Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 74: Pretty Boy Verslag leesclub Pretty Boy van Ingrid Oonincx

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1029
    #13993 |

Leesclub 74,  Pretty Boy   –  Ingrid Oonincx

Inleiding

Het verhaal: Pretty Boy

Wanneer Hannah de geheimzinnige Jack ontmoet, denkt ze dat ze de ware heeft gevonden. Maar waarom doet hij zo vreemd als er een kind vermist wordt in hun omgeving? En waarom vertelt hij nooit iets over zijn jeugd in Canada?

Hannah’s onwrikbare vertrouwen in haar echtgenoot begint te wankelen. Als hun eigen zoon verdwijnt, ontdekt Hannah de ijzingwekkende waarheid over de man van wie ze zielsveel houdt.  

De schrijver: Ingrid Oonincx

Ingrid Oonincx (Baarle-Nassau, 1968) publiceerde bij The House of Books vier goed ontvangen thrillers: Nickname, Botsing, Sluipweg en Medicijn. Oonincx studeerde journalistiek en is communicatieadviseur bij Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Daarnaast schreef ze een wekelijkse column in het Brabants Dagblad. In 2015 heeft Ingrid zich aangesloten bij schrijverscollectief Moordwijven waarin een aantal Nederlandse thrillerschrijfsters zich verenigd heeft.

De lezers:

Lezer 1: Charlotte, 57 jaar
    Wat gaaf, Ingrid Oonincx in de leesclub. Heel graag zou ik mee willen doen, omdat ik fan ben van haar boeken. Haar eerste twee boeken waren een aanbieding en kocht ik voor een boekenbon, haar boek Medicijn mocht ik al lezen en ik was bij de release, goed boek met een minder goed interview, dat jij haar nieuwste boek introduceert is super. Ik kan er helaas niet bij zijn, maar ga wel naar de Moordwijvenlunch op 9 juni.

Lezer 2: tesdro, 38 jaar
    Ik lees graag mee met deze leesclub. Ik ben benieuwd wat er achter Jack schuilgaat en is hij degene die zijn eigen kind laat verdwijnen? En wie is dan de prettig boy? Genoeg vragen dus ik hoop dat ik mee mag lezen en de antwoorden krijg.

Lezer 3: Alice1812, 40 jaar
    Hoe goed ken je je geliefde eigenlijk echt? Dat heeft iedereen zich vast weleens af gevraagd. Maar wat als je geliefde écht niet is wie je denkt….

Lezer 4: Francina, 53 jaar
    Ik heb alle boeken van Ingrid gelezen en waren allemaal geweldig, graag zou ik meedoen omdat me dit ook weer een goed boek lijkt en er graag mijn mening over zou geven.

Lezer 5: maria burger, 56 jaar
    Mooie jongen is de geheimzinnige Jack of haar de zoon van Hannah denk ik, maar wat lijkt mij dat verschrikkelijk als de man waarvan je denkt dat het de ware is misschien iets te maken heeft met de verdwijning van je eigen zoon. Dat is toch niet te bevatten. Ik ben benieuwd hoe Hannah zal omgaan met dat vermoeden zonder gelijk hem te “beschuldigen” want je zet dan wel je relatie op het spel…

Lezer 6: Yvonne, 32 jaar
    Omdat het voor mij alweer een poos geleden is dat ik mee gedaan heb met een leesclub en ik dit heel erg gemist heb.Bovendien lijkt het me erg leuk om eindelijk eens een boek van Ingrid Oonincx te lezen, ik heb veel gehoord over haar.

Lezer 7: Dini57, 61 jaar
    Ik las alleen Medicijn van Ingrid Oonincx, dat ik een goed boek vond, dus ik ben wel benieuwd naar haar nieuwste boek Pretty Boy.

Lezer 8: mariskavv, 39 jaar
    Ik weet, tot mijn schande, niet zeker of ik al iets gelezen heb van Ingrid Oonincx. Terwijl haar boeken wel in mijn kast staan. Met de Moordwijvenlunch vertelde ze over haar boek en samen met de beschrijving van het verhaal maakt dat me heel nieuwsgierig naar dit boek!

