Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 072: Het Darwin dilemma Verslag leesclub Het Darwin dilemma van Han Thomas

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #13623 |

Leesclub 72, Het Darwin dilemma  –  Han Thomas

Inleiding

Het verhaal: Het Darwin dilemma

Wanneer antropoloog Mark Enquist aantoont dat er lang voor de eerste bekende menselijke beschavingen ontstonden, een intelligent volk op aarde geleefd moet hebben, plaatst hij de ouderdom van de mensheid in een compleet nieuw daglicht. Een verborgen deur in de piramide van Cheops en een oude Ottomaanse kaart van het land onder het ijs van Antarctica zijn enkele van de echt bestaande aanwijzingen die professor Enquist op het spoor van dit oude geheim hebben gebracht. Vreemd genoeg is hij vanaf dat moment zijn leven niet meer zeker.

Vlak voordat wetenschapper Nicolas Moreau het antwoord op een van de grootste onopgeloste raadsels uit de geschiedenis bekend wil maken, verdwijnt hij plotseling spoorloos. Journaliste Michelle Rousseau komt erachter dat hij heeft ontdekt hoe levenloze deeltjes miljarden jaren geleden de gigantische sprong naar het eerste leven op aarde hebben kunnen maken. Op haar zoektocht naar de verdwenen bioloog komt ze er langzaam achter dat de meningen over wie er verantwoordelijk is voor de schepping sterk verdeeld zijn.

Het Darwin Dilemma voert langs onderwerpen als de (on)eindigheid van het heelal, de evolutietheorie en verschillende visies over het ontstaan van het leven op aarde. Bespiegelingen over het al dan niet bestaan van een god maken het boek tot een spiritueel avontuur dat gevoelens van verwondering en ontzag voor het universum zal oproepen. Zonder dat het verhaal zijn vaart verliest, passeren verrassende feiten over astronomie en hogere dimensies de revue. Spanning en avontuur worden afgewisseld met intrigerende beschouwingen over de kans op buitenaardse intelligentie, het creëren van leven en de miraculeuze werking van atomen, de bouwstenen van al wat is. 

De schrijver: Han Thomas

Han Thomas is professioneel uiterst actief en was eerder interim-manager op freelance basis waarbij hij door Nederlandse multinationals werd ingehuurd voor complexe projecten. Hij runde een consultancybureau maar volgde een opleiding voor accountant.  Een belangrijke functie voor zijn vrouw in Turkije, was aanleiding om uit Nederland te vertrekken. De omgeving van Istanbul inspireerde hem voor de fact-fiction thriller, Het Darwin dilemma.

De lezers:

Lezer 1: Pierre MG Peeters, 58 jaar
    Ik neem graag deel aan deze leesclub omdat het boek niet enkel een thriller is, maar ook een inzicht geeft in de evolutietheorie, astronomie,… m.a.w. het is een veelzijdig boek.

Lezer 2: Ant, 41 jaar
    Na een tijdje getwijfeld te hebben of dit boek mij aanspreken zal, heb ik besloten mij in te schrijven voor deze leesclub. De reden dat ik mee wil lezen zijn de verschillende meningen die ik zag bij Bol.com. Ik ben benieuwd of het boek inderdaad een vergelijkbare opzet kent als de boeken van Dan Brown.

Lezer 3: Erpi, 56 jaar
    Wat ik over dit boek lees, spreekt heel erg tot mijn verbeelding. Dit is precies wat ik fantastisch vind in een verhaal, Spanning, historische elementen, complotten, actie…
    Heel, heel erg graag wil ik dit boek lezen.

Lezer 4: Saskia, 51 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub omdat ik alle boeken van Dan Brown heb gelezen en iets wat nog beter is, wil ik zeker lezen. Ik hou van historische thrillers

Lezer 5: Tommy, 55 jaar
    Ik ben verzot op dit soort (pseudo?) wetenschappelijke werken, zowel fictie als non-fictie.
    Pas nog het erg oude  De groote pyramide van H.J. Van Ginkel gelezen.”Beter dan Dan Brown” klinkt veelbelovend.

Lezer 6: Brigitta Dielman-Bleeker, 48 jaar
    Ik wil wel meedoen met de leesclub Het Darwin dilemma. Ik heb de boeken van Dan Brown met veel plezier gelezen dus deze lijkt me ook erg lekker.  Dit soort boeken zijn voer voor mijn fantasie.

