Home Forums Leesclub 131: Het duistere meer Verslag leesclub Het duistere meer van Sarah Bailey

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #23446 |

Leesclub 131,  Het duistere meer   –  Sarah Bailey

Inleiding

Het verhaal:  Het duistere meer

In een meer wordt het lichaam van een beeldschone, jonge lerares gevonden. De vrouw, Rosalind Ryan, is vermoord en om haar lichaam drijven rode rozen. Om het onderzoek naar deze moord te kunnen leiden verzwijgt rechercheur Gemma Woodstock dat ze het slachtoffer goed kende: ze hebben bij elkaar in de klas gezeten op Smithson High School, dezelfde school waar Ryan lesgaf.

Maar dat is niet het enige wat Gemma probeert achter te houden. Naarmate het onderzoek dieper graaft in het verleden van Rosalind, dreigen er meer geheimen aan het licht te komen. Het meer is de sleutel is tot de oplossing van de moord, maar het is ook in staat om Gemma mee te sleuren, zijn duistere dieptes in.

De schrijver:  Sarah Bailey

Sarah Bailey woont in Melbourne, Australië met haar twee jonge zonen.
    Naast het schrijven van boeken, is Sarah een reclamemanager en momenteel de managing partner bij VMLY & R Melbourne.

De lezers:

Lezer 1: Weert, 45 jaar
    Een debutante, leuk. En Het meisje in de trein van Paula Hawkins heb ik met plezier gelezen.

Lezer 2: Wendy, 37 jaar
    Het boek spreekt me aan, in de eerste plaats al door de prachtige cover! Een internationale bestseller en al verschillende prijzen, dat maakt me helemaal benieuwd naar het boek! De voorpublicatie leest vlot en het verhaal weet me al direct te pakken. Ik lees graag politiethrillers en zou graag mee willen doen aan deze leesclub.

Lezer 3: Grietje, 57 jaar
    Lees graag boeken van schrijvers of schrijfsters die ik nog niet ken zo word je altijd verrast of niet.

Lezer 4: Thrillreader, 47 jaar
    Dit boek zou een psychologische thriller zijn. Met dit gegeven ga ik ervan uit dat de auteur veel aandacht heeft besteed aan het schrijven van de gedachten en de beleving van de personages. Jammer genoeg komt het regelmatig voor dat het niet altijd het geval is. Dat lees je in de recensies en ik merk het zelf als lezer. Persoonlijk vind ik het een belangrijk aspect. Het brengt je verbeelding tot leven. Betreft  Het duistere meer waar dit leesclub om draait doe ik graag mee om te ervaren of de personages ‘levendig’ zijn uitgewerkt, dat het tot een goed psychologisch verhaal is gevormd. Daarnaast maak ik graag kennis met de voor mij onbekende  Sarah Bailey. Een spannend verhaal daar heb ik veel zin in om te lezen. Uiteraard zal ik mijn lezerservaringen op ThrillZone plaatsen.

Lezer 5: Linda, 44 jaar
    Het is het eerste deel van een serie over Gemma Woodstock-trilogie en het beste Australische thrillerdebuut van 2018!
    Het doet mij een beetje denken aan  De droogte  van  Jane Harper  doordat het zich afspeelt in Australie en de collega’s Gemma en Felix lijken weer op de Erika Foster-serie van  Robert Bryndza. Het leukste van een serie of een aantal boeken met dezelfde hoofdpersonen vind ik dat je een goed beeld van ze krijgt en je steeds meer over ze te weten komt. En ik heb al begrepen dat ook deel 2,  Into the night, in het Nederlands vertaald gaat worden.

Lezer 6: Dini57, 62 jaar
    Het is altijd leuk om een debuut te lezen en nog een eerste deel van een reeks, en daar ben ik dol op. Ook nieuwsgierig geworden door de tekst en de cover.

Lezer 7: Ann Janssens, 42 jaar
    Zoals reeds vermeld vind ik de cover TOP.  Maar ook het verhaal lijkt me interessant, want het is overduidelijk dat er in het verleden iets ergs of iets spectaculairs gebeurd is. Waarschijnlijk iets dat erg of confrontrerend genoeg is om als rechercheur over te zwijgen, de vraag is alleen: Wat? Een moord dat misschien in hun jeugd hun dorp heeft geteisterd? Dit maakt me alleszins enorm nieuwsgierig. Tevens ben ik ook benieuwd of het verhaal zich afspeelt in Australië, want dat zou het toch ook best een aparte touch kunnen geven.

