Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 073: Operatie Hanokmin Verslag leesclub Operatie Hanokmin van Ronnie Rokebrand

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1333
    #13781 |

Leesclub 73,  Operatie Hanokmin   –  Ronnie Rokebrand

Inleiding

Het verhaal: Operatie Hanokmin

De Nederlandse journalist Mike is er in Senegal getuige van dat een vrouw op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. Het zijn beelden die hem in zijn dromen blijven achtervolgen.

Wanneer hij na anderhalf jaar naar Rwanda reist is zijn beroep nog slechts een dekmantel voor zijn deelname aan een geheime internationale missie in samenwerking met de geheime diensten van Israël en Frankrijk. Het doel van deze samenwerking is het voorgoed uitschakelen van een van de gevaarlijkste mannen op het Afrikaanse continent en het vernietigen van een opleidingskamp van de terreurorganisatie Al-Qaida.

Als een vliegtuig met daarin de Rwandese president Habyarimana en de president van Burundi Ntaryamira met twee SAM 7 raketten wordt neergeschoten, werkt dat als lont in het kruitvat en laait de stammenstrijd tussen Hutu’s en Tutis’s weer op. Een bloedstollend spannende thriller en de ontrafeling van een complex en onvoorstelbaar complot.

Operatie Hanokmin is het thrillerdebuut van Ronnie Rokebrand (1954), een man die in het dagelijkse leven reisondernemer en reishandboekenschrijver is. Hoewel het verhaal fictief is, zijn er gelijkenissen met bestaande personen en gebeurtenissen.  

De schrijver: Ronnie Rokebrand

Ronnie Rokebrand is geboren in oktober 1954 in het Gooische dorpje Blaricum. Hij is getrouwd met Cora. Uit dit huwelijk werden in 1989 en 1990 twee kinderen geboren, een zoon en een dochter. Na zijn opleiding tot leraar Aardrijkskunde reisde hij met enige regelmaat over de wereld. Tijdens deze reizen schreef hij een groot aantal reishandboeken.

In de jaren negentig van de vorige eeuw pionierde hij op het Internet en was hij direct betrokken bij de oprichting van Elmar Reizen, het eerste reisbureau op Internet. In 2007 werd hij tevens directeur van de VakantieDiscounter. Ook tijdens zijn werkzaamheden voor Elmar Reizen en de VakantieDiscounter was hij in de gelegenheid om tal van landen in de wereld te bezoeken. Op dit moment is Ronnie lid van de directie van een aantal vakantieparken en werkt hij onder meer mee aan de vakantievergelijkingssite DikkePortemonnee.nl.

Enkele jaren geleden zette Ronnie de eerste letters op papier voor zijn internationale thriller Operatie Hanokmin. Deze thriller wordt in mei 2018 gepubliceerd door Uitgeverij LetterRijn. Deze spannende thriller speelt zich af in verschillende landen en vindt zijn climax tijdens de massamoorden in Rwanda. Het boek gaat ook echter ook over manipulatie.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 53 jaar
    Het verhaal speelt zich in verschillende landen af en daar zal de auteur Ronnie Rokebrand zijn reiservaringen goed in kwijt kunnen. Dit hoop ik terug te vinden als ik aan het lezen ben zodat ik in het verhaal getrokken wordt en me ook op die plaatsen waan. Een debuut daar sta ik altijd open voor en helemaal als het concept van het verhaal me intrigeert. En dat doe dit zeker. Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt en hoe het verhaal in elkaar steekt dat zal ik al lezend ondervinden.

Lezer 2: Marjo Jacobs, 54 jaar
    Ik wil aan deze leesclub deelnemen omdat me deze debuutthriller bijzonder spannend lijkt en ik graag boeken lees die zich in diverse landen afspelen. Aangezien ik werkzaam ben in de asielzoekerszorg ben ik enorm geïnteresseerd in de achtergronden van de massamoorden in Rwanda.

