Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 090: IJsengel Verslag leesclub IJsengel van Nathalie Pagie

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #16416 |

Leesclub 90,  IJsengel   –  Nathalie Pagie

Inleiding

Het verhaal:  IJsengel

De brute ontvoering van mediamagnaat Berndt Müller zet heel Zweden op zijn kop. Zijn vrouw en dochters zijn wanhopig en gaan, tegen het advies van de politie in, met de ontvoerders in gesprek. Maar wanneer ze het geëiste losgeld betalen, verandert er niets; Berndt blijft spoorloos.

Als blijkt dat de ontvoerders allen hun eigen redenen hebben voor het misdrijf, slaat de vlam in de pan. Intussen ontdekt een klein meisje dat Berndt wordt vastgehouden op een onbewoond eiland voor de kust van Göteborg. Even lijkt zijn redding nabij, maar dan blijkt dat het meisje net zo gevangen zit als hij…

De schrijver: Nathalie Pagie

Nathalie Pagie (1974) houdt er graag de vaart in. In 2013 debuteerde ze met de eigenzinnige thriller  De Toneelclub en een jaar later verscheen haar tweede al:  De campus. Paradijsvogels  was er in 2015, de bestseller  Casa Familia in 2017 (winnaar ThrillZone Award!), begin 2018 ziet Rio Grande het licht en nu is er IJsengel.

Datzelfde tempo is voelbaar in Nathalie’s verhalen: die lezen als een trein. Met een vlotte pen, spannende verhaallijnen en personages die onder je huid kruipen, bezorgen haar boeken je een paar heerlijke leesuurtjes.

Nathalie woont met haar man en twee kinderen in Breda

De lezers:

Lezer 1: Wilma, 55 jaar
    Ik vind het heel bijzonder een Nederlandse schrijver die een boek schrijft dat zich afspeelt in Zweden, dat maakt mij erg nieuwsgierig. Heb een paar jaar in Zweden gewoond en ben groot fan van Scandinavische romans. Ben benieuwd of zij de sfeer net zo goed weet te treffen.

Lezer 2: Jet spanjersberg, 56 jaar
    Inmiddels is het toeristenseizoen afgelopen en heb ik weer tijd om meer te gaan lezen, dat is dan ook 1 van de redenen dat ik mee wil doen aan deze leesclub. Verder wil ik graag mee doen aan deze leesclub omdat ik lezen geweldig vind, vooral van thrillers houd en omdat ik in Portugal woon en op deze manier ook nog eens nieuwe boeken, van voor mij onbekende schrijvers (sters), kan lezen. Ik ben benieuwd naar deze schrijfster.

Lezer 3: Marije Ronteltap, 44 jaar
    Oh! De nieuwste van Nathalie! Ik geef me graag op voor een leesclub. Ik heb de 3 boeken van haar gelezen over Tara en Diego en ben zeer benieuwd naar deze standalone en het plot klinkt me zeer goed in de oren.
    Ik kijk ernaar uit om dit verhaal weer met een groep samen te lezen. Met mijn recensies wil ik mensen nieuwsgierig maken naar een specifiek boek en naar lezen in het algemeen. En zeker boeken van eigen bodem verdienen een groter podium dan nu vaak het geval is. Daar wil ik aan bijdragen.

Lezer 4: Elsa Bakker, 33 jaar
    Voor deze leesclub wil ik mij heel erg graag inschrijven! Haar vorige titel vond ik superleuk om te lezen en heb er nog eentje liggen die ik graag wil lezen. Aangezien ik dol ben op winterse thema’s en dus Nathalie haar schrijfstijl past dit boek perfect bij mij.

Lezer 5: Eveline Kleijn, 49 jaar
    Nathalie Pagie staat al een tijdje op mijn ntl-lijst maar tot nu toe nog niks van haar gelezen. Ik hoor van andere leesfans dat ze erg goed is.

Lezer 6: vangrol, 72 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub. Ik heb al zoveel goede beoordelingen hierover gehoord.

