Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 158: Het jaar van de slang Verslag leesclub Het jaar van de slang van Hugo Luijten

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #27703 |

Leesclub 158, Het jaar van de slang  – Hugo Luijten

Inleiding

Het verhaal: Het jaar van de slang

Tijdens een heftige klimaatactie worden Stef Cools en zijn team halsoverkop opgeroepen voor een verdacht overlijden op de leegstaande site van de voormalige autofabriek van General Motors in Antwerpen.

Een man lijkt gestikt door de hitte in zijn eigen auto. Het lijkt op een ongeval, tot er een nieuw lijk opduikt en er een parallel ontstaat tussen de recente klimaatacties en de aard van de moorden…

De schrijver: Hugo Luijten

Hugo Luijten (1969) is historicus en schrijver en woont in Antwerpen. Naast romans schrijft hij regelmatig columns en artikelen voor kranten, vakbladen, online magazines en radioprogramma’s.

De lezers:

Lezer 1: kessel45, 58 jaar
    Jaaa, ik zou me graag inschrijven voor Het jaar van de slang. Ik ken de auteur niet, maar hij komt uit België en ik lees graag van onze “buren” auteurs. Ook heel apart, verdacht overlijden op de leegstaande site van de voormalige autofabriek. Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen, maar nee hij is niet gestikt door de hitte in zijn auto.

Lezer 2: chantalvl, 46 jaar
    Ik weet dat ik in Chinees jaartelling een tijger ben. En ben nu na paar maanden uit leesclub wereld te zijn geweest (revalidatie en ziekenhuis nu is dat nog niet over maar doordat alles dicht zit mag ik ook letterlijk niet dorp uit (mag nog niet fietsen). Verveel me dood dus please, mag ik een leesclubplekje.

Lezer 3: Severine, 33 jaar
    Ik ben altijd nieuwsgierig om een boek van eigen bodem te lezen, zeker als de auteur nog een onbekende is voor mij. Ik las nog niet eerder iets van Hugo Luijten, maar hierbij grijp ik mijn kans om daar verandering in te brengen. De cover intrigeert mij enorm, net als de titel. Ik ben alvast heel nieuwsgierig naar dit spannende boek rond een actueel thema!

Lezer 4: BeJa, 59 jaar
    Een man lijkt gestikt door de hitte in zijn eigen auto. Ik wil graag verder lezen en erachter komen wat er met die man gebeurd is. Klinkt als een spannend boek.

Lezer 5: LoisC, 46 jaar
    Blijkbaar is dit een debuut; ik vind het altijd leuk kennis te maken met voor mij onbekende schrijvers en de korte toelichting bij de inhoud is heel intrigerend. En natuurlijk is het leuk te lezen wat anderen ervan vinden. Ik doe dus graag mee!

Lezer 6: Sabrina, 33 jaar
    Hedendaags thema met verregaande gevolgen. Benieuwd naar dit verhaal!

Lezer 7: wormkeworm, 41 jaar
    Dit verhaal speelt zich af in België en speelt in op de actualiteit, dus ik ben heel benieuwd.

Lezer 8: SaBo, 33 jaar
    Het boek lijkt mij spannend, ik ben benieuwd naar ‘het parallel dat ontstaat tussen de recente klimaatacties en de aard van de moorden’.

Lezer 9: Renneke Bogerd, 58 jaar (overleden)
    Alleen al de titel intrigeert me, daarnaast lijkt het me verhaal vol met puzzelstukjes, daar hou ik wel van, bij deze bied ik me aan voor de leesclub.

Lezer 10: Anita, 56 jaar
    Wij wonen niet zo ver van de leegstaande site van voormalig autofabriek General Motors en wanneer ik er voorbijkom geeft het toch nog altijd een steekje in mijn hart te moeten vaststellen dat ook deze activiteit alweer sinds jaren achter ons ligt. Ik ken zelfs mensen die er gewerkt hebben.  Een crimescène zo dichtbij, in ons Antwerpen, maakt het boek heel interessant. Bovendien is de schrijver historicus. Het verhaal zou dus best heel wat info kunnen bevatten die de leeservaring nog rijker maakt. Ik ken Hugo Luijten niet, maar het boek houdt zeker een belofte in als er op de cover staat dat het kwaad kruipt waar het niet gaan kan.

Lezer 11: Anneliese de Waal, 49 jaar
    Lijkt me een prachtig boek, vooral in deze tijd is het heerlijk om nieuwe boeken te lezen.

