Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 151: Schuldig Verslag leesclub Schuldig van Liesbeth Dekker

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #26609 |

Leesclub 151, Schuldig  – Liesbeth Dekker

Inleiding

Het verhaal: Schuldig

Rebecca heeft een geweldig leven. Het is precies zoals ze het altijd wilde. Toch slaat de twijfel toe. Houdt ze wel genoeg van haar man? Wordt ze niet te veel geleefd door haar familie? Komt haar carrière voldoende aan bod?

Vol schuldgevoel over haar twijfels vertrekt ze naar Griekenland, waar ze besluit het roer radicaal om te gooien. 

Dan komt het bericht dat haar moeder spoorloos is verdwenen en keert ze op stel en sprong terug naar Nederland. Ze lijkt gedwongen om de draad van haar oude leventje weer op te pakken. Het is volkomen onduidelijk of haar moeder vrijwillig is verdwenen of dat er sprake is van een misdrijf. De politie start een onderzoek.

Schuldig is een aangrijpende thriller over liefde en schuld. 

De schrijver:  Liesbeth Dekker

Liesbeth Dekker (1964) woont in het buitengebied van Salland met haar hond, kippen en paarden. Ze werkte als marketeer en als docent in het hbo-onderwijs. Schuldig is haar debuutroman.

De lezers:

Lezer 1: kessel45, 58 jaar
    Ja ik wil me graag voor deze thriller inschrijven. Lijkt me héél spannend. Waar is de moeder gebleven? Voelde die zich óók niet lekker in haar vel zitten of is ze meegenomen, vermoord? Ben erg benieuwd.

Lezer 2: tesdro, 40 jaar
    Ik meld mij graag aan voor deze leesclub, omdat ik mij wel in kan leven hoe Rebecca zich voelt, omdat ik dat gevoel ook heb gehad maar niet de stap heb genomen om te vluchten. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar dit verhaal.

Lezer 3: karanina, 58 jaar
    Tijdens het Boek10-Event heb ik kennis gemaakt met Liesbeth. De flaptekst sprak me erg aan en ik ben daardoor heel benieuwd geworden naar het boek.

Lezer 4: kareltje, 50 jaar
    Ik ben heel benieuwd naar dit thrillerdebuut! Naast het mysterie van de verdwijning van haar moeder vind ik het ook spannend of de hoofpersoon gedwongen wordt haar oude leventje weer te leiden of lijden…

Lezer 5: sunnie031, 53 jaar
    Ik heb even gelezen waar het boek over gaat en ben enorm benieuwd wat de oorzaak is van Rebecca’s verdwenen moeder. Als goede thriller verwacht ik wel een spannend verhaal, waarom haar moeder weg is en wat er aan de hand is.
    Ik heb nog niets van Liesbeth Dekker gelezen, ik maak graag kennis met nieuwe auteurs.

Lezer 6: Jacobaan, 57 jaar
    Wat mij sowieso inspireerde is de ongekende en mysterieuze cover die veel zegt maar eigenlijk ook weer niets. Het verhaal zelf lijkt me aangrijpend en alle ingrediënten zoals ‘liefde’ en ‘schuld’ zijn aanwezig voor een meer dan zeker geslaagd debuut.

Lezer 7: vangrol, 73 jaar
    Graag doe ik mee aan deze leesclub, omdat het een debuut betreft. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe auteurs. Verder ben ik naar aanleiding van de korte inhoud heel erg benieuwd hoe het raadsel rond de moeder opgelost wordt.

Lezer 8: BeJa, 58 jaar
    Het boek spreekt mij aan.

Lezer 9: spoekey, 54 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub meedoen omdat ik benieuwd ben naar de schrijfwijze van Liesbeth Dekkereen nieuwe schrijfster is altijd leuk en ook omdat ik het leuk vind om met een leesclub mee te doen, is al weer een tijdje geleden dat ik hiermee deed heb wel weer zin om mee te doen.

Lezer 10: Dayenne, 32 jaar
    De beschrijving maakt erg nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek! Liefde en schuld, klinkt als een boeiende combinatie!

Lezer 11: Anna10, 30 jaar
    Lijkt mij een aangrijpend boek, ik ben nu wel benieuwd wat er met de moeder gebeurd is.

Lezer 12: marijke van der hoek, 70 jaar
    Als vrouw herken ik dit thema. Heb je wel genoeg gedaan voor je ‘werk’, of heb je je kinderen wel genoeg gesteund? Wanneer mag je tijd voor jezelf opeisen? Ben je wel genoeg empatisch voor je vriendinnen etc etc… die schulgevoelens.. zijn ze persoonlijk of is het iets van deze tijd.. je word gemangeld tussen allerlei maatschappelijke ‘eisen’..
    Bovendien Liesbeth woont in het buitengebied van Salland… ik woon ook in Salland…Een heleboel redenen waarom ik me nu inschrijf.

