Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 136: Kamer 305 Verslag leesclub Kamer 305 van Yvonne Franssen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #24216 |

Leesclub 136,  Kamer 305   –  Yvonne Franssen

Inleiding

Het verhaal:Kamer 305

“Pas na tweeën ‘s middags werd ik weer wakker. Mijn hele wezen schreeuwde om Martijn, maar hij had niets meer van zich laten horen en wat zou ik moeten zeggen? Toch graai ik nu met wild kloppend hart naar mijn telefoon. Het appje is echter van Corine.
    Hoe lang moet ik mijn nieuwsgierigheid nog bedwingen? Serieus Kim, ik maak me zorgen. Wat is er aan de hand?

Wat is er aan de hand? Absoluut een goeie vraag. Dat zou ik ook wel willen weten. Het lijkt er sterk op dat mijn minnaar zijn vrouw heeft vermoord, mijn echtgenoot heeft geprobeerd mijn moeder te vermoorden en ik ben bang dat een van mijn cliënten onderweg is om mij te vermoorden. Meer niet. Niets om je zorgen over te maken.”

In de literaire thriller ‘Kamer 305’ raken de levens van Kim en Eva met elkaar verstrengeld tijdens hun huiveringwekkende zoektocht naar het motief achter enkele mysterieuze moorden. 

De schrijver:  Yvonne Franssen

Yvonne Franssen  heeft een grote liefde voor taal. Al sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. Ze schreef jarenlang maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen.

In 2011 verscheen haar eerste thriller  Talio, een jaar later gevolgd door De genius. In 2013 schreef ze ter gelegenheid van de Limburgse Avond van het Spannende Boek de minithriller Mysterie aan de Maas.

In 2017 maakte Yvonne met de versjesbundel  #omazegt  een uitstapje buiten het thrillergenre, waarin ze in 2018 terugkeerde met haar vierde thriller  Schaduwen. Hiermee stond ze langdurig in de top-100 met ‘populairste auteurs’ bij Hebban (zelfs twee dagen op nummer 1). In de literaire thriller  Kamer 305  raken de levens van Kim en Eva met elkaar verstrengeld tijdens hun huiveringwekkende zoektocht naar het motief achter enkele mysterieuze moorden.

Kijk voor meer informatie over Yvonne Franssen op Yvonne Franssen

De lezers:

Lezer 1: Ingridje, 55 jaar
    Ik heb nog niets gelezen van deze auteur maar korte inhoud klinkt veelbelovend.

Lezer 2: Ant, 42 jaar
    Bij deze wil ik me graag inschrijven voor de leesclub van  Kamer 305. Eerder las ik  Schaduwen  van  Yvonne Franssen, welke bij mij een goed gevoel gaf nadat ik het boek uit had. Ik hoop dat  Kamer 305  net zo’n indruk zal achterlaten.

Lezer 3: Erpi, 58 jaar
    Ik heb  Schaduwen  gelezen en ben daardoor in deze schrijfster geïnteresseerd geraakt. Daarom wil ik  Kamer 305  graag lezen.

Lezer 4: MarianneIL, 66 jaar
    De andere boeken die ik van Yvonne Franssen gelezen heb, spraken me enorm aan. Op zich al een goede reden om mee te willen doen. Als ik de korte inhoud lees, gaat het al kriebelen. Een boek vol intriges en, naar ik verwacht, plotwendingen. Eerst dacht ik: is dit alles bij elkaar niet wat ver gezocht, maar helaas zou het in het echt ook gewoon voor kunnen komen. Een goede reden voor mij om dit boek te willen lezen.

Lezer 5: Brigitta Dielman-Bleekr, 49 jaar
    Lijkt me erg spannend, en goede berichten gehoord van dit boek. Daarom doe ik graag mee aan deze leesclub.

