Home Forums Leesclub 159: Koud zonder jou Verslag leesclub Koud zonder jou van Igor Znidarsic

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #27914 |

Leesclub 159, Koud zonder jou – Igor Znidarsic

Inleiding

Het verhaal: Koud zonder jou

Op klaarlichte dag wordt in de Achterhoek een vrouw van haar fiets gesleurd en ontvoerd. Een dag later treft een wandelaar haar naakte lichaam aan in het bos. Het is doorboord met messteken en op haar onderarm zijn cijfers gekrast.

Een paar weken later verdwijnt in dezelfde regio opnieuw een fietsster. De vrouw is door verdrinking om het leven gebracht, met een speelkaart in haar hand geklemd.

Ondanks intensief speurwerk van de recherche blijft de toedracht een mysterie. Dan valt er een derde slachtoffer. De rechercheurs vermoeden dat het steeds om één dader gaat: de drie slachtoffers waren allen stevige vrouwen met lang blond haar van een jaar of veertig.

De schrijver: Igor Znidarsic

Igor Znidarsic is journalist en schreef onder andere voor HP/De Tijd, NRC Handelsblad en De Groene Amsterdammer. Hij werd geboren in Slovenië in voormalig Joegoslavië en kwam in 1968 op zijn elfde jaar met zijn ouders naar Nederland. Na het atheneum in Haarlem begon hij te schrijven, zowel fictie als non-fictie.

Hij schreef eerder twee semi autobiografische romans. De blindganger is zijn eerste thriller, daarna verscheen De uitverkorene.

De lezers:

Lezer 1: Marjo Jacobs, 56 jaar
    Dit lijkt me een heel spannend boek en een goede schrijver. Ik vind het leuk om aan leesclubs mee te doen. Van deze auteur verwacht ik een authentieke schrijfstijl. Van dit boek verwacht ik veel spanning. Van deze leesclub verwacht ik gezamenlijk enthousiasme.

Lezer 2: Agnes te Molder, 64 jaar
    Ik wil graag deelnemen omdat ik de leesclubs van ThrillZone erg interessant vind.
    Dit boek speelt zich af in de Achterhoek, daar woon ik. Vandaar dat ik zéér benieuwd ben naar dit boek en hoop dat ik mee mag doen aan deze leesclub.

Lezer 3: Jacobaan, 57 jaar
    Ben zeer nieuwsgierig naar de verhaallijn en de plots die in het verhaal verwerkt zijn.
    Hoe gaat de politie deze misdaad oplossen?  De cover is echt sprekend en intrigerend met de vrouw die achter een raam of in de douche staat wat de vrouw een troebel beeld geeft. Wat is met deze vrouw gebeurd? Het is een cover die ik meteen zou pakken als ik deze in de schappen zou zien liggen.

Lezer 4: Tommy, 57 jaar
    +++ Onzinnige motivatie +++

Lezer 5: EliJos, 46 jaar
    Ik wil aan deze leesclub graag deelnemen omdat het klinkt als een lekker spannend verhaal en ik dat in deze tijd heel goed kan gebruiken als afleiding. De slachtoffers lijken ook op mij, al ben ik wat ouder dus misschien geeft dat voor mij wat meer spanning aan het verhaal.

Lezer 6: roodkapje, 57 jaar
    Lijkt me ontzettend leuk om mee te doen aan de leesclub Koud zonder jou. Ik heb De blindganger en De uitverkorene gelezen en van genoten. Hierin kreeg je echt een inkijkje in het hoofd van de dader en nu ben ik wel nieuwsgierig of Koud zonder jou net zo goed is. Hoe wordt de seriemoordenaar dit keer weergegeven?

Lezer 7: Gonneke38, 40 jaar
    Ik ben een vrouw van sinds donderdag 40, lang blond haar en niet slank, hou van escaperooms en laat ik nou geregeld in de Achterhoek komen bij mijn familie… zou zo maar over mij kunnen gaan (wow).

Lezer 8: foxlake, 67 jaar
    Graag wil ik met deze leesclub meedoen omdat deze schrijver mij nog onbekend is en dat trekt mij altijd aan.

Lezer 9: Marcel, 58 jaar
    Ik neem graag deel omdat ik de schrijver nog niet ken en altijd op zoek ben naar nieuwe schrijvers.

Lezer 10: Renneke Bogerd, 58 jaar
    Alleen al de cover geeft me rillingen en de korte samenvatting maakt me erg nieuwsgierig naar dit boek, bij deze bied ik me aan voor de leesclub.

