Home Forums Leesclub 132: Schaduwstrijder Verslag leesclub Schaduwstrijder van Pjotr Vreeswijk

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #23548 |

Leesclub 132,  Schaduwstrijder   –  Pjotr Vreeswijk

Inleiding

Het verhaal:  Schaduwstrijder

Een massagraf in de Syrische woestijn, een gevangengenomen moordcommando en de grootste ontdekking uit de geschiedenis van de mens. Suzanne Boyle, een Britse in dienst van de CIA, zet alles op alles om de wereld van de ondergang te redden. In een zoektocht die haar langs de heetste brandhaarden op aarde voert, roept Suzanne de hulp in van oude en nieuwe vrienden. 

Maar leidt het spoor dat ze volgt eigenlijk wel naar redding?

Ontdek het in Schaduwstrijder, waar drie personages langs verschillende wegen naar dezelfde plek op aarde reizen. Alle drie hebben ze een ander doel, hun reizen echter hebben één ding gemeen: een zekere dood voor allen.

De schrijver:  Pjotr Vreeswijk

Pjotr Vreeswijk is geboren in Gouda en getogen in Den Haag. Na zijn diensttijd in Blomberg (Duitsland), waar hij als luchtmachtbeveiliger heeft gewerkt, is Pjotr in de Haagse horeca terechtgekomen. Hierna heeft hij de overstap naar de politie gemaakt, waar hij ondertussen ruim veertien jaar werkt.

Toen hij begon met schrijven had hij maar een doel voor ogen: ‘Ik wil een boek schrijven dat ik zelf graag zou willen lezen.’ Uiteraard liet hij zich inspireren door de avonturen van kolonel John Smith, de militaire arts uit Ludlums John Smith-reeks.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 50 jaar
    Ik heb vele goede verhalen over de schrijver gehoord maar ik heb nog niet kennis gemaakt met de boeken en ik laat me graag verrassen.

Lezer 2: kessel45, 58 jaar
    Jaaaa ik wil me dolgraag inschrijven voor de Schaduwstrijder van Pjotr, waar ik op een snertevent een fijn gesprek mee heb gehad. Heb nog steeds via de media contact met Pjotr en zou dolgraag dit boek van hem willen lezen. Jaaa een paperback graag omdat ik dan bij gelegenheid hem er iets in kan laten zetten.

Lezer 3: fgoestoh, 49 jaar
    Als je de eerdere boeken van Pjotr gelezen hebt en hierover met hem gesproken op de Meet & Greet – lunch sessie dan is er geen andere keuze dan dit boek te willen lezen. Ik ben benieuwd of Pjotr zijn schrijfstijl verder ontwikkeld heeft en van zijn eerste ervaringen met eerdere boeken dingen heeft meegenomen in dit boek.

Lezer 4: Lieke, 53 jaar
    Omdat ik al eerder van Pjotr gelezen heb, wilde ik een ander dat plezier gunnen. Maar als er nog een plekje vrij is: dolgraag!

Lezer 5: MissyP, 47 jaar
    Het lijkt mij superleuk om mee te doen aan de leesclub  Schaduwstrijder  van  Pjotr Vreeswijk. Heb ook zijn  Masterplan  en  Dwaalspoor  gelezen en die allebei met 5 sterren gewaardeerd! Ben dus zeer benieuwd naar deze nieuwe!!!!

Lezer 6: ChantalH, 51 jaar
    Ik doe graag mee aan deze leesclub. Ik heb goede herinneringen aan Pjotrs eerste leesclub met het snertevent. Dat was heel gezellig. Zijn boeken zijn geweldige actiethrillers. Daar hou ik wel van. Zijn tweede boek heb ik ook gelezen, dus ik ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.

Lezer 7: Ans Stier, 27 jaar
    Ik meld mij graag aan voor de leesclub  Schaduwstrijder. Ik heb ooit al eens een boek gelezen van deze auteur en dat is mij goed bevallen. Dit boek lijkt mij erg goed. Een actueel onderwerp waar ongetwijfeld een spannend verhaal over geschreven is. Ik laat mij graag mee voeren in de spanning van het boek. Ik ben nieuwsgierig naar de mening van anderen en deel ook graag mijn ervaringen in de leesclub en recensie. Het is al even geleden dat ik heb deelgenomen aan een leesclub en ik kan wel zeggen dat ik er wel weer eens zin in heb!

