Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 37: Het pakket Verslag leesclub Het pakket van Sebastian Fitzek

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Leesclub 37, Het pakket – Sebastian Fitzek

Inleiding

Het verhaal: Het pakket

De jonge psychiater Emma Stein komt haar huis niet meer uit. Ze is namelijk doodsbang sinds ze werd verkracht in een hotelkamer, en ze herkent in elke man de dader.

Emma was het derde slachtoffer van de psychopaat die in de pers de Kapper genoemd wordt, en zij is de enige die dat heeft overleefd.

Op een dag neemt ze een pakje aan van de postbode, dat voor haar buurman bedoeld is. Maar als het niet wordt opgehaald begint ze zich af te vragen wat er in het pakje zit. En of het niet voor haar bedoeld is… 

De schrijver: Sebastian Fitzek

Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) studeerde Rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Van zijn psychologische thrillers zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan in niet minder dan negenentwintig talen.
    Het pakket is het veertiende boek van zijn hand

De lezers:

Lezer 1: Marjon, 55 jaar
    Voor wie goede oren heeft mag het sinds gisteren duidelijk zijn dat ik het van de daken heb geschreeuwd toen ik zag dat Fitzek’s nieuwste ingezet wordt bij de 37e leesclub. Ik zat er stiekempjes al op te hopen en was al druk aan het duimen. Razend nieuwsgierig ben ik naar dit “bloederige” pakket en wil graag lezen wat de kapper hiermee te maken zou kunnen hebben. Dat kunnen alleen maar spannende uren zijn als ik mag deelnemen.

Lezer 2: Alice1812, 39 jaar
    Ik heb ooit de eerste twee boeken van Fitzek gelezen en erna niet meer, vraag me niet waarom. Ben erg benieuwd waarom hij me toen niet (genoeg) wist te boeien waardoor ik verdere titels van hem niet heb opgepakt. Zal dit boek me overhalen?

Lezer 3: roboos, 58 jaar
    Altijd al een enorme fan van de boeken Sebastian Fitzek, dus Het pakket mag ik zeker niet missen. Wel hopen dat dit pakket dan wel bij mij in de brievenbus terecht komt, want dat is met het boek van Jo Claes nog steeds niet gelukt.

Lezer 4: masc, 44 jaar
    Het eerste boek dat ik van Sebastian Fitzek las, De gijzeling, kreeg ineens eens plaatsje in mijn top 10.  Laaiend enthousiast was ik over dit boek.  Vrienden en familieleden werden door me overtuigd dit boek ook lezen. Nadien heb ik nog vele andere boeken van Fitzek gelezen, maar met wisselend succes.  Mijn waarderingen durven nogal eens verschillen. Ze schommelen wel steeds tussen 3 en de 5 sterren, wat op zich een mooie score is, maar meestal zijn mijn beoordelingen over een schrijver eerder gelijklopend en dat heb ik dus niet bij deze schrijver. Sebastian Fitzek brengt me van de wijs: zijn boeken, hun plots en ook mijn reacties en gevoelens hierover.  Hij weet me telkens weer opnieuw te verbazen, te prikkelen.  Benieuwd hoe ik dit boek ga ervaren.  Wat het ook zal zijn, ik hoef niet te twijfelen of ik aan deze leesclub wens deel te nemen – jullie wel?

Lezer 5: Saskia, 50 jaar
    Ik heb het vorige boek van Fitzek gelezen over die man met zijn ontvoerde dochtertje en vond het zo spannend! Ik ben benieuwd of dit deel ook weer net zo spannend wordt. Het verhaal belooft van wel!

Lezer 6: LJ1976, 41 jaar
    Zou graag aan deze leesclub mee willen doen omdat ik een groot fan ben van Sebastian Fitzek. Ik heb al zijn boeken gelezen en zou deze niet willen missen. Hoop dat ik mee mag doen en wacht in spanning af op Het pakket!

Lezer 7: Sylvia ten Hove, 48 jaar
    Ik hou erg van thrillers en deze titel lijkt me bloedspannend en er lijkt ook psychologische spanning in te zitten. Dat spreekt me aan! Ik kende de auteur nog niet maar vind het altijd leuk om een nieuwe auteur te ontdekken. Ik heb iets over zijn achtergrond gelezen en dat heeft indruk bij me gemaakt. Daarnaast vind ik het heel leuk om een boek samen met anderen in een leesclub te lezen en samen met anderen te bespreken. Altijd leuk om te zien hoe anderen het boek lezen, wat zij eruit halen en of je dezelfde mening deelt of juist niet.