Lezer 12: Sijbout, 66 jaar
    Momenteel is het klimaat “hot”. Activisten kom je overal tegen. Dat men verder wil gaan dan met een spandoek lopen, kan je je zo voorstellen. Alleen al de korte, twee regels, omschrijving die in de mail aangegeven wordt, spreken al gelijk aan!

Lezer 13: Gerard Veldhuijs, 52 jaar
    Dit zou mijn eerste kennismaking zijn met het werk van Hugo Luijten. De omschrijving van het verhaal sprak mij direct aan, daarom even de schrijver gegoogeld. Zo ontdekte ik dat hij veel goede recensies ontvangt voor eerdere werken als De Brexitmoorden. Dit heeft mijn interesse nog meer aangewakkerd voor deze actuele (?) thriller.

Lezer 14: Tineke Spraakman-Visscher, 62 jaar
    Ik zou graag deelnemen aan de leesclub het jaar van de slang. Een interessant en actueel onderwerp, het klimaat en klimaatactivisten. Tegengestelde belangen tussen het grote geld en het klimaat. Dat kan tot flinke problemen leiden. Ben heel benieuwd naar dit boek

Lezer 15: Noffje, 44 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub. In eerste instantie zou ik het boek niet oppakken bij het zien van de cover.  Na het lezen van de achterflap ben ik matig enthousiast, maar toch wekt het mijn nieuwsgierigheid. Ook ben ik van mening dat het goed is om eens af te wijken van je standaard keuze.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-achtenvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het jaar van de slang, geschreven door Hugo Luijten, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Lannoo.

Bij deze leesclub is het nodig twee berichten te plaatsen;

1. Onlangs ontvingen we het bericht van het onverwachte overlijden van Renneke Bogerd. Renneke was al geruime tijd deelnemer van onze leesclub, haar eerste boek waar ze voor inschreef was De perfecte moeder van Esther Boek in maart 2019. We kennen Renneke als een trouw en betrouwbaar lid die in haar verslagen serieuze en objectieve beoordelingen schreef. Wij zullen deze positief ingestelde en enthousiaste persoon missen en in onze gedachten houden. Teven wensen wij de familie alle kracht toe om dit onvervangbare verlies een plaatsje te kunnen geven.
    2. Het coronavirus heeft de wereld een ander aanzien gegeven en van vele het leven drastisch veranderd. Iedereen heeft of kent wel mensen in zijn of haar omgeving die met onverwachte overlijdens te maken kregen. De leesclub is sterk vertraagd op gang gekomen omdat de uitgeverij het boek niet volgens de geplande datum kon laten verschijnen. Met een vertraging van ongeveer twee maanden kon de leesclub toch van start gaan.

Met Het jaar van de slang plaatste de Vlaamse historicus en schrijver Hugo Luijten zich in de etalage. Dit boek en zijn mysterieuze titel was voor de redactie aanleiding om het door de leesclub te laten lezen. Nu maar hopen dat onze deelnemers daar ook zo over denken…

Zoals kessel45 heeft verwoord: ‘Jaaa, ik zou me graag inschrijven voor Het jaar van de slang. Ik ken de auteur niet, maar hij komt uit België en ik lees graag van onze “buren” auteurs’. Of de verwachting van BeJa: ‘Een man lijkt gestikt door de hitte in zijn eigen auto. Ik wil graag verder lezen en erachter komen wat er met die man gebeurd is. Klinkt als een spannend boek’. En Anita had wel een heel bijzondere reden: ‘Wij wonen niet zo ver van de leegstaande site van voormalig autofabriek General Motors en wanneer ik er voorbijkom geeft het toch nog altijd een steekje in mijn hart te moeten vaststellen dat ook deze activiteit alweer sinds jaren achter ons ligt. Ik ken zelfs mensen die er gewerkt hebben.  Een crimescène zo dichtbij, in ons Antwerpen, maakt het boek heel interessant’.

Een slang spreekt tot de verbeelding, laat ons gaan kijken of die verbeelding ook terecht is geweest…

Laten we beginnen met de conclusie van kessel45: ‘Ik vind het een geweldige schrijfstijl die goed bij een thriller past. Meeslepend en filmisch. Zou bést een film van gemaakt kunnen worden. Ja, als ik een boek van deze auteur tegenkom ga ik hem zeker lezen’. Een opmerking kwam er wel van BeJa: ‘Ja, de schrijfstijl past wel bij het verhaal al moet ik wennen aan Belgische woorden en vind ik het vele gevloek onaangenaam. En niet omdat ik niet tegen vloeken kan maar het is te vaak’. En tenslotte Anita die ‘op een paar stappen’ van Antwerpen woont: ‘Ik vind het een heel onderhoudend verhaal. Ik kon het boek maar met moeite opzij leggen. Het had mijn aandacht tot op het einde, ook al had ik een vermoeden over hoe het in elkaar zat. De schrijfstijl van Hugo Luijten is heel prettig en onderhoudend. Het Antwaarps gaf het boek een aangename couleur locale’.

