Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 54: Onderuitgehaald Verslag leesclub Onderuitgehaald van Loes den Hollander

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #10318 |

Leesclub 54, Onderuitgehaald – Loes den Hollander

Inleiding

Het verhaal: Onderuitgehaald

Het gezin Fortuin, vader Fokke en dochters Wieke en Sigrid, heeft al zware stormen moeten doorstaan als Freddy, de tweede vrouw van Fokke en de stiefmoeder van zijn dochters, verdrinkt in het zwembad bij hun vakantiehuis. Ze maken de afspraak te zwijgen over de ware toedracht van het ongeluk.

Maar zeven jaar na die verschrikkelijke nacht wordt duidelijk dat iemand die twijfelt aan hun verhaal de waarheid wil achterhalen. Ongeacht welke prijs daar voor betaald moet worden.

De schrijver: Loes den Hollander

Loes den Hollander was directeur bij een gezondheidsinstelling, maar toen ze de Libelle verhalenwedstrijd won, startte ze als auteur. In 2001 kwam haar eerste boek uit; de literaire thriller Vrijdag.
    De boeken van Loes den Hollander zijn niet altijd spannend, want ze schreef ook romans en novelles.

In 2013 schreef Loes den Hollander Nooit alleen als geschenk tijdens de Maand van het Spannende boek. Ze heeft vele fans die altijd wachten op haar nieuwste boek. Andere boeken zijn bijvoorbeeld Dekmantel, Zwijgrecht, Schijnvertoon, Troostkind en Bodemloos.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 48 jaar
    Wat ontzettend leuk dat je een leesclub organiseer met Loes den Hollander, deze middag ga ik naar haar presentatie in Schagen en ik zou het dan enorm leuk vinden om mee te doen met de leesclub. Extra informatie over het boek krijg ik vanmiddag en dat maakt het voor mij toch extra leuk om het boek te gaan lezen en dat is ook de reden dat ik mij opgeef.

Lezer 2: AT, 53 jaar
    Ik heb nog nooit iets van Loes den Hollander gelezen en dat is natuurlijk een schande. Ik merk dat ik meer op Engelstalige thrillers gericht ben. Maar waarom zou een Nederlandse auteur dat niet kunnen? Dat moet ik toch eigenlijk maar eens uit gaan vinden.

Lezer 3: Wemmie, 55 jaar
    De nieuwe leesclub lijkt mij bijzonder interessant. Loes den Hollander heeft een nieuwe uitgever gevonden en in enkele recensies heb ik gelezen dat het verhaal als een trein leest en er een mysterieus tintje aan zit. Al verschillende boeken van haar gelezen en ik ben benieuwd of de nieuwe uitgever invloed heeft op haar werk.

Lezer 4: Dikkiedik, 60 jaar
    Voor de boeken van Loes den Hollander kun je me ‘s-nachts wakker maken. Altijd spannend en lekker vlot te lezen. Dit boek heeft al verschillende goede recensies, ik wil graag toetsen of ze terecht zijn. Mijn er ervaringen delen met anderen vind ik altijd leuk, ik leer er steeds weer van en hopelijk anderen van mij ook.

Lezer 5: Linda, 42 jaar
    Wat gaaf dat Loes den Hollander haar nieuwste thriller beschikbaar stelt voor de leesclub! Ze is een van mijn favoriete Nederlandse thrillerschrijfsters. Afgelopen zomer nog de omnibus Aangetast en Genadeklap gelezen en Voorbedacht ligt nog op mijn te lezen stapeltje!
    Geen enkel probleem om iets langer te wachten op deze thriller want de gezondheid van haar man gaat toch zeker voor. Ook heel mooi dat ze hier heel open over is op haar Facebookpagina, tegelijkertijd ontvangt ze dan ook veel steun van haar lezers.
    De beschrijving van het boek is weer zo spannend beschreven dat je er gelijk in wilt starten, wie wil de waarheid achterhalen en lukt het de familie om te blijven zwijgen? Het is is ook de eerste thriller die verschenen is bij haar nieuwe uitgever, De Crime Compagnie, zal haar schrijfstijl hierdoor aangepast zijn? Ik ben heel benieuwd!

