Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 35: Schemerzone Verslag leesclub Schemerzone van Hilde Vandermeeren

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #6808 |

Leesclub 35, Schemerzone – Hilde Vandermeeren

Inleiding

Het verhaal: Schemerzone

Kate werkt als verpleegkundige in een Londense privékliniek. Ze komt erachter dat ze narcolepsie heeft, waardoor ze onverwacht een slaapaanval kan krijgen en last heeft van nachtmerries die niet van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Om haar baan niet te verliezen verzwijgt ze haar aandoening voor haar collega’s.

De kliniek waar ze werkt beslaat twee verdiepingen, maar er is nog een derde etage die verbouwd wordt. Bekende personen kunnen die afhuren voor een discrete behandeling buiten de schijnwerpers. De negenjarige dochter van een glamourkoppel komt op die afdeling terecht.

Door een voorval in de kliniek krijgt Kate de sensatiepers achter zich aan. Maar niet alleen de sensatiepers – ook iemand anders. Iemand die niet wil dat de waarheid aan het licht komt. 

De schrijver: Hilde Vandermeeren

Hilde Vandermeeren (1970) schreef meer dan veertig kinder- en jeugdboeken, waarvan vele werden bekroond met Nederlandse en Vlaamse literaire prijzen. Sinds haar jeugd verslindt ze thrillers en spannende romans.

Met haar eerste psychologische thriller, Als alles duister wordt, begon haar carrière als thrillerschrijfster en won ze meteen de Hercule Poirot publieksprijs 2013. Ook werd ze genomineerd voor de Diamanten Kogel 2013.

Een van haar korte verhalen is recent verschenen in het bijzonder prestigieuze Ellery Queen Mystery Magazine en genomineerd voor de Derringer Award 2017 voor beste korte verhaal.

De lezers:

Lezer 1: Wendy, 35 jaar
    Ik ben de naam van deze schrijfster en haar boeken al verschillende keren tegengekomen op websites en social media maar heb nog niet de kans/tijd gehad om een boek van haar te lezen. Ik ben wel heel benieuwd geworden naar haar boeken en dat is ook de reden om me in te schrijven. Ik zou graag eens een boek van Hilde Vandermeeren willen lezen en bij dit boek spreekt het onderwerp me ook erg aan, narcolepsie en levensechte nachtmerries. Gelukkig heb ik geen narcolepsie maar levensechte nachtmerries heb ik ook weleens. Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal verwerkt is in het boek. En als laatste reden vind ik het gewoon heel leuk om mee te doen aan leesclubs en zo nieuwe schrijvers te leren kennen!

Lezer 2: Linda, 42 jaar
    Heel graag zou ik willen deelnemen aan de 35e leesclub met Schemerzone van Hilde Vandermeeren. Naast thrillers van Nederlandse schrijfsters begin ik steeds meer kennis te maken met de Vlaamse schrijfsters en ik moet zeggen dat Anja Feliers en Sterre Carron mij al zeer aangenaam verrast hebben met hun spannende en vlotte schrijfstijl. Net een leesfragment van Schemerzone gelezen, dat leest zeer vlot weg en ik ben heel benieuwd naar het vervolg van het verhaal.
    Ik heb nog niet eerder een boek van Hilde Vandermeeren gelezen maar vind het heel interessant dat het is gebaseerd op een waargebeurd feit en dat haar inspiratie een krantenbericht was waarin een vrouw door een tweet haar baan, haar vrienden en haar reputatie kwijtraakte. Nog nooit eerder van de ziekte narcolepsie gehoord maar juist het verlies van controle zal een zeer spannend element zijn in deze thriller. Ik heb ook gelezen dat de schrijfster echt fysiek naar Londen is geweest als vooronderzoek voor deze thriller.

Lezer 3: Francis, 42 jaar
    Het verhaal van Kate spreekt mij wel aan. Ik ben benieuwd hoe zij met haar aandoening omgaat, en naar de derde etage, waar het blijkbaar onheilspellend wordt.

Lezer 4: Jacobaan, 54 jaar
    Ik zou héél graag kennis willen maken met de schrijverskunst van Hilde Vandermeeren. Toeval of niet maar Scorpio staat ook nog altijd op mijn lijstje om te gaan lezen. Als boekenwurm en thrillerfan wil ik graag zoveel mogelijk kennismaken met nieuwe auteurs.  De meeste boeken van Hilde Vandermeeren worden omschreven als absolute aanraders omdat ze garant staan voor spanning, emoties en ademloos leesplezier. Ook blijkt Hilde een meeslepende schrijfstijl te hebben en bovendien intrigeert het verhaal me, zijn vrienden ook daadwerkelijk wel vrienden en wie kun je tegenwoordig nog vertrouwen?
    Ben heel erg nieuwsgierig naar het verhaal en hoop dat ik mag deelnemen en zodoende kennis kan maken met Hilde Vandermeeren.