Lezer 13: tanja, 58 jaar
    Ik ben heel benieuwd wat er is gebeurd in het leven van Rebecca waardoor ze het besluit neemt naar Griekenland te vertrekken. En natuurlijk waarom haar moeder ontvoerd wordt en of ze teruggevonden wordt. De schrijfster ken ik niet dus wil graag iets van haar lezen.

Lezer 14: StephanieS, 32 jaar
    Een boek wat veel vragen heeft. Zelf in de knoop en een moeder die vermist raakt.
    Ik vind het altijd extra leuk als het zich afspeelt in eigen land.

Lezer 15: Tineke Spraakman-Visscher, 62 jaar
    Hallo, Ik wil me graag aanmelden voor de leesclub Schuldig. Lijkt me een interessant boek. Het roer omgooien en dan terug moeten keren. Wat is er met haar moeder gebeurd en heeft het wat met haar te maken? Spannend.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-eenenvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Schuldig, geschreven door Liesbeth Dekker, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Godijn Publishing.

Met de regelmaat van twee keer in een jaar organiseert Uitgeverij Godijn Publishing al enkele jaren het BOEK10-event. Op deze dag staan boeken, auteurs en lezers centraal. Hoogtepunt van de dag is de presentatie van tien auteurs met hun ‘kindje’, een nieuw boek. Sommige auteurs hebben al eerder een boek gelanceerd en voor andere is het hun debuut dat aan de wereld wordt gepresenteerd. Dit laatste geldt ook voor Liesbeth Dekker die met trots haar debuut Schuldig presenteerde. Voor de leesclubredactie reden genoeg om het boek door de leesclub te laten lezen.

Zoals karanina, zelf ook auteur: ‘Tijdens het Boek10-event heb ik kennis gemaakt met Liesbeth. De flaptekst sprak me erg aan en ik ben daardoor heel benieuwd geworden naar het boek’. De reden voor deelname voor kareltje was ook wel bijzonder: ‘Ik ben heel benieuwd naar dit thrillerdebuut! Naast het mysterie van de verdwijning van haar moeder vind ik het ook spannend of de hoofpersoon gedwongen wordt haar oude leventje weer te leiden of lijden…’. Voor spoekey was er meer dan een reden om mzich in te schrijven: ‘Ik wil graag aan deze leesclub meedoen omdat ik benieuwd ben naar de schrijfwijze van Liesbeth Dekker een nieuwe schrijfster is altijd leuk en ook omdat ik het leuk vind om met een leesclub mee te doen, is al weer een tijdje geleden dat ik hiermee deed heb wel weer zin om mee te doen’.

Om de reacties wat de deelnemers er uiteindelijk van vinden te lezen, maken we een paar sprongetjes door de tijdlijn van de leesclub…

Tineke Spraakman-Visscher had wel een mening en tegelijk een wens: ‘Xenia zou ik iets krachtiger willen, kom voor jezelf op zou ik willen zeggen, niet alleen in gedachten. Ik zou haar gedachtenwereld graag in goed Nederlands geschreven zien. Ik herken in dit boek niet gelijk een thriller. Het is verhalend geschreven, eerder ik romanstijl’. Na het lezen vond sunnieo31: ‘De schrijfstijl is kort en duidelijk, vlot leesbaar. Past wel bij het verhaal. Ik denk wel dat ik meer van haar boeken zou kunnen gaan lezen, maar dan mag er wat mij betreft wel iets meer spanning in komen en niet een te uitgebreid voor-verhaal’. En ook kessel45 had wel weming: ‘Ik vond het bést een boeiend verhaal, maar niet in de zin van een thriller, maar het boeide me gewoon om te lezen hoe een en ander zou gaan verlopen met alle personen waaruit het verhaal bestond’.

Voor meer meningen over dit debuut kun je gewoon met ons verder lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat kareltje:
    De cover doet donker aan qua kleur en belichting. Ik zie de achterkant van een vrouw, die grijpt naar haar nek/schouders alsof ze wat gespannen of vertwijfeld is. Je ziet alleen haar blote rug, verkrampte handen en haar lange haren opzij waaien. Wel een cover die ik op zou pakken. Aangezien dit een debuut is, weet ik niet zoveel over Liesbeth Dekker als auteur. Als hbo-docent ga ik er vanuit dat het taalgebruik goed is. Op de achterflap een tekst die veel lijkt te zeggen, maar waarmee het verhaal nog alle kanten op kan. Genoeg elementen om benieuwd naar te zijn. Hoe geweldig is haar leven, wordt de hoofdpersoon gedwongen om haar oude leven op te pakken, wat is er met haar moeder aan de hand. De elementen thriller, liefde en schuld klinken veelbelovend.