Lezer 6: Kaatje, 56 jaar
    Loes volg ik via Facebook en lees daar dat zij en haar man onderuitgehaald zijn door zijn plotselinge ziekte. Misschien daarom de naam van de titel? Ik hoor in ieder geval dat het herstel voorspoedig zal verlopen. Maar dit terzijde.
    Na het lezen van de tekst, word ik onmiddellijk getriggerd om het hele verhaal te lezen en zo te ontdekken hoe de vork in de steel steekt. Uiteraard ben ik, net zoals zovelen, een fan van de boeken van Loes en heb ze bijna allemaal gelezen. De personages maakt zij gewoon ‘echt’. Daarom zou ik heel graag meedoen met haar nieuwste Onderuitgehaald.

Lezer 7: Nancy Lutz, 51 jaar
    Ik wil, als absolute Loes-fan, graag meedoen met deze leesclub. Ieder boek van Loes is geweldig dus ik ben weer erg benieuwd naar Onderuitgehaald. Ondanks dat ze een hele zware tijd heeft (gehad) heeft ze toch weer een boek uit kunnen brengen.

Lezer 8: MarianneIL, 64 jaar
    De reden dat ik graag mee wil doen aan deze leesclub is dat nieuwe boeken van Loes den Hollander me steeds nieuwsgierig maken. Ik vind haar boeken nogal wisselend in “kwaliteit”. Sommige erg goed, bij andere heb ik moeite ze uit te lezen (weinig boeiend). De korte inhoud van dit boek klinkt aantrekkelijk, maar hoe is de uitwerking? Een vreemde reden om aan deze leesclub mee te willen doen? Nee, ik denk het juist niet. Gewoon erg nieuwsgierig naar dit boek.

Lezer 9: Francis, 42 jaar
    Ik wil graag met diegene op zoek naar de waarheid, naar het echte verhaal van het ongeluk. Ik ben benieuwd of de lezer ook onderuitgehaald wordt in dit boek en dat wil ik graag ervaren door het te lezen voor de leesclub.

Lezer 10: krisje peeters, 44 jaar
    Waarom ik dit boek wil lezen? Ik heb van deze schrijfster al wel menige recensies gelezen doch zelf nooit een boek van gelezen. Gezien ik me niet steeds wil vasthouden aan mijn favoriete schrijvers (die niet zo veel boeken schrijven op een jaar gezien het meestal gaat over goede psychologische thrillers, ben ik op zoek naar schrijvers/schrijfsters die me kunnen aanzetten meer van hun boeken te lezen. Ik twijfelde om me in te schrijven tussen dit boek en Deal van Johan Deseyn. Van Deseyn heb ik al enkele boeken gelezen dus nu op zoek naar een schrijfster die ik niet ken. Ik ben ook steeds benieuwd naar het woordgebruik van Nederlandse schrijvers. Vaak kom ik in de leesclub berichten tegen van Nederlanders die een Vlaams boek lezen en vinden dat dit typisch Vlaams is. Benieuwd wat ik van ‘de Nederlandse schijfwijze’ kan beoordelen. Is dit typisch Nederlands of kan ik als Vlaamse ook alles goed begrijpen?

Lezer 11: Hildevandenbosch, 45 jaar
    Heel graag wil ik als rasechte Loes den Hollander-fan en kenner meelezen met deze leesclub! Al haar boeken prijken in mijn boekenkast en ik ben razend benieuwd naar deze nieuwste thriller van Loes. Zeker omdat ze dit verhaal heeft geschreven tijdens een aangrijpende periode in haar leven (de ziekte van haar man Harry). Zou ik iets daarvan kunnen ontdekken in het boek?

Lezer 12: Bianca0602, 46 jaar
    Ik doe graag mee met deze leesclub omdat ik Loes den Hollander een geweldige schrijfster vind. Onderuitgehaald klinkt al onheilspellend en ik ben zeer benieuwd wie er uiteindelijk overeind komt en zal kunnen blijven staan.