Lezer 8: Zohra, 67 jaar
    Ik zou graag meedoen omdat ik  Sarah Bailey  wil ontdekken en nieuwsgierig ben naar het “waarom” van de rozen rond het lichaam van Rosalind in het meer en waarom rechercheur bepaalde zaken probeert achter houden en of haar dat lukt. Kan zij dit doen en toch de moordzaak oplossen of moet zij haar geheim prijsgeven. Wat speelt er zich allemaal af in dit dorp. Ik ben heel erg nieuwsgierig.

Lezer 9: Justine, 62 jaar
    Dit is, en een debuut, en een psychologische thriller, en dat samengevoegd. Spreekt bij mij tot de verbeelding. Graag zou ik dan mijn mening geven.

Lezer 10: Lena B, 55 jaar
    Ik ken deze auteur helemaal niet. Ik ontdek graag nieuwe mensen. Het verhaal spreekt me aan, en ik lees dat ze reeds awards won, dat maakt me extra nieuwsgierig. De cover maakt me ook nieuwsgierig. En bovendien vind ik meedoen aan een leesclub heel erg leuk.

Lezer 11: Dayenne, 31 jaar
    De beschrijving maakt me nieuwsgierig naar deze schrijfster en het boek dat zij geschreven heeft. Graag zou ik het boek lezen en deelnemen aan de leesclub.

Lezer 12: bonkikong, 41 jaar
    Ik zou graag aan deze leesclub deelnemen omdat ik de auteur nog niet ken, en ik ben verzot op verhalen met een vervolg, serieverhalen dus.

Lezer 13: danielle, 42 jaar
    Graag wil ik me opgeven voor deze leesclub.
    Getriggerd door deze mail en heb de eerste hoofdstukken gelezen. Echt top. Leest lekker, gaat goed in elkaar over van hoofdstuk en baalde dat ik na 40 blz’n niet verder kon lezen.

Lezer 14: Anita, 56 jaar
    Ik ben zelf leerkracht!  Niet meer zo jong, ook niet beeldschoon en gelukkig nog niet vermoord, maar ik voel toch wel een kleine klik met het moordverhaal.
    Sarah Bailey  leer ik graag kennen. Het feit dat ze al een paar awards op haar naam heeft staan, maakt mij nieuwsgierig. Ik doe graag mee!

Lezer 15: Alberta, 44 jaar
    Graag zou ik me in willen schrijven voor leesclub 131, Het duistere meer. Het is de eerste keer dat ik me inschrijf voor een leesclub. Ik ben dol op thrillers en heb er ook al verschillende gelezen. Ik zou graag mee willen doen aan deze leesclub, omdat dit boek de eerste wordt van een nieuwe serie, waar ik een liefhebber van ben.
    De schrijfstijl in de voorpublicatie spreekt me aan, ik ben erg benieuwd naar het vervolg van het verhaal!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-eenendertigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Het duistere meer, geschreven door  Sarah Bailey, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Marmer.

Meren, vennen, rivieroevers, het zijn favoriete plekken voor auteurs om daar een lichaam neer te leggen dat vervolgens weer gevonden moet worden waarmee de start wordt ingeluid voor een spannend verhaal.  Sarah Bailey deed niet anders en de bijgevoegde informatie was voor de leesclubredactie voldoende opmerkelijk om  Het duistere meer  door de leesclub te laten lezen.

‘Lees graag boeken van schrijvers of schrijfsters die ik nog niet ken zo word je altijd verrast of niet’, is een waarheid als een koe,  Grietje, waar we het ook volledig mee eens zijn.  Thrillreader  zag er iets anders in: ‘Dit boek zou een psychologische thriller zijn. Met dit gegeven ga ik ervan uit dat de auteur veel aandacht heeft besteed aan het schrijven van de gedachten en de beleving van de personages’. ‘Het is het eerste deel van een serie over  Gemma Woodstock-trilogie  en het beste Australische thrillerdebuut van 2018! Het doet mij een beetje denken aan  De droogte  van  Jane Harper  doordat het zich afspeelt in Australie, aldus een optimistische Linda.