Citaat marijke van der hoek:
    De cover: een mooie passende afbeelding bij de titel Schuldig. Het is alsof deze vrouw vertwijfeld haar armen over elkaar slaat of haar handen op haar schouders ‘klemt’…Wat heb ik gedaan? Is dit mijn schuld? Wat moet ik nu?
    De titel komt in de groene kleur heel goed uit, mooie kapitale letters, terwijl de schrijfster in witte kapitalen iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Ook de rug van het boek: een eenheid in vormgeving: groene en witte tekst.
    De info over de schrijfster was voor mij, ook wonend in Salland, leuk om te lezen. Wat ik van haar verwacht koppel ik aan haar beroep als marketeer en docent. Zij zal vast goed kunnen analyseren, structureren en dat lijkt me een voorwaarde om een thriller-plot te kunnen opzetten. En om het ook te kunnen uitwerken.

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    De cover maakt nieuwsgierig. Het lijkt de zongebruinde rug van een jonge vrouw. Van wie zijn de handen die de schouders zo stevig vastgrijpen? Vrouwenhanden, maar zijn het haar eigen handen? De naam van de schrijfster is wat onopvallend weergegeven. Het zal er wel mee te maken hebben dat haar debuutroman is.
    Liesbeth woont in een rustig stukje Nederland, omringd door dieren. Zien we dat ook terug in het boek. Is de hoofdpersoon daar ook naar op zoek? Ik ben heel nieuwsgierig naar de drijfveren om naar Griekenland te verhuizen. Heeft de verdwijning van haar moeder een link met Rebecca? Kan en wil ze haar oude leven weer op pakken?

Citaat spoekey:
    De cover is donker met een vrouw op twee handen in de nek, de tittel van het boek is wel mooi in de groene kleur
    Ik verwacht van de auteur dat ze een goed verhaal neer zet wat lekker vlot leest.
    Ik verwacht dat het een spannend boek is en goed geschreven door de auteur.

Citaat vangrol:
    Cover is vrij donker. Ik zie een vrouw die haar handen vertwijfeld om zich heenslaat. Er gaat veel spanning van uit. De letters in het groen contrasteren mooi met het grijs en zwart. De tekst op de achterflap kan alle kanten op. Ik ken de auteur niet, dus ik ben heel benieuwd. Als je leest dat ze in het buitengebied woont met dieren, dan verwacht je niet zozeer een thriller. Dat maakt het des te spannender om het boek te gaan lezen. ik verwacht een spannend boek en ik hoop op veel verrassende plotwendingen.

Citaat karanina:
    De cover is erg donker en doet duister aan. We kijken een vrouw op haar rug en zien dat twee handen haar stevig vasthouden. Zijn het haar eigen handen? Wordt ze bedreigd of is het wanhoop? Het is het debuut van Liesbeth, dus valt er weinig over de verwachting te zeggen. Ik ben benieuwd naar de wijze waarop ze het verhaal vertelt.
    De korte inhoud sprak me meteen aan. De quote: ‘Schuldig is een aangrijpende thriller over liefde en schuld’ laat me toch iets voorzichtig zijn met mijn verwachting van het boek. Ik hoop dat het een verhaal is dat blijft hangen met een goed plot.

Citaat Dayenne:
    De cover is donker en mysterieus en het lijkt alsof de vrouw op de voorkant het moeilijk heeft. Uit de flaptekst blijkt ook wel dat hoofdpersonage Rebecca strubbelingen ervaart in haar leven. De cover maakt nieuwsgierig naar de inhoud van het verhaal! Het gaat om een debuut, dus ik heb nog geen beeld bij deze auteur. Ik laat me graag verrassen.
    Ik ben zeer benieuwd naar het verhaal. Aan de ene kant verwacht ik een verhaal met een spannend politie-onderzoek naar de verdwijning van de moeder van Rebecca, aan de andere kant verwacht ik dat het verhaal ook voor een groot deel om Rebecca draait en de ontwikkeling die zij doormaakt. Ik hoop op een mooie combinatie van beide.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Jacobaan:
    Citaat op pagina 31: “er valt zoveel te bereiken, want elke werkgever wil wel een kwartje extra aan huisvesting uitgeven als het hem een gulden meer arbeidsproductiviteit oplevert.”
    Prachtig omschreven en het is nog waar ook.
    Het is voor mij helaas wat te vlak, er gebeurt (nog) te weinig. Mis de actie en spanning tot nu toe zeker. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk en daar hoop ik op.