Lezer 7: lianeem, 46 jaar
    Ik ben zelf erg geÏnteresseerd in evolutietheorie, Intelligent Designtheorie en creationisme. Ik zit zelf in de hoek van het non-dualisme. Dus het lijkt me alleen daarom al heel leuk om dit boek te lezen. Ik lees nu Het Paulusdilemma, dat is ook een Dan Brown-achtig verhaal, wat me bevalt. Aangezien dit van Het Darwin dilemma ook gezegd wordt, meld ik me graag aan voor deze leesclub.

Lezer 8: Jeanine1201, 46 jaar
    Ik doe graag mee omdat het onderwerp van het boek mij bijzonder intrigeert. Ik ben gek op wetenschap.

Lezer 9: Beja, 58 jaar
    Het lijkt mij een erg mooi boek en meedoen aan een leesclub lijkt mij wel eens leuk om te doen.

Lezer 10: Marjolein, 56 jaar
    …….

Lezer 11: DennisScheerman, 30 jaar
    Het Darwin dilemma lijkt me een boek die mij erg goed ligt, als fan van Dan Brown ben ik gewend om boeken met deze onderwerpen te lezen, aan de hand van de beschikbare recensies raak ik steeds meer geïnteresseerd in dit boek.

Lezer 12: AnneB, 51 jaar
    Ik ben zelf wetenschapper van opleiding en ben altijd geïnteresseerd om iets bij te leren. Het heelal, het ontstaan van de aarde en van het leven zijn ontzettend boeiende onderwerpen. Zeker nu ook de laatste paper van Steve Hawkins de wereld is ingestuurd, is het onderwerp weer helemaal onder de belangstelling gekomen. Ik lees echter niet graag non-fiction, dus deze combinatie van een thriller met een lezing over een interessant onderwerp doen mij watertanden. En ik hoop dus alsnog geselecteerd te worden om aan jullie leesclub mee te doen.

Lezer 13: tazzylovesbooks, 36 jaar
    Ik zou heel graag mee willen doen aan de leesclub omdat het helemaal mijn ding is!

Lezer 14: Wilma van Klompenburg, 37 jaar
    Het voorstukje ziet er goed uit. Vind thrillers die teruggrijpen na de geschiedenis altijd interessant.

Lezer 15: christy, 42 jaar
    Ik ben fan van de Dan Brown-boeken en als ik in de recensies lees dat dit boek beter is, dan wil ik dat wel met eigen ogen lezen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeënzeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het Darwin dilemma, geschreven door Han Thomas, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Conserve.

Nog nooit in de jonge geschiedenis van de ThrillZone leesclub zijn de onderlinge verschillen in waardering en beoordeling zo groot geweest als in leesclub Het Darwin dilemma. Ligt het aan het onderwerp, de schrijfstijl, het plot of is het iets anders? De beoordelingen variëren van 3,00 tot 8,17 en alles daar tussenin. Laten we een korte blik op de verwachtingen richten en daarna op de beoordeling. Want de lezer heeft altijd gelijk….

Pierre MG Peeters neemt deel omdat ‘Ik neem graag deel aan deze leesclub omdat het boek niet enkel een thriller is, maar ook een inzicht geeft in de evolutietheorie, astronomie,… m.a.w. het is een veelzijdig boek’. Voor lianeem is de aanleiding: ‘Ik ben zelf erg geÏnteresseerd in evolutietheorie, intelligent designtheorie en creationisme. Ik zit zelf in de hoek van het non-dualisme. Dus het lijkt me alleen daarom al heel leuk om dit boek te lezen’. Jeanine 1201 had weer een andere reden voor deelname: ‘Ik doe graag mee omdat het onderwerp van het boek mij bijzonder intrigeert. Ik ben gek op wetenschap.’ Voor DennisScheerman   gold: ‘Het Darwin dilemma lijkt me een boek die mij erg goed ligt, als fan van Dan Brown ben ik gewend om boeken met deze onderwerpen te lezen, aan de hand van de beschikbare recensies raak ik steeds meer geïnteresseerd in dit boek.’

Toen de deelnemers de laatste bladzijde hadden omgelegd, moest erover gedacht worden wat ze nu vonden van het boek. In dezelfde volgorde:

Pierre MG Peeters: ‘De spanning in alle verhaallijnen wordt gestaag opgebouwd en je zit als lezer echt op het randje van je stoel te wachten wat er verder zal gebeuren.Het verhaal goed was opgebouwd, originele invalshoek en alle verhaallijnen kwamen uiteindelijke goed samen. De auteur schreef een mooi verhaal neer en maakte gebruik van verschillende verhaallijnen die mooi in elkaar overvloeiden.De auteur heeft een mooie, vlotte no-nonsense schrijfstijl en het boek was erg leuk om lezen.’