Lezer 11: Marieke, 49 jaar
    De korte omschrijving van deze thriller triggert me heel erg, ben erg benieuwd! Vooral ook, omdat ik lees dat het verhaal zich (deels) in de Achterhoek afspeelt, en ik hier mijn roots heb en nu nog woon.
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub, vind het leuk me te verdiepen in een boek, vooral omdat het ook linkt naar de Achterhoek en ik vind het leerzaam om met anderen over een boek te discussiëren. Hopelijk krijg ik hierdoor andere verdieping in het boek en geeft het me inspiratie. Ik denk dat ik ook hierin een bijdrage kan leveren aan anderen.

Lezer 12: Alberta, 45 jaar
    Deze schrijver is mij nog onbekend, maar de verhaalsbeschrijving spreekt me aan. Heerlijk om een boek te lezen wat zich in Nederland ‘afspeelt’. Tevens is het heerlijk om in deze bizarre tijd in een bubbel te kunnen kruipen en lekker te mogen lezen.

Lezer 13: Roos, 39 jaar
    De beschrijving klinkt erg spannend en veelbelovend. Zeker in deze tijd is een goede thriller een hele fijne manier om mijn tijd te besteden.

Lezer 14: Ingrid Ranzijn, 44 jaar
    Ik zou graag meedoen omdat ik me goed kan inleven in de slachtoffers…op het lange haar na. Het lijkt me gewoon een heel spannend boek. Leuke afleiding.

Lezer 15: Corina, 38 jaar
    Ik wil graag meedoen omdat ik heel erg van lezen hou en dan vooral thrillers. En dit verhaal spreekt mij erg aan. Ik praat graag met andere mensen over boeken. Ik hoor graag andere meningen over het boek. Maar ook omdat ik zelf wil gaan schrijven, dus ik zie het ook als een leerproces. Ik hoor graag van jullie!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

coenraad

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-negenenvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Koud zonder jou, geschreven door Igor Znidarsic, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Karakter Uitgevers.

Op zijn elfde jaar kwam hij met zijn ouders uit het voormalige Joegoslavië naar Nederland om hier zijn nog jonge leven voort te zetten en verder te ontwikkelen. Zijn onlangs verschenen derde thriller en de leeservaring van zijn vorige twee, De blindganger en De uitverkorene waren voor de redactie geen reden voor twijfel om Koud zonder jou door de leesclub te laten lezen.

Het kon ook niet anders of een aantal lezers kende zijn werk al zoals roodkapje: ‘Lijkt me ontzettend leuk om mee te doen aan de leesclub Koud zonder jou. Ik heb De blindganger en De uitverkorene gelezen en van genoten’. Anderen waren verwachtingsvol zoals Roos: ‘De beschrijving klinkt erg spannend en veelbelovend. Zeker in deze tijd is een goede thriller een hele fijne manier om mijn tijd te besteden’. En dat het verhaal zich in Nederland afspeelt was ook een dingetje, bijvoorbeeld voor Alberta: ‘Deze schrijver is mij nog onbekend, maar de verhaalsbeschrijving spreekt me aan. Heerlijk om een boek te lezen wat zich in Nederland ‘afspeelt’.

Nu word ik wel nieuwsgierig of iedereen zijn of haar boek na het lezen van de laatste bladzijde ook met volle tevredenheid dicht heef geklapt.

Eerst maar even naar Alberta luisteren: ‘Ik vind dat het plot goed in elkaar zit. Niet voorspelbaar, verrassende wendingen. Opbouwende spanning, met tussendoor verhelderende stukken met een onheilsplek die in deze tijd heel goed past. Nee, dit einde had ik niet geheel zien aankomen. Ook roodkapje klinkt positief: ‘De schrijfstijl met korte hoofdstukken past goed bij het verhaal. Je blijft doorlezen. Dit komt ook doordat het uit de personages Bianca en Hennie wordt verteld. De lezer wordt meegenomen naar het verleden en je leert deze zo goed kennen’. En tenslotte Roos: ‘De korte hoofdstukken en de duidelijke beschrijvingen, de alwetende verteller, maken dat je dit het liefst in een keer wil lezen’.

Een voorzichtige voorspelling voor de mening van de andere deelnemers is nu wel te maken…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Jacobaan:
    Deze auteur is voor mij ‘nog’ onbekend. Maar aangezien ik een liefhebber en fan ben van zowel Stieg Larsson en Jo Nesbø, verwacht ik wel een spannend en meeslepend verhaal met verrassende plotwendingen. Na de korte samenvatting op de achterflap gelezen te hebben verwacht ik zeker wel een spannend en meeslepend verhaal met diverse plotwendingen. Ben zeer nieuwsgierig naar het verhaal en naar de schrijfstijl van deze auteur.