Ik ben nog niet zo ver, blz. 58. Het is wat lastig om er in te komen, doordat er zo veel gewisseld wordt van tijd en personen. Ik verwacht dat alles wel op zijn plaats valt als ik wat verder ben, maar dat maakt wel dat het niet direct pakt.

Citaat Anna10:
    Tot nu toe gebeurt er veel en is er veel gewissel met de tijd. Dus nog geen idee hoe het verhaal verder zal verlopen want alles moet nog samenkomen neem ik aan. De namen kloppen soms niet en heet de persoon ineens anders.

Citaat kessel45:
    Kan er nog niet zoveel van zeggen. Ben pas begonnen in het boek. Wat mij wél opviel was de cover die ik héél apart vind. Echt prachtig. Zou hem in de winkel zó opgepakt hebben.
    Nog even wennen, maar ik denk dat de eerste hoofdstukken zijn gemaakt om ons in het ritme te laten komen. Nog niet spannend dus, maar zo komen we langzamerhand in het verhaal. We gaan door.

Citaat sunnie031:
    Heb het boek uit.
    Ik moest door al die wisselende personages en tijdspatten er echt in zien te komen. Het was zelfs in het begin wel verwarrend. Vooral omdat je de namen nog niet herkende en er geen hoofdstuk boven stond.
    Het is voor mij niet echt een thriller, de spanning ontbrak bij mij. Ik heb wel genoten van het verhaal toen ik er eenmaal in zat en wist wie wie was. Kon meer verbanden gaan leggen en hierdoor is het verhaal voor mij wel literair.

Citaat BeJa:
    Geen opmerklijke dingen tegen gekomen Ik kom maar moeilijk in het verhaal, veel personages en nog niet spannend.

Citaat vangrol:
    Ik vind het gedeelte geschreven vanuit de Poolse vrouw in gebrekkig Nederlands wel bijzonder. Eerst dacht ik dat het fouten waren, maar even later bleek dat het de taal van de vrouw zelf was. Het verhaal komt langzaam op gang door het voorstellen van de verschillende personages en de typering thriller vind ik tot nu toe niet van toepassing.

Citaat tanja:
    Ik ben nu op blz 102 van het boek en heb nog steeds een beetje moeite met ďoorlezen,
    Het pakt me nog niet echt maar ik hoop en verwacht dat het zeker nog gaat komen.
    Ik herken natuurlijk wel dingen uot die tijd zo van o ja zo ging dat vroeger maar ik hoop toch echt nog op een enorme spannende draai in het verhaal.

Citaat tesdro:
    Ik ben nu over de helft van het boek. Er wordt wat mij betreft iets te langzaam toegewerkt naar de verdwijning van Ria terwijl dit wel een belangrijk onderwerp is van het boek. In de terugblikken kan je wel al wat verdachte personen opmaken. Tot nu toe vind ik de spanning wel ontbreken.

Citaat StephanieS:
    De cover spreekt mij zeker aan! In de winkel zal ik dit zeker oppakken om de achterkant te lezen. Het duistere spreekt mij aan. De schrijfster ken ik niet. Maar de uitgever wel. En daardoor wilde ik hem graag lezen. Meestal spreken die boeken mij erg aan. De achterkant maakte mij nieuwsgierig. Ik wilde het boek graag lezen. Wat zou er allemaal gebeuren? Goede tekst.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Schuldig is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 151ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 5,61 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Schuldig van Liesbeth Dekker geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 4,40
    2. Plot: 5,27
    3. Leesplezier: 6,33
    4. Schrijfstijl: 6,60
    5. Originaliteit: 5,60
    6. Psychologie: 5,47

Gemiddelde puntenwaardering: 5,61

Wat vindt Liesbeth Dekker van deze leesclub?

De leesclub van Schuldig is ten einde. Ik bedank alle deelnemers voor het lezen én het (uitgebreid) beoordelen. Jullie hebben er allemaal een heleboel tijd in gestoken.

Ik vond het geen onverdeeld leuke ervaring. Vooral voor een debutant is het moeilijk om je literaire kindje bloot te stellen aan lezers met hoge verwachtingen. Waar iedereen bij een mensenbaby per definitie roept, want een schatje, krijg je bij een boek gewoon te horen wat de lezer echt vindt.

