Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 098, Kind 39 Verslag leesclub Kind 39 van Ilaria Tuti

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1409
    #17792 |

Leesclub 98,  Kind 39   –  Ilaria Tuti 

Inleiding

Het verhaal:  Kind 39

Commissaris Teresa Battaglia is buitengewoon getalenteerd, een vakvrouw die niet rust tot het ware verhaal achter de gruwelijke daden van de meest zieke criminele geesten naar boven komt. En het is ook een vrouw met issues: ze krijgt haar gewicht maar niet onder controle en ze lijkt steeds meer van haar geheugen te verliezen.

Samen met haar jonge en onervaren collega Massimo stort Teresa zich op de zaak van het lijk in het bos met de uitgestoken ogen.

Het blijkt niet het enige lijk… Waarom verminkt iemand op zo’n gruwelijke wijze de lichamen van zijn slachtoffers? Welke andere geheimen verbergt het ijzingwekkende decor van dreigende Alpen rondom het onheilspellende bergdorp?

Kind 39 kan zich meten met de beste Europese thrillers van dit moment: menselijk, gruwelijk en adembenemend spannend!

De schrijver: Ilaria Tuti

Ilaria Tuti woont in Udine, een provincie in het noorden van Italië. Ze studeerde economie en is naast schrijver ook schilder en illustrator. Met dit debuut behaalde Tuti reeds een groot succes, en voegt dit aanstormend Italiaans talent zich bij een rijtje met Luca D’Andrea, Pierre Lemaitre en Franck Thilliez.

De lezers:

Lezer 1: AT, 54 jaar
    Ik ben wel geïntrigeerd door de samenvatting. Een politievrouw die kampt met geheugenverlies; wat is hier aan de hand? Daarnaast heeft ze een jonge en onervaren partner. Het klinkt alsof het hier niet alleen om de zaak gaat, maar ook om de hoofdpersonen en dat vind ik persoonlijk altijd prettig. Daardoor krijgen detectives/thrillers vaak wat meer diepgang. Dat het boek zich ook nog eens afspeelt in Italië vind ik echt heel leuk. Ik heb nog nooit een Italiaanse detective gelezen.

Lezer 2: Lieke, 52 jaar
    Ik ben nauwelijks bekend met Italiaanse auteurs, en zeker niet met thrillers uit Italië.
    Daarnaast ben ik altijd benieuwd naar debuterende schrijvers. De beknopte omschrijving doet bij mij bijna Scandinavisch aan en ik zou graag het verschil willen lezen. Want het zal toch anders zijn.

Lezer 3: Ant, 41 jaar
    Ik kijk al een hele tijd uit naar dit boek. De cover en titel zijn uitdagend en vragen om de inhoud te lezen. Daarnaast ben ik benieuwd naar deze onbekende auteur. De Italiaanse auteurs lijken de Nederlandse markt inderdaad steeds verder te veroveren. Zal het  Ilaria Tuti ook lukken om haar naam te positioneren in Nederland? Uitgeverij Xander heeft vaak prachtige spannende boeken in hun assortiment. Ik heb daarom hoge verwachtingen van dit boek. Zal deze gaan uitkomen?

Lezer 4: Wendy, 36 jaar
    Ik ben erg benieuwd naar dit boek. Het staat op het lijstje van boeken die ik graag wil lezen.
    De korte inhoud spreekt me aan, moord, gruwelijke verminkingen, commissaris met de nodige issues, vooral het geheugenverlies spreekt me aan. Ik zou dit boek graag willen bespreken met de leesclub!

Lezer 5: Thrillreader, 46 jaar
    Reden aanmelding: Het is niet origineel, maar simpel weg omdat, ik van thrillers houd. Helaas soms heb je minder goede verhalen in handen, maar soms ook goede. Ik hoop met  Kind 39 verrast te worden, zodat ik positieve reacties kan melden. Hoewel de hoofdpersonage fictief is is er een overeenkomst met mij. Ook ik krijg mijn gewicht niet onder controle. En de vraag hoe belangrijk het is om als kind de liefde van je ouders te ontvangen zal zeker essentieel zijn in je verdere leven. Ik ben benieuwd hoe het verhaal  Kind 39 je voor die vraag stelt.

