Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 122: Retour Spitsbergen Verslag leesclub Retour Spitsbergen van Pepper Kay

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2084

Leesclub 122,  Retour Spitsbergen   –  Pepper Kay

Inleiding

Het verhaal:  Retour Spitsbergen

Kirill, de vijfentwintigjarige zoon van een vooraanstaande kunsthandelaar in Moskou, gaat met vrienden op skivakantie en krijgt een ernstig ongeluk. De breekbare band met zijn vader lijkt zich hierdoor te versterken, maar plaatst hem ook in een grimmige realiteit. Hoe had hij ooit kunnen bedenken dat zijn leven zo radicaal zou veranderen?

Jeremy is gescheiden en vader van twee kinderen. Op een dag komt hij in zijn woonplaats Amersfoort een vroegere klasgenoot uit groep zeven tegen. Tijdens een kop koffie om bij te praten krijgt hij een uitnodiging voor een avontuurlijke zeiltocht. Samen met zijn vriendin Annet reist hij af naar Spitsbergen, niet wetende dat deze zeilvakantie heel anders zal verlopen dan hij verwacht.

Zowel voor Kirill als Jeremy is niets wat het lijkt. Verleden en heden verweven zich tot een onontkoombare werkelijkheid. Een werkelijkheid die langzaam maar zeker een fatale wending neemt.

De schrijver: Pepper Kay

Als vertaler van technische documentatie is  Pepper Kay vrijwel haar gehele werkzame leven al bezig is met taal. Toch was het pas in 2010 dat zij een onvermoede liefde voor het schrijven van verhalen ontdekte. Naast het schrijven van verhalen is ze bij mooi weer in haar tuin te vinden en houdt ze zich graag bezig met Russian Kettlebells.

Inmiddels heeft Pepper Kay acht boeken op haar naam staan. Vijf daarvan maken deel uit van de SF-serie over interstellair privédetective Kit Guardner: ID-crisisSlangenkuilVuurstormDoodvonnis en Maalstroom.

Met het Medinië-tweeluik Drakenbloed en Drakenspoor laat Pepper Kay zien dat zij ook een wereld mét magie weet te creëren.

Haar achtste boek Retour Spitsbergen is haar debuut op thriller-gebied.

De lezers:

Lezer 1: Lieke, 52 jaar
    Dit lijkt me een lekker boek om mee te nemen op vakantie.
    Ik ben bezig mijn e-reader te vullen met een bonte verzameling, maar een thriller kan er altijd bij (en die lees ik meestal het eerst)
    Ik ben benieuwd waar de beide personages elkaar treffen, ze lijken toch uit verschillende werelden te komen.

Lezer 2: jajansen, 62 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub. Door mee te doen aan leesclubs ben ik al menig keer verrast, met voor mij onbekende schrijvers. Ik ga deze ontdekking dan ook weer graag aan.

Lezer 3: Jet spanjersberg, 54 jaar
    Ik ben enorm nieuwsgierig naar het verhaal en daarom wil ik graag deelnemen aan deze leesclub.

Lezer 4: Marije Ronteltap, 45 jaar
    Ik wil aan deze leesclub meedoen, omdat ik wel van de schrijfster gehoord heb, maar nog nooit iets van haar gelezen. En als het haar thrillerdebuut is, ben ik zeer benieuwd.
    Zeker voor iemand die normaal SF en fantasy schrijft.

Lezer 5: Eveline Kleijn, 50 jaar
    Ik doe graag mee aan deze leesclub. Ik ken deze schrijfster nog niet en ben erg benieuwd naar haar thrillerdebuut. Het fragment is in ieder geval interessant. Ik hou wel van nieuwe dingen uitproberen.

Lezer 6: roodkapje, 56 jaar
    Ik doe graag mee aan leesclub  Retour Spitsbergen. Ik ken de schrijfster Pepper Kay niet en ben wel benieuwd. Wat is de verbindende factor tussen Kirill en Jeremy? Wat voor fatale wending gaat de zeiltocht krijgen? En wat heeft het verleden met het heden te maken, wat is er gebeurd?