Natuurlijk had ik niet gerekend op achten en negens, maar vieren? Dat vind ik echt jammer. Dan zou het een slecht boek zijn en dat is het niet.

Het was duidelijk dat iedereen had gerekend op een bloedstollend verhaal, sterker nog, dat eiste. Twee toelichtingen over het verschil tussen een literaire thriller en een thriller konden niet iedereen op andere gedachten brengen. Maar echt, in een literaire thriller is het niet nodig dat er vanaf pagina één (alleen maar) rijkelijk bloed vloeit. Jammer vond ik dat sommigen zo baalden dat het in hun ogen geen thriller was dat ze alle onderdelen negatief beoordeelden, zelfs met een positieve onderbouwing. Sommigen gaven bijvoorbeeld weinig punten voor mijn schrijfstijl, want het is geen thriller, maar gelukkig werd dat onderdeel per saldo het beste gewaardeerd.

Leg ik alle kritiek nu gekwetst naast me neer? Nee, zeker niet. Mijn volgende boeken worden ook literaire thrillers (dus wees gewaarschuwd!) maar ik ga jullie vanaf het begin al slapeloze nachten bezorgen. Er komen minder perspectieven in voor, de plot (= verhaallijn, niet de ontknoping!) wordt wat rechtlijniger. De psychologische aspecten blijven hetzelfde, want die zijn gewoon prima. Ik vind het fijn te horen dat de meesten mijn schrijfstijl goed vinden. Wat mij betreft mag en kan die nog beter.

Alle mensen die mijn boek hebben beoordeeld zoals ikzelf (met een 7), krijgen bij deze een dikke kus, tegen allen zeg ik, ik hoor graag weer van je na mijn volgende boek! Het is onderweg…

Getekend:  Liesbeth Dekker

Een impressie van de antwoorden die Liesbeth Dekker gaf op lezersvragen:

Jacobaan vraagt:
    Mijn vraag is: Wie heeft de cover gekozen en op welke manier is deze tot stand gekomen?

Liesbeth Dekker antwoordt:
    Tegenwoordig wordt voor covers veel gebruik gemaakt van stockfoto’s. Die zijn voor iedereen toegankelijk. Er zijn diverse voorbeelden van identieke covers. Ik denk niet dat dat erg is. De cover van Schuldig is ontworpen door een grafisch ontwerper op basis van een door mij opgestelde briefing.

kareltje vraagt:
    Leuk voor ons dat je meeleest en dat we vragen aan je mogen stellen. Het lijkt me wel spannend voor jou, eerste boek en berichtje voor berichtje reacties op jouw werk. Ik hoop in ieder geval op een positieve ervaring en ben benieuwd naar Schuldig.
    Ik lees op de achterzijde dat je marketeer bent en docent in het H.B.O. Wat is je achtergrond? Dat vraag ik me vooraf altijd af om in te schatten wat dat voor het boek/verhaal betekent, maar nu, al lezende, vraag ik het me helemaal af (vanwege de tijdsprongen b.v.).
    Alvast bedankt voor je reactie!

Hoi kareltje, ook jij bedankt voor je vraag.
    Ik heb ooit commerciele economie gestudeerd. In mijn werk ben ik ook altijd met schrijven bezig geweest: informatie verzamelen, ordenen en zo verwoorden dat de lezer (klant, student) er chocola van kan maken. Daarnaast werd ik door elke werkgever ‘ontdekt’ als tekstschrijver. Er staan dus zelfs reclameteksten op mijn naam!
    Ik ben benieuwd of je Schuldig nu anders gaat lezen

marijke van der hoek vraagt:
    Wat ik me wel afvraag: Wat is een ‘literaire thriller’? Wat is het verschil met een gewone ‘thriller’.

Dit is een heel goede vraag, dus ik beantwoord hem graag.
    Zelf moest ik ook aan het begrip wennen. Op de middelbare school werd ik verplicht ‘literatuur’ te lezen, zogenaamd goede boeken, geen lectuur. Bij een literaire thriller denk je dus aan een thriller die zo goed is geschreven dat hij het stempel literatuur mag hebben. Zo is de term niet bedoeld. Een thriller wordt gezien als een misdaadroman waarin tamelijk rechtlijnig een misdaad wordt beschreven en opgelost. In het Engels heet dat een ‘whodunnit’. Je kunt het ook een detective noemen. Als de schrijver ook de personages een echte rol geeft, zich verdiept in hun karakters, in hun leven en als deze verhaallijn ook bijdraagt aan de plot, mag het een literiarie thriller heten.
    Iedereen is natuurlijk vrij te oordelen over de criteria! Ik vind literatuur ook niet altijd ‘goed’.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Liesbeth Dekker, klik hier

