Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 170: In vrije val Verslag leesclub In vrije val van Corine Hartman

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Leesclub 170, In vrije val – Corine Hartman

Inleiding

Het verhaal: In vrije val

Faye van Laar krijgt de mogelijkheid een eigen leven te leiden, los van de psychiatrische inrichting Groot Loenen. Vol enthousiasme begint ze aan het opknappen van haar nieuwe huisje op het landgoed van de instelling.

Dan kruist Mika Priens haar pad, een ex-militair met PTSS die zijn vrouw en kind zou hebben vermoord. Hij overtuigt Faye van zijn onschuld en ze besluit hem te helpen. Samen met Lisa, een medepatiënt, gaat Faye op onderzoek uit, waarbij ze stuiten op de onverklaarbare dood van enkele oud-collega’s van Mika. Heeft Mika hiermee te maken? En is hij echt onschuldig? Of is hij door experimentele behandelingen zijn realiteitszin kwijtgeraakt en een moordenaar geworden?

Welke rol speelt Warner Rosenboom en wat is het aandeel van Sophie Duval? Wie zit er achter het verzet en hebben Arjen en Lisette de goede keuze gemaakt? Hoe ver gaan mensen uit liefde voor hun dier…

De schrijver: Corine Hartman

Corine Hartman (1964) werkte als zelfstandig tekstschrijver en vormgever en heeft inmiddels eenentwintig thrillers op haar naam staan. Hartmans boeken worden geroemd om de keiharde actie en de fascinerende personages. Ze werd diverse malen genomineerd voor De Gouden Strop en won meerdere Crimezone Awards.

De lezers:

Lezer 1: wiets, 60 jaar
    Het eerste boek over Faye nodigde uit tot het lezen van een volgende. (ik zag nu dat er ook een korte thriller is verschenen eind 2019). Ik ben heel benieuwd hoe Faye zich ontwikkelt; hoe spannend dit boek wordt. Ik zou graag meedoen met deze leesclub.

Lezer 2: leentje, 47 jaar
    Corine Hartman vind ik een heel goede schrijfster. Dit boek zou ik ook graag lezen. Lijkt mij een heel goed boek dat ik ook moet gelezen hebben.

Lezer 3: MissyP, 48 jaar
    Super graag zou ik In vrije val in de leesclub mee lezen, want het klinkt als een heel spannende psychologische thriller!

Lezer 4: Tilak, 47 jaar
    In het verleden heb ik de serie met Jessica Haider als hoofdpersoon gelezen, hier kon ik echt van genieten, ondanks de soms heftige scenes. Daarna ben ik echter de schrijfster een beetje uit het oog verloren. Ik ben benieuwd of dit boek net zo “hard” zal zijn.

Lezer 5: Agnes te Molder, 68 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen omdat ik een fan ben van de boeken van Corine Hartman en érg benieuwd ben naar de belevenissen van Faye.

Lezer 6: Dini57, 63 jaar
    Corine Hartman is een van onze beste auteurs en ik lees haar boeken al jarenlang graag.

Lezer 7: Bianca0602, 49 jaar
    Corine Hartman is een geweldig goede schrijfster en ik heb al een aantal boeken van haar gelezen. Ik verwacht dat In vrije val ontzettend spannend zal zijn gezien haar andere boeken en dat is voor mij reden genoeg om op de laatste dag alsnog in te schrijven.

Lezer 8: Nel, 60 jaar
    Heel graag zou ik meelezen met de leesclub van het boek In vrije val van Corine Hartman. Ik ben groot fan van haar en heb hier in de boekenkast 7 boeken van haar staan. Persoonlijk behoort zij voor mij tot een van Nederlands beste vrouwelijke thrillerschrijfsters.

<Lezer 9: wormkeworm, 41 jaar
    Fascinerende korte inhoud, daarom wil ik meelezen.

Lezer 10: ranata, 34 jaar
    Omdat ik het vorige deel met veel plezier heb gelezen en besproken hier met de leesclub. En ben erg benieuwd naar Faye! Hoe het nu met haar gaat en wat ze gaat beleven.

Lezer 11: Marina67, 52 jaar
    Graag wil ik meedoen omdat ik nog nooit iets van Corine Hartman heb gelezen maar ze wel op mijn ‘wil ik lezen lijst’ staat. Dit boek lijkt me gezien het PTTS-thema erg interessant.

