Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 105: Prooi Verslag leesclub Prooi van Deon Meyer

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1408
    #19015 |

Leesclub 105,  Prooi   –  Deon Meyer

Inleiding

Het verhaal:  Prooi

Niemand had om de zaak gevraagd, noch Griessel, noch Cupido. Het lichaam van Johnson Johnson was naast het spoor gevonden, net buiten Drie Susters. En de Valken mogen de rotzooi van de SAPS weer opruimen, zoals gewoonlijk. 

Twee verdachte passagiers aan boord van de meest luxueuze trein ter wereld, waar de man kennelijk van afgesprongen is, lijken in rook opgegaan. 

In Bordeaux geniet Daniel Darret van een rustig bestaan, nadat hij zijn gewelddadige verleden achter zich heeft gelaten. Maar dan doet een oude kameraad een beroep op hem om zijn vaderland te dienen. Zijn prooi: de corrupte president. Lukt het de Valken de aanslag te dwarsbomen? Intussen heeft een stel meedogenloze Russen het op Daniels leven gemunt.

De schrijver: Deon Meyer

Deon Meyer is de internationale bestsellerauteur van elf misdaadromans met Zuid-Afrika als decor. Zijn boeken hebben veel internationale prijzen ontvangen, in onder meer Duitsland, Frankrijk en Zweden, en zijn in 27 talen vertaald. In 2012 werd zijn thriller 13 uur door de Vrij Nederland Detective & Thrillergids uitgeroepen tot Thriller van het Jaar, wat Meyers grote doorbraak in Nederland en Vlaanderen betekende.

Meyer werd op 4 juli 1958 geboren in de Zuid-Afrikaanse stad Paarl, in de wijngebieden van de West-Kaap. Hij groeide op in Klerksdorp in de Noordwes-provincie, het gebied van de goudmijnen.

Meyer schreef zijn eerste boek al op 14-jarige leeftijd, maar hij ging er pas serieus werk van maken toen hij de dertig reeds was gepasseerd. Verscheidene korte verhalen werden gepubliceerd in Zuid-Afrikaanse tijdschriften, en in 1994 verscheen zijn eerste boek, alleen in het Afrikaans. Al zijn latere boeken werden in vele talen vertaald. Deon Meyerwoont tegenwoordig in de buurt van Kaapstad. Zijn grote passies zijn motoren, mountainbiken, muziek (van Mozart tot rock-’n-roll), lezen, koken en rugby.

De lezers:

Lezer 1: AT, 54 jaar
    Ik heb van  Deon Meyer alleen nog maar het Geschenkboek van de Spannende Boeken Weken 2017,  De vrouw in de blauwe mantel, gelezen en dat smaakte wel naar meer. Dat was natuurlijk maar een dun boekje, maar zat toch knap in elkaar. Dat vond ik heel knap voor zo’n dunne uitgave. Ik ben benieuwd naar een volledige roman.

Lezer 2: Weert, 45 jaar
    Al veel goeds gehoord over deze auteur, daarom ben ik heel benieuwd naar dit boek.  Zal het een nieuwe favoriet worden op mijn leeslijst?

Lezer 3: penningf, 52 jaar
    Ik wil erg graag aan deze leesclub deelnemen, omdat het al een tijdje geleden is dat ik een boek van Deon Meyer gelezen heb en ik benieuwd ben of hij het hoge niveau van zijn eerder geschreven boeken nog steeds waar kan maken.

Lezer 4: Erpi, 57 jaar
    Ik wil super graag meedoen met deze leesclub.  Deon Meyer is een van mijn meest favoriete schrijvers. Zoals hij de situaties beschrijft… alsof je er zelf bij aanwezig bent.

Lezer 5: chantalvl, 43 jaar
    Ik doe heel graag weer een keertje mee met een leesclub, en aan de ontmoeting van de vorige keer hele goede herinneringen aan. Dus heel erg benieuwd naar vervolg van deze serie!

Lezer 6: Saskia, 52 jaar
    Ik heb werkelijk nog nooit iets van  Deon Meyer gelezen, op een preview stukje na. De schrijfstijl beviel me wel. En de inhoud lijkt me heel spannend. Een aanslag van Russen en een corrupte president lijken me ingrediënten om van te smullen. En ik heb volgens mij ook nooit eerder een boek van een Zuid-Afrikaan gelezen. Ben benieuwd.

