Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 143, Meisje zonder verleden Verslag leesclub Meisje zonder verleden van Michael Robotham

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #25511 |

Leesclub 143, Meisje zonder verleden  – Michael Robotham

Inleiding

Het verhaal: Meisje zonder verleden

Niemand weet waar ze vandaan komt, niemand weet wie ze is.

Er is maar één ding zeker, ze weet wanneer je liegt.

Er wordt een meisje gevonden in een huis waar zich een afschuwelijk drama heeft afgespeeld. Ze is uitgehongerd en vies, en wil niemand vertellen wie ze is, hoe oud ze is of waar ze vandaan komt. Misschien is ze twaalf, misschien vijftien. Niemand heeft haar als vermist opgegeven, en ook een dna-test geeft geen uitsluitsel over haar identiteit. Iemand geeft haar de naam Evie Cormac, en ze krijgt een plaatsje in een gesloten jeugdinstelling.

Zes jaar later claimt Evie dat ze achttien is en klaar om de wijde wereld in te trekken. Psycholoog Cyrus Haven moet bepalen of Evie zelfstandig genoeg is om de instelling te verlaten. Cyrus had zich op alles voorbereid, maar niet op deze fascinerende en gevaarlijke jonge vrouw, die de gave heeft te kunnen zien wie er liegt. En blijkbaar vertelt niemand in haar omgeving de waarheid.

De schrijver: Michael Robotham

De Australische journalist Michael Robotham (1960) reisde jarenlang de wereld rond en maakte reportages voor diverse kranten en tijdschriften. Van zijn hand verschenen de zeer succesvolle thrillers  De verdenking, Het verlies, Nachtboot, Gebroken, Zeg dat het je spijt, Door mijn ogen, Leven of dood en Sluit je ogen. Zijn werk is bekroond met de Ned Kelly Award.

De lezers:

Lezer 1: wiets, 59 jaar
    Gelijk toen ik de naam Michael Robotham zag dacht ik: ‘die leesclub wil ik graag aan meedoen’. Het moet een geweldige schrijver zijn. Ik heb zelfs een boek van hem in huis, maar nog niet gelezen (schaam, schaam).Na het lezen van de beschrijving van Meisje zonder verleden denk ik dat het iets heel anders als anders is.
    Geen idee wat ik er precies van verwacht… een meisje dat weet of je liegt…bijzonder.
    Ik hoop dat ik mee mag doen en ben heel benieuwd hoe ‘t verhaal gaat. (Mooie voorkant trouwens, duister). Ik wacht vol spanning af…

Lezer 2: coenraad, 55 jaar
    Jaren geleden heb ik een Meet & Greet met Michael Robotham gehad in Amsterdam. Dit was een kennismaking met hem en zijn boeken. Toen ik begon aan zijn eerste boek was ik meteen verknocht aan zijn schrijfstijl en opbouw van het verhaal. Nu jaren later lees ik zijn boeken nog steeds met heel veel plezier en staan prominent in het zicht in mijn boekenkast. Na de korte inhoud gelezen te hebben waar het boek Meisje zonder verleden over gaat was ik weer helemaal verkocht en wil graag weer in dit verhaal te duiken om erachter te komen over het hoe en waarom.

Lezer 3: maryam, 60 jaar
    Hoe moet het leven zijn als je niet weet wie je bent en waar je vandaan komt, iedereen tegen je liegt en je weet dat! Wat een sterke persoonlijkheid moet Evie zijn, of vertelt juist zij niet de waarheid?

Lezer 4: Thrillreader, 47 jaar
    Het lijkt me een leuk verhaal. Een meisje met een gave dat kan zien wanneer je liegt…vanuit dit invalshoek heb ik nog geen boeken van gelezen. Ik ben er nieuwsgierig naar hoe de auteur het heeft geschreven.

Lezer 5: Nancy Lutz, 53 jaar
    Heeeeel erg graag wil ik meedoen met deze leesclub. Michael Robotham is mijn meest favoriete schrijver en ik ben weer zo benieuwd naar zijn nieuwste boek.