Lezer 12: Corine12, 57 jaar
    Ik heb vorig jaar ook meegedaan met het boek Een duister pad van Corine Hartman, dus graag zou ik nu willen weten hoe het verder gaat met Faye van Laar.

Lezer 13: Sijbout, 66 jaar
    Als ik de preview lees, word ik al gelijk het verhaal ingetrokken. Je kan je voorstellen dat je het pad kruist met zo iemand. Hoe het afloopt lees ik graag!

Lezer 14: Tira, 33 jaar
    Ik lees de boeken van Corine Hartman graag, benieuwd naar dit nieuwste boek!

Lezer 15: Kristelwerkx, 50 jaar
    Corine Hartman, ik heb zo genoten van haar reeks met Jessica Haider. Zelden zo’n geschift, fout mens ontmoet, lees gelezen. Zo intens. Daarom dat ik graag mee loot om haar boek te recenseren.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

justine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is In vrije val, geschreven door Corine Hartman, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Cargo.

Faye van Laar, de vrouw die lijdt aan borderline persoonlijkheidsstoornis heeft in Een duister pad zoveel indruk gemaakt op haar lezers dat terugkeer in de leesclub geen punt van discussie was alleen moest het moment nog worden gekozen. En dat was er toen het tweede deel verscheen, In vrije val. En natuurlijk waren er veel wachtenden…

Zoals wiets: ‘Het eerste boek over Faye nodigde uit tot het lezen van een volgende. (ik zag nu dat er ook een korte thriller is verschenen eind 2019). Ik ben heel benieuwd hoe Faye zich ontwikkelt; hoe spannend dit boek wordt’. En ranata: ‘Omdat ik het vorige deel met veel plezier heb gelezen en besproken hier met de leesclub. En ben erg benieuwd naar Faye! Hoe het nu met haar gaat en wat ze gaat beleven’. En Corine12: ‘Ik heb vorig jaar ook meegedaan met het boek Een duister pad van Corine Hartman, dus graag zou ik nu willen weten hoe het verder gaat met Faye van Laar’.
    En justine die deelnam met een eigen leesexemplaar.

Faye van Laar leest met grote belangstelling jullie meningen…

Het oordeel van ranata: ‘Als je eenmaal in het verhaal zit is het makkelijk te volgen. Ik vind het toch wel realistisch, omdat het klinkt alsof het echt zou kunnen, het is niet iets wat echt heel ongeloofwaardig is, en er is een hoop research gedaan denk ik, waardoor ook de personages geloofwaardig zijn’. Vervolgens ranata: ‘Door de verschillende termen (lees afkortingen) kom je meer te weten over de personages, waarom ze een bepaalde therapie ondergaan. Dat wordt allemaal netjes uitgelegd. Ik vind het een meeslepend, realistisch verhaal. Ik heb alle boeken van de auteur gelezen en ik ga ook zeker haar volgende boeken lezen’. Om tenslotte bij wiets te eindigen: ‘De schrijfstijl van Corine is prima. Verhalend, meeslepend, korte stukjes…. je wilt alleen maar doorlezen. De meerdere perspectieven vind ik ook goed. Het eerste deel heb ik ook gelezen’.

Jammer wiets, dat je deel 3 niet meer gaat lezen…lezen jullie verder met ons mee?

Dat geldt overigens niet voor Dini57: ‘Deel 1 las ik al en ik vind dat eigenlijk wel een must om dat te lezen voor je met deel 2 begint. Ik moest ook even wennen aan deze reeks. Nu ga ik zeker deel 3 lezen en verder wat deze auteur nog voor ons in petto heeft.
    Ik las al veel boeken van haar want ik vind het een van de beste auteurs die wij hebben’.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Bianca0602:
    Ik vind de cover heel mooi. De kleurstelling is rustig en de tekst sober. Het doet niet echt thrillerachtig aan, een vrouw voor een lieflijk huisje in de natuur. Ik heb al wat boeken gelezen van Corine Hartman en ik vind haar een heel goede schrijfster. Ze behoort wel tot mijn favorieten. Ik verwacht een superspannende thriller die moeilijk weg te leggen is. Tot ver in het verhaal zal onduidelijk zijn wat het uiteindelijke einde is.

