Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 101: Koudvuur Verslag leesclub Koudvuur

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1306
    #18262 |

Leesclub 102,  Koudvuur   –  Cilla & Rolf Börjlind

Inleiding

Het verhaal:  Koudvuur

Op de Mekongrivier in Thailand glijdt een primitieve kano door het water. De man die erin zit is de voormalige inspecteur Tom Stilton. In zijn zak zit een foto van een onbekende man. Hij is op weg naar de zogeheten Gouden Driehoek, op zoek naar een monster. Een reis om zichzelf te verzoenen met de verschrikkelijke misdaad die hij onlangs heeft begaan.

In Stockholm heeft Olivia Rönning heel andere problemen. Een gezin is in hun auto gedood, en deze gruweldaad bracht een schok teweeg in heel Zweden. Een dader wordt gearresteerd en veroordeeld en de zaak wordt gesloten. Maar op een dag krijgt Mette Olsäter een schokkend telefoontje. De zaak moet worden heropend en Olivia moet bewijzen dat er grote fouten zijn gemaakt.

De schrijver: Cilla & Rolf Börjlind

Cilla & Rolf Börjlind zijn de meest gevierde scenarioschrijvers van Zweden. Hun crimeseries en -films worden gekenmerkt door sterke plots, maatschappelijk engagement en charismatische personages die worstelen met levensechte conflicten.

In het verlengde daarvan begonnen ze enkele jaren geleden met het schrijven van thrillers waar ze direct een serie van maakten, De Rönning & Stilton-serie. Na het verschijnen van Springvloed was er direct al internationaal succes en gingen ze verder met De derde stem en Zwarte dageraad en Wiegelied. Nu is  Koudvuur  verschenen.

De lezers:

Lezer 1: Fgoestoh, 41 jaar
    Ik wil eigenlijk gewoon weer eens lekker aan de leesclub mee te doen, tijdje geen gelegenheid gehad maar nu komen de mogelijkheden er weer voor. Dus is lees graag weer eens mee. En tja deze schrijvers zijn absoluut heerlijk natuurlijk.

Lezer 2: Cindy, 45 jaar
    Ik ben echt gek op Scandinavische thrillers, ze zijn vaak veel meer realistischer en daardoor rauwer dan de Engelse of Amerikaanse thrillers. De verhaallijnen zitten vaal complex en echt enorm goed in elkaar, de spanning wordt meestal geweldig opgebouwd. Ik heb zelf  Wiegelied in mijn boekenkast staan en gelezen en op dit moment kijken we  Springvloed. Ik ben echt een enorme fan van dit schrijversduo en ik hoop dat dit boek net zo goed is als hun voorgaande werk. Ik ben eerlijk in mijn mening en deze onderbouw ik ook graag. Daarbij is in gesprek gaan met elkaar over een boek iets wat enorm leuk is om te doen. Ik ga heel hard duimen.

Lezer 3: Wilma, 55 jaar
    Ik ben gek op Scandinavische boeken/thrillers omdat ze over het algemeen steengoed zijn. Ik geniet van de serie op tv, seizoen twee van  Springvloed, de Nederlandse series kunnen daar niet bij halen. Ik ben daarom heel benieuwd wat Tom Stilton in Thailand doet.

Lezer 4: VeraVB, 52 jaar
    Ik volg de reeks met Rönning & Stilton en was al lang aan het wachten op dit boek. Alle voorgaande delen zijn razend spannend en ik verwacht van dit deel niets anders. Benieuwd hoe het met Tom Stilton afloopt.

Lezer 5: Ann Janssens, 41 jaar
    Met rode wangen dien ik toe te geven dat ik, als thrillerfan, nog nooit een boek van  Cilla & Rolf Börjlind heb gelezen.  De korte inhoud van  Koudvuur spreekt me al zeer zeker aan.  Op zoek naar een monster in Thailand?  Wat heeft dat monster dan gedaan? Hoe gaan de twee verhaallijnen in elkaar vloeien?  Of misschien zijn het twee aparte elementen? Benieuwd naar hun manier van schrijven en vooral ook naar de sfeerbepaling.

