Home Forums Leesclub 128: Koude angst Verslag leesclub Koude angst van Mads Peder Nordbo

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1520
    #22969 |

Leesclub 128,  Koude angst   –  Mads Peder Nordbo

Inleiding

Het verhaal:  Koude angst

Koude angst is de nieuwe spannende arctische thriller van Mads Peder Nordbo, de auteur van Meisje zonder huid, waarin Matthew op een doofpotaffaire stuit.

Tupaarnaq is teruggekeerd naar Nuuk om haar enige vriend, Matthew Cave, te helpen zijn halfzus Arnaq te vinden, die tijdens een weekendtrip naar het verlaten stadje Færingehavn is verdwenen. Wanneer Arnaqs moeder een telefoontje krijgt van een doodsbange Arnaq is het voor iedereen duidelijk dat er een vreselijk misdrijf dreigt plaats te vinden. Matthews vader, Tom, was in zijn jonge jaren op de militaire basis Thule betrokken bij een geheim experiment met dodelijke afloop en werd verdacht van een dubbele moord. De verdwijning van Arnaq blijkt samen te hangen met de oude Thule-zaak. Aan Matthew en Tupaarnaq de taak om Arnaq te redden, zonder nieuwe slachtoffers te maken.

De schrijver:  Mads Peder Norbo

Mads Peder Nordbo (1970) is Deens en woont al een aantal jaar in Nuuk, de hoofdstad van Groenland. Hij studeerde literatuur en filosofie en werkt nu op de afdeling Communicatie van het stadhuis van Nuuk. Door zijn werk is hij goed op de hoogte van de politieke en maatschappelijke situatie.

De lezers:

Lezer 1: wiets, 59 jaar
    Ik doe graag aan deze leesclub mee omdat het mij een fijne schrijver lijkt. Deen die naar Groenland verhuist – beetje biografische elementen?
    In zijn eerste boek, dat ik natuurlijk eerst ga lezen, denk ik dat ie ook uit ondervinding schrijft. Een serie is sowieso mooi. Ontwikkeling van de hoofdpersoon. En dan nu boek 2, Koude angst; alleen de titel klinkt al angstaanjagend.
    Ik ben heel benieuwd, hoop dat ik erbij zit en ga sowieso aan het lezen met boek 1. (leuke omslagen trouwens.

Lezer 2: maryam, 60 jaar
    Na  Meisje zonder huid, een heel spannende thriller die zich afspeelt in Groenland. Op zich al een mystiek land met bijzondere bewoners, waar gruwelijke dingen gebeuren. Ben ik heel benieuwd hoe het Matthew verder vergaat en dat hoop ik te lezen in  Koude angst.

Lezer 3: AT, 54 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen omdat ik de schrijver nog niet ken en altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe thrillerauteurs en zeker als ze Brits of Scandinavisch zijn. De synopsis klinkt al spannend en maakt me al benieuwd naar hoe het afloopt en hoe spannend het verhaal zal zijn.

Lezer 4: ChantalH, 51 jaar
    Ik wil heel graag meedoen aan deze leesclub. Ik heb genoten van  Meisje zonder huid  en ben nu heel benieuwd naar dit nieuwe boek. Ik ben benieuwd hoe het gaat met Tupaarnaq en Matthew Cave en wat de oude Thule-zaak, waarbij zijn vader verdacht werd van een dubbele moord, met de verdwijning van Arnaq te maken heeft.

Lezer 5: jajansen, 62 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub. Leuk om een nieuwe schrijver te ontdekken en dubbelleuk dat deze in Groenland afspeelt. Mooi om door het lezen van thrillers toch iets mee te krijgen van andere culturen waar je normaal niet snel mee in aanraking komt

Lezer 6: hans, 49 jaar
    Arctische thrillers zijn voor mij altijd interessant. Helaas het eerste deel niet gelezen, maar dit deel lijkt mij helemaal geweldig.

Lezer 7: Saskia, 52 jaar
    Het lijkt me een heel spannend boek, omdat het lekker KOUD is na al die hitte en omdat ik benieuwd ben of zijn affinititeit met filosofie terug te vinden is in zijn boeken.