Lezer 9: Ann Janssens, 41 jaar
    Waarom deelname aan deze leesclub? Ik heb nog nooit eerder een boek van Ingrid Oonincx gelezen en een ‘ontdekking’ van een auteur kan steeds zeer verrassend zijn.  Daarbij komt ook dat het verhaal me we zeer sterk aanspreekt.  Getrouwd zijn met een man die twee gezichten heeft, stof genoeg om daar een spannende thriller rond te bouwen.  Als dan ook jouw eigen kind verdwijnt … lijkt me voor iedere ouder een situatie die je nooit ofte nimmer wil meemaken.  Een situatie die de auteur hopelijk zeer angstig en beklemmend zal beschrijven, want dààr hou ik van!

Lezer 10: sunnie31, 52 jaar
    Wat lijkt me dat leuk om mee te doen met deze leesclub! Ik vind de thrillers van deze auteur echt goed en ben benieuwd naar deze!

Lezer 11: Annemarie van Weelie, 48 jaar
    Ik houd erg van boeken met mysteries die ontrafeld moeten worden, geheimen in familie of gezin. Ik heb ook echt weer eens zin in een Nederlandse schrijfster die ik nog niet ken.

Lezer 12: SM Pellikaan, 47 jaar
    Alweer een tijdje geleden dat ik meedeed met een leesclub van ThrillZone. Ik heb nu weer tijd om meer te lezen en zou graag weer mee doen. Ik las eerder 2 boeken van deze auteur en daarom ook zeer benieuwd naar deze. Ik kan na afloop van de leesclub ook nog de recensies plaatsen op mijn blog , op andere Facebook pagina’s en websites van de bekende boekenverkopers en ook Hebban, Goodreads enz .

Lezer 13: vangrol, 71 jaar
    Graag doe ik mee aan deze leesclub. Ik heb nog nooit iets van haar gelezen, maar ze staat wel op mijn lijstje.

Lezer 14: Omaatjuh, 60 jaar
    Ik heb een stukje gelezen over dit verhaal en het lijkt mij super spannend.

Lezer 15: PrinsesAstrid, 46 jaar
    Het lijkt me een spannend boek. Ik schat in dat Jack een heel duistere kant heeft, en wil deze graag lezen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

coenraad

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het vierënzeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is Pretty Boy, geschreven door Ingrid Oonincx, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij De Crime Compagnie.

Ingrid maakte enige tijd geleden een uitgeverswissel van The House of Books naar De Crime Compagnie en alweer enkele weken geleden was de presentatie. Onderdeel daarvan was een live interview dat tegelijk ook op lees.bol.com verscheen. Extra feestelijk werd het doordat Ingrid op dezelfde dag haar vijftigjarige geboortedag vierde. Een aantal kleine hoogtepuntjes die ervoor zorgde dat deze dag permanent in haar geheugen gegrift staat als topdag! Er kan nog aan worden toegevoegd dat Pretty Boy door de leesclub zo positief is ontvangen en beoordeeld waardoor een riante plaats in de HALL of FAME er nog achteraan is gekomen. Wetende dat dit alleen is weggelegd voor de 25 hoogst gewaardeerde boeken, is hier een dikke proficiat op zijn plaats! En de reacties liegen er dan ook niet om…

Francina liet ons weten: ‘Aan Tijdens het lezen kwam ik haast niet toe, ik wilde doorlezen. Wat een prettig en spannend boek om te lezen. Het boek bestaat uit twee verhaallijnen en die lezen prettig weg. Ik had het boek in 2 dagen uit, dat zegt genoeg!’ Ook Dini57 was vol lof: ‘Gisteren even tijd gehad om te beginnen met het boek. Eerste 126 pagina’s gelezen. Ik had al een vermoeden hoe het verhaal zich ontwikkelde maar wat een heerlijk boek.’ ‘Wat een heerlijk boek. Leest vlot weg en leuk dat er twee verhaallijnen zijn’, aldus tesdro. ‘Het plot vond ik echt overweldigend. Ik moest het echt even late bezinken. Ik vond het goed opgebouwd en toen ik eenmaal wist hoe het in elkaar stak hoopte ik alleen dat het goed zou aflopen. Op geen enkele wijze zag ik het einde zo aankomen’, luiden de wijze woorden van Omaatjuh.