Eens kijken of haar vooruitzichten juist zijn gebleken…

Aldus  Linda  na de ontvangst van het boek: ‘Wat een mooie mysterieuze kaft, de rozenblaadjes liggen echt op de kaft. Een duidelijke beschrijving op de achterzijde en deze nodigt uit om te starten met lezen’. En  Lena Bhaar mening: ‘Ik vind het een leuke cover. De letters van de titel en vooral de rozenblaadjes kun je voelen, ze zijn er precies op geschilderd. De witte letters van de titel mochten voor mij wat minder groot zijn geweest. De afbeelding ziet er wat onheilspellend uit, maar het is dan ook “een duister meer”’.

En  Linda  had het boek uit: ‘Ik had graag nog iets meer willen weten over Rosalind, haar leven blijft een beetje duister, waarom was ze zo anders dan de rest van de familie? Ja, de schrijfstijl is vlot en snel, vooral door de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen heden en vroeger wil je graag doorlezen’.
    En tenslotte de mening van Grietje: ‘Ik vond haar schrijfstijl passend bij het verhaal. De hoofdstukken waren niet te lang en het verleden en heden werden goed aangegeven’.

Volgens ons weer meer dan genoeg reden om de volle aandacht op dit boek te richten:  Het duistere meer  van  Sarah Bailey.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Grietje:
    De cover spreekt mij aan hij is wat duister maar vraagt om gelezen te worden. Ik ken haar nog niet maar dit boek is bekroond dat zegt wel wat over haar. Mijn verwachting van dit boek is dat het een spannend verhaal heeft.

Citaat Zohra:
    Heel erg mooie cover met de grote witte oplegletters die in het oog springen. De bloemblaadjes, net niet té veel. Donker, mysterieus. In een boekhandel zeer aanlokkelijk zou ik zeggen. Op de achterflap net genoeg over de inhoud om je nieuwsgierig te maken en een kennismaking met de auteur.
    De auteur is een grote onbekende voor mij , maar na het lezen van dit boek mag ik haar misschien toevoegen aan mijn lievelingsauteurs als ik nu lees dat dit boet wereldwijd een bestseller is.
    Ik verwacht een goed boek met veel spanning en een verrassend einde….dat smaakt naar meer.

Citaat Linda:
    Wat een mooie mysterieuze kaft, de rozenblaadjes liggen echt op de kaft. Een duidelijke beschrijving op de achterzijde en deze nodigt uit om te starten met lezen. Een mooie combinatie van kleuren, niet te overheersend en toch is er genoeg info beschreven, dat het het eerste deel is van een trilogie en dit debuut diverse prijzen heeft gewonnen. Niet eerder van deze schrijfster gehoord, ik hoop op een vlotte schrijfstijl en dat het boek moeilijk is weg te leggen.

Citaat Weert:
    Mooie cover met die opgelegde witte letters en rode bloemblaadjes en de kleuren: groen met rood. Leuk, een hittegolf, is weer eens wat anders dan een thriller die in kou en sneeuw speelt. En leuk, een Australische auteur: zou ze net zo goed schrijven als  Jane Harper?? Deze auteur ken ik niet, ik laat me graag verrassen. Ik lees dat dit boek bekroond werd tot beste Australische thrillerdebuut in 2017, dat maakt me extra nieuwsgierig. En ook dat er na dit boek nog meer delen gaan verschijnen.

Citaat Lena B:
    Ik vind het een leuke cover. De letters van de titel en vooral de rozenblaadjes kun je voelen, ze zijn er precies op geschilderd. De witte letters van de titel mochten voor mij wat minder groot zijn geweest. De afbeelding ziet er wat onheilspellend uit, maar het is dan ook “een duister meer”. Ik ken de auteur niet. Hopelijk vind ik dat boek “zo” goed dat ik ook meteen haar vervolgboeken wil lezen.
    Ik verwacht een spannend boek, dat me meer dan 400 pagina’s kan boeien. Bij het lezen van de achterflap ben ik niet enkel nieuwsgieirig naar het verhaal, maar ook echt benieuwd naar rechercheur Gemma. Welke geheimen heeft ze zelf en hopelijk is ze boeiend en intrigerend genoeg om meer van haar te weten te komen. Kan ik haar binnenkort toevoegen aan mijn favoriete rechercheurs?