Lezer 5: Cece, 22 jaar
    Weet niet goed wat ik van het boek moet vinden, de beschrijving trekt me aan de ene kant wel aan en aan de andere kant niet. Hoop dat het boek positieve verwachtingen heeft, daarom wil ik graag meedoen.

Lezer 6: sanhan, 44 jaar
    De uitgelezen manier om een onbekende auteur te leren kennen, dat is mijn motivatie.

Lezer 7: Katrien Baert, 54 jaar
    Hilde Vandermeeren wil ik al zo lang leren kennen. Enkel haar eerste boek heb ik gelezen, waarbij ik geen “wow” gevoel had, maar toch kon ik het wel appreciëren. Ook had/heb ik het gevoel, dat zij echt wel zal meegroeien met haar boeken. Daarom vind ik dit de ideale kans om op deze manier terug in haar denkwereld te kunnen stappen en dit met Schemerzone.

Lezer 8: Brigitta Dielman-Bleeker, 47 jaar
    Heel graag doe ik mee met de leesclub 35 Schemerzone van Hilde Vandermeeren omdat ik haar graag wil leren kennen. Ik heb nog niets van haar gelezen maar de berichten zijn altijd zeer lovend. Ook vind ik het leuk om Vlaamse schrijvers te ontdekken.

Lezer 9: Elsa Bakker, 32 jaar
    De samenvatting van dit verhaal spreekt mij enorm aan! Het lijkt mij een behoorlijk origineel verhaal en ergens doet het me een beetje denken aan sommige verhalen van Stephen King en laat dat nou net 1 van mijn favorieten zijn. Ik doe vaker mee aan leesclubs voor diverse platforma, schrijf recensies en redigeer boeken dus heb het gevoel dat ik wel goed in jullie leesclub pas. Zou superleuk zijn om een keertje mee te mogen doen!

Lezer 10: Naatje, 34 jaar
    Het laatste half jaar ben ik steeds vaker fictieboeken gaan lezen naast mijn studie, en nu wil ik weleens proberen wat een leesclub is en of me dat bevalt. Bovendien spreekt het thema ‘narcolepsie’ me aan. De zomervakantie komt eraan en dan heb ik weer veel tijd om boeken te verslinden voor mijn ontspanning, dus ik dacht “waarom niet eens een boek van een mij onbekende schrijver proberen?”

Lezer 11: Eveline Kleijn, 48 jaar
    Ik wil meedoen omdat ik dol ben op lezen en dan voornamelijk thrillers en spannende romans en omdat ik nu zeeën van tijd heb om te lezen want binnenkort word ik aan mijn meniscus geopereerd en daarna rustig aan doen en revalideren.

Lezer 12: tamara1985, 31 jaar
    Ik heb de leesclub pas ontdekt, ik zou graag de kans krijgen om er aan deel te nemen. Ik lees enorm graag en veel boeken, ik werk in een boekenwinkel en kijk ernaar uit om dit boek te lezen.

Lezer 13: knupke, 38 jaar
    Het is even geleden dat ik meegedaan heb, maar zo’n topper kan ik niet laten schieten. (Niet dat de andere leesclubs geen toppers waren, maar die stonden niet zo hoog op mijn lijstje).
    Ik heb erg genoten van haar andere thrillers! Deze wil ik dus ook graag lezen en via een leesclub geeft ‘t nog wat extra’s.

Lezer 14: Heidi, 36 jaar
    Ik zou heel graag aan deze leesclub mee doen omdat ik al meerdere thrillers van Hilde Vandermeeren heb mogen lezen, waar ik stuk voor stuk erg van heb genoten, ik vind ze erg origineel en spannend. Het lijkt wel of ze ook elke keer beter worden, dus ik ben enorm benieuwd of Schemerzone ook weer zo’n top thriller is.