Lezer 8: Saartje, 40 jaar
    Sebastian Fitzek is zo een geweldige schrijver Het Joshua profiel, wauw die was geweldig goed geschreven spannend. Dus wil dit boek ook heel graag lezen.
    Alvast bedankt voor het organiseren van de leesclub

Lezer 9: mariannetje1968, 48 jaar
    Ik wil deelnemen omdat ik alle boeken van Fitzek heb en hem een geweldig schrijver vind. Ik ben al een aantal maanden geteased met de Duitse versie dus wil deze Nederlandse versie heel graag lezen!

Lezer 10: ingebrunn, 44 jaar
    Heb zojuist het fragment gelezen en oh, wat lijkt me dit een spannend boek zeg. Ik laat me graag meeslepen door het verhaal en het lijkt me geweldig om er samen in de leesclub over te praten.

Lezer 11: honingbol, 45 jaar
    Hierbij wil ik mij graag opgeven voor de leesclub van Het pakket van Sebastian Fitzek. Sowieso vind ik Fitzek een geweldige schrijver en ik ben dan ook heel benieuwd of ook dit boek weer goed zal bevallen. Alleen al vanwege de cover zou ik dit boek willen lezen, erg mooi gedaan zo. Weer eens wat anders dan de standaard covers!

Lezer 12: Annemie S, 56 jaar
    Heel graag doe ik mee aan deze leesclub.  Ik lees de boeken van Fitzek niet, ik verslind ze. Daarom.

Lezer 13: Helma, 57 jaar
    Ik ben dol op thrillers en grote fan van Fitzek, dus heel benieuwd naar zijn nieuwste boek. Mijn voorkeur gaat uit naar een papieren versie.

Lezer 14: EliJos, 43 jaar
    Heel graag wil ik meedoen aan deze leesclub omdat Het pakket mij een lekker spannend boek lijkt. Als ik lees waar het over gaat dan begint de spanning zich meteen al op te bouwen en begin ik al erg nieuwsgierig naar het verhaal te worden.

Lezer 15: kadus, 36 jaar
    Een tijdje geleden jullie site ontdekt en nu eindelijk me ook ingeschreven in de leesclub. Had me voorgenomen alleen mee te doen als het een boek zou zijn dat me 100% aansprak. Wat fijn te merken dat er dan net een leesclub start van mijn één van mijn favoriete auteurs. Ik hou van thrillers met een psychologisch aspect, boeken waarbij ik me kan inleven in de personages, waar ik me kan afvragen wat ik zou doen in hun situatie en Fitzek blijkt daar een meester in te zijn. Het lijkt me dan ook ideaal om dit boek te mogen gebruiken als mijn recensie ‘debuut’.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

sillyruns

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zevenendertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het pakket, geschreven door Sebastian Fitzek, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij The House of Books.

Zijn naam staat sinds zijn eerste boek De therapie garant voor rechtopstaande haartjes op de armen van de meeste lezers van zijn boeken. De in Nederland en Vlaanderen nog steeds groeiende schare fans kijkt dan ook voortdurend vol verwachting en ongeduld uit naar het verschijnen van een nieuw boek. Dat de postbus van de leesclubredactie vol zou geraken met inschrijvingen voor Het pakket, was dan ook voorspelbaar. Echter, dat er ook een lijkachtige geur uit zou opstijgen en dreigde te exploderen, zal wel een kunstje op afstand zijn geweest van de auteur, Sebastian Fitzek.

En zoals roboos bevestigt: ‘Altijd al een enorme fan van de boeken Sebastian Fitzek, dus Het pakket mag ik zeker niet missen’. Of was daar masc: ‘Het eerste boek dat ik van Sebastian Fitzek las, De gijzeling, kreeg ineens eens plaatsje in mijn top 10.  Laaiend enthousiast was ik over dit boek’. En omdat er nog wel eentje bij kan….’ Ik heb al zijn boeken gelezen en zou deze niet willen missen, aldus LJ1976.

En natuurlijk was daar de cover. Zoals saartje en familie verwoordt (ging voor 10,00): ‘Wauw als dit je niet opvalt in de boekenwinkel weet ik het ook niet meer. Mijn man zag het boek en zei jakkes, net echt, een bebloed pakket voor je aangekomen en ja, ik was het wel met hem eens’. En ingebrunn (ging voor een 9,33): ‘Het bleef me triggeren en ik vind het ook echt een psychologische thriller’. Terwijl EliJos piekerde (ging voor 8,00): ‘vind ik dit nou eigenlijk nog wel leuk want ik weet echt niet meer wat echt is en wat een waanbeeld is, maar achteraf is dat beetje frustratie toch eigenlijk best wel lekker. Het maakt het allemaal nog verrassender en spannender want uiteindelijk blijven er geen losse steekjes liggen’.