Citaat justine:
    Vind de cover mooi. Past mooi bij het verhaal, zoals in deel 1.  Corine staat voor spannend en goede opbouw dus dat verwacht ik nu ook eigenlijk. Ik verwacht een spannend en een origineel verhaal met een mooie hereniging met Faye en Lisa.

Citaat Marina67:
    De kaft heeft mooie kleuren. Het huisje lijkt mij een leuk vakantiehuis, al ligt het wel erg afgelegen. De vrouw vind ik eruitzien alsof ze zoekende is. De titel komt mooi naar voren zo in die bladeren. De geel/oranje rug maakt dat het in de boekenkast mooi opvalt. Corine Hartman is voor mij nog onbekend. Ik heb in de recensies gelezen dat ze goed schrijft dus mijn verwachtingen zijn hooggespannen.

Citaat Corine12:
    Net zoals Een duister pad vind ik dit een mooie cover. Het past ook mooi bij elkaar. Dezelfde dame op de voorkant, deze keer met een klein huisje. Het doet een beetje somber aan.
    Ik ben bekend met de auteur, heb al haar boeken gelezen. Een duister pad heb ik vorig jaar mogen lezen voor deze leesclub, dus ik ben al wat bekend met Faye. Ik verwacht weer een spannend verhaal.

Citaat Agnes te Molder:
    Een mooie cover. Past goed bij de cover van Een duister pad en de korte thriller (e-book) Een zoete wraak. Ik denk dat het huisje haar huisje is zoals op de achterflap staat beschreven.
    Ik heb veel boeken van Corine gelezen, vooral de boeken die zich in de Achterhoek afspeelden vond ik érg goed. Vorig jaar mocht ook ik meedoen met de leesclub van ThrillZone van Een duister pad en dat boek vond ik ook érg goed. Ik verwacht dat dit boek weer moeilijk weg te leggen is. Faye zal weer van alles meemaken en dat zal weer spannend zijn om te lezen.

Citaat Dini57:
    Mooie cover, die mooi past bij de cover van deel 1, Een duister pad. Het huisje past bij het verhaal. Ook hier weer een vrouw op de cover. Ik vermoed dat het Fay is.
    Al bijna alle boeken van Corine Hartman gelezen. Een van onze beste auteurs. Ik verwacht weer een goede thriller.

Citaat Tira:
    De cover vind ik prachtig, beetje schimmig. Ik vind de boeken van deze auteur altijd een genot om te lezen. Ik verwacht een spannend boek met meerdere plotwendingen en een goed plot.

Citaat wormkeworm:
    ik vind de cover mooi, maar niet echt passen bij een thriller. Ik heb al enkele boeken gelezen van Corine Hartman. Haar naam is niet blijven plakken, dus zal niet heel veel indruk op me gemaakt hebben. Ik verwacht een superspannende thriller die moeilijk weg te leggen is.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Tilak:
    De verhaallijn ontwikkelt zich wel zo als ik had verwacht. Wel duurde het even voordat ik de personages leerde kennen, dit omdat dit mijn eerste boek is in de Faye van Laar serie. Nu ik echter over de helft ben krijg ik beetje bij beetje een idee over wat er in de eerdere boeken voorgevallen is. Spellingfouten ben ik nog niet tegengekomen.
    Bij het futuristische denken wat Marina67 ook benoemde moest ik even terugdenken aan het cryonisme in het boek IJskoud van Corine Hartman.

Citaat Nel:
    Ja net als bij hierboven viel het futuristische denken op. Wat ik ook even goed op mij heb laten inwerken is deze zin: ‘Tussen de rondvliegende raketten sloten we ons af voor alles wat we ter plekke niet konden bevatten of niet wilde toelaten’.
    Het zal je maar overkomen ik weet er te weinig van om er iets over te vertellen naar het raakte mij wel. Moest wel even in het verhaal komen, veel namen en heftige thema’s maar prima te doen. Het is nog steeds genieten.

Citaat ranata:
    Ondanks dat ik deel 1 wel gelezen had, moest ik er wel echt even inkomen, waar dat aan lag, ik heb echt geen idee. Wat mij opviel was dat het toch best zware kost was met die therapieën etc, het liet mij wel nadenken daardoor tijdens het lezen, waren soms ook dingen waar ik echt niet van wist dat het bestond of zou bestaan.Het leest verder prima weg en ben benieuwd naar de rest van Faye.