Lezer 3: Erpi, 56 jaar
    Ook dit klinkt als een zeer interessant boek. Een bereisde schrijver die over de twisten in Afika schrijft. Ik ben ook een paar keer in dit bijzondere werelddeel geweest en ben dus zeer geïnteresseerd in dit boek!

Lezer 4: Wilma, 55 jaar
    Wat een bijzondere thriller lijkt me dit. Heel actueel onderwerp. Ben benieuwd of en hoe in de hoofdpersoon het verlies van een vrouw en kind doorwerkt in zijn missie Hanokim en of hij dan nog flexibel genoeg is om met een veranderende situatie om te gaan. Verder is het wel grappig deze man woont niet ver bij ons vandaan en zijn interesse voor reizen intrigreert mij.

Lezer 5: MarianneIL, 65 jaar
    Een mij onbekende schrijver (kan ook niet anders bij een debuut en omdat ik graag nieuwe schrijvers leer kennen, wil ik me graag inschrijven voor dit boek. Daarnaast speelt het zich af in Afrika en omdat ik bijna drie jaar in Afrika gewoond heb, trekt mij dat altijd.
    De omschrijving van de inhoud ziet er vrij ingewikkeld uit en ik hou van boeken waar ik mijn aandacht goed bij moet houden.

Lezer 6: Zohra, 65 jaar
    Ik zou graag met deze leesclub meedoen omdat ik een echte Afrikafanaat ben, vaak in Senegal (en jarenlang in buurland gewoond heb) geweest ben. Alles wat met Afrika te maken heeft spreekt me aan. Als (voormalige) Belgische heb je vaak ook een link met dit continent …willen of niet. En de strijd tussen de twee stammen heeft me altijd gefascineerd. Dus dat boek wil ik zeer zeker lezen.

Lezer 7: Yv31, 31 jaar
    Afrika is “mijn” land en toen ik Rwanda zag staan, werd ik al helemaal warm van binnen. Hotel Rwanda is één van mijn favoriete films en ik vind het ontzettend jammer dat er nauwelijks leesboeken over deze republiek en haar bizarre en bijzondere geschiedenis te vinden zijn. Het idee om de volken waar jaren geleden zoveel mee is gebeurd opnieuw in het daglicht te zetten onder moderne omstandigheden is iets wat mijn interesse ontzettend aanwakkert.
    De grote reiservaring van de auteur schept verwachtingen dat het een meeslepend en realistisch boek zal zijn. Dat uitgeverij LetterRijn het boek uitgeeft, is voor mij wederom een pluspunt, omdat nog geen boek van deze uitgeverij mij is tegengevallen.

Lezer 8: Tiny Rutjens, 64 jaar
    Het lijkt me een interessant en spannend boek.

Lezer 9: Justine, 60 jaar
    De inhoud spreekt tot de verbeelding, terwijl dit niet echt mijn genre is. Het komt over als een ‘mannenboek’ maar toch….ik doe heel graag mee, wil weten hoe dit allemaal tot een goed boek wordt verwerkt.

Lezer 10: nathalieb, 20 jaar
    Omdat ik graag zou kennis maken met deze auteur en ik heel erg benieuwd ben naar het boek na het lezen van de achterflap.

Lezer 11: Jacqueline, 54 jaar
    Graag wil ik me inschrijven voor ThrillZone leesclub 73, operatie Hanokim van Ronnie Rokebrand. Waarom? De korte inleiding van het spannende verhaal heeft me nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg die wil ik graag lezen. Ik heb nu 1  keer meegedaan met een leesclub en vind het leuk om op die manier met een boek, verhaal en auteur bezig te zijn.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het drieënzeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is Operatie Hanokmin, geschreven door Ronnie Rokebrand, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij LetterRijn.