Lezer 6: ingebrunn, 47 jaar
    Geweldig, op dit boek  Kamer 305  van Yvonne Franssen zat ik stiekem al te wachten. Ik heb er al zoveel over gehoord en gelezen dat het echt een boek voor mij is. Het fragment is meteen al mysterieus en spannend. Heel graag zou ik deelnemen aan deze leesclub.

Lezer 7: Alex Van Damme, 47 jaar
    Deze vierhoeksverhouding intrigeert mij, heel benieuwd naar wie, wat, waar, en vooral waarom. Ik ken deze auteur niet en ben dus heel nieuwsgierig naar haar.
    Na de leesclub zet ik haar boek dan heel braaf in het boekenruilkastje op het werk, wat ik met de meeste leesclubboeken doe. Zo kunnen anderen die auteurs ook leren kennen.

Lezer 8: Gerda, 64 jaar
    Ik wil dit boek graag lezen omdat ik nooit een boek van haar heb gelezen en heb hele goeie dingen gehoord over dit verhaal.

Lezer 9: Marieke-miek, 51 jaar
    Ik zie zoveel berichtjes voorbijkomen van Futuro en Yvonne, dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar haar schrijfstijl en naar dit spannende boek. Ik hou sowieso van een spannende thriller af en toe en juich het feit dat Nederlandse schrijvers en schrijfsters aan de weg timmeren om meer bekendheid te krijgen toe.

Lezer 10: moedrie, 62 jaar
    Kamer 305  lijkt mij een spannend verhaal,  met veel raadsels en angstige momenten ,ben ook wel nieuwsgierig geworden wat er aan de hand is.

Lezer 11: Anita, 56 jaar
    Ik doe graag aan de leesclub mee omdat ik gelezen heb dat Yvonne Franssen een heel goede schrijfster is en omdat ik alleen al door het zien van de cover van het boek het vermoeden heb dat het wel eens een goed spannend boek zou kunnen zijn en indien je het dan kan lezen in leesclubverband geeft dat toch altijd iets extra’s.

Lezer 12: ivonne, 51 jaar
    Het ziet er uit als een goed verhaal. Ik zou het graag willen lezen.

Lezer 13: Anneliese de Waal, 48 jaar
    Ik vind het korte verhaal op de site van de leesclub al erg spannend, ben erg benieuwd naar hoe het verhaal verder gaat, en ben erg benieuwd naar de auteur.

Lezer 14: SJMSchrijft, 35 jaar
    Yvonne Franssen is een hele goede auteur. Ze had me mooi bij de neus met  Schaduwen. Ik vnd dan ook dat de boeken van  Yvonne Franssen verplichte kost zijn.

Lezer 15: Linda Mastwijk, 55 jaar
    Ik heb al zoveel gehoord over dit boek dat ik heel erg nieuwsgierig ben geworden….
    Heb al een ander boek gelezen van Yvonne en die vond ik erg goed.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Corina

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zesendertigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Kamer 305, geschreven door Yvonne Franssen, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Futuro Uitgevers.

Twee boeken van dezelfde auteur binnen het jaar in de leesclub komt niet zo vaak voor. Yvonne Franssen maakt hier een positieve uitzondering op door in maart ’19 de resultaten van  Schaduwen  te consumeren en nu van  Kamer 305. De kans dat beide boeken door dezelfde lezers wordt gelezen en beoordeeld is te verwaarlozen dus ook moeten de beoordelingen van  Kamer 305 als op zichzelf staand worden beschouwd. Dus zijn deze 15 deelnemers ook weer onbevangen en enthousiast aan deze leesclub begonnen.

‘Ik wil dit boek graag lezen omdat ik nooit een boek van haar heb gelezen en heb hele goeie dingen gehoord over dit verhaal’, aldus een enthousiaste Gerda. Ook Marieke-miek laat zich niet onbetuigd bij het aanmelden: ‘Ik zie zoveel berichtjes voorbijkomen van Futuro en Yvonne, dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar haar schrijfstijl en naar dit spannende boek’. En Anita: ‘Ik doe graag aan de leesclub mee omdat ik gelezen heb dat  Yvonne Franssen  een heel goede schrijfster is’.