Voor lianeemgold: ‘Er zit teveel herhaling in dit boek, teveel informatie wordt gedumpt, teveel hoofdstukken eindigen met een cliffhanger en dat werkte voor mij averechts. Ik moest mezelf dwingen het uit te lezen. Zonder leesclub had ik dat niet gedaan. Ik vind de manier waarop de lezer het verhaal voorgeschoteld krijgt niet fijn. Er is geen enkele ruimte om als lezer zelf iets in te vullen. Tel daar de informatiedump, cliffhanger gebruik, ontelbare uitweidingen over zaken die ik echt niet hoef te weten, vlakke personages, etc bij op.

Jeanine1201 oordeelde: ‘Er was nauwelijks spanning door de vele details en herhalingen. Ik moest mezelf dwingen door te lezen. Ik had moeite mij in te leven in de personages en het verhaal bevatte te veel details. Er stond voor mij niets nieuws in het boek wat betreft de wetenschap. Dit maakt op zich niet uit, maar het werd ook niet spannend genoeg gebracht naar de lezer.’

Tenslotte de mening van DennisScheerman: ‘ik vroeg me continue afof de cellen het zouden overleven en of Michelle haar verhaal zou krijgen. Het verhaal was goed opgebouwd en alles kwam goed samen. Ik vond het een heerlijk boek om doorheen te lezen en heb me gewoon heel goed vermaakt.  Het is een fijne schrijfstijl om te lezen en het leest prettig weg zonder een al te grote inspanning.’

En de andere meningen komt u, al lezend vanzelf tegen….…..

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Saskia:
    Wat een geweldige cover! Ik heb altijd al iets gehad met Egyptische mysteries en sterrenstelsels als rechtgeaarde sf-fan. Ik krijg als ik de voorkant zie een associatie met de tv-serie Stargate, die ik inmiddels met niet aflatend plezier 6 keer gezien heb. Natuurlijk weet ik dat pyramides te maken hebben met sterrenstelsels. Maar wat gaat dit boek me vertellen?
    De titel luidt: Het Darwin-dillema en het is een thriller. Dus spannend moet het zeker worden. En Darwin is de man van de evolutietheorie. Dus het moet te maken hebben met nieuwe inzichten in de evolutie.

Citaat Christy:
    Ik ga de ePub versie lezen en heb als eerste de cover bekeken (voorkant). Sinds mijn 9e (ben nu 42) ben ik al gefascineerd door het oude Egypte dus de piramides trekken meteen mijn aandacht. Ik heb ze ook in levenden lijve kunnen bezoeken, echt fantastisch. Toevallig net vorige week De oorsprong van Dan Brown gelezen. Ook daar speelt Darwin een rol in, dus de titel maakt me wel nieuwsgierig naar welke draai Han Thomas geeft aan dit onderwerp.
    Het introductiestukje op de achterkant maakt me zeer nieuwsgierig naar het verhaal. De recensies liggen er niet om en wekken hoge verwachtingen.

Citaat Ant:
    De achterkant van het boek vind ik minder mooi. De foto van de auteur was niet nodig geweest. Ik had de tekst niet in een wit format geplaatst maar meer in de lijn van de foto.
    Auteur is voor mij onbekend en ik heb begrepen zijn eerste boek. Weet niet wat ik kan verwachten van hem.
    Ik verwacht, door de vergelijking met Dan Brown een hoogstaand geschreven boek met een hoge spanningsboog die de lezer geregeld op een verkeerd spoor zal zetten. Ik ben zelf niet een echte Dan Brown-fan maar weet wel dat hij een indrukwekkende schrijfstijl heeft met veel informatie, locaties en een goed opbouwend verhaal.
    Ik hoop dat de schrijfstijl pakkend is en het boek laat lezen in een rap tempo.

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Wat een prachtige cover. De piramiden, de sterrenhemel erachter en de woestijn spreken erg tot mijn verbeelding. In gedachten kan ik me al helemaal verplaatsen. De draaikolk zou een tijdsreis kunnen betekenen of een lus naar een andere dimensie. Ik ben benieuwd.
    Wanneer de schrijfstijl vergeleken wordt met die van Dan Brown ben ik wel zeer nieuwsgierig. Vind de boeken van Dan Brown erg mooi dus is mijn verwachting van Han Thomas wel hoog. Je krijgt niet voor niets de vergelijking. Zou hij het waarmaken?
    Ik verwacht dat ik even in het boek moet komen maar hoop dat het verhaal me pakt en dat het heerlijk wegleest. Dat hoop ik echt want het is een dikke pil… Ik ga het meemaken. Snel beginnen.

