Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 129: Op de vlucht Verslag leesclub Op de vlucht van Sharon Bolton

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #23195 |

Leesclub 129,  Op de vlucht   –  Sharon Bolton

Inleiding

Het verhaal:  Op de vlucht

In de heuvels tussen Engeland en Schotland maken dertien passagiers bij zonsopgang een ballonvaart. Een prachtige ervaring, tot ze op de grond een brute moord zien gebeuren. In het komende uur zal iedereen in de ballon zijn omgekomen, op één vrouw na. 

Alleen en bang, terwijl ze niemand nog vertrouwt, vlucht ze voor haar leven. Op weg naar de enige plek waar ze zich nog veilig voelt. Maar ze heeft het gezicht van de moordenaar gezien – en hij dat van haar. Hij zal niet rusten tot hij de laatste getuige van zijn misdaad heeft uitgeschakeld…

De schrijver:  Sharon Bolton

Sharon Bolton (1960) woont in Londen, waar haar Lacey Flint-thrillers zich grotendeels afspelen. Ze is winnaar van de  Mary Higgins Clark Award  en genomineerd voor de  ITW Thriller Award, de  CWA Gold Dagger  en de  Barry AwardKleine zwarte leugens  was een standalone thriller, Het donkerste water is een los te lezen thriller met Lacey Flint in de hoofdrol.

De lezers:

Lezer 1: Rietje, 54 jaar
    Ik heb al drie boeken van Sharon Bolton gelezen en vond ze erg de moeite waard. De mooie locatie waar het verhaal zich afspeelt is een extra motivatie om me op te geven.

Lezer 2: MissyP, 47 jaar
    Het lijkt mij superleuk om mee te doen aan de leesclub  Op de vlucht  van  Sharon Bolton. Heb zelf al twee keer een ballonvaart gemaakt en ben blij dat wij geen moord hebben gezien op de grond! Lijkt mij heftig! Waarschijnlijk was het al geen goed idee om met 13 passagiers de lucht in te gaan?!

Lezer 3: Tilak, 46 jaar
    Ik ben benieuwd naar de plek waar de vrouw naar toe vlucht en bovenal zal zij hier veilig zijn? Waarom is er een moord gepleegd en op wie? Allemaal vragen die de informatie vooraf bij mij oproepen.

Lezer 4: Francis, 44 jaar
    Ik ken de schrijver niet, heb ook nog nooit iets van haar gelezen. Wel kwam het boek laatst voorbij dat het binnenkort uitkwam en toen was ik al getriggerd, ben dus wel heel benieuwd. Het verhaal sprak mij gelijk aan. De locatie (Engeland/Schotland) waar het zich afspeelt met een ballonvaart die voor iedereen fantastisch had moeten worden wat eindigt in een drama. Ik wil er ooit nog een maken maar zou ik dat ook nog willen na het lezen van dit boek?

Lezer 5: Britt1989, 29 jaar
    Een nieuwe schrijfster voor mij, dus ben reuze benieuwd naar het verhaal, de schrijfstijl en of ik meer van deze schrijfster wil lezen.

Lezer 6: saartje, 43 jaar
    Ik las nog niks van haar maar hoor al zo lang zoveel positieve dingen over haar boeken en ook over deze op Goodreads dus wil ik deze wel graag gaan lezen. Alvast bedankt voor de kans.

Lezer 7: Liane van Oosterhout, 45 jaar
    Natuuuuurlijk wil ik graag meedoen!
    Sharon Bolton  is een topauteur. Ze staat garant voor mooie karakters en een flinke dosis spanning. De thriller  Kleine zwarte leugens  was erg goed. Prachtige sfeerbeschrijvingen en een geniaal einde. De ‘Lacey Flint serie’ heb ik bijna letterlijk verslonden.

Lezer 8: Gea Krikken-Elzing, 52 jaar
    Sharon Bolton  een fantastisch goede auteur is waar ik tot nu toe alle vertaalde boeken van heb gelezen.

Lezer 9: Carla, 60 jaar
    Ik ben een groot fan van deze schrijfster en omdat ik het leuk vind om recensies onderling uit te wisselen.

Lezer 10: JulieVanCauteren, 29 jaar
    ik wil graag eens kennismaken met een thriller. Ik heb hier en daar al een thriller gelezen en deze korte inhoud spreekt me wel eens aan. Ik waag voor de eerste keer mijn kans voor een leesclub bij ThrilZone.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-negenentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Op de vlucht, geschreven door  Sharon Bolton, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  A.W. Bruna Uitgevers.