Lezer 7: justine, 61 jaar
    Een debuut op thrillergebied, en de korte inhoud spreekt tot de verbeelding.

Lezer 8: Wilma van Klompenburg, 39 jaar
    Ik vind het leuk om mee te doen met de leesclub doordat ik door jullie steeds weer nieuwe schrijvers ontdek die ik niet ken. Alleen dit plot maakt mij al nieuwsgierig naar het boek.

Lezer 9: Christy, 44 jaar
    ​Ik word geïntrigeerd door de titel en de beschrijving. Ben heel benieuwd hoe in het boek de verhaallijnen bij elkaar gaan komen.

Lezer 10: Dayenne, 31 jaar
    De beschrijving van het boek maakt mij erg nieuwsgierig naar de inhoud!

Lezer 11: Gea, 52 jaar
    De boeken van  Pepper Kay zijn heel erg goed, ik heb al meerdere boeken van haar gelezen.

Lezer 12: Fany Van Hemelen, 44 jaar
    Benieuwd naar dit spannende verhaal… daarom toch maar ingeschreven.

Lezer 13: Marieke-miek, 50 jaar
    Het lijkt me een spannend boek. Twee verhaallijnen met beide mysterieuze gebeurtenissen. Niets is was het lijkt, dat is een boeiende omschrijving. Ik maak graag mee wat dan wel de waarheid is.

Lezer 14: Juanita, 40 jaar
    Toen ik de oproep voor dit boek zag sprak het me maar matig aan, ik had er een beetje een dubbel gevoel bij. Ik ben dan maar wat recensies gaan opzoeken en ben meer dan overtuigd dat ik dit boek graag wil lezen! Zo veel positiefs gelezen, spannend, verrassend, vol plottwisten. Heel graag neem ik dus deel aan deze leesclub!

Lezer 15: Marina67, 51 jaar
    Ik wil meedoen omdat de omschrijving van het boek me aanspreekt, ik ben er benieuwd naar dit verhaal. Deze schrijfster ken ik nog niet, dus daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-tweeëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Retour Spitsbergen, geschreven door  Pepper Kay, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Futuro Uitgevers.

Magisch was het werk wat  Pepper Kay  schreef en publiceerde.  Toch kon ook de spannende wereld niet aan haar ongemoeid voorbijgaan. Na de SF en fantasy betrad ze onlangs de wereld van de spanning. Het leverde de wereld haar thrillerdebuut op en de leesclubredactie was nieuwsgierig genoeg om dit boek in de leesclubplanning op te nemen.

De reden om in te schrijven was, zoals meestal, behoorlijk divers. Hoor  Marije Ronteltap: ‘Ik wil aan deze leesclub meedoen, omdat ik wel van de schrijfster gehoord heb, maar nog nooit iets van haar gelezen. En als het haar thrillerdebuut is, ben ik zeer benieuwd’.
    Zeker voor iemand die normaal SF en fantasy schrijft. Heel anders klonk  Wilma van Klompenburg: ‘Ik vind het leuk om mee te doen met de leesclub doordat ik door jullie steeds weer nieuwe schrijvers ontdek die ik niet ken’. Maar ook lezers van haar ander werk wilden wel deelnemen zoals  Gea: ‘De boeken van  Pepper Kay zijn heel erg goed, ik heb al meerdere boeken van haar gelezen’.

En waarom zouden wij  Gea niet willen geloven?

‘Wat in mijn gevoel niet klopt is het feit dat de kinderen 6 weken naar hun moeder in België gaan. Begindatum valt niet echt in de zomervakantie (eind juni) en er is ook nog zo iets als de leerplicht. Is weliswaar een detail maar toch….’ mijmerde  jajansen  ietwat onrustig.  Jet spanjersberg klonk niet helemaal tevreden: ‘Het plot is op zich wel goed opgebouwd maar naar mijn idee te snel naar het einde gewerkt. Ik vond het onvolledig en niet afgemaakt’.

En  Gea  die haar eerder werk kent: ‘Ik vond het lekker vlot. De hoofdstukken zijn kort en to the point, zonder ellenlange teksten om de omgeving of de karakters te beschrijven’. Tenslotte klonk de reactie van  Fany Van Hemelen  niet negatief: ‘Door het begin waren bepaalde plotlijnen vrij voorspelbaar maar andere waren dan weer verrassend. Ik vond de plot opbouw goed doordacht en de puzzelstukjes vallen mooi samen’.