Lezer 8: sillyruns, 52 jaar
    Heel graag zou ik meelezen en meedoen in de leesclub van  Koude angst.  Meisje zonder huid   heb ik vorig jaar met veel plezier gelezen. Het bezorgde mij in de warme Florida-zomer koude rillingen. Ik ben nieuwsgierig of Nordbo de spanningsboog in zijn tweede boek vast heeft kunnen houden. Hoe zou het met Tupaarnaq gaan?

Lezer 9: Jolanda, 56 jaar
    Meisje zonder huid  was een waanzinnig spannend boek. Nu heel benieuwd naar dit boek.

Lezer 10: yv87, 32 jaar
    You just made my day. Het eerst boek van de auteur staat in de kast, maar toevallig ga ik dit weekend het boek verslinden door middel van een buddyread met een vriendin. Met andere woorden: na het weekend ben ik helemaal klaar voor het tweede deel, haha.
    Ik word altijd aangetrokken door thrillers die net even anders zijn dan normaal. Ik lees behoorlijk wat af en hierdoor zijn veel thrillers niet meer zo spannend omdat ze niet echt meer verrassen. Reizen is een passie van me en het schijnt dat de auteur omgevingsfactoren goed verwerkt in zijn verhalen, dus ik ben echt ontzettend benieuwd!

Lezer 11: Carientjetje, 63 jaar
    Voor mij een nieuwe schrijver om te ontdekken. De korte inhoud spreekt me erg aan.

Lezer 12: Omaatjuh, 61 jaar
    Het boek lijkt me erg spannend. Bovendien vind ik het altijd interessant om te lezen hoe de andere kandidaten het boek beleven.

Lezer 13: vick, 37 jaar
    Als thriller-fan is het soms leuk om een ander thema te kunnen lezen dan de gebruikelijke politiethrillers. Het verhaal lijkt vrij complex te zullen zijn, wat absoluut een reden is om het te willen lezen. Boeken waar je al na enkele bladzijden doorhebt wat er gaat  gebeuren, zijn zeer terleurstellend.

Lezer 14: spoekey, 53 jaar
    Ik ken deze auteur nog niet, heb wel gehoord van zijn eerste boek  Meisje zonder huid  maar nog niks van hem gelezen. Heb een preview gelezen en het boek sprak mij wel erg aan. En ik vind het ook mega leuk om altijd met een leesclub mee te doen.

Lezer 15: marcel, 57 jaar
    Ik ken de schrijver niet, maar Scandinavische schrijvers strak meestal garant voor goede thrillers dus ik laat me graag verrassen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-achtentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Koude angst, geschreven door  Mads Peder Nordbo, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Ambo|Anthos.

Koude angst  is het tweede deel in de serie met Matthew Cave en Tupaarnaq in de hoofdrol. Decor is Groenland dat niet zo vaak als achtergrond wordt gebruikt voor een thriller. Omdat het eerste deel  Meisje zonder huid  wel indruk heeft gemaakt op veel lezers was het voor de leesclubredactie niet moeilijk om  Koude angst  door haar leden te laten lezen.

En  maryam  is een van de vele lezers van het eerste deel, zoals blijkt uit haar motivatie: ‘Na  Meisje zonder huid, een heel spannende thriller die zich afspeelt in Groenland. Op zich al een mystiek land met bijzondere bewoners, waar gruwelijke dingen gebeuren. Ben ik heel benieuwd hoe het Matthew verder vergaat en dat hoop ik te lezen in  Koude angst’. Ongeveer dezelfde reden gaf   ChantalH  bij haar aanmelding: ‘Ik wil heel graag meedoen aan deze leesclub. Ik heb genoten van  Meisje zonder huid  en ben nu heel benieuwd naar dit nieuwe boek. Ik ben benieuwd hoe het gaat met Tupaarnaq en Matthew Cave en wat de oude Thule-zaak, waarbij zijn vader verdacht werd van een dubbele moord, met de verdwijning van Arnaq te maken heeft.’  Ook  sillyruns  liet weer van zich horen: ‘Heel graag zou ik meelezen en meedoen in de leesclub van  Koude angstMeisje zonder huid   heb ik vorig jaar met veel plezier gelezen. Het bezorgde mij in de warme Florida-zomer koude rillingen. Ik ben nieuwsgierig of Nordbo de spanningsboog in zijn tweede boek vast heeft kunnen houden. Hoe zou het met Tupaarnaq gaan?’
    En tenslotte  Jolanda. ‘Meisje zonder huid  was een waanzinnig spannend boek. Nu heel benieuwd naar dit boek.’