Ze zweven zo vaak geruisloos boven ons, de kleurige heteluchtballonnen met het rieten mandje eronder en af en toe en grote steekvlam met een flinke zucht uit de brander. Dat zo’n mandje een locatie zou worden om getuigen van een moord te herbergen, is weer iets nieuws en origineels te noemen in de thrillerwereld. Voor de leesclubredactie een uitstekend motief om het boek  Op de vlucht  aan de lezers van de leesclub aan te bieden.

Bij de inschrijvingen werden al allerlei toevalligheden genoemd, zoals o.a. door  MissyP: ‘Het lijkt mij superleuk om mee te doen aan de leesclub  Op de vlucht  van  Sharon Bolton. Heb zelf al twee keer een ballonvaart gemaakt en ben blij dat wij geen moord hebben gezien op de grond! Lijkt mij heftig! Waarschijnlijk was het al geen goed idee om met 13 passagiers de lucht in te gaan?!’
    Francis  heeft zelfs plannen in die richting: ‘Het verhaal sprak mij gelijk aan. De locatie (Engeland/Schotland) waar het zich afspeelt met een ballonvaart die voor iedereen fantastisch had moeten worden wat eindigt in een drama. Ik wil er ooit nog een maken maar zou ik dat ook nog willen na het lezen van dit boek?’
    Liane van Oosterhout  schreef zich in om een andere reden: ‘Sharon Bolton  is een topauteur. Ze staat garant voor mooie karakters en een flinke dosis spanning. De thriller  Kleine zwarte leugens  was erg goed. Prachtige sfeerbeschrijvingen en een geniaal einde. De ‘Lacey Flint serie’ heb ik bijna letterlijk verslonden.’

We stappen direct met enig ongeduld naar de resultaten….

Eenentwintig keer is tien punten gegeven en dat biedt veel perspectief voor de HALL of FAME.
    MissyP  heeft er tegelijk een nieuwe favoriete auteur bij: ‘De korte hoofdstukken passen heel goed bij de snelheid van het verhaal. Ook de terugblikken maken het verhaal steeds spannender. Geen moeilijke schrijfstijl, je vliegt gewoon door het boek heen, daar houd ik van!’
    Van  Gea Krikken-Elzing ook niets dan lof: ‘Het plot vond ik echt compleet onverwacht en ontzettend goed. Het zat heel goed in elkaar en er is heel goed over nagedacht’.
    Dat waren twee beoordelingen die een dikke 10 opleverden. Nu een 9,50 van  Rietje: ‘Het ballonongeluk vond ik erg origineel bedacht. De setting van het verhaal sprak me heel erg aan en het levensverhaal van Isabel en Jessica gaf het verhaal wat diepgang.’

En de HALL of FAME? Die deed goede zaken met  Op de vlucht……

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Rietje:
    Een luchtballon die lijkt te dalen, veel lucht met het licht van de ondergaande zon. Een mooi maar verlaten landschap. Op de achterkant een kleine foto en wat beknopte informatie van de auteur. Ik vind het boek er mooi uitzien en zou het zeker oppakken als ik het zou zien. Mijn verwachting van dit boek is erg hoog. Ik heb al vier boeken van haar gelezen, allemaal met veel plezier.

Citaat Britt1989:
    De voorkant ziet er uitndodigend uit. Ik vind hem mooi, nodigt uit om te gaan lezen. Ik ken de auteur niet, nog niets van gelezen. Ik ben erg benieuwd naar haar schrijfstijl. De tekst op het boek zorgt voor extra spanning en zorgt dat ik echt benieuwd ben naar de inhoud. Mysterieus, dus echt zin om te beginnen.

Citaat saartje:
    De cover is erg mooi met de dreigende wolken en de laaghangende luchtballon, de heuvels. Zou het boek zeker opnemen in de winkel. De witte titel en auteursnaam steekt mooi af, ook intrigerend dat hier en daar die tekst onderbroken is. Quotes hoeven voor mij niet op de voorkant van het boek, nog oké als het een sticker is die je kan verwijderen, maar zeker niet bij dit boek aangezien er nog genoeg quotes op de achterkant staan. De korte inhoud is intrigerend en geeft me hoge verwachtingen.
    Ik ken de auteur tot hiertoe niet maar heb al vele goede dingen over haar gehoord en vond het dus als thrillerliefhebber eindelijk tijd om een boek van haar te gaan lezen. Ben daarom ook heel blij dat ik uitgekozen ben om deel te nemen aan deze leesclub.

