Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 062: Het meesterwerk Verslag leesclub Het meesterwerk van Geir Tangen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1524
    #12075 |

Leesclub 62, Het meesterwerk – Geir Tangen

Inleiding

Het verhaal: Het meesterwerk

Journalist Viljar Ravn Gudmundsson ontvangt een mail van iemand die aankondigt als scherprechter het leven van een vrouw te zullen opeisen die in zijn ogen een misdaad heeft begaan. Viljar doet het af als het zoveelste bericht dat hij ontvangt van iemand die om aandacht verlegen zit.

Maar als de vrouw de volgende dag onder verdachte omstandigheden dood wordt aangetroffen, realiseert hij zich dat het bloedserieus was. Zeker als hij na door de politie ondervraagd te zijn, weer een mail van de anonieme beul ontvangt.

Inspecteur Lotte Skeivoll moet op jacht naar een achteloze seriemoordenaar die erop uit lijkt de politie te willen tergen. Maar is hij zo achteloos?

De schrijver: Geir Tangen

Geir Tangen is met meer dan 170.000 lezers de populairste crimeblogger van Noorwegen. Het meesterwerk is zijn thrillerdebuut, dat hij begin 2016 in eigen beheer uitgaf. Maar na een maand werd het gepre-empt door Gyldendaal, een van Noorwegens meest prestigieuze uitgevers, en sindsdien maakt hij ook internationaal faam. De buitenlandse rechten zijn aan 15 landen verkocht.

De lezers:

Lezer 1: Rietje, 53 jaar
    Ik heb al een paar goede recensies gelezen over deze debuutthriller dus wil heel graag meelezen.

Lezer 2: Coenraad, 53 jaar
    Ten eerste een debuut dat is altijd spannend om eraan te beginnen want je weet nooit of het mee of tegen zal gaan vallen. Heerlijk blanco eraan gaan beginnen is al een genot op zichzelf. Ten tweede ik heb de afgelopen dagen al zoveel positiefs over dit debuut gehoord dat heeft mijn nieuwsgierigheid alleen nog maar meer aangewakkerd. Ten derde, aan het einde zal ik kunnen zeggen of Het meesterwerk van Geir Tangen ook daadwerkelijk een meesterwerk is….

Lezer 3: Kessel45, 56 jaar
    Zou dolgraag Het Meesterwerk willen lezen. Ik lees dat het een debuut is en zelfs 5 sterren waard is dus moet een geweldige thriller zijn. Weer een Scandinavische thriller en ben erg benieuwd hoe de jacht op de seriemoordenaar zal verlopen. Ik verheug me er op.

Lezer 4: hans, 47 jaar
    Noorse blogger die in eigen beheer een boek heeft uitgebracht. Opgepikt door een grote uitgeverij. Geweldig. Het verhaal speelt zich af in een provincie die ik nog niet bezocht heb, dat maakt het altijd interessant. De auteur is even oud als ik ben en heeft een ICT-opleiding gehad. Net als ik. Benieuwd hoe het eerste deel is.

Lezer 5: mariskavv, 39 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub omdat ik erg benieuwd ben naar dit boek na het lezen van de synopsis en ik heb er al wat goede verhalen over heb gehoord.

Lezer 6: mariannetje1968, 49 jaar
    Ik ben helemaal verslaafd aan Skaninavische lectuur en series en films. Op een of andere manier hebben Scandinavische auteurs een briljante en unieke manier van schrijven en de kunst het plot verrassend te houden.

Lezer 7: honingbol, 46 jaar
    Ik wil heel graag aan deze leesclub meedoen omdat het me een heel goed boek lijkt.

Lezer 8: Monique276, 35 jaar
    Ben dol op Scandinavische thrillers en heb al veel goede verhalen over dit boek gehoord.
    Heb het fragment gelezen en dat smaakt gewoon naar meer. De schrijver is mij totaal onbekend, sta altijd open voor nieuwe, voor mij onbekende schrijvers. Ook is het al weer even geleden dat ik mee heb gedaan met de leesclub van ThrillZone. Hoop dat ik deze keer weer eens mee mag doen.

Lezer 9: Liane van Oosterhout, 44 jaar
    Al van kleins af aan lees ik spannende boeken. Hoe spannender hoe beter!
    Uiteraard heb ik boeken van Scandinavische auteurs gelezen (Bjørk, Börjlind, Kepler, Nesbø etc). Heerlijk! Geir Tangen is voor mij nieuw. Het boek schijnt top te zijn dus uiteraard wil ik het graag lezen en erover discussiëren.