Citaat roodkapje:
    Op de voorkant een mooie vrouw waarvan de ogen afgeplakt zijn met (duc)tape. Zij lijkt achter een ruit te staan waar water tegen aanspettert. Om haar hals zit een donkere streep. Ze straalt gelatenheid uit. Zou ze in een zwembad zijn? De titel springt eruit in het zwart en dan m.n. KOUD in hoofdletters. De naam van de auteur staat ook in zwarte hoofdletters. In het rood staat een teaser op de voorkant. De achterkant en zijkant zijn rood. Waarbij de foto van de vrouw op de zijkant bovenaan staat. De titel en de auteur staan nu in het wit gedrukt. Waarbij de naam van de auteur en KOUD in hoofdletters staan. Er staat op de achterkant een korte omschrijving in het wit. Daaronder in een witte band staan de voorgaande 2 thrillers in het rood genoemd (nominatie Gouden Strop). Daar weer onder staat een foto van Igor Znidarsic met een korte toelichting.
    Ik verwacht een goed geschreven thriller, die voor een aantal uren leesplezier zorgt.

Citaat Gonneke38:
    Een drukke kaft is het eerste wat mij opvalt. Is het glas met water waar de dame achterstaat of zit ze in een ijsblok? En op de achterzijde staat dat er dames met lang blond haar zijn vermoord, maar dame op de cover lijkt kort haar te hebben. Is dat schijn of is het een ander persoon? De kaft geeft mij wel vragen. Intrigerend.
    Ik heb geen verwachtingen, want ik ken de schrijver niet. Door de rode cirkel met de twee schrijvers erin die ik wel ken, verwacht ik wel een complotverhaal. Daarnaast ben ik benieuwd of ik iets herken. Ik ben zelf net 40 geworden, niet slank, blond langer haar en kom nog wel eens in dat gebied. Op voorhand wel leuk dat het verhaal eens niet over slanke kleine dames gaat.

Citaat foxlake:
    De cover ziet er uitnodigend uit. Roept bij mij de verwachting van een spannend boek op. Ook mooi vind ik dat de titel en schrijver op de rug vermeld staan. De schrijver is mij totaal onbekend dus nu nog geen verwachtingen. Nadat ik de achterflap heb gelezen en enkele recensies van zijn twee vorige thrillers verwacht ik een goede spannende thriller.

Citaat Marieke:
    Cover ziet er mooi verzorgd uit, zou deze zeker oppakken wanneer ik m in een boekwinkel zou zien liggen. De cover intrigeert, een vrouw, ogen niet zichtbaar, moet op de een of andere manier denken aan een douchecabine, met de waterdruppels zo zichtbaar. Strakke letters qua titel, schrijver en verdere informatie op voorkant.
    Op de achterzijde wat inhoudelijke informatie welke mij triggert. Er wordt gesproken over de Achterhoek en laat ik daar nu net wonen. Altijd leuk, een boek te mogen lezen welke zich afspeelt in eigen omgeving. Schrijver is mij niet bekend dus geen verwachtingen van, zag wel dat hij diverse nominaties heeft, dus ik ben erg benieuwd..

Citaat marcel:
    Op de cover staat volgens mij een etalagepop met afgeplakte ogen. De rode en zwarte letters staan voor spanning maar zijn niet heel speciaal. De ondertitel doet heel wat vermoeden. De auteur ken ik niet dus ik laat me verrassen.
    Ik verwacht een spannend verhaal maar het zijn grote schoenen om te vullen als je vergeleken wordt met Stieg Larsson en Jo Nesbø.

Citaat Roos:
    Koud is ook het idee dat ik meteen bij dit boek krijg. De kleurenkeuze is hard. Het lijkt alsof je door glas of in een spiegel kijkt. Het feit dat je de ogen niet kunt zien schept afstand en roept ook verwachtingen op. Waarschijnlijk loopt het met deze vrouw niet goed af. De sticker met de tekst ‘voor de liefhebbers van Stieg Larsson en Jo Nesbø’ roept hele hoge verwachtingen op. De Millennium Trilogie staat hoog op mijn lijstje van favoriete boeken, dat maakt dat ik erg veel zin heb om in dit boek te beginnen, maar ook dat ik me tegelijk afvraag of het deze vergelijking echt waard is. Ik vind de kaft niet meteen erg aantrekkelijk, maar door die sticker zou ik hem in de boekhandel toch waarschijnlijk oppakken om de achterkant te lezen. Die achterkant maakt me erg nieuwsgierig, en verbaast me ook. Een Nederlandse schrijver en een thriller die zich in Nederland afspeelt. Ik ben vooral heel nieuwsgierig om te gaan beginnen!