Citaat wiets:
    De boeken van Corine Hartman zijn over het algemeen boeiend; ook deze keer leest het weer vlot. Ik ben een paar kleine foutjes tegengekomen – niet noemenswaard.
    Wel had ik gedurende het verhaal m’n vraagtekens bij de geloofwaardigheid.
    Ik zal hier nog niet over uitweiden i.v.m. spoilers… Het gaat weer behoorlijk ver, zoals in de meeste verhalen van Corine.
    …ben nu het boek voor de tweede keer aan het lezen, kijken of ‘t klopt dat ik wat kritisch ben.

Citaat MissyP:
    Wauw, vandaag begonnen, maar al bijna op de helft! Ik werd direct het verhaal ingezogen en wil niet stoppen met lezen. De cryptische omschrijvingen die Faye met Frenk bedenkt vind ik heel leuk.

Citaat leentje:
    Het duurde even voor ik in het verhaal zat en wist wie-wie was, misschien toch aan te raden om met deel 1 te beginnen. Ik weet het niet, heb dat deel niet gelezen.
    Die woordpuzzel hoe kom je er op om dat in een boek te verwerken, zo leuk gevonden.
    Ananas voor een verkoudheid is ook het eerst wat ik hoor.

Citaat Sijbout:
    De verhaallijn ontwikkelt zich zeker niet zoals ik het verwacht had. Ik verwachtte een min of meer simpel thrillerverhaal maar dat is zeker niet het geval. Ik ben, tot nu toe, uitermate verrast door de ontwikkeling van het verhaal!

Citaat Kristelwerkx:
    Deel 1 heb ik niet gelezen en soms voelt het wel alsof je een stukje mist. Maar echt over vallen doe je niet.Ook vond ik de puzzel wel zeer goed gevonden.

Na het lezen:
    In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. In vrije val is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 170steleesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,28 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor In vrije val van Corine Hartman geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,80
    2. Plot: 8,30
    3. Leesplezier: 7,93
    4. Schrijfstijl: 8,40
    5. Originaliteit: 8,87
    6. Psychologie: 8,40

Gemiddelde puntenwaardering: 8,28

Opmerking: omdat er een opvallend lage beoordeling (4,83) is gegeven die zoveel afwijkt van de andere beoordelingen, is deze niet meegenomen voor de berekening van de gemiddelde waardering. Dit is conform de richtlijnen zoals die zijn te lezen in Hoe werkt de leesclub? (onder punt 6).

Wat vindt Corine Hartman van deze leesclub?

Lieve lezers,

Wat mooi dat jullie In vrije val wilden lezen. Misschien is het leuk als ik nog wat over de achtergrond vertel, hoe het verhaal tot stand is gekomen…

Een van mijn inspiratiebronnen voor In vrije val was een documentaire over het beïnvloeden van herinneringen. Een professor was erin geslaagd bij zeeslakken geheugen van de een naar de ander over te brengen. Dieren met een eenvoudig zenuwstelsel, en er viel nog wel wat af te dingen op zijn onderzoek, maar toch.

Psychische stoornissen behandelen door beïnvloeden van het geheugen gebeurt al door therapieën met bijvoorbeeld EMDR en elektroshocks. De ontwikkelingen wereldwijd gaan razendsnel, op elk vakgebied – dat leidde tot een idee voor de plot.

Elke vooruitgang heeft een prijs, en de wetenschap In vrije val is levensgevaarlijk, ethiek moet hoog op de agenda staan. Maar wat als er andere belangen spelen?

Na Een duister pad is dit het tweede deel van de serie met borderliner Faye, die graag het goede wil doen en vervolgens in levensbedreigende situaties belandt. In vrije val heeft een vleugje Black Mirror, zonder een wijzend vingertje, maar met inzichten waar je nog eens

over zou kunnen nadenken. Maar het is ook een verhaal over de kracht van familie, over (een onmogelijke) liefde, en over vriendschap en loyaliteit.

Ik besef dat ik met deze serie met een borderliner in een psychiatrische inrichting wel wat vraagt van mijn lezers. Het is geen hapklare, simpele brok leesvoer die je op een strandmiddagje wegkauwt. Het gaat over ingewikkelde materie, zoals de risico’s van antidepressiva en geheugenmanipulatie. Daarbij is het hier en daar ook nog eens een beetje science fiction.

