Home Forums Leesclub 121: Het tuinfeest Verslag leesclub Het tuinfeest van Bettie Elias

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1451
    #21777 |

Leesclub 121,  Het tuinfeest   –  Bettie Elias

Inleiding

Het verhaal:  Het tuinfeest

Voor haar veertigste verjaardag organiseert Cleo een tuinfeest dat perfect moet zijn. Alles zit mee. Het is een zwoele zomeravond en de champagne vloeit rijkelijk. Haar vrienden vermaken zich opperbest met de andere gasten. Tot Laura, de dochter van Tessa en Thomas, spoorloos blijkt. Wanneer het meisje de volgende ochtend dood wordt aangetroffen, wijst alles op een ongeluk.

De vriendengroep zoekt steun bij elkaar. Maar Tessa stelt zich steeds meer vragen over de dood van haar kind. Haar zoektocht zet de vriendschap onder hoogspanning. Wat gebeurde er werkelijk tijdens die fatale nacht? En kun je je vrienden ooit echt kennen?

De schrijver: Bettie Elias

Bettie Elias schreef meer dan dertig jeugdboeken en werd daarvoor meermaals bekroond. Met deze eerste psychologische misdaadroman toont zij opnieuw haar talent voor sterke observaties en levensechte karakters.

De lezers:

Lezer 1: Rietje, 54 jaar
    Dit verhaal spreekt me aan, het lijkt me een spannend boek dat perfect past bij de tijd van het jaar. Leuk om het thrillerdebuut van deze voor mij onbekende schrijfster te lezen.

Lezer 2: Kessel45, 58 jaar
    Jaaaa ik zou  Het tuinfeest dolgraag willen lezen. Het liefst in een gewoon papieren paperback dan kan ik af en toe eens terugbladeren. Ben héél erg benieuwd wat er met Laura gebeurd is. Wie- en waarom is ze vermoord?
    Jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt.

Lezer 3: Cindy, 45 jaar
    Ik ben enorm nieuwsgierig naar het verhaal dat achter de dood van Laura schuilt. Ik merk dat ik gelijk aan het nadenken ben en ik wil gewoon meer weten. Ik ken de auteur niet, maar dit lijkt mij een uitgelezen kans om kennis met haar schrijfstijl te maken. Leesclubs vind ik altijd erg leuk. Samen praten, discussiëren over een boek dat je mag lezen. Wat is er nu leuker dan dat? Ik ben altijd eerlijk in mijn mening die ik uiteraard onderbouw. Dat deze leesclub is geselecteerd om te worden opgenomen in  Het Parool  is alleen maar een mooiere uitdaging en absoluut een eer als je dan wordt uitverkoren als deelnemer van deze leesclub.

Lezer 4: Mireille Muls, 58 jaar
    Het verhaal lijkt me heel boeiend en spannend, heel benieuwd naar het plot en de schrijfwijze.

Lezer 5: Dini57, 62 jaar
    Een thrillerdebuut is altijd leuk om te lezen en zo ook een nieuwe auteur leren kennen.
    Ik ben inmiddels nieuwsgierig naar  Het tuinfeest.

Lezer 6: karanina, 58 jaar
    De korte inhoud intrigeert me. Ik vind het altijd heel boeiend hoe een vriendengroep wordt beschreven. Leer je ooit je vrienden goed kennen? Een vraag waarop waarschijnlijk geen antwoord op mogelijk is.

Lezer 7: Francis, 44 jaar
    Ik ken de schrijver niet, heb ook nog nooit iets van haar gelezen, ben dus heel benieuwd. Het verhaal sprak mij meteen aan toen ik het las, en ook dat het haar debuut is in dit genre. Het lijkt mij dan ook een feest om dit boek in de tuin te lezen de komende week.

Lezer 8: Jolanda, 56 jaar
    De schrijfster zegt mij helemaal niets. Dus wel eens leuk om me te laten verrassen.

Lezer 9: EliJos, 45 jaar
    ​Ik ben heel nieuwsgierig naar dit boek. Het verhaal spreekt me aan, als moeder zijnde doet alleen de omschrijving al wat met me. Ook ben ik benieuwd of ik wat merk van het feit dat de schrijfster hiervoor altijd jeugdboeken heeft geschreven.