Lezer 6: Eveline Kleijn, 49 jaar
    Ik ben nu juist deel 3,  Zwarte dag, van deze serie aan het lezen en het leest heerlijk weg en is ook lekker spannend.

Lezer 7: joannagovers, 73 jaar
    De vorige boeken van dit echtpaar heb ik met heel veel plezier gelezen. Ook de tv-series heb ik gezien. Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van de hoofdpersonen en natuurlijk ook naar dit verhaal.

Lezer 8: Woesahgirl, 37 jaar
    Heel benieuwd naar deze schrijvers uit Zweden. Het verhaal is interessant. En de titel… veroorzaakt kippenvel…

Lezer 9: Fany van Hemelen, 44 jaar
    Ik wil heel graag deelnemen aan deze leesclub omdat ik graag wil zien of dit nieuwe deel in de serie ook een topper is. Ik kijk er naar uit om dit boek te ontdekken en bespreken in de leesclub.

Lezer 10: JoseSH, 49 jaar
    Ik ben dol op lezen en al helemaal op thrillers. Ik vind het fijn om de recensies te lezen en nog fijner om daar zelf een actieve bijdrage in te leveren.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

coenraad

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd eerste boek dat door de leesclub is gelezen is  Koudvuur, geschreven door  Cilla & Rolf Börjlind, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  A.W. Bruna Uitgevers.

De echte fans van Scandinavische thrillers zijn zeker niet onbekend met het werk van Cilla & Rolf Börjlind. Met  Springvloed als debuut vergaarde ze direct internationale bekendheid als thrillerauteurs, al eerder waren ze dat in de internationale filmwereld als scriptschrijvers. Inmiddels is hun debuut ook in Nederland als Tv-serie vertoond en loopt het tweede boek  De derde stem.  Allebei met veel succes. De leesclubredactie vond dat hun vijfde boek  Koudvuur niet mocht ontbreken op de leeslijst.

En  Cindy  bevestigt het bovenstaande al in haar inschrijving: ‘Ik heb zelf  Wiegelied in mijn boekenkast staan en gelezen en op dit moment kijken we  Springvloed.  Ik ben echt een enorme fan van dit schrijversduo en ik hoop dat dit boek net zo goed is als hun voorgaande werk’. En ook  Wilma  had een soortgelijk motief om deel te nemen: ‘. Ik geniet van de serie op tv, seizoen twee van  Springvloed, de Nederlandse series kunnen daar niet bij halen. Ik ben daarom heel benieuwd wat Tom Stilton in Thailand doet’. Evenals  Eveline Kleijn: ‘Ik ben nu juist deel 3,  Zwarte dag, van deze serie aan het lezen en het leest heerlijk weg en is ook lekker spannend’.

En opnieuw  Eveline Kleijnin Na het lezen: ‘Ik vond het een sterk en spannend plot. De spanning bouwde heel geleidelijk op. Ik kon niet stoppen met lezen want ik werd er helemaal in meegezogen. Je groeit mee in het verhaal maar toch kwam het onverwacht. Ineens begreep ik ook het eerste hoofdstuk beter’. Verrast was  Fgoestoh aan het einde: ‘Vooral de twist aan het einde had ik niet voorspeld. Het kwam geheel onverwachts en ik had het volledig in een andere hoek gezocht moet ik eerlijk bekennen’.  ‘Het plot was sterk. Het verhaal wordt goed opgebouwd, ofschoon het Thailand gedeelte erg domineerde. Ik vond dat -zeker in het begin- erg langdradig. Ik had het einde niet verwacht en heb het pas heel laat zien aankomen’, aldus de mening van joannagovers.