Of het resultaat van  Koude angst  voldeed aan de verwachtingen van deze vier lezers, gaan we nu kijken….

Eerst laten we  Maryam  aan het woord: ‘Ondanks dat ik  Het meisje zonder huid  gelezen heb, had ik dit keer meer moeite met de Groenlandse namen. Het verhaal op zichzelf vond ik heel boeiend, boek was dan ook snel uit.’  Daarna het woord aan  ChantalH: ‘Koude angst  is een intrigerend en spannend verhaal. Je vraagt je de hele tijd af waar het naar toe gaat en waar de experimenten nu eigenlijk echt voor waren. Het boek had zeker mijn volle aandacht. Ik kon het maar moeilijk wegleggen. Daarna  sillyruns: ‘Ik zou meer willen weten van Tupaarnaq, haar iets zachter willen maken zodat ze minder traumatisch in het leven staat. Toch zou dit het verhaal totaal veranderen en dat zou ook jammer zijn. Norbo heeft een prettige schrijfstijl.’ En tenslotte  Jolanda: Mooi neergezet met uiteenlopende karakaters. Helemaal, best wel mysterieus en creepy. Zeer meeslepend en mysterieus beschreven. Zou heel goed verfilmd kunnen worden. Jazeker ga ik andere boeken van hem lezen, ik ben fan geworden!!’

Ook zo nieuwsgierig geworden? Lees met ons mee voor de andere reacties en meningen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat AT:
    De cover vind ik echt prachtig. Heel mooi design; dit zou mijn aandacht wel trekken. En de ondertitel ‘Arctische thriller’ zou me ook echt nieuwsgierig maken.
    Ik heb de afgelopen dagen  Meisje zonder huid  gelezen; geïnspireerd door een van onze mede-leesclub-leden en dat vond ik echt heel spannend. Daarnaast vond ik het goed geschreven en het geeft een mooi beeld van Groenland. Daar had ik niet echt een beeld bij; toevallig kwam het ook nog volop in het nieuws door Trump. Ik heb daarom nu ook echt zin om aan dit boek te beginnen. Ik ben benieuwd hoe het verdergaat met Matthew en Tupaarnaq.

Citaat marcel:
    De cover sluit perfect aan bij de titel. Gebalde vuisten en een koude, bevroren uitstraling. Ik laat me verrassen door Groenland en de spannende zaken die het plaatsje Buik voor me in petto heeft. De tekst op de achterkant belooft veel goeds. Schrijver is totaal onbekend voor me, maar Scandinaviërs staan meestal wel garant voor spanning.
    Pagina 1, ik ga beginnen.

Citaat Jolanda:
    De cover? Koud, meedogenloos en mysterieus. Het vorige boek was echt super spannend dus mijn verwachting is erg hoog. Ik verwacht een superspannende thriller waarin je meegevoerd wordt door het land heen. En als je de ontknoping leest dat je denkt, dit had ik nou net niet verwacht.

Citaat spoekey:
    Ik lees het ebook dus dan is dat altijd iets moeilijker te beoordelen maar ziet er wel mysterieus uit. Ik heb nog nooit iets van hem gelezen, maar ik denk wel dat er genoeg spanning inzit. Ik verwacht dat het erg spannend boek is wat me tot het eind blijft boeien.