Lezer 10: Beja, 58 jaar
    Het lijkt mij een erg mooi boek en meedoen aan een leesclub lijkt mij wel eens leuk om te doen.

Lezer 11: Tiny Rutjens, 64 jaar
    Ik wil heel graag meedoen aan deze leesclub omdat ik fan ben van Scandinavische thrillers en als ik lees waar dit boek over gaat dan wil ik het heel graag lezen.

Lezer 12: Mirjam Regelink, 37 jaar
    Ik zou graag mee willen doen met de leesclub van Het meesterwerk. Ik heb er goede verhalen over gehoord en schrijf graag een recensie van zo’n mooi boek. Een echt meesterwerk.

Lezer 13: Omaatjuh, 59 jaar
    Ik vind het leuk om recensies te schrijven en deel te nemen aan de leesclub. Het zal het eerste boek voor mij worden van deze auteur.

Lezer 14: HarryDresden, 29 jaar
    Ik ben een groot liefhebber en fan van Jo Nesbø, als ik de samenvatting van Het meesterwerk lees heb ik een vermoeden dat Geir Tangen eenzelfde soort schrijver is. Hierdoor vermoed ik dat ik met veel plezier dit boek zal lezen en er een prima recensie over zou kunnen schrijven voor ThrillZone en hem met verwijzing naar ThrillZone ook op andere plekken zal publiceren.

Lezer 15: Inge, 34 jaar
    De hype rond de, volgens mij, meest bekende Scandinavische schrijver Stieg Larsson is langs mij heen gegaan. Zou graag mee praten over dit debuut, waar ik alleen nog maar hele positieve berichten over heb gelezen!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeënzestigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het meesterwerk, geschreven door Geir Tangen, uitgegeven en beschikbaar gesteld door The House of Books.

Geir Tangen is met meer dan 170.000 lezers de populairste crimeblogger van Noorwegen. Het meesterwerk is zijn thrillerdebuut, dat hij begin 2016 in eigen beheer uitgaf. Maar na een maand werd het gepre-empt door Gyldendaal, een van Noorwegens meest prestigieuze uitgevers, en sindsdien maakt hij ook internationaal faam. Zullen de lezers in deze leesclub Het meesterwerk ook een meesterwerk gaan vinden?

‘Duistere en donkere cover. Geeft hopelijk de sfeer van het verhaal weer’ verwacht Hans over de cover. BeJa zegt erover: ‘Ik vind het een mysterieuze cover, die me nieuwsgierig maakt maar de inhoud van het boek’. Hopelijk voldoet dit meesterwerk aan hun verwachtingen.
    Rietje zegt voor het lezen verlangend ‘door de goede recensies heb ik een hoge verwachting van dit boek’.  Voor Inge is het meesterwerk de eerste kennismaking met een Scandinavische thriller, ‘hopelijk leiden de Noorse namen me niet te veel af’ zegt ze.

Tijdens het lezen is coenraad enthousiast ‘wat leest dit geweldig lekker weg zeg, het verhaal blijft me boeien en wordt steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping’. HarryDresden: ‘Dit boek grijpt je bij de keel en laat je pas los als je bijna buiten adem bent’. Hopelijk is hij weer op adem gekomen.

kessel45 ‘vindt de schrijfstijl super goed passen bij het verhaal. Goed neergezet en korte hoofdstukken zijn altijd fijn om te lezen’ zucht ze tevreden. Maar niet alle lezers zijn het daar mee eens: honingbol zegt: ‘Ik merk wel dat ik echt moet wennen aan de schrijfstijl, het leest niet lekker vlot en makkelijk door’.

Na het lezen zijn de lezers wel tevreden over Het meesterwerk, op een enkeling na. Omaatjuh nog na grinnikend ‘Het plot vond ik geniaal. Ik heb er echt om moeten lachen want ik had dit niet verwacht’. Mirjam Regelink thrillt nog na: ‘Het einde vond ik wat luguber, maar past wel in dit verhaal. Ik vond het een spannend einde en bleef geboeid lezen’. Tiny Rutjens verheugd ‘Dat er verwijzingen zijn naar andere boeken en de moordenaar die ook zijn verhaal verteld vind ik uniek aan het verhaal. Ik verheug me al op deel 2’.

Met deze mooie woorden zijn jullie vast nieuwsgierig naar alle meningen! Op naar de leesclub!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Hans:
    Duistere en donkere cover. Geeft hopelijk de sfeer van het verhaal weer. Dat moet ook wel want de quote ‘Een ode aan de Scandinavische thriller’ krijg je niet zomaar. De recensies waren erg goed. Een meesterwerk? Ik hoop het.