‘Het plot vind ik goed en spannend opgebouwd, heel erg goed in elkaar gezet. Nee ik had dit einde niet aan zien komen’, aldus een tevreden moedrie. Ook MarianneIL liet positieve woorden achter: ‘Schrijfstijl is kort en krachtig, realistisch en beeldend. Voor zo ver ik ze nog niet gelezen heb, ga ik zeker haar andere boeken lezen’.  En tenslotte het woord aan Alex Van Damme: ‘Ik vond de schrijfstijl zeer toegankelijk, en geschreven voor elke Nederlandstalige, er waren geen typisch Nederlandse of Vlaamse woorden. Het was voor mij hard, geloofwaardig en creepy tegelijk’.

Laat ons maar, ondertussen genietend van de koffie, ook met jullie de overige reacties door gaan lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Gerda:
    Heel eerlijk gezegd spreekt de cover mij niet zo aan, een beetje een nietszeggende foto. Het was misschien wel de reden waarom ik aarzelde of ik mee wilde doen. Maar toen ik wat recensies las werd ik meteen enthousiast.
    Van de auteur heb ik nog niks gelezen dus ik ben reuze benieuwd naar haar!
    Mijn verwachting is door wat ik in de media heb gelezen best wel hoog, ik verwacht een echte pageturner!

Citaat moedrie:
    Op de voorkant zie je een donkere parkeerplaats maar met de titel Kamer 305 is het misschien van een tehuis. Er staan van 2 recensies een mening over het boek wat je wel nieuwsgierig maakt. Heb nog niet eerder een boek van deze schrijfster gelezen.
    Ik verwacht een vlot geschreven spannend verhaal De achterkant heb ik niet kunnen zien.

Citaat Erpi:
    De cover vind ik niet heel sprankelend, eerder een beetje triest en somber: drukt verlatenheid, eenzaamheid uit? Ik heb  Schaduwen  gelezen, dat beviel me wel. Ik lees ook over dit boek weer mooie recensies. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.

Citaat Ant:
    Eerder dit jaar las ik  Schaduwen  van  Yvonne Franssen. Dit boek vond ik dermate intrigerend en psychologisch in elkaar gezet, dat ik benieuwd ben of ze dit (in ieder geval) kan evenaren met  Kamer 305. Ik verwacht van Yvonne weer een snelle pen die ook nog eens vlot zal lezen.
    Ik verwacht een spannend verhaal met een verrassende climax. Daarnaast hoop ik dat de hoofstukken afwisselend verteld worden vanuit de personages, zodat ik heerlijk mag mee denken wie de dader is en wat de reden van de gebeurtenis is. Als het net zo geschreven is als  Schaduwen  verwacht ik dat het boek zal lezen als een trein en dat ik met een tevreden gevoel het boek zal dichtslaan.

Citaat Linda Mastwijk:
    Beetje duistere, donkere cover, ook wel intrigerend. Zie in 1e instantie niet zo wat de cover met de titel te maken heeft, maar dat zal misschien tijdens het lezen wel duidelijk worden. Ik ken Yvonne al, daarom heb ik mij ook ingeschreven voor deze leesclub.
    Heb al Talio en De genius gelezen (wel al een tijd geleden), dus ben ook erg benieuwd naar dit boek.  Schaduwen  heb ik ook thuis liggen maar nog niet gelezen. Verder ben ik ook een grote fan van haar gedichtjes! Ik verwacht een goed geschreven en spannend verhaal! Ik denk dat ik hierin niet teleurgesteld word.