Citaat Tilak:
    Een prachtige foto van een ballonvaart in een verlaten landschap siert de voorzijde van de cover. Aan de achterzijde enkele lovende aanbevelingen en een bescheiden foto van de auteur. Ik vind het een aantrekkelijke cover welke er zeker voor zorgt dat ik nieuwsgierig word naar de inhoud van het verhaal.
    Mijn eerste verwachting is een boek vol spanning, maar ook ben ik benieuwd naar het verhaal achter de moord en het hierop volgende kat en muis spel. Hopelijk betreft het hier een ware pageturner, zo een waarvan je bij de laatste bladzijde denkt, “ach wat jammer, het boek is al uit”.

Citaat MissyP:
    Mooie warme kleuren, vind ik, door die mooie oranje gloed, afkomstig van de (op de achterkant) genoemde zonsopgang. Ook duidelijk dat het een ballonvaart betreft boven een ruig landschap. Titel  Op de vlucht  in grote witte letters net iets boven het midden van het boek. In de O en C missen bij ieder twee stukjes uit de letter precies op 1 lijn (van rechtsboven naar links onder), waarom, vraag ik mij af? Tussen de titel ook in oranje de naam van de auteur  Sharon Bolton. Mooie verdeling over de cover.
    Helemaal onderaan “Ze heeft het gezicht van de moordenaar gezien, maar hij ook dat van haar…” => duidelijk de vluchtende is een vrouw en de moordenaar voor wie ze op de vlucht is, is een man.
    Nog niets gelezen van  Sharon Bolton, maar de quote van Daily Mail op de voorkant “Eindelijk is de kreet ‘onmogelijk om weg te leggen’eens echt verdiend, want dit is een ab-so-lu-te pageturner” legt de lat wel hoog!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Liane:
    Ik ben inmiddels begonnen in dit boek. Het valt mij op dat de hoofdstukken kort zijn, wat ik persoonlijk prettig vind. Dat leest net wat vlotter.
    Ik ben pas op pag. 60 en ik ben nog geen opvallende citaten tegengekomen.
    Snel weer verder met lezen….

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Ik ben intussen aangekomen bij hoofdstuk 32. Tot nu toe leest het weer heerlijk. Ik heb ook een heleboel andere dingen te doen maar zo gauw als ik begin te lezen, zit ik weer in het verhaal. Opmerkelijke citaten ben ik (nog) niet tegen gekomen. Ook zijn spellingsfouten mij niet opgevallen, dus die zullen er niet echt veel in zitten.
    Het boek is weer een echt boek van  Sharon Bolton, ik vind haar echt goed schrijven. Heerlijke korte hoofdstukken en het leest lekker vlot.

Citaat Francis:
    Ik heb deel 1 van het boek uit. Ik heb nog geen idee waar het heen gaat, het is nog een groot mysterie. De spanning zit er in ieder geval goed in door de verschillende wendingen. De korte hoofdstukken zijn fijn om te lezen. Opmerkelijke citaten ben ik nog niet tegengekomen en spellingfouten ook niet.

Citaat JulieVanCauteren:
    Ik lees trager dan verwacht. Dit komt mede door de drukte thuis. Hierdoor begin ik hopelijk dit weekend aan deel 2. Door hier nu wat te lezen ben ik wel heel benieuwd geworden naar deel 2.
    Ik kom een beetje moeizaam in het verhaal. Ik denk dat dit komt door de vele verhaallijnen en dat ik de link nog niet echt zie. Maar ik vind tot nu toe de schrijfstijl wel vlot en het een spannend boek.