Citaat Ingrid Ranzijn:
    De omslag van Koud zonder jou is fris en zou mijn oog trekken in een boekwinkel. Het is echt een cover die je bij een thriller verwacht. Mijn verwachtingen van dit verhaal qua spanning waren hoog. Maar worden nog verder opgezweept door de toespeling: voor liefhebbers van Stieg Larsson en Jo Nesbø. Voor mij geliefde auteurs. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat deze thriller een vertaling is. En blij verrast dat het een Nederlandse auteur is. Leuk dat het een thriller is van Nederlandse makelij. De auteur ken ik niet. Maar gezien de nomineringen moet het een goede zijn.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat EliJos:
    Het boek is inmiddels alweer even uit. Heerlijke korte hoofdstukken met grote letters die zelfs wanneer mijn ogen ‘s avonds niet meer zo geweldig scherp zijn ervoor zorgen dat ik lekker door kan lezen.
    Ik had één zin opgeschreven die ik mooi vond;
    ‘Toen de mist van de blinde verliefdheid was opgetrokken en het uitzicht helder werd, zag ze wat ze werkelijk in huis had gehaald: een lapzwans.’
    Het gebruik van het woord lapzwans vind ik ook erg leuk, hoor je niet zo vaak (meer).

Citaat Alberta:
    Ik ben nu halverwege het boek en ik vind het erg prettig lezen. Fijn lettertype en -grootte, korte hoofdstukken waardoor het gemakkelijk is om te schakelen. Ik word makkelijk meegenomen in het verhaal. Het loopt niet zoals ik het verwacht had, omdat ik me vooraf geen beeld had gevormd.
    Ik ben niets opmerkelijks tegengekomen, maar er staan hele mooie, welgevormde zinnen in de tekst!

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik heb dit topboek vorige week in één ruk uitgelezen. Er zat een enorme vaart in en continue spanning.
    Onderstaande passages vond ik mooi:
    – Met zijn leven dat opeens tot stilstand is gekomen in een huis dat zonder zijn mooiste en liefste vrouw nergens meer toe dient, als een leeggelopen aquarium.
    – De sleur is als een onzichtbaar en reukloos gif in hun relatie geslopen.
    – Toen de herinneringen het nog waard waren om ze te bewaren voor later.
    Ik ben geen spellingsfouten tegengekomen. Het verhaal verloopt verrassend.

Citaat Agnes te Molder:
    Ik heb nu het eerste gedeelte van het boek gelezen.
    Wat een spannend boek, fijn om te lezen door het goede verhaal en de korte hoofdstukken.
    Het boek is moeilijk weg te leggen dus ik lees gauw verder. Tot nu toe ontwikkelt het verhaal zich een beetje zoals verwacht maar ik heb pas één derde deel gelezen.
    Ik ben zéér benieuwd hoe het verhaal verder gaat.

Citaat Tommy:
    Het verhaal is heel goed te volgen; er komen niet echt onverwachte wendingen in voor, alles verloopt tamelijk gezapig zoals je verwacht dat dit verhaal zal lopen. De voortdurende perspektiefwisselingen tussen Bianca privé en Bianca aan het werk, Hennie de moordenaar en Hennie het kind, samen met de korte hoofdstukken maken dat ik het boek eigenlijk in twee keer heb uitgelezen.

Citaat Renneke Bogerd:
    De korte hoofstukken die steeds switchen tussen gebeurtenissen in het heden en terug in de tijd, tussen de verschillende personages en waarvan niet direct duidelijk is over wie het gaat, daar heb ik een beetje moeite mee, leest niet zo vlot als ik zou willen.

Citaat coenraad:
    Het boek leest snel en voor je het weet ben je alweer een aantal hoofdstukken verder. De korte hoofdstukken zijn prettig en het verhaal weet me vast te houden. Dat je al vroeg weet wie de dader is dat je het verhaal anders leest en je jezelf in het hoofd van de dader moet verplaatsen.
    Het privéleven van Bianca speelt als een rode draad door het verhaal heen en dit geeft het verhaal de geloofwaardigheid. Het verhaal ontwikkelt zich op een hele natuurlijke manier en met niet al te grote ontwikkelingen. Doordat het boek zo vlot leest is het boek ook vrij snel gelezen.

Citaat Corina:
    Ik kom geen opmerkelijke citaten tegen. Ik wist eigenlijk niet wat ik van de verhaallijn kon verwachten. Het verhaal heeft mij erg verrast, vooral de manier hoe het verteld wordt. De manier hoe de schrijver terugblikt is heel goed en duidelijk gedaan. En ik vind de schrijfstijl heel prettig. Ik ben geen spellingfouten tegen gekomen en ook geen slechte zinsopbouw of rare woorden.

Na het lezen:
    In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Koud zonder jou is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 159ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,95 dat ruim voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Koud zonder jou van Igor Znidarsic geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,69
    2. Plot: 8,94
    3. Leesplezier: 9,25
    4. Schrijfstijl: 8,91
    5. Originaliteit: 9,03
    6. Psychologie: 8,91

Gemiddelde puntenwaardering: 8,95

Wat vindt Igor Znidarsic van deze leesclub?