Lezer 6: Jetske, 48 jaar
    Ik houd van gruwelboeken en dit boek klinkt heel intrigerend.

Lezer 7: XKellllyyyy, 24 jaar
    Ik heb net de achterflap gelezen en het spreekt me wel enorm aan. Een Italiaanse schrijver is niet zo bekend bij ons. En ik waag heel graag mijn kans om haar te leren kennen.

Lezer 8: Lies Oosterhoff, 50 jaar
    Het lijkt me een super spannend boek omdat het om meerdere lijken gaat. Dat vraagt om een speurtocht. Waarschijnlijk met veel wendingen in het verhaal. Misschien wordt de speurneus zelf nog slachtoffer? Lijkt me een boeiend boek. Ik laat me graag verrassen.

Lezer 9: Britt1989, 29 jaar
    Dit boek spreekt mij aan omdat het vernieuwend klinkt. Ik heb allang geen goede thriller meer gelezen, deze klinkt goed. Dus ben heel erg benieuwd.

Lezer 10: Zohra, 66 jaar
    Ik wil aan deze leesclub deelnemen omdat  Kind 39 mij roept. Het duo Theresa en Massimo lijkt me een uitzonderlijk duo ….de ene die haar geheugen lijkt te verliezen en de andere onervaren. Vullen ze elkaar aan en kunnen ze de misdaad oplossen? En wie /wat is / betekent  Kind 39. Verder hou ik wel degelijk van gruwel en die lijk ik dan in dit boek te vinden. En normaal zijn bergdorpen om een mooie vakantie door te brengen maar hier gaat het er dan wel anders aan toe. Kunnen we in de ziel kijken van de moordenaar…of is het een moordenares.

Lezer 11: honingbol, 46 jaar
    Ik wil mij graag aanmelden voor de leesclub van  Kind 39. Het boek klinkt heel erg spannend en speelt zich ook nog in mijn favoriete land af! Ik ben er heel nieuwsgierig naar.

Lezer 12: justine, 61 jaar
    Een debuut is altijd een mooie uitdaging, en verder ben ik heel benieuwd hoe je met gaten in je geheugen, gruwelijke moorden kunt oplossen. Zeker als je assistent het nog moet leren.

Lezer 13: Danielle, 49 jaar
    Ik zou heel graag eens mee willen doen bij een leesclub van ThrillZone.  Kind 39 staat al geruime tijd op mijn ‘wil ik lezen’ lijstje.

Lezer 14: Dayenne, 31 jaar
    De beschrijving heeft mij heel nieuwsgierig gemaakt naar dit boek. Ik ben gek op dit type boeken en zou daarom dit boek graag lezen en ervaringen uitwisselen in de leesclub.

Lezer 15: Gea Krikken-Elzing, 51 jaar
    Toen ik de titel las werd ik al nieuwsgierig, toen ik ook nog las waar het boek over ging was mijn eerste reactie: Die wil ik lezen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het achtennegentigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Kind 39, geschreven door  Ilaria Tuti, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Xander Uitgevers.

Nog nooit een boek geschreven en direct na de lancering van je debuut vergeleken worden met auteurs als Luca D’Andrea, Pierre Lemaitreen Franck Thilliez, dat overkwam de Italiaanse  Ilaria Tuti.  Een vergelijking waar ze trots op mag zijn en dat ook is. Voor de redactie aanleiding om dit boek door de leesclub te laten lezen en daar was hetzelfde enthousiasme te bespeuren.