Lezer 7: Bianca0602, 47 jaar
    Ik wil aan deze leesclub meedoen omdat ik eerder een boek, De toneelclub, van deze schrijfster heb gelezen en zeer onder de indruk was. IJsengel wordt omschreven als een ijskoude thriller. Niets is fijner lezen in het zonnetje (hier in Spanje) met een grote mok thee en wat stukjes pure chocolade.

Lezer 8: 1958Wilma, 59 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub. Ik houd van spannende boeken en dit verhaal spreekt me erg aan.

Lezer 9: Gerda, 63 jaar
    Maar wat graag meld ik me aan om deel te kunnen / mogen nemen aan de 90ste leesclub! Het boek  IJsengel ben ik al heel veel tegengekomen en het heeft me alleen maar erg nieuwsgierig gemaakt. Ik lees graag thrillers en deze schrijfster ken ik nog niet. Graag maak ik kennis met haar. Op het moment heb ik vakantie dus alle tijd om te lezen en actief mee te kunnen doen met de leesclub.

Lezer 10: wilma van klompenberg, 38 jaar
    Ik doe graag mee met deze leesclub, omdat ik deze schrijfster nog niet ken.

Lezer 11: Lizzie, 30 jaar
    Het lijkt me een boek vol geheimen en dubbelzinnigheden. Ik wil weten waarom hij ontvoerd is en waarom. Het stukje vraagt om verder te lezen.

Lezer 12: MariekeLeest, 34 jaar
    Ik wil deelnemen aan deze leesclub omdat ik er al zoveel goeds over gehoord heb.

Lezer 13: dees2307, 31 jaar
    Ik ben gek op thrillers en de boeken van  Nathalie Pagie, dus een betere combinatie om te lezen is er voor mij niet. Ik ben heel benieuwd naar het verhaal na het lezen van de preview.

Lezer 14: Julia23, 41 jaar
    Ik ben dol op spannende boeken.

Lezer 15: Sonjavdh, 45 jaar
    Ik ben dol op thrillers lezen, en aangezien ik meer dan 100 boeken lees per jaar, is een gratis boek altijd meegenomen. Zeker omdat ik dan ook de recensie op mijn blog kan plaatsen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Justine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het negentigste boek dat door de leesclub is gelezen is  IJsengel, geschreven door  Nathalie Pagie, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Meulenhoff Boekerij.

‘Dank aan alle deelnemers van de leesclub!  IJsengel valt in de smaak en dat is heerlijk om te lezen.’ Dat zijn de eerste woorden in de reactie van  Nathalie Pagie op de tweede leesclub die ze heeft afgerond. Maar zou het niet vreemd zijn geweest als dat anders zou zijn want de auteur hoort eigenlijk ook wel een een beetje bij ThrillZone. Won ze al eerder de ThrillZone Award met Casa Familia, op dit moment gooit ze weer hoge ogen met het boek dat inderdaad door de zestien deelnemers overwegend positief is beoordeeld. Met twaalf keer een tien voor een of meerdere onderdelen, krijgt  IJsengel  een beter gemiddeld eindoordeel dan Rio Grande dat eerder door de leesclub is gelezen.

De gretigheid om deel te kunnen nemen loog er dan ook niet om. Met bijna vijftig inschrijvingen waarvan de ene motivatie nog sterker was dan de andere, bleek het voor de redactie niet zo’n probleem om een positieve en goed gemotiveerde club samen te stellen. Toch waren de redenen voor deelname divers. Zoals Wilma ons schreef: ‘Ik vind het heel bijzonder een Nederlandse schrijver die een boek schrijft dat zich afspeelt in Zweden, dat maakt mij erg nieuwsgierig.’ Of  Marije Ronteltap haar inschrijving motiveerde met: ‘Oh! De nieuwste van Nathalie! Ik geef me graag op voor een leesclub. Ik heb de 3 boeken van haar gelezen over Tara en Diego en ben zeer benieuwd naar deze standalone en het plot klinkt me zeer goed in de oren.’