Citaat ingebrunn:
    Je ziet een lege parkeerplaats wat op mij heel mysterieus en wat beangstigend overkomt. De titel in het geel-wit is heel opvallend en erg opvallend. Het is voor mij het eerste boek van  Yvonnen Franssen  en stap er blind in. Na het lezen van de achterflap verwacht ik een heel spannend boek

Citaat ivonne:
    De cover is volgens mij een parkeerplaats, dus verwacht een verhaal waar dit een rol in speelt. De cover is niet erg spannend, nu zegt dat niets. Ik las ooit een boek met een prachtige cover, wat heel erg tegenviel. Don’t judge the book by his cover, is het gezegde toch? Ik las verscheidende berichten over Yvonne in mijn facebook groepen, waardoor ik erg nieuwsgierig ben naar wat het boek gaat brengen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat MarianneIL:
    Het boek leest lekker vlot, mede door de afwisseling in perspectief en korte hoofdstukken.
    Ook de dagaanduiding is prettig. Wel moest ik even wennen aan de stukjes van Eva die in het verleden plaatsvinden. Maar gelukkig had ik dat snel in de gaten.
    Dit weekend “moet” ik eerst even een ander boek lezen, vanaf maandag weer verder in  Kamer 305 (heb er nu al zin in!).

Citaat SJMSchrijft
    Opvallende zin: “Het eerste wat me opvalt als ik uitstap is de stilte. Het tweede is de omgewoelde aarde die de aanwezigheid van wilde zwijnen aantoont.” ~ pag. 55 (E-Pub versie), wat zou de schrijfster hier nog meer mee bedoelen?
    Opvallend citaat: “ ‘Als ik zeg dat ik de energie van mijn donor kan voelen, bedoel ik eigenlijk dat het net is alsof ik haar ben en zij mij…’ ” ~ pag. 146 en 151 (E-Pub versie), ennnn… we krijgen een wel heel creepy insteek. Think about it…
    Natuurlijk ben ik al druk aan het speculeren waar het naartoe zal gaan. We weten allemaal dat we het op dit punt toch nog niet goed hebben (Nu op de helft) Maar het is heel logisch dat Kim Martijn verdenkt en Martijn Kim begint te verdenken.

Citaat Corina:
    Ben nog niet zo ver in het boek maar tot nu toe nog geen citaten of spelfouten tegen gekomen. Het begin moet je even inkomen, vooral de wisseling tussen heden en verleden. De dagaanduiding maakt het wel wat gemakkelijker. Spanning begint zich langzaam op te bouwen wat er voor zorgt dat het boek blijft trekken. Ik ben vooral benieuwd naar de ontwikkelingen tussen Kim en Martijn.

Citaat Marieke-miek:
    Ik ben ongeveer op de helft en geen gekke dingen tegengekomen, maar ook geen bijzondere citaten gemarkeerd. Van de verhaallijn had ik me niet echt een voorstelling gemaakt, maar het heeft best veel personages en er gebeurt een hoop. Ze maken het zichzelf allemaal lekker moeilijk en het feit dat er nog een anoniem personage het woord krijgt maakt het mysterie compleet. Lekker om te lezen tot nu toe.

Citaat Anita:
    Ik vind de volgende beeldspraak wel heel beeldend: ‘Mijn hoofd staat op springen. Woedende barbaren slaan met mokerhamers tegen de binnenkant van mijn schedel. Lompe reuzen met zware laarzen aan hun enorme voeten doen een dansje op mijn hart.’ (pag. 73). Met deze beeldspraak onderstreept  Yvonne Franssen  het verpletterende effect dat de uitzending heeft op Kim. Ik had vooraf geen specifieke verwachtingen. De verhaallijn ontwikkelt zich zoals je dat mag verwachten in een goede thriller.

Citaat Aneliese de Waal:
    Ik vind de verschillende personen in het boek erg leuk, ik vind de verhaallijn erg goed, je wil blijven lezen. Een erg spannend boek om te lezen. Ik ben nog niks storend tegen gekomen.
    Vind het boek bijzonder prettig om te lezen.