Lezer 15: Stephanie Haenen, 28 jaar
    Sinds kort hebben we weer alles beetje op een rijtje dus zou graag meedoen aan de leesclub omdat ik het altijd leuk hebben gevonden de leesclubs. Vind de Crimezone-stijl hier terug. Het boek is natuurlijk ook een belangrijke reden om mee te doen want wat kan die vrouw schrijven zeg. Heb in het verleden al eens meegedaan met een leesclub van haar boek en sindsdien lees ik ze allemaal. Zeker de recensie die is verschenen in Knack heeft me benieuwd gemaakt.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Charlotte

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Hilde Vandermeeren (1970) schreef meer dan veertig kinder- en jeugdboeken, waarvan vele werden bekroond met Nederlandse en Vlaamse literaire prijzen. Sinds haar jeugd verslindt ze thrillers en spannende romans.  Met haar eerste psychologische thriller, Als alles duister wordt, begon haar carrière als thrillerschrijfster en won ze meteen de Hercule Poirot publieksprijs 2013. Ook werd ze genomineerd voor de Diamanten Kogel 2013.  Een van haar korte verhalen is recent verschenen in het bijzonder prestigieuze Ellery Queen Mystery Magazine en genomineerd voor de Derringer Award 2017 voor beste korte verhaal. Zal ze met Schemerzone deze zegereeks nog kunnen overtreffen?

Tamara zegt over de cover: De cover van het boek prikkelt al snel je fantasie. Wat is er gebeurd met de vrouw, is de cover gelinkt aan een fragment uit het boek… Francis zegt: ‘Ik vind de cover goed bij het boek passen, rustig maar ook onheilspellend’.
    Voor het lezen zegt sanhan ‘een spannend verhaal met genoeg plottwists te verwachten’, ze hoopt dat ze niet in het begin al min of meer door heeft hoe het in elkaar zit. Laten we hopen dat haar gespannen verwachtingen uitkomen. Charlotte haar verwachting is ook hoog: ’Ik verwacht een spannend en intrigerend boek, met een bijzonder plot.’

Tijdens het lezen zegt Knupke: ‘Ik heb bijna iedereen verdacht, maar dan komt het uiteindelijk toch als een verrassing. Heerlijk boek’.  Veel lezers roemen de korte hoofdstukken.  Brigitta Dielman-Bleeker vindt de opbouw van het verhaal mooi, ‘de spanning bouwt zich geleidelijk op door de korte hoofdstukjes. Hierdoor lees je ongemerkt meer dan je vooraf zou willen’.

Het plot is goed doordacht vinden de meeste lezers. Jacobaan zegt hierover: ‘Het plot is bijzonder goed uitgewerkt’.  Linda vind de plot: Verrassend! ‘Deze dader is eigenlijk geen moment in mijn gedachten opgekomen, een mooie wending van de schrijfster’ zegt ze.
    Heidi roemt de schrijfster om haar originaliteit: ‘Ik vind dat Hilde Vandermeeren erg originele thrillers schrijft’. De meeste lezers, zoals Stephanie Haenen zijn het met haar eens: ‘Ik vond het wel een uniek boek omdat ik nog nooit had gehoord van de aandoening ‘.

Na het lezen zijn de meeste lezers positief, maar een enkeling is niet zo gepakt door het boek:  Eveline Kleijn zegt: ‘Hoewel het verhaal naar mijn idee te oppervlakkig bleef, las het wel vlot door. Ik zag het einde niet aankomen maar was er toch niet van onder de indruk’. Echter Katrien Baert zegt: ‘dit einde had ik niet verwacht. Het was echt verrassend voor mij en hierdoor zie je nogmaals haar schrijftalent’. Elsa Bakker na het lezen: ‘De spanningsopbouw en paranoia in het verhaal vond ik goed neergepend, dit droeg voor mij bij aan het vlotte leestempo waarin ik dit boek gelezen heb’.

En zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel meningen. Benieuwd naar alle meningen? Op naar de leesclub!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat sanhan:
    Dit is mijn eerste kennismaking met de boeken van Hilde. Ik ben benieuwd, al meerdere goede commentaren gelezen over ander boeken van haar. De korte inhoud spreekt me ook aan. Ik verwacht een spannend verhaal met genoeg plottwists ik hoop ook dat ik niet van in het begin al min of meer doorheb hoe het in elkaar zit.

Citaat Elsa Bakker:
    Wat de schrijfster betreft heb ik nog geen idee wat ik kan verwachten want ik ken haar eerdere boeken niet. Dus dit wordt mijn kennismaking en ik heb er zin in! Vooral omdat ik vernam dat ze psychologie gestudeerd heeft en ik hoop dit terug te vinden in haar boek. Hierdoor zijn mijn verwachtingen van het verhaal ook dat het een thriller is met een psychologisch kantje.