Lezer 8: maria, 58 jaar
    Wie redt het en wie gaat er dood of allen? In de beschrijving staan overigens drie personages en ik had dan in de titel een “s” erbij verwacht namelijk:  Schaduwstrijders. Het feit dat de schrijver zelf luchtmachtbeveiliger is geweest en 14 jaar werkzaam bij de politie zal zorgen voor een reële kijk op de zaken en daarnaast zou hij het boek ook zelf willen lezen, dus sta je echt achter je verhaal. Een massagraf in de Syrische woestijn en een gevangengenomen moordcommando doet wel hedendaags aan.

Lezer 9: Wilma, 56 jaar
    Ik ben fan van Pjotr en heel benieuwd hoe hij in dit boek drie verhalen bij elkaar brengt, drie reizen naar een van de brandhaarden van de wereld, Syrië. Ondanks alle media aandacht zijn daar vast nog genoeg geheimen te ontdekken.

Lezer 10: Jolanda, 56 jaar
    De andere boeken heb ik ook gelezen van hem. Deze stond wel op mijn lijstje al. Maar omdat ik net in de laatste fase van een ander boek zit dacht ik misschien ben ik wel wat hebberig. Maar lijkt me een super spannend boek.

Lezer 11: Tommy, 56 jaar
    Ik heb vorig jaar  Dwaalspoor  van deze schrijver 5 sterren gegeven. Ik wil graag de verdere avonturen van Suzanne Boyle & Co meebeleven.

Lezer 12: Dayenne, 31 jaar
    De beschrijving maakt mij heel nieuwsgierig naar het boek. Graag zou ik het boek lezen en deelnemen aan de leesclub.

Lezer 13: Renneke Bogerd, 58 jaar
    Schaduwstrijder  spreekt me erg aan vanwege het feit dat het hoofdpersonage hulp durft in te roepen in haar streven om de wereld te redden ja van wat? Interessant om daarachter te komen.

Lezer 14: apgschoon, 35 jaar
    Graag zou ik weer willen meedoen met deze leesclub. Reden waarom ik wil deelnemen: andere schrijvers leren ontdekken en mezelf bekwamen in het schrijven van recensies.

Lezer 15: Raywoman, 46 jaar
    Leesclubs voegen altijd iets extra’s toe aan het lezen van het boek. Graag lees ik hoe anderen het boek lezen en wat hen opvalt, dat zijn vaak andere dingen dan die mij opvallen. Ik hou van lezen, lees (bijna) iedere dag. Schaduwstrijder lijkt me een mooie afwisseling van wat ik laatst heb gelezen (We doen wat we kunnen van Lykele Muus). Ik lees dus graag thrillers en Schaduwstrijder lijkt me bijzonder omdat de wereld bijna ten onder gaat, en dit altijd erg spannend is. Ik word hier vaak in meegezogen. Mooi om te zien dat een vrouw een hoofdrol speelt. Ik ben erg benieuwd hoe de verhaallijnen vanuit 3 verschillende punten naar 1 climax zullen leiden.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Lizzie
    Sabine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-tweeëndertigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Schaduwstrijder, geschreven door  Pjotr Vreeswijk, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij LetterRijn.

Wat is er met het werk van  Pjotr Vreeswijk  gebeurd? Even een kleine terugblik. In januari 2017 werd zijn debuut  Masterplan  met  7,63  gewaardeerd. Een klein jaar later, december 2017, bleef de teller bij  Dwaalspoor  op  8,27  steken. Mooi resultaat met een flinke progressie. Nu is het november 2019, en bekijken we de resultaten van  Schaduwstrijder. Met individuele scores waarvan er dertig een reflecterende  10  en vijfentwintig een oplichtende  9  uitstralen kan het niet anders of er ligt een mooie plaats in de  HALL of FAME in het verschiet. Terugrekenend naar een gemiddelde score blijft die voor  Schaduwstrijder  steken op 8,69 waarmee een zeer mooi resultaat is behaald.

Laten we gaan kijken wat voor lof Pjotr na het lezen krijgt toegezwaaid..