‘Ik kijk al een hele tijd uit naar dit boek. De cover en titel zijn uitdagend en vragen om de inhoud te lezen. Daarnaast ben ik benieuwd naar deze onbekende auteur’, liet  Ant ons via haar inschrijving weten. En ook  Wendy was nieuwsgierig geworden: ‘Ik ben erg benieuwd naar dit boek. Het staat op het lijstje van boeken die ik graag wil lezen. Ik zou dit boek graag willen bespreken met de leesclub’. Gea Krikken-Elzing haar besluit was zo genomen: ‘Toen ik de titel las werd ik al nieuwsgierig, toen ik ook nog las waar het boek over ging was mijn eerste reactie: Die wil ik lezen’.

Dat belooft weer genoeg voor een goede leesclub…

Na het lezen werden de meningen wat meer genuanceerd, zoals  Wendy liet weten: ‘Ik vond het op zich wel een boeiend verhaal maar kon er wel heel moeilijk inkomen. Het verhaal maakte me gelukkig nieuwsgierig genoeg om te blijven doorlezen. Op een gegeven moment wist het verhaal me wel te pakken en zat ik echt in het verhaal, maar dit heeft wel meer dan 100 pagina’s geduurd. Voor  Lieke bleken de personages belangrijk te zijn: ‘Gedurende het verhaal ga je Teresa steeds beter leren kennen, krijg je een kijkje in haar geest, haar gevoelens. Je maakt haar angsten mee voor haar ziekte en daarin groei je mee.’ Tenslotte vatte  Britt1989 het boek wel het best samen: ‘Ik vond dat te plot in het begin langzaam op gang kwam, wist niet wat ik moest verwachten. Daarna bouwde het op en werd het super spannend. Heel apart geschreven, een boek wat je niet snel vergeet’.

Maakt je deze korte impressie al nieuwsgierig? Dan lekker met ons meelezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Britt1989:
    De cover spreekt aan, duister en laat je fantaseren over het verhaal. Het ziet er spannend uit. Ik heb nog niks gelezen van deze auteur. Dus ben heel benieuwd. Ik heb de achterkant gelezen en het lijkt mij heel spannend.

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Ik heb het ebook binnen, maar voor de cover heb ik op de site gekeken en het is een uitgeleefde oude kamer met tralies voor het raam, dus erg mistroostig. De auteur ken ik niet dus ik heb haar even gegoogeld en ze is Italiaans en bij Goodreads zag ik voornamelijk Italiaanse titels en 1 Engelse titel voorbijkomen dus ik neem aan dat dit haar eerste boek is wat is vertaald in het Nederlands. Ik ben heel benieuwd en ik hoop vooral dat hij al spannend is vanaf het begin en dat het niet erg lang duurt voordat ik in het verhaal zit.

Citaat Dayenne:
    De cover ziet er mysterieus uit, dat past goed bij een thriller. Het maakt mij in ieder geval nieuwsgierig naar de inhoud! Ik ken de auteur niet, dus ik heb niet echt verwachtingen. Ik laat me graag verrassen. Ik verwacht veel spanning en ik hoop op een meeslepend verhaal, met onverwachte wendingen.

Citaat Ant:
    De cover lijkt niet veelzeggend. Juist daarom ben ik nieuwsgierig naar de inhoud. Xander uitgeverij staat bekend om goede boeken. Dit keer laat ik mij eens niet leiden door de cover.
    De auteur is onbekend voor mij. Leuk dat er een foto op de achterflap staat. Zo heb ik in ieder geval een beeld van de auteur. Mijn verwachtingen liggen hoog. Ik kijk al een tijdje uit naar dit boek. Ik hoop dat ik direct het verhaal wordt ingezogen en lange tijd in het ongewisse blijf wie de dader is. Dan kan ik rekenen op een paar mooie, spannende leesuren.

Citaat honingbol:
    Ik vind de cover erg mooi. Donker en onheilspellend. Mysterieus ook, ik ben heel benieuwd wat er zich in deze kamer heeft afgespeeld. In combinatie met de titel verwacht ik een verhaal dat zich afspeelt in een kindertehuis. En dan niet eentje waar het allemaal lief en schattig is zeg maar. Hopelijk zit ik niet helemaal fout met mijn idee, dat zou wel even schakelen zijn als het straks een compleet ander verhaal blijkt te zijn. Ik ken de auteur niet, dus ik heb ook geen verwachtingen bij haar schrijfstijl. Ik laat het op mij afkomen.