Lezer 7: Jet spanmjersberg, 56 jaar
    Ik heb al eens een boek gelezen van  Deon Meyer (De vrouw in de blauwe mantel) en dat is me goed bevallen dus ik doe erg graag mee met deze leesclub.

Lezer 8: Marije Ronteltap, 54 jaar
    Ik wil graag meedoen met deze leesclub omdat ik zo geniet van de boeken van  Deon Meyer en in het bijzonder van Bennie Griessel. Ik kan niet wachten op de nieuwe zaak waar Bennie en Cupido hun tanden in moeten zetten. En om mij weer te wentelen in de omgeving van Zuid-Afrika, dat als een apart personage altijd een rol spelt.

Lezer 9: yv87, 38 jaar
    Als dochter van een Zuid-Afrikaanse vader, is mijn interesse al snel gewekt als er boeken zijn die over dit magnifieke land schrijven.
    Bennie Griessel is een personage dat me heel erg aanspreekt en ik hoor niets dan goeds over de schrijfstijl van de auteur. Ik ben dus erg benieuwd naar zijn boeken! Ik heb nog niet eerder boeken van Meyer gelezen (de Afrikaanstalige boxset ligt al een poos klaar bij mijn neef in Johannesburg, maar sinds hij die voor me heeft aangeschaft, heeft hij de pech gehad niet meer voor zijn werk naar Nederland te hoeven haha, dus de box ligt daar nog steeds), maar hoor dat zijn hoofdpersonage in elk boek andere, op zichzelf staande, avonturen beleeft en ze prima als standalone zijn te lezen. Daarom zou ik graag een poging wagen met deze leesclub.

Lezer 10: ovar, 52 jaar
    Ik heb nog nooit een boek van  Deon Meyer gelezen. Als het een goed boek is, ga ik de andere boeken van  Deon Meyer ook aanschaffen. Het is natuurlijk ook interessant te lezen hoe anderen over dit boek denken!

Lezer 11: BeJa, 59 jaar
    Ik lees graag boeken van Deon Meyer, benieuwd naar dit boek.

Lezer 12: Justine, 61 jaar
    Heb al veel gehoord over deze schrijver, maar nog nooit een boek van hem gelezen. Dus misschien een goeie kennismaking, ook omdat ‘men’ zegt, dat dit een must is.

Lezer 13: Lizzie, 30 jaar
    Het lijkt me een super spannende thriller over een thema die niet ver van ons bed is. Het voor stukje maakt me alvast nieuwsgierig.

Lezer 14: Julia23, 41 jaar
    Ik wil aan deze leesclub deelnemen omdat ik nog nooit een boek van  Deon Meyer heb gelezen, ik hoor er vaak goede dingen over, dus ik ben heel benieuwd. En ja ik ben dol op thrillers.

Lezer 15: Marcel, 57 jaar
    Deon Meyer is een van mijn favoriete schrijvers dus ik doe heel graag mee met deze leesclub.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-vijfde boek dat door de leesclub is gelezen is  Prooi, geschreven door  Deon Meyer, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  A.W. Bruna Uitgevers.

Verhalen waar de naam van Deon Meyeronder staat vermeld, krijgen van veel lezers speciale aandacht. Zijn grote en mooie vertelkunst is daar de meest uitgesproken mening voor. Natuurlijk was dat voor de leesclubredactie en de uitgever een uitgesproken reden om dit boek ook door de leesclub te laten lezen.

De eerste bijvoorbeeld van  penningf: ‘Ik wil erg graag aan deze leesclub deelnemen, omdat het al een tijdje geleden is dat ik een boek van  Deon Meyer gelezen heb en ik benieuwd ben of hij het hoge niveau van zijn eerder geschreven boeken nog steeds waar kan maken’.Of zoals  Erpi zich uit: ‘Deon Meyer is een van mijn meest favoriete schrijvers. Zoals hij de situaties beschrijft… alsof je er zelf bij aanwezig bent’. Ook voor  Marije Ronteltap gold: ‘Ik wil graag meedoen met deze leesclub omdat ik zo geniet van de boeken van  Deon Meyer en in het bijzonder van Bennie Griessel. Ik kan niet wachten op de nieuwe zaak waar Bennie en Cupido hun tanden in moeten zetten’.