‘Een lekkere meeslepende roman als je eenmaal in het boek zit. Zou zeker verfilmd kunnen worden. Zeker te weten ga ik meer van deze auteur lezen. Een fijne schrijver’, aldus een enthousiaste  Jolanda. Voor  Renneke Bogerd  was het een nieuwe ervaring: ‘Een zeer spannend en meeslepend plot. Een avontuurlijke, uiterst spannende rollercoaster van gebeurtenissen. Ik had dit einde helemaal niet verwacht, het heeft me totaal verrast. Jazeker was het een boeiend verhaal, kon gewoon niet stoppen met lezen, werd gewoon chagrijnig als ik het aan de kant moest leggen’. Tenslotte voor  kessel45: ‘Héél erg goed opgebouwd plot, van begin tot einde. Héél opbouwende spanning en ons constant op het verkeerde been zetten. Dat is de goede structuur die toegepast is. Nee, dit einde helemáál niet verwacht’.

Nu maar wachten op meer, maar eerst alle meningen maar meelezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lizzie:
    Vind het een hele mooie cover. Hij spreekt aan. Zeker ook in de boekenwinkel.
    De achterkant is ook mooi, past in de lijn van het boek. Ik kende de auteur enkel van hoors, heb nog niets van hem gelezen. Dus geen verwachtingen.
    Ik verwacht een spannende thriller met veel actie

Citaat Sabine:
    Hallo allemaal, zoals te lezen was in de mail met de bekendmaking van de deelnemers doet er ook een proeflezer van  Schaduwstrijder  mee.
    Dat ben ik. Superleuk en bijzonder om op deze manier deel te nemen aan deze leesclub. Bedankt Cees, Pjotr Vreeswijk  en LetterRijn. Doordat ik proeflezer ben geweest zal ik niet bij alle topics iets kunnen bijdragen/alle vragen kunnen beantwoorden, anders spoiler ik. Zo ook bij dit topic. Ik weet al waar het verhaal over gaat. Dus over wat ik van het verhaal en de auteur verwacht kan ik niets zeggen.
    Wel ben heel nieuwsgierig naar jullie verwachtingen!

Citaat Renneke Bogerd:
    Ik zie op de cover een schaduw die te zien is op een nat wegdek, past zeker bij de titel: Schaduwstrijder! De achterflap is ook in grijstinten uitgevoerd met een man die zich door het water beweegt. De korte inhoud is interessant genoeg om het boek te lezen. Daar dit zijn derde boek is zijn de verwachtingen wel hoog en zeker door zijn achtergrond, zal hij weten waar hij over schrijft.

Citaat Anitadegroot:
    Ik heb het ebook en op een een of andere manier vind ik het dan minder belangrijk maar heb effe gekeken en flaptekst gelezen, in de boekhandel zou ik het oppakken. Mijn eerste boek van  Pjotr Vreeswijk, ik laat me verrassen, onderwerp is Syrië en dat spreekt aan.
    De recensies die ik over deze schrijver gelezen heb zijn goed, ik hoop dat ik in verhaal getrokken word en heel wat spannende uurtjes met lezen heb.

Citaat ChantalH:
    Mooie cover! Een schaduwfiguur van ik denk een man die gereflecteerd wordt in de plassen op de stoep. Lijkt me wel passen bij de titel  Schaduwstrijder. De auteursfoto op de achterkant is geweldig. Een echte actiefoto. Weer eens wat anders dan een portretfoto.
    Ik heb zijn vorige twee boeken ook gelezen en die vond ik heel spannend en goed. De verwachting is dus hoog. Ik verwacht weer een spannend, goed boek van hem. Zijn vorige boeken waren echte actiethrillers en dat verwacht ik nu weer. Hij heeft een heel actueel thema gebruikt, dus ik ben benieuwd.

Citaat Wilma:
    De cover is echt een figuur (een man) in de schaduw. Het is nat, een soort stoep. Maakt nieuwsgierig en is verfrissend anders. De cover past ook echt bij de titel. Wel bijzonder vind ik dat aan de achterkant er een man het water (de zee?) uit komt lopen, helder, duidelijk in het volle licht. Zou dit de man zijn die nu uit de schaduw komt?
    Ik heb genoten van de eerste twee boeken van Pjotr dus ben heel benieuwd naar deze.
    Mijn verwachtingen van het boek zijn dus hooggespannen, lekker spannend boek.

Citaat Raywoman:
    Ik ken deze acteur niet, maar gezien zijn achtergrond bij de recherche verwacht ik veel ingenieuze slimme manieren om de spanning erin te houden! Ik verwacht in het begin drie uiteenlopende verhaallijnen die langzaam naar elkaar toe lopen. Maar ik hoop verrast te worden, dan misschien eerst 1 lijn wordt uitgezet en wat langer daarna lijn 2 en 3. Of dat 2 lijnen al bij elkaar lopen en dan pas overgaan in 3.

