Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 082: In naam van de vader Verslag leesclub In naam van de vader van Linda Jansma

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #15173 |

Leesclub 82,  In naam van de vader   –  Linda Jansma

Inleiding

Het verhaal: In naam van de vader

Veroorzaakt callgirl Judith de ondergang van de steenrijke familie Van Foreest? Vlak voordat Francis van Foreest het prestigieuze Larense advocatenkantoor van zijn vader overneemt, begaat hij een grote fout die hij voor iedereen verzwijgt.

Zijn vrouw Renée zet het behoud van haar gezin op het spel als ze verliefd wordt op haar zwager, terwijl zoon Ties betrokken raakt bij een grote drugsdeal. Hij dreigt steeds verder af te zakken in de onderwereld totdat hij Judith ontmoet, die in een exclusieve seksclub werkt.

Stevent de familie van Foreest af op de ondergang of zijn ze geraffineerd genoeg om alle schandalen te overleven?  

De schrijver: Linda Jansma

Linda Jansma (1967) heeft inmiddels tien thrillers op haar naam staan, waaronder de bestsellers Kwetsbaar en Tweestrijd.

Ze is niet alleen een publiekslieveling, ook professionele jury’s zijn gecharmeerd van haar schrijfstijl. Haar boeken stonden onder meer op de longlist van De Gouden Strop en die van de Diamanten Kogel.

Ze won de Schaduwprijs en Schuilplaats werd Beste Vrouwenthriller 2013.

De lezers:

Lezer 1: Yvonne, 32 jaar
    Omdat ik veel gehoord heb over deze schrijfster en eigenlijk nog nooit een boek van haar gelezen heb. Dit verhaal spreekt me ook erg aan. Ik ben heel benieuwd naar de titelverklaring en de verhaallijn op zich. Het klinkt heel spannend!

Lezer 2: chantalvl, 44 jaar
    Wil graag meedoen omdat ik Linda een tof mens vindt. Haar boeken ook erg goed, ik deze nog niet heb gelezen (geen Kobo Plus abonnement). En ik nog even moet wachten op mijn vakantie dus wat is er dan beter dan een leuke leesclub met een goed boek!!!

Lezer 3: jajansen, 61 jaar
    Ik zou graag meedoen aan deze leesclub. Heb al eerder de serie Cirkel van het kwaad gelezen en wat duurde het wachten lang voor het volgende deel uitkwam. Nu alle delen in een verhaallijn lijkt mij anders dan de andere boeken en dat zou ik graag ondervinden.

Lezer 4: MarianneIL, 65 jaar
    Al veel over dit boek gehoord en wat ik van anderen hoor/lees, is het echt een thriller die je gelezen moet hebben. Net als de andere boeken van Linda Jansma. En dan moet ik (tot mijn schande?) bekennen dat ik nog nooit iets van haar gelezen heb. Dat lijkt me een goede reden/motivatie om mee te doen met deze leesclub.

Lezer 5: Bianca0602, 47 jaar
    Ik heb vele goede recensies gelezen van In de naam van de vader. Linda Jansma is een geweldige schrijfster. Hoe is het mogelijk dat een familie met een goede naam zo kan “afglijden”. Ik heb ook het interview gelezen dat zij gaf over hetzelfde boek maar dan verdeeld over 4 delen speciaal voor Kobo Plus. Daarin gaf zij ook aan dat de betekenis van de titel van het boek uiteindelijk aan het einde bekend zal worden. Ik ben heel nieuwsgierig geworden.

Lezer 6: ovar, 51 jaar
    Ik doe graag mee omdat Linda Jansmaeen van mijn favoriete Nederlandse schrijfsters is. Ik verwacht dus veel van dit boek en ik ben ook benieuwd wat andere lezers van dit boek vinden. Ik zal met plezier een recensie over dit boek schrijven.