Dus kunnen we concluderen dat de diversiteit van de reden om in te schrijven zich doorzet naar het leesresultaat. Niet geloven? Dan gewoon meelezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Marieke-miek:
    Ik heb het ebook en moet uitgaan van het plaatje op deze site. Ik vind de open schaar zeer onheilspellend, geen idee wat dat van doen heeft met het verhaal, maar het triggert me wel. Verder mooie kleurkeuze en goed verdeling van tekst en plaatje. Voor mij is het een nieuwe auteur. Ik zag dat ze eerder romans schreef en nu haar eerste thriller. Ik verwacht spanning, niets is wat het lijkt en een hoop twists. Leuk dat het twee verhaallijnen heeft, ik ben benieuwd wat die uiteindelijk met elkaar te maken hebben.

Citaat Gea:
    De cover heb ik hierboven even bekeken en ik vind hem erg apart. Of het iets met het verhaal van doen heeft is nog even afwachten. Ik ben eerder begonnen in een boek van Pepper Kay, dit leek mij zo goed, dat ik het boek zelf gekocht heb. Ik heb echter nog niet de tijd gehad om dit boek ook echt uit te lezen, maar ik weet nog wel dat ik de manier van schrijven echt prettig vond. Dit ging om een science fiction boek en het bleek om een serie te gaan. Ik heb ze dus allemaal op de plank staan en moet ze nog lezen. Misschien dat ik na het lezen van dit boek, direct door ga met de serie.
    Ik heb de flaptekst gelezen en het lijkt me echt een heel spannend boek, vandaar dat ik eerst dit boek maar ga lezen en het boek waar ik gisteren mee begonnen ben nog maar even aan de kant leg.

Citaat Marina67:
    De cover zegt mij niet zoveel. Ik vind hem niet passen bij de flaptekst. En op basis van de cover zou ik het boek niet kiezen. Ik ben benieuwd wat de cover uiteindelijk te maken heeft met de inhoud. Van deze auteur heb ik niet eerder iets gelezen. Ik las dat ze normaal SF schrijft en dat is niet mijn genre. Ik ben benieuwd naar haar schrijfstijl.
    Ik verwacht een spannend verhaal. Een personage uit Moskou en een personage uit Amersfoort, wat hebben zij met elkaar te maken, hoe komen zij in contact. En bij beiden lopen de dingen anders dan verwacht. Ik ben nieuwsgierig naar dit verhaal!

Citaat roodkapje:
    Afgaande op het plaatje op ThrillZone zie ik een (donker)bruin/rode cover, interpretatie dat er bloed zou vloeien? Verder een schaar die openstaat op de voorkant. Wat gaat er in tweeën geknipt worden. Om wiens leven gaat het bijvoorbeeld? Ik had nog nooit van  Pepper Kay gehoord, maar ik denk dat dit thrillerdebuut van haar me wel gaat bevallen.
    Ik verwacht een verhaal dat zich deels op Spitsbergen afspeelt en deels elders. Verder verwacht ik de nodige spanning.

Citaat Eveline Kleijn:
    Ik heb even goed gekeken want het lijkt wel of ik een gezicht in de achtergrond zie, achter de schaar. Op het eerste gezicht deed de cover me niet zoveel maar nu ik denk dat er een is vind ik hem toch wel intrigerend. Ik ken de auteur niet dus ik ga er blanco in.
    Ik verwacht een spannend verhaal.

Citaat Marije Ronteltap:
    De cover vind ik intrigerend. Op mijn e-reader zie ik het de kleuren van de omslag. Maar de schaar? En dat in combinatie met Spitsbergen. Een mysterie dat wacht om opgelost te worden. Verder niet te veel opsmuk. Niet te veel tekst, maar alleen titel, schrijver, uitgever en genre.
    Ik ken de auteur alleen van naam. Ik heb nog geen boeken van haar gelezen. Weet wel dat ze fantasy en science fiction schrijft. Ben zeer benieuwd.

