Paula van Es. Na zes delen schreef ik Benders uit de serie en introduceerde ik Jillian Blom. Later kwam Felix Winner daar bij. Maar alle delen zijn afzonderlijk te lezen. Alvast veel leesplezier!!
    Hartelijke groet, Gerard.

CreaSissie vraagt:
    Ik vroeg mij af waarom u juist voor het onderwerp misdaad heeft gekozen. Bent u geinspireerd door andere misdaadschrijvers? Ik had eerlijk gezegd nog nooit van u of uw werk gehoord, dus ik ben zeer dankbaar dat ik Vergelding heb mogen lezen. Het boek was ook zo uit. Echt een heerlijk leesbaar boek. U heeft er aan mij een fan bij. Ik ga ook zeker meer van uw boeken lezen.
    Groet, Siska (CreaSissie)

Gerard Nanne antwoordt:
    Dag Siska, het klopt dat een andere misdaadauteur mij inspireerde tot het schrijven over misdaad. Voor ik begon met schrijven was ik fan van de Zweedse misdaadauteur  Henning Mankell. Hij was het die mij er toe bracht om zelf ook een spannende roman te schrijven. Dat werd dus mijn debuut  Het lied van de Lijster(2002).
    Fijn dat je hebt genoten van  Vergelding. Alvast veel leesplezier toegewenst met mijn andere werk!
    Hartelijke groet, Gerard

Jolanda vraagt:
    Hallo Gerard, ik had nog nooit een van je eerdere boeken gelezen. Wat mij aansprak is dat je in West-Friesland woont. Mijn geboortestreek en dat blijft altijd op een of andere manier trekken. Dit was voor mij de reden om me op te geven. Maar dit boek smaakt toch echt naar meer!! Tot zover Bedankt en vooral doorgaan.
    Groetjes Jolanda.

Gerard Nanne antwoordt:
    Niets te danken, Jolanda. Ik beleef zelf veel plezier aan het schrijven. Dat jij en andere lezers daarvan meegenieten doet me goed. Alvast veel leesplezier met mijn andere boeken!
    Hartelijke groet, Gerard.

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Gerard Nanne, klik hier

Citaat Nancy Lutz:
    Ik vind de karakters al heel goed neergezet, dus echt evalueren doen/hoeven ze niet. Jillian is één van mijn favorieten, omdat ze door het vuur gaat voor “haar” rechercheurs Paula en Felix. Ik zou niets aan de personages veranderen. De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Spannend en niet te lange hoofdstukken zodat de vaart erin blijft.
    Beoordeling: 8,33

Citaat wormkeworm:
    Ik vind het plot fantastisch en onverwacht! Ik heb enorm genoten van dit boek. Neen, had dit einde totaal niet verwacht. Ik zat er serieus naast. Ik heb genoten van dit boek, van de eerste t.e.m. de laatste letter. Het boek leest zeer vlot en zit heel goed in mekaar. Het is zeer prettig en begrijpelijk geschreven.
    Beoordeling: 8,83

Citaat tesdro:
    Ik vind dat Jillian goed evolueert. Ze heeft een slecht gevoel bij het niet bereikbaar zijn van Felix en Paula wat later ook klopt. Jillian laat ook een kwetsbare kant zien van haarzelf met haar paard Fleur. Terwijl bij Wilma dacht ik dat ze inzicht had in mensen zoals bij Erik. Met Rita wordt ze bijna nog ´vriendinnen´ terwijl die heel wat op haar geweten heeft.
    Jillian erg positief overkomen en van haar weet je ook het meeste qua werk en privé. Ik zou wel meer willen weten over Felix en Paula.
    Ik vind de schrijfstijl goed passen bij het verhaal. Spannend, inlevend en er is goed veldwerk verricht over wat wel en niet kan. Gerard Nanne heeft mij in ieder geval positief verrast.
    Beoordeling: 8,17

Citaat MariekeLeest:
    Het plot zit goed in elkaar. Met onverwachte wendingen. Het bouwt op. Je komt op een zijspoor terecht. Er volgt een onverwachte plottwist. Op het einde bouwt de spanning verder op tot aan de ontknoping. Nee ik had dit einde niet zien aankomen. Het verhaal is ondanks het ‘thrillergehalte’ en de moorden vrij rustig doch steeds spannend. Heel mooi taalgebruik.
    Ik zou willen zeggen het tegenovergestelde van een flitsende thriller. Spannend maar het tempo ligt niet zo hoog.