Mocht na bovenstaande nog iemand twijfelen, lees dan met ons mee voor meer positieve meningen….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Fany van Hemelen:
    Op de cover zie ik een eenzame figuur staat misschien symbool voor het alleen er voor staan in dit boek. De woorden hun lettertype vind ik prachtig en opvallend en de kleuren van de cover springen in het oog. Ik las al eerder boeken in deze reeks en zijn altijd “akelig” realistisch en meeslepend. Ik denk dat er naast actie en onthulling van geheimen vooral plaats gaat zijn voor de emoties van de teamleden.

Citaat Eveline Kleijn:
    Mooie cover met een persoon bij een rokende vulkaan.Wijkt wel af van de andere covers waar steeds een (doorschijnend) gezicht op staat.Ik verwacht dat de schrijvers weer een spannend en meesleepend verhaal hebben geschreven.Ik heb net deel 4  Wiegelied uit en ik hoop dat in dit verhaal alle losse eindjes bij elkaar komen en dat het tot een mooi sluitend geheel komt

Citaat Fgoestoh:
    Op het eerste gezicht denk ik niet aan Thailand als ik de voorkant zie. Een vrij platte heuvel met wat stoom of wolken, iemand naar de rand lijkt te lopen, maar niet duidelijk of er een afgrond is of gewoon een helling. Op basis van de titel zou de stoomwolk met vuur te maken kunnen hebben. Man draagt lange jas en handen in de zakken, misschien toch iets met frisheid te maken qua houding maar Thailand en koud die combinatie lijkt me niet echt heel reëel. Al eerder van de schrijvers genoten en daarom erg uitgekeken naar dit nieuwe deel.
    Verwachting: Up close en personal, een spannend en vlotte thriller / detective die je echt direct vanaf het begin mee zuigt het verhaal in.

Citaat VeraVB:
    Met een ebook is het iets lastiger om de cover te beoordelen, maar ik vind het een mooie cover die er eerder IJslands dan Thais uitziet. Ik zou dit boek wel vastgepakt hebben in de boekenwinkel want vind de cover wel aantrekkelijk.
    De auteurs ken ik al van de vorige delen uit deze reeks die ik allemaal al gelezen heb. Ik hoop van harte dat de kwaliteit van de reeks niet ineenzakt naarmate de reeks vordert.
    Ik verwacht een spannend verhaal met vertakkingen die op het einde netjes samenkomen.

Citaat Wilma:
    Prachtige cover, gedekte donkere kleuren echt heel mooi. Maar dan lees ik op de achterkant “op de Mekongrivier in Thailand”. Nee Thailand is het zeker niet die cover dus dan word ik wel nieuwsgierig wat het een met het ander te maken heeft.
    Heb nog nooit een boek gelezen van dit duo, maar de serie  Springvloed is absoluut favoriet bij mij. Ik kan bijna geen week wachten om de volgende aflevering te zien en seizoen 2 is nog niet op Netflix…. Ik verwacht naar aanleiding van de serie een flink stuk spanning maar ook wat uitgediepte karakters. In de serie leef je zo mee met Tom en Olivia ben benieuwd hoe dat in het boek is. Meestal is het andersom lees je eerst het boek en daarna de serie, nu een nieuwe ervaring.

Citaat coenraad:
    Qua cover had ik er wel een verwacht die in de lijn van de vorige boeken zou liggen maar dit wijkt wel af. De kleuren en de foto maken er een guur/fris geheel van en dit associeer ik nu niet meteen met Thailand. Hopelijk komen we er achter als we het verhaal lezen wat deze cover voor een connectie met Thailand heeft. Mijn verwachting is best wel hoog aangezien ik de vorige boeken met veel plezier gelezen heb. Wat ik hoop is dat het verhaal beeldend is geschreven met een flinke dosis spanning en mooie uitgewerkte personages.