Citaat Christy:
    De e-reader geeft de voorkant niet mooi weer dus ga ik af op de foto op internet. De kleur heeft iets onheilspellends. Ik ben heel benieuwd hoe ik de schaar kan gaan linken aan de titel. Ik ken de auteur helemaal niet, dus ik sta open voor verrassingen.
    Het lijken twee totaal verschillende verhaallijnen te zijn waarvan ik verwacht dat ze ergens in het boek bij elkaar zullen gaan komen. Ik hoop dat dit gaat met verrassende plotwendigen en onvoorspelbare spannende twist.

Citaat Dayenne:
    De cover vind ik niet heel bijzonder of aantrekkelijk. Misschien dat het papieren boek er beter uitziet dan het e-book, dan kan het misschien anders zijn.Ik ben niet bekend met deze auteur, dus was zeer benieuwd naar dit boek.
    Ik verwacht een spannende thriller met een verhaal waar je helemaal in op kunt gaan.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik had niet echt een verwachting van dit boek, behalve dan dat het een thriller is en dat zou garant moeten staan voor spanning. Ik ben nu halverwege het boek en tot nu toe is het erg voor de hand liggend allemaal. Ik hoop dan ook dat er nog een wending in het verhaal zit, waardoor ik verrast word.

Citaat Lieke:
    Het boek leest vlot, maar ik vind de schrijfstijl niet die van een thriller, er wordt geen spanning opgebouwd, het blijft wat vlak.
    Ik ben over de helft en hoewel de ontwikkelingen op zich wel spannend zijn, worden ze niet spannend beschreven, misschien door teveel persoonswisselingen.Maar ik ga vrolijk verder (kan je dat wel zeggen als je een thriller leest?) en hoop op nog wat verrassende ontwikkelingen.

Citaat justine:
    Toen ik mij opgaf voor deze leesclup had ik wat twijfels, maar nog geen spijt van gehad.
    Heb geen idee hoe het zich gaat ontwikkelen, maar tot nog toe dik tevreden. Geen opvallendequotes, wel veel toevalligheden. Ik hou ervan.

Citaat Juanita:
    Ik ben nu iets over halfweg het boek en opmerkelijke citaten ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen, maar dat hoeft voor mij ook niet in een boek.Wel vond ik dat het boek spannend begon, maar het verhaal van Jeremy was voor mij op den duur ietwat langdradig en saai, de spanning viel een beetje weg. Maar eens aan pagina 100 komt de spanning volledig terug en kan ik het boek maar moeilijk aan de kant leggen. De puzzelstukjes vallen beetje per beetje samen of word ik gewoon op het verkeerde been gezet?

Citaat jajansen:
    Het boek is een prettig geschreven en een vlotlezend boek. De verhaallijnen lijken enigszins voorspelbaar, maar de tijd zal uitwijzen of het echt zo is.
    Wat in mijn gevoel niet klopt is het feit dat de kinderen 6 weken naar hun moeder in België gaan. Begindatum valt niet echt in de zomervakantie (eind juni) en er is ook nog zo iets als de leerplicht. Is weliswaar een detail maar toch….

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Ik ben 1 typefout tegengekomen op blz. 107, bijbeen i.p.v. dijbeen.
    De proloog is in Moskou daarna lees je daar niks meer over.Aan het begin had ik gelijk wel een idee hoe de verhaallijn zou lopen wat, de rode draad is.Het einde vond ik wel verrassend.

Citaat Fany Van Hemelen:
    Voorlopig vlot leesbaar, buiten genoemde opmerkingen niets speciaals gevonden. Nu na mijn korte citytrip verder lezen. Benieuwd of ik het einde ook verrassend ga vinden.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Retour Spitsbergen is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  122ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,07 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Retour Spitsbergen van Pepper Kay geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,97
    2. Plot: 6,93
    3. Leesplezier: 7,33
    4. Schrijfstijl: 7,53
    5. Originaliteit: 7,33
    6. Psychologie: 6,33

Gemiddelde puntenwaardering: 7,07

Wat vindt Pepper Kay van deze leesclub?