Lezer 13: Biek, 46 jaar
    Lang geleden heb ik een boek van Loes den Hollander gelezen en het wordt hoog tijd om dat weer eens te gaan doen. De boeken van Loes trekken mij aan omdat ze vaak draaien om gezinnen, ik lees graag boeken waarin buiten de spanning ook voldoende aandacht besteed wordt aan de hoofdpersonen en hun privélevens. Ik lees over elk boek van Loes enorm veel positieve reacties en zou daar graag over mee willen kunnen praten.

Lezer 14: Sylvia Bleecke, 51 jaar
    Ik heb al zo veel gehoord over Loes den Hollander en nog nooit een boek van haar gelezen. Ik schaam me diep … want een Nederlandse auteur spreekt me juist heel erg aan, ik vind vaak veel herkenning in de boeken. De hoogste tijd dus om kennis te maken met haar.

Lezer 15: Bianca Blok, 47 jaar
    Ik ben een groot fan van Loes haar werk, heb nog nooit een boek van haar gelezen om te recenseren. Eens moet het de eerste keer zijn!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

sillyruns

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het vierënvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Onderuitgehaald, geschreven door Loes den Hollander, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij De Crime Compagnie.

Soms wil je anders dan de omstandigheden het toelaten. Dat was ook het geval bij het laatstverschenen boek van Loes den Hollander. Maar uiteindelijk gebeurde waar al haar fans op hadden gewacht, Onderuitgehaald lag in de boekwinkel, ook het eerste fysieke boek dat door De Crime Compagnie is uitgegeven. En de leesclubleden waren gretig om zich in te schrijven.

Voor Anitadegroot had de inschrijving een speciaal tintje: ‘Wat ontzettend leuk dat je een leesclub organiseer met Loes den Hollander, deze middag ga ik naar haar presentatie in Schagen en ik zou het dan enorm leuk vinden om mee te doen met de leesclub.’ Wemmie was kort en krachtig met ‘De nieuwe leesclub lijkt mij bijzonder interessant’, verder refererend aan haar nieuwe uitgever.
    Ook Linda was enthousiast ‘Wat gaaf dat Loes den Hollander haar nieuwste thriller beschikbaar stelt voor de leesclub’ en schreef zich in.

Voor het lezen viel Hilde van den Bosch wel iets op: ‘De cover is even wennen; nieuwe uitgever dus nieuw uiterlijk. De kleine doodskopjes van De Crime Compagnie vallen op. Ik hoop alleen niet dat mijn man het boek straks gaat ordenen in het rijtje van Linda Jansma.’ Bianca Blok had woorden van dezelfde strekking: ‘Ik vind het een typische De Crime Compagnie cover hebben. Wel een cover die uitnodigt om te bekijken in een boekhandel’.

‘Als fanatieke thrillerlezer was Onderuitgehaald een heerlijk boek voor tussendoor. Het is geen echte dikke pil en de schrijfstijl nodigt uit om snel door te lezen’, zijn vervolgens de woorden van Biek. Sylvia Bleecke was na het lezen zeer resoluut: ‘Sigrid is overduidelijk mijn favoriet. Ik denk dat dat komt omdat haar karakter het meest uitgediept wordt.’ Ongeveer hetzelfde vindt dikkiedik: ‘De auteur heeft een prettige schrijfstijl, de hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk. Hansje is duidelijk een ander personage dan Sigrid. In die hoofdstukken wordt de schrijfstijl dan ook anders, beklemmender. Mijn favoriete personage is Sigrid’,

Dat zijn voldoende redenen om zelf alle bevindingen van iedereen door te gaan lezen….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat MarianneIL:
    Ik hoop op een van haar betere boeken. Niet al haar boeken spreken me aan, maar sommige juist heel erg. Ik hoop dus dat dit er een is die me wel aanspreekt. Verwachting: Lastig te zeggen. Een spannend boek, maar dat is een beetje een dooddoener als het om een thriller gaat. Ik laat me gewoon graag verrassen.