Citaat Heidi:
    Op de cover zien we een jonge vrouw liggen, slaapt ze? of is er misschien wat anders aan de hand. Ik word er in ieder geval wel nieuwsgierig van, het nodigt uit tot lezen. Mijn verwachting van Schemerzone is dat ik hoop dat ik weer net zo spannend boek ga lezen als de voorgangers, maar eigenlijk twijfel ik daar niet over.

Citaat Linda:
    Ik heb nog niet eerder een boek van Hilde Vandermeeren gelezen maar vind het heel interessant dat het is gebaseerd op een waargebeurd feit en dat haar inspiratie een krantenbericht was waarin een vrouw door een tweet haar baan, haar vrienden en haar reputatie kwijtraakte. Ik ga lekker starten met lezen!

Citaat Eveline Kleijn:
    De tekst van de achterflap spreekt mij wel aan. Het roept gelijk allerlei vragen op. Ik ken haar nog niet van de thrillers en ben benieuwd naar haar schrijfstijl. Ik hoop dat ze veel spanning opbouwde dat ik op het verkeerde been word gezet en dat ze mij meeneemt op een spannende reis!

Citaat Cece:
    Cover: Deze sprak mij eerlijk gezegd niet zo aan, de titel daarentegen weer wel. Auteur: Zelf heb ik nog niet eerder een boek van haar gelezen. Aangezien mijn verwachtingen meest van de tijd anders zijn, laat ik mij deze keer verrassen.

Citaat Wendy:
    Ik houd niet van covers met daarop een persoon afgebeeld, maar dat is persoonlijk. Mijn smaak is het dus niet maar het maakt wel nieuwsgierig. Ik verwacht naar aanleiding van de korte inhoud van het boek een spannend boek met een interessante verhaallijn, vooral de narcolepsie spreekt mij aan en ben ik benieuwd naar.

Citaat Naatje:
    Ik verwacht dat het verhaal spannend zal zijn en hoop dat ik al in het eerste hoofdstuk meegesleept wordt. Bovendien verwacht ik dat de schrijfstijl niet heel ingewikkeld zal zijn, ongeveer hetzelfde niveau als de boeken van Arlidge, Mo Hayder etc.

Citaat Charlotte:
    Het is een intrigerende cover mede door de titel Schemerzone. Ik verwacht een spannend en intrigerend boek, met een bijzonder plot, Hilde Vandermeeren schrijft goede en psychologsiche boeken, en ik vind haar boeken erg goed. Mijn verwachting is hoog.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Francis:
    Het verhaal begint rustig, over het werk en het verleden van Kate, en dat ze zich steeds niet goed voelt, de extreme vermoeidheid. Als bij haar de diagnose narcolepsie wordt vastgesteld neemt de spanning steeds meer toe. Haar verschrikkelijke nachtmerries die levensecht lijken, in combinatie met haar narcolepsie maken het leven van Kate behoorlijk spannend, en dat van de lezer ook.

Citaat Knupke:
    Gisteren moest ie gewoon uit. Ik heb bijna iedereen verdacht, maar dan komt het uiteindelijk toch als een verrassing. Heerlijk boek. Door de korte hoofdstukken lees je langer dan gepland. Eentje kan nog wel….. De narcolepsie en kataplexie geven het zeker iets extra’s.

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Ik vind de stukjes over narcolepsie en kataplexie erg mooi, had er nog wel meer over willen lezen. Interesse gewekt als verpleegkundige.  Ik vind de opbouw van het verhaal mooi, de spanning bouwt zich geleidelijk op door de korte hoofdstukjes. Hierdoor lees je ongemerkt meer dan je vooraf zou willen. Het boek leest heerlijk weg!

Citaat Jacobaan:
    Rustig begin, heerlijke en prettige schrijfstijl en lekkere korte hoofdstukken. Ook een interessant onderwerp, narcolepsie. Opvallend, of juist niet gezien de auteur een Vlaamse is, zijn de Vlaamse woorden zoals b.v. buitenwipper en cardigans.
    Echt een boek voor mij!

Citaat Tamara:
    Leest heel vlot, het verhaal neemt je volledig mee en de spanning wordt goed opgebouwd zodat je gewoon blijft verder lezen. De korte hoofdstukken vind ik aangenaam, het gaat vlot over van het ene personage naar het andere en de personages worden goed en duidelijk voorgesteld in het boek.