Citaat Alex Van Damme:
    De verhaallijn ontwikkelt zich zoals je ook verwacht.

Citaat Ingridje:
    Tot hiertoe geen opmerkelijke citaten, spellings- of grammaticale fouten tegengekomen.
    De verhaallijn verloopt soepel, het verhaal bouwt zich mooi op. Ik ben benieuwd naar de ontknoping.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Kamer 305  is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  136ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,28  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Kamer 305  van  Yvonne Franssen  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,33
    2. Plot: 8,27
    3. Leesplezier: 8,47
    4. Schrijfstijl: 8,17
    5. Originaliteit: 8,10
    6. Psychologie: 8,37

Gemiddelde puntenwaardering: 8,28

Wat vindt Yvonne Franssen van deze leesclub?

Na het verschijnen van mijn 4e thriller  Schaduwen  in augustus 2018 kreeg ik voor het eerst te maken met het fenomeen leesclub. Ik vond het superspannend. Maandenlang (en in het geval van  Schaduwen  zelfs jarenlang) heb je in de beslotenheid van je eigen gedachten aan een manuscript gewerkt, en dan ineens gaan anderen het verhaal lezen en beoordelen. Zenuwslopend!

Maar  Schaduwen  kreeg mooie recensies en de diverse leesclubs bleken best gezellige én leerzame aangelegenheden te zijn, dus ik keek vol vertrouwen uit naar de start van leesclub 136 waarin  Kamer 305 gelezen en beoordeeld zou worden.

Onder het kopje ‘voor het lezen’ spraken de lezers hun verwachtingen uit, en ik las mee. Waar de een erg enthousiast was over de cover noemde iemand anders de omslag niet echt in het oog springend. Oef. Mijn mooie cover, mijn trots! Gelukkig waren de meeste meningen overwegend positief.

Met betrekking tot het verhaal zei een van de lezeressen het volgende: “Eerder dit jaar las ik  Schaduwen  van  Yvonne Franssen. Dit boek vond ik dermate intrigerend en psychologisch in elkaar gezet, dat ik benieuwd ben of ze dit (in ieder geval) kan evenaren met  Kamer 305.”

En daarmee was wat mij betreft de toon gezet. Want dat is natuurlijk waar het om gaat.

De lezers gingen van start en hun leeservaringen en beoordelingen boden me zowel geweldige complimenten als stof tot nadenken. Op het moment dat ik dit stukje schrijf zijn bijna alle beoordelingen binnen en ik kan niet anders dan heel tevreden zijn.

Dank je wel ThrillZone en deelnemers voor opnieuw een fijne leesclubervaring!

Getekend:  Yvonne Franssen.

Een impressie van de antwoorden die  Yvonne Franssen  gaf op lezersvragen:

Anneliese de Waal vraagt:
    Waar heb je de inspiratie vandaan gehaald om het boek te schrijven?
    Groeten Anneliese.

Yvonne Franssen antwoordt:
    Hoi Anneliese, ik ben begonnen met een heel ander idee in mijn hoofd. In eerste instantie was het mijn idee om Kim met diverse verschillende mannen te laten daten en dan dan op enig moment zou blijken dat die mannen daarna iets ernstigs overkomen was. Maar dat vond ik een beetje een mager verhaal. Op enig moment kwam ik op het orgaantransplantatie-idee (ik ben overigens een groot voorstander van donorregistratie) en toen ontstond al schrijvende het verhaal wat je nu aan het lezen bent.

SJMSchrijft vraagt:
    Je snijdt een opmerkelijk onderwerp in je verhaal aan, welke tegelijkertijd sinister te denken geeft. (Donor) Hoe zie jij het, wanneer iemand de organen van een ander krijgt? Ben je het eens met de gearceerde regels in het omschreven boek van Eva, denk je ook dat je een stukje van elkaar kunt worden?