Lezer 7: gerdadebos, 62 jaar
    Ik heb al zoveel over dit boek in de media gelezen dat ik nu wel dolgraag mijn mening over dit boek wil kunnen maken en dan is een leesclub daar, volgens mij de uitgelezen plek voor.
    Een leesclub is interessant omdat het boek door meerderen gelezen/ beoordeeld wordt, ik vind het een uitdaging om dit te volgen en mijn steentje eraan bij te dragen.Het zal het eerste boek zijn dat ik van haar lees. De komende weken ben ik thuis, dus alle tijd om actief mee te doen.

Lezer 8: Christy, 43 jaar
    Een vrouwelijke auteur! Met veel plezier heb ik nu deelgenomen aan twee leesclubs en zou het super vinden om dit boek lekker in de caravan op vakantie te lezen.

Lezer 9: Sabrina, 32 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub want het lijkt mij een boeiend verhaal en een speciale cover van het boek.

Lezer 10: biancam73, 45 jaar
    Heb al veel positiefs gehoord over dit boek en ben ontzettend nieuwsgierig of zij al dit positieve waar kan maken

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

justine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeëntachtigste boek dat door de leesclub is gelezen is  In naam van de vader, geschreven door  Linda Jansma, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij De Crime Compagnie.

Het beste nieuws over deze leesclub is dat de waarderingen zo goed zijn dat Linda Jansma daarmee een plaats in de HALL of FAME heeft bereikt, haar derde en dat is totnutoe nog geen andere auteur gelukt.

En iedereen had weer een eigen reden voor in te schrijven, chantalvl: ‘Wil graag meedoen omdat ik Linda een tof mens vind. Haar boeken zijn ook erg goed, ik heb deze nog niet heb gelezen (geen Kobo Plus abonnement)’. Voor jajansen was de auteur geen onbekende: ‘Ik zou graag meedoen aan deze leesclub. Heb al eerder de serie Cirkel van het kwaad gelezen en wat duurde het wachten lang voor het volgende deel uitkwam. Nu alle delen in een verhaallijn lijkt mij anders dan de andere boeken en dat zou ik graag ondervinden’. Bianca0602 had zich vooraf goed ingelezen: ‘Ik heb vele goede recensies gelezen van In de naam van de vader. Linda Jansma is een geweldige schrijfster. Hoe is het mogelijk dat een familie met een goede naam zo kan “afglijden”. Ik heb ook het interview gelezen dat zij gaf over hetzelfde boek maar dan verdeeld over 4 delen speciaal voor Kobo Plus’.

Na het lezen vond ovar: ‘Linda Jansma hanteert een stijl die heel plezierig leest. Er zijn geen moeilijke woorden en geen ingewikkelde zinsconstructies. Ze weet de lezer te boeien door veel actie in het verhaal te brengen’. En justine: ‘Je ziet de familie van Foreest groeien in hun doen en laten. Of het in hun voordeel is zal de tijd leren. Ties…de puber is mijn favoriet, heel onzeker, wil er heel graag bijhoren’.

Ook zo nieuwsgierig naar de rest van de meningen als wij? Lees dan lekker met ons mee….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat biancam73:
    Ik vind het niet de meest sprekende cover, kan alle kanten op van roman tot thriller, tot …… Nog nooit iets gelezen van haar, wel veel goeds over gehoord, ben benieuwd. Ik hoop dat het een boek is wat lekker vlot weg leest, veel goeds over gehoord, ben benieuwd

Citaat Bianca0602:
    Ik vind de cover niet echt een kleurrijke voorkant. Je kijkt door een raam naar een jonge vrouw op bed. De titel beslaat eenderde van de foto evenals de naam van de auteur en door wie het is uitgebracht. De tekst ‘Moord, liefde & wraak’ roept vragen op, zit er nog een godsdienstig tintje aan? Ik ken de boeken van Linda Jansma niet maar ik heb veel gelezen over deze auteur en dit boek.

Citaat jajansen:
    Niet direct een cover, waar je in eerste instantie denkt bij een thriller, meer bij een familieroman. Als je de beschrijving leest waar het verhaal over gaat, familie, geheimen, misbruik enz, dan zou je de cover kunnen zien als iemand die stiekem naar de vrouw loert en dan past hij weer wel.
    Ik heb al eerder wat van Linda gelezen. Ik verwacht een vlot lezend, spannend verhaal.