Ik hoop dat het jullie goedkeuring kon wegdragen! Zo ja, dan heb ik goed nieuws…

Ik ben intussen een eindje op weg met deel drie, waarin Faye en Lisa een bijzonder duo gaan vormen. Het boek staat gepland voor volgend jaar maart, en ik hoop dat jullie die ook weer met plezier gaan lezen!

Groetjes, Corine

Getekend: Corine Hartman.

Een impressie van de antwoorden die Corine Hartman gaf op lezersvragen:

Marina67 vraagt:
    Hallo Corine, ik heb inmiddels de eerste 100 bladzijden van In vrije val gelezen en het boek bevalt me prima!
    Deel 1 rond Faye van Laar heb ik niet gelezen. Wat ik me afvraag is hoe je zoveel weet van de psychiatrie. Heb je onderzoek gedaan in een instelling, of heb je zelf door bijvoorbeeld familie of vrienden te maken (gehad) met psychiatrische ziektebeelden? Ik vind namelijk dat je erg goed kan weergeven hoe bv. Faye, maar ook haar “familie” zich kan voelen of hoe ze denken. Groet Marina.

Corine Hartman antwoordt:
    Dag Marina67, ik doe overal onderzoek naar, als schrijver moet je weten waar je het over hebt, dus als ik het over een onderwerp wil hebben waar ik niet in thuis ben, dan lees ik erover, kijk naar documentaires, bezoek locaties, en praat met mensen die me wijzer kunnen maken. Meestal weet ik dan voor ik aan een verhaal begin veel meer dan ik uiteindelijk gebruik, maar als ik ergens over schrijf ben ik sowieso geboeid door zo’n onderwerp, dus dan wil ik er ook meer over weten.
    In de psychiatrie ben ik een klein beetje thuis dankzij familie met gerelateerde problematiek, en in lichte mate door mijn persoonlijke achtergrond. Dat maakt dan wellicht het verplaatsen in ‘zwaardere’ gevallen wat eenvoudiger, en misschien mag ik het deels dan ook danken aan een grote verbeeldingskracht en het talent me in te leven in mijn personages. Research doen is trouwens hoe dan ook een leuk onderdeel van mijn werk en dus doe ik dat graag. Zelfs schieten. Ik heb met diverse wapens geschoten en speciaal voor Faye heb ik een aikidoles gevolgd en gepraat met de instructeur. Groeten Corine.

Nel vraagt:
    Beste Corine, mijn vraag gaat ook een beetje over de bovenstaande vraag.
    Het zijn heftige thema’s die in het boek aan de orde komen. PTSS, depressie, psychoses, moord, zelfmoord, borderline. Hoe maak je het boek zo levensecht mogelijk wat deze thema’s betreft en wat doet het met jou als je hoort wat er allemaal kan gebeuren met mensen in deze omstandigheden. Ik moest af en toe wel even slikken bij het lezen.
    Vriendelijke groet, Nel.

Dag Nel, een verhaal wordt levensecht dankzij de personages die je meeslepen in scènes die je als het ware voor je ziet.
    Ik zag een documentaire op de BBC over het gebruik van antidepressiva en met name welke grote schade en averechtse werking die bij jongeren heeft, en daar schrok ik van. Het was de aanleiding voor Een duister pad. Een thema moet me ook raken, het is een voorwaarde om er een verhaal over te willen schrijven.
    Een van mijn inspiratiebronnen voor In vrije val was een documentaire over het beïnvloeden van herinneringen. Een professor was erin geslaagd bij zeeslakken geheugen van de een naar de ander over te brengen. Dieren met een eenvoudig zenuwstelsel, en er viel nog wat af te dingen op zijn onderzoek, maar het onderwerp triggerde me.
    Psychische stoornissen behandelen door beïnvloeden van het geheugen gebeurt al door therapieën met bijvoorbeeld EMDR en elektroshocks. Dat gegeven vond ik erg boeiend. Groeten, Corine.

Dini57 vraagt:
    Weet je al hoeveel delen er komen van deze reeks?