Dus weer genoeg goede redenen bij deze lezers…

Toch ook tijdens het lezen een wat ander geluid: ‘Ik ben over de helft. Ik vond het wel moeilijk om in de twee verhalen te komen. Dit komt omdat ik de vorige delen in de serie niet heb gelezen’, aldus  ovarBeJa was uitermate positief: ‘Ben bijna op de helft en vind het weer een prachtig boek net zoals voorgaande boeken van  Deon Meyer. Leuk ook twee verhaallijnen en talen door elkaar’.

En dezelfde  ovar vond na het lezen: ‘Het plot is goed. Het was moeilijk te voorzien dat het zo zou aflopen. Het plot zit goed in elkaar. Voor mij had het beter gekund wanneer de twee verhaallijnen wat eerder bij elkaar waren gekomen’.  Jet spanjersberg liet haar medelezers vanuiit Portugal weten: ‘Op sommige punten was het iets te uitgebreid en aan het einde had het nog iets langer gemogen. Maar ik heb dit boek zeker het 2egedeelte met al mijn aandacht gelezen. Fijne schrijfstijl, door de korte hoofdstukken leest het makkelijk weg. Leuk ook dat Zuid-Afrikaans er doorheen (mengeling van talen)’.

En zo gaat het maar door. Interesse? Dan gewoon met ons meelezen.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lizzie:
    Eerlijk is eerlijk de cover zelf spreekt mij niet aan. Vind het er persoonlijk nogal goedkoop uitzien. Maar eens je de achterflaptekst gelezen hebt wekt het wel me nieuwsgierigheid, ik wil weten of het lukt om de aanslag te voorkomen, ik wil me gaan inleven in het verhaal…
    Mijn verwachtingen een spannende thriller met de nodige actie. Het is me eerste boek van deze schrijver en ben benieuwd of ik fan word.

Citaat chantalvl:
    Was even zoeken naar de achterflap tekst, maar gevonden. Cover sluit netjes aan bij de laatste boeken van de serie en het boekenweekgeschenk. Of het mooi is, nou niet echt vind ik. Maar herkenbaar als je in de winkel staat. Ik heb geleerd een boek niet op zijn cover te beoordelen dus ga ik maar op mijn gevoel en eerdere ervaringen af met deze schrijver.
    Heb al wel wat van deze schrijver gelezen en ben benieuwd wat de stappen in het leven van de hoofdfiguren zijn, wat ze gaan beleven en of de spanning er weer lekker inzit.

Citaat justine:
    De cover vind ik redelijk. De foto’s van Afrika vind ik echt mooi, met sfeer. Maar dan die witte band erover met de titel en schrijver…nee niet echt mooi. Maar misschien een andere uitgever, want die doen dat. Geen idee wat ik verwachten moet. Heb van hem gehoord maar
    het is een kennismaking. Hoop mooi, spannend, mooi opgebouwd..

Citaat yv87:
    Ik vind de cover prachtig, van de hele reeks overigens. Simpel, maar ze hebben allemaal een link naar het prachtige Zuid-Afrika. De ring wekt nieuwsgierigheid op, want ik gok dat het iets met het verhaal te maken zal hebben. Maar wat..?! Ik heb nog niet eerder iets van  Deon Meyer gelezen, maar wat ik van vrienden hoor is dat hij fijne boeken schrijft die helemaal in mijn straatje schijnen te liggen. Ik ben zó ontzettend benieuwd! Ik verwacht een spannende misdaadroman waarin Zuid-Afrikaanse invloeden te vinden zijn.

Citaat AT:
    Ik vind het op zich niet zo’n opvallende cover, maar omdat hij uit een serie komt vind ik het toch weer heel herkenbaar en duidelijk een  Deon Meyer boek. De tekst op de achterkant vind ik meteen heel complex, maar dat betekent alleen maar dat ik zin heb om er in te beginnen.  Deon Meyer is natuurlijk een grote naam en daarom zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Ik heb alleen zijn geschenk van de Spannende Boekenweek in 2017 gelezen en dat vond ik een knap geconstrueerd verhaal. Ik verwacht een complexe thriller en detective die zich afspeelt in Afrika, wat natuurlijk ook al heel bijzonder is. Al heb ik op de achterflap gelezen dat er ook een connectie met Bordeaux is. Ik heb er heel veel zin in.