Citaat tazzylovesbooks:
    De cover vind ik erg mooi. Mijn interesse is meteen gewekt. De auteur ken ik nog niet. Maar heb wel gehoord dat hij goed is. Mijn verwachtingen zijn best hoog. Het boek wordt aangeschreven als een Dan Brown. Ik ben fan van Brown. Dus benieuwd of dat uit gaat komen!

Citaat Jeanine1201:
    Prachtige cover waar piramides op staan en een schitterende sterrenhemel. De cover spreekt mij aan omdat ik ten eerste veel van astronomie hou en de mysteries ervan, maar ook vanwege de piramiden die ik hun eigen mysterie bevatten. Ik ken de auteur niet. Ik hoop dat hij de vergelijking met Dan Brown kan waarmaken. Ik verwacht een spannend boek met waarin de mysteries van het heelal en het ontstaan van het leven op een mooie en spannende manier worden verteld in dit boek. Het zijn onderwerpen die mij al van kinds af aan boeien.

Citaat AnneB:
    De cover spreekt wel aan. Ik zou het boek zeker vastpakken wanneer ik het in een winkel zou zien liggen. Ik vind het een leuk idee dat de zon aan de hemel vervangen werd door een afbeelding van het melkwegstelsel. Misschien zie ik er te veel symboliek in, maar de Egyptenaren dachten dat de zon elke dag weer verdween en dat een mestkever, die spontaan ontstond, de zon voortduwde als een mestballetje. Maar misschien zien we het helemaal verkeerd en wordt met dit boek de wetenschap helemaal ondersteboven gedraaid.
    De auteur ken ik niet maar wordt door de uitgeverij vergeleken met Dan Brown. En zulke vergelijkingen vind ik altijd gevaarlijk omdat je dan al een bepaald type boek verwacht. Ik vind de boeken van Dan Brown wat de ideeën betreft heel interessant. Maar ik hou minder van zijn schrijfstijl.

Citaat DennisScheerman:
    Zeer aansprekende cover, de beeltenis doet me denken aan m’n oude studieboeken wat me direct aanspreekt. Doordat er vervolgens zo prominent Thriller op de cover staat maakt voor mij de interesse in het boek extra groot. Van de auteur verwachtte ik nog niet teveel omdat ik de naam nog nooit was tegengekomen, na wat inlezen en overal zie dat het boek met de boeken van Dan Brown vergeleken wordt zijn de verwachtingen hooggespannen.
    Na wat inlezen over het boek ontstaan er hoge verwachtingen, het ontstaan van het leven en de bijbelse implicaties zijn lastige onderwerpen die goed uitgewerkt dienen te worden wil het verhaal ergens opslaan. Ik verwacht een hoog filosofisch gehalte die me aan het denken zet met daarbij een spannend verhaal.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat lianeem:
    Hebben meer mensen moeite om echt in het verhaal te komen?
    Ik ben nu op blz 175, en ik baal ervan als een hoofdstuk weer met een cliffhanger eindigt, er een informatiedump komt over het verleden van personages die ‘toevallig’ terugdenken aan een situatie (mensen denken niet toevallig terug als je dat als schrijver goed uitkomt), waarbij ik denk ‘waarom moet ik dit nu weten?’ en bij sommige scenes wordt het personages wel heel erg makkelijk gemaakt iets wel of niet te doen. Als lezer wordt het me niet gegund enigszins iets zelf in te vullen, want alles wordt tot in detail verteld, wat maakt dat voor mij de spanning in het verhaal enorm ver te zoeken is.
    Kortom, ik moet me er echt toe zetten door te lezen. Hebben anderen hier ook last van? Of juist helemaal niet, en vind je het een spannend verhaal, dat zou ik ook leuk vinden te horen!

Citaat Wilma van Klompenburg:
    De proloog vond ik wat misselijkmakend. Verder verwachtte ik meer een spannend complot. Ik vond het lastig om erin te komen.

Citaat Pierre MG Peeters:
    De proloog was echt verrassend.Voor het overige vond ik het boek ok en op het einde past de proloog dan volledig in het plaatje.

Citaat BeJa:
    Ik heb ook moeite om in het verhaal te komen en moet me er toe zetten om verder te lezen.
    Hopelijk krijg ik er meer plezier in verderop in het boek.