En vanuit het warme Spanje kregen we van  Bianca 0602 een tegenstelling te lezen: ‘IJsengel wordt omschreven als een ijskoude thriller. Niets is fijner lezen in het warme zonnetje (hier in Spanje) met een grote mok thee en wat stukjes pure chocolade.’ En tenslotte mijmerde  dees2307: ‘Ik ben gek op thrillers en de boeken van  Nathalie Pagie, dus een betere combinatie om te lezen is er voor mij niet. Ik ben heel benieuwd naar het verhaal na het lezen van de preview’.

Vanuit Portugal kwam een positief oordeel van  Jet spanjersberg over  IJsengel: ‘Het plot is verrassend, je leeft zo mee dat ik gehoopt had op een happy einde. Goed opgebouwd….langzaam aan klimmend naar het plot, de schrijfster trekt de lezer mee in het verhaal en dan toch een verrassend einde.’ Dat positieve wist ook  MariekeLeest duidelijk te verwoorden: ‘Het plot zit heel goed in elkaar. In het begin denk je eigenlijk al alles te weten: dader, slachtoffer en motief. Maar uiteindelijk word je toch verrast en de verhaallijnen zitten echt supergoed in elkaar.’

Ben jij na deze positieve complimentenregen ook zo nieuwsgierig als de redactie was? Dan geldt maar één advies; lees met ons mee!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat 1958wilma:
    Ik ontving een ePub de buitenzijde is dan nooit goed te beoordelen. Snel even op wat sites gekeken en ik vind de kleur van het boek ijzig, dat past dus wel goed bij de titel. Ik ken deze auteur niet, weet dat ze al meerdere boeken schreef en Nederlandse is. Zowel haar naam als de setting van het boek doen anders vermoeden.

Citaat Gerda:
    Mijn mening over de cover: snel op internet bekeken want dat is toch het nadeel van een ePub…..Mijn eerste indruk is dat het ook een kinderboek zou kunnen zijn. Een meisje dat op een sneeuwvlakte rondloopt, en de titel klinkt ook niet als een thriller. Maar als ik dan de tekst lees vind ik de cover juist bedrieglijk en twijfel ik aan wat ik kan gaan verwachten.
    De auteur ken ik niet, heb wel al veel, goeds, over haar gelezen.
    Mijn verwachtingen zijn dus eigenlijk wel hoog, ik verwacht een erg goed boek te gaan lezen!

Citaat Elsa Bakker:
    Ik vind de cover tof! Ik hou van de winterse look en het doet mij denken aan mijn eigen jeugd toen er nog echte winters waren. Het dorpje in de verte, het meisje, de vallende sneeuwvlokjes, het gekozen lettertype en de kleuren voor de titel en overige tekst, alles completeert de cover en valt samen als geheel. Ook op de zij en achterkant. Ik zou zeker het boek oppakken in de winkel om aan een nadere inspectie te onderwerpen. Ik heb al eens eerder een boek van Nathalie gelezen en daar heb ik toen volop van genoten. Haar schrijfstijl vond ik toen zeer vlot en gemakkelijk lezen dus dat verwacht ik ook wel van dit boek.

Citaat Lizzie:
    De cover heeft me een winter gevoel en vind ik mooi, maar niet echt voor een thriller. Het heeft me eerder een gelukkig gevoel. Heb nog nooit een boek van Nathalie gelezen, wel al heel veel positief over haar gelezen. Ik verwacht dan ook een vlotte schrijfstijl. Ik verwacht een boek die moeilijk weg te leggen is, een spannende thriller.

Citaat Marije Ronteltap:
    Ik heb de ePub, maar heb het boek wel ‘live’ gezien. Een hele mooie cover met een ijzig tafereel. Verder zien we een meisje. Wie is ze en wat doet ze op deze onherbergzame plek?
    Ik heb alle boeken van Nathalie gelezen over Tara en Diego (Paradijsvogels, Casa Familia en Rio Grande), dus ben erg benieuwd of ik deze beide personen ga missen in dit verhaal. En of het ook zo spannend is als de andere. Nathalie is goed in het beschrijven van personages en hun gedragingen en karakter. Ik hoop dat de mensen die we hier leren kennen ons net zo meenemen in het verhaal.