Citaat Ans Stier:
    Ik heb al eerder iets van deze auteur gelezen en dat is mij goed bevallen. Dat was mede een reden om mij voor deze leesclub aan te melden. Ik verwacht weer een boek met veel spanning en actie. Een verhaal met een actueel thema, de terreur in Syrie. Ik verwacht veel spanning. Een boek dat je aangrijpt en moeilijk op zij kunt leggen. Door het onderwerp denk ik dat het je ook tot nadenken aanzet. Nadenken over alle terreur in de wereld.

Citaat MissyP:
    De voorkant ziet er mysterieus uit, je ziet wel een schaduw, maar niet echt een strijd. De titel in het rood springt er goed uit! De actieve foto van  Pjotr Vreeswijk  op de achterkant vind ik ook stoer en passend bij een actietrhiller. Zijn vorige twee thrillers heb ik ook gelezen en 5 sterren gegeven, dus ik verwacht weer een superspannend verhaal!
    Lees dat er nu een vrouw de hoofdrol speelt, dat vind ik supergaaf en ik verwacht weer een superspannend verhaal waar wellicht nog oude bekenden langs komen…

Citaat Tommy:
    De cover spreekt me helemaal niet aan, grijs en saai. Bij het ebook zit geen achterflap. De naam van de auteur zorgt wel dat ik het boek absoluut wil lezen. Dat heeft alles te maken met  Dwaalspoor  dat ik 5 sterren gaf en boek van het jaar vond.
    Susan Boyle en andere bekende figuren doen mee. Dat doet het beste verhopen, uiteraard in een totaal andere context. Een spannende plot die tot op het einde voor de nodige verrassingen zorgt, goede psychologische uitwerking van de karakters, veel aktie, kortom een superthriller op het hoge niveau van  Dwaalspoor.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat kessel45:
    Jaaa heerlijk spannend. Ben pas aan het begin dus na het weekend ga ik er lekker vol in. Barst van de spanning.

Citaat Fgoestoh:
    Leuk die coördinaten aan begin van het boek. Je komt inderdaad in het betreffende gebied terecht. Langleven Google maps… Op 1/3 van het boek. Lees heerlijk door. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wel vind ik het soms lastig dat er hele grote gaten in zitten en hierdoor heb ik het gevoel dat ik informatie mis. Hebben anderen dat ook?

Citaat Jolanda:
    Een opmerkeijk citaat: ‘Zijn paarsgekleurde huid stond bol als dat van een pak bedorven melk en de man zag eruit alsof hij ieder moment uit elkaar zou kunnen spatten.’
    Deze is me wel erg bij gebleven!
    Nee, het ontwikkelt zich totaal niet zoas ik verwacht heb. In het begin dacht wat kan ik hiervan verwachten. Is dit wel het boek wat ik in mijn gedachte had.
    Inmiddels kan ik zeggen; Ja helemaal wat een goed geschreven spannend boek!!

Citaat apgschoon:
    Opmerkelijke citaten –> Niet zozeer opmerkelijk, maar wel ontzettend mooi geschreven vind ik de 2e alinea van pag. 121. Onder andere: “De nieuwe ontdekking werkte als een katalysator en hij voelde de restanten van de chemische cocktail in zijn lijf voor een nieuwe shot adrenaline zorgen.”
    Ook pag. 112: “Ze las de tekst nogmaals, maar het stond er echt. De herkomst van het koper paste zonder twijfel in het verhaal van Tarik. Een kopermijn in het oosten van Congo. Toen de museumbaas had opgebiecht dat zijn opdrachtgever een geheim laboratorium in het Afrikaanse land bezat, leek hij voor de verandering wel de waarheid te hebben gesproken.”
    Tenslotte: “De hitte was onvoorstelbaar, de stilte oorverdovend. (…) Een walgelijke geur van verbrand rubber en mensenvlees drong haar neusgaten binnen.”
    Ik ben nu net bij bladzijde 167 aangekomen; het verhaal heeft in eerste instantie een sneltreinvaart doorgemaakt, maar het tempo wordt nu langzamer. En hoewel ik nog 100 bladzijden te gaan heb, is het mij niet duidelijk hoe het verhaal zal aflopen of welke ontwikkelingen er nog zullen volgen. Enorm knap gedaan!