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik heb al een boek gelezen van deze schrijver en ik vind de omslag heel herkenbaar. Met dezelfde type omslag zie je gelijk ok dit is weer een boek van Deon. Het vorige boek vond ik erg fijn lezen en een goed opgebouwd verhaal, dus já dat verwacht ik nu eigenlijk weer.
    Tja, hopelijk dus weer weer een geweldig boek. En kan hij zich overtreffen!

Citaat Marije Ronteltap:
    De cover vind ik weer mooi. De 4 foto’s zijn in de lijn met de covers van de vorige boeken. Ik heb ook een vraag aan de schrijver gesteld wat hij zelf van de covers vindt en of hij nog inspraak heeft gehad bij dit ontwerp. Ik zie nl. dat er 2 foto’s van hemzelf zijn gebruikt.
    Ik heb al meerdere boeken van hem gelezen. Meerdere over Bennie Griessel, maar ook andere. Ik verwacht dat hij ons weer meeneemt op een prachtige reis door het hoofd van Bennie en het prachtige land Zuid-Afrika.
    Ik verwacht een zeer spannend verhaal waarin de schrijver ons weer meer inzicht geeft in onze protagonist en een fantastisch mysterie wordt opgelost en de dader(s) gepakt.

Citaat Julia23:
    Ik vind de cover niet zo mooi. Te veel foto’s. Ik vind de sfeer van de foto’s wel mooi, dat oranje en dat donkere. De quote van Tess Gerritsen zou ik niet op de voorkant zetten.
    Misschien alleen de foto rechtsboven op de cover en dan mooie letters erbij. Niet met dat witte blok erachter. De opzet van de achterkant vind ik wel mooi.
    Als ik de achterkant lees dan verwacht ik veel van deze schrijver. Men is vol lof over hem.
    Geen idee eigenlijk wat ik van het verhaal verwacht. Ik hoop een spannend boek en ik hoop dat ik het allemaal ga snappen omdat ik nog geen boeken gelezen heb van  Deon Meyer. Wat zijn “De Valken”? We zullen zien.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat ovar:
    Ik ben over de helft. Ik vond het wel moeilijk om in de twee verhalen te komen. Dit komt omdat ik de vorige delen in de serie niet heb gelezen. Ik had telkens het gevoel dat ik informatie miste, vooral in het geval van Daniel Darret.
    Verder ben ik benieuwd wanneer de twee verhaallijnen bij elkaar komen, want er lijkt totaal geen verband tussen (misschien ook omdat ik de vorige delen niet heb gelezen).

Citaat Weert:
    De schrijfstijl bevalt me wel. En wat ik vooral fijn vind is het lettertype, niet te klein gelukkig. En de niet te lange hoofdstukken.

Citaat BeJa:
    Prettige schrijfstijl, meteen boeiend, leest lekker weg.
    Ben bijna op de helft en vind het weer een prachtig boek net zoals voorgaande boeken van  Deon Meyer. Leuk ook twee verhaallijnen en talen door elkaar.

Citaat marcel:
    Leuke verhaallijnen, ben benieuwd wanneer ze samen komen. Ben nu zo’n 100 pagina’s ver en het boek leest lekker weg. Leuk ook de splitsing tussen Frankrijk en Zuid-Afrika.

Citaat penningf:
    Het boek bestaat dus inderdaad uit twee verhaallijnen, die elkaar ongetwijfeld aan het eind van het boek gaan kruisen. Maar ik ben pas net over de helft van het boek, dus ik ga het zien. Beide verhaallijnen zijn goed opgebouwd en boeiend tot nu toe. In de verhaallijn met Bennie zit meer humor verpakt, zoals ik eigenlijk ook gewend ben van deze auteur. Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat aflopen.

Citaat Erpi:
    Weer een heerlijk boek!
    Het leest heel vlot, de beschrijvingen zijn mooi, erg leuk om oude bekenden weer te ‘ontmoeten’.
    Ben wel benieuwd hoe de verhalen samenkomen…

Citaat Saskia:
    Het is wel even wennen aan de Zuid-Afrikaanse woorden waar bijvoorbeeld hoofden niet verbrijzeld maar gebrijzeld worden. Ik ben nu op pagina 120, ik lees voor het eerst  Deon Meyer en het bevalt me heel goed. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Tot nu toe is alles wel een beetje voorspelbaar, met uitzondering van de Russen en de opdracht om de president uit te schakelen. Er zijn tot nu toe twee verhaallijnen en ik verwacht dat ze op enig moment bij elkaar komen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Prooi is uiteindelijk door 15lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 105e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,47 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Prooi van  Deon Meyer geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,87
    2. Plot: 7,87
    3. Leesplezier: 7,87
    4. Schrijfstijl: 7,80
    5. Originaliteit: 7,53
    6. Psychologie: 6,43