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Cover ziet echt winters uit was past bij de titel  IJsengel.  Schrijfster is mij niet bekend. De recensie op andere sites zijn zeer positief ben zelf erg benieuwd. Ik hoop dat het een spannend boek is, zodat je eigenlijk niet wil stoppen met lezen. Morgen de ePub even op mijn e-Reader zetten.

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik vind het een prachtige cover. Mooie kleuren, het roept iets ijzigs op, Zweden past er helmaal in……ben benieuwd! Ik heb pas een keer eerder iets gelezen van Nathalie Pagie, maar dat beviel goed. Ik verwacht een goede spannende thriller, zeker ook omdat  M.J. Arlidge zegt dat Nathalie een van de beste thrillerschrijfsters van Nederland is.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat dees2307:
    De verhaallijn is tot nu toe echt zoals verwacht. Het sluit aan op de andere boeken van Nathalie Pagie.

Citaat Bianca0602:
    Tot nu toe (ik ben al over de helft) ben ik 1 dingetje tegengekomen waarvan ik me afvraag of het een naam is of een schrijffoutje. Hoofdstuk 6: In het leescafé van de Stadsbiblioteket was ……
    Het verhaal loopt nog steeds soepel maar niet zoals ik had verwacht. Ik lees nog steeds met veel plezier, het is een heel goed verhaal.

Citaat MariekeLeest:
    Waw! Ik werd echt meteen in het verhaal meegetrokken. Ik ben nog niet zo ver omdat ik nog niet zoveel tijd had om te lezen maar het is echt spannend!
    Quote: Pag. 46 ebook: een wapen hoort bij een crimineel maar zo weigerde hij zichzelf te zien. Strikt genomen was de ontvoering uiteraard een misdaad maar dat maakte hem niet automatisch een misdadiger. => opmerkelijk want zo kan je al je daden goedpraten.

Citaat Sonjavdh:
    Whow, dit is van een véél hoger niveau dan haar eerste boeken. Indrukwekkende evolutie als schrijfster.Tot nu toe lees ik dit boek met veel plezier, en ik hoop het morgen uit te hebben. Doordat je de dader al vanaf het begin kent, is er wel wat minder spanning. Maar je blijft wel nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal.

Citaat Eveline Kleijn:
    Het boek leest lekker snel.Heel fijn dat de hoofdstukken niet zo lang zijn. Zo is het ook duidelijker dat het dan over een ander gaat.Je wordt heel snel al het verhaal ingezogen, ik heb het boek dan ook al uit!Ik ben geen opmerkelijke dingen tegengekomen.

Citaat Julia23:
    Ik ben al een heel eind en ik vind het een spannend verhaal.Ik ben heel benieuwd wat er nog gaat komen. Ooo, het verhaal ging opeens een hele andere kant op…Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Spannend.

Citaat Justine:
    Echt nog niets tegen gekomen. Alleen wat hierboven al is vernoemd, de voor mij vreemde spelling van een bibliotheek. Het leest mooi, en vind het toch nog toe een mooie verhaallijn, ook wel verrassend…ik geniet en dat is belangrijk.

Citaat vangrol:
    Tot nu toe ben ik geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Het boek leest wel heel fijn! De verhaallijn ontwikkelt zich niet zoals ik verwacht had, ik vind het verrassend. Er komt telkens weer iets onverwachts om de hoek kijken. Ik kom geen storende fouten tegen. Ik kan heerlijk opgaan in dit boek.

Citaat Wilma:
    Het boek leest lekker weg, is lekker spannend. Maar het is geen boek met bijzondere citaten. Het is genieten. Ik heb in Zweden nooit ballen uit de muur gezien, maar heb niet in een grote stad gewoond. De verhaallijn heeft genoeg verrassingen om het lekker spannend te houden.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  IJsengel is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 90ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,31 datvoldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor IJsengel van  Nathaslie Pagie geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,69
    2. Plot: 8,34
    3. Leesplezier: 8,56
    4. Schrijfstijl: 8,47
    5. Originaliteit: 8,31
    6. Psychologie: 8,50

Gemiddelde puntenwaardering: 8,31

Wat vindt  Nathalie Pagie van deze leesclub?

