Home Forums Leesclub 125: Hoek Verslag leesclub Hoek van Donald Nolet

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #22454 |

Leesclub 125,  Hoek   –  Donald Nolet

Inleiding

Het verhaal:  Hoek

Alexander “Hoek’ Holman leidt een dubbelleven. Hij is een levende legende in de kickbokswereld; als begenadigd trainer heeft hij vele vechters naar de top geleid. Tegelijkertijd is Holman sinds jaar en dag een belangrijke schakel in de criminele organisatie van André Krook, eenvan de laatste godfathers van de Amsterdamse onderwereld.

Holman en Krook zijn bloedgabbers, een verbond dat gesmeed werd in een ver verleden. Die hechte vriendschap komt onder druk te staan als een jonge Syrische vluchteling de boksschool binnenloopt. De jongen is het grootste talent dat hij ooit onder zijn hoede heeft gehad, maar de razendsnelle opmars van zijn nieuwe protegé plaatst ook Holman in het felle licht van de schijnwerpers. Het zorgvuldig bewaarde evenwicht tussen zijn twee levens wankelt. En de gevolgen zijn dodelijk.

De schrijver: Donald Nolet

Donald Nolet (1975) studeerde Japanse taal en cultuur in Leiden. Sinds zijn afstuderen werkt hij als copywriter in de reclamewereld. Met zijn debuutthriller  Versleuteld  won hij in 2014 de Goudenstrop én de Schaduwprijs voor de beste thriller.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 50 jaar
    Graag wil ik me opgeven voor  HoekVersleuteld vond ik een erg goed boek wat ik met zeer veel plezier heb gelezen en ik heb dan ook hoge verwachtingen van  Hoek. De combinatie van sport en onderwereld lijken me heerlijk om te lezen!

Lezer 2: Charlotte, 58 jaar
    Graag zou ik meedoen met de leesclub van  Hoek door  Donald Nolet. Zijn boek  Fout goud vond ik zo goed. Vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben naar  Hoek.

Lezer 3: Marjo Jacobs, 55 jaar
    Ik neem graag aan deze leesclub deel omdat ik begaan ben met het lot van Syrische vluchtelingen, ik ben werkzaam in de Asielzoekerszorg. De vooraankondiging van het verhaal inspireert me om verder te lezen. Daarnaast vind ik het leuk om aan leesclubs deel te nemen.

• Van deze auteur verwacht ik dat hij een boeiend verhaal geschreven heeft.
    • Van dit boek verwacht ik empathie, spanning en ik denk dat je niet meer kan stoppen met lezen als je eenmaal met dit verhaal gestart bent.
    • Van deze leesclub verwacht ik gezamenlijke diepgang en enthousiasme.

Lezer 4: maria, 57 jaar
    De trailer laat al een spanning horen, de titel  Hoek goed gekozen is: slaat op een term in het boksen (rechtse of linkse  hoek), in de naam “Hoek” Holman en hij wordt wellicht in een bepaalde hoek gedreven door het feit dat er een Syrische vluchteling in zijn boksschool komt die het ook nog eens goed doet maar wat is zijn achtergrond …en misschien krijg ik zo meer een inkijkje in het wereldje van het voor mij vrijwel onbekende boksen.

Lezer 5: roboos, 60 jaar
    Vanwege de onderwerpen kickboksen, onderwereld, Syrische vluchteling wil ik heel graag deelnemen aan deze leesclub.

Lezer 6: kareltje, 50 jaar
    Ik ben benieuwd naar de kickbokswereld, naar het evenwicht tussen deze twee mannen en naar wat er gebeurt als dit Syrisch talent een rol gaat spelen. Laat die dodelijke gevolgen maar komen!

Lezer 7: MarianneIL, 66 jaar
    De reden dat ik mee wil doen, komt misschien vreemd over. Het is een genre binnen het thrillergenre dat ik niet zo snel op zou pakken. Vechtsport, nee, daar heb ik eigenlijk niets mee. Maar ik weet uit ervaring dat het soms heel goed uitpakt om een boek te lezen dat buiten je comfortzone ligt. En ik ken deze schrijver niet, hetgeen ook een reden is om een boek van hem te willen lezen.