Citaat Zohra:
    In een boekhandel zou mijn oog hier onmiddellijk op vallen. Mysterieus, donker, sombere uitstraling met dan het witte venster en daarboven in grote letters KIND 39. Verder alleen een sober bed…Is dit in een inrichting? Op de achterflap een foto van de auteur samen met enige informatie over het verhaal en…misschien ook de hint dat dit wel nog eens een vervolg zou kunnen krijgen. Als je de rood gedrukte tekst leest.
    Ik laat me volkomen verrassen door haar want ik heb nooit iets van haar gelezen. Ik hoop op een boek vol met spanning en mysterie want toen ik de inschrijving zag met de cover en de titel had ik het gevoel dat dit boek echt iets voor mij was.

Citaat XKellllyyyy:
    Een duistere cover. Lijkt me wel eng en spannend. Ik verwacht een leuk en vlot geschreven verhaal. Een verhaal dat niet ingewikkeld is met 1000 en één personages

Citaat Thrillreader:
    Het is in een typisch thrillerstijl weergeven. Donkere kleuren en een raam. De frisse kleur in de titel springt er daardoor uit. Toch vind ik de voorzijde druk overkomen. De keuze van het grote lettertype in de teksten/titels vind ik niet met elkaar in verhouding staan. Met name de bovenaan gedrukte zin komt bij mij wat tussen gepropt over.
    Op de achterzijde staat een leuke glimlachende vrouw afgebeeld. Meestal kijken de auteurs vrij serieus. Er staat behoorlijk veel tekst, maar de introductietekst is in mat grijs waardoor de omslag niet te vol overkomt. De tekst ‘wie durft te kijken in de donkerste ziel…’ het wekt nieuwsgierigheid naar het verhaal. Dit wordt voor eerste kennismaking met een boek van haar hand. Bij een thriller verwacht ik een verhaal zonder dat het een moment in het lezen verslapt. Niet eentoning, maar vol met spanning en mysterie met uiteindelijk een goed afgesloten plot.

Citaat Wendy:
    De cover ziet er zeker wel interessant uit. Vooral in combinatie met de titel maakt het wel erg nieuwsgierig naar waar het over gaat. Ik zou het boek in de winkel ook zeker wel oppakken. De auteur ken ik nog niet. Ik lees op de achterkant dat het haar debuut is en dat ze wordt vergeleken met o.a.  Sandrone Dazieri dus ik ben heel erg benieuwd!
    Ik leg mijn verwachtingen van het boek niet te hoog, het is een debuut, en anders gaat het straks heel erg tegenvallen. Ik verwacht wel een spannend verhaal met een interessante hoofdpersonage. Vooral dat haar brein haar in de steek gaat laten maakt mij erg nieuwsgierig naar het verhaal.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat AT:
    Op pagina 59 wel een mooie gedachte waardoor je weer door wilt lezen. Teresa zegt tegen zichzelf: ‘Laat je herinneringen los’, nadat ze het Valent-gezin bezocht heeft.
    Ik ben bij hoofdstuk 10 en voorlopig ontwikkelt het boek zich als een spannend boek met verschillende verhaallijnen en een interessante hoofdpersoon (Teresa). Dus voorlopig is dat zeker conform verwachting.

Citaat justine:
    Tot dusver geen citaten, maar wel dat het een fijne leesstijl is, bijna poëtisch, heel mooi. Dat maakt het lezen nog leuker.Tot nog toe bevalt het wel ….. pag. 54

Citaat Jetske:
    Ik ben al over de helft van het boek. Het leest makkelijk, fijne korte hoofdstukken wat de snelheid van het verhaal ten goede komt. Geen ellenlange uiteenzettingen van een enkel detail. En het verhaal boeit! Heerlijk boek tot nu toe.