De redactie gaat natuurlijk niet alles verraden wat er over Het pakket is gezegd maar weet wel dat de keuze een goede is geweest. Sebastian, de leesclubredactie staat voor de deur op je opvolger te wachten….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat mariannetje1968:
    Het verhaal, lijkt me echt in mijn hoofd, nu al waargebeurd kunnen zijn. Ik neem regelmatig pakketjes voor de buren aan, wat als ik de buren maar niet zie verschijnen en ze doen ook al niet open als ik het ze wil brengen? Het ligt maar te wachten in de gang met vage bloedspetters lijkende vlekken…..zal ik?…..nee dat kan ik niet maken….of toch?….stel er is wat gebeurd met de buren en dan dat bloed, misschien moet de politie wel ingeschakeld worden naar aanleiding van de inhoud van dit met bloedbespatte pakket…..

Citaat Annemie S:
    De cover, hier is over nagedacht, elk detail lijkt wel een verwijzing te hebben:
    1. ‘De foto’ op zich verwijst naar de ‘titel’.
    2. ‘De bloedvlekken’ naar ‘het genre’.
    3. ‘De gevarendriehoek’ naar de spanning, onrechtstreeks mijn hart.
    4. ‘De streepjescode’ zal vast ook nog wel naar iets verwijzen, ‘de inhoud’ of ‘de spanning’?

Citaat Saskia:
    Je zou het boek nadat het uitgepakt is bijna opnieuw gaan uitpakken. Met die barcode en titel ziet het eruit als een etiket op een postpakket. Ook het kartonkleurige papiertje onder het etiket geeft die illusie. Maar de inhoud schijnt gevaarlijk te zijn. We worden gewaarschuwd middels een gevarendriehoek met een uitroepteken. De bloeddruppels op het pakketje versterken het idee van naderend gevaar. Zou ik het wel overleven als ik dit pakketje open? Of misschien is het openslaan van het boek wel gevaarlijk. Mijn fantasie holt weer eens alle kanten op. Wacht! Dit is toch geen tweedehandspakketje? Heeft iemand het al eerder stiekem geopend? En werd hij of zij meteen op bloederige wijze gestraft?

Citaat roboos:
    Opvallende cover, die op een echt pakket lijkt. De bloedspetters maken wel duidelijk met wat voor genre je hier te maken hebt. Ik heb vrij veel boeken van Sebastian Fitzek gelezen en al vanaf het begin met De therapie ben ik een fan.

Citaat LJ1976:
    Het is net een echt pakket, de sluiting met plakband, barcode. Wel een gevaarlijk pakket gezien de driehoek en de bloeddruppels. Heb een aantal boeken gelezen van Sebastian Fitzek. Ik verwacht een wederom een psychologische spannende thriller, waarin je wilt blijven lezen mede door zijn prettige schrijfstijl. Verwacht een boek met veel spanning, tempo en plotwendingen. En natuurlijk misleiding. Dus mijn verwachting is hoog, hoop dat Fitzek zichzelf weer overtreft.

Citaat Sylvia ten Hove:
    Ik moet bekennen dat ik deze auteur nog helemaal niet ken. Het was me wel opgevallen dat er veel positieve recensies en verhalen de ronde doen over deze auteur waardoor ik al wel het een en ander over hem gehoord had. Toen ik daarna zag dat er een leesclub kwam over het boek van deze auteur was ik dus wel meteen enthousiast. Door de positieve verhalen wilde ik zo en zo al iets van hem gaan lezen.

Citaat kadus:
    Fitzek is allesbehalve een onbekende voor mij, dit gaat mijn derde van hem worden. Niettegenstaande dat ik weinig lees van Duitse auteurs ga ik ervan uit dat hij de titel misdaadkoning van Duitsland meer dan waard is. Fitzek heeft voor mij tot nu toe nog niet ontgoocheld en ik verwacht dat hij dat met dit boek ook totaal niet zal doen, al vraag ik me af of hij er zal in blijven slagen zichzelf te blijven overtreffen, wat hij tot nu telkens opnieuw deed. Dus zeer hooggespannen verwachtingen.