Citaat Stephanie Haenen:
    Ik ben aangekomen op pagina 100 en het verhaal ontwikkelt zich goed. De spanning wordt goed opgebouwd.

Citaat Wendy:
    Ik ben nu op de helft van het boek. Het boek leest vlot en door de korte hoofdstukjes lees je er steeds nog eentje meer. De spanning komt nu pas, lange opbouw, maar vind ik niet storend want het is toch een vermakelijk verhaal. Vandaag verder lezen in het boek, heb het gevoel dat het heel snel uit zal zijn!

Citaat Katrien Baert:
    Ik wist niet wat ik mocht verwachten en heb het op me af laten komen waar ik heel blij om ben het zo aangepakt te hebben. Het verhaal begint goed en bouwt zich stelselmatig op. De spanning wordt bladzijde naar bladzijde groter, wat maakt dat je het boek niet naast je neer kan leggen. Het is eenvoudige schrijfstijl, maar ik onderschat Hilde Vandermeeren niet. In zijn eenvoud zegt ze heel veel en de onderwerpen zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Schemerzone is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 35e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,89 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Schemerzone van Hilde Vandermeeren geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,23
    2. Plot: 8,00
    3. Leesplezier: 8,07
    4. Schrijfstijl: 8,07
    5. Originaliteit: 8,40
    6. Psychologie: 7,57

Gemiddelde puntenwaardering: 7,89

Wat vindt Hilde Vandermeeren van deze leesclub?

Langs deze weg dank ik Cees van Rhienen van Thrillzone en alle deelnemers aan de leesclub van Schemerzone.

Een leesclub is een boeiende manier om de auteur en de lezers dichter bij elkaar te brengen. Het deed me plezier om te lezen dat velen van Schemerzone hebben genoten. Uit de vragen bleek dat sommigen echt stil stonden bij onderwerpen als narcolepsie en de impact van de sensatiepers en de sociale media op ons dagelijkse leven. Zulke vragen doen je als auteur nadenken over de verschillende facetten van je boek en hoe je de lezer daarmee hebt geraakt.

Ik was ook blij dat uit de reacties bleek dat ik Londen goed ‘ingeademd’ had tijdens onze citytrip vorig jaar, zodat ik de stad kon ‘uitademen’ in mijn boek. Kortom, het was een motiverende leesclub, met lezers die mijn werk al kenden en anderen die het hebben leren kennen. Veel leesplezier allemaal en op naar de volgende (ik ben er al aan bezig : ) ).

Met vriendelijke groeten,

Hilde Vandermeeren

http://www.hildevandermeeren.com

Getekend: Hilde Vandermeeren.

Een impressie van de antwoorden die Hilde Vandermeeren gaf op lezersvragen:

Elsa Bakker vraagt:
    Hey Hilde, heb je je als research voor dit boek verdiept in de aandoening narcolepsie of was je al eerder met deze ziekte bekend? Ken jij mensen in je omgeving die hieraan lijden?
    Liefs, Elsa.

Hilde Vandermeeren antwoordt:
    Ik kende de aandoening vanuit mijn studies psychologie, maar ik heb er mij nog meer in verdiept. Ik heb de wetenschappelijke achtergrond bestudeerd, ook documentaires bekeken over dit onderwerp, getuigenissen gelezen die je online vindt over dit onderwerp, er zijn ook filmpjes waarin je ziet hoe een slaapaanval of kataplexieaanval opkomt en hoe de mensen en hun omgeving daarmee omgaan,
    vele groeten, Hilde

Jacobaan vraagt:
    Hallo Hilde, allereerst alvast complimenten voor het boek. Heb hem bijna uit en zit te genieten. De vraag die bij mij naar boven komt is, of er een speciale reden is dat het verhaal zich afspeelt in Engeland? Waarom bijvoorbeeld niet in België of Nederland?

En hoe is het verhaal tot stand gekomen? Hoe ben je op het idee gekomen en wat heb je allemaal aan research moeten doen? Nou ik ga snel verder lezen en het boek komt hoe dan ook vanavond/vannacht uit. Benieuwd naar de ontknoping!

Trouwens nog een vraagje n.a.v. het onderwerp narcolepsie. Mag je wel blijven werken in risicovolle beroepen als je deze ziekte hebt? Lijkt me onwerkelijk dat een verpleegkundige met deze ziekte mag blijven werken. Is dit niet té gevaarlijk wanneer ze bijvoorbeeld bij een aanbrengen van infuus e.d. ineens onwel wordt of medicatie uit moet delen aan patiënten en je krijgt ineens een aanval van kataplexie?
    Vreemd dat, zoals je in het boek vertelt, op advies van de specialist wel mag blijven werken in dit vak? Maar het is iets wat ik me gewoon afvraag hoor?