Citaat Dayenne:
    Ik vind de cover aantrekkelijk. Een mooie afbeelding, die aan de ene kant sereen overkomt, maar aan de andere kant ook mysterie en duisternis bevat. Dit maakt mij nieuwsgierig naar de inhoud van het boek! Ik ben nog niet bekend met deze auteur, maar ik vind het altijd leuk om met nieuwe auteurs kennis te maken. Ik hoop op een prettige schrijfstijl.
    Ik hoop op een meeslepende thriller met een boeiend en verrassend plot.

Citaat bonkikong:
    Voor mij roept de cover vraagtekens op in die zin: wat wordt er verborgen gehouden? De cover geeft niet veel prijs, donkere kleuren, iets dat wordt achtergehouden. Voor mij nog een onbekende auteur. Ik ben benieuwd of ik deze schrijfster mag noteren bij mijn favorietenlijstje. Ik verwacht een spannend boek met een verhaallijn die niet meteen voor de hand liggend is en waar je ook even over mag nadenken. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen.

Citaat Wendy:
    Ik vind de cover van het boek heel erg mooi. Hij valt mij direct op. De afbeelding is mooi, past bij de titel en ook qua kleur vind ik hem erg mooi. De letters van de titel en de rode rozenblaadjes voel je echt als je over het boek heen wrijft. Leuk detail! De schrijfster is mij nog onbekend, het is ook haar thrillerdebuut. Maar het boek werd bekroond tot het beste Australische thrillerdebuut en is wereldwijd een bestseller. Daarom verwacht ik best wel wat van dit boek. Ik verwacht een spannend boek aan de hand van de korte inhoud. Hopelijk zit er een constante spanning in en is het verhaal niet voorspelbaar. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat justine:
    Ben nog geen opmerkelijke citaten tegen gekomen, wel vind ik de spanning nog ver te zoeken. Het zijn net twee verhaallijnen, die van Robbie en die van de moord op Stacy. Weet nog niet wat ik ervan moet vinden.Weinig spanning dus ik wacht af… Sommige zinnen wat moeilijk te lezen, en lees je dan nog een keer,

Citaat Dini57:
    Ik ben net begonnen maar ik vraag mij af of de flaptekst wel klopt. Dat ze verzweeg dat ze Rosalind kende.
    Het bleek toch 2015 te zijn dus de dagen kloppen wel maar de auteur of vertaler heeft wel fouten in de jaartallen verder gemaakt. Wanneer Rosalind 1e kerstdag in 2015 29 jaar zou worden dan moet ze in 1986 geboren zijn. Pagina 77 januari 1985 de aankondiging in de krant dat haar moeder dood was. En op pagina 372 impliceert ze dat Rosalind in 1987 geboren is en dat Olivia in 1988 overleden is.
    Boek gisteren uitgelezen. Veelbelovend begin van een nieuwe reeks.

Citaat Alberta:
    Ik ben nu bijna op de helft van het boek. Soms vind ik het verhaal wat verwarrend, omdat er veel gewisseld wordt van heden naar verleden. (Maar dat kan ook komen doordat ik het boek niet in een stuk door lees). De verhaallijn is goed vormgegeven, de personages zijn goed te volgen. Ik blijf benieuwd naar het vervolg van het verhaal!

Citaat Anita:
    Dit citaat vind ik wel opmerkelijk en vind ik getuigen van de beeldende schrijfwijze van de schrijfster: ‘Wonderlijk om te zien hoe de dood een lichaam aangrijpt: zijn klauwen erin slaat, het in zijn bezit neemt.’ (pag. 70).
    Het boek leest vlot. Van bij het begin is duidelijk dat er wat speelt/ speelde tussen Rosalind en Gemma. De broeierige indruk gewekt door de cover vind ik perfect terug in de beschrijvingen in het verhaal. Het verhaal lost mijn verwachtingen in op dit moment.

Citaat Thrillreader:
    Mijn ogen willen niet echt mee werken….Momenteel ben ik rond pag. 277. Ik ben geen grammatica deskundige, maar ik meen twee fouten te hebben ontdekt (misschien dat een ander deelnemer het ook al heeft opgemerkt?)
    Pagina 217 regel 8 van bovenaf zou er volgens mij ‘of’ moeten staan. “ik vroeg me af ..er nog mensen…..
    Pagina 256 in de laatste zin ‘hoi ik hoop dat het goed is als ik bel’. I.p.v. ‘als’ zou ‘dat’ moeten zijn. Het leest dan beter.