Citaat saartje:
    Wauw als dit je niet opvalt in de boekenwinkel weet ik het ook niet meer. Mijn man zag het boek en zei jakkes, net echt een bebloed pakket voor je aangekomen en ja, ik was het wel met hem eens. Vond het ook eng het deed me direct denken aan Seven waar Brad Pitt het pakket krijgt met het hoofd van zijn vrouw in. De gevarendriehoek heeft iets van pas op gevaarlijk of er zit iets in dat je kan doden of er zit iets dood in. Achterkant leuke beknopte beschrijving waar het boek over gaat en beknopte beschrijving van de schrijver.

Citaat sillyruns:
    Omdat het een bibliotheekexemplaar is, is de kaft verhard. Dit maakt dat het effect van een pakketje in je handen hebben minder is dan als je de zachte variant in handen hebt. De cover roept een gevoel van onbehagen op. De bloedvlekken. Het uitroepteken dat op gevaar duidt. De tekst op de achterzijde maakt nieuwsgierig. Wat zou er in het pakket zitten? Ondanks dat het boek niet “dik” lijkt heeft het toch ruim 300 bladzijden. Na Het Joshua profiel en Passagier 23 had Fitzek er een fan bij. Ik verwacht een ijzingwekkend verhaal. Vol angst. Omdat ik vermoed dat eenmaal begonnen het boek niet meer weg te leggen valt wacht ik nog heel even met beginnen….

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat EliJos:
    Wat een boek… ik ben ruim op de helft en weet niet goed wat ik er van moet vinden. Ik vind het een beetje lastig dat een hoop van wat je leest uiteindelijk de waanbeelden van Emma kunnen zijn, je hebt geen houvast aan wat echt is want er wordt zo veel in twijfel gebracht. Hopelijk wordt alles duidelijk naarmate het einde nadert.

Citaat ingebrunn:
    Voor mij is het een boek waar ik mijn gedachten echt bij moet houden. Ik heb een beetje moeite met het heen en weer gaan in de tijd. Heb nog niet eerder wat gelezen van Fitzek. Het verhaal is spannend genoeg opgebouwd al weet ik nog niet precies wat waar is of wat niet bij Emma. Ben nu op de helft en ga snel verder lezen

Citaat Helma:
    Ik vond dat er toch wel een paar cliffhangers waren. Zeker als Emma in gesprek met Konrad is en terugblikt op de gebeurtenissen. En het is erg, maar ik zat zo in het boek, dat ik helemaal niet meer opgelet heb op citaten. Ik ben er gisteren in begonnen en achter elkaar uitgelezen. Ik heb er weer van genoten. De twist op het einde vind ik wel iets minder verrassend dat bijv. Passagier 23, maar ik vond het wederom prachtig bedacht allemaal. Ik ben en blijf fan!

Citaat Alice1812:
    Ook ik ben van de week in het boek begonnen. De eerste paar hoofdstukken moet je er wel echt je hoofd bijhouden! De grote sprongen heen en terug in de tijd zorgen dat je snel een beetje verward raakt. Ben benieuwd of dit zo blijft. Dit is geen boek die je weg moet leggen, dus van het weekend lekker lezen!

Citaat honingbol:
    Ik heb het boek ondertussen ook uit. Ik herken wel wat hierboven gezegd werd, vooral in het begin moest ik echt mijn hoofd erbij houden. Daarna las het vrij makkelijk door. Ook met Emma had ik niet zoveel (of eigenlijk niets). Ik leefde totaal niet met haar mee, kreeg ook geen medelijden met haar ofzo. Geen idee waarom, want Fitzek weet echt wel goed te beschrijven hoe het haar vergaat.

Citaat marjon:
    Mooi citaat: Het spreekwoord tussen de proloog en het eerste hoofdstuk: Een leugenaar wordt niet geloofd, ook al spreekt hij de waarheid. Ik vraag me hierbij af naar wie gerefereerd wordt als ‘leugenaar’….

Citaat masc:
    Tijdens het lezen zat ik op het eiland Texel en had alleen mijn iPhone bij me. Ik merk nu dat mijn opmerking van ‘Tijdens het lezen’ niet doorgekomen is. Ik weet dat ik op het moment dat ik mijn reactie plaatste iets had van ‘zo dadelijk krijg ik ook wanen’, want niets was in dit boek wat het leek. Ondertussen heb ik het boek uitgelezen en heb ik er gelukkig niets aan overgehouden.