Citaat Lieke:
    Yes, Pjotr is doorgegaan met Suzanne! In de eerste boeken speelde ze al een grote rol, en nu de hoofdrol. Geen bovennatuurlijke genezing van Alex maar fijn en andere hoofdrolspeler kiezen, nu een vrouw.
    Ik ga genieten van dit boek, want Pjotr is een geboren verteller.

Citaat maria:
    Wel lekkere korte hoofdstukken maar ben op ongeveer een derde en nog niet erg spannend.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Schaduwstrijder  is uiteindelijk door 17 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  132ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,69  dat ruim voldoende is voor een mooie plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Schaduwstrijder  van  Pjotr Vreeswijk  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,68
    2. Plot: 8,59
    3. Leesplezier: 8,97
    4. Schrijfstijl: 8,88
    5. Originaliteit: 8,71
    6. Psychologie: 8,32

Gemiddelde puntenwaardering: 8,69

Wat vindt Pjotr Vreeswijk van deze leesclub?

Beste deelnemers van de ThrillZone leesclub,

Wauw! Dat is eigenlijk het eerste woord dat mij binnen schiet als ik aan deze leesclub terugdenk. Dit was niet mijn eerste ervaring bij ThrillZone maar wel de beste. Wat een enthousiasme. Bedankt daarvoor. Zo fijn om mee te lezen met jullie bevindingen. Ik heb er echt van genoten.

Natuurlijk was het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er waren ook kritische noten. En dat mag. Ik kan me nog wel herinneren hoe dat met mijn eerste boek,  Masterplan  ging. Ik was het met sommige dingen die ik in de leesclub las niet eens en reageerde daar ook een aantal keren op. Ik heb geleerd dat niet meer te doen. Ik probeer de feedback als iets positiefs te zien en ik leer er in sommige situaties ook lessen uit. Andere zaken neem ik zoals ze zijn en leg ze naast me neer. “You can’t win them all” denk ik dan maar.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de tijd die jullie in het lezen van mijn boek hebben gestoken. Het was weer een enorme eer om mee te mogen doen.

Bedankt voor al jullie reacties vragen en prachtige recensies. Voor mij betekent dit dat ik vol goede moed aan mijn vierde boek kan beginnen.

Groeten, Pjotr

Getekend:  Pjotr Vreeswijk.

Een impressie van de antwoorden die  Pjotr Vreeswijk  gaf op lezersvragen:

Lizzie vraagt:
    Dag Pjotr, ik heb je boek al een tijdje uit, omdat ik deze mocht lezen voor de blogtour van LetterRijn, heb er enorm van genoten. Vind deelnemen aan een leesclub altijd leuk zeker als er vragen aan de schrijver gesteld kunnen worden.
    Mijn vraag aan jou, heb je bewust voor een sterk vrouwelijk hoofdpersonage gekozen? Heb nog actiethrillers gelezen en daar speelt bijna altijd een man een hoofdrol. Vond dit heel verfrissend en leuk.

Pjotr Vreeswijk antwoordt:
    Hey Lizzie, leuk dat je aan de leesclub mee doet.
    Ja. Ik heb bewust voor een vrouw gekozen. Als je mijn eerdere boeken leest zul je zien dat mijn vrouwelijke personages ook daar een belangrijke rol vervullen. Suzanne komt in alle boeken voor en zij werd langzaam steeds belangrijker. Misschien dat dit wel onbewust is gegaan. Ik hou van stoere meiden. Ook bij de politie waar ik werk zitten er veel. Meiden met wie je graag de straat op gaat. Wij mannen zouden verloren zijn zonder sterkte vrouwen.

Fgoestoh vraagt:
    Is er een reden waarom je bewust voor dit gebied in Congo hebt gekozen?

Goedenavond, nou aan het eind van het boek geef ik aan waar ik mijn inspiratie vandaan heb voor de Congo…. ik hou het nog heel even voor me. Waarschijnlijk lees je het nog.
    Fijne avond.

apgschoon vraagt:
    Beste Pjotr, mijn naam is Antonie Schoondermark. Allereerst dank dat ik met je boek  Schaduwstrijder  mag kennismaken.
    Wat lees je op dit moment zelf? Zou het je aanspreken om ooit een Young Adult-boek of een kinderboek te schrijven? Groeten, Antonie.