Nee Dini57, dat weet ik nog niet. Ik werk nu aan deel drie, die gaat er in elk geval komen. Zodra ik een eind op weg ben met het schrijven ervan, over een maand of drie, wordt het me vast duidelijk of er een vierde deel komt.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Corine Hartman, klik hier

Citaat Nel:
    Ja, ik heb het gevoel dat de karakters evolueren, ze worden allemaal wat vrijer en laten steeds meer kanten van zichzelf zien. Hun onzekere kanten, angsten ook een stukje overmoed. Kan niet teveel vertellen i.v.m spoilers. Mijn favoriete personage is Faye . Nu maken wij in dit boek haar op haar best mee, maar toch. Zij is gevoelig, heeft een groot rechtvaardigheid gevoel, is nieuwsgierig, en vol van vertrouwen in de medemens. Natuurlijk heeft zij ook haar nare trekjes maar op dit moment wegen de positieve kanten zwaarder.
    Er zit heel veel medische termen en aandoeningen in dit boek, ik vind dat prettig om zo te weten waarom een personage iets wel of juist niet doet. Je kunt je ook afvragen of het zo uitgebreid moet omdat het een thriller is. Voor mijn gevoel past het wel bij het verhaal.
    Beoordeling: 8,33

Citaat ranata:
    In het begon had ik wel moeite om in het verhaal te komen, het kon mij nog niet echt helemaal boeien, maar naarmate het verhaal vorderde werd ik in het verhaal getrokken en was ik heel benieuwd naar hoe het nu zat.
    Prettige schrijfstijl, het is geen moeilijke stijl, ze legt de medische dingen ook een soort van uit, dus dat blijft goed te volgen. Dus als je eenmaal in het verhaal zit is het makkelijk te volgen. Ik vind het toch wel realistisch, omdat het klinkt alsof het echt zou kunnen, het is niet iets wat echt heel ongeloofwaardig is, en er is een hoop research gedaan denk ik, waardoor ook de personages geloofwaardig zijn.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Bianca0602:
    Ja, ik vind dat de karakters evolueren. Faye wordt wat minder rancuneus en krijgt gaandeweg (na een down) haar impulsen onder controle. Lisa komt ook weer wat losser, ze interesseert zich weer wat meer voor de wereld om zich heen. Mika spreekt mij enorm aan. Hij is een persoon die door ervaringen een aandoening heeft opgelopen. Zijn moeite om weer wat normaler te functioneren en zijn zoektocht naar de waarheid en zichzelf vind ik bijzonder mooi om te lezen. Ik vind de personages mooi uitgewerkt.
    Het heeft een hoog medisch gehalte maar dat geeft juist meer realiteit aan het verhaal. Het is een ontroerend (ik heb soms even moeten slikken), meeslepend (het trekt je mee in het verhaal) en realistisch verhaal. Ik ben heel nieuwsgierig naar Een duister pad. Ik heb redelijk wat boeken van Corine Hartman gelezen maar die nog niet. Daarbij kijk ik ook uit naar het volgende deel met Faye en Lisa.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Sijbout:
    De plot van het verhaal is zeer interessant. Zo halverwege het verhaal zit er een draai in het verhaal. Hierdoor wordt het verhaal, ik vond het al zeer de moeite waard, nog indringender. De structuur is best ingewikkeld. Zeker het begin van het verhaal vraagt de volle aandacht. Door de draai in het verhaal/structuur, wordt het verhaal nog intenser en spannender. Het einde had ik zeker niet verwacht. Doordat er sowieso al een draai in het verhaal zit, is het eind zeer verrassend. Ik had dit zeker niet verwacht maar het overtreft wel mijn verwachting.
    Ik vond In vrije val zeker een uitermate boeiend verhaal, al moet je de aandacht er wel vol bijhouden. Maar juist vanwege het feit dat je er zo aandachtig mee bezig bent, krijgt het een extra dimensie.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Marina67:
    Ja, heb wel het gevoel dat de karakters evolueren, Faye durft een belangrijke stap te nemen en Lisa kruipt uit haar schulp. Terese is een ander mens als ze ontwaakt en Mika maakt ook een ontwikkeling door van een code rood geval naar een man met gevoelens. Lisa is mijn favoriet, zij is een slimme en stoere durfal. En ze weet Faye bij de les te houden ondanks haar eigen problemen. Ze gaat voor Faye door het vuur.
    Ik had wel Simon een schop onder zijn kont willen geven, hij liet het naar mijn idee allemaal maar gebeuren.
    De personages zijn allemaal beschadigde mensen. De schrijfstijl past hierbij. De auteur geeft ze een eigen identiteit en niet per se sympathiek. Ze zijn allemaal aan de ene kant egoïstisch en aan de andere kant gaan ze voor elkaar door het vuur.
    Ik miste het wel dat ik deel 1 niet heb gelezen omdat daar veel naar verwezen wordt.
    Beoordeling: 8,50