Zou graag je mening hierover willen horen waarom je ervoor gekozen hebt om Kate toch te laten werken met deze auto-imuun ziekte? Groetjes, Jack

Beste Jacobaan,
    Hier wat antwoorden op je vragen, blij dat je ervan aan het genieten bent. Ik ben dit verhaal gestart vanuit een waar gebeurd nieuwsfeit over iemand die door één tweet alles verloor (werk, vrienden, reputatie). Toen dacht ik: hoe kan ik het nog spannender maken als de persoon die zoiets overkomt, iets heeft waardoor ze af en toe ‘afwezig’ is of er zich niet eens van bewust is dat ze die tweet heeft verstuurd. Zo kwam ik bij narcolepsie. Het is voor een thriller ook een extra spanningselement als iemand moet vechten tegen obstakels van binnenuit en niet alleen van buitenuit.

Mijn verhaal speelt zich bewust in Engeland af omdat de sensatiepers daar echt extreem en meedogenloos op nieuwtjes jaagt, en bekende of andere mensen daar het slachtoffer van kunnen worden.
    Wat Kate en haar werk betreft: bij elke narcolepsiepatiënt kan de aandoening in gradatie verschillen, in de praktijk is dat iets wat met de werkgever besproken en geëvalueerd moet worden (en powernaps en medicatie kunnen wel helpen om redelijk te functioneren). In mijn boek verzwijgt ze het om haar nieuwe functie niet te verliezen, wat spanningsverhogend werkt.

Heidi vraagt:
    Hoi Hilde, waar haal je toch telkens de inspiratie weg? Ik vind je thema’s in je boeken altijd zo origineel.

Beste Heidi, dank voor je fijne reactie. Ik probeer mijn verhalen te schrijven over onderwerpen die me zelf heel erg boeien. Vaak gaat het over mensen die iets hebben waardoor ze de controle verliezen: prosopagnosie of gezichtsblindheid in mijn thrillerdebuut Als alles duister wordt en in dit boek narcolepsie. Daardoor krijg je iets interessants voor een thriller, namelijk ‘onbetrouwbare’ vertellers: de lezer weet niet of wat iemand ziet of denkt, in werkelijkheid ook zo is. Het is een thema dat in mijn zesde boek, waar ik nu aan schrijf, ook een grote rol speelt. Dat soort thrillers lees ikzelf het liefst en dus schrijf ik ze ook graag, vele groeten, Hilde.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Hilde Vandermeeren, klik hier

Citaat Naatje:
    Het verhaal is simpel en dat is de schrijfstijl ook. Door de korte hoofdstukken ben je in sneltreinvaart door het boek heen. Ik ben geen fan van de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren (zoals gezegd veel te oppervlakkig en simpel) dus dat is geen reden om nog een boek van haar op te pakken. Hoewel ik het einde niet zag aankomen, ben ik niet wild enthousiast over het plot. Er hadden wel wat meer lagen in mogen zitten, alles was veel te straight forward. De eerste helft van het boek vond ik ronduit saai. De spanning komt te laat op gang en er wordt te veel aandacht verdeeld over kleine, onbelangrijke bijpersonages.
    Het boek hangt voor mij een beetje tussen een thriller en een chicklit in. Dat maakt het wel uniek.
    Beoordeling: 5,17

Citaat Charlotte:
    Hilde Vandermeeren heeft een prettig leesbare schrijfstijl, ze schrijft vloeiend en vlot. Daarbij weet ze goede sfeerimpressies te geven, een goede schrijfhand/gave dus. Schemerzone is haar boek en zij heeft dit zo uitgewerkt en ik heb er van genoten (al is het onderwerp narcolepsie zwaar en andere zaken die er spelen), ze heeft alles goed uitgewerkt en samen gebracht. Ik vond de plot bijzonder, veel personages die de dader zouden kunnen zijn en een goed gevoel voor Kate. Ik was vanaf het begin geboeid en vond het spannend. Mede door de schrijfstijl was het prettig leesbaar. De boeken van Hilde Vandermeeren zijn goed doordachte en uitgewerkte thrillers.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Francis:
    Het is in duidelijke taal geschreven, en haar aandoening wordt goed uitgewerkt. De korte hoofdstukken en het tempo zorgt ervoor dat het verhaal leest als een trein. Ik ga zeker nog wat van haar lezen, want het was de moeite waard. Ik vind het een goed plot, met wel een open eind uiteindelijk. De structuur is wel goed. Het is haar jacht op haar belager. Het is erg verassend, ik dacht te weten wie haar belager was, maar werd verrast door een ander persoon. Ik vond het een fijn verhaal. Ik was heel benieuwd wie haar dit aandeed, daardoor las het ook heel snel.
    Beoordeling: 8,00