Lezer 6: Cece, 25 jaar
    Wil graag mee doen met de leesclub omdat het boek me heel erg leuk lijkt en ik deze heel erg graag wil lezen. Wat is er precies gebeurd, waarom staat het meisje niet geregistreerd, hoe kan het dat ze weet wanneer iemand liegt of niet. Het lijkt me echt een psychologische thriller en daar hou ik heel erg van.

Lezer 7: Eveline Kleijn, 50 jaar
    Ik doe graag mee met deze leesclub voor Michael Robotham, Meisje zonder verleden.
    Ik ben dol op zijn boeken, ze lezen lekker vlot en hebben altijd een goede spanningsopbouw.

Lezer 8: roodkapje, 57 jaar
    Ik doe graag mee aan de leesclub  Meisje zonder verleden. Wie is Evie en waarom is ze zo gevaarlijk. En waarom liegt iedereen in haar omgeving.  Waardoor heeft ze deze gave gekregen en wat is haar overkomen. Ik ben reuze benieuwd! Lijkt me een verhaal met de nodige spanning.

Lezer 9: vick, 37 jaar
    Heel vaak belooft de inhoud van een boek dat het om een psychologische thriller gaat, waar ik heel erg in geïnteresseerd ben. Maar na het uitlezen van het boek blijf ik vaak teleurgesteld achter, want van psychologische benadering is vaak weinig sprake. Dit boek lijkt die verwachting wél te kunnen gaan inlossen, want het weten dat iemand liegt, dat moet enorm veel psychologische dilemma’s meebrengen in het hoofd van Evie.

Lezer 10: Dayenne, 31 jaar
    De beschrijving maakt mij heel nieuwsgierig naar deze thriller. Ik ben nog niet bekend met deze auteur en zou daarom graag eens een thriller van hem lezen. Hopelijk smaakt het naar meer!

Lezer 11: bonkikong, 42 jaar
    Dit boek roept meteen een aantal vragen op waar je het antwoord wilt weten. Het boek wekt meteen mijn interesse. Wie is het meisje, waar komt ze vandaan?  Hoe komt ze aan haar gave, maar vooral: waarom liegt iedereen? Welk geheim ligt er op de loer? Kortom: dit boek staat op mijn verlanglijstje om het jaar 2019 mee af te sluiten.

Lezer 12: marijke van der hoek, 70 jaar
    Wat een thema…. spiritueel, wie kan er nu zien dat ik lieg??? En onwaarschijnlijk …. iedereen heeft een verleden…. of niet??
    Dat zal uit deze thriller naar voren moeten komen, verwacht ik. Ik zou het graag lezen!

Lezer 13: tanja, 58 jaar
    Ik ken de schrijver niet en wil er graag zoveel mogelijk veŕschillende leren kennen. Van de beschrijving kreeg ik al kippevel dus ik wil heel graag het hele boek lezen.

Lezer 14: irene, 45 jaar
    Waarom ik dit verhaal wil lezen; omdat de inleiding mij triggert, ik wil graag weten hoe dit verder loopt, wat de reden is waarom Evie niet weet wie ze is en hoe haar werkt haar gave.

Lezer 15: LiesbethLeest, 55 jaar
    Robotham is een van mijn favorieten, dus kijk reikhalzend uit naar de nieuwe titel en ben benieuwd of deze ook de moeite waard is of nóg beter! En tja, de donkere dagen rond Kerstmis… ik wil wel lezen!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-drieënveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Meisje zonder verleden, geschreven door Michael Robotham, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Cargo.

Met een kleine vertraging, maar dat had de redactie er graag voor over, startte de leesclub met een auteur die al veel roem heeft geoogst. Wie wil Michael Robotham niet graag in de leesclub hebben? ThrillZone wel en daarom was hij er ook!

En dat enthousiasme bleek er niet alleen bij de redactie te zijn getuige wiets: ‘Gelijk toen ik de naam Michael Robotham zag dacht ik: die leesclub wil ik graag aan meedoen’. En woorden van dezelfde strekking waren er van Eveline Kleijn: ‘Ik doe graag mee met deze leesclub voor Michael Robotham, Meisje zonder verleden. Ik ben dol op zijn boeken, ze lezen lekker vlot en hebben altijd een goede spanningsopbouw. LiesbethLeestbleek het werk van de Autralische auteur ook te kennen: ‘Robotham is een van mijn favorieten, dus kijk reikhalzend uit naar de nieuwe titel en ben benieuwd of deze ook de moeite waard is of nóg beter’.