Citaat ovar:
    Het is best een mooie cover. Mij is voorlopig niet duidelijk wat de afbeelding moet inhouden cq wat de relatie tot het verhaal is. Maar dat heb ik nog niet gelezen, dus wie weet wordt het me later duidelijk. Ik heb vrijwel alle boeken van Linda Jansma gelezen. Ik vind het een van de betere Nederlandse crime schrijfsters. Ik verwacht een ‘Linda Jansma’-boek, dus er gebeurt veel en het is spannend.

Citaat justine:
    Ik vind de cover wel mooi, daar is over nagedacht. Zoals gewoonlijk verwacht ik goeie spanning. Ik verwacht een spannend boek met een mooi uitgewerkte verhaallijn.

Citaat Sabrina:
    Ik vind het eigenlijk niet zo’n mooie cover, kan eigenlijk alles zijn van boek… Nog niets gelezen van deze auteur, dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat het verhaal vlot te lezen is. Hopelijk ook voldoende spanning!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat MarianneIL:
    Het boek leest lekker vlot, ben ruim over de helft.
    Opmerkelijke citaten (nog) niet echt, wel zinnen die heel typerend zijn (vergeten de bladzijde bij mijn aantekeningen te zetten):
    Ties: “De zaak. Altijd weer de zaak.”
    Judith: “Het was haar roeping. Haar lot. Haar weg naar vergelding.”
    Daarnaast een fout tegengekomen (blz. 194): “Je weet hoe Ernst over drugs denkt. Hij verbiedt jou niet voor niets om mij geen coke meer te verkopen.” Wat er dus staat is dat hij verbiedt geen coke te verkopen, dus verplicht hij het te verkopen. Het woord “geen” moet hier weg.

Citaat Christy:
    Meteen mooie opbouw van spanning, heerlijk. Waar ik me wat over verwonder is het gebruik van het voor “wouten” voor politieagenten. Ik heb een beeld bij Laren waar dit taalgebruik niet bij past (zegt natuurlijk ook heel veel over mijn vooroordelen over Laren).

Citaat chantalvl:
    Moet zeggen lees lekker weg en stuk sneller dan Gespleten van Karin Slaughter die ik hiervoor heb gelezen.

Citaat gerdadebos:
    Het boek leest als een trein, dit komt waarschijnlijk ook door de korte hoofdstukken en de verhaallijnen van de verschillende personages. De spanning is ook knap opgebouwd, iedereen lijkt wel een geheim te hebben, het is nog niet echt super spannend maar ik wil toch wel graag weten hoe dit allemaal af gaat lopen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  In naam van de vader is uiteindelijk door 10 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 82ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,86 dat ruim voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst. Hiermee heeft Linda Jansma met drie titels aan de ThrillZone leesclub deelgenomen en zijn de waarderingen ook goed voor drie plaatsen binnen de top 10 van de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor In naam van de vader van Linda Jansma geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,85
    2. Plot: 9,00
    3. Leesplezier: 9,35
    4. Schrijfstijl: 9,05
    5. Originaliteit: 8,30
    6. Psychologie: 8,60

Gemiddelde puntenwaardering: 8,86

Citaat jajansen:
    De familie Van Foreest is zeer uitgebreid. Niet alle karakters evolueren evenveel. Ik vind dat het karakter van Ties het meeste groeit. Daarnaast Renee en Judith ook wel. Wel leer je alle gezinsleden een beetje kennen. Renée is voor mij het meest favoriete personage. Ze gaat weliswaar vreemd, maar blijft toch ook eerlijk.
    Ik zou Tobias wel willen veranderen. Is echt iemand die alleen aan zichzelf denkt.
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Ik heb net een boek gelezen van Karin Hazendonk. Ook korte hoofdstukken, vanuit wisselen perspectief, die zo samen het verhaal vormen. Daar moest ik aan denken.
    Beoordeling: 8,17