De stal met auteurs bij Uitgeverij LetterRijn groeit gestaag. Al menig schrijver heeft met zijn of haar boek het oordeel van de ThrillZone leesclub over zich laten komen. Soms was dat een hoge waardering en een andere keer een wat mindere. Maar altijd lagen de antwoorden van gemiddeld een twintigtal gestelde vragen aan de beoordeling ten grondslag. Een gegeven punt moest wel worden gemotiveerd en geen loshangend cijfer zijn. Zo ook het debuut Operatie Hanokmin  van  Ronnie Rokebrand dat een mooie beoordeling kreeg en daarmee een plek binnen de HALL of FAME heeft veroverd. En dat is als de gemiddelde waardering binnen de 25 hoogst scorende boeken valt.

Werk van een debuterende auteur roept bij inschrijvingen altijd vraagtekens op. Bij Operatie Hanokmin viel het internationale aspect op, getuige de motivatie om deel te gaan nemen. Zoals  coenraad opmerkt: ‘Het verhaal speelt zich in verschillende landen af en daar zal de auteur  Ronnie Rokebrand  zijn reiservaringen goed in kwijt kunnen’. Of zoals Marjo Jacobs verwoordt: ‘Ik wil aan deze leesclub deelnemen omdat me deze debuutthriller bijzonder spannend lijkt en ik graag boeken lees die zich in diverse landen afspelen.

Bij Zohra is het het woord ‘Afrika’ dat haar doet besluiten in te schrijven: ‘Ik zou graag met deze leesclub meedoen omdat ik een echte Afrikafanaat ben, vaak in Senegal (en jarenlang in buurland gewoond heb) geweest ben. Alles wat met Afrika te maken heeft spreekt me aan’.

Als nu de verwachting maar niet te hoog gespannen is…..

MarianneIL tijdens het lezen: ‘De eerste bladzijden vond ik het boek erg traag tot… dat plotseling helemaal omsloeg en het verhaal knalde. Daarna weer een vrij traag stuk, maar ik zag het nut van dat “trage” al snel in. Beschrijvingen, achtergrondinformatie en uitleg hebben dit nodig’. Tijdens het lezen vindt Tiny Rutjens: ‘Het begin was zeer traag. Dan begint het ineens spannend te worden. Ik ben nu op pagina 78 en het bevalt me steeds beter. De beschrijvingen vind ik mooi. Afrika en Israël worden beeldend beschreven’.

En zo zijn er meer uitspraken met die strekking dus al nieuwsgierig? Dan snel verder lezen en via de links naar de leesclubonderdelen…. Veel plezier!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat justine:
    De cover vind ik mooi, met de rose lucht, de groene bossen, die kleine tekst op de voorgrond, dat maakt het allemaal wat mysterieus, daar hou ik wel van. Ik heb echt totaal geen verwachtingen van deze auteur, ik laat mij verrassen. Een debuut, in mijn optiek een ‘mannenboek’ dus ben ik heel benieuwd. Ik verwacht wel een verhaal vol spanning, wat je moeilijk weg kunt leggen.

Citaat Jacqueline:
    Mijn oog zou zeker op dit boek vallen wanneer ik in een boekwinkel aan het rondstruinen ben. De kleuren spreken mij zeker aan. De cover ziet er dus aantrekkelijk uit. Gezien de sterren op de cover en de titel zou ik niet zo snel de link leggen naar een thriller. Dit doet de subtitel gelukkig wel. Jammer dat er op de achterzijde een typefout staat. Ik heb nog niet eerder een boek van deze auteur gelezen dus heb verder geen verwachtingen, ik laat me verrassen. Het lijkt me een spannende thriller waarvan ik verwacht dat het verhaal mij zo pakt dat ik het verhaal in een keer uit wil lezen.

Citaat Zohra:
    Een prachtige cover die me in een winkel dadelijk zou opvallen door zijn schitterende, aantrekkelijke kleur. Ook de tekst in zwarte letters trekt dadelijk je aandacht. En de sterren die verwijzen naar de vele slachtoffers. Jammer dat er op de achterflap een fout staat nl. Tutis’s i.p.v. Tutsi’s.Het is mijn kennismaking met deze auteur vermits het zijn debuut is. Ik laat me dus verrassen.Een thriller met een toch wat historische achtergrond die me van het begin tot het einde hopelijk zal weten te boeien.