“je boek wordt opgenomen in de leesclub van ThrillZone.”Deze woorden in de e-mail die ik half juni van mijn uitgever  Futuro Uitgevers  ontving, gaven mij een dubbel gevoel. Enerzijds voelde ik me vereerd en was ik razend enthousiast. Anderzijds gaf het me een gevoel van spanning en onzekerheid. Want wat kan ik verwachten?

Bij het bekijken van andere boekbesprekingen door de leesclub viel het me meteen al op dat de manier waarop de verhalen daar worden beoordeeld zeer gestructureerd is. De gedachte dat vijftien door de wol geverfde thrillerlezers mijn verhaal zouden gaan analyseren en beoordelen werkte echter niet geruststellend: de knoop in mijn maag werd alleen maar groter. Want ik kan dan wel een leuk scifi- of fantasy-verhaal verzinnen, het schrijven van een thriller is toch van een iets andere orde.

Gelukkig is  Retour Spitsbergen  erg positief ontvangen. Geweldig dat alle deelnemers zulke uitgebreide reacties op de verschillende aandachtspunten hebben gegeven en dat een aantal van hen de moeite heeft genomen mij vragen te stellen. En wat ik heel fijn vind, zijn de tips die ik hier en daar uit de reacties en beoordelingen kan destilleren.

Ik wil jullie dan ook allemaal heel erg bedanken dat jullie het boek wilden lezen en er een recensie van hebben gegeven. Tot slot gaat mijn dank uit naar Cees van Rhienen. Echt super dat mijn boek in de leesclub mocht worden opgenomen!

Hartelijke groet, Pepper

Getekend:  Pepper Kay.

Een impressie van de antwoorden die  Pepper Kay  gaf op lezersvragen:

roodkapje vraagt:
    Hallo Pepper, ik heb genoten van  Retour Spitsbergen!
    Gaat er een vervolg komen? Met zo’n einde verwacht je dat gewoon…..Ben je zelf op Spitsbergen geweest en zo de inspiratie voor het boek opgedaan?

Pepper Kay antwoordt:
    Heerlijk dat je hebt genoten van het verhaal. Nee, ik ben er zelf nooit geweest. Mijn omgevingsinformatie komt van vrienden die er wel zijn geweest, de airport manager en het bestuderen van informatie over Spitsbergen. Dat kostte enorm veel tijd. Soms moest ik bij elke zin die ik schreef teruggrijpen naar foto’s van het hotel, de kroeg, de landschappen en de beschrijving van de Russian Trail to Barentszburg, dat was tot begin dit jaar een bestaande trekking op het eiland.
    Enne… nee, het is niet mijn bedoeling om hier een vervolg op te schrijven. Ik laat alles verder over aan de fantasie van de lezer.

Marije Ronteltap vraagt:
    Ik heb het boek ook net uitgelezen. Het einde vond ik net een actiefilm. Ik heb een vraag: wat heeft je doen besluiten om dit keer een thriller te schrijven? En wat was er anders nu dan bij het schrijven van je fantasy en scifi verhalen? Heb je het op een andere manier aangepakt?

Pepper Kay antwoordt:
    Gaaf dat je het einde als een actiefilm hebt ervaren!
    Het idee om deze keer een thriller te schrijven komt van een vriendin. Niet dat zij het me aanraadde, maar zij heeft samen met haar vriend werkelijk de zeilboot van weer een andere vriend terug gezeild van Spitsbergen naar Nederland. Het pure feit dat twee mannen en één vrouw gedurende pakweg zes weken op een paar vierkante meter met elkaar opgescheept zouden zitten, deden mijn hersencellen borrelen. Dat het verhaal een totaal andere kant is opgegaan ligt aan de personages, die vertellen mij wat er moet gebeuren.

Het is inderdaad compleet anders om een thriller te schrijven en ik vond het best moeilijk. Bij fantasy en scifi kun je zelf alles verzinnen wat je maar wilt. Maar nu moest ik me wel aan bepaalde feiten houden. Spitsbergen, hotel Basecamp, de kroeg Kroa zijn tenslotte bestaande plekken…

Heb er zelf overigens vet van genoten om het te schrijven…

Christy vraagt:
    Hallo! Ik ga aankomende tijd in mijn vakantie hopelijk heel erg genieten van je boek en heb met veel belangstelling je achtergrond gelezen. Je hebt nu al in zeer uiteenlopende genres geschreven. In welk ander genre zou je nog wel een boek willen schrijven en waarom?
    Alvast bedankt voor je reactie! Groeten, Christy.