Lees met ons mee voor de verdere reacties…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat kessel45:
    Ik hou van deze covers. Niet zo standaard. Mooi die letters groen, doorweekt met het zwart van de rest van de voorkant. Haha in het midden van de S van de “slang” een knoop???
    Ja we zullen zien waar het gezegde “het kwaad kruipt waar het niet gaan kan” toe gaat leiden. Mooie foto ook op de achterzijde. Ik ken de auteur niet, dus nog niets van hem gelezen.
    Ik verwacht een spannende thriller. Zo niet? Dan is het de eerste Belgische auteur
    die niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ik ga er dus zéker voor. Prima schrijvers die Belgen.

Citaat Gerard Veldhuijs:
    De cover trekt mij direct aan. Door de zwarte glimmende achtergrond en de groene titel waarin een slangenoog verwerkt is, komt het geheel direct wat duister over. Het lijkt alsof de letters van de titel vergruizen, zal dit een bepaalde betekenis hebben?
    Op de achterzijde een prominente foto van de schrijver maar toch enigzins op de achtergrond doordat de tekst er overheen loopt en er gekozen is voor een zwart/wit foto. Dit is mijn eerste kennismaking met het werk van deze auteur. Ik heb hem vooraf wel even gegoogeld en begrepen dat hij voor eerdere werken veel lovende recensies heeft ontvangen. Mijn verwachting is dan ook een goed opgezet verhaal met een kenmerkende Belgische ambiance.

Citaat Sijbout:
    De cover is donker, zwart en zeker mijn idee van een boek. Ik ken Hugo Luijten niet, wordt dus mijn eerste boek van hem. Historicus, zal best een gedegen boek zijn. Gezien de cover (never judge a book by its cover??) en de korte flaptekst, kan dit niet fout gaan. Ik verwacht een spannend en boeiend boek. LEZEN!!!

Citaat Severine:
    De cover vind ik er prachtig uitzien met de titel in groene letters als een slangenhuid. Past perfect bij de titel en zorgt voor wat kleur in het verder zwarte boek. Ook erg mooi is het oog van de slang in de letter A. Net alsof het beest je aankijkt. Heel mysterieus dus allemaal. Hoewel ik zelf Vlaming ben heb ik nog niets van deze auteur gelezen. Wel kende ik hem van naam. Ik verwacht een erg spannende thriller rond het thema milieu en klimaat. En ik verwacht ook wel iets geschiedkundigs in het verhaal, gezien hij historicus is.

Citaat BeJa:
    Mooie beetje spookachtige cover, ik had het boek zeker opgepakt in de boekwinkel. Van deze auteur heb ik nog nooit gehoord. Ik verwacht een intrigerend en spannend boek!

Citaat wormkeworm:
    Ik hou van deze opvallende cover. Mooie groene letters en een opvallend slangenoog. Ik ken de auteur niet, dus nog niets van hem gelezen. Ik verwacht een spannende thriller.

Citaat LoisC:
    Mooie gladde kaft met mooie kleurstelling. Vooral het oog van de slang springt eruit. Ik heb nooit van deze auteur gehoord, dus ook nooit iets van hem gelezen. In het algemeen houd ik van de thrillers van Vlaamse schrijvers, dus ik heb redelijk hoge verwachtingen. Ik verwacht een Vlaamse krimi a la Pieter Aspe!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    Ik ben al een flink stuk op weg in het boek. Net als Sijbout, moest ik ook wennen aan het Vlaams. Wat mij opvalt, en dat herken ik van de tv serie van Witse, is dat er zo veel gevloekt wordt. Is dat meer gebruikelijk in België, of vooral bij de politie? Ik lees het vrijwel niet in andere thrillers. Het boek is niet heel spannend tot nu toe. Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen, heb wel een idee, zal het uitkomen? Ik denk dat de lezers die bekend zijn in Antwerpen en omgeving, vast wel veel herkenning hebben. Het is wel beeldend beschreven.