Citaat Danielle Henssen:
    Ben inmiddels bij hfst 20 en het is een duister verhaal. In principe drie verhalen die langzaam in elkaar gaan samenvloeien. Mooie poëtische schrijfstijl die warm maar ook soms kil aanvoelen.
    Enkele intrigerende quotes
    ‘De School verlangt toewijding, en toewijding vereist enige opoffering van je eigen vrijheid, ook die van denken. Vind je ook niet?’
    ‘Er gaan elke dag mensen dood, prentte Teresa zichzelf in. Het was leven in een andere vorm. Toch was het lastig om daar getuige van te zijn. Het betekende dat je zelf van je ademhaling kon genieten, terwijl iemand anders treurde om degene die was opgehouden met ademen. Onontkoombaar en wreed, de mens.’
    ‘De eenzaamheid was een discrete huisgenoot die nooit binnendrong in de ruimtes en alles liet zoals het was. Ze had geen geur en geen kleur. Het was een afwezigheid, een entiteit die alleen te benoemen was dankzij haar tegenpool,’

Citaat Lieke:
    De schrijfstijl is voor mij echt even wennen. De auteur put zich uit in poëtische beschrijvingen en soms zitten daar mooie vondsten tussen, maar even vaak komt het gekunsteld, overdadig over.
    De eerste hoofdstukken vond ik daarom wat “wollig” verteld, terwijl er toch een behoorlijk gruwelijke moord is gepleegd. Daarnaast vind ik dat de hoofdcommissaris wel érg snel een daderprofiel opstelt. Maar goed, daar kan meer aan ten grondslag liggen.
    Deze beschrijving van het nachtelijk mortuarium trof me.
    “De stilte nam het laagje normaliteit weg en legde de kern bloot: die van een verlaten eindpunt.” Pag. 43

Citaat Lies Oosterhoff:
    Geen opmerkelijke citaten gezien. Ja, het is afwisselend van het ene onderwerp/persoon naar het andere. Leuke afwisseling.  Ik kwam een voor mij onbekend woord tegen. Namelijk vergulde friezen. Ik heb het geprobeerd om op te zoeken. Ik kom niet verder als de inwoners van mijn buurprovincie. Friezen! Maar dat wordt hier natuurlijk niet bedoeld. Dus als iemand mij uit kan leggen wat friezen zonder hoofdletter zijn? Graag!
    Verder een erg leuk verhaal tot nu toe.

Reactie Lieke:
    friezen zijn driehoekige ornamenten, veelal bij oude gebouwen, bovenaan een gevel.
    Een fries is in de kunstgeschiedenis en archeologie de term voor iedere uitgebreide, verhalende voorstelling van mensen, mythologische figuren en/of dieren binnen een duidelijk kader. Friezen hebben vaak een decoratieve functie en kunnen op velerlei wijzen en in vele materialen zijn vervaardigd. Zie Wikipedia Fries, kunst.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Kind 39 is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  98ste  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,67 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Kind 39  van   Ilaria Tuti geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,53
    2. Plot: 7,53
    3. Leesplezier: 7,77
    4. Schrijfstijl: 7,53
    5. Originaliteit: 8,03
    6. Psychologie: 7,60

Gemiddelde puntenwaardering: 7,67

Citaat AT:
    Gisteren heb ik  Kind39 uitgelezen en met heel veel plezier. Een van de redenen dat ik het zo’n goed boek vond was dat de karakters inderdaad een ontwikkeling doormaken. Althans de relatie tussen de karakters. De beide hoofdpersonen, Teresa en Massimo, veranderen zelf niet veel, maar we leren ze wel iets beter kennen en m.n. de relatie tussen beiden evolueert in een relatie met wederzijds vertrouwen.
    De schrijfstijl past ontzettend goed bij het boek waarbij de natuur ook een belangrijk ‘karakter’ is. De indrukwekkende omgeving waarin dit boek zich afspeelt wordt poëtisch omschreven en dat mooie taalgebruik gebruikt de auteur vervolgens ook om meer alledaagse zaken te beschrijven. Dat gaat mooi vloeiend in elkaar over.
    De schrijfstijl deed me enigszins denken aan  Paolo Cognetti in  De acht bergen. Ook een Italiaanse schrijver die de natuur onderdeel maakt van zijn schrijfstijl en verhaal.
    Beoordeling: 7,33