Citaat Bianca0602:
    De cover toont een vrouw die onder water zit. Op het eerste gezicht ontspannend maar waarom dan die hand naar boven. Is de hand uitgestoken of drijft de hand? De naam Loes beslaat meer dan 2/3 van de cover. Ik vind dit verwarrend, heet het boek Loes onderuit gehaald? Waarom de auteursnaam zo prominent aanwezig? De tekst vraagt je aandacht en nodigt uit om in het boek te willen kijken. De auteur ken ik al van vele boeken die ik met veel plezier heb gelezen. Ik vind Loes een zeer goede schrijfster en verwacht dat zij dit nu ook weer waar zal maken. Mijn verwachtingen van het boek zijn hooggespannen. Opnieuw verwacht ik een spanning die oploopt met een plot die van tevoren niet te verwachten valt. Het zal nog dagen in mijn hoofd rondgonzen.

Citaat Linda:
    Een mysterieuze cover, je ziet een vrouw slap in het water hangen, is dit Freddy? En erg chic dat de letters van de voornaam van de schrijfster voelbaar zijn op de cover. Verder een herkenbare stijl van De Crime Compagnie.
    Een hele goede en mijn favoriete schrijfster, deze zomer de Omnibus Aangetast & Genadeklap gelezen en Voorbedacht ligt nog op mijn te lezen stapeltje. Ik gok dat deze thriller ook veel sterren krijgt!

Citaat Hilde van den Bosch:
    De cover is even wennen; nieuwe uitgever dus nieuw uiterlijk. De kleine doodskopjes van De Crime Compagnie vallen op. Ik hoop alleen niet dat mijn man het boek straks gaat ordenen in het rijtje van Linda Jansma. De gestanste lettes op de voorkant vind ik wel stoer!
    Water… Verdrinkingsdood…hekder en duidelijk. Brrr…op een of andere manier huiver ik altijd bij het horen/zien van een verdrinkingsdood. Ik verwacht dat Loes me de stuipen op het lijf jaagt met haar Onderuitgehaald. Ik heb er ontzettend veel zin in! Loes haar schrijfstijl is vlot en krachtig. Direct, duidelijk en geen poespas.
    Ik verwacht heel veel van Onderuitgehaald. Zeker omdat Loes deze thriller schreef tijdens de ziekteperiode van haar man. Ik hoop daar iets in te herkennen of misschien ook niet maar er wel weer een verhaal staat waar je U tegen zegt.

Citaat Bianca Blok:
    Ik vind het een typische De Crime Compagnie cover hebben. Wel een cover die uitnodigt om te bekijken in een boekhandel. Minimaal kleurgebruik en opgelegde letters zorgen geven het boek een stoere uitstraling. De vrouw onder water lijkt in eerste instantie de tweede vrouw en stiefmoeder van de hoofdpersonages uit het boek te zijn…ik ben dus benieuwd!
    Met Dekmantel heeft Loes mij aan haar schare fans kunnen toevoegen, ook nu verwacht ik weer dat ik een aantal fijne leesuurtje voor de boeg heb. Dit boek bleek een uitlaatklep voor haar te zijn tijdens het ziekbed van haar man. Benieuwd of dit merkbaar is.
    Ik verwacht dat Loes er weer een lekker spannend verhaal met heel veel losse eindjes van heeft gemaakt. Ik houd ook erg van haar korte hoofdstukken, daardoor gebeurt er veel en wil ik blijven lezen.

Citaat Wemmie:
    De cover vind ik erg mooi, een vrouw onder water (heb de e-pub, dus grijstinten) duidt m.i. op een verdrinkingsdood. Maar van wie is nog even afwachten verwacht. Loes den Hollander heeft hopelijk nog wat verrassingen voor ons in petto.
    Wel een typische De Crime Compagnie cover, die vind ik altijd erg mooi en herkenbaar. Ik heb al meerdere boeken van Loes den Hollander gelezen en in de kast staan. Boeken die ik graag lees. Ik hoop dat ik ook deze keer weer heerlijk kan lezen. Ben wel benieuwd of een nieuwe uitgever invloed heeft op haar stijl. Loes heeft uiteraard haar eigen stijl maar misschien heeft de eindredactie het beste in haar boven gehaald.