Gemiddelde puntenwaardering: 7,47

Citaat ovar:
    Het plot is goed. Het was moeilijk te voorzien dat het zo zou aflopen. Het plot zit goed in elkaar. Voor mij had het beter gekund wanneer de twee verhaallijnen wat eerder bij elkaar waren gekomen. Omdat ik de voorgaande boeken niet gelezen had wist ik niet dat Darret en Griessel iets met elkaar te maken hadden, dus de twee verhaallijnen naast elkaar begreep ik heel lang niet.
    Ik had het eind niet zien aankomen. De ontknoping was een aangename verrassing. De schrijfstijl is goed en vlot leesbaar. Er zijn geen moeilijke zinsconstructies. De dialogen zijn wat klinisch en de schrijfstijl wat afstandelijk, zodat je niet direct in het verhaal wordt getrokken.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Lizzie:
    Ik vind niet dat de karakters echt een evolutie meemaken. Ze blijven op hetzelfde niveau gedurende het verhaal. Het duo Griesel en Vaughn spreken mij het meeste aan. Omdat ze geloven in het goede, ook al worden ze onderdruk gezet ze blijven gaan, ze willen gerechtigheid. Vind ik leuk en mooi om te lezen, dat er tussen alle corruptie toch nog mensen zijn die het juist willen doen.
    Bennie is een ex-alcohol verslaafde, die psychische problemen heeft, maar dankzij de steun van zijn partner Vaughn en zijn grote liefde op het rechte pad blijft. Ze zorgen ervoor dat hij niet meer naar de fles grijpt, ook zijn muziek helpt hierbij. Hij wilt ook goed doen, hij wil de corrupitie aanpakken en steunt op zijn beurt zijn parnter dan weer om dit te bewijzen aan zijn stiefzoon. Had het boek spannender verwacht, met een duidelijker einde.
    We hebben gans het verhaal door heel gedetaileerd alles beschreven gekregen en dan in het laatste deel wordt er heel vlug afgewisseld tussen Daniel Barret en Vaughn en Griessel. Moest gans het boek geschreven zijn zoals in het laatste hoofdstuk, had de schrijver er misschien bepaalde details kunnen uitlaten, maar het wel spannender kunnen maken.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Jet spanjersberg:
    Het is een goed uitgewerkt plot. Het duurde vrij lang voordat er vaart in kwam, maar daarna wilde ik alleen maar doorlezen om te begrijpen hoe de 2 verhaallijnen echt bij elkaar kwamen. Nee, had dit einde helemaal niet verwacht, het had toch ineens een heel andere wending.
    Op sommige punten was het iets te uitgebreid en aan het einde had het nog iets langer gemogen. Maar ik heb dit boek zeker het 2egedeelte met al mijn aandacht gelezen.
    Fijne schrijfstijl, door de korte hoofdstukken leest het makkelijk weg. Leuk ook dat Zuid-Afrikaans er doorheen (mengeling van talen).
    Beoordeling: 7,83

Citaat yv87:
    Hoewel de karakters genoeg beleven, evolueren ze nauwelijks. De moralen van ze zijn aan het eind van het verhaal hetzelfde als op het begin van het verhaal. Het enige opvallende is dat Bennie op het eind van het boek verloofd is, maar opdat dat als laatste situatie gebeurd, is daar verder nog niets van te merken. Ik vind Cupido echt geweldig. Zijn combinatie van Afrikaans, Engels en -in ons boek- Nederlands, brengt me helemaal in de sferen van het prachtige land. Benny Griessel is toch wel wat standaard: een ex-verslaafde die op het rechte pad zit, maar die bij het minste of geringste er toch vanaf kan vallen. Dit komen we helaas (te) vaak tegen en is niet meer erg origineel.
    Beoordeling: 7,20