Citaat SaBo:
    Veel uitdrukkingen ken ik niet omdat het Vlaams is, maar dat vind ik geen probleem, het vele vloeken is mij ook opgevallen maar stoort mij niet. Geen spellingfouten tegengekomen of ze zijn mij niet opgevallen. Prettig boek om te lezen, schrijfstijl die aangenaam leest en het boek is boeiend zoals ik had verwacht.

Citaat Anita:
    Het boek leest ongelooflijk vlot en prettig. Het is alsof ik meeloop met Stef en zijn team vermits alle plaatsen die genoemd worden ken. Heerlijk een verhaal dat zich zo dicht bij huis afspeelt. Regelmatig zit ik met een grote smile te lezen. De taal die Hugo Luijten gebruikt is zo kleurrijk en vol beelden die zo tot de verbeelding spreken. Ze allemaal opnoemen zou me te ver brengen, vandaar eentje:
    Pag. 62: “Het team keek naar de ingang van de kantoortuin. Daar stond Durbecq. Haar kleine gestalte had iets van een paaltje dat op een wandelpad de auto’s moet tegenhouden. Het lijkt niets voor te stellen, totdat je ertegenaan rijdt”.

Citaat Anneliese de Waal:
    Ik vind het boek heel prettig om te lezen. Het Vlaams vind ik erg leuke taal en plezierig om te lezen. Vind het boek een goede verhaallijn hebben, dat je graag verder wil lezen en het boek niet kan weg leggen. Ik heb geen spellingsfouten gezien, het boek is erg goed geschreven.

Citaat chantalvl:
    Eindelijk goede houding kunnen vinden om (hopelijk tijdelijke verlamming) te kunnen lezen.
    Ben nu op blz. 100. Maar vind het op zich een lekker boek om te lezen, ik vind het Vlaams best wel fijn. Hoop echtelijke dat het wel zo blijft met de vaart van het boek. Morgen hopelijk weer goed stuk verder.

Citaat Sabrina:
    Geen opmerkelijk citaten tegengekomen, maar het vloeken valt wel op. Benieuwd naar de rest van het verhaal, want het boek is in het begin niet echt spannend, maar wel boeiend om verder te lezen. Heel beeldend geschreven!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Het jaar van de slang is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 158ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,63 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het jaar van de slang van Hugo Luijten geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,31
    2. Plot: 7,92
    3. Leesplezier: 7,46
    4. Schrijfstijl: 7,62
    5. Originaliteit: 8,00
    6. Psychologie: 7,46

Gemiddelde puntenwaardering: 7,63

Wat vindt Hugo Luijten van deze leesclub?

Beste leesclublezers,

Het is zeer bijzonder als je eigen boek onder de loep gelegd wordt door een leesclub. En zeker een leesclub van Thrillzone, waar Cees van Rhienen met zijn meticuleuze (zeer nauwgezette) handelwijze en nimmer aflatende inzet zorgt voor een degelijk verloop.

Meteen maar een bekentenis: ik kon de verleiding nooit weerstaan om tijdens het verloop van de leesclub regelmatig te komen gluren naar de reacties. Komt het boek over zoals ik het bedoeld heb? Is het spannend genoeg? Spreekt de schrijfstijl aan? Het is voor een schrijver heel bijzonder op deze vragen antwoord te krijgen in de zorgvuldig afgewogen stappen en fases.

Ik werd door jullie nooit teleurgesteld, ik vond de reacties allemaal erg vriendelijk, beargumenteerd en complimenteus.

En kennelijk komt het boek precies over zoals ik bedoeld heb. Ik calculeer daarmee van tevoren al in dat er reactie komt op de vloeken en het gebruik van Vlaamse woorden. Ik weet dat bij Nederlanders van boven de rivieren (op lezingen in het Zuiden krijg ik daarover nooit opmerkingen) deze twee zaken op één of andere manier niet goed landen, en daar heb ik vrede mee. Ik heb geleerd dat je als schrijver geen allemansvriend kunt zijn. Sterker nog: wanneer je dat probeert steven je af op het schrijven van het saaiste boek uit de literatuurgeschiedenis.

Niettemin for the record: ik ben in het ‘Nederlands-Nederlands’ opgevoed (ging in Nederland naar school), de Vlaamse woorden zet ik er dus met opzet in, gezien de context.