Lezer 8: Jacobaan, 56 jaar
    Een verhaal over kickboksen en het wereldje daarom heen lijkt mij echt fascinerend en boeiend. De combinatie van zelfverdediging en respect is zeer interessant maar ook het milieu waarin de meeste kickboksers zich begeven met alle criminaliteit van dien. Kijk altijd naar wedstrijden op tv en vooral naar een man als  Rico Verhoeven natuurlijk maar ook  Badr Hari. Eind december is er weer een partij te zien tussen deze twee grootheden op het gebied van kickboksen.
    Donald Nolet ken ik nog niet als auteur en  Hoek kan een perfecte start zijn om hem te leren kennen. De titel van het boek kan een meervoudige betekenis hebben; de hoek van de ring of een hoek krijgen een stoottechniek op de kin. En  Hoek heeft een indringende, intrigerende en duistere cover die me meteen intrigeert. Ben dan ook heel nieuwsgierig wat ik er zelf van zal vinden.

Lezer 9: Tommy, 56 jaar
    Ik was enkele jaren betrokken bij de kickbox wereld. Dit klinkt bekend en spannend.

Lezer 10: Lizzie, 31 jaar
    Was de trailer met aan het bekijken en me man was aan het mee kijken, het deed me een beetje aan creed denken om een of andere reden. Me man zei ook direct schat dit lijkt me echt iets voor jou dit boek, zo eentje waarbij je zelf alles en nog wat gaat verzinnen, maar dan verrast zult uitkomen dat het anders komt, dus ik heb geluisterd naar hem en schrijf me daarom ook graag in. Het heeft me nieuwsgierigheid gewekt en om een of andere reden heb ik iets met boksen.

Lezer 11: Sabrina, 33 jaar
    Benieuwd naar het wereldje, het boek ziet er mysterieus uit. De strepen door de titel vind ik ook heel mooi!

Lezer 12: foxlake, 66 jaar
    Graag wil ik meedoen met deze leesclub omdat het onderwerp mij erg boeit.

Lezer 13: ranata, 33 jaar
    Dit boek spreekt mij aan, weet niet, was al verkocht door de cover, vind de kickbockswereld altijd interessant dankzij  Badr Hari.
    Ben benieuwd naar hoe dit verhaal uit de klauwen loopt.

Lezer 14: Jacqueline Spoelder, 46 jaar
    Ik wil graag meedoen omdat het mij een superspannend boek lijkt. Ik kan niet wachten om het te gaan lezen.

Lezer 15: Raywoman, 46 jaar
    Graag doe ik mee aan de leesclub van  Hoek omdat ik dit soort boeken nooit lees, en ik ben benieuwd hoe ik het vind om zo’n mannenboek te lezen. Het dubbelleven van Hoek spreekt me wel aan, ik lees graag spannende boeken en hoe deze kickbokser maar ook onderwereldfiguur met alle aandacht omgaat.
    Leesclubs zijn sowieso leuk om te doen, tegelijk met anderen een boek lezen en daarover praten, gezellig!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-vijfëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Hoek, geschreven door  Donald Nolet, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Cargo.

Badr Hari en  Rico Verhoeven hebben naar alle waarschijnlijkheid  Donald Nolet  wel kunnen inspireren voor een spannend verhaal, in ieder geval wel veel leesclubleden. Maar dan niet alleen hun sportieve prestaties maar voornamelijk de wereld er omheen. Want iedereen kan wel bedenken dat daar ook veel en zeker ook onverwachte en spannende dingen gebeuren. Voor de redactie en de uitgeverij een goede reden om dit boek, Hoek, te laten lezen door de leesclub.