Voor alle lofuitingen en andere opmerkingen zul je even zelf alle leesclubonderdelen moeten doorlezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat vangrol:
    Als ik de afbeelding bekijk zie ik iemand met een zwoele blik. Ik vermoed dat dit pretty boy is. De flaptekst belooft een spannend boek. Ik ben heel benieuwd naar het verhaal. De schrijfster ken ik niet, ik laat me graag verrassen.Ik verwacht een spannend verhaal en hoop op een aantal onverwachte wendingen.

Citaat sunnie031:
    Ik heb de ePub mogen ontvangen en heb deze direct op mijn reader gezet. De cover is bij mij zwart wit dus er springt qua kleuren dus niets uit. Een vrouw die je aankijkt met een oogopslag die naar mijn idee dromend lijkt. De titel van het boek valt niet direct op, hoewel deze wel in een mooi lettertype staat geschreven. Ik heb alle boeken van Ingrid Oonincx gelezen en mijn verwachting over deze is weer hoog. Zal ze me wederom kunnen laten genieten van een goede thriller?
    Wat is er gebeurd met de zoon van Hannah en Jack? Wat is die ijzingwekkende waarheid?
    Ik kijk er naar uit om erin te gaan beginnen!

Citaat Ann Janssens:
    Ik lees wel de ePub, maar baseer me op de cover die ik online vind. De cover is niet echt mijn ding, maar ik moet toegeven dat die donkere ogen op de één of andere manier wel mijn aandacht trekken. Het lettertype en de kleurkeuze vind ik dan wel oke. Ik vind het vooral leuk dat ‘Pretty boy’ handgeschreven lijkt en vraag me af of dat een bedoeling heeft of een link legt met het verhaal. Dit is het eerste boek dat ik van Ingrid Oonincx zal lezen, dus qua verwachting is het vooral nieuwsgierigheid.

Citaat Alice1812:
    De afbeelding op het boek vind ik niet zo, de jongen is te jong om haar man te zijn, en vooral omdat erboven staat “wie is de man die naast je slaapt?” Of is het een jongen waar de titel op slaat? Mijn man kon ook de titel niet meteen lezen (ik wel omdat ik wist wat er stond)
    Ik ken de schrijfster nog niet dus heb geen verwachting. Hoe goed ken je iemand eigenlijk? Ik ga ervan uit dat het hier om draait in dit boek! Ben benieuwd wat er gebeurd is met de zoon en wat haar man hier mee gemalen heeft, snel lezen!

Citaat maria burger:
    De cover kan ook een meisje zijn, maar denk dat het een jongen moet zijn, i.v.m. de titel. Goed gemaakte foto. Wil ook altijd graag zelf een beeld vormen van de personen. Ik ken de schrijfster niet, dus laat mij verrassen. Ik verwacht veel ongemakkelijke momenten in het boek voor wat betreft haar relatie en daarnaast spanning.

Citaat Omaatjuh:
    Cover: op de voorkant het boek zie ik een man die op een zwoele manier brutaal de camera in kijkt. Auteur: Dit is het eerste boek wat ik van Ingrid Oonincx lees. Volgens de media moet dit haar beste thriller zijn. Ik laat me verrassen. Verwachting: Ik hoop dat het boek is, zoals het in de media wordt vermeld: Ingrid’s beste boek.