Dank aan alle deelnemers van de leesclub!  IJsengel valt in de smaak en dat is heerlijk om te lezen.
    Uit de reacties blijkt dat de personages herkenbaar en invoelbaar zijn en dat ook de sfeer van het boek aanspreekt. Ik ken Zweden niet heel goed, ben slechts een keer op een eiland aan de Scherenkust geweest, maar heb die ervaring benut voor het schetsen van het decor van  IJsengel. Verder is er uiteraard veel informatie over de eilanden beschikbaar op internet, daarvan heb ik ook gebruik gemaakt, maar ik geloof toch in de meerwaarde van een bezoek ter plaatse. Ik schrijf dan ook het liefst verhalen over locaties waar ik ben geweest.

Tijdens het schrijven van een boek leef ik zeer met de personages mee. Dat moet ook, anders kan ik hun verhalen niet geloofwaardig overbrengen. Het is mooi te zien dat als het boek af is, lezers hetzelfde doen: ze leven mee, alsof ze de personages persoonlijk kennen. Lezers worden het verhaal ingetrokken en verkeren een tijdje in een andere wereld. Ik vind dat magisch, als ik zelf boeken lees, maar ook als ik ze schrijf. Ik kan me geen leuker en fascinerender vak voorstellen en voel me rijk dat ik dit mag doen.

Momenteel schrijf ik verder aan deel IV in mijn thrillerreeks over journalistenduo Tara Linders en Diego Martinez. Na hun avonturen op Aruba, in Andalusië en Mexico, stuur ik ze dit keer naar Hawaï. De titel is al bekend: DE TRIP en hij verschijnt in april 2019. Graag tot ziens, in de boekhandel of in een volgende leesclub!

Hartelijke groeten,  Nathalie Pagie

Getekend: Nathalie Pagie.

Een impressie van de antwoorden die  Nathalie Pagie  gaf op lezersvragen:

Gerda vraagt:
    Hallo Nathalie, met heel veel plezier ben ik je boek  IJsengel aan het lezen. Wat me opvalt is dat je je ontzettend verdiept hebt in de echte omgeving waar het boek zich afspeelt. Volgens mij geen fictieve namen etc. Ben je er op (werk) vakantie geweest of kwam je er vroeger vaak? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je alle info van internet hebt geplukt! Groetjes Gerda.

Nathalie Pagie antwoordt:
    Hoi Gerda, fijn dat je dit opmerkt. Voor mijn boeken kies ik altijd locaties waar ik zelf ben geweest. Soms korter, soms langer, maar in ieder geval lang genoeg om de sfeer van een plaats op te snuiven. Hoe voelt het daar, hoe ruikt het daar, hoe zijn de mensen, etc? Ik heb ooit een van de eilanden voor de kust van Göteborg bezocht en die herinnering heb ik gebruikt in  IJsengel. Daarnaast komt er ook research via internet en atlas bij kijken, maar dat is aanvullend en kan nooit op tegen een bezoek aan de locatie.
    Groeten, Nathalie

Bianca0602 vraagt:
    Hallo Nathalie, helaas heb ik  IJsengel al uitgelezen. Ik kon het niet wegleggen, het leest als een trein. Normaal ben ik niet zo van het vragen stellen maar ik las dat je gestopt bent met je baan als communicatieadviseur en nu 2 boeken per jaar schrijft.
    De inspiratie voor je boeken komt die mondjesmaat bij je binnen en voeg je die samen om daar dan een boek over te schrijven of heb je plots een aha-moment en ga je daar mee verder?

Hoi, de inspiratie is altijd en overal, ook al merk ik dat niet steeds op het moment zelf. Ik ben een beschouwer, sla dingen in me op en als de tijd daar is en ik achter mijn computer zit, komt het naar boven. Soms flarden, soms meer en daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik heb ook een ruime fantasie, dat helpt.