Lezer 10: Alex Van Damme, 47 jaar
    Ik mocht de lezertjes van de kinderjury (KJV.be) begeleiden bij het wondermooie  Dichter bij de maan. Haar naam is blijven hangen, haar manier van schrijven ook. Ik ben benieuwd naar dit ‘volwassener’ boek.

Lezer 11: BeJa, 59 jaar
    Het boek spreekt mij aan en ik ken de auteur niet dus dat vind ik altijd wel een leuke verrassing.

Lezer 12: Sabrina, 32 jaar
    Benieuwd naar dit spannende verhaal… zou een mooi verjaardagscadeau zijn (7/7).

Lezer 13: biancam73, 46 jaar
    Dit is iets wat je als ouder nooit wilt meemaken, wat is de reden, wat is er gebeurd en door wie, allemaal vragen die ik graag beantwoord zie in dit verhaal.

Lezer 14: Spoekey, 53 jaar
    Ik heb een sneak preview gelezen en ik wou gelijk weten hoe het afliep. Ook vind ik het erg leuk om een boek met een leesclub te lezen.

Lezer 15: Blondieee_, 21 jaar
    Waarom wil ik meedoen met deze leesclub  (Het tuinfeest): Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik mee doe met een leesclub, ik ken het via mijn zus. Het zou een ontzettend leuk verjaardagscadeau zijn, want de sluiting is de 24e van juni en 2 dagen daarvoor word ik 21 jaar! Een mooier verjaardagscadeau kan ik mij niet wensen.
    En misdaadboeken zijn mijn favoriet, evenals horrors/thrillers!!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-eenëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Het tuinfeest, geschreven door  Bettie Elias, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Houtekiet.

In Vlaanderen is alom bekend dat Hilde Vandermeeren  als auteur van kinder- en jeugdboeken is begonnen en met succes. Collega  Bettie Elias  volgt HIlde in haar slipstream want na ruim dertig jeugdboeken, waarvan er meerdere werden bekroond, was voor haar het moment gekomen om ook een boek voor volwassenen te gaan schrijven. Het werd een psychologische misdaadroman die onlangs onder de titel  Tuinfeest. Is verschenen. Reden genoeg voor de leesclubredactie om dit volwassenendebuut door de leesclub te laten lezen.

Animo voor deelname was er voldoende en de reden daarvoor klonk soms ook wel logisch. Zo klonk de aanleiding van  Alex Van Damme  wel heel plausibel; ‘Ik mocht de lezertjes van de kinderjury (KJV.be) begeleiden bij het wondermooie  Dichter bij de maan. Haar naam is blijven hangen, haar manier van schrijven ook. Ik ben benieuwd naar dit ‘volwassener’ boek’. Zo’n motivatie kun je als coordinator niet langs je af laten gaan evenals die van  EliJos klonk: ‘Ik ben heel nieuwsgierig naar dit boek. Het verhaal spreekt me aan, als moeder zijnde doet alleen de omschrijving al wat met me. Ook ben ik benieuwd of ik wat merk van het feit dat de schrijfster hiervoor altijd jeugdboeken heeft geschreven’.

Wij zijn daar eigenlijk ook wel een beetje nieuwsgierig naar dus gaan we snel naar de leesresultaten…

‘Ik vind het een heel goed opgebouwd plot. Nee, het einde had ik niet aan zien komen. Van het begin de dader in mijn hoofd nét als hij zelf, maar werd tóch op het verkeerde been gezet. Dacht al in het begin, jammer dat de dader al bekend is. Niet dus’, aldus een enthousiaste  kessel45. En  Rietje  had nog wel een kleine opmerking: ‘De schrijfstijl vind ik goed bij het verhaal passen, het is geen ingewikkeld verhaal en leest makkelijk weg. De omgeving en personages zijn duidelijk omschreven, ik zag het allemaal wel voor me, dus zou ik de schrijfstijl filmisch willen noemen. Naar mijn mening ontbrak de spanning in dit boek’. En tenslotte kreeg  Alex Van Damme  haar antwoord nadat ze het boek had gelezen: ‘Ik heb nog maar een ander boek van Elias gelezen, en het was nu ook niet bepaald een boek waar je vrolijk van werd. Ik herken haar schrijfstijl hier wel in.
    De schrijfstijl van Elias is een typische Vlaamse schrijfstijl; te vergelijken met  Saskia De Coster  en  Kris Van Steenberge. Elias schrijft iets vrolijker, minder bitter, minder zwartgallig maar toch ook weer zo realistisch’.