Citaat BeJa:
    Een heel goed plot, het zit goed in elkaar! Goed opgebouwd qua spanning en ik had dit einde niet zo verwacht. Nee ik had dit einde niet zien aankomen. Boeiend verhaal en steeds mijn volle aandacht, maar ik hou erg van  Deon Meyer zijn stijl en boeken,dus ik had niets anders verwacht. Zijn schrijfstijl vind ik prettig om te lezen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Weert:
    Ik kan niet echt zeggen dat de karakters evolueren in dit boek. Misschien had ik daarvoor eerdere boeken van  Deon Meyer moeten lezen om daarachter te komen. Griessel en Vaugh zijn mijn twee favorieten. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en er is een goede wisselwerking tussen beiden.
    Benny Griessel is een ex alcohol verslaafde die graag het goede wil doen, daarbij gesteund door zijn partner. Een ex alcohol verslaafden komen we heel vaak tegen in thrillers, niet heel origineel, alhoewel hij goed is neergezet. De schrijfstijl vind ik goed, hoewel wel wat afstandelijk zo nu en dan. Meer over Afrika had ik leuk gevonden.
    Beoordeling: 7,17

Citaat justine:
    Het plot zit heel goed in elkaar, bijzonder. Heel bijzonder, en toch klopt het allemaal. Ik had dit einde ja en nee verwacht, er waren wel wat aanwijzingen maar was toch verrast.
    Het was een boeiend verhaal, maar door de vele zijlijntjes soms wat ingewikkeld waardoor je aandacht verslapt. Heel erg mooi…leest vlot weg.
    Beoordeling: 7,67

Citaat AT:
    De karakters evolueren niet echt; we zien wel wat over Cupido, Griessel en Daniel Darret, maar dat is toch minder belangrijk dan het complexe plot. Ik moet wel zeggen dat het in tegenstelling tot een aantal andere detectives/thrillers wel echte mensen van vlees en bloed zijn en dat hun emoties goed uitgewerkt zijn.
    Ik vond het verhaal van Daniel het interessantst en ook zijn leven voor en na dit boek is het meest intrigerend. Ik zou graag iets meer over de partners van Griessel en Cupido weten; dat had het verhaal voor mij nog completer gemaakt.
    Benny Griessel is een seniore politieman met het hart op de goede plaats. Hij is echt politieman geworden om Zuid-Afrika, het land waarvan hij houdt, een beter land te maken. Waar hij professioneel onverschrokken is, is hij privé zachtaardig en onzeker. Ik vond Meyers schrijfstijl heel erg lekker lezen. Hij vertelt veel over het land waarin het verhaal zich afspeelt, schrijft makkelijk en het zijn lekker korte hoofdstukjes.
    Beoordeling: 7,67