Citaat coenraad:
    De uit de zwoele ogende kijkende pretty boy op de cover blijven je aankijken als je het boek oppakt om nader te bekijken. De tekstregel bovenaan geeft in 1 zin aan waar de korte inhoud van het verhaal op de achterkant het over heeft. Maar de jongeman is wel jong om haar man te kunnen zijn of is het haar zoon? Weet nu nog niet hoe oud hij is. De leeftijd daar zal ik wel snel achterkomen als ik begin te lezen.
    De ander boeken van Ingrid heb ik in de kast staan. Medicijn vond ik een lust om te lezen en dat hoop ik nu ook weer te hebben. Zoals Ingrid zelf ook al vertelde tijdens de Moordwijven lunch, over het boek dat het weer een andere richting qua spanning is ingeslagen dan die van haar vorig boek Medicijn. Dit zou meer een psychologische spanning in zich hebben.
    Mijn lat van verwachting ligt vrij hoog en hoop dat deze lat op die hoogte blijft liggen of misschien wel mijn verwachting overstijgt.

Citaat SM Pellikaan:
    Cover: De ogen van de jonge man kijken je indringend aan. Ik krijg een beeld dat er iets verborgen in ligt. En dat je gigantisch in de leugen trapt. Van net/ goed uitziende personen verwacht je minder gauw iets, dan dat iemand er als een ruwe bolster uit ziet. Auteur: Ik ken de ze auteur nog niet, maar gezien het boek bij De Crime Compagnie is uitgekomen, verwacht ik zeker een stevige thriller. Verwachting: Ik hoop op een verrassend plot waar langzaam naar toe gewerkt wordt terwijl je steeds op het verkeerde been wordt gezet.

Citaat PrinsesAstrid:
    Op de cover van het boek staat een foto van een jonge jongen met een indringende blik. Is dit de man waar het om draait in zijn jonge jaren? Of is dit de blik van de jongen die vermist is? Kortom de cover trekt je aandacht en maakt nieuwsgierig. Pretty Boy wordt mijn eerste boek van Ingrid Oonincx. Ik ken deze schrijfster niet en kan daar verder dus niets over vertellen. Ik ben benieuwd hoe de verhaallijn zich gaat ontwikkelen. Hoe ontdekt Hannah dat haar droomman misschien toch niet zo geweldig is dan zij dacht. Gaat dat snel na de ontmoeting, of loopt dit heel anders? Ben benieuwd.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Francina:
    Tijdens het lezen kwam ik haast niet aan toe, ik wilde doorlezen. Wat een prettig en spannend boek om te lezen. Het boek bestaat uit twee verhaallijnen en die lezen prettig weg. Ik had het boek in 2 dagen uit, dat zegt genoeg!

Citaat Dini57:
    Gisteren even tijd gehad om te beginnen met het boek. Eerste 126 pagina’s gelezen.
    Ik had al een vermoeden hoe het verhaal zich ontwikkelde maar wat een heerlijk boek. Verder nog geen foutjes e.d. opgevallen. De verhaallijn in Amerika vond ik echt goed, deed mij een beetje denken aan de boeken van Anita Terpstra die ik las en ook zo goed vond.

Citaat Charlotte:
    Net begonnen, en twee jaren, bijzondere vergelijking, net Gespleten van Karin Slaughter gelezen, 1988 en 2018…. En Amerika.

Citaat Ann Janssens:
    Zalige, vlotte schrijfstijl. Ik had redelijk snel door hoe de twee verhaallijnen in elkaar gingen vloeien en toch bleef ik nieuwsgierig!

Citaat Yvonne:
    Het leest als een trein tot nu toe, inhoudelijk vind ik het niet supersterk.Het is een vermakelijk boek wat prettig leest, ik ben nu over de helft, ga hem vanavond uitlezen denk ik. Ben wel wat spelfouten en schrijffouten tegengekomen in het e-book maar had geen kladpapier bij de hand, dacht dat ik ze wel zo onthouden maar dat is niet gelukt.
    Ik was de eerdergenoemde foutjes ook tegengekomen in ieder geval.

Citaat tesdro:
    Wat een heerlijk boek. Leest vlot weg en leuk dat er twee verhaallijnen zijn.
    Nog twee foutjes ontdekt buiten de hierboven geschreven fouten. Op blz. 32 (papieren exemplaar) loopt de zin op de 6e regel niet: Misschien hebben ze iets te maken hebben ….