Citaat justine:
    Geweldig plot, echt super. Het plot is mooi, wordt goed opgebouwd en gaat heerlijk onder je
    huid zitten. Nee dus, dit einde geheel niet verwacht… Het verhaal had mijn volle aandacht, het boek was moeilijk weg te leggen. Een prachtige schrijfstijl, soms misschien wat wollig maar het paste perfect in het geheel. Een heel realistisch verhaal, met een prachtige profiler
    Beoordeling: 9,00

Citaat Danielle Henssen:
    De karakters ontwikkelen wel enigszins maar niet in grote sprongen. Er wordt wel wat meer uitleg gegeven over de ‘ziekte’ van Teresa maar dat is nog maar mondjes maat. De andeee personages blijven een beetje hangen in waarbij het dus voornamelijk draait om het wel en wee van Teresa.Nou, ik vind de 4 kinderen wel interessant zij maken toch het verhaal net iets spannender. De personage zijn zo passend gemaakt in het verhaal dat er weinig veranderd moet worden.De schrijfstijl is op sommige momenten heel beeldend waarna je vervolgens dan weer in een soort van wazige omschrijving valt waarbij je dan even de aandacht kwijtraakt.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Plot is erg onverwacht. Ik had dit in ieder geval niet voorzien. Het werd heel subtiel gedaan. Heel vaak heb je al vroeg door hoe het ongeveer gaat eindigen, maar bij dit verhaal had ik geen enkel idee en dan is het echt een eureka moment. Zoals al eerder aangegeven heb ik het echt niet zien aankomen.
    Ik heb geen enkele keer over pagina’s heen gelezen of doorgebladerd. Dit doe ik als ik informatie of stukken tekst tegenkom die ik totaal niet interessant of overbodig vind. Bij dit boek had ik dit helemaal niet. Ik vond de schrijfstijl erg lekker lezend.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Zohra:
    Naarmate het boek vordert krijg je een betere kijk op het karakter van Teresa. Ze lijkt te groeien, ze gaat helemaal op in haar werk maar laar je ook meekijken in haar privéleven. Ze laat steeds meer van haar gevoelens zien, haar zwakke kanten. En Massimo krijgt steeds meer zelfvertrouwen naar het einde toe.
    Teresa is empathisch, een mooie vrouw die ondanks haar tekortkomingen, haar ziekte de strijd met het kwade aangaat en niet van opgeven wil weten. Ditmaal geen jonge, knappe, blonde commissaris maar een oudere, zieke commissaris die zichzelf enigszins verwaarloost.
    Een personage dat ik graag zie terugkeren in vervolgverhalen.
    De schrijfstijl is indrukwekkend. Je waant je in het dorpje, in het bos. Je ziet alles zo voor je. Zelfs de gruwel is mooi beschreven…mag ik dat wel zeggen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Ant:
    Teresa is degene die de meeste ontwikkelingen maakt. Zij is echt de rode draad qua karakters in het geheel. Ze opent zich steeds meer naar de lezer toe. Ik vond het jammer dat Massimo zo’n oppervlakkig karakter heeft. Hij komt nu wat sullig over. Hierin had meer ontwikkeling in gemogen wat mij betreft. Het komt nu te weinig uit de verf. De kinderen vond ik wel een hele boeiende. Toch was Teresa de favoriet omdat zij de meest belangrijke rol had in het verhaal. De schrijfstijl past bij het verhaal. Ze weet de gebeurtenissen en omgeving goed in elkaar te verweven. Het is een beeldende schrijfstijl. Dit geeft het verhaal net dat beetje meer.
    Beoordeling: 6,83