Citaat Carientjetje:
    Mijn verwachting is hooggespannen vanwege de recensies op internet. Hopelijk pakt het verhaal niet te vaak terug op het eerder verschenen boek. Kleine verwijzingen zullen niet ontbreken omdat het om dezelfde hoofdpersonen gaat.
    Hoop dat dit boek me boeit en spannend is.

Citaat sillyruns:
    Zo tof dat de cover volledig past bij de cover van het debuut, Meisje zonder huid. Het geeft aan dat we eenzelfde soort verhaal mogen verwachten. De voorkant vind ik qua letters een beetje druk. De melding rechtsboven vanuit de VN-thrillergids is wat mij betreft overbodig. Arctische thriller klinkt intrigerend. Achterkant geeft een mooie sfeerfoto van de auteur, om in de arctische sferen te blijven. Het tekstfragment geeft veel informatie zonder te spoilen.
    Mijn verwachtingen zijn hoog…en een beetje gespannen. Kan Nordbo de sfeer van het eerste boek vasthouden?

Citaat vick:
    De kleuren van het boek zijn zacht, wat het aantrekkelijk maakt en opvalt in de winkel. Ik vind ze echter veel te zacht op een thiller te zijn, het kan verkeerde verwachtingen wekken. De ateur is me nog onbekend, maar lijkt me een man met een heel boeiend leven, wat veelbelovend is voor het verhaal, omdat hij al veel levenservaring heeft die zijn fantasie kan aanwakkeren. Van het verhaal verwacht ik dat het spannend en boeiend zal zijn, ik verwacht een verhaal te gaan lezen dat ik nog niet in andere boeken tegengekomen ben.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat yv87:
    Net begonnen, maar het leest zo vlot dat ik ondertussen al bij hoofdstuk 28 ben beland dus het boek even aan de kant heb gelegd om hier antwoord te kunnen geven.
    Ik ben blij! De stijl van het voorgaande boek wordt aangehouden en ook spelen dezelfde personages een rol. Hoewel ik denk dat het boek prima als eerste boek van Nordo te lezen is, ben ik toch blij dat ik  Meisje zonder huid  eerst heb gelezen. Ik ben ondertussen al flink wat verwijzingen naar het eerste boek tegen gekomen. Op zich niet zo heel boeiend, maar doordat ik de voorgaande informatie weet, is het allemaal net wat beter te plaatsen. Denk ik. Het taalgebruik is krachtig en gaat nare dingen niet uit de weg.
    Wat ik zelf erg leuk vind is dat het boek een antwoord aan het geven is op een vraag die bij mij nog open stond. De feitjes over Groenlandse gebruiken vind ik wat minder aanwezig, maar de auteur speelt wel weer mooi in op omgevingsfactoren. Al met al ben ik ontzettend blij met wat ik tot nu toe heb gelezen en ik gok dat als ik vanmiddag verder ga, het in een ruk verder wordt uitgelezen. Ik kon ‘m nu bij het eerste stuk ook maar met moeite aan de kant leggen.

Citaat jajansen:
    Ik ben nog geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Wel af en toe wat woorden waarvan ik de betekenis even moest opzoeken. Ik heb het eerste deel niet gelezen, maar heel langzaam wordt duidelijk dat dit ook met dit boek te maken heeft. Ik vind dit tot op heden nog geen probleem. Lastig is om de namen te onthouden. Nadeel van een ebook is dat het terugbladeren wat lastig is. Boek geeft een beeld van de leefomstandigheden en gebruiken op Groenland. Iets waar ik ook op gehoopt had. Het verhaal is boeiend geschreven en ik heb wel een idee waar het naar toe gaat, maar of dit ook zo is….

Citaat hans:
    Net begonnen in het boek. Het eerste deel niet gelezen en moet daarom echt wel even in het verhaal komen. Vooral de korte samenvatting van Matthew over de afgelopen gebeurtenissen moest ik een paar keer herlezen om het echt te snappen. Leuk dat Thule Airbase een rol speelt in het verhaal. Thule kwam ook al in het boek  Het Thule-incident  van  Frank van Zwol  aan bod. Interessant dat de vader van Matthew de sergeant is.