Citaat Lena Blomme:
    Ik heb niet meteen het gevoel dat de karakters evolueren. Maar dat hoeft ook niet.,
    Misschien zijn de speurders wel geëvolueerd in vergelijking met eerdere boeken., maar daar kan ik niet over oordelen omdat ik deze niet heb gelezen.Mijn favoriet(e) personage(s) zijn toch echt wel Jillian en haar team. Omdat ze naast het speurder zijn toch echt wel hun menselijke kant laten zien, en ook met elkaar begaan zijn.Ik vind de schrijfstijl echt wel passen bij het boek, Vlot, geen te lange hoofdstukken en de auteur slaagt erin om op het einde van elk hoofdstuk iets spannends te voorzien en dan voor het volgende te switchen naar een ander persoon of gebeuren waardoor je niet anders kan dan verder lezen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat maryam:
    Heel goed bedacht plot, met de verschillende wendingen en onverwachte ontknoping. Meerdere verhaallijnen met potentiele daders, als lezer word ik af en toe op het verkeerde been gezet. De uiteindelijke dader kwam onverwacht. Was daardoor verrast. Deels had toewerken naar ontknoping eerder gemogen, maar nu bleef spanningsopbouw bestaan. Ik had het boek in een paar dagen uit, dus dat zegt genoeg. Wilde steeds verder lezen. Gerard heeft een vlotte schrijfstijl, goede zinsopbouw. Leest daardoor erg prettig.
    Beoordeling: 8,00

Citaat helderinge:
    Ja het gevoel dat de karakters evolueren heb ik wel, in het begin zijn de karakters enigszins mysterieus maar naarmate het boek vordert komen ware karakters naar buiten. Paula vind ik een gevoelig karakter. Maar eigenlijk vind ik alle karakters goed neergezet.
    Ja, alhoewel de schrijfstijl minder vloeiend is dan wat ik gewend ben. Maar het is zeker wel boeiend.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Tommy:
    Het plot zat goed in mekaar en bevatte heel wat meer elementen dan tegenwoordig gebruikelijk. De opbouw is gradueel zodat je nieuwe elementen in een, voor een politieonderzoek, chrono(logische) volgorde voorgeschoteld krijgt, zonder noodzakelijk de oplossingen van de vorige schakels al te hebben. Dat zorgt voor een veel rijker verhaal. Ook op het einde wanneer je al bijna de pap in de mond krijgt en zo’n beetje alles denkt te weten. Geheime kelder + kinderen deed me aan pedofilie denken al pasten niet alle elementen in dat plaatje. Toch kwam de schrijver met iets heel anders dat wel perfekt paste. Dat had ik helemaal niet zien aankomen.
    Het verhaal was uiterst boeiend en had mijn volle aandacht. Ik kon het moeilijk wegleggen en heb het dan ook in 2 keer uitgelezen. Een moderne thriller als een ouderwetse detective van de grote schrijvers.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Gonneke38:
    Ik heb niet echt het gevoel dat de karakters evolueren, buiten Wilma. Zij wordt sterker en doorziet dingen of voelt ze in ieder geval aan. In het begin vond ik Jillian de leukste. Dat is veranderd in Wilma. Jillian vond ik erg vrolijk en sterk. Leuk beschreven haar relatie met Maarten. Later kreeg ik medelijden met Wilma en knap dat zij zich door alle ellende heen slaat.
    Ja, de schrijfstijl past wel bij dit verhaal maar er wordt wel erg vaak geschreven van die zegt en die zegt. Had wat meer verhaal mogen zijn voor mij dan haast een script. Maar overal prettig te lezen en goed te volgen verhaal.

Citaat Jolanda:
    Het plot was verrassend, spannend en over nagedacht. Mooie opbouw van het verhaal. Leuke karakters en het plot is geweldig. Nee had dit einde totaal niet verwacht. Elke keer dacht ik zou die het zijn of die. Lekker spannend.
    Ik vond het een heel boeiend verhaal. Weer een van de boeken die ik niet weg kon leggen.
    Het boek is heel prettig om te lezen. Geen ingewikkelde toestanden. Zeker geloofwaardig. Het verhaal zou kunnen gebeuren. Is over nagedacht om de realiteit dicht bij te houden.
    Een lekker boek om te lezen. Voor mij was het uniek omdat dit afspeelde in de streek waar ik ben opgegroeid. Het plekje in Hoorn dan krijg je er toch beelden bij.
    Beoordeling: 9,17

Citaat sanhan:
    Ik vind dat de karakters niet echt evolueren, je leert ze gaandeweg wel beter kennen, wat normaal is. Ik heb niet echt een favoriete personage, deze keer had ik niet echt een binding met de personages. De soms lange onnodige dialogen en details mochten voor mij iets minder. Ik zei het al, de voor mij te lange dialogen haalden de vaart eruit, gelukkig waren het korte hoofdstukken, daardoor kon ik toch verder blijven lezen. Nee, ik denk niet dat ik, na het lezen van  Vergelding, eerdere en volgende boeken van  Gerard Nanne ga lezen. Sorry Gerard.
    Beoordeling: 6,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Dafna34
    mirav5410

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.