Citaat coenraad:
    De cover heb ik even opgezocht, vanwege het feit dat ik het boek als e-book lees.
    De roze gloed boven het oerwoud heeft een uitstraling dat het verhaal twee kanten op kan gaan. Het is fascinerend. Het verhaal behandelt een onderwerp dat niet echt makkelijk is om te verwoorden en ben daarom zeer benieuwd hoe dit is verwerkt. Het zal denk ik ook best wel eens heftige scenes kunnen bevatten waardoor ik de indruk krijg dat het zeer realistisch is verwoord.
    Wat ik hoop te vinden is dat dit debuut me goed het verhaal in kan trekken met een goed lopend plot dat stevig in elkaar zit met een heerlijke vaart erin. Van een debuterend auteur is het altijd moeilijk te zeggen wat je van zijn schrijfstijl vind. Dat vind ik altijd zo fijn bij een debuut omdat je er zo blanco in kan gaan beginnen.

Citaat yv87:
    Oei.. Dit is echt mijn smaak niet. Terwijl ik het in mijn handen heb, doen de zoete kleuren me vermoeden dat het om een romannetje van Corina Bomann gaat. Zeker niet negatief, maar gewoon heel anders. De sterren in de avond/ochtendzon geven me ergens nieuwsgierigheid. Want waarom zou er voor zo’n cover gekozen zijn, wat verbergen die sterren?!
    Volledig blank ga ik het boek in. Ronnie Rokebrand is een onbekende naam voor mij. Uiteraard heb ik gegoogled en zijn carrière maakt me hoopvol en vol verwachting. Reizen is een grote hobby van me en ik ben heel erg benieuwd hoe hij zijn ervaringen in het verhaal heeft verweven.

Citaat Wilma:
    Als ik zo kijk op internet (lees het E-book) zie je een prachtige roze lucht met bossen, het doet niet direct Afrikaans aan maar wel intrigerend. Zou voor mij een reden zijn om het boek op te pakken in de winkel. Ik ken de schrijver niet maar ben wel benieuwd, het is iemand die vlakbij mij in de buurt woont, veel gereisd heeft. Ben wel benieuwd hoe dat in het boek terugkomt. Ik verwacht een spannend boek, dat me ook wat vertelt over het nog wat onbekende tutsi en hutsi vraagstuk.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat MarianneIL:
    De eerste bladzijden vond ik het boek erg traag tot… dat plotseling helemaal omsloeg en het verhaal knalde. Daarna weer een vrij traag stuk, maar ik zag het nut van dat “trage” al snel in. Beschrijvingen, achtergrondinformatie en uitleg hebben dit nodig.
    De schrijfstijl bevalt me mede daardoor prima en het boek leest snel. Er is veel afwisseling en sommige, haast terloopse, opmerkingen maken nieuwsgierig naar het vervolg.

Citaat nathalieb:
    De verhaallijn ontwikkelde zich niet zoals ik verwachtte want er gebeuren steeds onverwachte dingen die ik niet had verwacht.

Citaat Marjo Jacobs:
    De ontwikkeling van de verhaallijn is verrassend. De gedetailleerde informatie vind ik boeiend.

Citaat coenraad:
    Waar ik een beetje moeite mee heb is dat er zoveel verschillende organisatie en leiders zijn waardoor ik af en toe even het spoor bijster ben en me af zit te vragen welke belangen hoort ook alweer eens bij wie. Maar verder zit ik heerlijk in het verhaal en het ademt sfeer uit.

Citaat Tiny Rutjens:
    Het begin was zeer traag.Dan begint het ineens spannend te worden.Ik ben nu op pagina 78 en het bevalt me steeds beter.De beschrijvingen vind ik mooi.Afrika en Israël worden beeldend beschreven.