Citaat Omaatjuh:
    Ik heb nog niet veel gelezen in het boek.
    Wat ik prettig vind zijn de korte hoofdstukken. De rest van de vragen beantwoord ik later.
    Ik hoopte dat het een goed verhaal zou zijn. Ik ben nu ruim halverwege en in het begin raakte ik de draad kwijt door de vele gebeurtenissen. Nu het duidelijk is wat er speelt, vind ik het spannend en luguber door de freaky figuren.

Citaat wiets:
    We waren even weg, dus nu alsnog begonnen.
    Het leest weer heerlijk weg (al is er weer genoeg rottigheid). Wat ik tegen ben gekomen heb ik hiervoor al gezien, dus vermeld ik niet weer.
    Ik ga snel verder.

Citaat ChantalH:
    Het boek gaat verder waar deel 1 is geëindigd. Het is weer net zo vlot en spannend geschreven als deel 1. In het begin wordt er nog even herhaald wat er in deel 1 is gebeurd. Dat is wel fijn. Het is wel weer even wennen aan de Groenlandse namen, maar dat gaat ook wel weer snel. Je zit meteen weer midden in het verhaal en krijgt meteen en aantal hints over waar het verhaal naar toe kan gaan. Heerlijk!

Citaat Saskia:
    Dit is mijn eerste kennismaking met de schrijver en tijdens het lezen besloot ik dat ik het handig zou zijn om ook deel 1 te lezen. Ik had een beetje moeite om de vele personages uit elkaar te houden en ook de namen van de steden zorgen voor verwarring. Soms wist ik niet meer of het een stad of een persoon was. Dus ben ik opnieuw begonnen en toen werd het wat duidelijker. Het komt ook door de taal het Kalaallisut -heb ik opgezocht- het leest heel vreemd voor mijn ogen en ik kan het ook niet onthouden. Gelukkig weet ik nu wel heel goed wie Tupaarnaq is . Zij doet mij denken aan Lisbeth Salander van de Millennium trilogie. Ook zo’n afwijkend type met een verleden.
    Tot nu toe vind ik het plot spannend en verfrissend.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Koude angst  is uiteindelijk door 15  lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  128ste  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,18  dat helaas niet voldoende is voor plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Koude angst  van  Mads Pedro Nordbo  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,93
    2. Plot: 8,33
    3. Leesplezier: 8,00
    4. Schrijfstijl: 8,20
    5. Originaliteit: 8,60
    6. Psychologie: 8,00

Gemiddelde puntenwaardering: 8,18

Citaat AT:
    Ik vind dat de karakters zich wel ontwikkelen, m.n. Matthew en dat is ook logisch omdat hij de hoofdpersoon is. Langzaam ontwikkelt hij, naast het verdriet om het verlies van zijn vrouw en kind, ook weer gevoelens voor andere vrouwen. Sommige karakters blijven wat oppervlakkig maar ook dat kan niet anders in een whodunnit, waar je als auteur karakters op moet voeren om het voor de lezer enigszins complex te maken.
    Tuparnaaq is het meest interessante karakter. Ze blijft ook in dit tweede deel nog raadselachtig en Matthews fascinatie met haar vind ik af en toe moeilijk te begrijpen. Ik zou wel iets meer over haar gevoelens en beweegredenen willen weten. Hopelijk komt dat in deel drie!
    Ik zie Groenland als een soort derde dimensie in dit boek; Nordbo schrijft veel over het landschap, het water, het ijs, de kou en dat vond ik machtig interessant. Ik heb er de kaart van Groenland bij gepakt omdat ik me realiseerde dat ik bijna niks over dit enorme land wist.
    Beoordeling: 7,83