Citaat Carla:
    Tijdens het lezen kan ik het bok bijna niet weg leggen. Het is ontzettend spannend en ik zit constant op het verkeerde spoor. De korte hoofdstukken vind ik erg pretig en de hoofdpersoon is erg sympathiek waardoor ik een constante spanning blijf voelen dat het goed mag blijven gaan met haar. Kan niet wachten om verder te lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Op de vlucht  is uiteindelijk door 10 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  129ste  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,99  dat ruim voldoende is voor een mooie plaats plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Op de vlucht  van  Sharon Bolton  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,85
    2. Plot: 8,85
    3. Leesplezier: 8,95
    4. Schrijfstijl: 9,15
    5. Originaliteit: 9,05
    6. Psychologie: 9,10

Gemiddelde puntenwaardering: 8,99

Citaat MissyP:
    Tja, de karakters echt evolueren is lastig, want de vlucht speelt zich in maar een paar dagen af, maar je leert hoofdrolspeelsters Jessica Lane en haar zus Isabel wel steeds beter kennen door de terugblikken op voorgaande jaren. De beide zussen hebben mijn hart gestolen!
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Zeker niets veranderen. De korte hoofdstukken passen heel goed bij de snelheid van het verhaal. Ook de terugblikken maken het verhaal steeds spannender. Geen moeilijke schrijfstijl, je vliegt gewoon door het boek heen, daar houd ik van!
    Filmische schrijfstijl denk ik, kan het verhaal zo voor me zien! Heerlijk! Ja ik ga zeker meer van haar lezen, ga ook zeker op zoek naar meer boeken van haar! Dit verhaal smaakt voor mij naar meer!
    Beoordeling: 10,0

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Het plot vond ik echt compleet onverwacht en ontzettend goed. Het zat heel goed in elkaar en er is heel goed over nagedacht. Ik heb het einde helemaal niet aan zien komen terwijl ik toch, na de onverwachte wending halverwege, niet verwacht had nog een keer zo te worden verrast. Het verhaal was heel boeiend, vooral omdat ik wegens tijdgebrek, steeds elke keer maar kleine stukjes kon lezen zat ik toch elke keer direct weer in het verhaal.
    Sharon Bolton  heeft een heel prettige en begrijpelijke schrijfstijl. Ik geloof niet dat ik ooit eerder een thriller heb gelezen vanuit het oogpunt van een luchtballon, dus dat is wel erg uniek. Ik vraag mij echt af hoe  Sharon Bolton  op dit idee is gekomen.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Liane:
    Ik zie geen echt duidelijke evolutie van karakters. De enige verandering die ik zie, is bij de nonnen. Jessica spreekt mij het meeste aan. Zij speelt een duidelijke hoofdrol en haar karakter is het meeste uitgediept. Zij is op de vlucht en je leeft als het ware met haar mee.
    Bij “prooi en roofdier” boeken moet de snelheid er echt goed inblijven. Dat heeft  Sharon Bolton  goed gedaan door de hoofdstukken lekker kort te houden. Ook het terugblikken naar het verleden bouwt de spanning op en geeft beetje bij beetje wat meer informatie weg, waardoor je nog nieuwsgieriger wordt.
    Daarnaast houdt het makkelijke taalgebruik de aandacht goed vast. De schrijfstijl is zeer vlot (geen poëtisch geneuzel). En beeldend. Je hoeft weinig moeite te doen om het voor je te zien. Ik kan de boeken van  Sharon Bolton  iedereen aanraden.
    Beoordeling: 8,58

Citaat Rietje:
    De plot is mooi opgebouwd, er zat een duidelijke lijn in het verhaal. Het begint met het ballonongeluk. Tussendoor worden er dingen uit het verleden verteld. Het einde had ik niet helemaal zoals beschreven zien aankomen. Het was niet moeilijk om mijn aandacht bij het verhaal te houden, vond het eerder moeilijk om weg te leggen. De schrijfstijl was meeslepend en makkelijk leesbaar. Ik zou het boek typeren als een verrassende en spannende thriller, met wat diepgang.
    Ondanks dat er veel boeken zijn met een kat- en muisspel vond ik het toch een uniek boek. Het ballonongeluk vond ik erg origineel bedacht. De setting van het verhaal sprak me heel erg aan en het levensverhaal van Isabel en Jessica gaf het verhaal wat diepgang.
    Ik zou alleen maar tegen  Sharon Bolton  willen zeggen, ga zo door!
    Beoordeling: 9,50

Citaat Tilak:

De hoofdpersonages evolueren niet echt, wel leert de lezer ze steeds beter kennen en komt er telkens iets meer duidelijkheid over hun verleden. In het 1e en 2e deel van het boek spreekt Jessica mij het meest aan. Ondanks dat zij een vreselijke crash meegemaakt heeft, slaat zij op de vlucht en weet zij met succes onder de radar te blijven. In deel 3 van het boek, wanneer er meer duidelijk wordt over de jeugd van Jessica en Isabel, kreeg ik sympathie voor Isabel en begrip voor haar keuzes.
    Sharon Bolton  weet een constant snelheid in het verhaal te behouden, dit houd je als het ware aan het boek gekluisterd. Tevens schrijft zij zeer beeldend, iets wat ik altijd kan waarderen. Doordat de hoofdstukken redelijk kort zijn en er gewisseld wordt tussen heden en verleden blijft het een boeiend geheel.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Britt1989:
    Ik vond het plot heel verrassend, het bouwde steeds verder op en uit, waardoor er steeds meer duidelijk werd. De structuur was heel fijn, het bouwde geleidelijk op. Niet te snel of van de hak op de tak. Alles duidelijk beschreven. Nee, ik vond het verrassend wie de uiteindelijke overlevende was van het ongeluk en de dader.
    Ja, een zeer boeiend boek, binnen 2 dagen uitgelezen. Ik vond het echt fijn lezen. Veel verhaallijnen in het boek sluiten uiteindelijk naadloos op elkaar aan.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Francis:
    Jessica en Isabel evolueren beide wel. Jessica door wie ze is geworden vanuit het verleden, en Isabel door wat ze na de crash met de ballon gaat doen.
    Mijn favorieten zijn Jessica en Isabel, de zussen zijn heel close met ieder hun eigen leven. Jessica die uitgegroeid is naar een goeie politieagente en Isabel als non met een geheim.
    De snelheid waarmee het verhaal geschreven is past goed bij de vlucht van de hoofdpersoon. De korte hoofdstukken en de terugblikken zorgen ervoor dat alles mooi samenkomt. Het is een meeslepend verhaal dat zeer zeker ook als film de moeite waard zou zijn. Ik ga zeker nog wat van haar lezen, dit verhaal was super.
    Beoordeling: 9,50

Citaat saartje:
    Ik vond vooral de plot halverwege mind blowing. Ik werd even van men stoel geblazen die had ik niet zien aankomen. Het einde had ik met de naam enzo al een tijdje zien aankomen. De ontmoeting op het einde zonder teveel weg te geven vond ik wel ontroerend.
    De structuur was goed er werd opgewerkt naar het plot toe. Dan wordt er verder toegewerkt naar het einde waar alle puzzelstukken mooi in elkaar passen.
    Het einde had ik wat verwacht deels rond namen enzo een ander deel van een rechercheur had ik niet direct zien aankomen. Maar vooral de halverwege plot, wauw, daar had ze me even!
    Nee, ik vond het geen boeiend verhaal en dat lag niet aan Bolton maar totaal aan mezelf. Ik denk dat er een groot publiek is voor dit boek of dit soort verhalen. Maar heel het complot waar de moordenaar en zijn familie inzaten boeide me totaal niet en ik had dan ook problemen om het boek weer op te pakken en het m’n volle aandacht te geven en geboeid te blijven. Het was een zware vlucht door het boek voor mij.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Carla:
    Hoofdpersonage vind ik wel evolueren, de andere karakters vind ik niet. Jessica vind ik erg sympathiek maar ook de non in het klooster omdat ze eerst zo streng overkomt maar uiteindelijk erg sympathiek is. Ik zou zeker niet een personage willen veranderen, is tenslotte de schrijster die dit bepaalt en ik zou niets willen aanpassen wat een schrijver heeft opgeschreven.
    De schrijfstijl past echt bij het boek. Haar schrijfstijl vind ik erg filmisch en erg spannend.
    Ik ga zeker meer boeken van haar lezen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat JulieVanCauteren:
    Wauw, dit had ik niet zien aankomen. Alle puzzelstukken vallen echt in elkaar tijdens de laatste hoofdstukken.Het plot is van mij zeker een 9/10. Ik had nog graag wat meer gelezen van Adam. Ik denk dat hier echt nog wel veel moeite ingestoken om zo’n mooi einde te maken. Ik had dit einde totaal niet zien aankomen. Ik dacht dat het stopte bij de ontmoeting met haar broer.
    Ik vond het eerste deel traag opgang komen. Hierdoor verloor ik een beetje de motivatie om verder te lezen. Eens we aan deel 2 kwamen was ik geboeid en ging het vlotter. In deel 1 maak je kennis met heel veel verhaallijnen wat veel
    voor mij. Spannend en realistisch.
    Beoordeling: 8,67

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 41

Wat een hoge score. Ik vond het leuk om aan deze leesclub mee te doen. Cees bedankt voor het coördineren!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.