Citaat Erpi:
    Het boek leest vlot. De proloog legt de lat hoog qua verwachtingen… Dit komt niet helemaal uit…Ik vind het leuk dat er 2 verhaallijnen zijn en ben benieuwd waar en wanneer ze samenkomen. Hopelijk wordt de spanning dan ook verder opgevoerd.

Citaat Tommy:
    Citaat pagina 125; ‘De bekende astronomm Fred Hoyle vergeleek dit met de kans dat een tornado die een vuilnisbelt passeert uit het afval toevallig een Boeing 747 fabriceert.’
    Ik zie dit gewoon voor me als tekenfilm. Prachtig beeld toch?
    Het verhaal verloopt langzamer en minder spannend dan ik verwachtte. Maar eigenlijk ligt de schuld niet bij het boek zelf, wel bij de overdreven teaser op de poster “Beter dan Dan Brown”.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het Darwin dilemmais uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 72ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,12 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het Darwin dilemma van Han Thomas geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 5,82
    2. Plot: 6,64
    3. Leesplezier: 6,11
    4. Schrijfstijl: 6,43
    5. Originaliteit: 5,86
    6. Psychologie: 5,86

Gemiddelde puntenwaardering: 6,12

Wat vindt Han Thomas van deze leesclub?

Ik vond het erg leuk om mee te werken aan de leesclub Het Darwin Dilemma!

Het geeft mij hele goede feedback over het boek. Zowel met goede als slechte beoordelingen kun je namelijk je voordeel doen. Goede kritieken bevestigen dat je de juiste weg bent ingeslagen en geven richting voor een volgend verhaal. Minder goede kritieken, zeker als hetzelfde thema vaker voorkomt, geven aan dat er dingen te verbeteren zijn.

De lezer heeft namelijk altijd gelijk.

Tijdens het schrijven van het verhaal is er al 20 procent van het oorspronkelijke verhaal geschrapt, met name omdat meelezers vonden dat wetenschappelijke verhandelingen te lang duurden. Schrijven is schrappen.  Dat is in het begin moeilijk, omdat je denkt aan alle tijd die je erin hebt gestoken, maar je moet het wel doen.

Wat me opvalt is de enorme verscheidenheid aan meningen onder de lezers in deze leesclub. Maar het is geen geheim dat smaken verschillen en dat blijkt hier maar weer.

Waarschijnlijk moet je voor Het Darwin Dilemma geïnteresseerd zijn in wetenschap en geschiedenis verpakt in een spannend verhaal en niet andersom: op de eerste plaats een spannend verhaal en daarna pas wetenschap en geschiedenis.

Groeten, Han

Getekend: Han Thomas.

Een impressie van de antwoorden die Han Thomas gaf op lezersvragen:

lianeem vraagt:
    Hoi, hoe kwam je op de plot voor dit verhaal? En wat voor soort research heb je gedaan voor dit boek? Hartelijke groet, Liane

Pierre MG Peeters vraagt:
    Dag Han, ook ik heb genoten van het boek en zoals lianeem zich afvraagt zou ik ook graag weten welke research je hebt gedaan, hoelang je aan het boek hebt gewerkt om alles in de uiteindelijke goede plooi te krijgen en of er nog een vervolg op zich laat wachten of ben je van plan een totaal ander boek te schrijven?Welke is je achtergrond? Ben je wetenschapper, journalist…met een specifiek interessepunt?

Han Thomas antwoordt:
    Dag Pierre en Lianeem, leuk dat jullie Het Darwin dilemma hebben gelezen.
    Ik ben geen wetenschapper of journalist, maar ik ben jarenlang freelance consultant in de financiële wereld geweest. Een hele andere achtergrond dus. Ik vind het leuk om, naast thrillers en romans, popular science te lezen; non-fictieboeken over wetenschap, het heelal, de evolutietheorie, de mens, religie, geschiedenis enz. enz. Ondanks de jip-en-janneketaal is het publiek voor dit soort boeken niet heel erg groot, maar ik dacht bij het lezen van al die waanzinnig interessante feiten vaak: dit moet (en wil) iedereen weten!

Zo is bij mij het idee ontstaan om dit soort interessante wetenswaardigheden in een verhaal te gieten. Ik zal niet ontkennen dat ik hierbij geïnspireerd ben door Dan Brown. Waar hij in De Da Vinci Code een fascinerende stelling had (Jezus had nakomelingen en die stamboom is tot op de dag van vandaag bekend) en daar een spannend verhaal omheen bouwde, dacht ik: ik weet ook nog wel wat interessante feiten. Niet dat ik verder ook maar in de schaduw van Dan Brown kan staan …..