Citaat penningf:
    Ik vind dat het plot van dit boek goed in elkaar zit. Het corruptie aspect komt ook erg realistisch over. De verhaallijnen komen op een logische manier bij elkaar. Ik heb zeker niet het gevoel dat er geforceerd naar een manier gezocht is om de verhaallijnen bij elkaar te krijgen. De structuur van het plot zit dus logisch en goed in elkaar.
    Ik had dit einde niet helemaal verwacht. Ik had eigenlijk verwacht dat Daniel Darret zou slagen in zijn missie, maar achteraf vind ik dit einde wel goed passen bij het verhaal.
    De korte regelmatig met humor geschreven hoofdstukken en de twee boeiende verhaallijnen met de verschillende karakters hebben er voor gezorgd dat ik dit boek moeilijk weg kon leggen.
    Ik vind de schrijfstijl van  Deon Meyer erg vlot en helder. Bij zijn boeken weet je dat je nooit teleurgesteld wordt en dat je ook eindigt met een verhaal dat goed geschreven is dat dat uiteindelijk ook altijd duidelijk is. Prettig dus. Ik denk dat het wel een voordeel is bij elk boek in het algemeen als je een boek in korte tijd uitleest, zodat je lekker in het verhaal zit.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Erpi:
    De karakters evolueren heel langzaam. Wat ik geweldig vind is dat Kapitein Mbali Kaleni, die altijd zeer strikt de regeltjes volgt, daar vanaf stapt en nu buiten de gevestigde ‘orde’ om, een onderzoek door Bennie en Cupido laat uitvoeren. Ik zou niets wijzigen aan de personen
    Bennie, is een politieman in hart en nieren. Met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Tevens is hij alcoholist. Hij probeert zijn baan uit te voeren zo goed als mogelijk Zijn vriendin, ook een alcoholist steunt hem waar mogelijk.
    De schrijfstijl is prachtig. Woorden uit verschillende talen worden door elkaar gebruikt. Het Zuid-Afrikaanse landschap wordt heel mooi beschreven.
    Deon Meyer is niet vergelijkbaar met andere schrijvers! Ik heb bijna al zijn boeken gelezen de ontbrekende gaat zeker snel volgen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Marije Ronteltap
    Zoals verwacht wordt alles aan het einde opgehelderd. Ik heb weer genoten van dit verhaal. Alle lijntjes komen samen in een redelijke happy ending. Politiek, hiërarchie, menselijk handelen. Orders versus idealen. Op alle vlakken woddt het verhaal langzaam ontspannen. Daar houd ik van. Niet van de hak op de tak springend, maar een rustige opbouw zodat alles op het speelbord staat en het spel kan beginnen. Ik had alleen de acties van Thandi niet verwacht. Maar ze passen mooi in geheel als weer een nieuw puzzelstuk in het plaatje. En ik hoopte dat Daniel het zou overleven om verder te kunnen met zijn tafel en stoelen in de werkplaats van LeFèvre.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Marcel
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren, misschien het duo Griessel Cupido in vergelijking met de de andere boeken echter deze heb ik niet gelezen dus daar kan ik geen oordeel over geven. Daniel spreekt met het meeste aan. Een integere man die voor een lastig dilemma geplaatst wordt
    Benny is een slimme man, ex alcoholverslaafde met een minderwaardigheidscomplex
    Ik vind de schrijfstijl interessant omdat je je afvraagt waar de verhaallijnen elkaar gaan kruisen, en het is knap hoe dit verweven wordt.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Saskia
    Ik vind het einde nogal plots en de verklaring voor de ontknoping wordt uit de hoge hoed getoverd. Het doet mij een beetje geforceerd aan. Vooral omdat de rest langzaam en zorgvuldig wordt opgebouwd en veel al heel voorspelbaar is. Ook vind ik het einde een beetje ongeloofwaardig want eigenlijk hebben Bennie en Vaughn alleen de operatie van Zungu verhinderd. De structuur bestaat uit twee verhaallijnen (die van Frankrijk en die van Afrika) waartussen gesprongen wordt. In het begin worden de personen geïntroduceerd en wordt heel snel gesprongen. Deze de stukjes zijn kort. Later worden het veel langere fragmenten waardoor je beter in het verhaal en het personage kan duiken. Dat is prettig.
    Beoordeling: 6,67

Citaat chantalvl
    Denk dat Bennie en Cupido wat minder evolueren per boek maar wel in serie. Daniel wel meer maar dat is omdat je steeds meer te weten komt over hem.
    Ik kies voor Daniel als favoriete personage, vluchten voor wie je bent lijkt me lastig.
    Voor mij hoeft niks veranderen aan de personen. Bennie is onzeker en omdat hij al wat achter de keizen heeft gehad bang dat ze nee zegt. En hij terug zou vallen in eerder drinkgedrag.
    Zet  Cobra in mijn gauw te lezen plank. Dacht echt dat hij al gelezen was. Een voordeel is, ik heb nog een goed boek die ik nog mag lezen.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Julia23
    Verrassend plot, ik had dit niet aan zien komen. Anders dan ik had gedacht. Wel leuk. Het plot komt pas in deel 5 echt uit de verf. Dan wordt het boek ook pas spannend. Ik bleef me afvragen wat die Johnson Johnson er nu mee te maken had. Alles valt dan samen.Nee ik had dit einde niet verwacht.Ik had moeite om echt in het verhaal te komen. Vooral het deel in Zuid-Afrika. Zoveel mensen en uiteindelijk wist je nog niks.
    Het verhaal van Daniel vond ik interessanter. Jammer dat het pas zo laat spannend werd.
    Ik moest wel goed opletten met lezen, maar dat komt denk ik ook de de rare namen van de mensen de straten. Bij het stuk wat zich in Nederland afspeelde ging dat makkelijker. Verder vind ik wel dat hij mooi schrijft. Geen overdreven moeilijke woorden. En heb zelfs wat dingen bekeken op google zoals het courgettebrood (lijkt me wel lekker).
    Beoordeling: 6,92

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 117

Leuk om zo de samenvatting weer terug te kunnen lezen. Ook een prima gemiddelde score!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.