Pepper Kay antwoordt:
    Wat leuk dat je dat vraagt! Het is mijn bedoeling om ergens de komende jaren (ook) een novelle te schrijven over een pijnlijke situatie die zich in een hospice heeft afgespeeld. Dat verhaal laat ik lekker in mijn onderbewustzijn sudderen tot ik voel dat het moment is aangebroken om ermee aan de slag te gaan.
    Fijne vakantie straks!

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Pepper Kay, klik hier

Citaat justine:
    De karakters groeien zeker, je ziet dat Jeremy toch meer dingen op een rijtje gaat zetten en dat Annet een stapje terugneemt. Ik vond die Kirill wel een mooi persoon.Nee, ik zou aan de karakters niks veranderen, het past nu mooi bij elkaar.
    Ja, zeker weten past de schrijfstijl wel bij dit verhaal, door het actuele onderwerp past het bij nu, net als de schrijfstijl. Snel en zeker.Ik vind hetr een actueel onderwerp, wat in een spannend jasje is gegoten. Geen idee of ik nog andere boeken van haar ga lezen, de thrillers misschien wel, de fantasy niet.
    Beoordeling: 7,42

Citaat Christy:
    Omdat alle hoofdpersonen een dubbele agenda lijken te hebben zijn sommige wendingen verrassend. Met name het in elkaar weven van de wraak van Annet en de orgaanhandel met lugubere bijvangst is anders dan anders. Het einde is onverwacht en eigenlijk onbevredigend. Na de laatste bladzijde kan ik alleen nog maar denken “wie is Pjotr”.
    Ik vond  Retour Spitsbergen een prettig leesbaar boek. Er een niet te ingewikkeld verhaal en leuke wendingen. Het is begrijpelijk geschreven en leest als een trein. Ik zou het boek als snel en filmisch typeren.
    Zoals ik al eerder schreef vond ik de verschillende lijnen In het verhaal anders dan anders. Het lezen alsof je een film kijkt ben ik wel al vaker gekomen zeker in dit genre.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Marieke-miek:
    Nee eigenlijk evolueren de karakters niet. Jeremy blijft te goeder trouw en een tikje naïef. Hij voelt en denkt van alles maar handelt er niet naar. Er komen veel nieuwe presonages bij. Het is enkel Rachel die verandert, wat ook hoort bij haar rol. De andere figuren zijn toch bijpersonages waar je geen hoogte van krijgt. Geen enkele favoriet, ze waren behoorlijk irritant met allen hun eigen agenda’s.
    Ik was erg verbaasd over de gids die met hen ging wandelen. Die was erg goed van vertrouwen en ook nogal stom. Voor een ervaren gids deed hij onlogische dingen en had moeten ontdekken dat zijn rugzak een probleem was en gesaboteerd was.
    Ja, de schrijfstijl past goed, snel en goede omschrijvingen van omgevingen, vaag of doelen van personages.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Jet spanjersberg:
    Het plot is op zich wel goed opgebouwd maar naar mijn idee te snel naar het einde gewerkt. Ik vond het onvolledig en niet afgemaakt. Te snel geschreven, niet af. Ik had dit einde niet verwacht.
    Ik heb het snel gelezen, zo was het ook geschreven, maar ik vond het soms ongeloofwaardig.
    Het is zeker begrijpelijk en vlot geschreven, niet echt moeilijk. Moeilijk te zeggen, maar zoiets van filmisch geschreven of zoiets. Het onderwerp kunst (ook al is het naar mijn idee geen kunst) is wel uniek in een thriller.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Marina67:
    Nee, ik vind dat de karakters weinig tot geen ontwikkeling doormaken. Maar dat hoeft voor het verhaal ook niet per se. Al zou het misschien wel spannender geweest zijn als Jeremy minder naïef was. Hij had zeker bij die rouwkaart toch veel meer vraagtekens moeten hebben. Ik vind Rachel wel interessant. Zij heeft haar eigen missie en moet als undercoveragent alle zeilen bijzetten om in haar rol te blijven. Jeremy mag wel wat doortastender zijn. Ja de schrijfstijl vind ik prima passen. Het leest vlot en gaat niet te traag of te snel. Haar stijl vind ik to the pointer, ze wijdt niet onnodig uit. Er zit een logische opbouw in. Ik vind het ook wel filmisch, ik zag het in ieder geval zo voor me en ik vind het ook een verhaal wat te verfilmen valt.
    Beoordeling: 7,42