Het is goed om op deze wijze in direct contact te staan met lezers, zij zijn immers de beste recensenten die je als schrijver kan hebben. Zoals ik wel had verwacht waren veel lezers die mijn boeken niet kennen verrast dat je op de eerste pagina’s al weet wie de dader is. In de standaard thriller (whodunit) kom je dat meestal pas aan het einde te weten, na vele malen op het verkeerde been te zijn gezet. Ik denk dat menigeen zich afvroeg: kan het nog wel een spannend verhaal worden als ik nu al weet wie het gedaan heeft? Ik denk zelf dat dit zeker kan, omdat de spanning ook in de psychologische ontwikkeling van de dader kan zitten en in het oplossen van de moorden. Je hebt daar geen ingewikkelde plotwendingen voor nodig.

Ik ben dan ook blij dat de meeste lezers hierin met mij meegaan en blij verrast waren en Koud zonder jou toch als spannend hebben ervaren, of het zelfs een pageturner noemen. Dit is voor mij het bewijs dat ik op de goede weg ben met mijn wat afwijkende stijl, waarbij ik focus op de psychologie van de dader.

Het doet me ook goed dat de schijfstijl en de korte hoofdstukken goed bevallen en dat men het verhaal realistisch en geloofwaardig vindt (‘had een verhaal vandaag in de krant kunnen zijn’). Er is al genoeg ‘fantasy’, vind ik, ook in thrillers.

Misschien wel het mooiste compliment dat ik in deze leesclub heb gekregen: ‘Ik denk echt wel weer even na voordat ik in het donker alleen op de fiets stap’.

Ik wil alle deelnemers hartelijk daken voor hun constructieve bijdragen en voor de hoge waarderingen. En wie weet tot een volgend boek, thriller of niet.

Getekend: Igor Znidarsic.

Een impressie van de antwoorden die Igor Znidarsic gaf op lezersvragen:

roodkapje vraagt:
    Hallo Igor, ik heb De blindganger, De uitverkorene en nu dan ook Koud zonder jou gelezen. Van alle drie heb ik ontzettend van genoten. Mijn vraag aan jou is waarom je voor dit einde hebt gekozen. Tweede vraag: voelt dit als een afsluiting voor jou?

Igor Znidarsic antwoordt:
    Voor de dood van Joris heb ik gekozen vanwege de dramatiek, anders ik het teveel een happy end. En wat betreft Bianca: ze heeft nu iets kunnen afsluiten, wat een mooi slot is van de trilogie.

Jacobaan vraagt:
    Beste Igor, ik heb je boek al uitgelezen en ben blij verrast. Voor mij was Koud zonder jou een echte pagetuner en een eye-opener. Mijn complimenten hiervoor. Er zijn wel enkele zaken waarnaar ik geïnteresseerd ben. Vandaar onderstaande vragen:
    1. Hoe bent u tot het idee van dit verhaal gekomen en op welke manier heeft u hiervoor research gedaan?
    2. Psychologie is een belangrijk aspect in uw verhalen. Waarom is dit voor u zo belangrijk in een verhaal?
    3. Is het verhaal pure fictie of zitten er ook autobiografische onderdelen in en zo ja kunt u daar iets meer over vertellen?
    4. Op de cover staat dat u min of meer vergeleken wordt met Stieg Larsson en Jo Nesbø? Wat vindt u van deze vergelijking en waarom bent u het hiermee eens of juist oneens en welke schrijver is u grote favoriet?
    Ben héél erg benieuwd naar uw antwoorden. Vriendelijke groeten, Jacobaan.

1. In wilde een thriller schrijven waarin een man een problematische relatie heeft met vrouwen en hen nare dingen aandoet. Omdat ik geen verkrachtingsscènes wilde schrijven zocht ik een niet-seksuele insteek en kwam zo terecht bij de Amerikaanse psychopaat Edward Gein. Het psychologische deel van Koud zonder jou is deels op hem gebaseerd. Research naar psychopaten deed ik al veel bij mijn overige twee thrillers, door er veel over te lezen.
    2. De vraag die mij het meeste intrigeert is niet zozeer wie het gedaan heeft, maar vooral: waarom? Wat zijn zijn of haar beweegredenen geweest om iemand iets gruwelijks aan te doen? Wat ging er in zijn of haar hoofd om? Het antwoord op die vraag is altijd te vinden in iemands jeugd, waarin de persoon wordt gevormd. Ik schrijf om die reden ook geen whodunits, waarin je pas aan het einde, na tig keer op het verkeerde been gezet te zijn, te weten komt wie de dader is. In mijn boeken weet je dat al vrij snel. Ik probeer de lezer daarna mee te nemen in het hoofd van de dader en te beschrijven hoe hij tot zijn daden komt. Allemaal psychologie dus.
    3. Het is pure fictie, al ken ik wel een volwassen man die nog steeds bij zijn moeder woont (en een verstoorde relatie met vrouwen heeft), en die missverkiezing heb ik zelf ooit precies zo gezien.
    4. Ik denk dat ik vergeleken word met Larsson en Nesbø vanwege de vaak gruwelijke scènes in mijn thrillers. Vooral in De blindganger zaten er een paar, maar ook in De uitverkorene. In Koud zonder jou heb ik het wat minder gruwelijk gehouden.
    Zie ook antwoord op vraag van een andere lezer.
    Mijn grote favoriet is de Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee. Dat zijn geen thrillers, maar wel heel goed geschreven boeken, met ook wel de nodige spanning.