Citaat mariskavv:
    Inmiddels bijna halverwege het boek. Het leest heerlijk weg! Intrigerend verhaal! Een echte psychologische thriller tot nu toe. Met Jack leef ik erg mee. Mooi gedaan het heden en verleden door elkaar geweven. Zo leer je achtergronden kennen en daardoor voel ik erg mee met Jack!

Citaat Annemarie van Weelie:
    Hoewel ik nieuwsgierig bleef naar de ontknoping vond ik het eerste deel (met het verleden) aangrijpend om te lezen. Het schrijven vanuit het perspectief van jonge jongen vond ik heel intens. Soepele schrijfstijl, leest makkelijk weg.In het hier en nu moet ik erg wennen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Pretty Boy is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 74ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,62 en dat is ruim voldoende voor een mooie plaats in de HALL of FAME, en is natuurlijk ook opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Pretty Boy van  Ingrid Oonincx geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,69
    2. Plot: 8,63
    3. Leesplezier: 9,00
    4. Schrijfstijl: 8,81
    5. Originaliteit: 8,25
    6. Psychologie: 8,34

Gemiddelde puntenwaardering: 8,62

Wat vindt Ingrid Oonincxvan deze leesclub?

Dank dat jullie mijn boek Pretty Boy zo grondig hebben gelezen. Ik heb jullie op- en aanmerkingen met veel interesse bekeken. Het is verhelderend om te zien dat lezers sommige dingen anders ervaren dan dat je het bedoeld hebt. Zo vind ik het opvallend dat een aantal lezers denkt dat er een vrouw op de cover staat. Het is toch echt een jongeman die ik heb uitgekozen omdat zijn uitstraling, volgens mij, precies past bij de mannelijke hoofdpersoon. Ook het feit dat de foto niet helemaal scherp is, vind ik kloppen bij het verhaal.

Sommige lezers vonden het Amerikaanse deel van het verhaal intenser. Ik heb dat bewust gedaan. In de USA zijn ze nog jong en wachten op betere tijden. Je ziet de twee kinderen langzaam afstevenen op iets afschuwelijks en kunt er niets aan doen. Dat grijpt je naar de keel. In het Nederlandse deel van het verhaal is er meteen op de eerste bladzijde al iets ergs gebeurd. Je stapt daar in het heden, waardoor er veel meer vaart en urgentie in het Nederlandse deel zit. Daarnaast heb ik ook geprobeerd het contrast tussen het leven in de USA en in Nederland te vergroten. Toen ik zelf in het zuiden van de Verenigde Staten op vakantie was, had ik namelijk regelmatig het gevoel dat ik op een andere planeet was.

Ik ben blij dat het me gelukt is om jullie sympathie te laten voelen voor Jack die toch veel dingen heeft die tegen hem spreken (alcoholisme, vreemdgaan). Ikzelf werd bijna verliefd op hem tijdens het schrijven. Dat is geen grapje.

Ik ben opgelucht dat jullie het open einde accepteerden. Ik heb al aan veel mensen gevraagd hoe ze dat einde hebben ingevuld. Meestal geven ze er een positieve draai aan waardoor ze opgelucht het boek kunnen dichtslaan. Wat ik daar zelf over denk, houd ik maar geheim.

Wel schrok ik ervan dat er nog foutjes gevonden zijn, terwijl er toch heel wat ogen over de tekst zijn gegaan. Ik ben jullie erg dankbaar voor het opsporen ervan. Ik heb de foutjes doorgegeven aan de uitgeverij en in de volgende druk zullen ze aangepast zijn.

Tenslotte ben ik ontzettend blij met jullie zeer positieve beoordeling. Wat een topscores! Als ik ooit een schrijfdip krijg, ga ik jullie opmerkingen over Pretty Boy herlezen. Ik weet zeker dat ik daarvan onmiddellijk weer energie krijg om verder te gaan met schrijven. Nogmaals bedankt en hopelijk tot de volgende keer.

Getekend:Ingrid Oonincx.