Citaat justine:
    Heb het boek bijna uit, maar vind het nog steeds, saai en spannend tegelijk. Hoe dit kan ….de uitleg hoe een operatie wordt gedaan, zo uitvoerig, dat vind ik saai. Maar als je dan weer leest over de massa slachting dan is het weer bloedstollend. Mijn eerste idee, dit is een ‘mannenboek’ blijft aanwezig. Wordt alleen maar sterker…

Citaat Wilma:
    Een spannend boek dat zich verrassend ontwikkelt. Ik had dit niet zien aankomen. Wat een heftige dingen maakt de journalist mee. Kortom vermaak me prima met het boek. Goed spannend, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Citaat Erpi:
    Het boek leest heel vlot.Het onderwerp is ook interessant;ik vraag me wel af of het heel geloofwaardig is…maar her verhaal is goed.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Operatie Hanokmin is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 73ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,38 en een welverdiende, mooie plek in de HALL of FAME en is natuurlijk opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Operatie Hanokmin van Ronnie Rokebrand geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,77
    2. Plot: 8,36
    3. Leesplezier: 8,41
    4. Schrijfstijl: 8,23
    5. Originaliteit: 8,95
    6. Psychologie: 7,55

Gemiddelde puntenwaardering: 8,38

Wat vindt Ronnie Rokebrand van deze leesclub?

Beste leden van de Leesclub ThrillZone Operatie Hanokmin,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de tijd die jullie gestoken hebben in dit project. Voor mij is het een eerste kennismaking met een leesclub. Ik had vooraf dan ook geen verwachtingen. Het is leerzaam voor mij om te lezen hoe ervaren thrillerlezers en -lezeressen mijn werk beoordelen. Uiteraard zijn deze beoordelingen verschillend, zowel wat betreft hun aard als de meningen over onderdelen van het boek. Veel van deze opmerkingen zal ik dan ook meenemen naar een eventueel vervolg van de avonturen van Mike. Ik ben blij met de overwegend positieve conclusies van de deelnemers en deelneemsters. Het moedigt mij aan om door te gaan met schrijven.

Opmerkelijk waren de opmerkingen over de vertragingen en versnellingen in het boek. Natuurlijk bezit ik vanuit mijn achtergrond als reisboekenschrijver een neiging om landschappen en dergelijke uitgebreid te beschrijven. Er is echter nog een andere reden. In totaal heb ik zeven jaar aan dit boek gewerkt. Het eerste jaar heb ik besteed aan het lezen van thrillers van bekende auteurs. Van ieder boek heb ik het aantal woorden per hoofdstuk geteld en genoteerd en vervolgens de spanningsmomenten in een grafiek geplaatst. Het valt dan direct op dat veel schrijvers met een zelfde spanningsboog werken. Het is het verstandigst als beginnend thriller auteur om je aan dezelfde cyclus te houden, maar dat wilde ik juist niet. Ik heb er voor gekozen om de spanning langzaam op te bouwen; je krijgt dan een zich langzaam ontwikkelende spanningsboog; het boek versneld als het ware. Het zorgt er ook voor dat de hoofdpersoon letterlijk de tijd krijgt om zich als personage te ontwikkelen.

Wat ik jammer vind, en dat moet ik vooral mezelf aanrekenen, is dat niemand de extra laag in het boek is opgevallen die handelt over de vage grens tussen goed en kwaad. In een `normale’ thriller is het verschil tussen goed en kwaad duidelijk. Dat lijkt in dit boek ook het geval, maar is het niet. De Hutu’s laten zich bijvoorbeeld door gemanipuleerde informatie beïnvloeden en gaan over tot het doden van hun medeburgers; Mike en zijn team overkomt eigenlijk hetzelfde. Ook zij laten zich leiden door verkeerde informatie en brengen op basis daarvan hun tegenstanders om.