Corina vraagt:
    Beste Igor, ik heb wat vragen over het boek Koud zonder jou. Ik heb hem net binnen dus moet er nog in beginnen.
    1 Hoe ben je op het idee gekomen om dit verhaal te schrijven. Waar kwam uw inspiratie vandaan?
    2 Is het allemaal fictie?
    Nog wat vragen in het algemeen
    Waar haalt U uw inspiratie vandaan voor en tijdens het schrijven?
    Schrijft U alleen thrillers? En de laatste vraag heeft u nog goede tips voor mij als beginnende schrijver?
    Alvast bedankt en ik ga genieten van uw boek!

1. Zie vraag van Jacobaan.
    2. Idem.
    Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Dat is moeilijk te zeggen. Uiteindelijk gewoon uit het echte leven, door om me heen te kijken en veel te lezen. Geen enkele fantasie kan zo bizar zijn als het echte leven.
    Ik heb voor ik aan thrillers begon twee romans geschreven, daar wil nu na voltooiing van de Bianca-trilogie weer mee verdergaan. Ik schrijf verder ook korte verhalen en voor mijn werk (van het schrijven van boeken kan je niet leven) artikelen en interviews.
    Ik kan je maar één tip geven als je wilt schrijven: lees de boeken die je geschreven had willen hebben en kijk daarin hoe de schrijver schrijft, hoe hij zijn zinnen opbouwt, hoe hij de personages introduceert, hoe hij de hoofdstukken afwisselt etc. Een schrijverscursus kan ook geen kwaad.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Igor Znidarsic, klik hier

Citaat roodkapje:
    Voor Bianca verandert haar werk, alles maar aan het einde zie je toch dat ze beseft dat ze anders er mee om moet gaan en kiest voor haar gezin door een sabbatical te nemen. Als ik echt zou moeten kiezen zou ik Joris zeggen. Hij wijst Bianca er steeds op dat ze geobsedeerd is door haar werk en om zichzelf moet denken. Hij is meevoelend en wijzer.
    De schrijfstijl met korte hoofdstukken past goed bij het verhaal. Je blijft doorlezen. Dit komt ook doordat het uit de personages Bianca en Hennie wordt verteld. De lezer wordt meegenomen naar het verleden en je leert deze zo goed kennen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Alberta:
    Ik vind dat het plot goed in elkaar zit. Niet voorspelbaar, verrassende wendingen. Opbouwende spanning, met tussendoor verhelderende stukken met een onheilsplek die in deze tijd heel goed past. Nee, dit einde had ik niet geheel zien aankomen. Ik ben ervan gecharmeerd! Ja, dit verhaal had steeds mijn aandacht. Het is heel boeiend, het leest fijn en ik had echt moeite om mijn boek weg te leggen. De schrijfstijl is fijn, meeslepend en heel goed te volgen!
    Beoordeling: 9,00