Citaat Woesahgirl:
    Het boek oogt in eerste instantie saai. Je ziet een man staan dop de achtergrond bij een geiser. Dus geen Thailand, hier zou het verhaal zich afspelen maar dit is niet te zien aan de cover. Ik stel mij de vraag, wat betekent de titel, ik google het: Afsterving van weefsel. We gaan op reis naar Thailand-Stockholm…goede reis!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat JoseSH:
    De pijplijn-quote was ook wat ik in mijn hoofd had! Ook een aantal andere citaten die Olivia raken zijn behoorlijk goed. Ik wil er niet te veel op ingaan want dan verraad ik te veel van het verhaal voor wie nog niet zo ver is (en daar heb ik zelf ook een hekel aan).
    Ik ben tot nu toe geen storende spelfouten tegen gekomen (en ik ben een freak wat dat betreft haha).Ik ben bijna halverwege en had in het begin wat moeite met het verspringen van Thailand naar Zweden maar weet ook dat het met een reden zo geschreven is. Het boek blijft mij triggeren en ik kan hem maar met moeite wegleggen ‘s avonds. Verhaal zit tot nu toe erg goed in elkaar.

Citaat Ann Janssens:
    Quotes: ‘Blind is het eerste wat een egoïst wordt’
    Wat ik een mooi moment en prachtige zin vond: ‘Lang, hoe lang was niet belangrijk, keken de verdwijnende man en het kleine meisje met de papieren parasol naar de ochtendzon die opkwam boven de zee.’
    Een simpele zin, maar wel ééntje waar veel gevoel in zat.

Citaat Cindy:
    Opvallend citaat:
    “Ooit had zijn neus een rechtstreekse aansluiting met een pijplijn uit Colombia gehad” Ik ben en beelddenker en ik zag het zo voor me, heerlijke zin. Verder waren er hele mooie beeldende zinnen te vinden die ook al zijn genoemd. Echt een kracht van dit schrijversduo. En ja inderdaad, dat zakkenrollen bij nudisten, echt geweldig, dan is beelddenken, echt heel erg leuk. Dat was minder bij de situatie met Little Pluto en Dacha. Die scene makte wel een enorme indruk.
    De verhaallijn ontwikkelt zich zeker zoals ik verwacht. Diverse lijnen die aan het einde heel mooi samenvallen, als de puzzelstukjes in een puzzel. Alles klopt en komt precies zo uit als het moet.Ik heb eerlijk gezegd niet op tekstfouten gelet. Dat komt omdat ik volledig in het verhaal zat. Dus als er iets is, dan heb ik dat gemist en het niet als storend ervaren.

Citaat joannagovers:
    Opvallende citaten:
    ‘Kijk, we bevinden ons te midden van jullie en kunnen doen wat we willen. De dreiging die hiervan uitgaat spreekt mij aan’.
    ‘Blind is het eerste wat een egoïst wordt’.
    ‘Je hebt het naar je zin op de plek waar je thuishoort’.
    ‘Het komt hoe dan ook goed’.
    ‘Het leven is een ongeneeslijke ziekte die leidt tot de dood’.
    De verhaallijn heeft wat “twisters” om toch tot een einde te komen waardoor alle draadjes aan elkaar geknoopt worden.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Koudvuur is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 101ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,02 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Koudvuur van  Cilla & Rolf Börjlind geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,45
    2. Plot: 8,18
    3. Leesplezier: 8,73
    4. Schrijfstijl: 8,82
    5. Originaliteit: 7,59
    6. Psychologie: 7,36