Een impressie van de antwoorden die Ingrid Oonincx gaf op lezersvragen:

Algemene lezersvragen zijn er in deze leesclub niet gesteld aan Ingrid Oonincx

Citaat vangrol:
    Een paar karakters evolueren. Zoals Jack, die langzaamaan steeds verder wegzakt door de drank, maar uiteindelijk toch weer de verantwoording voor zijn leven weer oppakt. Hannah blijft min of meer dezelfde al wordt er wel een geheim van haar onthuld. De twee eerdergenoemde hoofdpersonen spraken mij het meeste aan. Ze voeren allebei hun eigen strijd en je kunt meeleven met hun worsteling. Ik zou aan niemand wat willen veranderen. Dit is toch zoals de auteur het bedoeld heeft.
    Beoordeling: 8,33

Citaat sunnie031:
    Ik vind wel dat de karakters evolueren. In het begin lijkt Jack een alcoholist die een zeer teruggetrokken leven leidt en gaandeweg leren we hem kennen waarom hij zo is geworden en welke lessen hij leert uit hetgeen wat hem overkomt. Ook Hannah zien we veranderen van een toch wel volgzame vrouw tot iemand die zelf dingen gaat ontdekken.
    Mijn favoriet is toch wel Jack. Zoals ik in het begin echt medelijden had met Billy Jones en dat hij moest vluchten. Dat je dan ontdekt dat hij Jack is en hoe hij met het verleden en heden moet omgaan en zichzelf ter verantwoording roept. De schrijfstijl past wel bij dit verhaal. Duidelijke taal, korte hoofdstukken, verschillende verhaallijnen. Ik houd daar wel van.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Francina:
    Inderdaad Jack evolueert wel. Die steeds verder afglijdt terwijl hij alleen indirect met de verdwijningen te maken heeft.Ik had toch het meest te doen met Jack. Voor wat hij gedaan had, was hij gestraft, maar het liep toch anders. Had toch wel medelijden met hem. Hannah had wat minder naïef moeten zijn en wat meer over haar echtgenoot te weten moeten komen voordat ze ermee trouwde.De schrijfstijl past zeker bij het verhaal, snel, korte hoofdstukken en verschillende verhaallijnen die aan het eind bij elkaar komen.
    Beoordeling: 10,00

Citaat annemarie van weelie:
    Jack heeft me het meest geraakt maar in de eerste helft van het boek raakte Bird mij ook enorm. Ik vond het erg goed overtuigend zoals de schrijfster het verhaal van de jonge jongetjes heeft opgeschreven.De personages pasten wel binnen het verhaal, ik zou er niet direct iets aan willen veranderen.De korte hoofdstukken geven het boek de dynamiek die bij het boek past. Het leest soepel en je wilt doorlezen. Het helpt ook bij de spanningsopbouw. Het viel me wel op dat de eerste helft van het verhaal intenser was en dat op het moment dat het verleden en heden bij elkaar kwamen er een sprong in de tijd plaats vond. Daarna vond ik de afstand waarmee het verhaal geschreven werd wat groter.Het boek ademt iets internationaal. Omdat het boek deels in Amerika plaatsvindt en ik de eerste helft van het boek (verleden) zeer overtuigend en intens geschreven vond.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Yvonne:
    Ik heb geen favoriet personage, ik vind alle karakters leuk, maar ik zou best vriendinnen kunnen worden met Hannah en Laura denk ik. Nee, ik wil niks veranderen aan de personages, ik heb wel een hekel aan mensen die teveel drinken, aan alcoholisten. Maar dat is een persoonlijk dingetje. Oh, de moeder van Billy, die zou ik wel een schop onder haar kont willen geven, de manier waarop zij haar kinderen behandeld heeft vind ik niet kunnen. Maar aan de andere kant, als je zo diepgezonken bent dan kan je ook niet anders meer dan zo doen. Maar dan had de kinderbescherming in moeten grijpen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Dini57:
    Voor mij was mijn favoriete personage Billy, dus toen Jack nog Billy was. Ik had medelijden met hem, als oudste verantwoordelijk voor zijn broertje en eigenlijk ook zijn moeder. En te streng gestraft. Eigenlijk had die moeder ook een straf verdiend.
    Ik zou niets veranderen aan de personages. De schrijfstijl, vlot en makkelijk pas zeker bij dit verhaal. Ik las Medicijnvan Ingrid, maar vond haar stijl in dit boek beter nog.
    Door die Amerikaanse verhaallijn en het Amerikaanse sfeertje deed het mij aan de boeken Anders en Samen denken van Anita Terpstra. Toppers deze boeken.