De algemene verhaallijn was vervolgens snel bedacht, omdat de robotwagen en de NGC-uitzending echt gebeurd zijn en wetenschappers daadwerkelijk werken aan kunstmatig gecreëerd leven. Het heeft ruim twee jaar geduurd voordat er een eerste versie was. Die is vervolgens fors ingekort omdat er aanvankelijk veel meer wetenschap inzat, maar dit kwam de leesbaarheid niet ten goede! Groeten, Han

DennisScheerman vraagt:
    Beste Han, ten eerste wil ik zeggen dat ik erg heb genoten van het boek! Waarom heb je ervoor gekozen om de verhaallijnen zo lang gescheiden te houden? Ik heb me lang afgevraagd hoe de twee samen zouden komen, uiteraard gaf de proloog een indicatie dat het ging gebeuren maar ik heb lang in twijfel gezeten hoe het goed kon samen komen. Uiteindelijk is dit zeer goed gelukt in mijn mening en misschien was dat ook precies je doel Het lijkt me alleen als schrijver erg moeilijk om het overzicht te bewaren als in zo’n groot deel van het boek alle events zich naast elkaar afspelen.
    Kunnen we daarnaast nog een vervolg verwachten? Misschien met Michelle en Vincent in de hoofdrol die samen een nieuwe rapportage gaan maken?! Alvast bedankt!

Han Thomas antwoordt:
    Dag Dennis, mooi dat je hebt genoten van het boek!
    Dat het zo lang duurt voordat de verhaallijnen samenkomen is niet bewust zo gepland. Ik heb eerst de verhaallijn van Enquist geschreven tot aan het moment van de geplande samenkomst. Daarna heb ik de andere lijn ‘er doorheen’ geschreven. Vervolgens heb ik het tot het einde toe chronologisch afgemaakt.
    Je moet inderdaad wel goed opletten dat je het overzicht bewaart. Zo kwam het in de eerste versie voor dat mensen zich aan elkaar voorstelden die elkaar al eerder in het verhaal hadden ontmoet. Sommige dingen had ik namelijk twee jaar geleden al geschreven.
    Een vervolg? Wellicht! Hartelijke groet, Han.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Han Thomas, klik hier

Citaat Erpi:
    De personages leer je steeds beter kennen: je leert meer achtergronden kennen. Dat is erg prettig om het verhaal, alle ontwikkelingen goed te begrijpen. Je leert de beweegreden van bv Walter Beany kennen, maar ook van anderen. Verder zie je ook dat de personages na gaan denken over de keuzes die ze gemaakt hebben
    Favoriete personage: wss Michelle of Vincent. Heerlijk/ interessant om zo dicht bij een wetenschappelijke doorbraak betrokken te worden? Sommige personages zijn wel een beetje naïef
    Ik vind dat de schrijfstijl bij dit soort verhaal past, omdat het deels heel beschrijvend is (maar dat is nodig omdat je alles moet snappen en omdat het ook logisch in elkaar moet zitten zodat het geloofwaardig is); daarnaast is het deels actie; dit maakt het verhaal heel aantrekkelijk, dynamisch en niet saai.
    Beoordeling: 6,67

Citaat DennisScheerman:
    Ik vond het een erg fijne schrijfstijl. Bij een verhaal als deze heb je toch vaak informatie dumps omdat je anders het verhaal niet snapt of de problemen waar de hoofdpersonen mee moeten dealen. Door de gekozen schrijfstijl begrijp je de achtergrond van hetgeen waar ze naar opzoek zijn. Het is belangrijk om te snappen waarom een ontdekking dat de pyramides 12.000 jaar oud zijn een grote impact heeft op ons denken en dat wordt door de schrijfstijl goed uitgewerkt en toegelicht.
    Absoluut met Dan Brown vergelijkbaar, de manier waarop geschreven is, de manier waarop het verhaal is uitgewerkt en het gekozen onderwerp herken je Dan Brown in. Erg fijn om te lezen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Pierre MG Peeters:
    Alle karakters evolueren in het verhaal. Gaandeweg leer je de achtergrond van allen kennen. Zoals zo vaak geldt ook hier dat niets is wat het lijkt? Personages worden gebruikt, misbruikt, voorgelogen, gemanipuleerd in naam van…God, de liefde… Walter Beany spreekt me het meest aan omdat hij steeds fijn de dans weet te ontspringen. Ook journaliste Michelle die eigengereid is en toch nog haar scoop zal weten te bemachtigen. Ik zou de personages laten zoals ze zijn, de auteur heeft ze zo neergezet en weet ook waarom hij dit heeft gedaan.
    Beoordeling:  8,17