Gemiddelde puntenwaardering: 8,02

Citaat JoseSH:
    Ja de karakters evolueren wel degelijk, je bouwt hierdoor echt een band met ze op. Het maakt het makkelijker om jezelf met hen te identificeren. Ik heb twee favoriete personages: Olivia, je ziet hoort en leest in alles dat zij een enorme groei doormaakt. Het mooiste vind ik haar kwetsbaarheid, zeker na het lezen van het boekje van Lukas, de ontmoeting met Lukas en zijn schilderijen. De tweede persoonlijkheid die mij aansprak is Little Pluto, de onschuld en het vertrouwen wat hij toch in de mensen heeft weten te behouden, ondanks wat hij heeft gezien en wat hem is aangedaan.
    De schrijfstijl is kenmerkend voor dit schrijversduo. Ik vind het fijn dat het einde niet werd afgeraffeld, dat heb ik in een aantal boeken gezien maar gelukkig hier niet.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Eveline Kleijn:
    Ik vond het een sterk en spannend plot. De spanning bouwde heel geleidelijk op. Ik kon niet stoppen met lezen want ik werd er helemaal in meegezogen. Je groeit mee in het verhaal maar toch kwam het onverwacht. Ineens begreep ik ook het eerste hoofdstuk beter. Ik vond het een geweldig goed boek. Ik heb de hele serie achter elkaar door gelezen en kon er niet mee stoppen. Ik vind de schrijfstijl zeer prettig. Ik ging er als een speer doorheen en was tot het eind toe zeer geboeid.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Cindy:
    Ik vond dat Stilton echt mer rust kreeg, dat hij groeide en beter wist wie hij was en wat hij wilde. Olivia wordt ook meer volwassen. Ze denkt beter na. Hier en daar blijft ze soms nog wat naïef, maar dat past bij haar leeftijd. Ik had wel verwacht dat het verliezen van haar kindje een grotere impact op haar zou hebben gedurende het verhaal. Mette is mijn favoriete personage, wat een heerlijk mens, zo recht doorzee, eigenwijs, een soort moeke die iedereen wil beschermen en mensen op eigen benen leert staan. Het is een vlotte schrijfstijl die makkelijk leest en de lezer meezuigt het verhaal in. Er worden prachtige beeldende zinnen gebruikt die de lezer lat nadenken en geven op dat moment een momentje van rust en bezinning.
    Beoordeling: 7,75

Citaat Fgoestoh:
    Ik vond het achteraf een heerlijk verhaal en goed opgezet. Maar het tempo verschil tussen Scandinavië in het begin en Azië in het einde van het verhaal leverde me eerst wat tegenzin op.. Iets meer balans had me meer geholpen hoewel ik na het lezen wel begrijp waarom en hoe tot deze keuze is gekomen. Vooral de twist aan het einde had ik niet voorspeld. Het kwam geheel onverwachts en ik had het volledig in een andere hoek gezocht moet ik eerlijk bekennen. Maar ik zal geen verdere spoilers weg geven hier. Ik vond het een fantastisch leuk en goed boek.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Fany van Hemelen:
    Tijdens het verhaal zie je alle personages groeien. Tom maakt komaf met zijn demonen, Lisa pakt een probleem uit haar verleden aan, Mette leert te genieten van haar pensioen en Olivia stelt zich stilaan meer open voor anderen. Ook de nevenpersonages evolueren. Nee, heb geen echte favoriet, eigenlijk vind ik alle teamleden even intrigerend. Lukas zijn moeilijke verhaal en complexe persoonlijkheid sprak me ook wel erg aan. Ik zou niets veranderen en hou van de verrassingen die de auteur op ons pad brengt.
    Beoordeling: 8,33

Citaat VeraVB:
    Er was meer aandacht, zeker in het begin voor wat er zich in Zweden afspeelde en in eerste instantie vond ik de stukken in Thailand eerder storend omdat het niet duidelijk was waar dat naartoe ging. Dat wordt uiteraard wel duidelijker naarmate het verhaal vordert. De twee verhaallijnen, Zweden en Thailand lopen netjes met elkaar mee zodat ze op hetzelfde moment naar een climax gaan om dan nog samen te komen ook. Neen, had dit einde niet direct verwacht. Al kan ik zonder de plot weg te geven daar niet meer over vertellen. Zeker vond ik het boeiend, er zat iets in, een gedrevenheid, waardoor ik niet anders kan dan verder lezen. Het was niet moeilijk om de aandacht erbij te houden.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Ann Janssens:
    Dit was mijn eerste kennismaking met de personages, dus ik baseer me enkel op  Koudvuur. Tom kent een evolutie, een man met een zwaar verleden die naar het einde toe terug rust vindt. Lukas spreekt me het meest aan! Een creatief iemand, net zoals Olivia was ik op de één of andere manier enorm geïnteresseerd in hem. Moest hij ‘écht’ zijn, zou ik hem toch ook niet direct uit mijn hoofd kunnen zetten. Het boek leest zeer vloeiend. Niet uitermate spannend, maar best wel een vlot leesbaar verhaal. Het zijn voornamelijk de personages zoals Lukas die het boek goed maken.