Citaat danielle:
    Ik had gedacht dat er meer diepgang zou zitten. De verhaallijn is vrij voorspelbaar vind ik. Dat er fouten in jaartallen, dagen of timelaps zijn is voor mij iets wat ik niet lees of opmerk. Dit doet voor mij geen afbreuk aan het verhaal.
    Citaat: Door Felix verlangde ik naar de toekomst: ik wil haar naar me toe trekken, haar vastgrijpen, er leven in blazen. Felix is een hij waarom nu zij dacht ik eerst. Tot ik het nog eens terug las en bleek het te gaan over haar leven. Ze had met Felix pas het gevoel dat ze haar leven terug had.
    Vond de zin vrij verwarrend geschreven.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Het duistere meer  is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  131ste  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,36  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Het duistere meer  van  Sarah Bailey  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,00
    2. Plot: 7,46
    3. Leesplezier: 7,54
    4. Schrijfstijl: 7,46
    5. Originaliteit: 7,21
    6. Psychologie: 7,50

Gemiddelde puntenwaardering: 7,36

Citaat Grietje:
    Ik vond het karakter van Gemma van sterke vrouw naar toch een verwarde vrouw gaan. Ze had veel moeite met de situatie rondom haar gevoelens voor Felix. Felix was toch een stabieler karakter, hij deed op tijd afstand van deze relatie.
    Mijn favoriete personage was toch Gemma vooral om te zien hoe zij deze rollercoaster van gevoelens zou doorstaan. Ik zou haar man Scott zijn karakter wat meer naar voren laten komen.
    Ik vond haar schrijfstijl passend bij het verhaal. De hoofdstukken waren niet te lang en het verleden en heden werden goed aangegeven.
    Beoordeling: 8,17

Citaat justine:
    Vond het een goed verhaal, maar wel wat teveel over de worstelingen in het verleden. Tergend langzaam wordt naar het einde gewerkt met een lage spanning.
    Dit eindse had ik dan weer niet verwacht. Toch wel verrassend
    Soms wel en soms niet kunnen concentrerren, je gedachten fladderen af en toe weg. Het was allemaal goed te volgen, maar had soms wel wat moeite met heden en verleden. Ging dan wat snel. Komt ook door de beschrijvingen van omgeving en karakters.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Dini57:
    Ik denk dat alleen Gemma evolueeert. Ik vind de andere karakters wat minder uitgediept.
    Ik vond Gemma niet echt sympathiek omdat ze haar vriend bedroog met Felix, maar het is wel het personage waar het boek om draait. Maar die kies ik dan toch als favoriete personage. Het is wel jammer dat een verhaallijn schijnbaar nu ophoudt of we moeten hem in het volgend deel terugzien. De auteur heeft een goede schrijfstijl die wel bij dit soort thrillers past. In het begin wat vaag allemaal nog maar dat werd later duidelijker.
    In het begin was het niet duidelijk wanneer er ineens naar een andere verhaallijn werd overgeschakeld. Ik zou haar stijl filmisch willen noemen.
    Ik vind het een veelbelovend begin van een nieuwe reeks dus ik ga zeker haar volgende boeken lezen. Ze had er al twee weer geschreven dacht ik.
    Beoordeling: 7,83

Citaat bonkikong:
    Ik vind het een superplot. Pas in de laatste hoofdstukjes wordt alles prijsgegeven. Soms weet je na ¾ van het verhaal gelezen te hebben wie ze als dader aanwijzen en moeten ze hem/haar nog opsporen e.d. In dit boek was dat niet het geval. Ik vind het zeer fijn dat de auteur hier tot bijna het einde van het boek mee heeft gewacht om het prijs te geven. Het plot is goed opgebouwd en je verlangt gewoon naar het einde, je wil weten hoe het verhaal eindigt.
    Het heeft lang geduurd voordat ik doorhad wie de dader was. Eindelijk! Want meestal heb ik het vrij vroeg door, dus ik was aangenaam verrast. Achter bekeken als ik er nu over nadenk, had ik het wel kunnen weten. Maar een dikke pluim voor  Sarah Bailey, want ik vind het fijner dat ik op een verkeerd spoor word gezet.
    Het boek is een dieseltje, maar eens het op gang komt …
    Beoordeling: 8,00