Citaat honingbol:
    Ik vond het plot erg goed gevonden. Ondanks dat het al snel duidelijk werd in welke hoek de dader gezocht moest worden bleef het toch boeien en spannend. Wel vond ik het hier en daar wat te ‘makkelijk’. Opeens kwamen ze weer achter zaken waar nog eerder niemand aan had gedacht. Beetje te toevallig zeg maar. Maar ook dit stoorde mij niet dusdanig dat ik niet verder wilde lezen.
    Ik vond het verhaal op het einde rond kind 39 erg ‘mooi’. Zonder er teveel van weg te geven, ik had echt ook met hem te doen. Knap dat ze ook de dader zo’n menselijk gezicht wist te geven. Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Ik wilde de hele tijd doorlezen om te zien hoe het verhaal zich zou gaan ontwikkelen. Het is prettig en toegankelijk geschreven. Geen ingewikkelde verhaallijn. Ik zou het boek een thriller noemen. Kan ook eigenlijk niet anders toch?
    Beoordeling: 7,83

Citaat Thrillreader:
    Naar mijn idee groeit alleen de personage Massimo. Hij leert de kneepjes van het vak als agent. Het kweken van mensenkennis om o.a. een profiel op te kunnen stellen. De beweegredenen van een persoon. Zo ook het er achter komen wat de motieven van een verdachte zijn. Wat wil hij of zij bereiken.
    Teresa is een getormenteerd, ondanks dat kan ze heel goed in de ander inleven. Het is een vrouw met een groot hart, maar naar buiten toe laat ze een klein deel van zien. Ze stelt zich niet makkelijk open. Nee ik zou niets veranderen. De personages zijn divers.
    Het einde van de zoektocht en de epiloog had meer de stijl van drama/roman. Daardoor was ik toch aangenaam verrast, daar het een thriller is.

Citaat Wendy:
    Het verhaal werd wel goed opgebouwd en de verhaallijnen kwamen goed samen. Het had allemaal wel wat spannender en verrassender gemogen. Sommige dingen zijn te voor de hand liggend. Het einde zie je gedeeltelijk wel aankomen, maar gelukkig niet helemaal en dat zorgt er toch wel voor dat je het boek met een goed gevoel weglegt.
    Ik vond het op zich wel een boeiend verhaal maar kon er wel heel moeilijk inkomen. Het verhaal maakte me gelukkig nieuwsgierig genoeg om te blijven doorlezen. Op een gegeven moment wist het verhaal me wel te pakken en zat ik echt in het verhaal, maar dit heeft wel meer dan 100 pagina’s geduurd.
    De schrijfstijl was niet helemaal mijn ding, ik kan niet precies zeggen waar dat door komt maar het is mijn smaak niet helemaal. Bepaalde zinnen/woorden die er in stonden, beetje ouderwets kwam het over. Het leest niet lekker vlot weg.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Lieke:
    Gedurende het verhaal ga je Teresa steeds beter leren kennen, krijg je een kijkje in haar geest, haar gevoelens. Je maakt haar angsten mee voor haar ziekte en daarin groei je mee.
    Massimo blijft wat buiten beeld, maar ook hij wordt steeds duidelijker neergezet. Alle andere personages zijn gebruikt als types, om het verhaal te vertellen. Teresa boeit me, ik zou er graag eens een goed glas wijn mee gaan drinken.
    Het enige wat me verbaast, is dat ze zo buitengewoon veel weet van daderprofilering en dat ook na één plaats delict al ventileert.
    In het begin moest ik heel erg wennen aan de soms wat poëtische stijl. Ik had er moeite mee dat een gruwelijke situatie bijna omfloerst beschreven wordt. Ik miste de rauwe werkelijkheid. Maar toch boeide het verhaal en ging het passen. Ik zou een volgend boek, zeker als ze verder gaat met Teresa en Massimo, graag lezen