MariekeLeest vraagt:
    Hallo, ik ben volop aan het lezen. Het is echt spannend en ik voelde de kou in Zweden zowat zelf al (gelukkig is het hierbinnen lekker warm). Waarom kies je ervoor om een boek in Zweden te laten afspelen?

De locatie sprak me aan. Ik ben zelf op een van de eilanden voor de kust van Göteborg geweest en heb de herinnering gebruikt voor de beschrijving van het decor. Ik kies voor mijn boeken steeds locaties die ik ken, omdat dat sfeerverhogend werkt en – naar mijn mening- de leeservaring versterkt.
    Groeten, Nathalie.

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Nathalie Pagie, klik hier

Citaat Lizzie:
    Ik vind dat alle personages een evolutie mee maken. Müller door te beseffen dat het gezin op de eerste plaats komt i.p.v. werken. Eigenlijk erg dat er eerst iets erg moet gebeuren voor je zoiets beseft.
    Mijn favoriet was deze keer de slechterik Rasmus, hij wordt prachtig neergezet. Ik had dan ook medelijden met hem en zijn situatie, hij heeft het echt niet makkelijk gehad in zijn leven. Zijn beweegredenen mogen dan wel verkeerd zijn, ik heb er ergens wel begrip voor.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Sonjavdh:
    De plot is verrassend, en het is mooi om te lezen hoe de verschillende verhaallijnen mooi samenvallen. Hoewel de motieven van de ontvoerders snel duidelijk zijn, is het toch verrassend hoe alles evolueert en leidt tot een verrassende ontknopingen. Het was een leuk verhaal, niet bijster spannend, maar door de korte hoofdstukken bleef ik toch doorlezen. Ik heb het dan ook in twee dagen uitgelezen, wat meestal een teken is dat het verhaal me in de ban houdt en het een aangenaam te lezen boek is. Het is een erg makkelijke, vlot leesbare schrijfstijl, waar je absoluut niet al te veel concentratie voor nodig hebt. De verhaallijnen zijn duidelijk, de schrijftaal is eenvoudig…een zeer toegankelijk boek dus.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Bianca0602:
    Ja de karakters evolueren. Berndt bijvoorbeeld die eerst zo’n beroemde, rijke man was die het nooit echt moeilijk heeft gehad evolueert tot een man die hulp vraagt en de kleine Svenja in zijn hart sluit. Het viel me wel op dat Berndt echt houdt van zijn vrouw en kinderen en dat dit niet alleen voor de buitenwereld is. Ik heb niet echt een favoriete personage. Natuurlijk is Svenja een lieverd maar ik denk dat Gertrude me het meeste aanspreekt. Zij houdt het gezin draaiende wanneer Berndt weg is. Geen idee eigenlijk met welke bekende auteur de schrijfstijl van Nathalie vergelijkbaar is. Misschien toch wel in de stijl van een  Loes den Hollander. Korte hoofdstukken, geen ingewikkelde zinsconstructies en moeilijk weg te leggen.
    Beoordeling: 9,83