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Ik had wel snel door welke kant het verhaal op zou gaan. Er zitten wel verrassende complotten in maar voor mij hadden sommige nog meer uitgewerkt kunnen worden.
    Het einde was heel verrassend had ik niet aanzien komen. Het is een boek die je snel leest zo is hij ook geschreven. Schrijfstijl is goed.
    Het boek zou ik omschrijven als filmisch en niet altijd geloofwaardig. Vooral de locatie is speciaal. Ik miste een stuk diepgang verdere uitwerking van de plot.
    Mijn tip is dus voor  Pepper Kay: werk sommige stukken in je boek nog verder uit.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Gea:
    Nee, ik heb niet het idee dat de karakters groeien, je leert ze meer kennen maar ze veranderen niet echt. Annet blijft haar egoïstische zelf en ook Jeremy krijgt geen zelfvertrouwen. Hij weet dat er iets mis is, maar doet er niets mee.
    Nee, geen favoriete personage, de enige sympathieke persoon was Kirill alleen las je daar alleen over in het eerste en laatste hoofdstuk. Jeremy kon wel wat meer zelfvertrouwen gebruiken en Annet kwam wel heel erg gestoord over.
    Ik vond de schrijfstijl heel lekker vlot, en dat is ook eigenlijk de enige reden waarom dit boek het aantal sterren heeft gekregen dat ik het gegeven heb.
    Om eerlijk te zijn lees ik geen boeken om schrijfstijlen te beschrijven, ik zou het echt niet weten. Ik vond het lekker vlot. De hoofdstukken zijn kort en to the point, zonder ellenlange teksten om de omgeving of de karakters te beschrijven.
    Beoordeling: 6,17

Citaat Juanita:
    Het plot was spannend, er zaten toch wel verrassingen in. Misschien iets te veel toevalligheden, maar voor mij deed dit geen afbreuk aan het leesplezier.  Pepper Kay heeft dit zodanig geschreven dat het spannend bleef en mijn aandacht geen beetje verslapte, ik bleef in het verhaal en leefde echt met Jeremy mee.
    Deels wel verwacht, de rol van Rachel was een verrassing voor mij.  Ja,  Pepper Kay wist mijn aandacht voortdurend vast te houden door telkens een nieuw spanningselement in te bouwen. Hier en daar misschien wat toevalligheden en ongeloofwaardigheden, maar dit hoort bij een thriller. Mij stoorde het in ieder geval niet. De schrijfstijl was gemakkelijk en prettig om te lezen, alsook de korte hoofdstukken zorgden dat het boek in sneltempo uit was.
    Beoordeling: 8,00

Citaat jajansen:
    Nee, de karakters evolueren niet veel. Het blijft allemaal erg oppervlakkig. Kirill is mijn favoriet, omdat hij, ik noem het maar, kiest voor het goede. Ja, de schrijfstijl past bij het verhaal. Vlot en makkelijk leesbaar. De diverse gebeurtenissen hadden wat mij betreft meer uitgewerkt gemogen. Filmische stijl, het is een opeenstapeling van scenes. Misschien ga ik wel meer van haar lezen, ik hou ook wel van SF en fantasy.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Eveline Kleijn:
    Het was al heel snel duidelijk dat het om orgaanhandel ging, de kunsthandel was wel verrassend. Het einde was deels voorspelbaar en deels verrassend door de dubbelrol van Rachel. Soms was het ongeloofwaardig. Het las lekker vlot en had steeds mijn aandacht. Het is vlot geschreven en las dus vrij makkelijk. Ik vond het een thriller light.
    Beoordeling: 7,00