Citaat Wilma:
    Ik vond de twee verhaallijnen erg leuk om te lezen en ze zijn ook heel goed bij elkaar gebracht. Twee verhaallijnen, chronologisch op bijzondere wijze bij elkaar gebracht op een manier die ik niet verwacht had. Op een gegeven moment weet je wel hoe het ongeveer in elkaar zit, bijzonder hoe iemand twee levens kan leiden overigens, maar dan toch nog die laatste twist dat maakt het echt verrassend. Ook bijzonder dat de stalker van Oliva ook nog opgelost wordt. Wie weet krijgt dit nog een staartje.
    Het is een heerlijk verhaal, in een rustig tempo, meeslepend geschreven dat je wel wilt blijven lezen. Korte zinnen, die elkaar bevestigen. Gaat de bel, dat was zo. Het is zo grappig dat ik ooit eens geprobeerd heb om luisterboeken te lezen. Daar was het eerste hoofdstuk van een boek van Björlind. Het grappige is dat is die stem hoor doorklinken in dit boek en dat komt door deze schrijfstijl.

Citaat joannagovers:
    Het plot was sterk. Het verhaal wordt goed opgebouwd, ofschoon het Thailand gedeelte erg domineerde. Ik vond dat -zeker in het begin- erg langdradig. Ik had het einde niet verwacht en heb het pas heel laat zien aankomen.
    Het verhaal boeide me aanvankelijk niet zo. Vooral het gedeelde over Thailand was, zeker in het beging, erg langdradig. Weinig actie en als er al actie was, was het ongeloofwaardig. De schrijfstijl is prettig. Een geloofwaardig vderhaal.
    Ik heb nog wel een tip voor de auteurs: Niet te veel zogenaamde actuele onderwerpen in het verhaal verwerken, die hebben zeker niet allemaal een functie gehad. Dat stoort.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Coenraad:
    Het plot is als vanouds weer goed opgebouwd en ze weten hiermee de lezer vast te houden in het verhaal. De twee verschillende verhaallijnen bouwen zich op ieder hun eigen manier op en gaandeweg wordt het één. Knap!!!
    Op een bepaald moment als de puzzelstukjes een voor een in elkaar sluiten begon ook mijn beeld van het einde te vormen en dit lag wel in de lijn van mijn verwachting.  Het verhaal heeft mijn volledige aandacht weten vast te houden. Doordat er een verhaallijn zich ergens anders afspeelde was ik enorm benieuwd hoe dit zou gaan werken dit zal er zeker aan hebben bijgedragen. De schrijfstijl is zeer aangenaam en is zo beeldend dat het leest als een trein en je er zelf in zit waardoor het verhaal levendig, geloofwaardig, aangrijpend is geworden.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Woesahgirl:
    Ik vond het karakter Tom Stilton eerst heel vaag, maar ineens werd hij leuker! En interessanter. Ik vind Olivia een leuk personage, daar zou ik meer over willen weten.
    Ik vond de halfzus van Tom echt heel vaag. Van mij hoeft die niet erin, met haar rare retraites. En hoezo is ze de halfzus van Tom? Dat wordt niet duidelijk gemaakt.
    Ja, uiteindelijk past de schrijfstijl wel. Eerst verwarrend, maar later wordt het duidelijk! Zowel de schrijfstijl als het verhaal. Het duo Börjlind hebben hun eigen schrijfstijl, dat maakt deze serie ook goed. Ik wil meer…
    Beoordeling: 7,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…….

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 145

Dank je Cees. Leuk om alles bij elkaar te zien. We zitten ook wel redelijk op een lijn in deze club.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.