Citaat maryam:
    Geheime experimenten die zich ook nog ondergronds afspelen in zo’n onherbergzaam landschap, vormen voor mij alle ingrediënten voor een goed plot. De verhaallijnen spelende in 1990 en in 2014 lopen in elkaar over doordat dezelfde personages terugkomen maakt het een logisch verhaal. Voor mij is het verhaal nog niet helemaal verteld. Er zijn nog open eindjes. Waar zijn Bradley en Reese? Waar is Tupaarnaq en hoe gaat het contact verder tussen Tom en Matthew maar ook tussen Tom, Arnaq en Else? Ondanks dat ik  Het meisje zonder huid  gelezen heb, had ik dit keer meer moeite met de Groenlandse namen. Het verhaal op zichzelf vond ik heel boeiend, boek was dan ook snel uit.
    Beoordeling: 8,00

Citaat jajansen:
    Ik heb het 1ste deel niet gelezen, maar in de loop van het boek ga je Matthew wel steeds meer kennen. Zijn verdriet, zijn zwakheden, maar zeker ook zijn sociale kant. Dus je kunt zeker spreken van een karakterontwikkeling. Bij de andere karakters zie je minder ontwikkeling. Maar is dat nodig. Ze zijn wie ze zijn en hebben een passende rol in het verhaal. Tuparnaaq blijft raadselachtig. Benieuwd hoe zij zich verder ontwikkelt.
    De schrijfstijl past bij het boek. De verschillende verhaallijnen komen mooi bij elkaar. Het boek is prima als standalone te lezen. Hoewel deel 1 intussen hier ook op de plank ligt.
    Het verhaal is beeldend geschreven en net als  AT  heb ik ook de kaart van Groenland erbij genomen. Dit is ook voor mij een mooie toevoeging in het verhaal en de omgeving past ook in de lijn van het verhaal.
    Beoordeling: 8,50

Citaat spoekey:
    Ik vond het plot erg origineel en goed bedacht. De opbouw naar het einde vah het plot vond ik goed geschreven. Eigenlijk had ik dit einde niet verwacht. Ik vond het een erg goed boek. Ik was eerst in dit boek begonnen maar had toch besloten om eerst  Meisjes zonder huid  te lezen. Hierdoor vond ik dat ik het verhaal veel beter begreep. Ik vond de schrijfstijl van  Mads Peder Nordbo  erg prettig en zeer spannend geschreven.
    Beoordeling: 8,33

Citaat sillyruns:
    De ontwikkeling van de karakters, met name die van Matthew en Tupaarnaq was iets dat ik in het eerste deel iets te beperkt vond. Dat heeft Nordbo met dit tweede boek goed gemaakt. Vooral het karakter van Matthew evolueert. Je leert hem als lezer echt kennen, niet alleen wat hem is gebeurd, maar ook hoe hij zich voelt. Tupaarnaq mag nog wat meer uitgewerkt worden.
    Voor de hand zou liggen dat Matthew of Tupaarnaq de favorietenrol toebedeeld zouden krijgen, maar in dit boek is Tom mijn favoriet. Constant hoopte ik dat het goed zou komen met hem, dat hij niet zo’n bad guy zou zijn als Nordbo ons (door o.a. Briggs) deed geloven. Knap hoe hij zich staande heeft gehouden in zijn zware leven.
    Ik zou meer willen weten van Tupaarnaq, haar iets zachter willen maken zodat ze minder traumatisch in het leven staat. Toch zou dit het verhaal totaal veranderen en dat zou ook jammer zijn. Nordbo heeft een prettige schrijfstijl.
    Beoordeling: 8,67

Citaat hans:
    Thule Air Base is niet de eerste keer de basis van een thriller. In  Het Thule-incident  van Frank van Zwol kwam Thule ook al in voor. In  Koude angst  is het experiment uit het verleden zeer goed verweven in de huidige tijd. Het geeft weer eens aan hoe de Verenigde Staten hun invloed in Groenland vast willen houden. Zeer actueel ook met Trump die Groenland wil opkopen. Het plot zou zo maar eens werkelijkheid kunnen zijn.
    Ik had het eerste deel niet gelezen dus moest echt wel even in het verhaal komen. Maar daarna ging het verhaal als een speer. Het verleden wordt goed verweven met het heden en langzaam maar zeker wordt er naar de climax gewerkt. Wat dat betreft zit de structuur goed in elkaar.
    Beoordeling: 8,33