Ik vind het hartverwarmend dat jullie, over het algemeen, de uitgebreide beschrijvingen, zowel politiek als in de harde realiteit, van de volkerenmoord als positief hebben ervaren. De genocide in Rwanda is in West-Europa minder bekend en ik wil daar met Operatie Hanokmin graag verandering in brengen. Vandaar dat ik mij met de beschrijvingen gebaseerd heb op ware gebeurtenissen.

Rest mij om jullie nogmaals te bedanken voor de tijd die jullie in dit project hebben gestopt!

Met vriendelijke groet/Kind regards, Ronnie Rokebrand

Getekend: Ronnie Rokebrand.

Een impressie van de antwoorden die Ronnie Rokebrand gaf op lezersvragen:

Tiny Rutjens vraagt:
    Komt er een vervolg op Operatie Hanokmin?

Ronnie Rokebrand antwoordt:
    Beste Tiny, deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Ik heb 7 jaar gewerkt aan Operatie Hanokmin… Ik wilde niet alleen een thriller schrijven, maar er ook voor zorgen dat alles in het verhaal klopte. De bloedige gebeurtenissen in Rwanda hebben dan ook in het echt plaatsgevonden. Verder kloppen alle beschrijvingen van plaatsen en gebieden; je kunt als het ware op een kaart met de personages meewandelen. Ook de opleiding die Mike volgt komt overeen met de `reguliere’ opleiding in een Israëlisch opleidingskamp. De research was lang en intensief, en geschiedde naast mijn reguliere werk.
    Maar om op jouw vraag terug te komen: ik wil graag een vervolg op Operatie Hanokminschrijven. De gedachte is om de komende tijd meer tijd vrij te maken om te kunnen schrijven, dan hoeft het ook geen 7 jaar meer te duren. Hartelijke groet, Ronnie

Wilma vraagt:
    Je kan merken dat er goed research is gedaan. Ongelooflijk wat een kennis. Ik vermoed dat Afrika ook wel je interesse heeft. Was er een speciale aanleiding om voor Afrika te kiezen?

Beste Wilma, ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik veel voor mijn werk mocht reizen, waaronder naar Afrika, een bijzonder continent. Er was een speciale aanleiding om voor Rwanda te kiezen. Mijn dochter maakte op school een werkstuk over de volkerenmoord in Rwanda. Toen ik dit werkstuk las verbaasde ik me erover dat er nog zoveel onopgeloste vraagstukken bestonden over de oorzaken van deze genocide. Vervolgens ben ik me hier in gaan verdiepen. Hoe meer informatie ik boven water haalde, des te interessanter en huiveringwekkender werd het verhaal rondom de recente geschiedenis van dit land. Dit was de directe aanleiding om aan Operatie Hanokminte beginnen. Hartelijke groet, Ronnie

MarianneIL vraagt:
    Tijdens het lezen (ben halverwege, dus misschien wordt het later duidelijk) word ik steeds nieuwsgieriger naar de betekenis van Hanokmin. Aan het googelen geweest om te zien of ik iets kon vinden. Nee dus. Wel Hanokdim.
    Maar waar staat Hanokmin voor?

Beste Marianne, Hanokmin is een bijbelse verwijzing naar de wrekende engelen van God. Na de Tweede Wereldoorlog werd er in Israël door de Mossad een geheim commando opgericht onder de naam Hanokmin (als een verwijzing naar de wrekende engelen van God). Dit commando heeft na de oorlog honderden SS’ers gevangengenomen en overhandigd aan de autoriteiten. Nadat veel van hen alsnog op vrije voeten kwamen, besloot men om de voormalige SS’ers (voornamelijk kampbeulen) direct na hun aanhouding om te brengen (zie onder andere het boek The Blackbird Papers: A Novel, door Mannfred Hollinger).
    Hoofdpersoon Mike wordt eveneens door de Israëlische geheime dienst aangesproken op zijn wraakgevoelens. En zijn acties hebben mede (maar dan in omgekeerde volgorde) een volkerenmoord tot gevolg. Vandaar de keuze voor de titel Operatie Hanokmin. Hartelijke groet, Ronnie