Citaat sillyruns:
    De cover zou mij in eerste instantie niet aanspreken. In de boekwinkel zou ik het boek hebben opgepakt omdat ik het herken als een boek van Loes den Hollander, maar als het van een voor mij onbekende auteur zou zijn geweest zou het mij niet hebben aangesproken. De kleurstelling vin dik mooi. Het blauw/witte met de rode letters van de titel. De subtitel is een leuk woordspel. Mooi gevonden. Het plaatje moest ik even goed bekijken.

Citaat AT:
    Ik heb nog nooit iets van Loes den Hollander gelezen, maar weet dat ze een van de meest gewaardeerde Nederlandse thrillerschrijfsters is. Ik heb dus hooggespannen verwachtingen. Ik verwacht een heel spannend verhaal. Op de achterkant staat dat drie mensen besluiten de ware toedracht van de dood van hun stiefmoeder en vrouw te verzwijgen, maar dat dit zeven jaar later toch lijkt te veranderen. Dat vind ik een mooi startpunt van het verhaal. Je bent al meteen nieuwsgierig als lezer of toch nog iemand anders het wist of dat een van de drie toch uit de school gaat klappen… spannend.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Nancy Lutz:
    Ik ben al een flink eind op weg in het boek en kan wel weer met alle clichés op de proppen komen; niet weg te leggen, leest als een trein, pageturner.. Het is weer een superboek wat Loes heeft geschreven. Ik zit voor mezelf weer een plot uit te denken, ben ervan overtuigd hoe het zit, maar het zal ongetwijfeld weer anders aflopen.
    Ik ben (nog) geen “rare” dingen tegen gekomen. Nu weer snel verder lezen…

Citaat Francis:
    Ik ben nog geen opmerkelijke citaten tegen gekomen. Het verhaal bouwt mooi in spanning op, waardoor het snel leest en je ook steeds door wil lezen. Het komt mede doordat de hoofdpersoon steeds post krijgt van iemand die haar blijkbaar iets te vertellen heeft over haar overleden stiefmoeder. Die hoofdstukken zijn apart genummerd, dat is erg fijn.

Citaat Sylvia Bleecke:
    Ik heb het boek inmiddels al in 1 ruk uitgelezen. Maar ook ik worstelde vooral in het begin (de eerste hoofdstukken) met het verspringen van de tijd. Moest ook vaak 2x lezen om het te begrijpen. Naarmate het boek vorderde heb ik daar geen last meer van gehad, misschien omdat ik toen inmiddels begreep hoe de schrijfstijl was en makkelijker kon schakelen. Ik lees de ePub en denk wel dat het daarin minder goed zichtbaar is, maar ik kan niet vergelijken met een papieren exemplaar.

Citaat Kaatje:
    Het boek heb ik in een ruk uitgelezen maar dit is meestal zo bij boeken van Loes den Hollander. Ze bouwt de spanning gestaag op en het leest inderdaad als een trein (om ook maar eens een cliché te gebruiken. Ik heb geen last van het verspringen in de tijd maar ben het eens dat het handiger zou zijn om dit via een witregel aan te geven.

Citaat Biek:
    Als fanatieke thrillerlezer was Onderuitgehaald een heerlijk boek voor tussendoor. Het is geen echte dikke pil en de schrijfstijl nodigt uit om snel door te lezen. Ik las het papieren boek en had geen moeite met het springen van heden naar verleden, de verhalen van Hansje waren inderdaad in een andere schrijfstijl geschreven, helemaal goed dus. Het verhaal loopt naar verwachting, heeft weinig zijtakkingen maar verveelt zeker niet.
    Ik wil wel ff aanhalen dat ik 2 woorden ben tegengekomen die ik niet kende maar heel goed in het verhaal vond passen, ik moest er echt om lachen. Het woord onedaystand vond ik erg leuk bedacht, volgens mij geen bestaand woord maar hij blijft wel hangen.
    En stiefwijf vond ik ook zeer goed gevonden. Er bestaan volgens mij hele lieve stiefmoeders en vervelende stiefwijven die de naam moeder in de ogen van de kinderen niet waard zijn.