Citaat tesdro:
    Ik vind dat Jack goed evolueert. Je komt steeds meer over hem te weten en hij laat zijn kwetsbare kant zien. Hannah komt steeds meer over Jack te weten maar ondanks alles blijft ze van hem houden. Jack is mijn favoriet ook al vind ik zijn daden natuurlijk niet goed. Soms krijg ik zelfs medelijden met hem. Hij heeft ook iets goeds in zich om er alles aan te doen om Tommie te vinden en om Hannah te redden.
    Carol komt maar een klein deel van het boek terug maar ik zou wel meer over haar willen weten. Er zaten veel spannende momenten in het verhaal en was goed passend.
    Ik vind Ingrid Oonincx vergelijkbaar met Isa Maron.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Omaatjuh:
    Het plot vond ik echt overweldigend. Ik moest het echt even late bezinken.Ik vond het goed opgebouwd en toen ik eenmaal wist hoe het in elkaar stak hoopte ik alleen dat het goed zou aflopen.Op geen enkele wijze zag ik het einde zo aankomen.
    Van het begin tot het eind vond ik het spannend en toen ik net over de helft was kon ik niet stoppen met lezen.Ingrid heeft een prettige schrijfstijl en het boek leest makkelijk weg. Als je een hoofdstuk uit hebt, wil je vanzelf aan de volgende beginnen.Ik vind Pretty Boy een echte Nederlandse thriller. Ondanks dat er een gedeelte afspeelt in de Verenigde Staten.
    Pretty Boy vond ik geloofwaardig en aangrijpend.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Alice1812:
    Het plot was zeer verrassend, ik had wel wat bedacht maar was toch zeer verrast! Door de eerste helft van het boek in het verleden en erna naar het heden te schrijven en het feit dat je soms goed op het verkeerde been wordt gezet kon ik het boek moeilijk wegleggen. Ik bleef nieuwsgierig en werd beloond met een goed en verrassend eind, top!
    Ik vond het boek erg spannend en doordat ik meerdere keren op het verkeerde been werd gezet kon ik het boek bijna niet wegleggen. De schrijfstijl is heel fijn, korte hoofdstukken die makkelijk weg lezen in begrijpelijke taal. Heb af en toe wel echt nagedacht hoe het verder zou gaan, ook erg leuk! Ik hou eigenlijk niet echt van Nederlandse schrijvers, vind de boeken vaak te slap maar dat kon ik van dit boek absoluut niet zeggen!
    Ik vond het boek spannend, verrassend en aangrijpend.

Citaat Charlotte:
    Het plot is bijzonder en verrassend. Het verhaal leidt tot een prima climax. Ja en nee, het verraste mj wel en toch wist ik dat er nog een addertje onder het gras zat. Het verhaal boeide, maar niet het hele boek. Ik vond de psychologie op een gegeven moment wel even irriteren, dat haalde de vaart uit het verhaal. Dat was in het tweede deel hoor, het eerste deel vond ik super.
    Oonincx heeft een gemakkelijke schrijfwijze, vlot en prettig leesbaar. Nou ja en nee, een groot deel van het verhaal speelt zich af in Amerika. Vandaar dat ik het geen Nederlandse thriller kan noemen.
    Het uiterlijk van het boek is typisch voor boeken die verschijnen bij De Crime Compagnie…..
    Beoordeling: 8,50