Citaat leentje:
    In het begin vond ik het moeilijk in het verhaal te komen maar heb dan ook deel 1 niet gelezen. Maar eens in het verhaal ging het heel erg vlot. Het einde had ik niet zien aankomen. Was nog steeds op zoek naar een moordenaar. Het boek trok steeds mijn volle aandacht.
    Zoals al haar boeken heeft het een bepaalde moeilijkheidsgraad om te lezen. Eens je echt in het verhaal zit gaat het wel vlot. Dit boek is zeker uniek zoals al haar boeken.
    Wat ik tegen haar wil zeggen blijf schrijven dan kan ik je boeken blijven lezen…

Citaat Corine12:
    Jazeker evolueren de karakters, vooral Faye vind ik gegroeid. In het vorige boek was ze wat terughoudend, nu vind ik haar zekerder overkomen. Faye is mijn favoriete personage, mooi hoe haar gedachten gaan. Ik vind haar ook volwassen overkomen.
    Zeker past de schrijfstijl bij het verhaal. Door de verschillende termen (lees afkortingen) kom je meer te weten over de personages, waarom ze een bepaalde therapie ondergaan. Dat wordt allemaal netjes uitgelegd. Ik vind het een meeslepend, realistisch verhaal.
    Ik heb alle boeken van de auteur gelezen en ik ga ook zeker haar volgende boeken lezen.

Citaat Agnes te Molder:
    Het plot vond ik erg goed. Het liep allemaal anders dan ik had verwacht. Je moest de aandacht er steeds bijhouden, er gebeurde van alles en veel bleek anders te zijn dan eerst werd aangenomen. Dit maakt het boek interessanter en spannender. Het einde was totaal anders dan ik verwacht had. Ik vond het een boeiend verhaal dat niet alleen tijdens het lezen mijn aandacht had maar het bleef in mijn gedachten.
    Het boek is begrijpelijk geschreven maar je moet de aandacht er wel bijhouden om het verhaal te kunnen volgen. Maar het is zo goed geschreven dat je alleen maar geconcentreerd kunt lezen. Ik vind het boek én realistisch, én geloofwaardig maar zeker ook aangrijpend.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Tira:
    Jazeker, de karakters evolueren. Faye wordt wat zelfstandiger, de andere karakters groeien en worden wat losser. Faye is mijn favoriet, toch wel. Ik heb gewoon een zwak voor haar. Je komt in dit boek dichter bij haar als persoon en krijgt er een warm gevoel bij.
    De schrijfstijl past prima bij het boek, korte hoofdstukken en veel opgebouwde spanning gedurende het hele boek.
    De eerdere boeken van Corine heb ik al gelezen en nieuwe boeken blijf ik lezen. De boeken van Corine Hartman zijn mij nog nooit tegengevallen.
    Beoordeling: 9,83

Citaat justine:
    Ik vind de plot heel goed, heel spannend en echt van nu. Ik vond het een ingenieus plot, mooi opgebouwd en helemaal van deze tijd. Dit einde aan zien komen? Dus niet he, op een zeker moment wel maar dan ben je al aan het einde bijna. Heel spannend verhaal en geen seconde verveeld. Corine heeft een hele toegankelijke schrijfstijl en dat maakt het fijn lezen. Realistisch en geloofwaardig verhaal, dat komt zeker in de buurt. Dit is wel uniek. Maar Corine snijdt altijd wel een maatschappelijk probleem aan, wat het zo leuk maakt.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Tilak:
    Faye wordt onafhankelijker en Therese blijkt een geheel andere persoonlijkheid te hebben wanneer zij ontwaakt. Mijn favoriete personage is Lisa, zij beweegt zich wat op de achtergrond maar zorgt ervoor dat Faye zichzelf niet verliest en gaat voor haar door het vuur.
    De schrijfstijl vind ik wel passend bij het boek, soms wat medische termen maar dit past wel in de setting. Ik moest er in het begin wel even in komen. Dit werd denk ik veroorzaakt doordat ik de personages nog niet kon, omdat dit het 1e deel was welke ik van deze serie las.
    De schrijfstijl vond ik vrij koel maar toch ook beeldend.
    Beoordeling: 7,00