Citaat Christy:
    Ja ieder karakter heeft zijn eigen ontwikkeling in het verhaal. Met name het steeds verder gaan om het eigen doel te bereiken vond ik opvallend bij meerdere karakters. Michelle is mijn favoriete personage: tot het uiterste gaan om je ambities te bereiken maar ook een zekere loyaliteit ontwikkelen naar de wetenschappers. En toch kritisch durven blijven op hun werk. Een intelligente en store vrouw als een van de hoofdpersonen vind ik mooi. De verschillende verhaallijnen die aan het einde bij elkaar blijven te passen, daar past een degelijke schrijfstijl in mijn ogen wel bij.
    Beoordeling: 7,00

Citaat AnneB:
    Ja, de schrijfstijl past hier zeker bij: de verschillende theorieën worden heel eenvoudig en duidelijk uit de doeken gedaan. Voor mij als wetenschapper soms iets te eenvoudig. Maar sommige theorieën kende ik niet en in vele boeken kan het dan zijn dat je alles 3 keer moet lezen om iets te begrijpen. Dat was hier niet het geval. In tegendeel, zoals ik eerder al zei: voor mij werd er echt teveel herhaald en te veel in details gegaan. Ik denk dat je Dan Brown als vergelijkbaar auteur bedoeld? Maar ik vind Dan Brown toch iets straffer. Zijn boeken leven meer vind ik. Ik vond dit boek te lang en te langdradig. Ik heb uiteindelijk verschillende paragrafen overgeslagen.
    Beoordeling: 5,83

Citaat Beja:
    Alle karakters evolueren in het verhaal. Gaandeweg het boek leer je de achtergrond van de karakters kennen. Michelle de journaliste zijn mijn favoriete personagesvanwege haar eigengereidheid. Ik zou de personages niet willen veranderen. De auteur heeft ze gemaakt zoals hij wilde dat ze zouden zijn.
    Beoordeling: 6,33

Ik vond het lang duren voordat de beide verhaallijnen samen kwamen. Bepaalde stukken vond ik wel voorspelbaar wat er ging gebeuren. Het duurde voor mij wel even voordat ik in het verhaal kwam. Pas op het eind had ik het gevoel dat ik wilde doorlezen wat er nu ging gebeuren. Ik vond het niet heel uniek. Op het eind wel leuk om te lezen. Er had voor mij wel wat meer spanning in gemogen en wat onverwachte wendingen.

Citaat Ant:
    Goed doordachte plot en had hem niet geheel zien aankomen. Ik vond hem goed tot elkaar komen de 2 verhaallijnen. Zoals hierboven al aangegeven het was voor mij goed. De spanning naar het plot, de 2 verhaallijnen, het was voor een goed bedachte structuur.
    Deels zag ik hem aankomen. Het kon ook niet anders bijna omdat we het einde van het boek naderde. Het verhaal kon mij goed bij de aandacht houden. Het was begrijpelijk leesbaar met een vrij goede spanningsboog. Ik heb het boek graag gelezen.
    Makkelijk en prettig geschreven. De verhaallijn was mij al vrij snel helder. Ik had geen moeite met het boek.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Ik vond het een aardig verhaal wat makkelijk leest. Ik hoefde niet echt moeite te doen om het bij te houden. Geen hersenkraker.Ik vond het boek lekker weglezen.Ik vind dit boek geen typisch Nederlandse thriller. Het is internationaal qua geografie en ook de personages doen niet typisch Nederlands aan.Ik zou zeggen dat het een mooi avonturenboek is (geen thriller!), het verhaal zit mooi in elkaar en het klopt waardoor het makkelijk wegleest. Ik vind de vergelijking met Dan Brown niet terecht. Misschien over een paar jaar… het begin is er. Ik verwachtte meer spanning en diepgang. Meer hersenspinsels…
    Beoordeling: 6,17

Alle karakters evolueren. Zowel Walter Beaney en John Gallagher die beide voor een vrouw de criminele setting in gaan. Michelle is mijn favoreite personage omdat ze zo gewaagd onderzoeken doet om achter de oplossing van de ontvoering te komen. De schrijfstijl past helemaal bij het verhaal. Het is de stijl van Dan Brown.