Citaat krisje peeters:
    We zijn meer dan halfweg maar door de verandering van kleuren in de ePub moet ik af en toe toch even de ePub weg leggen.
    Het verhaal op zich blijft spannend. Is dit zoals ik verwachtte een typisch ‘hollandse thriller’? Zeker en vast niet. Het verhaal leest zeer vlot buiten de teksten die door Hansje geschreven zijn en het wisselen in eenzelfde hoofdstuk van Hansje naar Sigrid en omgekeerd.

Citaat Anitadegroot:
    Boek uit geen rara dingen tegengekomen, en ik ben het met de rest eens het verhaal bouwt goed op net zoals de spanning. Ik heb genoten.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Onderuitgehaald is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 54e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,82 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Onderuitgehaald van Loes den Hollander geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,94
    2. Plot: 7,81
    3. Leesplezier: 8,25
    4. Schrijfstijl: 7,81
    5. Originaliteit: 7,56
    6. Psychologie: 7,56

Gemiddelde puntenwaardering: 7,82

Een impressie van de antwoorden die Loes den Hollander gaf op lezersvragen:

Sylvia Bleecke vraagt:
    Komen er personages in het boek voor die je linkt aan iemand die je persoonlijk kent?

Loes den Hollander antwoordt:
    Nee, alle figuren zijn fictie.

Kaatje vraagt:
    Hoi Loes, leuk dat je in de leesclub zit!
    Er zijn al zoveel vragen aan je gesteld dat het moeilijk is om een leuke, interessante vraag te verzinnen. Ik vraag me af of jij daar nooit genoeg van krijgt/hebt om steeds dezelfde soort vragen te beantwoorden?

Zeker niet, ik vind het contact met mijn lezers altijd leuk.

Bianca Blok vraagt:
    Lieve Loes, wat een opgave om voor jou nog een vraag te bedenken aangezien ik jouw berichten op facebook op de voet volg, bij de druk van Genadeklap aanwezig mocht zijn en de interviews die je geeft die ik dus graag beluister…
    Maar er is me toch nog iets niet helemaal duidelijk. Jouw boeken worden door veel fans al jaar op jaar verslonden, wat is de leukste of juist niet prettige beoordeling over 1 van jouw boeken wat je altijd is bijgebleven?? Ik ben benieuwd!
    Liefs Bianca Blok

De eerste recensie ooit (van Vrijdag) was treurig, daar schrok ik van. De recensent meende dat Karakter na het vertrek van Esther Verhoef beter wat langer naar een nieuwe auteur had kunnen zoeken. Maar daarna regende het enthousiaste reacties van lezers en Vrijdag werd meer dan 100.000 keer verkocht. In de loop van de tijd leerde ik dat een recensie, goed of slecht, altijd de mening is van één persoon en ik weet al veel langer dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Loes den Hollander, klik hier

Citaat AT:
    Sigrid evolueert wel, de rest blijft wat vlak. Zo blijft Wieke het zwakkere zusje, ook nu ze volwassen is. Vader is ook niet echt doortastend en is dat ook nooit geweest. Alleen Sigrid krijg je echt wat beter te leren kennen.
    Om de hierboven staande reden is Sigrid favoriet. Ze is menselijk, heeft haar foute trekjes, is niet alleen maar goed. Interessant.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Biek:
    Ik vind de schrijfstijl goed bij het verhaal passen, recht door zee en niet te ingewikkeld, er komen wat woorden voorbij die perfect de gedachten weergeven zoals: stiefwijf.
    Het boek nodigt uit tot snel doorlezen, ik houd ervan. De schrijfstijl en onderwerpen die ze in haar verhalen verwerkt spreken me enorm aan.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Sylvia Bleecke:
    Sigrid is overduidelijk mijn favoriet. Ik denk dat dat komt omdat haar karakter het meest uitgediept wordt. Wieke blijft het onzekere zusje en haar vader had iets meer diepgang mogen hebben van mij, het lijkt nu net of hij het allemaal wel prima vond. Maar misschien was dat ook wel de bedoeling dat de lezer dat zou denken.
    Ik hou wel van dubbele verhaallijnen, ik vond het alleen in het begin een beetje verwarrend lezen, maar dit kwam waarschijnlijk doordat ik de epub aan het lezen was. Het was niet altijd even duidelijk in welke verhaallijn ik aan het lezen was.