Nu genoeg gemijmerd, voor de overige meningen wel even meelezen alstublieft…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat karanina:
    Het meest opvallende aan de cover vind ik wel de ogen van het meisje. De afbeelding sluit goed aan op de flaptekst waarin al wordt gezegd dat er een meisje dood wordt aangetroffen. Ook past de cover goed bij de titel. Het is duidelijk dat het meisje in een tuin ligt.
    Ik ken  Bettie Elias niet. Pas bij de inschrijving voor deze leesclub kwam ik erachter dat zij een Vlaamse auteur is. Ik ben benieuwd.
    Hoewel de flaptekst al heeft verraden dat het boek gaat over de dood van Laura, verwacht ik een spannend verhaal en de nodige leugens die worden achterhaald en uiteindelijk naar de dader leiden.

Citaat Cindy:
    Ik ken de auteur nog niet, maar dat maakt mij alleen maar nieuwsgierig. Dit lijkt mij een uitgelezen kans om kennis met haar schrijfstijl te maken. Ik ben enorm nieuwsgierig naar het verhaal dat achter de dood van Laura schuilt. Ik merk dat ik gelijk aan het nadenken ben en ik wil gewoon meer weten. Ik hoop dat het verhaal me echt meeneemt, dat ik op het puntje van mijn stoel zit en niet wil stoppen met lezen. Dat het verhaal me raakt (en dat mag op allerlei manieren met verschillende emoties zijn).

Citaat Francis:
    Ik vind het een mooie rustige cover, het past bij de tekst achter op de flap. Het levensloze meisje dat in het gras ligt. Wat is er met haar gebeurd? Ik ken de auteur niet, maar ben benieuwd naar haar schrijfstijl. Ik verwacht een spannend verhaal als ik de achterflap lees. Ik ben benieuwd naar de zoektocht van Tessa, en wat zij zal ontrafelen.

Citaat biancam73:
    De ogen van het meisje vallen het meeste op, mooi blauw met een speciale blik waarvan we nog niet weten wat die gaat betekenen. Verder erg rustig, geeft nog niks prijs. Kan me niet herinneren al iets van haar gelezen te hebben, dus ben erg benieuwd hoe ze schrijft. Leuke foto ook op de achterkant van de auteur. Na de flaptekst gelezen te hebben belooft het een goed boek te worden. Hoop op een meeslepend spannend verhaal.

Citaat BeJa:
    Mooie cover, beetje dromerig. Ik heb nog nooit van de auteur gehoord, dus ik ben erg benieuwd! Ik verwacht een spannend verhaal met diverse wendingen.

Citaat Dini57:
    Mooie zomerse cover met een jong meisje dat in het gras ligt met open ogen.Dit is haar thrillerdebuut las ik dus een nieuwe auteur voor mij.Na de flaptekst gelezen te hebben verwacht ik een mooie psychologische thriller.

Citaat Rietje:
    Omdat ik het e-boek lees heb ik de cover online bekeken. De voorkant ziet er lieflijk uit, een jong meisje ligt in het gras. De omgeving erachter is vaag. Ik vind de cover mooi, het ziet er niet uit als een thriller.De voor mijn nog onbekende  Bettie Elias heeft veel kinderboeken geschreven, ik verwacht dat het boek daardoor makkelijk leesbaar is.Ik verwacht een fijn leesbaar en meeslepend verhaal waarbij ik niet teveel hoeft na te denken. Ook hoop ik dat er genoeg spanning in zit.