Al woon ik al heel lang in Vlaanderen, ik kan perfect switchen tussen plat Antwerps en AN, en alles daartussen (dit stukje is bijvoorbeeld in smetteloos Noord-Nederlands geschreven). Mijn uitgever drijf ik tot wanhoop met het gebruik van Vlaamse woorden en de meeste Vlaamse boeken worden door Nederlandse correctors geredigeerd, juist om het ‘Belgisch Nederlands’ volledig uit de geschiedenis te wissen. Je kunt dus stellen dat elk Vlaams woord dat je in een boek tegenkomt, een bewuste keuze is. Maar vanwege die eeuwige discussies tijdens het uitgeefproces weet ik wel exact het aantal ‘Belgische’ woorden dat in dit boek is overgebleven: 207 op een totaal van 122.000. Dat lijkt mij nogal mee te vallen, maar de individuele lezer heeft per definitie gelijk.

Opvallend is overigens dat Vlamingen nooit opmerkingen maken over typisch Nederlandse woorden als ‘hartstikke’, ‘yups’, ‘mazzel’ of  ‘leuk’, die er ook instaan. Natuurlijk weet een Vlaming wat ‘hartstikke’ betekent, maar hij of zij gebruikt het zelden of nooit. Vergelijk het met een woord als ‘pint’; Nederlanders weten wat het is, maar drinken zelf ‘een pilsje’ of ‘gaan een biertje doen’. Bij Stef Cools krijg ik dat echter niet uit zijn strot.

Ook vloeken is kennelijk een dingetje boven de rivieren, ik zal mij niettemin proberen te matigen. Het punt is alleen dat ik totaal niet weet waar het eigenlijk schort en mijn redacteur en eerste meelezers ook niet. Mijn vriendin is afkomstig van de Veluwe en geeft jullie op dat punt gelijk, maar heeft naar eigen zeggen de moed al opgegeven. Ik lees ook bij andere Vlaamse auteurs reacties daarover en vrees dus dat het een ‘Noord Zuid-dingetje’ is waar we het nooit echt over eens zullen worden. Vive la différence!

Jullie waren over het algemeen vol lof over de personages en dat doet mij natuurlijk meer dan deugd, heel hartelijk dank! Het enige wat ik een klein beetje vreemd vond, was de vraag ‘of de personages evolueren’. Dat is bij thriller-achtige literatuur niet vaak het geval, het zijn namelijk meestal ‘flat characters’. De wereld om hen heen verandert wel (de villain wordt verslagen, de seriemoordenaar maakt zijn eerste fout, het monster gaat uiteindelijk rochelend ten onder), maar de helden blijven hun stoere (of anti-stoere) zelf. Wellicht doet een andere formulering meer recht aan de vraag, maar misschien zoek ik spijkers op laag water.

Afsluitend wil ik de lezers van deze ThrilZone leesclub uit de grond van mijn hart bedanken voor hun eerlijkheid en inzet, en nogmaals de onvermoeibare Cees van Rhienen prijzen die met zijn inspanningen zorgt dat de thriller in het Nederlands taalgebied meer sérieux krijgt.

Beste leesclublezers, het was mij een eer en een genoegen. Wat mij betreft tot een volgende keer!

Met vriendelijke groet, Hugo Luijten

Getekend: Hugo Luijten.

Een impressie van de antwoorden die Hugo Luijten gaf op lezersvragen:

Anita vraagt:
    Beste Hugo, momenteel ben ik erg aan het genieten van jouw boek.
    De titel Het jaar van de slang doet me denken aan de Chinese kalender. Is er een verband? Bovendien vraag ik me af of de namen die je voor je personages hebt gekozen verwijzen naar bekende figuren uit het Antwerpse. Ooit was er burgemeester Cools, inspireerde hij je voor je hoofdpersonage? Van Beirendonck inspireerde je voor het gelijknamige personage in het boek? Hij heeft wel niet onmiddellijk jouw sympathie! Alvast bedankt om mijn vragen te lezen! Groeten, Anita.

Hugo Luijten antwoordt:
    Dank voor de vragen! Voor ik ze beantwoord, wil ik graag aan alle deelnemers zeggen hoe plezant ik het vind om op deze manier betrokken te worden bij een leesclub! Een unieke kans voor een schrijver om over de schouder van zijn lezers mee te kijken, supertof!

Jouw vragen:
    De titel wordt ergens verklaard, en ik wil geen spoiler op mijn geweten hebben. Mocht hij aan het einde van deze sessie nog door niemand zijn opgemerkt, wil ik ‘m natuurlijk graag nader duiden.