Citaat maria burger:
    Hannah wordt milder tegen Laura omdat ze zelf ook “fout” is geweest en ook milder t.o.v Jack waar ze meer bewust van wordt te houden ondanks zijn verleden.Jack accepteert steeds meer zijn verleden en merkt eveneens heel veel van Hannah te houden. Jammer dat de drank bij hem een uitvlucht is en Hannah dus te weinig met hem gepraat heeft, of te weinig toegang tot hem had om meer over zijn verleden te horen. Gelukkig komt Jack terug om zijn verantwoordelijkheid als vader en man te nemen. Het boek is heel prettig leesbaar en leuk die twee verhaallijnen.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Ann Janssens:
    Ondanks de redelijke voorspelbaarheid (hoewel het einde omtrent Jack dan weer wel verrassend was) heeft het boek me vanaf begin tot einde kunnen boeien. Pretty Boy is in mijn ogen geen hoogstandje, maar wel een zeer prettige ‘doorlezer’, een leuke tussendoor thriller. De schrijfstijl van Ingrid Oonincx vond ik zeer aangenaam, geen moeilijke woorden, vlot leesbaar. Het feit dat er deels autisme in besproken wordt vond ik best wel interessant.
    Beoordeling: 7,67

Citaat SM Pellikaan:
    Verrassende wending op driekwart van het boek, welke je niet eerder aan kon zien komen. Langzaam naar toe gewerkt, waarna er opeens een tijdbom ging tikken. De spanning bleef daardoor gedurende het hele boek in het verhaal. Eigenlijk niet aan zien komen, maar toen ze in het vakantiehuisje waren, kon je bijna wel zeker weten wie de dader werd. Ja, een boeiend verhaal. Ik wilde steeds doorlezen, helpen oplossen, eigenlijk wilde je iedereen tegelijk helpen.
    Beoordeling: 8,75

Citaat mariskavv:
    Ik vond het een heel boeiend verhaal. Het had mijn volle aandacht en ik kon het moeilijk wegleggen. De schrijfstijl van Ingrid is prettig, vlot en zonder overbodige opsmuk. Ik houd ervan! Het leest als een trein. Is het een typisch Nederlandse thriller? Het speelt deels in Nederland, dan zou het daarom zijn, maar ik typeer een boek niet om de plaats waar het zich afspeelt. Dus ik laat het in het midden.
    Als ik het boek zou moeten typeren zou ik het een aangrijpende spannende thriller noemen. Ik vind er namelijk een hele diepe lading inzitten die me af en toe deed slikken. Goed gedaan Ingrid!

Citaat PrinsesAstrid:
    De structuur van het plot is goed opgebouwd. Er wordt goed naartoe gewerkt. Dit einde had ik niet verwacht en ook niet zien aankomen. Het is mooi hoe het heden en verleden van Jack samenkomen. Ik vond het een boeiend verhaal en leefde direct met Billy mee. De schrijfstijl van Ingrid is er prettig. Mooie zinsopbouw, hoofdstukken niet te lang. Spannend om door te blijven lezen. Ik vind het geen typisch Nederlandse thriller. Het is een mooie mix van 2 werelden. (USA/NL, Goed/Kwaad, Heden/Verleden).
    Het boek zou ik typeren als een pshychologische thriller.
    Beoordeling: 8,83

Citaat coenraad:
    De verhaallijnen heden en verleden werken goed samen en dit heeft als uitwerking dat het een zeer goed in elkaar stekend plot is geworden dat een zeer verrassende wending heeft die zorgt voor een goede ontknoping. Verschillende eind scenarios speelde er door mijn hoofd tijdens het lezen maar deze zat er niet bij.
    Het verhaal heeft mij geen minuut verveeld en heeft mijn volledige aandacht kunnen behouden tijdens het lezen. De makkelijke begrijpbare taal die Ingrid gebruikt in haar korte hoofdstukken en de verhaallijnen van het heden en verleden zorgen ervoor dat het leest als een trein. Wat mij op viel bij de boeken van Ingrid is dat haar boeken steeds scherper worden en direct to the point.
    Beoordeling: 8,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 236

Goed verslag van een goed boek. Bedankt Cees.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.