Nu maar hopen of die hoge verwachtingen ook nog waar gemaakt zijn…

Eerst maar LiesbethLeest: ‘Aangezien het boek een thriller is, had hij van mij betreft meer spanning in zijn woorden mogen vervatten. De aanduiding van Karen Slaughter op de cover dat het boek griezelig is, kan ik absoluut niet onderschrijven’. En dan wat Eveline Kleijn ons weet te vertellen: ‘De schrijfstijl past goed bij het verhaal, eerst wat ingetogen maar langzaam aan steeds opener. De stijl van dit boek is anders dan zijn andere boeken. Dit is meer psychologisch terwijl de andere boeken echte thrillers zijn’. Tenslotte luisteren we naar wiets: ‘Meisje zonder verleden is een geweldig boek, ik heb genoten en ben heel benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat ik niet al te lang hoef te wachten. Het verhaal las lekker weg. De schrijfstijl van Michael Robotham is goed. Begrijpelijk, leest heerlijk weg. Ik heb genoten! Dit boek zou ik typeren als een psychologische (literaire) thriller, met een unieke invalshoek’.

Nu maar doorlezen om al dat goede nieuws zelf mee te beleven…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat maryam:
    Over de cover: doordat de weerspiegeling in het water niet scherp is, blijft het meisje mysterieus. De subtitel “ze weet wanneer je liegt” is intrigerend. De aanbeveling van Karin Slaughter en Stephen King vind ik storend op de voorcover, hoeven voor mij helemaal niet, maar ik snap dat dit verkooptechnisch aantrekkelijk kan zijn, maar dan liever op achtercover. Achtercover vertelt voldoende om mij nieuwsgierig te maken naar net verhaal. De eerdere boeken die ik van Michael Robotham gelezen heb, waren spannende psychologische thrillers. Ik verwacht een spannende page-turner en misschien leer ik nog wel hoe ook ik kan zien of iemand liegt.

Citaat marijke van der hoek:
    Op de voorcover valt voor mij de illustratie een beetje weg tegen de letters. De naam van de schrijver valt zeker op, daarna zakken je ogen naar de titel. Mooie uitvoering die glans op naam en titel. Pas daarna zie ik het meisje, ook niet in zijn geheel, een beetje mysterieus, die ondertitel komt dan in het vizier! Wel een cover die je aandacht trekt! Het geheel vind ik wel in harmonie. De achtercover en de rug lopen in de rode kleur van de titel door! Mooi geheel!
    De beschrijving trekt me aan tot lezen! Helaas moet ik bekennen deze auteur niet te kennen, maar dat zegt voor mij niet, meermalen bekroond, succesvolle thrillers. Ik verwacht heel wat van deze schrijver!
    Wat ik verwacht is in ieder geval een spannend verhaal, maar hoe dat ‘niet-liegen’ er in zal worden verwerk, super nieuwsgierig!

Citaat Eveline Kleijn:
    De glanzende naam van de auteur en de titel zijn het eerste wat mij opvalt. De afbeelding doet niet veel voor mij, weer een onherkenbare vrouw/meisje met een rode jas. Naar mijn mening komt dit de laatste jaren wel erg vaak voor en daardoor intrigeert het mij totaal niet meer. Dat Stephen King het aanbeveelt helpt wel want ik ben groot van van hem. De tekst op de achterflap maakt mij gelijk enthousiast over het verhaal. Ik heb al verschillende boeken van hem gelezen en verwacht dan ook dat hij me het verhaal in zal trekken en mij tot het eind in zijn greep houdt

Citaat Thrillreader:
    Toen ik het boek uit de verpakking haalde deed de omslag me gelijk denken aan het boek Halszaak van Boris O. Dittrich. De kleuren en het stijl lijken op elkaar. Alleen de afbeelding verschilt. Het is mijn eerste kennismaking met Michael Robotham. Het is een thriller. Naar ik hoop is het een spannend verhaal met verrassingen. De zin ‘ze weet wanneer je liegt’ maakt me nieuwsgierig. Op welke manier uit ze het?