Citaat roodkapje:
    Jeremy laat zien dat hij uiteindelijk wel handelend kan op treden als het nodig is. Van Annet zie je langzaam maar zeker haar ware aard boven komen.Nee, een echt favoriet personage heb ik niet.In het begin heb je al een idee, waar het verhaal heen gaat, maar het einde verrast je toch.Bondige schrijfstijl. Sommige scenes waan je je ter plekke.
    Of ik nog andere boeken van deze auteur ga lezen? Dat weet ik nog niet.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Marije Ronteltap:
    Het einde van het boek kwam voor mij heel plotseling. Alles raakte in een stroomversnelling. Het leek wel een film. Of dat een goed iets is, weet ik nog steeds niet helemaal. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik dingen mis in het verhaal. Dat stukje over zijn ex-vrouw en zijn huidige vriendin voelde aan als uit de lucht gegrepen. Er werd nergens maar iets gesuggereerd hierover. Mij blijft bij dat ik het verhaal onaf vind. Het kwam op mij over dat het af moest in zoveel pagina’s. Dat kwam het verhaal niet ten goede.
    Wel verwacht dat er iets onverwachts zou gebeuren.
    Ik vond het een leuk verhaal. Maar de karakters lagen zo ver bij mij vandaan dat ik het moeilijk vind er iets bekends in te herkennen. Dat maakte het lastig me op het verhaal te concentreren.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Lieke:
    Op Jeremy na blijven de karakters vrij vlak. Hij maakt veel, vooral nare dingen, mee en probeert dat te verwerken. Toch leer je hem als persoon niet kennen. Hoewel hij maar kort in het verhaal voorkomt, lijkt Kirill mij een aardig persoon. Verder vond ik het vooral véél personages. Het boek is geschreven in een vlotte stijl, die wel bij de huidige tijdgeest past, maar naar mijn idee niet bij een thriller. Ik miste onderhuids opgebouwde spanning die ontstaat door juist dat wat er niet staat.
    Deze schrijfstijl past bij een spannende roman, van een thriller verwacht ik meer. Voor een roman blijven de personages te vlak, daardoor is het voor mij vlees noch vis.
    Dit boek haalt mij niet over meer van haar te lezen.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Fany Van Hemelen:
    Door het begin waren bepaalde plotlijnen vrij voorspelbaar maar andere waren dan weer verrassend. Ik vond de plot opbouw goed doordacht en de puzzelstukjes vallen mooi samen.
    Goed opgebouwd met actie onderweg op zoek naar de waarheid. Bepaalde zaken zoals de heisa rond Anwan waren inderdaad ongeloofwaardig maar mij stoort dit niet. Fictie mag zelfs absurd zijn zolang het past binnen het boek en deze thriller was vooral spannend en ook actueel ivm orgaanroof en de problemen rond klimaat en ecotoerisme.
    Het einde was verrassend maar voor mij ook niet voldoende uitgewerkt. Het geeft mij het gevoel dat er wel een vervolg komt maar ik vond de rest van het boek beter afgewerkt. Het einde is zo snel afgeraffeld waardoor ik precies achtergrondinformatie mis en een beetje verbijsterd achterblijf. Wel is het einde een goede trigger naar een nieuw deel omdat je gewoon meer wilt weten.
    Beoordeling: 7,58

Citaat Dayenne:
    De karakters evolueren wel, met name Jeremy, Annet en Rachel. Je komt steeds meer over ze te weten en komt deels te weten wat hun drijfveren zijn. Toch hadden de personages nog wel meer uitgediept kunnen worden. Nu zijn achtergronden wel deels verteld, maar blijf je met een hoop vragen achter.
    Jeremy spreekt me echt aan, hij komt erachter dat de mensen om hem heen niet te vertrouwen zijn. Ik had van alle personages iets meer willen weten, dit had voor mij het verhaal completer gemaakt, nu blijven de personages wat oppervlakkig. De schrijfstijl is toegankelijk en vlot en past bij deze thriller.
    Beoordeling: 6,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.