Citaat tazzylovesbooks:
    De karakters evolueren wel. Stapje voor stapje leer je ze beter kennen. Het gaat langzaam, waardoor ik niet echt een band met een personage kon krijgen. Dus een favoriet heb ik niet. Ik zou ze meer diepte hebben willen geven. Nu vond ik er een aantal nogal naïef en begon me te irriteren aan ze. Zo zie je maar dat lezen voor iedereen anders is.
    De schrijfstijl past bij het onderwerp. Maar de theorie en uitleg had wat minder gemogen. Of juist levendiger mogen zijn. Ik kan de auteur niet vergelijken met een andere auteur. Ook niet met Dan Brown. Brown maakt zijn uitleg op een levendige manier boeiend. In dit boek had ik het idee dat ik droge stof uit een lesboek aan het lezen was, zo nu en dan. Dat is heel jammer. Het verhaal eromheen was wel spannend. Maar te veel herhaling haalde de vaart eruit. Waardoor ik niet meer met plezier las.
    Beoordeling: 5,00

Citaat Saskia:
    Ik vond het verhaal te gedetailleerd en raakte mijn interesse steeds meer kwijt. Ik vond het teveel voorgekauwd waardoor ik mijn nieuwsgierigheid kwijtraakte. De actie was daardoorniet spannend genoeg. En de vaart verdween uit het verhaal.
    Nee het is eerder te gemakkelijk dan te moeilijk geschreven. Geen moeilijke woorden maar alles wordt tot uitentreuren uitgelegd. Heel veel van deze uitleg is overbodig en niet functioneel voor het verhaal. Het haalt een stuk leesplezier weg omdat er niets aan je fantasie wordt overgelaten.
    Beoordeling: 4,83

Citaat Tommy:
    Jammer van de vele cliffhangers die een tegengesteld effect hebben van wat de bedoeling is. In plaats van extra spanning te creëren, leiden ze de aandacht af van de verhaallijn. Na de cliffhanger gaat het boek verder met de andere verhaallijn wat ik nogal storend vond. Ofwel geen cliffhangers ofwel doorgaan met dezelfde verhaallijn na een cliffhanger. Door de vele personages is het wel nodig om je aandacht er goed bij te houden, anders moet je hele stukken teruglezen.
    Ik vind aan het verhaal niets Nederlands aan: noch de omgeving, het taalgebruik, de personages of de plot. Echt een internationaal mystery van hoog gehalte. Ik dacht in eerste instantie ook aan een Amerikaans schrijver.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Jeanine1201:
    Het Darwin Dilemma wordt vergeleken met boeken van de schrijver Dan Brown. Beide schrijvers schrijven inderdaad boeken die behoren tot het genre fact fiction(faction), waarbij een verzonnen verhaal wordt verteld met een historische en wetenschappelijke achtergrond. Het grote verschil met Han Thomas is dat Dan Brown een passie heeft voor codes, symbolen en complottheorieën en geïnteresseerd is in cryprologie. Han Thomas daarentegen gebruikt wetenschap, religie, politiek, geheime genootschappen en ethische vraagstukken om een verhaal neer te zetten.
    Helaas haalt Han Thomas met dit verhaal niet het niveau van de boeken van Dan Brown.
    Beoordeling: 3,50

Citaat lianeem:
    Ik vrees dat ik totaal niet enthousiast over dit boek ben. Dat heeft echt met structuur, plot, verteltechniek, karakterontwikkeling, etc te maken. Het idee van het verhaal leek mij heel leuk. Tot ik mezelf moest dwingen om dit verhaal uit te lezen. Er gebeurt van alles, en er wordt van alles uitgelegd aan de lezer over de karakters, inclusief het verleden. Een informatiedump over karakters geven is alleen niet hetzelfde als karakters laten evolueren. Ook uitleg geven waarom iemand iets doet, geeft geen ontwikkeling aan.
    Het had kunnen werken als… Nee, ik vond Het Darwin Dilemma echt een drama om doorheen te komen. Cliffhangers volgen elkaar ongeveer hoofdstuk na hoofdstuk op, wat irritant is. Een cliffhanger kan goed werken, maar niet zoals het in dit verhaal gebruikt wordt. Dan heeft het een averechts effect op een spanningsboog.
    De lezer wordt te veel verteld wat karakters voelen, denken, informatiedumps uit het verleden, hele redenaties waarom iemand tot iets komt worden verteld, op momenten waarbij ik denk ‘show!!! Ga in de actie!!!’
    Beoordeling: 3,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Marjolein

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigenleesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.