Citaat Sabrina:
    De ogen van het meisje zijn het meest opvallend op de cover. Is ze hier al dood of droomt ze in het gras? Ik ken deze auteur niet, ik ben benieuwd! Ik hoop op een spannend verhaal, want op de achterkant heb ik al gelezen dat het over de dood van Laura gaat. Een zoektocht dus naar de dader.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Jolanda:
    Op dit moment nog geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Zit nu op een kwart van het boek wat ik gelezen heb. Het is een beetje langdradig Ik hoop dat er wat meer vaart in komt. De verhalenlijn is niet wat ik ervan verwacht. Ik ben dan ook heel benieuwd of hier verandering in gaat komen.

Citaat Alex Van Damme:
    Ik kwam geen opmerkelijke citaten tegen.
    De verhaallijn ontwikkelt zich ja en nee zoals ik verwachtte. Ik heb het boek net uit, en ik ben zwaar onder de indruk. Dat  Bettie Elias kon schrijven, wist ik; dat haar volwassen debuut (als ik het zo mag noemen) zo sterk is, is alleen maar bonus.

Citaat EliJos:
    Ik ben nu halverwege en ik moet zeggen dat het verhaal me minder pakt dan ik verwachtte en hoopte. De Belgische woorden en uitdrukkingen zijn voor mijn gevoel net wat te veel aanwezig om lekker door te kunnen lezen. Misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat ik momenteel niet zo lekker in mijn vel zit en dit boek voor mij op dit moment niet het juiste boek is. Maar ik lees rustig verder en hoop dat het nog een beetje spannend gaat worden en de laatste helft mij meer pakt.

Citaat kessel45:
    Haha ook “ik” kwam de “malse poef” tegen. Vond het wel grappig alhoewel ik óók niet weet ik me daarbij moet voorstellen. Ik weet het niet of de ontwikkeling zo door zet. Ben nog niet op de helft en kan nog alle kanten uitgaan.
    Ook de kant die ik niet voorzie. We zullen zien. Vind dat het verhaal zich heel rustig aan het opbouwen is en dat is dan ook lekker ontspannend lezen.

Citaat Mireille Muls:
    Niets speciaals tegengekomen, leuk dat het zo Vlaams is. Het verhaal wordt vlotjes opgebouwd aan een rustig tempo, maar dat is geen nadeel. Prachtig verhaal.
    Let niet zo op spellingsfouten of het moet erg opvallen.

Citaat spoekey:
    Nee kom geen opmerkelijke citaten tegen. Ik kom maar moeilijk in het verhaal en heb moeite met de personen en het onthouden wie iedereen is. Het verhaal komt langzaam op gang en speelt in het heden en verleden af wat af en toe voor verwarring zorgt.

Citaat Rietje:
    Inmiddels ben ik iets over de helft van het boek.
    Echt opmerkelijke citaten ben ik niet tegengekomen. Wat ik vooral typerend vond was dit stukje:
    Cleo heeft een bordeaux en zwart gestreeptee boxershort voor hem klaargelegd. Ze vindt het belangrijk dat hun nachtkleding past bij de zorgvuldig uitgekozen lakens die ze aangepast heeft aan de seizoenen.
    Hieruit blijkt dat alles perfect moet zijn voor haar. 
    Er worden veel Vlaamse woorden en termen gebruikt, dit heeft wel z’n charme vind ik.Het gedeelte wat ik nu aan het lezen ben verloopt wat traag, ik hoop dat er binnenkort wat meer actie komt en er iets verrassends gaat gebeuren.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Het tuinfeest is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  121ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  6,48 dat helaas onvoldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Het tuinfeest van Bettie Elias geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,07
    2. Plot: 6,57
    3. Leesplezier: 6,57
    4. Schrijfstijl: 6,57
    5. Originaliteit: 6,43
    6. Psychologie: 6,64

Gemiddelde puntenwaardering: 6,48

Wat vindt Bettie Elias van deze leesclub?