Wat betreft het overdragen van een stukje persoonlijkheid bij orgaantransplantatie, ik weet het niet. Ik heb zelf natuurlijk ook het boek  Het geheugen van het hart  gelezen, en de verhalen die daarin staan lijken voor zicht te spreken in die zin dat je de neiging hebt om te denken dat inderdaad een stukje persoonlijkheid van de donor mee ‘over’ gaat. Toch vind ik dat lastig te geloven. En hoe dan ook vind ik het geen reden om géén donor te willen zijn of (stel dat dat aan de orde was) een orgaan te willen ontvangen.
    Ik weet niet of we ooit met zekerheid de theorie kunnen bevestigen of weerleggen, tot die tijd is het in ieder geval een intrigerende gedachte.

Corina vraagt:
    Hoi Yvonne, de trailer bij het boek vond ik erg leuk wat ook meteen een idee van het boek geeft. Is er een mogelijkheid dat het boek verfilmd wordt en komt er eventueel een vervolg op?

Uiteraard zou ik niets liever willen dan dat het boek verfilmd wordt, maar vooralsnog hebben zich geen gegadigden gemeld! Maar, verfilming of niet, er gaat geen vervolg komen. Het volgende boek zal opnieuw een op zichzelf staan verhaal worden.

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Yvonne Franssen, klik hier

Citaat Gerda:
    Voor mijn gevoel evolueren de meeste personen in het boek de positieve kant op. De persoon die cursief in het boek naar voren komt glijdt af naar nog “enger”, die heeft echt een zieke geest! Mijn favoriet is denk ik wel Eva, wat zij heeft mee moeten maken in haar jeugd en dan gaandeweg het verhaal moet inzien dat ze zich weer “vergist” heeft. Toch zet ze door om de waarheid naar boven te krijgen, goed zo meisje! De schrijfstijl vond ik prima, begrijpelijk Nederlands met steeds een kijk op het verhaal door de ogen van een ander persoon. Het maakte voor mij dat ik door wilde lezen! De schrijfstijl kan ik het best omschrijven als meeslepend want ze sleurde me in het verhaal!
    Beoordeling: 8,50

Citaat moedrie:
    Het plot vind ik goed en spannend opgebouwd, heel erg goed in elkaar gezet. Nee ik had dit einde niet aan zien komen. Ja, ik vond het een boeiend verhaal, had moeite om te stoppen met lezen. In het begin was het even wennen maar daarna leest het zo makkelijk en ontspannend dat je gewoon door wilt lezen.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Anita:
    De karakters evolueren inderdaad. De angst, de onzekerheden, het wantrouwen maken bij de verschillende personages plaats voor positievere karaktereigenschappen. Aan het eind van het verhaal staan de personages er echt en stijgen sommige zelfs boven zichzelf uit. Mijn favoriete personage is Eva. Wat een parcours moet deze jonge vrouw niet afleggen zeg! Zij krijgt heel wat te verwerken. Haar pijnlijke verleden, haar gevoel van eenzaamheid, keer op keer wordt ze op de proef gesteld, zie je haar worstelen om haar leven op de rails te krijgen. Ze krijgt het niet op een blaadje, maar blijft moedig en blijft vertrouwen stellen in de mensen om haar heen. De schrijfstijl past perfect bij dit soort verhaal. Hoewel het verhaal in het heden speelt, past het perfect dat we Eva een tijdje meemaken in het verleden. De snelle perspectiefwissels maken dat we op elk moment op de hoogte zijn van de acties van alle protagonisten.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Marieke-miek:
    ik vond het plot sterk en verrassend. Goed opgebouwd en ook verrassend. Er worden verschillende dingen duidelijk. Alleen de dader had ik snel in de gaten, de andere dingen bleven me verbazen. Door de korte hoofdstukken en wisselingen van perspectief bleef het constant boeien. De schrijfstijl paste uitstekend bij het verhaal, vlot en prettig. Een spannende thriller, met goede opbouw, bijzondere personages die het zichzelf niet makkelijk maken door de diverse geheimen die ze hebben.
    Beoordeling: 8,00