Citaat justine:
    Het plot vind ik heel verrassend en heel koud. Een hele fijne schrijfstijl en een mooie uitwerking, met goed gedoseerde spanning. Het was een feestje om het te lezen. Nee, echt dit einde niet verwacht, toch vond ik het wel wat over the top en wat afgeraffeld. Yesss, het had echt mijn volle aandacht. Geen saai moment gehad. Een hele fijne schrijfstijl waardoor het een feestje is om te lezen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Elsa Bakker:
    Ik denk dat Berndt een zekere ontwikkeling doormaakt. Hij lijkt te gaan beseffen wat hij eigenlijk allemaal heeft en dan vooral betreffende zijn familie. Niet alleen geldtechnisch gezien maar echt qua liefde in zijn leven.
    Svenja wordt steeds een beetje dapperder, lijkt haar kinderlijke onschuld te gaan vermengen met kleine scheutjes volwassen/ouder worden. Berndt’s dochters maken beide hun eigen evolutie mee, elk op hun eigenwijze. Net als zijn vrouw en zijn schoonvader. Dit wijst zich duidelijk uit in het verhaal. Rasmus daarentegen lijkt zichzelf niet boven te komen en verder te ontwikkelen richting het positieve. Ik heb niet zozeer een favoriet personage, ze hebben allemaal een specifieke rol in het geheel. Wel vind ik Berndt zijn jongste dochter het meest interessant denk ik. Vooral omdat zij, zoals gebruikelijk is voor haar generatie, social media gebruikt voor haar eigen gewin maar daardoor de gevaren nogal eens over het hoofd ziet. Ook al is ze nog zo’n puber uiteindelijk is ze echt een daddy’s girl, wat ik dan weer schattig vind.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Jet spanjersberg:
    Het plot is verrassend, je leeft zo mee dat ik gehoopt had op een happy einde. Goed opgebouwd….langzaam aan klimmend naar het plot, de schrijfster trekt de lezer mee in het verhaal en dan toch een verrassend einde. Niet helemaal verwacht, vandaar dat ik het ook verrassend vond. Já, ik vond het boeiend en daarom wil je het in 1x uitlezen. Prettige schrijfstijl, zeker niet moeilijk. Nee, een Scandinavische thriller vind ik het niet, waar het afspeelt zegt niets over een Scaninavische thriller. De Scandinavische thrillers zijn echt ijswekkend spannend, dat was deze niet.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Marije Ronteltap:
    Mijn favoriete personage…. Ik denk Svenja. Een klein meisje dat al zoveel heeft meegemaakt in haar korte leventje. Er wordt gezegd dat kinderen heel veerkrachtig zijn, maar ik ben benieuwd hoe deze gebeurtenissen haar in de toekomst zullen beïnvloeden. En toch vind ik haar een heel sterk persoon. Ze ziet dingen heel scherp en beschermt zichzelf op een goede manier tegen bijvoorbeeld de rare buien van haar oma. Zo’n meisje heeft een warm nest nodig om zich veilig te voelen, vriendjes en vriendinnetjes te krijgen en zich te kunnen ontplooien.
    Ik vind de schrijfstijl van Nathalie heel fijn. De wisseling in het perspectief bepaalt het tempo van het verhaal. En ook al is hier veel minder actie dan in de boeken met Tara en Diego, toch wordt hier onderhuids de spanning heel goed voelbaar. Doordat je uit verschillende oogpunten het verhaal volgt, krijg je een breed beeld van alles wat naar dit punt geleid heeft. En aan het eind komt alles prachtig samen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat MariekeLeest:
    Het plot zit heel goed in elkaar. In het begin denk je eigenlijk al alles te weten: dader, slachtoffer en motief. Maar uiteindelijk word je toch verrast en de verhaallijnen zitten echt supergoed in elkaar. Het verhaal wordt goed opgebouwd en de schrijfster weet je te verrassen. Ik had het ontroerende einde zeker niet zien aankomen. Heel boeiend en spannend. Prettige schrijfstijl en leest heel vlot.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Gerda:
    Jazeker evolueren de karakters. Rasmus zit eerst vol wraak maar gaandeweg kan hij alles meer relativeren. Hij begrijpt dat zijn wraak hem geen rust gaat geven.
    De oma van Svenja, Ilva, onderkent haar psychische probleem en dat dat haar kleindochter belemmert in haar ontwikkeling. Jannike, vind ik eigenlijk niet ontwikkelen. Ik heb me regelmatig aan haar geërgerd, ze komt zwak en slap over. Heeft geen rugggengraat behalve als het gaat om haar weigering om te gaan met haar vader, na het incident van jaren geleden. Svenja, accepteert het als volkomen normaal dat ze met haar oma, en moeder, geisoleerd leeft op een eiland. Toch biedt ze hulp aan een vreemde man (Brendt)Mijn favoriete persoon is Rasmus.