Citaat Nancy Lutz:
    Weer een lekker mysterieuze cover, van een meisje/jonge vrouw weerspiegeld in het water. Op de oever de zin “Ze weet wanneer je liegt”. Aangeraden door Stephen King en Karin Slaughter belooft het een spannend en griezelig boek te worden. Michael Robotham is mijn absolute favoriete auteur. Ik heb, bijna, alles van hem gelezen en ben nooit teleurgesteld. Zoals alle boeken van Michael Robotham verwacht ik weer een mooi opgebouwd verhaal met een geweldige plot. Ik ben heel benieuwd naar zijn nieuwe personage Cyrus Haven. Is hij net zo interessant als Joseph O’Loughlin?

Citaat bonkikong:
    De titel sprak mij meteen aan. Meisje zonder verleden, wat wordt er achtergehouden, wat was haar verleden? En ze weet wanneer je liegt … Dit roept meteen een aantal vragen bij me op wat me nieuwsgierig maakt. Je ziet een meisje op de cover met een weerspiegeling in het water. Wijst dit op het feit dat ze kan weten wanneer anderen liegen? Dat ze in het hoofd van anderen kan kruipen?
    Dit boek zou ik in de boekenwinkel zeker vastnemen. Vooral door de titel, door het plaatje van het meisje net iets minder, maar de titel weet me zeker over te halen om het boek vast te nemen en de achterflap te lezen. Na het lezen van achterflap was ik meteen verkocht.
    Dit is mijn eerste kennismaking met de auteur, hoewel ik in mijn boekenkast gesnuisterd heb en reeds twee boeken van hem in mijn bezit heb. Deze heb ik nog niet uitgelezen. Ik ben benieuwd of ze na het lezen van dit boek bovenaan mijn stapeltje geraken.

Citaat tanja:
    De cover vind ik aan de voorkant erg mooi met dat geheimzinnige meisje. Maar de grote naam van de schrijver en de kleine titel vind ik verwarrend. De rode achterkant is voor mij een nadeel omdat ik letters op rood niet goed kan lezen. Maar het rood past wel goed bij de voorkant. De schrijver ken ik niet maar door de vertalingen zijn mijn verwachtingen wel hoog. Het verhaal lijkt me ontzettend passend.

Citaat coenraad:
    De cover en de kleuren van Meisje zonder verleden is niet uniek maar deze combinatie blijft altijd wel aandacht trekken. De cover past goed in het rijtje van de andere boekcovers van Michael Robotham. De aanbevelingen van andere auteurs vind ik geen meerwaarde voor het boek eerder een afbreuk.  De tekst waar het boek over gaat op de achterflap trekt wel bij mij de aandacht en mijn nieuwsgierigheid hoe en het waarom is groot.
    Ik heb bijna alle boeken van Michael Robotham gelezen en tot nu toe is geen enkel boek wat me heeft teleurgesteld daarom is mijn verwachting ook groot. ‘Ze weet wanneer je liegt’ is intrigerend maar ook beangstigend. Dit lijkt me niet altijd even prettig als dit een eigenschap van je is.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat LiesbethLeest:
    De openingszin luidt: “Welk meisje is het?” Bingo! Dat wil ik ook graag weten, dus ik zit meteen in het verhaal. De schrijfstijl is heel prettig: levendig en helder, dus ik blijf lezen. In het Nederlands gangbare Engelse woorden zoals hoody en baggy niet zijn vertaald. Daar ben ik blij om. Helaas is de bijnaam ‘angel face’ wel vertaald. Engelengezicht. Dat klinkt toch niet? Deze naam komt veel voor, omdat het boek uit twee perspectieven is geschreven. Sommige hoofdstukken vanuit de psycholoog (Cyrus), andere vanuit het meisje zonder verleden (engelengezicht). Deze vertaling irriteert me, ook omdat dit helemaal haar naam niet is. Ik ben erg benieuwd wanneer het boek spannend gaat worden. Voorlopig gaat het alleen over de huidige situatie van het meisje zonder verleden. Haar verleden wordt nog niet opgehelderd.