Citaat marcel:
    Ik vind dat Hennie evolueert, je leert hem steeds beter kennen. Mijn favoriet is Joris, omdat ik me een ouwe goedzak voorstel. De schrijfstijl is heel erg prettig, de korte hoofdstukken makken het heel prettig. Het is een avondje doorlezen en dat wil je ook, om het boek uit te lezen. Ik kan de schrijfstijl niet anders als to the point en prettig leesbaar omschrijven. Ik sluit niet uit dat ik meerdere boeken van hem ga lezen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat EliJos:
    Het/de plot vond ik heel goed in elkaar steken. De verschillende hoofdstukken waarin regelmatig terug wordt gekeken naar het verleden en de stukken van het heden kwamen heel mooi bij elkaar en het bleef spannend tot het einde. Ik vind het plot heel mooi opgebouwd met afwisselend stukken uit het verleden, wat dan weer uitleg geeft over hoe het zover heeft kunnen komen met dan weer hoofdstukken van wat zich in het nu afspeelt.
    Eerlijk gezegd had ik het einde niet aan zien komen. Zeker, ik heb ‘m al uit voordat überhaupt het topic tijdens het lezen geopend was. Voor mijn doen was dit erg snel.
    Zijn schrijfstijl vond ik heerlijk weglezen. De korte hoofdstukken sleurde me heerlijk mee het verhaal in.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Gonneke38:
    Bianca evolueert wel doordat ze het verleden een plek kan geven. Voor de rest niet eigenlijk. Uiteraard is Bianca voor mij favoriet, benieuwd naar haar verleden en of zij de dader weet te ontmaskeren. Maar ook Joris is een leuk persoon. Ja, leuk de korte hoofdstukken. Goede zinsopbouw, niet te moeilijk. Ook de lettergrootte vind ik fijn. Je hoeft geen moeite te doen voor de regels en zinnen qua grootte. En fijn ook dat het geschreven is in het heden, zodat het lijkt alsof je echt nu ter plaatse bent. Ik zou zeggen daadkrachtig door een krachtige inbeelding en goede plotwendingen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Jacobaan:
    Het verhaal is zorgvuldig en goed opgebouwd. Hoofdstukken liepen goed in elkaar over met regelmatig een verrassende wending. Ondanks dat de dader al in een vroeg stadium bekend was bleef de spanning continu aanwezig. Verhaallijnen lopen soepel in elkaar over. Schrijver maakt gebruik van flashbacks die verhelderend werken. Nee, dit einde absoluut niet verwacht en ook niet zien aankomen! Koud zonder jou had steeds mijn volle aandacht. Het was voor mij een eye-opener dat de dader al snel bekend was en het meer ging om de oorzaak van de dadendrang bij Hennie te ontdekken. Om als het ware de psyche van Hennie bloot te leggen.
    Beoordeling: 9,08

Citaat Marieke:
    Je leert naarmate het boek vordert, het personage Hennie beter kennen. Je krijgt meer inzicht in waarom iemand tot bepaald gedrag komt. Hoofdpersoon Bianca is voor mij favoriet. Niet perfect, maar ook met een verleden. Ik vond het een vlotte schrijfstijl hebben, heerlijk. Er zat vaart in en situaties, gebeurtenissen en plaatsen werden beeldend geschreven. To the point, i love it. Wat ik net zei; het is to the point geschreven, beeldend. En met name het plot vond ik erg verrassend. Totaal niet verwacht.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Marjo Jacobs:
    Het plot zit uitstekend in elkaar, veel afwisseling en spanningen en een onverwacht eind.
    Ik heb het eind absoluut niet aan zien komen, ik was aangenaam verrast. Ik vind Koud zonder jou een absoluut boeiend verhaal dat steeds mijn volledige aandacht had.
    De schrijfstijl vind ik bijzonder prettig, leest gemakkelijk weg. Het verhaal nodigde uit tot achter elkaar uitgelezen te worden.
    Dit verhaal zou zich best wel eens in het echte leven voor kunnen doen, dus ik vind het realistisch. Ook vind ik het verhaal aangrijpend, hoe je als zoon kunt worden door de verkniptheid van je moeder, echt bizar.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Roos:
    Vooral de karakters van Bianca en Joris evolueren, omdat ze we gedurende het verhaal steeds beter leren kennen. Ook de keuzes die ze maken in wat ze doen, zegt heel wat over hun karakter en hun verhouding tot elkaar. Joris is mijn favoriete personage. Dat hij zo voor zijn pensioen de zaak van de vermissing van de zus van Bianca met alle geweld wilt oplossen, vind ik heel bijzonder. Natuurlijk vind ik Hennie een vreselijk personage, maar ja, wanneer je dat zou veranderen zou het boek zo sterk niet meer zijn. De korte hoofdstukken en de duidelijke beschrijvingen, de alwetende verteller, maken dat je dit het liefst in een keer wil lezen. De scrijfstijl is duidelijk, herkenbaar, to the point, filmisch (door de muziek die regelmatig wordt genoemd en die je ook kunt luisteren krijgt het verhaal al meteen een extra dimensie, zoals je dat in series en films ook kunt hebben.
    Beoordeling: 9,08

Citaat Agnes te Molder:
    Ik vond het een zeer goed plot, had het niet verwacht Er komt een onverwachte wending en deze wordt zeer goed beschreven. Nee, ik had dit einde niet zien aankomen. Ik vond het een zeer boeiend verhaal, het boek was moeikijk weg te leggen. Ik vind de schrijfstijl zeer prettig, begrijpelijk geschreven met korte hoofdstukken.
    Ik vind dit boek aangrijpend realistisch. Echt een boek van deze tijd.
    Beoordeling: 10,00