Voor  roboos waren inderdaad de onderwerpen reden om zich in te schrijven: ‘Vanwege de onderwerpen kickboksen, onderwereld, Syrische vluchteling wil ik heel graag deelnemen aan deze leesclub’. En ook  kareltje was nieuwsgierig geworden: ‘Ik ben benieuwd naar de kickbokswereld, naar het evenwicht tussen deze twee mannen en naar wat er gebeurt als dit Syrisch talent een rol gaat spelen’. En wellicht is  Tommy wel een ervaringsdeskundige: ‘Ik was enkele jaren betrokken bij de kickbox wereld. Dit klinkt bekend en spannend’. En voor renate: ‘Dit boek spreekt mij aan, weet niet, was al verkocht door de cover, vind de kickbockswereld altijd interessant dankzij  Badr Hari. Ben benieuwd naar hoe dit verhaal uit de klauwen loopt.

Daar is de redactie ook wel benieuwd naar renate….

Voor  Lizzie was het einde een verrassing: ‘Het plot zit goed in elkaar, de gebeurtenissen volgen elkaar mooi op. Goed opgebouwd! Nee had dit einde eigenlijk niet verwacht. Het einde heeft me echt verrast. Van  roboos kreeg de auteur alle lof: ‘De schrijfstijl van Donald Nolet past uitstekend bij het verhaal. Hij weet je als het ware in het verhaal te trekken’. En voor  Charlotte gold: ‘Het plot vind ik bijzonder en origineel. Ik zag niet alles aankomen. Het was een beetje macho, niet helemaal geloofwaardig, maar wel ontroerend’.

Lees gezellig met ons mee voor nog meer interessante nieuwtjes over dit boek….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lizzie:
    Dit boek gaf me onmiddellijk een Creed gevoel. Boksen spreekt me aan, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ken de auteur niet, dus ik heb geen verwachtingen.
    Ik verwacht een spannend, aangrijpend verhaal. Die je niet onmiddellijk loslaat.

Citaat roboos:
    Prachtige, beetje mysterieuze cover, die mij erg aanspreekt. In combinatie met de titel kan het je niet ontgaan waar het over gaat. De debuut thriller van deze schrijver vond ik toen maar middelmatig. Hoop dat hij me met dit nieuwe boek beter uit de verf komt.
    Ik heb ook  Versleuteld van  Donald Nolet gelezen en ondanks dat dit boek de Gouden Strop won kreeg het van mij toch maar 3 sterren. Ben benieuwd of dit boek me meer kan bekoren. Het onderwerp doet dat zeker.

Citaat foxlake:
    Het boek heeft een enigszins sinistere uitstraling. Trekt mij wel aan. De auteur is mij onbekend maar bij het lezen van de prijzen en noteringen van vorige boeken van deze auteur wordt mijn interesse gewekt. Het lijkt mij een erg spannend verhaal.

Citaat Anitadegroot:
    Erg donkere cover, de man schiet in de verdediging en de blauwe letters springen eruit.
    Versleuteld vond ik goed ondanks dat onderwerpen me veel minder aanspraken als dit boek dus mijn verwachtingen zijn hoog. Onderwereld, kickboksen, winnaarsmentaliteit en Syrië ik verwacht een confrontatie dat het licht niet kan verdragen en scherpe dialogen. Oftewel een spannend boek!

Citaat Raywoman:
    Mijn eerste associatie voor deze voor mij onbekende auteur was een rauwe schrijfstijl, maar nu ik een column van hem heb gelezen verwacht ik een meer een rechttoe-rechtaan schrijfstijl, zeg maar alles wat je moet weten staat er, geen geheimzinnigheden. Maar het is wel een thriller, dus iets van geheimen moeten er wel zijn.
    Ik verwacht van een thriller spanning, het boek niet weg kunnen leggen. Van het verhaal verwacht ik een inkijk in de bokswereld. En ook dat het verhaal vlot op gang komt en de spanning tussen de twee werelden van Alexander snel voelbaar wordt.