Citaat saartje:
    Wauw wat een boek!! Fitzek overtreft alle verwachtingen wat mij betreft. Want alhoewel ik heel erg vaak thrillers lees en ik vaak al snel door heb hoe het zit was dat nu helemaal niet het geval. Iedere keer ik meende te weten hoe het zat was ik toch weer op het verkeerde been gezet. Op zeker moment wordt je zelf wat meegezogen in de waanzin van dit verhaal. Toen ik ongeveer in de helft van het verhaal was op een avond en ik ging slapen werd ik dankzij het boek getrakteerd op een nacht met een nachtmerrie (bedankt daarvoor Fitzek lol) maar dit was de allereerste keer dat ik dat had bij een boek.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het pakket is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 37e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,32 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het pakket van Sebastian Fitzek geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,07
    2. Plot: 8,50
    3. Leesplezier: 8,36
    4. Schrijfstijl: 8,57
    5. Originaliteit: 8,14
    6. Psychologie: 8,29

Gemiddelde puntenwaardering: 8,32

Citaat Helma:
    Fitzek heeft zijn geheel eigen schrijfstijl met veel cliff hangers en een originele plottwist. En dat is precies wat je van een thriller verwacht. Ik vond de plottwist iets minder spectaculair dan bijvoorbeeld in Passagier 23, maar evengoed verrassend.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Annemie S:
    Mijn sympathie is van in ’t begin volledig naar het hoofdpersonage, Emma gegaan. Hoewel ik soms het gevoel had ‘de rode draad’ kwijt te zijn, bleef ze tot op het einde mijn sympathie behouden. En de reden daarvan is vooral dat ik in t’ begin met haar te doen had, en gaandeweg respect kon opbrengen voor haar zelfgenezend gedrag. De andere personages zijn een voor een bij mij door de mangel gegaan. Ook ik -als lezer- vertrouwde niemand meer. Als een boekverhaal mijn gedachten overheerst, terwijl ik er niet in bezig ben, dan krijgt dat boek van mij een heuse 10 als beoordeling voor leesplezier.
    Beoordeling: 8,83

Citaat LJ1976:
    Fitzek heeft een vlotte, prettige schrijfstijl met korte hoofdstukken die veelal eindigen met een cliffhanger. Dit maakt dat je door wilt blijven lezen. Perfect passend bij de psychologische thrillers die hij schrijft. Ik heb ongeveer de helft van zijn boeken gelezen waaronder Passagier 23, Joshua Profiel, De gijzeling en De therapie. De overige boeken wil ik zeker nog gaan lezen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat ingebrunn:
    Ik moest even wennen aan het begin. De schrijfstijl was voor mij even wennen, af en toe wat moeilijk zodat ik de gedachten er goed bij moest houden. Het verhaal is wel zo in elkaar gezet dat de schrijfstijl wel past. Het bleef me triggeren en ik vind het ook echt een psychologische thriller.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Sylvia ten Hove:
    Fitzek maakt veelvuldig gebruik van een cliffhanger aan het einde van een hoofdstuk. Dit maakt de lezer nieuwsgierig en zorgt ervoor dat hij door wil lezen. Dit past wel bij een thriller. Fitzek is een meester in onverwachtse wendingen die de spanning opvoeren en die de lezer telkens op het verkeerde been zetten. Ook dat past heel goed bij een thriller.
    Beoordeling: 7,00

Citaat EliJos:
    Ik houd wel van korte hoofdstukken die je doen verlangen naar meer… De spanning blijft hoog en de frustratie blijft op een gegeven moment zo hangen dat ik dacht.. ‘vind ik dit nou eigenlijk nog wel leuk want ik weet echt niet meer wat echt is en wat een waanbeeld is’, maar achteraf is dat beetje frustratie toch eigenlijk best wel lekker. Het maakt het allemaal nog verrassender en spannender want uiteindelijk blijven er geen losse steekjes liggen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat roboos:
    Fitzek heeft een schrijfstijl die uitnodigt tot verder lezen. Jammer vind ik het veelvuldig schakelen in de tijd. Ik heb liever een meer chronologisch verhaal, maar in dit geval was het natuurlijk onmogelijk om het verhaal anders op te bouwen.
    Eigenlijk heb ik alles van Fitzek al gelezen en kijk ik iedere keer weer uit naar zijn volgende boek.

Citaat Alice1812:
    Ik vond in het begin de sprongen in de tijd even moeilijk te volgen. Hierna zat ik in het boek en wilde steeds verder lezen. Is Emma nou gewoon gek of is er toch echt veeleer aan de hand was de vraag die mij steeds bezighield. Ik vond het 1 grote spannende rit is en je met de angst van Emma mee kan voelen.