Namen: ik heb een ‘namenboekje’ met voor- en achternamen m/v. Dat verzamel ik letterlijk onderweg; als ik een bijzondere naam op een garage, slagerij of meubelhandel zie, dan noteer ik die. Bij een nieuw personage kijk ik vervolgens welke naam erbij zou passen. Het moet bijvoorbeeld kloppen qua leeftijd, gemakkelijk zijn uit te spreken en in combinatie met andere woorden kunnen. Rasnoor heette bijvoorbeeld aanvankelijk ‘Mahaan’, maar dat loopt niet lekker als er ‘maar’ achter komt.
    Met bekende Antwerpenaren hebben de namen niets te maken. De Nederlandstalige namen zijn veelvoorkomend in de regio waar het boek speelt, want ook daar probeer ik op te letten. Zowel oud-burgemeester Bob Cools als mode-ontwweper Walther Van Beirendonck vind ik in real life te sympathiek om ze in mijn personages op te offeren.

Ik hoop dat ik voldaan heb aan je vragen, anders stel je er maar gerust meer!
    Groeten, Hugo.

Anneliese de Waal vraagt:
    Ik ben het boek aan het lezen, met veel plezier. Wanneer wist u dat u schrijver wilde worden, en waar haalt u de inspiratie voor het schrijven voor een boek vandaan?
    Groeten van, Anneliese de Waal.

Hugo Luijten antwoordt:
    Dag Anneliese, ik ben al 50, dus een late roeping. Altijd al was ik erg creatief; als kind tekende ik stripverhalen op bestelling. Maar ik ben pas gaan schrijven op mijn 40ste, toen mijn zoontje geboren werd met een stofwisselingsziekte. Ik heb dat toen van mij ‘afgeschreven’ met het boekje Baby C, maar ook in mijn thrillers komt hij terug. Alle dialogen tussen Cools en zijn zoon Senne, berusten ergens op waarheid.

Inspiratie is voor mij geen kwestie van ‘zitten en schrijven’. Ik krijg dat gelukkig overal: bij een tankstation of op bezoek bij vrienden, ik noteer elke inval. Sommige kunnen een boek worden, andere hooguit een scène. Ik zou bijna zeggen: ‘Hoe banaler hoe beter’, want dan komt het vaak ook natuurlijk over op de lezer. Al vragen de mensen soms waarom ik zo vettig zit te grinniken…

Bon, ik hoop dat dit een antwoord was. Vraag gerust als je nog meer wil weten.
    Groeten, Hugo.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Hugo Luijten, klik hier

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    Nee, ik vind niet dat de karakters evolueren. Ilse spreekt me het meest aan. Zij is een krachtige persoonlijkheid en weet Stef Cools goed tegengas te geven. Ik zou Stef Cools niet zo veel laten vloeken, hoewel het misschien ook wel weer goed bij zijn persoonlijkheid past.
    De schrijfstijl is wel passend bij het boek, het lijkt me wel typisch Vlaams. Veel Vlaamse woorden, zoals op kot, en wat ik al eerder noemde veel vloeken. Dat herken ik van Vlaamse tv-series. De schrijfstijl is denk ik het best omschreven als meeslepend. Wat overigens niet wil zeggen dat ik het boek over het geheel genomen erg spannend vond.
    Het boek sprak me niet genoeg aan om volgende of eerdere boeken te gaan lezen.
    Beoordeling: 6,50

Citaat LoisC:
    De lijn van het verhaal is goed. De basisstructuur is goed, maar er zit zoveel omheen gebouwd dat dit tenkoste gaat van de spanning. Wanneer het geheel tot de helft zou worden teruggebracht dat zou de lezer een spannend verhaal vol actie gepresenteerd krijgen. Ik zag het einde niet aankomen.
    Ik vond het verhaal veel te breed uitgesponnen. Daardoor verslapt de aandacht. Veel discussies en dialogen zijn onnodig en vertragen het verhaal. Dit haalt de spanning eruit.
    Op zich is het verhaal goed, makkelijk te lezen; ook de stijl is adequaat. Door overbodige passages ging ik niet meer zo geconcentreerd lezen; maar dit leidde er niet toe dat ik iets miste.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Sijbout:
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren. Vanaf het begin staan de karakters sterk in het verhaal. Sowieso vind ik het altijd moeilijk om dit op te merken. Ik verlies mij in een boek en ga er helemaal in op. Lukt het mij niet aan het begin “erin getrokken” te worden, leg ik het boek terzijde.
    Mijn favoriete karakter in dit boek is toch wel Ilse. Zij leeft haar eigen leven en trekt haar eigen plan met toch het einddoel in het oog houdend. Fouten maken is haar niet vreemd!
    De schrijfstijl past bij het boek. Personages, omgevingen en dergelijke worden passend omschreven. Het enige dat mij toch wel een beetje tegenstaat, is het feit dat veel Belgische woorden en termen gebruikt worden.
    Beoordeling: 8,17