Citaat ranata:
    De cover vind ik mooi, hij trekt je aandacht, doet alles wat een cover zou moeten doen, je nieuwsgierig maken naar het verhaal en dat doet deze zeker! Hij straalt kracht uit. Maar ook dat hij niet met zich laat sollen. Het is een hele nieuwe auteur voor mij. Maar doordat hij de Gouden Strop al eens gewonnen heeft, heb ik hoge verwachtingen, die prijs neem ik best serieus.

Citaat Tommy:
    De cover is donker, de foto agressief en de titel laat er geen twijfel over wat je kan verwachten: een linkse of rechtse HOEK. Ook de tekst op de achterflap duidt op een keihard verhaal. De voorkant van het boek zorgt dat ik het vastneem in de boekhandel en de achterkant dat ik het ook effectief mee naar huis neem om te lezen.
    Ik ken de auteur nog niet maar als ik lees dat hij werkzaam is als copywriter in de recamewereld neem ik aan dat hij de aandacht van de lezer kan trekken en weet vast te houden.

Citaat Sabrina:
    Het boek is donker, maar het trekt op de een of andere manier wel mijn aandacht. Mysterieuze cover. Ik heb geen verwachtingen, want ik ken de auteur niet. Ik verwacht wel een spannend verhaal.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Marjo Jacobs:
    Mooi omschreven tekstgedeeltes:
    – De pot met goud aan het einde van een bloederige regenboog (blz. 13)
    – Als Mozes door de Rode Zee, liepen ze door de smalle steeg (blz. 114)
    Nog een paar mooi verwoorde zinnen tegengekomen.
    – Zelfs de beste vechters hebben hun zwakke plekken. Zelfs tijgers hebben tranen (blz. 141)
    – Er was geen vooruitgang, geen toekomst zonder een begin van een pad (blz. 265)

Citaat maria:
    Tot nu toe gebeurt er niet iets spannends al is er wel een soort dreiging dat er wat gaat komen en vind het leuk wat over de terminologie te lezen van het boksen, waar ik overigens niet veel mee heb, zeker niet als ze zeggen hoe je min of meer een goede leverstoot kan geven. Heb dan het gevoel dat je iemand wel heel erg kan beschadigen als ook je interne organen eronder lijden. Verder is het prettig geschreven.

Citaat Charlotte:
    Ik ben nog niet zo ver gevorderd, maar leer heel veel over kickboksen. Het 1ehoofdstuk is spannend begonnen, nu kabbelt het inderdaad voort. Ik vind wel dat er veel metaforen in staan, voor mij persoonlijk hoeft dat niet.

Citaat kareltje:
    Ik geniet van het taalgebruik en dat begon al meteen. “Vanuit zijn vele monden spuwde het Centraal Station een vloedgolf aan toeristen richting de Dam” en verderop in het boek “wit poeder…….. verdween als sneeuw voor de zon”. Hierboven staan ook al mooie voorbeelden.
    Het verhaal ontwikkelt zich anders dan verwacht; er gebeurt meer en spelen meer mensen een rol dan de achterflap deed vermoeden.
    Ik kom geen rare zinnen of spelfouten tegen. Het boek leest lekker.

Citaat Jacobaan:
    Geen opmerkelijke citaten tegengekomen (anders dan die al genoemd zijn). Het verhaal loopt ongeveer zoals ik wel verwacht had maar er mag voor mij wel wat meer spanning in zitten. Veel is herkenbaar als je het kickboksen ook volgt op televisie. Dat maakt het lezen wel interessanter. Ga snel de laatste 50 pagina’s lezen. Op zeker dat het boek vannacht uitgelezen wordt.