Voor alle vragen aan en antwoorden van Ronnie Rokebrand, klik hier

Citaat justine:
    Jawel, de karakters groeien met elke pagina, vooral tijdens de training in het kamp. Geen favoriete personage heb ik, het zijn personen die goed zijn uitgewerkt, maar heb geen favoriet. Nee, ik wil absoluut niets aan de personages veranderen, dat zou niet gepast zijn. Jawel, de schrijfstijl dat past goed, snel, redelijk korte hoofdstukken en rauw, maar duidelijk. Wat past bij het verhaal. Echt op militaire wijze.
    Beoordeling: 7,67

Citaat nathalieb:
    De karakters evolueren naarmate het boek vordert en dan voornamelijk Mike.Mijn favoriete personage is Mike omdat hij na het trainingskamp in het diepe wordt gegooid en als nog zo goed presteert. Ik zou niets aan een personage willen veranderen want dan zou het verhaal ook anders worden.
    Ik vind dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past omdat het een soort van militair verhaal is en er dus ook niet te lange zinnen worden gebruikt.Ik zou zo niet een bekende auteur kunnen noemen die eenzelfde soort schrijfstijl heeft als Ronnie Rokebrand.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Marjo Jacobs:
    Mike evolueert heel sterk. Van journalist tot een dienaar van de Israëlische geheime dienst.
    Mike spreekt me het allermeeste aan. Tijdens zijn 6 maanden durende opleiding heeft hij zijn eigen ik compleet kunnen uitschakelen. Dat vind ik nogal wat.
    Ik ben van mening dat de auteur de personages prima neergezet heeft. De wrede gebeurtenissen die in het verhaal plaatsvinden zijn ook zodanig beschreven, dus uitstekend passend.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Erpi:
    Met name Mike groeit heel erg. Zijn leven verandert totaal. Van toeschouwer wordt hij deelnemer.Mike, als hoofdpersoon spreekt me het meest aan, daarmee ben je als lezer het meest betrokken. Maar zoals ik al eerder aangaf is dit misschien ook een beetje ongeloofwaardig. Een wat ‘oudere’ journalist die wordt gerekruteerd en opgeleid door een eenheid van de Israëlische geheime dienst??
    De schrijfstijl is perfect voor dit verhaal. Stoer, rauw, snel, korte hoofdstukken, niets verhullend. Dit alles past bij het verhaal en de gebeurtenissen.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Zohra:
    Ja, er is zeker één karakter dat evolueert en dat is we Mike. Van journalist naar een doorwinterde strijder. Hij is veel harder geworden.
    Favoriet personage: Dat is dan ook Mike. Hij is zeer gedreven en speelt het klaar om in zeer korte tijd klaar te stomen tot een goed getrainde strijder die zo’n gevaarlijke opdracht dan ook nog zal volbrengen.
    Nee, ik zou niets veranderen. Ik vind dat alle personages goed op elkaar afgestemd zijn.
    Het is prachtig geschreven. Je wordt in het verhaal meegezogen. Zeer gedetailleerde en realistische beschrijvingen van de genocide.
    Ik kan deze auteur niet vergelijken met iemand anders. Ik vind dit boek gewoon uniek.
    Beoordeling: 8,50