Een boek is als je kindje: je wil dat iedereen het mooi en lief en slim vindt. Dat is natuurlijk nooit het geval, want smaken verschillen. Maar ik ben vooral dankbaar dat iedereen de tijd genomen heeft om zich in  Het Tuinfeest te verdiepen en zich een mening te vormen.

Wat me het meest is opgevallen bij de beoordelingen is dat de meningen soms ver uit elkaar lagen: sommige lezers vonden het maar niets, terwijl anderen het juist wel goed vonden. Voor mij betekent dat vooral dat mijn uitdaging erin bestaat om met mijn boeken mijn eigen publiek te vinden. Het domein van thrillerboeken is immers zo ruim dat je nooit voor iedereen goed kan doen. Zelf zou ik mijn boek ook eerder een psychologische misdaadroman noemen, en zeker geen thriller waarbij je op je nagels bijt van de spanning of waar het bloed in het rond spat. Ik begrijp daarom lezers die het niet spannend genoeg vinden. Als lezer kies ik zelf ook voor spannende boeken die vooral door de karakters gedreven worden en minder door het plot.

Dit was mijn eerste ervaring met een leesclub en dan nog met een thrillerdebuut. Dat was best spannend. Maar ik heb het overleefd! Er zijn zeker een aantal punten die ik meeneem voor mijn volgende boek. Zo gaat dat met schrijven: elk nieuw boek kan en moet beter worden, dankzij de ervaringen met het voorgaande boek.

En dan zijn er de opmerkingen over Vlaamse woorden en uitdrukkingen die een paar keer gemaakt werden, niet enkel bij mij, maar ook bij andere Vlaamse schrijvers. Daar begrijp ik echt niets van. Wij lezen zoveel Nederlandse boeken met gekke woorden die we niet kennen en dat stoort ons niet. Is de Vlaamse lezer dan ruimdenkender dan de Nederlandse?

Hartelijk dank aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt!

Getekend:  Bettie Elias.

Een impressie van de antwoorden die  Bettie Elias  gaf op lezersvragen:

biancam73 vraagt:
    Hoe ben je tot het onderwerp van dit boek gekomen?

Bettie Elias antwoordt:
    Hallo biancam73,het uitgangspunt van dit boek was de vraag die ik mezelf stelde: hoe zou ik reageren als één van mijn vier kinderen iets zou overkomen? Wat zou ik doen als het geklasseerd zou worden als een ongeval, maar ik het niet zou geloven? Vragen die elke moeder zich weleens stelt, denk ik.
    Hartelijke groet,Bettie.

Alex Van Damme vraagt:
    Hey Bettie, alvast bedankt dat ik je boek mocht lezen.
    Op wie heb je je gebaseerd om het personage van Cleo te omschrijven?

Bettie Elias antwoordt:
    Hallo,ik heb me niet op één persoon gebaseerd, maar een personage gecreëerd door verschillende karaktereigenschappen met elkaar te combineren. Ik had een zelfverzekerde en egocentrische vrouw voor ogen die materieel is ingesteld, erg bazig is, maar tegelijkertijd heel bang is om haar man te verliezen.
    Een creatief proces waar ik enorm van hou.
    Hartelijke groet, Bettie.

Dini57 vraagt:
    Was het anders en/of moeilijker om nu i.p.v een jeugdboek een boek voor volwassenen te schrijven?

Bettie Elias antwoordt:
    Hallo Dini57, het was vooral anders. Bij thrillers moet de puzzel op een bepaald moment in elkaar passen en dat vergt de nodige planning vooraf. Niet dat alles al moet vaststaan, maar het is belangrijk dat je weet waar je uit wilt komen. Bij een jeugdboek begon ik al te schrijven voor ik wist waar ik precies naartoe wilde.
    Ik krijg mijn ideeën voornamelijk terwijl ik schrijf en dat wil graag zoveel mogelijk behouden door vooraf een paar belangrijke knooppunten te bepalen, een soort routeplan zeg maar. Voor de rest ben ik dan vrij om intuïtief te schrijven.
    Hartelijke groet,Bettie.