Citaat wiets:
    Het boek leest heerlijk weg. Eerst even wennen aan meerdere perspectieven, maar ik denk dat het wel verhelderend werkt in dit geval. De denkwijze van angelface is namelijk niet zoals die van de meeste meisjes.Vind de tweede verhaallijn ook fijn. Interessant.
    Ik ga verder lezen….

Citaat roodkapje:
    Ik ben inmiddels op 2/3 van het boek en het leest makkelijk en vlot. Aangename schrijfstijl, mede door de wisselende perspectieven. Tot nu toe is het nog niet echt spannend, maar wel intrigrerend, je wilt door blijven lezen. De rol van Evie is opmerkelijk.
    Opmerkelijke zinnen: Ik wil niemand pijn doen. Ik wil bloed en slachting en vernietiging. Ik kan niet ontsnappen aan mijn verleden” Dit soort zinnen maakt je nieuwsgierig als lezer zijnde.
    “Ik zuig hard aan het filter en houd mijn adem in, waarbij ik me voorstel dat de giftige chemicaliën en zwarte teer mijn longen verstoppen en kanker of longemfyseem veroorzaken of mijn tandenlaten verrotten.” Dit wordt uitgesproken door een puber, dat vind ik best opmerkelijk.
    “…draagbare generatoren bonken als een drumtrack die op repeat staat.” Ik vind dit een passende vergelijking.
    “… de blauwe regen is er nog en heeft zijn lichtpaarse confetti als een weekendbruiloft achtergelaten op het trapje.” Dit zie je gewoon voor je!

Citaat Dayenne:
    Meisje zonder verleden is een zeer boeiende thriller. Door de wisseling van perspectief tussen Cyrus en Engelengezicht wordt het verhaal vanuit twee kanten belicht en dat is boeiend. Het verhaal houdt de aandacht vast, is geschreven in een prettige schrijfstijl, waardoor je wilt blijven lezen. Het verhaal bevat onverwachte wendingen waardoor het meeslepend is en het de aandacht vasthoudt.

Citaat Cece:
    Vanaf de eerste bladzijde is het al spannend. Je wordt werkelijk in het verhaal meegetrokken, alsof je er zelf in zit. Het is jammer dat er veel Engelse vertalingen zoals Angel face vertaald is naar het NL, het klinkt niet al je de zin leest. Alsof het een letterlijke vertaling is. Verder is het een boeiend verhaal.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Meisje zonder verleden  is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  143ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,18  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Meisje zonder verleden van Michael Robotham geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,38
    2. Plot: 8,38
    3. Leesplezier: 8,54
    4. Schrijfstijl: 8,62
    5. Originaliteit: 8,15
    6. Psychologie: 8,00

Gemiddelde puntenwaardering: 8,18

Citaat LiesbethLeest:
    ‘Een vlotte schijfstijl’ vind ik altijd heel truttig klinken, maar je zou die van Robotham wel zo kunnen typeren. Hij leest gemakkelijk, je blijft lezen. Zijn woordkeus en humor zijn authentiek, waardoor hij wel boven de gemiddelde schrijver uitstijgt.
    Aangezien het boek een thriller is, had hij van mij betreft meer spanning in zijn woorden mogen vervatten. De aanduiding van Karen Slaughter op de cover dat het boek griezelig is, kan ik absoluut niet onderschrijven.
    Door de cover (titel, achterflaptekst en quotes) had ik verwacht erachter te komen wie de hoofdpersoon, Evie, het meisje zonder verleden is en hoe ze weet wanneer je liegt. Mijn vragen daarover worden maar beperkt beantwoord. Van evolutie is wat mij betreft nauwelijks sprake.
    Beoordeling: 6,67