Citaat MarianneIL:
    Gisteren aan het boek begonnen, het leest lekker vlot.
    Ik vind het altijd leuk als een boek zich (gedeeltelijk) in Amsterdam afspeelt, volg in gedachten de routes en plaatsen.Had even opgezocht of er op de Laagte Kadijk een sportschool zit. Ja, weliswaar een andere, maar er is er wel een.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Hoek is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  125ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,01 dat helaas niet voldoende is voor een plaats plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Hoek van  Donald Nolet geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,18
    2. Plot: 8,29
    3. Leesplezier: 8,43
    4. Schrijfstijl: 8,32
    5. Originaliteit: 8,04
    6. Psychologie: 7,82

Gemiddelde puntenwaardering: 8,01

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik heb het gevoel dat het karakter van Alexander evolueert. Hij weet zich uiteindelijk te onttrekken aan de criminele activiteiten van André Krook.
    Ook het karakter van Ali ontwikkelt zich naar mijn idee. Hij is van ver gekomen om zich te laten trainen door de professionele kickbocktrainer Alexander. Hij weet zich op te werken van vluchteling tot een goede wedstrijd-kickbokser.Tevens ontwikkelt het karakter van Hannah zich volgens mij. Zij weet tot Alexander door te dringen.
    Ali is mijn favoriete personage. Hij heeft zich van niets weten op te werken tot een gerespecteerde kickbokser in Nederland.
    De vlotte schrijfstijl past naar mijn idee goed bij het verhaal. Er zit vaart in het verhaal.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Lizzie:
    Het plot zit goed in elkaar, de gebeurtenissen volgen elkaar mooi op. Goed opgebouwd!
    Nee had dit einde eigenlijk niet verwacht. Het einde heeft me echt verrast.
    Zeker en vast vond ik het een boeiend verhaal. Ik wilde het boek niet wegleggen. Nolet heeft mijn volledige aandacht gekregen met  Hoek. Ik vind het boek filmisch geschreven.
    Zag alles zo voor me, de personages zag ik ook alles zeggen in me hoofd.
    Het boek is realitisch, geloofwaardig en aangrijpend. Een goed uitgewerkt verhaal. Mits dat de spanning ontbrak voor een echte thriller.
    Beoordeling: 7,83

Citaat roboos:
    Het karakter van Alexander Holman verandert gedurende het verhaal wel degelijk. Nadat hij zijn dochter heeft ontmoet, beseft hij dat hij afstand moet nemen van z’n tweede verborgen leven. Een echt favoriet personage heb ik niet, ik vind ze allemaal even interessant.
    Maar als ik dan moet kiezen ga ik voor Ali, de Syrische vluchteling die meer in z’n mars heeft dan alleen kickboksen. Ik zou aan de karakters niets willen veranderen
    De schrijfstijl van  Donald Nolet past uitstekend bij het verhaal. Hij weet je als het ware in het verhaal te trekken. Vooral het hoofdstuk waarin het gevecht van Ali tegen Djurdjevic wordt beschreven vond ik geweldig, het is als het ware of je het voor je ogen ziet gebeuren. Dit boek nodigt uit om in de toekomst weer uit te kijken naar een boek van  Donald Nolet.

Citaat Charlotte:
    Het plot vind ik bijzonder en origineel. Ik zag niet alles aankomen. Het was een beetje macho, niet helemaal geloofwaardig, maar wel ontroerend. Vanaf het derde hoofdstuk werd ik zo geboeid door het boek dat ik  Hoek in een dag uitlas. Zijn schrijfstijl is prettig, nuchter, en recht toe recht aan. Hij schrijft met kennis van zaken, ik heb weer veel geleerd. Daarnaast vind ik Hoek zeer geloofwaardig, met wat kanttekeningen op het eind. Hoek is niet heel spannend, maar prettig spannend. Je kan lekker doorlezen.
    Nolets boeken zijn goed geschreven, met veel kennis van zaken.
    Uniek in  Hoek is Nolets kennis van zaken, een inkijk in een wereld die de mijne niet is, zowel qua kickboksen als drugs. Advies heb ik niet, Nolet schrijft wat hij wil hoor, ga zo door. Graag lees ik zijn vierde boek.