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Bettie Elias, klik hier

Citaat Jolanda:
    Nee, de karakters evolueren niet echt.
    Lucas is mijn favoriet, omdat hij niet weet hoe hij met zijn gevoelens om moet gaan. Wil heel graag de waarheid vertellen maar toch ook weer niet. Een man die de aandacht kreeg van een jonge deerne daardoor was zijn ego gestreeld. Een man in zijn midlife heb ik een beetje het gevoel. Wilde het diep in zijn binnenste niet.
    Sam het broertje van Laura die er een beetje bij hangt in het verhaal, zou ik wel willen veranderen. Ja, weet niet wat ik hiervan moet vinden. De schrijfstijl is een beetje langdradig. Simpel geschreven en langdradig.
    Beoordeling: 5,00

Citaat kessel45:
    Ik vind het een heel goed opgebouwd plot. Nee, het einde had ik niet aan zien komen. Van het begin de dader in mijn hoofd nét als hij zelf, maar werd tóch op het verkeerde been gezet. Dacht al in het begin, jammer dat de dader al bekend is. Niet dus. Ja hoor, ik vond het een boeiend verhaal. Vooral bij de steengroeve schrok ik me wild. Nee, het is een begrijpelijke schrijfstijl, hoefde weinig terug te bladeren en er zitten redelijk wat hoofdstukken bij die “tussendoor”, ontspannend te lezen waren.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Rietje:
    Nee, de karakters evolueren niet echt. Cleo is wel mijn favoriet, of beter gezegd mijn interessantste personage, ondanks haar slechte karakter. Hoe ze alles naar haar hand probeert te zetten en het perfecte leven wilde neerzetten. Ik vond dat zij ook het beste werd beschreven. Lucas vond ik een slappeling, privé en op zijn werk, hij had wel wat meer pit mogen hebben.
    De schrijfstijl vind ik goed bij het verhaal passen, het is geen ingewikkeld verhaal en leest makkelijk weg. De omgeving en personages zijn duidelijk omschreven, ik zag het allemaal wel voor me, dus zou ik de schrijfstijl filmisch willen noemen. Naar mijn mening ontbrak de spanning in dit boek. Ik weet niet of ik direct nog een volgend boek zou lezen, al heb ik wel van dit boek genoten.
    Beoordeling: 6,33

Citaat EliJos:
    Ik vind het plot weinig verrassende wendingen hebben. Het verhaal kwakkelt langzaam voort zonder onverwachte gebeurtenissen of verrassingen. Ja, had dit einde wel verwacht. Helaas vond ik het geen boeiend verhaal, ik had moeite om er met mijn hoofd bij te blijven.
    Ik vond het geen prettige schrijfstijl, hoewel ik korte hoofdstukken in een boek altijd wel kan waarderen. Het boek heeft het net niet.
    Lieve Bettie, ik weet dat mijn antwoorden niet zijn wat je wilt horen over een project waar je ongetwijfeld met heel veel liefde, bloed, zweet en tranen keihard aan gewerkt hebt. Het doet me ook een beetje pijn om ze neer te zetten en probeer het voorzichtig te omschrijven maar ik realiseer me dat het altijd harder zal overkomen dan dat ik wil, sorry hiervoor. Ik hoop echt dat er veel mensen zijn die wel volop van jouw boek genieten. Voor mij was het helaas niet wat ik ervan hoopte/verwachtte. Met vriendelijke groeten, Sandy./ EliJos
    Beoordeling: 5,33

Citaat BeJa:
    De karakters evolueren niet echt veel.
    Cleo is mijn favoriet omdat ze qua karakter wel interessant is, de anderen spraken mij niet zo aan. Lucas en Sam hadden van mij wat pittigere karakters mogen zijn. Schrijfstijl past prima, ik vind het boek fijn lezen. Gemakkelijk leesbaar.
    Misschien ga ik nog wel een volgend boek lezen van haar, ik heb het boek met veel plezier gelezen, maar ik lees liever boeken die wat spannender zijn!
    Beoordeling: 7,67