Citaat yv87:
    Tom is de alfa in het boek en doordat zijn gevoelens zo goed worden weergeven, leer je hem echt kennen. Tupaarnaq lijkt in haar harde schild toch ook ergens een zachtere kant te hebben en stukje bij beetje komt die steeds wat meer naar de oppervlakte. Dat is een mooie ontwikkeling. Tupaarnaq is mijn favoriet. Ze is mysterieus en heeft overduidelijk een trauma ondergaan. Ze dealt hiermee op een manier die voor haar juist lijkt, maar langzaam lijkt ze toch ook de andere kant in te willen zien. Ik ben erg benieuwd naar deze kant.
    Ik hou er nooit zo van om dingen te veranderen, omdat dat het hele boek in een ander licht zou zetten. Maar ergens zou ik inderdaad ook de zachtere kant van Tupaarnaq willen leren kennen. Het soort verhaal? Sja, ik vind het lastig. Het is duidelijk dat Nordbo meer wil dan alleen een moord oplossen. Ik vind de schrijfstijl ontzettend fijn. De moorden verhullen niets en zijn rauw, evenals de omschrijvingen ervan.
    Beoordeling: 8,17

Citaat vick:
    Het plot vond ik heel goed, onverwacht, onvoorspelbaar, maar zeker niet teleurstellend.
    De structuur van het plot vond ik net iets teleurstellender. Er zit een zeker mysterie in, wat zeker goed is, maar toch had ik net iets meer uitleg gehad, iets meer details. Ik heb het laatste deel terug herlezen omdat ik dacht dat ik een stukje overgeslagen was, of iets gemist had. Maar het bleek gewoon heel flou geschreven te zijn.
    Koude angst  was zeker een boeiend verhaal en had het steeds mijn volle aandacht.
    De schrijfstijl van  Mads Peder Nordbo  vind ik aangenaam en vlot leesbaar, enkel de namen en vooral plaatsnamen waren echte tongbrekers, ik had nog niet eerder boeken gelezen die zich afspelen in Groenland, en het is nog even wennen aan de namen van daar.
    Dit boek was aangrijpend, gezien de harde thema’s die aan bod komen. Gedurfd om zo over kindermisbruik te schrijven, maar toch weer op een heel andere manier dan het kindermisbruik waar we hier in onze maatschappij te maken hebben.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Jolanda:
    Tupaarnaq ontwikkelt zich meer in haar menselijkheid. Mattew spreekt mij het meeste aan. Ik heb het erg met hem te doen. Veel verdriet en heel veel meegemaakt. Ieder heeft zo zijn eigen personage. Mooi neergezet met uiteenlopende karakaters. Helemaal, best wel mysterieus en creepy. Zeer meeslepend en mysterieus beschreven. Zou heel goed verfilmd kunnen worden. Jazeker ga ik andere boeken van hem lezen, ik ben fan geworden!!

Citaat Omaatjuh:
    Omdat het plot zich afspeelde in een onherbergzaam oord, vond ik het duister en mysterieus. Ondergrondse praktijken en vreemde mensen met een wazige gedachtegang. Dit vond ik best goed bedacht. De twee tijdlijnen zijn duidelijk en gelukkig aparte hoofdstukken. Zodat men goed begrijpt wat er eerder heeft afgespeeld. Zo voel je de spanning wat toenemen. Ik vond de structuur goed in elkaar zitten. Eigenlijk had ik dit einde niet verwacht. Ik had verwacht dat een ander achter alle ellende zat.
    In het begin had ik best moeite om in het verhaal te komen. De spanning kwam voor mij na zo’n 100 bladzijden.

Citaat marcel:
    Ik denk dat Matthew groeit naarmate het boek vordert en dat Tupaarnaq meer van deze wereld wordt. Matthew is mijn favoriet omdat hij zeer begaan is met iedereen en feitelijk het verbindende element is. Ik zou niets veranderen, ze zijn zoals ze zijn.
    Ik vind dat de stijl goed is, het leest lekker weg, dus past deze bij het verhaal, ja. De schrijfstijl is afwisselend, kort en hevig waar nodig en beschrijvend als het kan, er is geen etiket op te plakken.