Citaat SaBo:
    Het plot zit heel goed in elkaar en was voor mij verrassend. De auteur bouwt de spanning beetje bij beetje op en het einde heeft een paar mooie twists in petto. Ik had het niet verwacht en vond het verrassend. Een erg boeiend verhaal, alleen de vele Belgische termen stoorden mij soms en haalden mij uit mijn leesritme.
    De schrijfstijl is aangenaam, vertellend, ik vind dat prettig. De vele Belgische termen vond ik helaas wat minder prettig en regelmatig zelfs storend. Ik vind het verhaal realistisch.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Gerard Veldhuijs:
    De -al pittige- karakters evolueren naar mijn mening niet. Mijn favoriete personage is toch zeker Stef Cools, hij is recht door zee en weet met wat humor en een vloek zijn doelen te bereiken. Voor dit boek waren alle personages prima, daarom zou ik niets willen veranderen. Ik vond het erg leuk dat het boek bestond uit veel totaal verschillende personages.
    De schrijfstijl is zeer passend bij het boek, ook de Belgische woorden pasten goed in de setting als moest ik soms wel even iets twee keer lezen om te begrijpen wat er bedoeld werd. Ik vind de schrijfstijl in dit boek vooral boeiend. Het verhaal pakte mij direct en weet de aandacht vast te houden.
    Ik ga op zoek naar de Brexitmoorden en hou ook zijn toekomstige werk in de gaten.
    Beoordeling: 8,00

Citaat wormkeworm:
    De lijn van het verhaal is goed. Het verhaal wordt langzaamaan opgebouwd, nadien volgt de ontknoping. Ik zag het einde niet aankomen. Het verhaal kwam heel traag op gang, dus het had niet mijn volle aandacht. Ik heb mezelf moeten aanzetten om verder te lezen. Op zich is het verhaal goed, makkelijk te lezen; het gevloek werkt soms wel op de zenuwen. Door de uitgebreide onnodige passages verslapte mijn aandacht en heb ik hoofdstukken over geslagen.
    Beoordeling: 6,50

Citaat BeJa:
    De karakters evolueren niet veel tijdens het boek, maar dat mis je ook niet in dit verhaal. Ilse is mijn favoriet vanwege haar sterke persoonlijkheid. Ja, de schrijfstijl past wel bij het verhaal al moet ik wennen aan Belgische woorden en vind ik het vele gevloek onaangenaam. En niet omdat ik niet tegen vloeken kan maar het is te vaak. Nee, ik ga zijn andere boeken niet lezen, toch iets teveel Belgische termen die mij uit het verhaal halen en teveel gevloek. Maar misschien is dat in andere boeken niet zo….
    Beoordeling: 7,17

Citaat Anita:
    Het verhaal kent een logische opbouw en is goed uitgewerkt. Heel af en toe wordt er een toespeling gemaakt op feiten die zich voordeden in het verleden, maar over het algemeen kent het verhaal een logisch voortschrijdend verloop. Hugo Luijten maakt niet te veel zijsprongen. Hij houdt het verhaal heel overzichtelijk. Op elk moment is alles helder. Onder het lezen kreeg ik toch wel een vermoeden. Er wordt onderweg toch wel één en ander prijsgegeven. Ik was dus niet verrast. Ik vind het een heel onderhoudend verhaal. Ik kon het boek maar met moeite opzij leggen. Het had mijn aandacht tot op het einde, ook al had ik een vermoeden over hoe het in elkaar zat. De schrijfstijl van Hugo Luijten is heel prettig en onderhoudend. Het Antwaarps gaf het boek een aangename couleur locale. Vermits ik op twee stappen van de stad woon, had ik geen enkele moeite met de taal en vond ik het zelfs heel prettig om dit sappige taaltje te mogen lezen in een echt boek.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Anneliese de Waal:
    Nee, de karakters evolueren nauwelijks, maar de karakters zijn al gelijk sterk vanaf het begin van het boek. Is dan ook niet nodig voor het boek/verhaal. Ja, mijn favoriete personage is Stef, ik vind zijn humor erg leuk, je vind hem gelijk leuk. Ja, ik vind de schrijfstijl erg prettig en leuk om te lezen, past erg goed bij het verhaal. Ik zou zeker nog boeken van Hugo Luijten gaan lezen, zijn eerdere boeken en de boeken die nog komen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Sabrina:
    Ik vond het plot goed. Spanning wordt langzaam opgebouwd en het komt samen tot een geheel. Toch wel een verrassend einde voor mij. Het is een goed verhaal, maar mocht misschien wel wat korter zijn. Zo ging het beter mijn aandacht hebben. De schrijfstijl is gemakkelijk te lezen, maar soms was ik niet altijd geconcentreerd (door de “overbodige” stukken). Met het “Vlaams” heb ik geen moeite. Het verhaal was voor mij wel realistisch. Het is wel anders dan andere thrillers door het gevloek. De dikte van het boek speelt niet altijd een rol, maar wel de inhoud. Misschien wat overbodige dingen weglaten.
    Beoordeling: 7,83