Citaat Francis:
    Ik vond het een verassend einde. Je denkt een hele poos nou zo is het gegaan, en dan een plottwist met een andere dader en ander motief. Het is goed opgebouwd, niet superspannend, maar je nadert wel op den duur het einde. Je merkt het want er gebeurt opeens net iets meer. Dit einde had ik niet verwacht.
    Ik vond het een boeiend verhaal, ik zat er helemaal in en wou wel steeds verder lezen. De Vlaamse taal was soms wat vreemd, maar wel begrijpelijk. Ik vind het een geloofwaardig en realistisch verhaal, zulke dingen gebeuren ook in het normale leven. Het is niet specifiek uniek, maar het was echt de moeite waard om te lezen. Ik vond het een mooi boek, maar er had soms wel iets meer vaart en spanning in mogen zitten.
    Beoordeling: 7,50

Citaat spoekey:
    Nee ik vind niet dat de karakters evolueren. Cleo sprak mij wel aan, een pittige tante maar verder heb ik niet echt een favoriete persoon. Ik vind de schrijfstijl een beetje langdradig, kan moeilijk in het verhaal komen. Ik vind het verhaal een beetje moeilijk om te volgen. Nee, denk niet dat ik volgende boeken van haar nog ga lezen.
    Beoordeling: 5,83

Citaat Cindy:
    Met het plot is op zich niets mis mee, maar verrassend was het voor mij niet. In het begin is het behoorlijk langdradig en afstandelijk. Naarmate de ontknoping dichterbij komt begint het verhaal meer vaart te krijgen en leest het beter. Ik had dit einde wel verwacht.
    Het was erg afstandelijk geschreven en mistte echt diepgang. Daardoor kwam ik er gewoon niet lekker in. Daarbij werd het een overkill aan details. Het is begrijpelijk geschreven maar zeer afstandelijk. Daarbij werden echt alle details enorm uitgewerkt. Ik denk dat er een groot publiek is dat deze schrijfstijl echt heerlijk vindt, met name het publiek dat van  Saskia Noort houdt. Ik daartegen helaas niet zo. Het einde vond ik wel prettiger te lezen.
    Beoordeling: 5,17

Citaat Alex Van Damme:
    Het verhaal speelt zich af vier maanden na het drama, er zijn flashbacks naar de gebeurtenissen en er zijn enkele flashbacks naar het verre verleden van de protagonisten. De karakters evolueren sterk in deze tijdspanne van vier maanden. Het personage van Lucas evolueert het meest; hij was een succesvolle zakenman maar hij kan zijn werk niet meer aan en worstelt met een depressie. Zijn partner, Cleo, evolueert van een vervelend neurotisch mens naar een absoluut ongevoelig en egoïstische madam. De treurende ouders leven voort ter wille van hun zoon. Enkel het jonge koppel, David en Jennifer, blijven wat hetzelfde en bieden stabiliteit. Ik vind dit heel mooi neergezet door Elias.
    Tessa is mijn favoriete personage. Ik herken veel van haar; haar assertiviteit, het niet opgeven wat leidt tot conflicten met haar man; haar moederinstinct dat aangeeft dat er iets mis is, de leegte als een kind weg is. Misschien kan het personage van Carmen iets gevoeliger neergezet worden. Ik heb nog maar een ander boek van Elias gelezen, en het was nu ook niet bepaald een boek waar je vrolijk van werd. Ik herken haar schrijfstijl hier wel in.
    De schrijfstijl van Elias is een typische Vlaamse schrijfstijl; te vergelijken met  Saskia De Coster en  Kris Van Steenberge. Elias schrijft iets vrolijker, minder bitter, minder zwartgallig maar toch ook weer zo realistisch.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Mireille Muls:
    Mooi plot, zo echt gebeurd kunnen zijn. Goed opgebouwd met stijgende spanning, af en toe ging het wat langzamer doordat er teveel details beschreven werden. Dat het iemand anders was dan de persoon die de meeste reden had was wel al duidelijk, er waren meerdere andere personages die ook een goede reden hadden. Ja, het bleef boeiend tot het einde, heb het boek in 2 keer uitgelezen wou toch weten wie het gedaan had en waarom.
    De schrijfstijl spreekt me wel aan, leest heel vlot. Heel geloofwaardig.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Dini57:
    Echt evolueren deden de karakters niet, we komen zoals gebruikelijk wel meer over de meeste personages te weten naarmate het verhaal vordert. Ik heb geen voorkeur want de personages spraken mij niet echt aan. Zou ook niet weten aan welke ik iets zou willen veranderen.
    Ik vond de schrijfstijl nogal langdradig en niet echt passen bij het verhaal. Ik had er meer van verwacht. De auteur is natuurlijk Vlaams, maar er stonden wel veel Vlaamse woorden/zinnen in dit boek. Door de soms wat kromme zinnen las het daarom minder lekker. Ik sluit niet uit dat ik nog een tweede boek van  Bettie Elias ga lezen. Het kan zijn dat een volgende mij wel pakt.
    Beoordeling: 5,17