Citaat Tiny Rutjens:
    De cover vind ik heel erg mooi. Heel rustig en wat nevelig. Als het boek net zo prettig leest als de brief die Geir Tangen aan de winnaars heeft geschreven dan verwacht ik er heel veel van. Ik verwacht een mooie thriller met ook wat beschrijvingen over Noorwegen.

Citaat Rietje:
    Door de goede recensies heb ik een hoge verwachting van dit boek. Ik verwacht, en hoop op een spannend en origineel verhaal met oog voor de omgeving waar het zich afspeelt.

Citaat HarryDresden:
    De cover is rustig, tikje mysterieus zo met de steiger in beeld en het silhouet erop. Het lijkt mistig waardoor er een wat spannend, creepy gevoel opgewekt wordt. Past goed in de lijn met de verwachtingen bij het boek.

Citaat Beja:
    Ik vind het een mysterieuze cover, die me nieuwsgierig maakt naar de inhoud van het boek.
    Verwachting: Een spannend boek, met mooie wendingen en een goed plot.

Citaat Inge:
    Het meesterwerk is mijn eerste kennismaking met een Scandinavische thriller, hopelijk leiden de Noorse namen me niet te veel af. Heb tot nu toe alleen nog maar lovende dingen over dit boek gelezen, ben heel benieuwd!

Citaat Monique276:
    De cover doet mysterieus aan, de kleuren zijn prachtig en lopen mooi in elkaar over. De tekst: ‘een ode aan de Scandinavische thriller’ en ‘een fantastisch, gedurfd debuut’, maakt dat ik best wel hoge verwachtingen van dit boek krijg.

Citaat mariskavv:
    Op basis van de cover en achterflap en de goede berichten over het boek die ik op sociale media zijn mijn verwachtingen hooggespannen. Ik las nog niet eerder een Scandinavische thriller of in elk geval niet veel. En door de hype rondom Scandinavische thrillers ben ik enigszins sceptisch. Maar wie weet laat dit boek zien dat de hype klopt..

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Omaatjuh:
    De verhaallijn ontwikkelt zich zoals ik had gehoopt. Spannend en ik vind het prettig lezen. De hoofdstukken zijn kort, wat ik erg prettig vind, nu pak ik steeds een hoofdstuk mee voordat ik wil stoppen.

Citaat Mirjam Regelink:
    Ik vind het een heerlijk boek om in te lezen en grijp elk moment aan om het verhaal verder te lezen. Het verhaal is spannend en blijft me boeien. Vooral ook omdat je vrij in het begin gelezen hebt dat er 6 doodvonnissen zijn, ben je erg benieuwd naar het wie, wat, waar en wanneer.

Citaat kessel45:
    Ben óók al een eind op weg in Het Meesterwerk. Wat fijn die kleine hoofdstukken. Vind het een spannend boek en leuk dat Jo Nesbo ook vernoemd werd. Een van de lievelingsschrijvers van de auteur, maar óók van mij. Super spannend boek.

Citaat coenraad:
    Inmiddels op pag. 239 aanbeland. Wat leest dit geweldig lekker weg zeg. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je snel nog even een paar hoofdstukken leest. Het verhaal begint steeds meer vorm te krijgen en er vallen wat puzzelstukjes op zijn plaats. Het verhaal blijft me boeien en wordt steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping. Als dit eenmaal is gebeurd dan weet ik nu al dat ik enorm baal dat het boek uit is.

Citaat Liane van Oosterhout:
    Wat een geweldige thriller. Ik heb nu 71% gelezen en ik hoop hem vandaag uit te hebben. Ontzettend leuk om de verwijzingen naar boeken van Noorse auteurs te googlen. Boeman van Unni Lindell staat inmiddels op mijn lijst.

Citaat honingbol:
    Ik merk wel dat ik echt moet wennen aan de schrijfstijl, het leest niet lekker vlot en makkelijk door moet ik zeggen. Ik moet echt wel mijn hoofd erbij houden. Komt denk ik ook door de namen, ik moet soms even zoeken wie wie ook alweer is. Toch wil ik zeker wel doorlezen, het verhaal is spannend genoeg om door te willen!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het meesterwerk is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 62e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,46 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het meesterwerk van Geir Tangen geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,50
    2. Plot: 8,54
    3. Leesplezier: 8,61
    4. Schrijfstijl: 8,14
    5. Originaliteit: 8,82
    6. Psychologie: 8,14