Citaat sillyruns:
    Omdat het verhaal zich in verschillende tijden afspeelt evolueren de karakters. Ze worden ouder. Echt veranderen doen ze niet echt. Wieke en de vader blijven een beetje hangen in hun struisvogelpolitiek. De dader blijft hangen in de wraakgevoelens. Alleen het personage van Sigrid maakt echt een ontwikkeling door. Zij wordt hier ook bijna toe gedwongen door de nachtmerries. Het manuscript is voor haar een goede opstap om af te rekenen met de demonen van het verleden.
    Sigrid is toch mijn favoriet. Hoewel ik haar met name in het begin van het boek niet echt sympathiek vond. Naarmate het verhaal vordert leer je als lezer kennen waar haar minder sympathieke uitspattingen vandaan komen.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Bianca0602:
    Ik vind niet dat je moet gaan sleutelen aan de personages die een auteur ‘maakt’. Ik zou alleen Fokke iets meer uitgewerkt willen zien. Ja, de schrijfstijl klopt helemaal. Korte hoofdstukken waardoor de spanning oploopt. Ja, ik heb tot nu toe alle boeken van haar gelezen. De boeken die nog komen zal ik ook zeker gaan lezen. Ja, er komen verschillende thema’s in Onderuitgehaald naar voren. Echtscheiding, stiefouder, acceptatie.
    Beoordeling: 8,50

Citaat dikkiedik:
    De auteur heeft een prettige schrijfstijl, de hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk. Hansje is duidelijk een ander personage dan Sigrid. In die hoofdstukken wordt de schrijfstijl dan ook anders, beklemmender. Mijn favoriete personage is Sigrid, een sterke vrouw die haar verleden probeert onder de ogen te zien en te verwerken. Zij reflecteert op haar acties, realiseert zich dat die niet altijd goed zijn. Het sterke van Sigrid vind ik ook dat ze weigert slachtoffer te zijn.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Bianca Blok:
    Ik vind deze manier van schrijven heel erg fijn bij een thriller, de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door wilt blijven lezen. Het zorgt er ook voor dat de spanningsboog hoog blijft. Ik heb er nog niet zoveel van haar gelezen, maar heb wel bijna al haar boeken in de kast staan. Dus ik ga zeker meer van haar lezen, maar alles op z’n tijd. Elke auteur heeft een eigen schrijfstijl, zo ook Loes. Ik dacht altijd dat het oubollige boeken waren, totdat ik Dekmantel las, sindsdien ben ik een groot fan van haar werk. Voor mij niet te vergelijken met een andere auteur.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Hilde van den Bosch:
    Ja, ik ga zeker alle verhalen die hierna nog komen van haar lezen. Alle verhalen hiervoor heb ik al met veel plezier gelezen. Loes heeft helemaal haar eigen schrijfstijl en ik zou deze dan ook uit duizenden herkennen. Qua genre durf ik wel te zeggen dat Linda Jansma enigzins vergelijkbaar is. Terugkijkend naar mijn eigen jeugd herkende ik ook wel dingen. Mijn vader is op een soortgelijke wijze op jonge leeftijd plots overleden. Engel lijkt me wel een “lekker ding”.