Citaat marijke van der hoek:
    In het begin lopen er naar mijn idee twee verhaallijnen naast elkaar, die allebei de moeite van het lezen waard zijn. Toch denk je dan: wanneer komt de verbinding en dat is toch weer onverwacht. Elk hoofdstukje heeft zijn eigen dynamiek, maar draagt ook bij tot het naderen, verweven van de beide lijnen en dat gaat zo ‘sluipend’ dat je op een gegeven moment ontdekt dat de lijnen allang samen zijn maar dat je het plot echt nog niet door hebt. Het ontwikkelt zich zo geraffineerd, dat het leidt tot een zeer verrassende ontknoping. In het plot worden diverse verdachten ‘opgevoerd’, die telkens door de tekst die er aan vooraf gaat, terecht worden verdacht. Een ingenieus ontworpen plot!
    Beoordeling: 8,83

Citaat maryam:
    Evie stelt zich steeds meer open voor Cyrus, vertelt meer over haar verleden en wil Cyrus op haar manier graag helpen bij het moordonderzoek. Cyrus die moeite lijkt te hebben met relaties, hecht zich aan Evie en wil haar niet alleen vanuit zijn werk als psycholoog maar daarbuiten helpen. Ik heb een zwak voor Evie, wat er precies met haar gebeurd is, weet ik nog niet, maar in alles voel ik dat ze een kwetsbaar kind is die veel meegemaakt heeft.
    De korte hoofdstukken, geschreven vanuit zowel Cyrus als Evie en met verschillende verhaallijnen, bouwen op een natuurlijke manier de spanning op. Boek leest makkelijk.
    Beoordeling: 8,67

Citaat bonkikong:
    Ik zag het plot niet echt aankomen. Je wordt op verschillende zijsporen gezet en dat vind ik altijd wel fijn! Het plot is goed opgebouwd, pas op het einde kom je te weten wie de dader is en wat zijn/haar motieven zijn voor de moord op Jodie. Ook wordt in de laatste pagina’s wat meer over Evie prijsgegeven waardoor je benieuwd bent naar het volgende boek waar je dan hopelijk een antwoord krijgt op je onbeantwoorde vragen over haar personage. Ik had het einde niet zien aankomen. Dit is wat voor mij een goed boek is. Het komt geloofwaardig over en doet je nadenken over het boek: “Had ik het eerder kunnen weten?”
    Beoordeling: 7,67

Citaat Nancy Lutz:
    Het karakter van Evie evolueert zeker. Zij evolueert van een in elkaar gedoken meisje, naar een jonge vrouw die voor zichzelf en Cyrus durft op te komen. Cyrus en Evie zijn mijn favoriete personages omdat ze nog helemaal uitgewerkt kunnen worden. Ik begrijp door het nawoord, dat Evie ook in de volgende boeken weer voor zal komen. Wat is het geheim dat zij met zich meedraagt. Maar ook wat de tattoos van Cyrus te betekenen hebben.
    De auteur heeft een fijne schrijfstijl. Bij dit verhaal (wat af en toe best stevig in elkaar zit) hoort geen zware schrijfstijl. Ik heb, bijna, alles van Michael Robotham gelezen en zal zijn volgende boeken ook zeker gaan lezen.
    Beoordeling: ??

Citaat roodkapje:
    Ik vond het plot niet altijd geloofwaardig. Dit komt mede door de snelle ontwikkeling die Evi meemaakt als ze uit Langley Hall komt. En daarbij het feit dat Cyrus haar betrekt in een onderzoek, door haar mee te nemen. Ook de rol van pleegvader komt niet echt uit de verf. De manier waarop ze weer terugkeert naar Langley Hall is niet echt uitgewerkt. Ineens is ze er weer en knapt Cyrus zijn deels afgebrande woning op.
    Door de langzame en zorgvuldige opbouw vloeien de verhaallijnen mooi in elkaar over. De diverse plotwisselingen maken het spannend. De rol van Evi in het onderzoek is mooi gedaan. Eigenlijk ben je niet veel over het verleden van Evi te weten gekomen, terwijl dit wel nadrukkelijk op de achterflap genoemd werd. Ik had dit einde niet aanzien komen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Thrillreader:
    Persoonlijk vind ik thrillers en misdaadromans genres dat m.b.t. een aantal aspecten en de manier hoe een verhaal is uitgebracht verschillend zijn. Met name het spanningsgehalte. In een verhaal kan het zijn de geheimzinnigheid, psychopaten, de manier hoe de daden zijn beschreven, het paranormale etc. Een voorbeeld; in tv-programma Criminal Minds zou ik als een thrillerserie noemen en dan heb je natuurlijk de bekende CSI, Poirot, Midsummer Murders etc. deze reeks zou ik onder de noemer misdaadserie noemen.
    Betreft het verhaal Meisje zonder verleden  las het qua verhaal voor mijn gevoel als een misdaadroman. Aangaande gebruik van woorden, zinsopbouw etc. was het aangenaam te lezen. De perspectieven wisselden duidelijk (door de weergave van Cyrus of Engelengezicht) en vlot af. Interessant.
    Beoordeling: 7,00