Citaat sanhan:
    Hilde schrijft prettig, zonder veel poespas en saaie stukken. Het boek leest als een trein, ik wou altijd maar verder lezen. Dit is mijn eerste kennismaking met de boeken van Hilde, ik was aangenaam verrast, ik ga zeker meer van haar lezen. De plot had ik echt niet zien aankomen, Knap gedaan! Ik kon niet stoppen met lezen, werd er van in het begin ingezogen.
    Het is geen typisch dader – slachtoffer verhaal, het was toch wel origineel bedacht met een verrassend einde.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Heidi:
    De schrijfstijl van Hilde Vandermeeren is beeldend en leest lekker vlot weg. Hierdoor vlieg je door het boek. Tijdens het lezen dacht ik meerdere malen te weten hoe de vork in de steel zat, toch werd ik verrast. Dus de plot zit goed in elkaar. De spanning wordt richting de plot goed opgebouwd, er wordt afgewisseld tussen de dader en het hoofdpersonage, iets wat voor extra spanning en vooral veel vaart in het verhaal zorgt. Ik vond het zeer zeker een boeiend verhaal, het thema wat in de thriller verworven zit vond ik ook echt boeiend, dus dat zorgde er ook voor dat ik tijdens het lezen m’n volle aandacht erbij had.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Tamara:
    Ik vond het een zeer boeiend boek, van in het begin had het mijn volle aandacht, was moeilijk om het boek weg te leggen. Het is een zeer aangename schrijfstijl, makkelijk te begrijpen. Ik zou het boek intrigerend noemen, het wekt een bepaalde drang op zodat je automatisch mee op onderzoek gaat in het boek en om meer te weten te komen over narcolepsie. Dit boek heeft iets unieks doordat het een niet dagdagelijks onderwerp heeft, de narcolepsie. Ik ben benieuwd naar de andere boeken. Ik vind het alvast een topauteur.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Jacobaan:
    De bijzonder prettige schrijfstijl, met name korte energieke hoofdstukken waardoor het verhaal voor mij lekker wegleest, past zeker bij het verhaal omdat ze op deze manier de spanningsboog weet op te bouwen totdat het voor mij in ieder geval uiteindelijk tot een verrassend einde komt. Het plot is bijzonder goed uitgewerkt. In een aantal schuingedrukte passages kunnen we de acties en gedachte van de dader volgen. Dit zorgt voor extra spanning en meer dan voldoende vaart. Schemerzone is absoluut een boeiend verhaal met karaktervolle personages en een grote spanningsboog en hierdoor had het zeker mijn volle aandacht.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Linda:
    De plot vind ik verrassend! Deze dader is eigenlijk geen moment in mijn gedachten opgekomen, een mooie wending van de schrijfster! Door de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl leest het boek heel makkelijk weg. De ziekte die Kate heeft, narcolepsie, wordt goed uitgelegd zonder dat er teveel medische termen worden gebruikt. De schrijfstijl is heel prettig, je vliegt het door het boek heen! Het boek is uniek omdat ze de hoofdpersoon een ziekte heeft waarvan ik nog nooit gehoord had en omdat ze hierbij de controle over haar lichaam verliest, zorgt dit voor extra spanning in het boek.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Eveline Kleijn:
    Hoewel het verhaal naar mijn idee te oppervlakkig bleef las het wel vlot door. Ik zag het einde niet aankomen maar was er toch niet van onder de indruk. Dat komt vooral doordat het ik mij tijdens het lezen heel erg irriteerde aan de hoofdpersoon. Het verhaal komt zeer traag opgang en de personages zijn erg oppervlakkig. Ze hadden best wat meer diepgang mogen krijgen. Ik vind het geen thriller, het is meer een chicklit met een klein beetje spanning. De schrijfstijl is wel prettig, korte hoofdstukken.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Katrien Baert:
    Hilde Vandermeeren haar schrijfstijl kan ik echt waarderen. Nee, dit einde had ik niet verwacht. Het was echt verrassend voor mij en hierdoor zie je nogmaals haar schrijftalent.
    Ja, voor mij was dit een boeiend verhaal en zat ik volledig in het verhaal. Hilde Vandermeeren heeft haar eigen mooie schrijfstijl en deze is uniek op zich. Het plot vind ik echt wel goed. Ik had meerdere personages gezien als mogelijke dader, maar dit had ik niet zien aankomen. Een lichte bliksemschicht durf ik het toch wel noemen. Door de cliffhanger op het einde kan hierop mogelijks een vervolg komen. Ik ben alvast benieuwd.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Stephanie Haenen:
    Heel fijn geschreven en het boek leest als een trein eens je een pagina hebt gelezen. Ik heb de eerdere boeken van Hilde Vandermeeren al gelezen en ga zeker de volgende boeken ook lezen omdat ik haar schrijfstijl heel fijn vind. Ik vind het een goed plot. Het verhaal wordt rustig opgebouwd naar de ontknoping. Ik had het einde zeker niet zien aankomen en het is ook een open einde dus dan vraag ik me af hoe het uiteindelijk is afgelopen. Had zeker niet verwacht dat die persoon de moordenaar ging zijn dus knap gedaan van Hilde ze heeft me weer eens weten te verrassen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    De dader had ik niet in een vrouwelijk persoon verwacht. Ik vind dat er goed toegewerkt wordt naar de plot. Steeds spannend door de korte hoofdstukken. Door de korte hoofdstukken kan ik mijn aandacht er goed bijhouden. In het begin was het even inkomen maar toen het verhaal eenmaal pakte ging het prima. Dit boek heeft absoluut iets eigens, heb nog nooit eerder gelezen over narcolepsie dus dat is heel mooi gevonden
    Beoordeling: 7,50