Hai Antonie, bedankt voor je vraag. Ik heb net het nieuwe boek van  Charles den Tex,  Verloren vrouw, gelezen. Ik moest dit boek lezen omdat ik hem op zijn boekpresentatie ga interviewen. Waanzinnig gaaf boek. Omdat ik veel tijd aan schrijven kwijt ben lees ik veel te weinig. Maar pak zo nu en dan wel een boek van  Clive Cussler  of een andere Amerikaanse schrijver.
    Ik heb geen ideeën om in de toekomst een YA of kinderboek te schrijven. Ik zou ook niet weten hoe dat moet. Wel ben ik van plan om een politiethriller te gaan schrijven. Ik verwacht dat dit boek over 1,5 jaar klaar moet zijn.
    Groeten Pjotr

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Pjotr Vreeswijk, klik hier

Citaat Jolanda:
    Crash de piloot is mijn favoriet, hij redt hun elke keer weer. Maar ook omdat hij in de jungle niet afwacht maar iniatief toont. Alle personage’s hebben iets. Hun eigen persoonlijkheid en een doel. Vrij sterke karkaters allemaal en zeker doorzettingsvermogen. Ja, de schrijfstijl is zeer prettig. Loopt mooi in elkaar over. Ook als ik het gedeelte van John aan het lezen was verliep vlekkeloos.
    Een lekkere meeslepende roman als je eenmaal in het boek zit. Zou zeker verfilmd kunnen worden. Zeker te weten ga ik meer van deze auteur lezen. Een fijne schrijver.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Renneke Bogerd:
    Een zeer spannend en meeslepend plot. Een avontuurlijke, uiterst spannende rollercoaster van gebeurtenissen. Ik had dit einde helemaal niet verwacht, het heeft me totaal verrast.
    Jazeker was het een boeiend verhaal, kon gewoon niet stoppen met lezen, werd gewoon chagrijnig als ik het aan de kant moest leggen. Schrijfstijl is totaal niet moeilijk en zeker begrijpelijk. Voor mij een spannend en meeslepend verhaal.
    Voor mij was het uniek, omdat ik niet eerder zo’n boek heb gelezen, een kruising tussen spannende actie en avontuur. Ga vooral zo door, chapeau!

Citaat ChantalH:
    Ja, je leert de karakters steeds beter kennen in de loop van het boek. Door de terugblikken en het beschrijven van hun denkproces krijg je steeds meer inzicht in een personage. Mijn favoriet is Suzanne Boyle. Het verhaal wordt ook grotendeels vanuit haar standpunt beschreven. Ze wil koste wat kost een oplossing voor haar eerste opdracht, ook al is ze van de zaak gehaald. Ze toont veel doorzettingsvermogen. Gideon Joubert vind ik ook een aangenaam personage. Hij is hard, maar heeft een zwak voor Suzanne. Pjotr schrijft in korte hoofdstukken met korte zinnen. Dit past heel erg goed bij een actiethriller. Ik ga zeker zijn volgende boek ook weer lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat kessel45:
    Héél erg goed opgebouwd plot, van begin tot einde. Héél opbouwende spanning en ons constant op het verkeerde been zetten. Dat is de goede structuur die toegepast is. Nee, dit einde helemáál niet verwacht. Het was een zéér verrassend einde. Een héél vervelend boek, haha want het plakte aan mijn handen. Kon het écht niet wegleggen. Vond het zó spannend.  Ik vind het een prettige schrijfstijl. Niet té eenvoudig maar lekker geconcentreerd lezen hoort bij thrillers. Ontspanning na inspanning. Ik vond het verhaal geloofwaardig, aangrijpend, realistisch, filmisch, super spannend!

Citaat Lizzie:
    Je leert iedereen beter kennen gedurende het boek, dus er zit wel een evolutie in. Mijn favoriet personage was Suzanne, omdat ze een sterke vrouw is, die weet wat ze wil. Ik zou niemand willen veranderen. De schrijfstijl is perfect voor dit soort verhaal. Ik vond het een heel meeslepende actiethriller, die filmisch geschreven is. Zeker en vast ga ik zijn volgende boeken lezen, ik neem de vorige boeken zeker ook nog op.
    Beoordeling: 9,50