Citaat yv87:
    Eigenlijk evolueert alleen van Mike. Hij ondergaat natuurlijk een training om een totaal ander persoon te worden, maar ook groeit hij zelf in zijn dromen van Michelle en zijn kijk op het leven. Ik heb niet echt een favoriete personage, maar omdat het voornamelijk over Mike gaat, ging mijn interesse automatisch naar hem. Toch vond ik Francis ook een intrigerend personage. Ik zou nooit wat veranderen in een boek omdat dat het verhaal heel anders maakt. Wel had ik graag nog wat meer uitdieping in andere personages gezien en dan voornamelijk Francis.
    De schrijfstijl was heel beeldend en dat werkte voor mij twee kanten op. Soms heel erg fijn, omdat het tegelijk ook zeer beschrijvend was en meteen uitleg gaf. Soms werd het wat te ingewikkeld en dan doel ik met name op de vele organisaties en wapens.
    Beoordeling: 8,00

Citaat MarianneIL:
    Op het laatst verwachtte ik dit einde wel, maar niet veel eerder dan de laatste hoofdstukken. Gelukkig dus niet een boek waarbij je halverwege al weet hoe het af gaat lopen. Ik vind het een heel boeiend en het had ook zeker steeds mijn volle aandacht. Prettige en boeiende schrijfstijl, ook de afwisseling van trage stukken (met veel achtergrondinformatie) en snelle stukken is prima. Alleen bij de achtergrondinformatie wat te veel herhalingen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Wilma:
    Het plot is vrij logisch opgebouwd, chronologisch. Het plot is chronologisch opgebouwd qua tijd. Wel kon ik als westerse mens bijna niet geloven dat dit ook echt gebeurt. Een journalist, een volwassen man die zo een training ondergaat en zich vrijwillig laat vernederen om een IS kamp te vernietigen als wraak. Nee, ik had het einde niet verwacht, het was een spannend en onverwacht einde van het boek.
    Beoordeling: 7,75

Citaat Jacqueline:
    Het plot is verrassend. De structuur van het plot is spannend en houd mij als lezer vast. Ik heb dit einde niet aanzien komen en had een ander einde verwacht.  Operatie Hanokmin is zeker een boeiend en spannend verhaal. Het karakter van Mike vond ik in het begin ietwat saai maar dat was maar voor eventjes. Wat een evoluatie heeft zijn personage mee gemaakt, Top! Ronnie Rokebrand heeft een prettig en een begrijpelijke schrijfstijl! Het spannende en boeiende verhaal wilde ik dan ook in een keer uitlezen. Ook na het lezen van boek denk ik regelmatig nog aan het verhaal en aangezien het een open einde heeft verwacht ik eigenlijk wel een vervolg.
    Beoordeling: 8,92

Citaat Tiny Rutjens:
    Heel beeldend beschreven zodat je wilt doorlezen. Dit einde kwam voor mij totaal onverwacht. Ik zag het niet aankomen. Het verhaal was heel boeiend hoewel ik het in het begin lastig vond met al die lastige namen. Ik vind het een zeer fijne schrijfstijl is die zeker niet moeilijk te lezen is. Dat je je aandacht erbij moet houden komt door de spanning.
    Voor mij een geloofwaardig en aangrijpend verhaal. Dit boek vraagt om een vervolg en a.u.b. geen 7 jaar erover doen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat coenraad:
    Het stempel van internationale actiethriller die het boek mee heeft gekregen is volkomen terecht. Rauw geschreven met een onderliggende emotie is wat ik wel enigszins verwacht bij dit genre en daar voldoet het aan. Er is duidelijk over nagedacht hoe het verhaal in elkaar moest steken. Het plot en structuur van dit boek zis overzichtelijk en duidelijk. Tijdens het lezen ga je op een gegeven moment ook nadenken over hoe het eventueel zou kunnen eindigen en dan wanneer het blijkt dat je ernaast zit en het einde anders is vind ik geweldig goed gedaan. Dan heb je me als lezer zeker weten te verrassen.
    Beoordeling: 8,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigenleesexemplaar.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 105

Wat een fijn verslag weer. Leuk stukje van Ronnie zelf; dit zorgt er zeker voor dat ik bij een herlezing het goed/kwaad in mijn achterhoofd hou en op zal gaan letten of het me dan wel op valt.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.