Citaat LenaB:
    ik heb niet het idee dat de karakters evolueren. In tegenstelling tot bij andere boeken heb ik dit keer geen favoriet personage, Gemma vond ik net iets interessanter, maar dat ik enkel omdat ze hoofdpersonage is en ik vooral nieuwsgierig was naar haar rol in het verhaal
    Ik zou niet meteen iets veranderen, voor dit verhaal pasten de karakters bij de personages.
    Ik hoop wel dat Gemma in het volgend verhaal wat verandert.
    De schrijfstijl pas bij het verhaal, die terugblikken naar het verleden maken het spannend. Je wilt weten wat het verleden te maken heeft met het gebeuren van het heden. Doordat je dit slechts met mondjesmaat te weten komt, blijf je steeds benieuwd
    Af en toe toch wel filmisch beschreven, vooral als Gemma zich dingen van vroeger herinnert.
    Ik vind dat er af en toe wel mooie beschrijvingen zijn.
    Laat maar komen dat volgende boek, ja dus ik ga nog meer van deze auteur lezen.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Weert:
    Goed gevonden plot, er is goed naartoe gewerkt. Er wordt langzaam naar de ontknoping toegewerkt, dat is goed gedaan. Je wilt weten wat er precies gebeurd is. Ik had het einde niet echt verwacht, dat was een verrassing, goed gedaan door de auteur. Het verhaal had wel mijn volle aandacht, al vond ik wel dat er sommige stukken, met name over het verleden, te uitgebreid beschreven werden. Het boek had m.i. met minden bladzijden toegekund.
    Een gemakkelijke, beeldende schrijfstijl, makkelijk leesbaar.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Zohra:
    Ik heb niet echt het gevoel dat de karakters evolueren in de loop van het verhaal. Mijn favoriet personage is Gemma alhoewel ik haar helemaal niet sympathiek vind door haar relaties. Maar er is ook medelijden/ begrip om wat ze allemaal heeft meegemaakt.
    Ik vind de stukjes in het verleden er goed tussen passen. Zo krijgen we een goed overzicht en weten we wat er precies gebeurd is. Mooi die afwisselende stukken heden en verleden. Alles is zeer goed beschreven. Je ziet het zo voor je ogen. Filmische schrijfstijl zou ik dus zeggen.
    Zeer zeker wil ik de volgende boeken lezen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Alberta:
    Het plot vond ik origineel met een goed opgebouwde structuur. Er wordt steeds meer prijsgegeven door stukjes uit het verleden. Het einde vond ik verrassend, dit einde had ik niet zien aankomen.
    Ik vond  Het duistere meer  zeker een boeiend verhaal, al was het in het begin wennen om steeds te wisselen tussen heden en verleden. Hoe verder in het verhaal, hoe meer het mijn aandacht had. Het is ook een verhaal wat blijft ‘hangen’ in je hoofd. De schrijfstijl vond ik prettig, het is begrijpelijk geschreven. Ik zou dit boek typeren als realistisch en aangrijpend.
    Ik vind het een mooie thriller met een goed verhaal. Die zijn er veel meer, maar wat dit boek uniek maakt is toch wel de verrassende uitkomst! Ik kijk uit naar de volgende delen van de serie.
    Beoordeling: 7,75

Citaat Linda:
    Ja zeker evolueren de karakters en natuurlijk vooral Gemma, het verloop van haar jeugd en puberteit, de keuze voor haar beroep en hoe ze nu in het leven staat. Mijn favoriet is zeker Gemma, niet helemaal een vrouwelijke dame, ze staat haar mannetje maar is ook best onzeker, vooral over haar priveleven.
    Ik had graag nog iets meer willen weten over Rosalind, haar leven blijft een beetje duister, waarom was ze zo anders dan de rest van de familie? Ja, de schrijfstijl is vlot en snel, vooral door de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen heden en vroeger wil je graag doorlezen.
    Ik vind de schrijfstijl beeldend, je ziet de personen echt voor je zonder dat de omschrijvingen echt te lang zijn. En ik kan mij ook voorstellen dat er een film of TV-serie van deze boekenserie komt.