Citaat wormkeworm:
    Het boek kon me niet boeien, ik kwam niet in het verhaal en heb het vrij snel opgegeven.
    Als je in het verhaal zit, is het makkelijk te volgen. Mar je moet echt doorzetten om niet op te geven.
    Toch wel een realistisch verhaal, het lijkt alsof er heel veel research gedaan is.
    Deze schrijfstijl zal menig lezer kunnen bekoren.
    Beoordeling: 6,00

Citaat wiets:
    Ik denk dat Mats in het kleine stukje dat ie meedeed het meeste geëvolueerd was. Therese is nu ook goed op weg. Bij Faye en Simon heb ik niet echt het idee dat ze evolueren. Faye gaat op en neer, behorend bij haar borderline stoornis. Misschien dat er wel wat vooruitgang zit in ‘t omgaan met haar stoornis. Lisa is herstellende van haar inzinking.
    Ik heb niet een persoon die me echt aanspreekt, misschien Frenk ‘n beetje. Iets veranderen aan een persoon heb ik nog nooit gewild. Het verhaal is van de auteur en daar blijf ik af.
    De schrijfstijl van Corine is prima. Verhalend, meeslepend, korte stukjes…. je wilt alleen maar doorlezen. De meerdere perspectieven vind ik ook goed. Het eerste deel heb ik ook gelezen. Toen had ik m’n twijfels en hoopte ik dat ik deel 2 beter zou vinden. Ik heb (tijdens het lezen al) zo sterk het gevoel dat het niet klopt wat mensen doen dat ik deel 3 niet meer ga lezen.
    Beoordeling: 6,42

Citaat MissyP:
    Spannend! En intrigerend. Als je in het brein gaat ingrijpen en daar verkeerde bedoelingen mee hebt, komt inderdaad de medische wereld “In vrije val”. Mooie opbouw in de spanning, met een bijzondere ontknoping. Nee, dit einde had ik niet aan zien komen, zeer verrassend.
    Jazeker het verhaal had steeds mijn volle aandacht! Ik vond het wel jammer dat ik deel 1 nog niet gelezen heb, maar daarover wordt voldoende uitgelegd om alles te kunnen begrijpen.
    Schrijfstijl is prettig te lezen, raakte direct gehecht aan de personages.
    Realistisch, de personages zijn echt, geen superhelden.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Dini57:
    Faye en Lisa vind ik evolueren. Lisa die steeds meer durft en Faye die ook ondanks haar stoornis zelfverzekerder wordt. Mijn favoriet is Faye, misschien omdat het vanuit Faye in de ik-vorm geschreven is en zij meer bij je binnenkomt. In deel 1 moest ik nog erg wennen aan haar. De schrijfstijl past zeker bij dit verhaal over belevenissen van bewoners van een psychiatrische inrichting. Mooie schrijfstijl en ook filmisch. Ik zie dit zo voor mij als mogelijke tv-serie. Deel 1 las ik al en ik vind dat eigenlijk wel een must om dat te lezen voor je met deel 2 begint. Ik moest ook even wennen aan deze reeks. Nu ga ik zeker deel 3 lezen en verder wat deze auteur nog voor ons in petto heeft.
    Ik las al veel boeken van haar want ik vind het een van de beste auteurs die wij hebben.

Citaat Kristelwerkx:
    Ik vind deze véél minder dan haar vorige boeken die ik las. Ik had mij verwacht aan prettig gestoorde karakters maar deze, ik had moeite om hem uit te lezen. Zo spijtig.
    Beoordeling: 4,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Aantal berichten: 364

Bedankt. Mooi verslag weer.`

Corine12
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

Dank je wel voor alweer een mooi verslag.

wiets
    Bijdrager
    Aantal berichten: 153

Dank je wel Cees; altijd leuk om een eindverslag te lezen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.