Citaat Anitadegroot:
    Het verhaal is heel boeiend maar voor Loes haar doen ook best vinnig en dat maakte het lezen toch wel extra leuk. Loes schrijft heel prettig, als je het weglegt en na een dag weer opppak zit je zo weer in het verhaal.  Ja het is typisch nederlands mede door het niet hebben van een zwemdiploma van Freddy maar ook het snelle trouwen van Fokke dat vind ik typisch Nederlands

Citaat krisje peeters:
    Het plot komt gestaag tot stand. Het ganse boek zit vol spanning. Enkel de laatste hoofdstukken wordt er geweid aan het plot. Het plot is totaal onverwacht en ik had totaal geen idee wie de schrijfster was van de hoofdstukken die men toegestuurd kreeg.
    Het plot is verrassend en ondoorzien.  Het boek is vrij lang, er wordt zeer traag naar het plot opgebouwd. De structuur van het plot zit zeer mooi in elkaar. Wie had dit kunnen denken.
    Beoordeling: 7,33

Citaat MarianneIL:
    Er wordt langzaam maar zeker naar het plot toegewerkt, alleen wordt op een bepaald moment wel duidelijk wie de dader moet zijn. Als je een voor een de mogelijke daders af streept, blijft er maar een over. De opbouw is goed, maar de “oplossing” komt niet onverwacht. Het is een boeiend verhaal en ik had geen moeite mijn aandacht erbij te houden. Ook als je een paar dagen geen gelegenheid hebt gehad om te lezen, zit je meteen weer in het verhaal.

Citaat Kaatje:
    Lange tijd laat Loes je in het ongewisse wat betreft de ware toedracht en de dader en de plot komt als een complete verrassing. Nee, had dit einde niet zien aankomen.
    Het verhaal loopt iets trager dan ik gewend ben van Loes den Hollander (maar dit kan ook aan mij liggen hoor) maar had wel steeds mijn volle aandacht. Dit is Een echte ‘Loesthriller’.

Citaat Wemmie:
    Redelijk snel had ik door wie de dader zou moeten zijn. In het begin zijn er diverse personen verdacht, dat is een mooie puzzel maar toch had ik het redelijk snel door. Dit stoorde niet bij het leesplezier. Er wordt langzaamaan naar een slot toegewerkt en dat is goed opgebouwd waarbij er in eerste instantie verschillende mensen verdacht konden zijn. De delen van het manuscript zijn op mooie wijze verwerkt. Ja, ik had redelijk snel door hoe het zat maar het bleef fijn om te lezen.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Linda:
    Vond het plot heel onverwachts, mooi dat het de schrijfster is gelukt het pas zo op het eind te onthullen. Bijna op het eind denk je dat Fokke zijn dochters de waarheid gaat vertellen in Barjols en dat het dan heel vredelievend afloopt met bijvoorbeeld de bruiloft van Fokke en Mitzy. Ik had het zeker niet zien aankomen, vond Engel ook wel een verdachte met die vriend bij de politie. Ja, door de korte hoofdstukken leest het vlot weg en omdat ik mij vooral in het begin best irriteert aan Sigrid en Freddy wilde ik graag doorlezen. Het is een heerlijke schrijfstijl, heel duidelijk en een mooie afwisseling tussen flasbacks en het manuscript van Mitzy waardoor het verhaal steeds completer wordt, ik ging langzaam begrijpen hoe het precies zat.

Citaat Francis:
    Alles komt aan het einde samen, dan komt de dader in beeld en gaat alles opeens met enorme snelheid. Toch had ik halverwege een vermoeden wie de dader was en dat is uitgekomen, ook al heb ik er daarna nog weer aan getwijfeld. Het is goed uitgewerkt en je komt iedere keer wat dichterbij, maar de schrijfster wil je ook op het verkeerde been zetten. Ja, ik vond het een boeiend verhaal, ik wou wel steeds verder lezen, was nieuwsgierig.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Nancy Lutz:
    Ja, het was zeker een boeiend verhaal. Ik kon het moeilijk wegleggen. Vooral door de korte hoofdstukken bleef ik maar doorlezen. Ik vind de schrijfstijl van Loes den Hollander heel prettig. Je kan, even tussendoor, een stukje lezen zonder dat je eerst terug moet bladeren om weer in het verhaal te komen. Dit is echt een Loes-boek. Dat maakt het juist zo uniek.
    Beoordeling: 8,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……….

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 149

Mooi verslag, Cees.

Hilde van den Bosch
    Bijdrager
    Post count: 24

Dank je wel Cees!
    Een goed uiteinde en een mooi nieuw (lees-) jaar.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.