Citaat MarianneIL:
    Ja, vooral Eva evolueert (de anderen ook wel, maar minder). Vanuit haar onzekerheid en moeilijkheden weet ze de juiste beslissingen te nemen. Mijn favoriet is Eva, omdat zij veel te verwerken heeft gehad, maar er sterk uitkomt. Korte hoofdstukken, steeds met wisselend perspectief. Dat houdt de vaart in het verhaal. Schrijfstijl is kort en krachtig, realistisch en beeldend. Voor zo ver ik ze nog niet gelezen heb, ga ik zeker haar andere boeken lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Corina:
    Erg goed opgebouwd plot, voldoende spanning. Opbouw was goed, je wordt door verschillende vragen heel geleid. Ik had wel bepaalde vermoedens maar toch zaten er voldoende verassingselementen in. Verhaal was boeiend. Vooral de wisseling ver personages zorgt ervoor dat je je aandacht erbij moet houden. Schrijfstijl is prettig, vooral de korte hoofdstukken leest gemakkelijker weg, realistisch en aangrijpend.
    Beoordeling: 8,92

Citaat Anneliese de Waal:
    Kamer 305  is geschreven vanuit vier personen, Kim, Martijn, Eva en de, in het begin nog, onbekende moordenaar. Eerst wordt een kort hoofdstuk gewijd aan Eva, daarna komt de onbekende persoon aan het woord en dan begint het eigenlijke verhaal dat zich in ruim een week afspeelt.
    Eva spreekt mij het meeste aan, ze heeft veel mee gemaakt in haar leven, maar ze blijft krachtig en vriendelijk in het leven staan, heel erg knap. Ik vind de schrijfstijl erg prettig en past goed bij dit verhaal. Het is duidelijk geschreven en heel prettig om te lezen.

Citaat SJMSchrijft:
    Het plot is zeker goed uitgewerkt, al denk ik dat het niet de eerste keer is dat er zo’n plot is gedaan. De lezer wordt op verschillende momenten even op het verkeerde been gezet, maar krijgt genoeg speldenprikjes naar het uiteindelijke einde. Een ervaren thrillerlezer kan dit deels zien aankomen. Heel knap dat Franssen toch weer tegen het einde pas weer een stukje van de puzzel aanreikt.  Kamer 305  kon mij zeer zeker blijven boeien en het laat de lezer speculeren over de mogelijke opties. Yvonne heeft een vlotte en heldere schrijfstijl. Ze verwoordt alles duidelijk en daardoor komt het verhaal heel goed over.
    Beoordeling: 7,75

Citaat Erpi:
    De karakters groeien zeker in de loop van het verhaal; vooral de dames: Kim en Eva. Ze nemen het heft in eigen handen, worden dus steeds sterkere personen! Eva is wel favoriet. Je moet wel van haar houden na alles wat ze heeft meegemaakt; als kind maar ook nu weer. Als lezer moet je niets willen wijzigen aan de personages.  De schrijfstijl is passend voor dit verhaal; lekker korte hoofdstukjes, gebeurtenissen verteld door meerdere personages. Heden en verleden gemengd…Prima mix. Alleen mocht het wel wat spannender zijn. Yvonne schrijft prettig. Dit boek leest vlot, niet ingewikkeld, korte hoofdstukjes… Je moet alleen in het begin goed opletten om de personen niet te verwarren. Het is alsof je erbij bent, heel beeldend geschreven.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Alex Van Damme:
    De plot is wel heel goed opgebouwd en zeer verrassend. De plot bouwt op naar een verrassend einde, halverwege het boek merk je al wie wie is maar dit is een belangrijk onderdeel van het verhaal. Ik had dit einde absoluut niet verwacht. Ik vond het een zeer boeiend verhaal en het had wel mijn aandacht. Ik vond de schrijfstijl zeer toegankelijk, en geschreven voor elke Nederlandstalige, er waren geen typisch Nederlandse of Vlaamse woorden. Het waqs voor mij hard, geloofwaardig en creepy tegelijk.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Ant:
    Doordat we vanuit verschillende personages het boek lezen, bouwen de karakters zich goed op. Echt heel diepgaand evolueren de karakters zich niet, maar dat vond ik ook niet nodig voor de verhaallijn. Het psychologische aspect zorgt voor de balans. Ik vind Eva en Kim toch wel mijn favoriete personage. Als ik een lichte voorkeur mag uitspreken dan is het toch Eva. Zij heeft het meest te verrduren gehad en heeft een sterk karakter.
    De schrijfstijl zorgt voor een sterk psychologisch aspect in het verhaal het afwisselen tussen de personages en tijdlijn zorgen voor balans en houdt de lezer bij het verhaal.
    Beoordeling: 8,08