Citaat ovar:
    Linda Jansma hanteert een stijl die heel plezierig leest. Er zijn geen moeilijke woorden en geen ingewikkelde zinsconstructies. Ze weet de lezer te boeien door veel actie in het verhaal te brengen. Ik zou niet weten welke andere auteur dezelfde schrijfstijl heeft. Wellicht Kiki van Dijk, maar haar stijl is veel simpeler.
    Beoordeling: 9,00

Citaat MarianneIL:
    Vlotte schrijfstijl, het houdt je aandacht vast. En je zit meteen weer in het verhaal als je het boek na een tijdje weer oppakt. Misschien is er niet veel spanning in het verhaal, maar op de juiste plekken voldoende spanningsopbouw.
    Beoordeling: 9,00

Citaat justine:
    Je ziet de familie van Foreest groeien in hun doen en laten. Of het in hun voordeel is zal de tijd leren. Ties…de puber is mijn favoriet, heel onzeker, wil er heel graag bijhoren.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Bianca0602:
    Renée spreekt mij het meeste aan. Zij is een vrouw die veel herkenbare problemen en emoties moet verwerken. Met alle twijfels die zij heeft over bepaalde “praktijken” van haar man, de opvoeding van haar kinderen waarbij haar zoon Ties niet goed bezig is wordt ze tot overmaat van ramp nog verliefd op haar zwager.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Christy:
    De spanning wordt mooi opgebouwd. Aan de ene kant het gevoel dat je al veel weet aan de andere kant erg verrassend. Mooi opgebouwd met inkijkjes in een aantal persoonlijkheden en uiteindelijk een zeer verrassende wending. Ja, het boek leest zeer vlot en ik had moeite om het weg te leggen.
    Beoordeling: 8,83

Citaat gerdadebos:
    Ik vind het boek goed in elkaar zitten, mooi opgebouwd. De structuur was voor mij helemaal ok. Mooie kleine hoofdstukken steeds weer door de ogen van een ander personage “verteld”. Wel heb ik in het begin een briefje gemaakt om alle namen en verbanden helder te houden.Van het einde had ik tot op het eind niet echt een idee. Wat ik wel erg jammer vond was dat ik het idee kreeg dat het boek opeens af moest zijn, werd het te dik? Minpuntje!
    Beoordeling: 8,33

Citaat biancam73:
    Het plot is zeer onverwacht maar goed. Erg mooi plot, goed opgebouwd, erg onverwacht.
    Ik had dit einde totaal niet zien aankomen. Ik vond het ook een zeer boeiend verhaal, moeilijk weg te leggen. Prettige schrijfstijl, leest makkelijk weg.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Sabrina:
    Het plot is opbouwend en onverwachts. Mooie verhaallijn, mooi uitgewerkt (in verschillende delen). Ik had dit einde niet verwacht. Ik had een ander in gedachten. In het begin had ik wat moeite met de verschillende namen, waardoor ik niet de volle aandacht kon houden bij het verhaal. Na het opstellen van mijn spiekbriefje ben ik meer in het verhaal gekomen, een zeer boeiend verhaal. Zeer prettig om te lezen.
    Beoordeling: 9,50

Citaat chantalvl:
    Dit boek had wel mijn volle aandacht, en was er ook lekker om even in de wereld van het boek te stappen en hier thuis de boel de boel te laten. De schrijfstijl vind ik erg prettig, niet te moeilijk maar wel met een laagjes die je niet kan pakken tot het einde. Linda, ga alsjeblieft door met schrijven!!!!
    Beoordeling: 9,42

Citaat Yvonne
    Ja, ik vond het een boeiend verhaal! Ik heb het razendsnel uitgelezen. Ik vloog door het verhaal heen. Het leest heel prettig, haar schrijfstijl.Ieder boek is uniek, maar dit boek heeft wel veel elementen van een spannende familiegeschiedenis wat de laatste tijd vooral in series veel gebruikt wordt.
    Beoordeling: ??

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Yvonne

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.