Gemiddelde puntenwaardering: 8,46

Citaat Omaatjuh:
    Het plot vond ik geniaal. Ik heb er echt om moeten lachen want ik had dit niet verwacht. De structuur van het plot viel op het eind netjes op zijn plek. In het begin vond ik het wat verwarrend maar het was goed zo. Dit einde heb ik niet op deze wijze aan zien komen. Daarom vond ik het geweldig bedacht. Het verhaal vond ik boeiend vanaf het begin tot het einde. Zodra ik een gaatje zag, wilde ik verder lezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat HarryDresden:
    Het idee om een boek te schrijven waarin een plot gebaseerd op boeken is geschreven vind ik als boekenliefhebber briljant en uniek. Ik vond het plot een beetje ongestructureerd, uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes wel op zijn plek maar er werd veel gesprongen. Echter, ik vond het ongestructureerde en springerige niet storend of erg. Ik vond het erg lekker weglezen. Dit boek grijpt je bij de keel en laat je pas los als je bijna buiten adem bent. Het is aangrijpend en spannend in één.
    Beoordeling:  8.50

Citaat hans:
    Schrijfstijl was goed. Op het einde werd het allemaal iets te ongeloofwaardig en dat had wat minder gemogen. Structuur zat goed in elkaar. De verhaallijnen kwamen goed bij elkaar terecht. Het verleden en het heden werden goed afgewisseld. Het einde niet verwacht vanwege de originaliteit. Wie de moorden gepleegd had was al wel vrij snel duidelijk.
    Het verhaal was zeker boeiend, maar al snel kom je erachter dat het meesterwerk voltooid moet worden en valt eigenlijk een deel van de spanning weg. Ze lopen achter de feiten aan en dit zal tot het eind zo blijven. Ondanks dat had het verhaal toch mijn volledige aandacht.
    Beoordeling: 8.17

Citaat Liane van Oosterhout:
    De plot, leuk bedacht, maar moet ik het nu serieus nemen? Ik had zoiets van “Huh?? Wtf! Wat is dit nu weer”. Ik denk dat de auteur ‘de gruwel’ wellicht een humoristisch kantje heeft willen geven. Het zat zeker goed in elkaar. De verhaallijnen komen op een gegeven moment mooi samen. Ik zag het einde wel aankomen, althans, ik verwachtte het. Maar in tegenstelling tot anderen wist ik niet wie de dader was. Ik vond het een boeiend verhaal en het had het vrijwel het gehele boek mijn aandacht. De schrijfstijl vond ik prettig. Het las fijn. Geen poëtisch geneuzel. En de humor vond ik goed gedoseerd.
    Beoordeling: 9.00

Citaat Mirjam Regelink:
    Ondanks dat ik de moordenaar al een keer verdacht had, was het plot toch verrassend. Elke keer dacht ik te weten hoe het zou verlopen en elke keer kwam er een andere draai aan het verhaal. Het einde vond ik wat luguber, maar past wel in dit verhaal. Ik vond het een spannend einde en bleef geboeid lezen. De schrijfstijl van Geir Tangen vond ik erg prettig. Omdat je al vrij snel weet wat het meesterwerk inhoudt en hoeveel moorden er op de planning staan, is ergens de verrassing weg. Toch bleef ik geboeid omdat je niet weet of het meesterwerk afgerond wordt of dat de dader eerder gepakt wordt.
    Beoordeling: 8.33

Citaat Beja:
    Ik vond het een vreemd plot, maar ook wel verrassend, een beetje verwarrend en ongestructueerd, maar niet storend. Ik heb dit einde helemaal niet zien aankomen, dat vind ik wel fijn, ik vind het niet zo leuk als ik lang van tevoren al weet hoe het gaat aflopen. Erg boeiend verhaal, het boek kon ik maar met moeite wegleggen. Prettige schrijfstijl, het leest prettig en het verhaal laat je niet meer los. Ik zou dit boek typeren als spannend en aangrijpend.
    Beoordeling: 8.17

Citaat Rietje:
    De schrijfstijl past perfect bij het verhaal. Korte hoofdstukken en soms een verrassingselement erin verwerkt, zodat je zo snel mogelijk door wilt lezen. Het plot van het boek vond ik in eerste instantie niet echt vernieuwend of bijzonder maar door de verrassende elementen is het toch heel goed gedaan. Dit boek speelt zich af in twee tijden die mooi samen komen aan het einde van het verhaal. Ik had deze dader al wel een tijdje in gedachten, maar niet zo’n heftig einde verwacht. Ik vond het een heel boeiend verhaal en kon het boek bijna niet wegleggen. Door de korte hoofdstukken wilde ik door blijven lezen.
    Beoordeling: 9.17