Citaat kareltje:
    Het is een bijzondere schrijfstijl. Ik vind ‘m verhalend doordat er veel beschreven wordt qua verschillende tijden en personages. Dat bouwt niet per se op aan spanning, wat ik bij een thriller wel verwacht. Wat ik wel leuk vind is dat dit boek veel verschillende elementen omvat. Ik denk dan aan de tijdsgeest, hoofdstukken waarin personages van alles denken, maar ook het verhaal van Rebecca in Griekenland. Net alsof er een stukje geschiedenis, een stukje familieroman en een stukje roman rondom Rebecca door elkaar loopt.
    Dit debuut is niet zodanig dat ik meteen het volgende boek van Liesbeth ga lezen. Ik ben wel benieuwd naar haar ontwikkeling als schrijfster.
    Beoordeling: 6,33

Citaat vangrol:
    Ik vind de plot uiteindelijk wel aardig gevonden, maar de dader werd zo lang buiten de verdachten gehouden, dat het steeds voorspelbaarder werd dat hij het gedaan had.
    Het naar de plot toewerken vond ik veel te uitgebreid, erg veel verdachten, zodat het erg rommelig werd. Het einde had ik verwacht, alleen de reden waarom was voor mij een verrassing.
    Ik vond Schuldig een aardig verhaal, veel te veel verhaallijnen om echt boeiend te zijn. Soms moest ik moeite doen mijn aandacht erbij te houden.
    De schrijfstijl vond ik prettig, goed taalgebruik, wel enkele onnauwkeurigheden in de spelling. Het boek was niet moeilijk om te lezen, wel kwamen er veel personen in voor.
    Het boek is wel beeldend geschreven.
    Beoordeling: 4,50

Citaat Jacobaan:
    De (vele) karakters blijven grotendeels hetzelfde m.u.v. Rebecca die zich wel degelijk ontwikkelt gedurende het verhaal. Zo kiest ze voor zichzelf door naar Griekenland te vertrekken, zich toch over te geven aan de liefde daar en ze laat zich niet meer mis(ge-)bruiken door haar broers door alles in haar eentje te moeten regelen. Klinkt eentonig maar het is toch geweldig hoe Corinne tegen het leven aan kijkt en zo ook Rebecca weet te overtuigen om voor zichzelf te kiezen. Ze geniet gewoon van het leven en (lijkt) zich nergens druk over te maken. Persoonlijk had ik graag wat meer ontwikkeling willen zien in alle personages. Meer de diepte in, het blijft overwegend ietwat ‘té’ oppervlakkig.
    Zoals ik al eerder gememoreerd heb vind ik dat het verhaal te veel ‘verteld’ wordt.
    Beoordeling: 4,67

Citaat marijke van der hoek:
    Ik vind dat de schrijfster je als lezer lang in spanning kan laten zitten. Je hebt zelf ook meerdere theorieën ontwikkeld, maar het is niet hard te maken. Op het moment van de ontknoping, die echt onverwacht komt, kun je aanwijzingen uit de tekst naar boven halen…. Het is goed in elkaar gezet. De ontwikkeling naar het plot toe gaat heel rustig. Er tussendoor spelen ook de verhalen van de hulp, de zonen, met name Lennard en Sven en natuurlijk Rebecca. Er worden omstandigheden geschetst waardoor je als lezer ook mensen gaat verdenken… Het plot is zorgvuldig opgebouwd en voorbereid zonder dat er iets wordt weggegeven. Het verhaal boeide wel, maar ik zat wel te wachten op het moment dat het van familieroman naar thriller zou veranderen. Misschien werd dat wel bedoeld met de vermelding ‘literaire thriller‘ op de cover!
    Beoordeling: 7,00

De karakters veranderen niet echt, Rebecca maakt wel een ontwikkeling door. Ze kiest in eerste instantie voor een time out en vertrekt naar Griekenland, heeft daarvoor wel een duwtje in de rug nodig van een vriendin. Eenmaal in Griekenland en los van haar dagelijkse leven, kiest ze uiteindelijk voor zichzelf en maakt een definitieve keuze om haar leven anders in te richten. De omstandigheden dwingen haar echter om hierop terug te komen.
    Mijn favoriete personage is Corine, een heerlijk zelfstandige vrouw. Zij geniet van het leven en neemt het zoals het komt. Is flexibel en durft te veranderen, sterker nog dat is haar levenshouding. Xenia zou ik iets krachtiger willen, kom voor jezelf op zou ik willen zeggen, niet alleen in gedachten. Ik zou haar gedachtenwereld graag in goed Nederlands geschreven zien. Ik herken in dit boek niet gelijk een thriller. Het is verhalend geschreven, eerder ik romanstijl.
    Beoordeling: 4,83