Citaat Cece:
    Ik merk dat de verhaallijnen van Hilde me niet aanspreekt, het ligt niet aan haar schrijfstijl, maar meer aan de verhaallijn zelf. Het einde zag ik niet aankomen, maar was er niet van onder de indruk. Zoals ik al eerder aangaf vond ik het verhaal lastig en geen thriller. Ook het einde wat ik niet had verwacht vond ik niet echt een einde. Het boek is uniek. Je leest niet veel over narcolepsie en dat maakt het boek uniek en anders.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Wendy:
    Ik vind de schrijfstijl zeker bij het verhaal passen. Het verhaal las heel vlot en door de korte hoofdstukken las je steeds nog 1 meer. Ik vond de plot goed. Het verhaal wordt qua spanning langzaam opgebouwd, en de ontknoping is voor mij erg verrassend. Nee het einde had ik niet verwacht, had diverse scenario’s in mijn hoofd, maar niet deze.  Schemerzone is het eerste boek van Hilde Vandermeeren wat ik heb gelezen en het zal vast niet het laatste boek zijn.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Elsa Bakker:
    De schrijfstijl van Hilde vond ik zeker prettig, ondanks hier en daar wat Vlaams woordgebruik las het in zijn geheel met vaart. De spanningsopbouw en paranoia in het verhaal vond ik goed neergepend, dit droeg voor mij bij aan het vlotte leestempo waarin ik dit boek gelezen heb. De plottwist wist mij zeker te verrassen. Ik had allerlei ideeën over hoe, wie, wat tijdens het lezen en toch zat ik ernaast.  Als ervaren lezer gebeurt mij dat niet heel vaak dus dat is een absoluut plus punt! Het plot kwam realistisch over en zeker niet vergezocht achteraf gezien. Het verhaal had gehele tijd mijn aandacht en bleef mij boeien. Ik had het boek dan ook zeer vlot uit.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Knupke:
    De spanning wordt langzaam opgebouwd. Door de ziekte van Kate is het extra spannend. Ze kan elk moment zo’n aanval krijgen en dat speelt telkens door je hoofd. Mede daardoor blijf je ook twijfelen of ze het zelf gedaan heeft of dat er toch iemand misbruik van gemaakt heeft. Hoewel je via de schuingedrukte gedeelte meer te weten komt over de dader, is het uiteindelijk toch een verrassing wie erachter zit. Voor mij een boeiend verhaal, met veel aandacht gelezen.
    Beoordeling: ??

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

knupke

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 224

Mooi verslag, goed boek.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 109

Weer een mooi verslag van een goed boek! Wel jammer dat de schrijfster niet alle vragen heeft beantwoord maar waarschijnlijk heeft ze de laatste vragen niet meer gezien?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.