Citaat apgschoon:
    Aan het plot is door de auteur zeer veel aandacht besteed. Goed doordacht en spectaculair, maar naar mijn mening had de uitwerking beter en iets uitvoeriger gekund. Nee, ik wist niet dat het verhaal op deze manier zou aflopen. Heel knap gedaan. Ja, absoluut een boeiend verhaal. Op geen enkel moment was het verhaal saai of langdradig; dat komt waarschijnlijk door het tempo van het verhaal.
    De schrijfstijl is prettig, maar af en toe vond ik het gebruik van populaire taal wat minder aantrekkelijk. Spectaculair en avontuurlijk.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Raywoman:
    Ik denk dat Suzanne aan het veranderen is, doordat wat ze om zich heen ziet gebeuren. Suzanne, de hoofdpersoon is mijn favoriet: Ze is een vrouw die zich staande weet te houden in een mannenwereld. Ze is een soort computernerd, en dat ben ik ook wel.
    De schrijfstijl past wel, het is redelijk kort en bondig, best wat dialogen, geen meeslepende ellenlange zinnen, gewoon zoals bij de overheid (lees leger en CIA) past.
    Lastig de schrijfstijl te omschrijven, misschien hebben mijn medelezers hier meer kijk op, maar voor mij leest het alsof ik erbij ben, de stijl veel dialogen en gedachtes.
    Schrijvers die ik eerder heb gelezen hebben altijd mijn aandacht, zeker wanneer eerdere boeken me zijn bevallen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Sabine:
    Je leert de karakters steeds beter kennen. Helemaal als je de eerste twee boeken ook gelezen hebt. Maar dat is niet noodzakelijk om  Schaduwstrijder  te kunnen volgen. Suzanne is mijn favoriete personage. Ik vind het erg leuk dat in een ‘mannenboek’ een vrouw de hoofdrol heeft. Ik wil niets veranderen, de personages passen bij de schrijfstijl en inhoud van het boek. De schrijfstijl past bij het boek. Korte, snelle hoofdstukken met veel perspectiefwisselingen. De zinnen zijn soms wat langer dan je van een actiethriller verwacht maar dat vind ik persoonlijk juist mooi. Ik houd niet zo van hele korte zinnen. Ik vind ‘filmisch’ het best passen bij de schrijfstijl. De eerdere boeken heb ik al gelezen, de volgende boeken ben ik zeker ook van plan om te lezen.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Anitadegroot:
    Het plot komt traag op gang maar is wel goed. Door de vele informatie in het begin komt het verhaal voor mij traag op gang en ook heb ik voorgaande delen niet gelezen waardoor ik met Suus en consorte maar na verloop van tijd zit je in het verhaal en dan is het echt genieten. Het verhaal is onvoorspelbaar en daardoor erg spannend en leuk. Het verhaal is boeiend en had mijn volle interesse. Het boek leest makkelijk door de korte hoofdstukken en omdat er lekker veel actie is. Suzanne komt voor de derde keer terug dus wat mij betreft een serie met een hoog amusementsgehalte.
    Beoordeling: 8,25