Citaat Anna10:
    De plot zit wel goed in elkaar, maar heeft een hele lange aanloop en is te langdradig. Te weinig spanning en te langdradig. Ja ik zag dit einde aan komen. Nee, het is niet echt boeiend, het leest wel vlot. Voor een literaire thriller bevat het te weinig spanning.
    Vlotte schrijfstijl, jammer is het dat er ook veel verteld wordt wat niet echt ter zake doet.
    Ik vind dit boek niet uniek, maar eentje waar er zoveel van zijn. Wat minder personen en gebeurtenissen in een verhaal stoppen is misschien beter.
    Beoordeling: 4,33

Citaat sunnie031:
    De karakters evolueren wel, vooral van Rebecca. Je bemerkt hoe ze van de meegaande huisvrouw, zus, dochter veranderd in een zelfstandig persoon die voor zichzelf opkomt!
    Mijn favoriet is Rebecca, omdat zij het meest meemaakt en zich ontwikkelt.
    Een personage veranderen? Niet echt, hoewel Mark wel meer naar voren had kunnen komen als partner. De schrijfstijl is kort en duidelijk, vlot leesbaar. Past wel bij het verhaal.
    Ik denk wel dat ik meer van haar boeken zou kunnen gaan lezen, maar dan mag er wat mij betreft wel iets meer spanning in komen en niet een te uitgebreid voor-verhaal.
    Beoordeling: 7,50

Citaat kessel45:
    Ik vind het plot bést goed in elkaar zitten. Pas aan het einde van het verhaal komt
    plotseling de aap uit mouw. Lang wachten maar “goed”.  De structuur is heel apart. Het is een lange aanloop, maar tóch gezellig om te lezen. De ontwikkeling verloopt langzaam maar heel ontspannen. Allerlei verhalen van diverse figuren maakt, dat je op een gegeven moment iedereen gaat verdenken. Nee, ik had dit einde niet aan zien komen. Tja toen alles uitgelegd was, dan denk je, jaaa de dader is makkelijk aan te wijzen. Maar onder het lezen zélf, nee ik zag hem niét zitten. Ik vond het bést een boeiend verhaal, maar niet in de zin van een thriller, maar het boeide me gewoon om te lezen hoe een en ander zou gaan verlopen met alle personen waaruit het verhaal bestond.
    Beoordeling: 7,00

Citaat karanina:
    Echt evolueren kan ik niet zeggen. Er zijn ontzettend veel personages met ieder een eigen verhaal in het verhaal. Hoewel alle karaktertrekken voldoende worden beschreven, is er niemand die echt groeit in het verhaal. Nee, er was voor mij niemand die er echt uitsprong. De enige voor wie ik wel sympathie voelde was Douwe. Hij had een zeker respect voor zijn moeder, ondanks wat er in het verleden is gebeurd.
    De karakters van de personages worden goed beschreven. Dan zou ik moeten zeggen: nee, ik zou er niets aan veranderen. Aan de andere kant worden het in het verhaal geen mensen waar je gevoelens bij krijgt. Hooguit een portie irritatie over de manier waarop Rebecca over zich heen laat lopen door haar broers. Wat mij ook bevreemde, was het gemak waarmee Frank zijn vrouw naar Griekenland laat gaan.
    Beoordeling: 4,00

Citaat BeJa:
    Ik zag het einde aan komen en vond het niet een verrassend plot. Veel te veel verdachten waardoor het rommelig werd. Ik vind het boek niet echt een thriller en daardoor had het niet steeds mijn volle aandacht. De schrijfstijl is gemakkelijk te lezen. Ik vind het verhalend geschreven. Het boek is mij tegengevallen ik vind het geen literaire thriller maar meer een familieroman.
    Beoordeling: 4,00

Citaat spoekey:
    Ik vind dat Rebecca’s karakter evolueert, ze begint voor zichzelf opmte komen. Nee, ik heb geen favoriete personage. Ik moest heel erg wennen aan de schrijfstijl, kon moeilijk in het verhaal komen. Ik vond de schrijfstijl niet echt prettig om te lezen. Ik vond het plot wel goed in elkaar passen alleen het werd een beetje langdradig. Nee ik had dit einde niet verwacht. Nee, ik vond het geen boeiend verhaal vond de schrijfstijl soms niet prettig waardoor ik niet had ik ga weer lekker verder lezen.
    Beoordeling: 5,83