Citaat kessel45:
    Ik vind de schrijfstijl super goed passen bij het verhaal. Goed neergezet en korte hoofdstukken zijn altijd fijn om te lezen. Bovendien ieder hoofdstuk weer vanaf een andere locatie, houd de spanning erin. Ik vind het een goede opbouwende plot. In het begin wel een beetje verwarrend. Maar de structuur zat goed in elkaar en nee het einde was voor mij een complete verrassing. Ja het verhaal is erg boeiend en had steeds mijn volle aandacht. Er zitten géén saaie stukken in waarvan je zegt, die mogen er wel uit en zijn overbodig.
    Beoordeling: 8.00

Citaat honingbol:
    De schrijfstijl past, maar ik vond het niet altijd even makkelijk leesbaar. Vooral de hoeveelheid namen had ik in het begin echt wel moeite mee. Het duurde even voor ik goed in het verhaal zat. Het einde vond ik dan weer echt briljant geschreven! Ik vond het plot erg spannend. In het begin vond ik het boek hier en daar wat langzaam gaan, maar het einde was echt geweldig. Het einde had ik niet zien aankomen en de dader had ik ook niet al snel in de gaten.
    Beoordeling: 7.50

Citaat coenraad:
    Het verhaal zit stevig in elkaar en er wordt goed samengewerkt tussen de verhaallijnen uit het heden en verleden. Het verhaal heeft me vanaf het begin mijn aandacht gegrepen en het heeft het ook tot aan de laatste letter weten vast te houden. Geen moment van verslapping. Het verhaal is boeiend en fascinerend gelijkertijd, terwijl je steeds dieper het verhaal in wordt getrokken wil je nog maar 1 ding en dat is hoe loopt het af en wat heeft het verhaal nog meer in zich. De schrijfstijl is zeer prettig en leest makkelijk en vlot weg. Het meesterwerk behoort zeker in de top van de Scandinavische thrillers thuis.
    Beoordeling:  9.17

Citaat Tiny Rutjens
    Het is een zeer prettige schrijfstijl. Het plot vond ik heel apart en onverwacht. Verwarrend en snel. Dit einde had ik totaal niet zien aankomen. Ik vond het een heel boeiend verhaal en heb het met volle aandacht gelezen. Dat er verwijzingen zijn naar andere boeken en de moordenaar die ook zijn verhaal vertelt vind ik uniek aan het verhaal. Ik verheug me al op deel 2.
    Beoordeling: 8.83

Citaat mariskavv:
    Het plot is goed uitgedacht en der verhaallijnen komen samen. De dader had ik al wel op het oog. Maar dat het zo zou eindigen niet. Goed gedaan. Het verhaal had wel mijn aandacht, maar ik vond het door de Scandinavische namen en soms voor en dan achternaam gebruiken wel wat moeilijker lezen. Ik haalde daardoor de personen soms door elkaar. Het is geen pageturner voor mij en je moet er goed je aandacht bij hebben bij dit boek. Wel een mooie duistere sfeer.
    Beoordeling: 7.75

Citaat Inge:
    Heb geen favoriet personage gehad tijdens het lezen, heb me eigenlijk aan iedereen wel een aantal keer geërgerd. Nee ik heb geen favoriete personage, want ook al heb ik me aan iedereen wel geërgerd, ik bedenk me nu dat dat eigenlijk wel knap van de schrijver is. Vond de schrijfstijl prettig, wat mij betreft paste het dus bij het verhaal. Wel heb ik vooral in het begin moeite gehad met het door elkaar gebruiken van zowel alleen de voornaam, maar ook alleen de achternaam en dan ook nog de voor- en achternaam samen. Dat maakte het voor mij behoorlijk verwarrend.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Monique276:
    Mijn favoriete personage was Lotte. Je merkt tijdens het verhaal dat ze steeds weer opnieuw de moord wil oplossen, en telkens mislukt het haar. Ook zit zij steeds in tweestrijd met haar zus Anne. Wat gaat voor? Werk of zij. Uiteindelijk loopt zij weg bij een plaats delict en kiest zij op dat moment voor haar zusje. Ik zou niets willen veranderen. Vind dit niet echt een realistische vraag. Het is het boek van de auteur. Wanneer ik er iets aan ga veranderen, klopt het verhaal niet meer. Lekker laten zo.
    Beoordeling: 8,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

mariannetje1968

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 40

Mooi verslag weer Cees. Bedankt voor het coördineren.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.