Citaat tanja:
    Ik vond het heel geloofwaardig al bleven sommige dingen geheimzinnig, hoe komt Evi aan haar gave bevoorbeeld? Het boek was heerlijk om te lezen en had niet het eind dat ik had verwacht. Ik wil graag meer van de schrijver lezen en zou zijn boek geheimzinnig willen noemen. Het plot was heel anders dan ik dacht. Ik vond het wel geloofwaardig.
    Onder het lezen zat ik midden in het verhaal, iets waaraan een goed boek voor mij aan moet vodoen. Ik zou wel graag de verhouding tussen Evi en Cyrus meer verdiept wilen zien.
    Ver vind ik het boek geweldig en de karakters boeiend.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Eveline Kleijn:
    Zo wel Cyrus als Evie groeien in hun rol. Evie stelt zich steeds meer open voor Cyrus, ze wordt minder star. Cyrus durft langzaamaan voor te stellen dat er iemand is die hij lief kan hebben, hij voelt zich minder eenzaam. Ik neig naar Cyrus als mijn favoriet, maar ook Evie is interessant. Ze zijn allebei gevormd door hun tragische verleden en gaan daar heel anders mee om. Cyrus trekt zich in zichzelf terug en heeft zijn gevoelens omgezet in de vele tatoeages. Evy heeft een muur om zich geen gebouwd van veel branie. De schrijfstijl past goed bij het verhaal, eerst wat ingetogen maar langzaam aan steeds opener.
    De stijl van dit boek is anders dan zijn andere boeken. Dit is meer psychologisch terwijl de andere boeken echte thrillers zijn.
    Beoordeling: 8,33

Citaat vick:
    Het plot vond ik spannend maar niet onverwacht. Naarmate het boek zich verder ontwikkelde, vond ik het niet meer van belang te weten wat het grote geheim van Evy was en hoopte ik dus ook dat de schrijver dit grotensdeels geheim zou houden. Het einde werd niet snel afgehandeld, maar werd heel mooi afgerond, zonder losse eindjes maar toch voldoende open zodat de lezer zelf nog wat kan nadenken over hoe het nu verder zal gaan. Het verhaal heeft steeds mijn volle aandacht gehad, het was steeds vervelend als ik het boek moest wegleggen en ik keek ernaar uit verder te lezen. Het las heel vlot, er werden geen storende namen of een overdaad aan plaatsnamen opgesomd, die het voor mij altijd stroever maken om vlot te kunnen lezen. Ook de namen van de karakters waren kort en vlot leesbaar, zodat ook daar geen struikelingen waren tijdens het lezen.
    Het boek is helemaal op zijn plaats onder de categorie ‘psychologische thriller’, omdat er ruim voldoende aandacht was voor psychologische benadering, en het boek was van het begin tot het einde spannend. Het woord dat ik het meest van toepassing vindt: aangrijpend. Het boek springt eruit boven andere psychologische thrillers, omdat de analyses van Cyrus zo bescheiden waren, ze werden niet over geanalyseerd zoals bij vele andere boeken in dit genre wel het geval is.