Citaat masc:
    Subliem plot! Ik snapte halverwege het boek al niet dat ik nog maar in de helft zat, terwijl de dader al gevat was. Telkens opnieuw leek het of hij gesnapt was, maar keer op keer draaide het anders uit. Op mij hadden al deze plottwists het effect dat ik veel aandachtiger ging lezen, waardoor ik veel meer mee ging in het verhaal.
    Beoordeling: 8,17

Citaat saartje:
    De beschrijving van de plot, de opbouw, het was allemaal zooo super goed beschreven, het nep-kantoor van Konrad, de mat daarin met de bruine haren en hoe alle puzzelstukjes dan in elkaar vallen. Konrad die de dokter dan bedreigt met een wapen en Emma die dan gewond raakt zodat je nog even denkt, oh nee ons hoofdpersoon is toch niet net doodgeschoten. Geniaal gewoon.
    Beoordeling: 10,00

Citaat honingbol:
    Goed gevonden! Ik had het niet zien aankomen, heel knap gedaan. De opbouw was spannend, je wordt voortdurend op het verkeerde been gezet. Is Emma doorgeslagen? Heeft ze gelijk? En dan opeens???! Absoluut niet verwacht en ook niet zien aankomen. Tot het moment dat ??? werd ontmaskerd had ik hem nog geen seconde verdacht. Wel had ik het vermoeden dat Phillip er niets mee te maken had, maar dat vond ik niet echt een probleem tijdens het lezen.

Citaat Saskia:
    Ik dacht in eerste instantie dat ik me het meest met Emma zou identificeren. Van straatfobieën weet ik alles af. Toch viel die verwachting een beetje tegen. Ik had geen moeite met de manier waarop Emma het huis uitkwam (voor haar hond) maar wel met het feit dat ze bij Pallant binnengaat. En hoewel ik zelf ook van de drastische was in mijn manier om van de straatfobie af te komen (ik kocht een kaartje voor een festivaldag hardrockconcerten toen ik eenmaal wist dat ik een fobie had en ben daar de hele dag peentjes zwetend gebleven) vond ik onderzoek naar deze onbekende Pallant wel een beetje dubieus. Om naar je aanvaller te gaan terwijl je zo angstig bent, dat kan ik me niet zo goed voorstellen. De reden van mijn fobie was ook in stalking en bedreiging gelegen. En ik zou het huis van mijn bedreiger pas naar binnen gaan als ik goed bewapend was en zeker wist dat ik in staat zou zijn de ander om te brengen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat sillyruns:
    Eigenlijk ben ik het wat dit kopje betreft helemaal eens met Saskia. Ik kan niet inschatten of de karakters echt evolueren omdat de lezer maar mondjesmaat informatie krijgt over de karakters. En…de informatie die wordt gegeven blijkt niet altijd waar te zijn. Zo is heel moeilijk op te maken of de karakters groeien. Wel is duidelijk dat Emma een klap heeft gekregen van de verkrachting. Hoewel ik zelfs aan dat “feit” (de verkrachting) heb getwijfeld. Nee, ik heb in dit verhaal niet echt een favoriet personage gehad. Je zou denken dat Emma dat zou zijn omdat haar al deze ellende overkomt. Aangezien al vanaf vrijwel het begin duidelijk is dat zij het met de waarheid niet zo nauw neemt verloor ze bij mij wat sympathie. Jorgo vind ik nog wel een ongecompliceerd, aardig karakter. Zijn personage is echter niet heel erg uitgediept.
    Beoordeling: 8,17

Citaat mariannetje1968:
    Ik vind het plot verrassend toch wel. Het verhaal had naar mijn mening een paar behoorlijke plot twists. Ik had namelijk het idee dat Emma door de elektroshocktherapie (die zij naar eigen zeggen op het filmpje had ondergaan), wellicht helemaal van het padje af was en zich allerlei waanbeelden in het hoofd had gehaald. Het verhaal vond ik zeker heel boeiend en zat wel goed in elkaar. Zijn schrijfstijl en vertelling heb ik als zeer prettig ervaren, geen moeilijke woorden of zinnen en er is niet uitermate veel concentratie voor nodig, wel vind ik dus dat de verschillende karakters wat meer uitgediept hadden mogen worden. Ik mis wat nuances tussendoor. 

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

marjon
    Kadus

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.