Citaat ChantalH:
    De plot is niet voorspelbaar. Tijdens het lezen is er nog van alles mogelijk. Pas op het laatst weet je hoe het zit. Je blijft wel zitten met een grote vraag. Ik hoop dat die nog beantwoord wordt in een volgend deel. Er wordt goed naar toe gewerkt. Tijdens het lezen weet je nog niets. Steeds wordt er een stukje van het geheel onthult en af en toe word je op het verkeerde been gezet. Ik had dit einde zeker niet verwacht of zien aankomen. Ik hoop dan ook op een vervolg.  Koude angst  is een intrigerend en spannend verhaal. Je vraagt je de hele tijd af waar het naar toe gaat en waar de experimenten nu eigenlijk echt voor waren. Het boek had zeker mijn volle aandacht. Ik kon het maar moeilijk wegleggen. Hij gebruikt geen lange ingewikkelde zinnen en ook geen moeilijke woorden, behalve als hij het over de experimenten gaat, dan worden er wel medische termen gebruikt.
    Beoordeling: 8,50

Citaat wiets:
    In dit tweede boek evolueren de karakters zeker. Vooral Matthew. Mooi om te zien (ik leef natuurlijk met hem mee). Ook mooi om het verhaal van Tom er nu bij te hebben. (Ze lijken zo op elkaar dat ik hun beider verhalen soms door elkaar haalde). Mijn favoriet is Tupaarnaq (ook al is ze wel wat extreem, maar ja dat heeft een oorzaak). Veranderen wil ik niks.
    Ik geniet met volle teugen. Vind de schrijfstijl geweldig passen (waarom niet) en zit helemaal in dat koude land (leren we ook nog eens wat over Groenland). Ik zie het landschap zo voor me en die ondergrondse gangen.
    Zoals al eerder werd vermeld…. toevallig dat Trump belangstelling heeft voor Groenland. Was de belangstelling er het eerst of was dat pas na het boek van Nordbo?
    Het volgende boek van Nordbo zal ik ook zeker lezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Saskia:
    Terwijl het taalgebruik van Nordbo vrij simpel en direct is, is het plot behoorlijk ingewikkeld. Je moet goed bij de les blijven om het allemaal te kunnen volgen. Er zijn veel plotwendingen die je soms vol verbijstering laten staan. De onverwachte wendingen vergroten het plezier in het verhaal en prikkelen je nieuwsgierigheid.
    Wat het ook ingewikkelder maakt zijn de flashbacks en de verandering van het vertelperspectief naar Tom. Dit draagt bij aan het mysterie en steeds krijg je een nieuw puzzelstukje aangereikt. Het duurt echter vrij lang voordat we het eindspel ingaan. Dan gaat alles ook razendsnel en is het tempoverschil met het voorafgaande stuk wel erg groot. Door die flashbacks krijg je ook het idee dat het hele verhaal veel langer duurt dan een paar weken.

Citaat Carientjetje:
    Sommige karakters evolueren. Matthew in het proces rond zijn vader, eerst negatief maar twijfelt steeds meer of die negatieve gedachten wel juist zijn. Tuparnaaq in het besef over wie haar vader zou kunnen zijn.
    Mads heeft een aparte schrijfstijl en het is zijn verhaal, zijn manier van schrijven die dit boek maken tot wat het is. Schrijfstijl springt van verleden naar heden. Ik vind de vertellingen soms onwaarschijnlijk en luguber. Ook vind ik dat het vele gebruik van (voor mij) moeilijke namen afleidt en bij mij soms verwarring geeft. Hij heeft het bijv. niet over een café maar geeft daar ook de naam van het café bij. En dan op een later moment komt alleen de naam naar voren waardoor je moet denken (wie/wat/waar/hoe).
    Beoordeling: 7,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 233

Altijd weer bewondering hoe je alle meningen van de medelezers weet te vangen in het eindverslag.
    Ik heb genoten van deze leesclub en het boek.
    Bedankt Cees.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.