Citaat coenraad:
    Evie en Cyrus zijn de hoofdpersonages en zij maken niet een bijzondere groei door. Cyrus maakt van die twee de meeste groei door. Evie is een personage waar je vanaf het begin een duidelijk beeld bij hebt. Ze wordt vanaf het begin goed beschreven. Toch had er wat mij betreft haar personage nog net iets dieper uitgewerkt kunnen worden. Ik heb voor beide een zwak en heb niet echt een favoriet. Cyrus zet zijn hart open voor Evie en dat siert hem enorm. Evie is een personage met een hele grote rugtas qua levensbagage en dat zal haar altijd blijven achtervolgen hoe goed ze ook haar best doet om zichzelf open te stellen en mensen te vertrouwen. Het verhaal van het meisje zonder verleden is vlot geschreven en door de afwisselingen van de personages in de, niet al te lange,hoofdstukken maakt het dat je makkelijk en snel door blijft lezen.

Citaat Dayenne:
    Eigenlijk lopen er twee verhalen door dit boek, de moordzaak naar het tienermeisje en de geheimen van Evie. Beide boeiend en de auteur heeft dit goed opgebouwd in het boek. De twee perspectieven zijn boeiend, twee heel verschillende mensen die het verhaal vertellen. Het plot is goed opgebouwd. Het einde was niet helemaal volgens verwachting en dat vond ik juist leuk. Ik houd er wel van als het einde niet voorspelbaar is. Het was een meeslepend verhaal en ik wilde blijven lezen. De schrijfstijl van deze auteur is zeer prettig en goed begrijpelijk. Het verhaal zelf had de aandacht nodig en dan is het prettig als de schrijfstijl niet te ingewikkeld is.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Cece:
    De karakters ontwikkelen zich zeker, vooral Evie. Cyrus is mijn favoriete personage omdat hij zich zo ontwikkelt dat hij weer een beetje vertrouwen krijgt in de mensen. De auteur schrijft vlot en prettig. Het past goed bij deze thriller. Meeslepend, spannend, boeiend. Ja, ik ga andere boeken van deze auteur ook lezen, zeker weten.
    Beoordeling: 7,83

Citaat wiets:
    Het plot is goed. Mooi naar toegewerkt, van het één in het ander, zonder dat je gelijk doorhebt hoe het zit. Twee verhaallijnen die bij elkaar komen en twee hoofdpersonen, van wie we beide hun gedachten meekrijgen. Dit geeft duidelijkheid en ook iets extra’s. Op een gegeven moment had ik wel bepaalde vermoedens, maar pas tegen het einde.
    Meisje zonder verleden is een geweldig boek, ik heb genoten en ben heel benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat ik niet al te lang hoef te wachten. Het verhaal las lekker weg.
    De schrijfstijl van Michael Robotham is goed. Begrijpelijk, leest heerlijk weg. Ik heb genoten! Dit boek zou ik typeren als een psychologische (literaire) thriller, met een unieke invalshoek.
    Beoordeling: 8,67

Citaat irene:
    De opbouw van het verhaal, twee naast elkaar, vind ik zeer aantrekkelijk lezen, het loopt soepel in elkaar over. Het einde is deels verwacht maar toch ook weer totaal anders. Eigenlijk heeft het een zeer onbevredigend eind, ik wil graag verder lezen … weten hoe het verder gaat. Het is een heerlijk prettig boek om te lezen. Door de verschillende verhaallijnen van de personages leest het lekker weg. Het is een geloofwaardig, spannend verhaal
    Het meest unieke vind ik toch het eind van het verhaal, al is het voor mij geen eind maar een opening voor een vervolg…
    Beoordeling: ??

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

irene

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 394

leuk om te lezen wat de andere ervan vonden. top verslag weer

wiets
    Bijdrager
    Post count: 152

Bedankt Cees. Fijn om weer even terug te halen en te kijken wat er zoal over wordt geschreven.
    Ik hoop dat deel 2 niet lang op zich laat wachten…..

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 41

Mooi verslag Cees, leuk om te lezen wat de mening van anderen is. DAt had ik ook gedaan tijdens het kezen, maar het staat nu allemaal mooi onder elkaar.
    Prima, bedankt

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 64

Leuk verslag Cees! Het is fijn om het zo allemaal samengebundeld te zien. Dankjewel!
    Ook dankjewel aan de andere lezers, het is tof om jullie kijk op het boek te lezen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.