Citaat foxlake:
    Ook ik vind dat het karakter van Bianca evolueert. In het begin is haar werk alles maar door alle gebeurtenissen komt zij erachter dat ze meer aandacht aan haar privéleven moet schenken. Joris is mijn favoriete personage. Verder vind ik niet dat er aan welk personage iets veranderd moet worden. De schrijfstijl past helemaal bij dit boek.
    De korte hoofdstukken en de filmische beschrijving van het boek zorgt ervoor dat ik het boek niet weg kon leggen. Ik ga zeker de andere boeken van Igor lezen. Vind het gewoon jammer dat ik deze auteur niet eerder ontdekt heb.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Tommy:
    Vier verhaallijnen die per twee door mekaar lopen (Bianca privé en op het werk, Hennie nu en vroeger) en op het einde met mekaar verweven worden (Bianca die in het reine komt met zichzelf en Hennie die de opgepakt wordt. Een onverwacht einde wanneer het speurdersduo van buitenstaanders tot deelnemers evolueren, van jagers naar wild.
    Het einde van Joris, die toch ook al enkele boeken meegaat, zag ik ook niet aankomen. Erg boeiend, ik heb het boek in twee keer uitgelezen, door de spanning maar ook doordat de korte hoofdstukken uitnodigen om net nog een hoofdstukje meer te lezern. Erg prettig leesbaar, geen moeilijke woorden of te lange, beschrijvende zinnen. Vlotte dialogen en veel aktie. Vooral ontspannend, grote concentratie of veel nadenken is niet vereist.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Corina:
    Ja, vind wel dat de karakters evolueren. Je leert Bianca steeds beter kennen, en ziet haar ook veranderen in het verhaal. Ze begint eindelijk in te zien hoe belangrijk haar gezin is. En je komt tijdens het verhaal meer over Hennie te weten. De schrijver heeft dat heel goed gedaan, om echt in het hoofd van Hennie te kruipen. Ik had in het begin wat moeite met de personages, had niet echt een klik met een bepaald personage. Maar ik vond het verhaal wel heel goed en heel goed beschreven. En fijn met de korte hoofdstukken. Ik had geen favoriete personage, ik had geen klik met ze.
    Ja, ik vind wel dat de schrijfstijl bij dit verhaal past, fijne schrijfstijl. Fijne korte hoofdstukken en duidelijke flashbacks.
    Beoordeling: 8,92

Citaat coenraad:
    Het plot waar goed over is nagedacht volgt een duidelijk spoor waar je als lezer in wordt meegesleept. Hoe het plot zou moeten verlopen heeft de auteur zeer duidelijk voor ogen gehad en dat is als lezer merkbaar. De lijn die het plot volgt is overzichtelijk maar heeft ook voldoende ruimte gekregen voor de nodige wendingen waardoor het verhaal boeiend en interessant blijft. Het einde is nu niet een waar ik rekening heb gehouden, het kwam onverwachts waardoor het geheel compleet is. Het verhaal is vanaf het begin tot het einde boeiend en had mijn volledige aandacht weten vast te houden. Doordat de hoofdstukken kort zijn gebleven en de directe vlotte manier van schrijven, is het een mooi geheel dat het allemaal geloofwaardig en realistisch is overgekomen. Een verhaal dat helemaal van nu is.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Renneke Bogerd:
    De rechercheur zal aan het einde voor haar gezin kiezen en dat is volgens mij een goede evoluatie. Beide verhalen hadden voor mij persoonlijk er een mogen zijn. Of het verhaal van de rechercheur of van de dader. Ik had meer spanning verwacht en minder een switch tussen de rechercheur en de dader, heden en verleden, dit maakte het voor mij minder dan mijn verwachtingen waren. Schrijfstijl vind ik roman waardig, niet bepaald meeslepend en opzwepend.
    Of ik nog meer boeken van deze auteur ga lezen? Daar ben ik nog niet over uit!
    Beoordeling: 8,00

Citaat Ingrid Ranzijn:
    Toen ik begon met lezen vond ik de opbouw van het plot goed. Een mooie afwisseling van verschillende perspectieven. Je krijgt de zienswijze vanuit verschillende personen mee (dader, slachtoffer en politie). Ik merkte wel dat ik bij deel drie Doornroosje mijn aandacht een beetje begon te verliezen, weer een slachtoffer, weer eenzelfde opbouw. Het einde vond ik echter verrassend. Dat had ik niet zijn aankomen en dat stuk vond ik ook weer spannend. Dat las ik in 1 ruk uit. Het boek is lekker om te lezen, maar steekt bij mij niet met schouders boven andere boeken uit.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 236

Mooi verslag en leuk om even na te lezen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.