Citaat ingebrunn:
    Het plot zit goed in elkaar al en er wordt langzaam naar toe gewerkt. Spannend en schokkend tegelijk. Niet alles kwam als een verrassing. De schrijfster geeft soms te veel weg waardoor de dader snel bekend is. Wel had het nog een verrassend einde. In het begin moest ik echt wennen maar gaandeweg had het mijn aandacht. Een fijne schrijfstijl en voor iedereen toegangelijk. Dit boek is meeslepend.

Citaat Ivonne:
    Ik vind niet echt dat de karakters evolueren, het blijft een beetje oppervlakkig. Eva is toch wel een van mijn favorieten, er had wel wat meer vanuit haar gezichtspunt geschreven kunnen worden. Vooral de interactie met haar moeder is vaak te kort.
    De schrijfstijl is goed, even wennen aan de verschillende personen maar hoe verder het verhaal vordert, hoe meer er duidelijk wordt. Het boek leest makkelijk, weinig ingewikkelde constructies. Wat meer beschrijvingen van omgevingen e.d. maakt een verhaal wel wat boeiender om te lezen. Ik weet nog niet of ik meerdere boeken van haar ga lezen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Wat een heerlijk verhaal en wat een onverwachte laatste bladzijde, heel nasty!!!! Het plot bouwt zich heel mooi op, je voelt aankomen dat het verschrikkelijk gaat worden, heel knap gedaan. Gaandeweg had ik wel een vermoeden. Alleen de laatste twist had ik echt niet aan zien komen… natuurlijk niet haha.
    Ik moest heel erg inkomen. De verschillende hoofdpersonen en de moordenaar die vanuit ik-perspectief beschreven werden vond ik lastig. Vooral ook omdat er zoveel gelijk gebeurt en omdat je dan nog niet weet wat waarbij hoort. Uiteindelijk komt alles op een prachtige manier bij elkaar. Ik vind de schrijfstijl van  Yvonne Franssen  in eerste instantie erg wennen, moest me erg concentreren om de rode draad niet kwijt te raken. Spannend, ingewikkeld maar erg mooi. Mooi bedacht verhaal dat uit verschillende inzichten bij elkaar komt.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Ingridje:
    Karakters in  Kamer 305  evoluëren zeker en vast. Waar het eerst een voorstelling van personages was, werd er heel snel een ware profilering aan de karakters toegevoegd.
    Ik had wel een voorliefde voor Martijn. Hij volgde alleen zijn hart en werd in zo’n spiraal van geweld meegezogen waar hij eigenlijk niets aan kon doen. Ik had het personage van de dader (ik wil geen namen noemen omwille van het spoilen) nog iets killer gemaakt. Schrijfstijl past volledig bij het verhaal. Zeer vlot met hier en daar een vishaakje dat uitgeworpen wordt maar zelden iets mee gevangen wordt. Alleen om de spanning nog verder op te drijven.
    Beoordeling: 9,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.