Citaat danielle:
    Ik vond het een mager plot. Het was te voorspelbaar hoe het ging lopen. Ik had graag gezien dat er meer naar toe gewerkt was. Ik had meer spanning verwacht. Zat erop te wachten maar het kwam niet. Halverwege het boek was het me wel duidelijk voor mij. Dus ja had het wel verwacht.
    Nee ik had echt moeite met het verhaal. Ik merkte dat ik vaak moeite had mijn ogen open te houden bij het boek. Terwijl een boek dat mij grijpt ik tot diep in de nacht kan doorlezen, want ik wil het dan echt weten. Een enkele zin was even om terug te lezen en dan te begrijpen wat er mee bedoeld was maar dat kan ook net zo goed met het vertalen te maken hebben gehad. Verder was het een makkelijk leesbaar boek.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Anita:
    Nee, ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren.
    Gemma en Felix maken eigenlijk het ganse boek de dienst uit, maar buiten het feit dat Felix van het toneel verdwijnt en Gemma voornemens is haar leven op de rails te krijgen is de eindsituatie vrijwel gelijk aan de beginsituatie. Ik heb geen favoriet personage. Geen enkele van de personages heeft mij kunnen raken.
    Indien ik iets of iemand zou willen veranderen, dan zou het Gemma wel zijn.
    Ik begrijp dat de schrijfster haar heeft willen portretteren als een getroubleerd personage met een beladen verleden, maar om daar nu meer dan 400 pagina’s op door te gaan? Misschien had ze toch halverwege het boek kunnen afrekenen, op één of andere manier, met haar verleden en daadkrachtig het onderzoek naar een ontknoping kunnen leiden.
    Ik vind de schrijfstijl heel monotoon, veel van hetzelfde. Het bleef maar aanmodderen. Het enige wat ik goed naar voren vond komen was dat de traagheid matchte met de hitte en de loomheid die daaruit kunnen voortvloeien.
    Beoordeling: 5,83

Citaat Wendy:
    Ik vind het verhaal goed opgebouwd, door de afwisseling in het heden en verleden kom je steeds meer te weten. Gedurende het verhaal krijg je wel een vermoeden van de dader, maar het kan ook zomaar iemand anders zijn en pas op het einde kom je het te weten. Ik zag het einde dus wel aankomen maar niet alles natuurlijk.
    Ik vond het een boeiend boek en het had zeker steeds mijn aandacht. Het is een traag verhaal en daar moet ik altijd even inkomen maar ik vond het een goede verhaallijn en interesante personages. Het verhaal wist mij wel vast te houden. Ik vind het verhaal prettig geschreven, makkelijk geschreven en goed te volgen. Ik zou het verhaal typeren als beeldend en boeiend. Het verhaal is niet echt uniek maar ik heb er zeker wel van genoten.

Citaat Thrillreader:
    Hoewel Scott misschien de enige die eerlijk is, is er geen personage die me aanspreekt. Ik zou Gemma wat veranderen. Ontwikkeling in haar denken, dat ze niet blijft hangen van het verlies in het verleden of Felix. Naar mijn mening las het meer als een (semi misdaad-) roman, want het ging meer over het leven van Gemma dan over het oplossen van de moord. Er was behalve de moord geen aspecten van een thriller in te vinden. Het is vloeiend en begrijpelijk geschreven, maar helaas niet spannend.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Dayenne:
    Ik vond het plot sterk, de dader kwam voor mij uiteindelijk uit onverwachte hoek. De opbouw was wat traag en er is erg veel aandacht voor de persoonlijke strubbelingen van Gemma, dat is eigenlijk het enige minpunt aan dit boek. Voor mij kwam de dader uit onverwachte hoek. Het tempo was wat laag, waardoor mijn aandacht soms verslapte.
    Schrijfstijl was prettig en begrijpelijk. Ik hoefde niet erg geconcentreerd te lezen.
    Beoordeling: 7,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Ann Janssens

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 317

Mooi verslag weer. Bedankt.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 224

Mooi verslag weer Cees, Bedankt

Anita
    Bijdrager
    Post count: 33

Knap alle bevindingen samengebracht! Bedankt Cees!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.