Citaat 1958wilma:
    Mooi plot, alle verhaallijnen komen samen. De spanning wordt goed opgebouwd, alle verhaallijnen komen samen er blijft voor mij maar een open eindje en dat is de vraag of de opa Karst zich ook verzoent met zijn ex-vrouw. Gedeeltelijk had ik het einde wel verwcht, ik had gedacht eind goed al goed. Het verhaal was zeker boeiend, heb het boek in 2 dagen uitgelezen. De schrijfstijl is makkelijk, je hoeft nergens na te denken of moeilijke woorden op te zoeken. Fijn dat je in een keer kunt doorlezen.
    Beoordeling: 8,33

Citaat dees2307
    Ja hoor, de karakters evolueren wel doordat ze veel beleven! Markus is mijn favoriet omdat deze vol emotie zit en goed naar voren komt in het verhaal. Ja de schrijfstijl is prima, het sluit echt aan door het pakkende verhaal. Het lezen van IJsengel is zeker voor mij aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen? Ik ben nu groot fan!
    Beoordeling: 8,17

Citaat vangrol
    Ik vond de plot erg verrassend. De spanning werd goed opgebouwd ondanks dat je wist wie de dader was. Er werd telkens iets meer onthuld. Het einde had ik zo niet verwacht, het uiteindelijke slot kwam voor mij als een totale verrassing. Ik vond het een erg boeiend verhaal. Geen moment had ik moeite om mijn aandacht erbij te houden.
    De schrijfstijl vond ik prettig. Het verhaal was goed te volgen, mede door de goede opbouw. Door de veelvuldige wisseling van perspectief werd het verhaal van alle kanten belicht.
    IJsengel speelt zich wel in Zweden af, maar ik vind het niet een typische Scandinavische thriller. De thrillers die ik gelezen heb, hebben meer het karakter van een whodunit. Dat was in dit boek absoluut niet het geval. Ik zou  IJsengel typeren als ijzingwekkend en aangrijpend.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Eveline Kleijn
    Alle karakters evolueren.Bernt komt er, te laat, achter dat zijn gezin heel belangrijk is. Rasmus merkt dat wraak toch niet de goede weg is.Ik heb wel begrip voor zijn acties. De dochters merken dat hun vader meer is dan een wandelende creditcard. Het zijn verwende pubers die hierdoor dichter naar elkaar toekomen.Ik ergerde me rot aan Jannike, wat een slap figuur, zeer ergerlijk. Maar aan het eind wordt ze toch sterker en leert ze eindelijk dat ze ook dingen zelf kan doen/ veranderen.
    Zij is de enige waar ik wat aan zou willen veranderen. Dit boek is mij zeer goed bevallen.

Citaat Wilma van Klompenburg
    Het plot is goed geschreven. Met een verrassend einde.De structuur is goed. De personages worden goed uitgewerkt in het boek.Ik had deze ontknoping niet verwacht.Als je begint met lezen wil je ook weten hoe het verder gaat.Het is begrijpelijk geschreven. Ik vind het geen Scandinavische thriller, vaak zijn die wat heftigere qua plot.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Wilma
    Het is een lekker spannend boek, schrijfstijl eenvoudig, geen moeilijke zinnen, maar wel meeslepend en dat past prima. Svenja spreekt mij wel heel erg aan. Een kind helemaal in de knel die toch zo dapper is. Daarnaast vind ik de planning en voorbereiding van Rasmus wel heel bijzonder. Nathalie Pagie komt zeker op mijn lijstje voor een lekker eenvoudig boek voor bijvoorbeeld op vakantie.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Julia23
    Ja, de karakters evolueren volgens mij wel. Je leert ze steeds beter kennen. Waarom ze doen, wat ze doen. Rasmus en Svenja zijn mijn favoriete personages. Misschien omdat ik mezelf daar het meeste in herken. Verrassend einde, dat wel! Ik had bepaalde dingen niet verwacht. Ik vond het spannend. Ik had bepaalde wendingen niet verwacht. Alleen het einde vond ik jammer. Nee het einde had ik niet verwacht. Ik baalde er behoorlijk van.
    Beoordeling: 7,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.