Citaat Jacobaan:
    Je leert de personages niet echt goed kennen. Behalve Alexander die ontwikkelt zich wel naarmate hij ouder wordt. Zeker nadat hij zijn dochter weer heeft ontmoet slaat hij een heel andere weg in. Voor de rest zijn de personages nogal oppervlakkig.
    Ja, dan toch Alexander die uiteindelijk toch voor het contact met zijn dochter gaat en zijn ‘criminele’ leven alleen voor haar achter zich wil laten. Voor de rest zou ik de personages wat meer uitdiepen zodat de ik ze als lezer goed leer kennen. Nolet heeft een prettige schrijfstijl. Met zijn manier van schrijven laat hij zien dat hij zich goed heeft verdiept in het onderwerp ‘Kickboksen’ en drugshandel. Hierdoor had ik sterk het gevoel om door te willen lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat ranata:
    Ik vond het een origineel plot, zat goed in elkaar, soms beetje ongeloofwaardig maar wel verrassend uiteindelijk. Nee niet echt, had een bepaald beeld in mijn hoofd over hoe het zou aflopen en dat was niet zo. Ik vond het een boeiend verhaal, het was gewoon boeiend om te lezen, omdat je ook gewoon veel details meekreeg van het kickboksen.
    Fijne schrijfstijl, hij neemt je gelijk mee in het verhaal, heeft prettig woordgebruik, het is makkelijk te lezen, gewoon fijn te lezen. Ik vond de schrijfstijl filmisch omdat je het als een serie of film in je hoofd kunt afspelen al lezende..
    Beoordeling: 7,67

Citaat foxlake:
    Het karakter van Alexander evolueert door de komst van zijn dochter. Hij vindt uiteindelijk toch dat hij moet stoppen met zijn werk voor Krook. Ook Ali evolueert door zich heel snel aan Nederland aan te passen. Mijn favoriete personage is Hoek omdat hij ondanks alles door het vuur gaat voor Krook. De vlotte schrijfstijl van Nolet past prima bij dit boek. Zeer beeldende schrijfstijl en ga zeker volgende boeken van deze schrijver ook lezen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat maria:
    De auteur heeft goed naar de ontknoping toe gewerkt alleen had ik soms door de beschrijving het gevoel dat er wat stond te gebeuren en dan gebeurde er niets bijvoorbeeld bladzijde 183, gevoel dat er iets niet klopte en er gebeurt niets en valt dan tegen en het duurde natuurlijk lang voor er antwoord kwam op de opmerkingen van bijvoorbeeld bladzijde 137; Hoek reeds gewaarschuwd let op jezelf de komende tijd. De oude regels gelden niet meer en bladzijde 192; hou haar in de gaten..
    Beoordeling: 7,58

Citaat Raywoman:
    Ik heb zeker het gevoel dat het personage van Alexander Holman aan het veranderen is. Persoonlijk maakt hij ook al plannen om zijn zaken anders te regelen, maar aan alles voel je, ik ben nu halverwege Hoek, dat er wat broeit. De nieuwe jongen staat in de schijnwerpers, daar moet licht afstralen op Alex. Ik hoop dat het voor hem goed afloopt, want ik vind het een sympathieke man!
    Ik zou niks willen veranderen, zo heeft de auteur het bedacht. Maar die Krook is wel een irritant mannetje zeg. Dat is wel goed neergezet. Ik vind zeker dat de schrijfstijl bij het boek past, niet te veel uitwijding, maar toch alsof je erbij bent. Je krijgt genoeg details zonder enige langdradigheid. Voor mij is de schrijfstijl strak en realistisch, maar niet hard.
    Ja, zodra ik ertoe kom ga ik zeker ook andere boeken van Donald lezen. Ik heb ook wat over hem gelezen, en ik vind hem een interessante auteur.