Citaat tesdro:
    Het plot zat goed in elkaar en wat mij betreft waren er nog meerdere daders. Het laatste hoofdstuk snap ik niet. Voegt niets aan het verhaal toe. Is dit toegevoegd, omdat er een vervolg komt op dit boek? Ik vond de structuur goed. Er waren nog meerdere verdachten mogelijk dus daardoor bleef het nog wel spannend. Ik had het niet zo verwacht.
    Ik vond het eerste deel erg langdradig en ik vroeg mij al af wanneer Rebecca te horen kreeg wanneer haar moeder was verdwenen. Niet alle hoofdstukken waren even boeiend. Wel leuk om te lezen hoe het er aan toe ging met Rebecca in Griekenland maar soms iets te langdradig. Ik vond het begrijpelijk beschreven alleen het laatste hoofdstuk dus niet.
    Beoordeling: 6,83

Citaat tanja:
    Ik vind dat de karakters niet veel veranderen. Behalve Rebecca, zij gooit het roer om en vertrekt zonder man en kinderen naar Griekenland. Rebecca is daarom ook mijn favoriet.
    Als ik mocht kiezen dan zou Melle een grotere rol krijgen. Ik heb nog niet eerder iets van haar gelezen. Ze schrijft heel uitgebreid maar de karakters zijn mij een beetje te saai.
    Ik had meer spanning verwacht en kreeg het boek moeilijk uit.
    Beoordeling: 5,83

Citaat StephanieS:
    Veel personages die in het plot zaten. Ik vond het niet zo zeer een thriller. Weinig spanning.  Aan het einde werden veel mogelijkheden aangeboden. Waardoor er veel mogelijk was. Maar ergens had ik het plot wel aan zien komen. Door de vele personages en tijdsprongen kon ik moeilijk mijn aandacht er bij houden. Ook staat er op de achterflap dat het gaat over de verdwijning van de moeder. Maar die verdwijnt eigenlijk pas in de laatste 100 pagina’s. De eerste 250 gaan over de familie.  Ze schrijft wel goed maar de manier van verhaallijn is niet mijn ding.
    Beoordeling: 5,00

Citaat Dayenne:
    De dader is uiteindelijk wel onverwacht, omdat de focus in het verhaal ergens anders ligt. De spanning naar de ontknoping ontbreekt een beetje. De aanloop is te lang en dat is eigenlijk jammer. Op een gegeven moment kreeg ik wel een vermoeden, omdat het iets eerder al gesuggereerd werd en dat bleef wel hangen. Het was allemaal iets te langdradig, waardoor de aandacht soms verslapte. De tekst is begrijpelijk, maar door de vele perspectief- en tijdwisselingen was concentratie wel nodig. Ik vind het een spannende roman, niet echt een thriller.
    Beoordeling: 6,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 28

Wat een mooi en compleet eindverslag. Fijn dat ik mocht deelnemen aan deze leesclub, bedankt ook aan alle meelezers. Graag tot een volgende keer! Groeten, Tineke

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 179

Wat een mooi verslag zo en voor Liesbeth, het is inderdaad jammer dat als het hun stijl niet is, ze gelijk een laag oordeel geven. Ik hoop oprecht dat je zelf geniet van het schrijven van je volgende thrillers en ik hoop meer van je te lezen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 144

Mooi eindverslag. Zit goed in elkaar. En een oordeel over een boek is en blijft natuurlijk iets persoonlijks, de één vindt het goed de ander wat minder. Mij pakte het helaas niet. Desalniettemin hoop ik dat Liesbeth blijft schrijven en ik ga haar volgende boek zeker wel lezen.
    Dank dat ik mocht deelnemen aan deze leesclub en tot de volgende!

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 224

Ja hoor een mooi eindverslag. Ik wens Liesbeth succes met haar volgende boek dat ik graag óók weer vooraf zou willen lezen. Ik vond het een leuk boek en haar schrijfstijl bevalt me prima.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 39

Bedankt Cees, dit is een mooi verslag, de meningen (zeer divers) goed weergegeven, Liesbeth bedankt dat je je zo kwetsbaar wilde opstellen. Dat waardeer ik zeer!
    Ik ga je ‘in de gaten’ houden, positief bedoeld hè!
    Mede leesclubbers bedankt voor jullie inbreng, het bracht veel verdieping!
    Hopelijk tot een volgende keer

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.