Citaat XKellllyyyy
    Ik vind het plot verrassend. Ik vind het leuk aan elkaar geschreven.
    Een klein beetje had ik dit einde wel verwacht, als je het verhaal volgt. Kan je al stiekem beginnen gokken.
    Ik kon het verhaal goed volgen. Het was leuk om terug in de tijd te gaan.
    Zo’n moord in de bergen heb ik nog niet veel gelezen.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Dayenne
    Ik heb zeker het gevoel dat de karakters evolueren. Teresa is een boeiend hoofdpersonage en eigenlijk het enige personage dat je echt goed leert kennen in dit boek. Ze is een ervaren commissaris die te doen krijgt met een moeilijke zaak. Daarbij krijgt ze een nieuwe collega en komt ze erachter dat ze aan een ziekte lijdt. Geen prettige dingen, maar Teresa weet zich staande te houden, de zaak op te lossen en ze weet een manier te vinden om met haar ziekte om te gaan. Knap, want Alzheimer is voor een commissaris een moeilijke ziekte voor het uitvoeren van je baan.
    Ik hoef niet iets te wijzigen aan een karakter, ik zou Massimo en de andere collega’s van Teresa wel beter willen leren kennen.
    De schrijfstijl past bij het verhaal. De auteur heeft een prettige schrijfstijl en weet de pracht van de omgeving van het gebied goed over te brengen. Het boek heeft ook een sterke opbouw die uiteindelijk alle verhaallijnen bij elkaar brengt.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Britt1989
    Ik vond dat te plot in het begin langzaam op gang kwam, wist niet wat ik moest verwachten. Daarna bouwde het op en werd het super spannend. Heel apart geschreven, een boek wat je niet snel vergeet. Ik vond het fijn lezen dus fijne structuur. Nee, ik hd dit einde niet verwacht doordat er verschillende verhaallijnen zijn, is het een onverwacht einde. In het begin vond ik het niet boeiend, kwam er moeilijk doorheen maar daarna had het mijn volle aandacht. Het was niet te moeilijk geschreven, waardoor ik niet veel hoefde te denken. Daardoor was het prettig lezen.

Citaat Lies Oosterhoff
    Natuurlijk evolueren de karakters, zeker wel in het karakter van Teresa. Ze is immers de hoofdrolspeler van het verhaal. Je krijgt een beetje een inkijk in haar persoonlijke leven. Haar ziekte en wat het met haar doet. Maar ook hoe ze als speurneus haar doel achtervolgt. Ze wordt sterker naarmate het verhaal vordert. Normaal neem je het op voor de good guy. Maar in dit verhaal neem ik het graag op voor de bad guy. Dus kind 39 zelf. Eigenlijk was ik vanaf het begin nieuwsgierig naar hem. Gewoon omdat ik aanvoelde dat er toch ook iets anders was. Helemaal aan het eind van het verhaal wist ik het zeker dat dit toch mijn favoriete personage was. Ik heb echt met hem te doen gehad hoe hij zonder liefde opgroeide. En zijn instinctieve liefde voor de natuur en kinderen. Hartverscheurend!
    Beoordeling: 8,83

Citaat Jetske
    Het verhaal was boeiend genoeg om door te willen lezen. Ik had het ook vrij snel uit. Het leest snel en makkelijk, het zou voor mij qua stijl wel ietsjes moeilijker mogen. Het lijkt namelijk eerder een YA. Verder vind ik het boek niet echt realistisch. Zoveel dingen die gebeuren in een gesloten klein dorpje waarop een commissaris gezet wordt die ziek is? Ik weet dat het fictie is maar wanneer je een realistisch verhaal neer wilt zetten dan zou ik het toch anders aanpakken. Ik vind de keuze voor een zieke rechercheur wel uniek, maar ook een beetje vreemd. Toch is er wel een goed verhaal mee neergezet. Ik zou kiezen voor een wat meer volwassen schrijfstijl.
    Beoordeling: 6,67

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 117

Leuk verslag Cees!
    Ik vond deze leesclub met dit boek geweldig om aan mee te doen. Jammer dat het boek geen plaats heeft gekregen in de Hall of Fame. Was wat mij betreft wel verdiend. Super boek!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.