Citaat MarianneIL:
    Het plot zit erg goed in elkaar. Aan het eind komen alle losse eindjes samen. Gedurende het boek een goede opbouw, die naar het eind toewerkt. Dat De Nooijer het voor het geld deed, had ik niet zien aankomen. Dat Hoek voor Hannah zou kiezen wel. Heel boeiend en ik gebruikte dan ook elk vrij moment om verder te lezen.
    Heel fijne schrijfstijl. Boeiend. En dat vond ik heel fijn, omdat ik eigenlijk niks heb met vechtsporten.
    Beoordeling: 8,33

Citaat kareltje:
    Dit is een thriller waar karakters wel evolueren. Hoek is een loyale vriend en betrouwbare trainer. In de opbouw van het verhaal komen we stap voor stap meer over zijn verleden te weten. Hiermee groeit meer begrip voor zijn keuzes en tegelijkertijd wordt duidelijk hoe Hoek eigenlijk altijd mensen op afstand houdt alsof hij in een soort overleefstand staat en hoe gesloten hij is en blijft. Door de personen die in zijn leven verschijnen en doordat hij ouder wordt, begint hij te veranderen en maakt hij uiteindelijk andere keuzes.
    Hannah blijft wel wie ze is, maar weet daarmee veel in beweging te zetten. Een krachtige meid. Ali is mijn favoriete personage. Ik denk dat iedereen blij wordt van zo’n energiek talent, die vanuit zo’n uitzichtloze en schrijnende vlucht/thuissituatie doorzet. Normaal schrijf ik altijd dat ik aan de personages niets zou willen veranderen omdat dat afbreuk doet aan het verhaal. Ik weet alleen niet of ik de verandering van Hoek geloofwaardig genoeg vind. Daarmee vind ik het boek qua ontwikkeling van personages niet helemaal afgerond, maar het is de vraag of dat bij een thriller nodig is.
    Beoordeling: 7,92

Citaat Anitadegroot:
    Het plot vind ik heel onvoorspelbaar maar wel wat soft. De structuur van het plot is goed vooral omdat de actie in het begin zit en eigenlijk niet meer terugkomt, is het net als de training van Ali wat tam net zoals Alex heel naïef is door te denken dat hij met zijn dochter nog tijd krijgt maar de corrupte agent maakt alles goed.
    Dit einde had ik niet verwacht, ik had meer gehoopt zoals de start van het boek met harde actie maar helaas werd het een heel realistisch einde maar voor het verhaal is dat onvoorspelbare wel heel leuk want ik heb het geboeid gelezen. Het eerste hoofdstuk zeker, dat met Ali en het kickboksen vond ik wat tam maar na bladzijde 100 heb ik het in een ruk uitgelezen en wist het me te boeien. Ik had hoge verwachtingen, verwachtte iets heel spannends, en dat was het niet maar dat die knop om was heb ik het met heel veel plezier gelezen.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Sabrina:
    Alexander evolueert, maar ook Ali. Alexander weg van de criminaliteit van André Krook en Ali van vluchteling naar een goede bokser. Eigenlijk is Ali mijn favoriet omwille van de groei die hij doorgemaakt heeft. Ik zou niets veranderen. De schrijfstijl (vlot) pas zeker goed bij het verhaal. Filmische schrijfstijl.
    Het boek heeft me zeker aangesproken.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Tommy:
    Schrijfstijl is goed gevonden en levensecht, de bokswereld/gym en zijn verwevenheid met het nachtleven en de drugswereld met zijn invloed op de privélevens van de betrokkenen. Kennismaking, achtergrond, evolutie en climax, tamelijk klassiek van struktuur maar daarom niet minder, integendeel.
    Gedeeltelijk zag ik dit einde wel aankomen, het was me duidelijk dat Hannah voor verwikkelingen zou zorgen, dat er een haar in de boter zou zitten tussen de twee jarenlange vrienden en dat de inspekteur een vuile rol zou spelen. De uiteindelijke invulling van de details kwam wel als een complete verrassing. De namen zijn anders maar het verhaal en zelfs de personages en situaties waren heel herkenbaar, dat maakte dat mijn aandacht er bij bleef. Levensechte schrijfstijl.
    Beoordeling: 7,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Jacqueline Spoelder

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 268

Mooi verslag.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 213

Bedankt voor de uitgebreide verslaglegging, een meerwaarde.

Raywoman
    Bijdrager
    Post count: 8

Mooi om te lezen, zo iedereen bij elkaar!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.