Citaat kessel45:
    Een klein beetje evolueren de karakters wel. Het waren al sterke karakters allemaal en zijn tijdens het lezen van het boek alleen maar sterker geworden. Stef is een sterke persoonlijkheid. Hij weet wat hij wil, steekt dit niet onder stoelen of banken en is recht door zee. Ik vind het een geweldige schrijfstijl die goed bij een thriller past. Meeslepend en filmisch. Zou bést een film van gemaakt kunnen worden. Ja, als ik een boek van deze auteur tegenkom ga ik hem zeker lezen.

Citaat Severine:
    Ik vind de plot goed bedacht en grondig uitgewerkt. Ook verrassend. De plot wordt beetje bij beetje opgebouwd, en de spanning gaat daarin mee. Alleen verliest het verhaal zich vaak in te veel details, wat nefast is voor de concentratie. Het einde was een volledige verrassing voor mij. Door de vele details verloor ik af en toe mijn aandacht. De schrijfstijl is zeker prettig en begrijpelijk. Als Vlaming stoor ik mij ook niet aan het vele vloeken. Ik vind het verhaal realistisch.
    Beoordeling: 8,50

Citaat chantalvl:
    Het verhaal kreeg een verassende wending, maar ik mis denk, iets meer diepte. Misschien iets meer details om effect van gebeurtenis dieper te laten inwerken.
    Er gebeurt heel veel in laatste bladzijden. Denk meer effect met iets minder op het eind.
    Als luisterboek was ik de weg kwijtgeraakt, denk ik.  Als ik het boek weg had gelegd dan zat ik er redelijk snel weer in, zelfs toen ik spannende boekenweek geschenk tussendoor had gelezen.
    Het verhaal van Hugo Luijten was goed te volgen en te begrijpen had ik geen moeite.
    Als ik aan het lezen was had het verhaal me volle aandacht. Vond het makkelijk te volgen, zelfs de Vlaamse uitdrukkingen.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 51

Wat een mooi, compleet verslag van deze leesclub. Het was me een genoegen dit boek samen te lezen. Bedankt allemaal en graag tot een volgende keer!

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 63

Beste Cees,

Bedankt voor dit mooie, uitgebreide verslag. Ik heb het met veel interesse en plezier gelezen.
    Ik heb een opmerking naar aanleiding van de volgende stelling van de auteur: ‘Het enige wat ik een klein beetje vreemd vond, was de vraag ‘of de personages evolueren’. Dat is bij thriller-achtige literatuur niet vaak het geval, het zijn namelijk meestal ‘flat characters’.’
    Hiermee ben ik het echt niet eens. Zeker, er zijn veel thrillerschrijvers met flat characters, denk bijvoorbeeld aan de karakters in de laatste boeken van Suzanne Vermeer. Er zijn echter legio thrillerauteurs met uitgewerkte karakters, denk bijvoorbeeld aan Harry Bosch van Michael Connelly, Jack Reacher van Lee Child, Harry Hole van Jo Nesbo en Erika Foster van Robert Bryndza. In de loop van deze series zie je ook een duidelijke ontwikkeling in hun hoofdpersonen. Maar niet alleen in series ook in stand-alones vind je goed uitgewerkte karakters. Voorbeelden zijn Aimee Sinclair in ‘Ik weet wie je bent’ van Alice Feeney en de karakters in ‘Toen ik dood was’ van Loes den Hollander.

Dank ook aan mijn collega-leesclub-leden die mij herhaaldelijk voorzagen van inspirerende zienswijzen en last-but-not-least dank aan de auteur Hugo Luijten die dit alles mogelijk maakte een de uitgever voor het ter beschikking stellen van de boeken.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.