Citaat Fgoestoh:
    Ja, je leert de karakters steeds beter kennen in de loop van de boekenserie, ze worden echt wel mensen, bekenden van je. Ook als je de eerdere boeken niet gelezen hebt is het nog prima te volgen. Maar ja je mist wel iets. Mijn favoriet is de bijna gepensioneerde Franse militair Gideon Joubert. De humor aanpak en rust en kalmte is gewoon voelbaar. Het verhaal wordt ook grotendeels vanuit Suzanne standpunt beschreven en dat is logisch. Ze toont veel inzet maar soms is ze echt te naïef (of zo komt ze over). Ik vind het prima uitgewerkt maar mis wel de harder link met de karakters en de organisatie uit de eerste boeken. Vond ik net wat meer aansprekend qua verhaallijn.
    Pjotr schrijft in lekkere en niet te grote hoofdstukken. Het tempo ligt erg hoog en Pjotr maakt soms wat grotere filmische stappen in het boek Dit past heel erg goed bij een actiethriller en is goed toegelicht in het einde van het boek.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Wilma:
    Het plot is goed opgebouwd door de spanning op te voeren en steeds een stukje verder in de puzzel te komen. Het is chronologisch opgebouwd waarbij steeds precies voldoende beschreven wordt om het spannend te houden en te willen doorlezen om te weten hoe het verder gaat. Het klopt en het had kunnen gebeuren of is misschien wel eens ergens gebeurd. Dat maakt het sterk. Had dit einde wel zo ongeveer verwacht maar dat is prima, het past bij dit boek en doet niets aan de spanning af. Het boek leest makkelijk weg geen echt moeilijke woorden. Als lezer kom je regelmatig een verwijzing naar de titel tegen, dat geeft het net wat extra’s.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Ans Stier:
    Personages leer je steeds beter kennen wat betreft karakter en levenservaring.
    Favoriet personage Suzanne. Een stoere vrouw die zich in de gevaarlijke mannenwereld goed staande weet te houden. Voor mij hoeft er niets veranderd te worden aan de personages.
    De schrijfstijl is vlot en dat past zeker bij het vlotte boek en de snelle acties. Makkelijk leesbaar in begrijpelijke taal. Korte hoofdstukken lezen ook lekker snel door.
    De schrijfstijl is actief. Er gebeurt veel. Ik denk wel dat ik meer van deze auteur ga lezen. Ik heb al eerder een boek van Pjotr gelezen en dat beviel goed. Dat was reden om mij voor deze leesclub aan te melden en het bevalt nog steeds goed.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Lieke:
    De plot zat behoorlijk ingewikkeld in elkaar, met drie verhaallijnen die heel erg vaak, in korte stukjes gehakt, gewisseld werden. Het hield de vaart erin, maar was niet altijd even prettig bij het lezen. Een derde minder wisselen en de hoofdstukken af en toe iets langer, houdt de vaart er nog steeds in, maar helpt je wat beter beeld te krijgen. Het einde was een klapper, maar niet sterk. Het was te gemaakt, een Amerikaans einde: de hoofdpersoon/held lost het laatste stukje alleen op en alles is weer goed. Hier had een mooi Nederlands rafelig einde aan mogen komen.
    Pjotr weet een verhaal te vertellen, en mag naar mijn idee meer rust inbouwen om de lezer daarna weer over het randje het diepe in te duwen. Veel vaart maken en daarna weer rustig naar boven. Ik vond het een surrealistisch gegeven, waar een spannend verhaal omheen gebouwd werd.
    Beoordeling: 8,50

Citaat maria:
    Suzanne wordt zich meer bewust van haar niet juist ingeschatte situatie (b.v. in het vliegtuig en wat betreft Safi), je leert meer over haar achtergrond en denken weten. Primair spreekt Crash me het meest aan, die doorzet ,rustig is en een stabiele factor. Daarnaast Suzanne omdat ze menselijk over komt en doorzettingsvermogen heeft en Gideon Joubert als senior die een zwak heeft voor Suzanne en doorgaat ondanks zijn leeftijd.
    Lekkere korte hoofdstukken, duidelijk geschreven.
    Beoordeling: 7,00

Citaat MissyP:
    Boek leest wel vlot. Afwisselende standpunten, veelal vanuit Suzanne, maar ook vanuit andere personages.Het viel mij deze keer op dat er af en toe verwijzingen naar de toekomst in staan, wat ik mij van zijn vorige boeken niet kan herinneren. B.v. pag. 159 “Wat ze op dat moment niet konden weten, was dat deze plek en alles wat hier leefde over minder dan vierentwintig uur zou hebben opgehouden te bestaan.” en pag. 171 “Dat ze eigenlijk al te laat waren, wist op dat moment nog niemand. De kolonel, zijzelf of Bouchot; over niet al te lange tijd zou een van hen de prijs voor hun slordigheid betalen.” Zelf vind ik dit hier niet zo prettig/passend.
    Zijn schrijfstijl is filmische actie, het doet mij erg denken aan Indiana Jones-films. Zijn vorige boeken heb ik al gelezen en ik blijf ook zeer benieuwd naar volgende boeken.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Dayenne:
    Gedurende het lezen kom je steeds meer te weten of de hoofdpersonages en leer je ze steeds beter kennen. Suzanne is mijn favoriete karakter. Ze is aan de ene kant heel menselijk, maar aan de andere kant een held. Dit is iemand waarmee je je kunt en wilt identificeren. Ik heb geen aanpassingen die ik zou willen doorvoeren, ik vind het juist leuk wat een auteur bedenkt voor zijn personages. Ja, de schrijfstijl is direct en vlot en dit past heel goed bij een actiethriller. Ik vind de schrijfstijl meeslepend en filmisch, want je ziet voor je wat er gebeurt.
    Beoordeling: 8,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 161

Tof dat dit een goede ranking oplevert en terecht. De progressie is nog steeds duidelijke te lezen. Dus op naar boek 4.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.