Citaat karanina:
    Ik vond de plot wel een beetje kort door de bocht. Ik had het fijner gevonden als er meer aandacht was besteed aan Jonathan. Zoals ik al aangaf, het einde was geen verrassing voor me. Nee, ik vond het geen boeiend verhaal en ik kon het boek makkelijk wegleggen. De vriendschap tussen de drie stellen vond ik ook niet goed uit de verf komen.
    De schrijfstijl van Bettie is simpel. Ik kan er geen typering aan hangen. Het verhaal vond ik erg saai. Zoals ik eerder aangaf vond ik Thomas ongeloofwaardig als vader.
    Beoordeling: 5,50

Citaat Sabrina:
    Ik heb niet echt het gevoel dat de karakters evolueren. Ik heb niet echt een favoriet personage, maar als ik iemand moet kiezen, dan zou het Lucas zijn. Hij wil eerlijk zijn, maar toch ook niet. Hij zit precies in een midlifecrisis. Misschien Sam en Laura meer laten voorkomen in het verhaal.
    Ik had een vlottere schrijfstijl verwacht en er mocht meer spanning inzitten. Eenvoudig geschreven en eerder langdradig. Waarschijnlijk ga ik andere boeken van haar niet lezen, tenzij er meer vaart in het verhaal zou zitten.

Citaat biancam73:
    Had deze wending niet verwacht, dus vrij onverwacht. Nee, had deze draai niet zien aankomen.Ikhad veel moeite om erin te komen, vond het vooral in het begin moeilijk de personages en hun banden uit elkaar te houden. Schrijfstrijl is niet moeilijk, de Belgische uitdrukkingen apart. Ik vind het boek vooral aangrijpend.Elk boek heeft wel iets aparts, uniek is misschien een te groot woord

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 299

Mooi verslag weer. Bedankt.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 299

@Bettie, ook de Vlaamse lezers hebben commentaar op de in hun ogen te Hollandse woorden in Nederlandse boeken. Volgens mij in gewoon Nederlands, dat ook voor jullie een officiële taal is.
    Vlaams is dat nog altijd niet. Een boek met teveel Fries of een ander dialect vind ik ook niet lekker lezen. Ik ben zelf een Rotterdamse en ik kwam een keer in een boek Rotterdams tegen en daar ergerde ik mij eerder aan, dan dat ik het leuk vond.
    Ik lees veel boeken van Vlaamse auteurs en wat Vlaams kan juist leuk zijn. Alleen je moet oppassen en zeker in het geval van een thriller dat het niet de vaart uit je boek haalt.
    Ik ben zelfs proeflezer van een Vlaamse auteur, Sterre Carron, en die waarschuw ik ook regelmatig dat ze de boeken niet te Vlaams moet maken, anders raakt ze lezers kwijt hier.
    Feit is dat de boeken van Sterre nu Vlaamser zijn dan in haar beginperiode met een Nederlandse uitgever.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 38

Mooi verslag. Het is zeker opvallend hoe de meningen uiteenlopen, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
    @Bettie, ik ben nog steeds heel benieuwd wat een malse poef is.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 123

Mooi verslag.
    Bedankt!

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 31

Bedankt voor het mooie verslag Cees en natuurlijk Bettie voor het boek.
    Het was leuk om met deze leesclub mee te doen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.