Home Forums Leesclub 176: Gebroken Verslag leesclub Gebroken van Don Winslow

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Leesclub 176, Gebroken – Don Winslow

Inleiding                               

Het verhaal: Gebroken

Menselijk, eerlijk en bruut. In Gebroken verenigt Don Winslow de belangrijkste thema’s binnen de misdaad –corruptie, wraak, rechtvaardigheid, verlies, verraad en schuld – in zes geweldige verhalen. Dit boek neemt je mee in een wereld van professionele dieven, politieagenten, draaideurcriminelen, privédetectives, drugsdealers en verloren zielen in de nacht.

Met zijn kenmerkende mix van psychologisch inzicht, humor, actie en een geweldige literaire pen schreef Don Winslow een boek dat voorbestemd is een klassieker te worden in het misdaadgenre.

De schrijver: Don Winslow 

Don Winslow is auteur van 20 veelgeprezen en bekroonde internationale bestsellers. Twee van zijn boeken worden inmiddels verfilmd. Hij is voormalig detective, antiterroristentrainer en trial consultant. Hij woont in Californië en Rhode Island.

De lezers:

Lezer 1: nini_ingrid, 52 jaar
    Ik ken de schrijver niet en omdat het een combinatie is van detective, humor, spanning enz. ben ik wel benieuwd naar het verhaal en de schrijver of zijn schrijfstijl.

Lezer 2: maria, 58 jaar
    Gebroken is voor velerlei uitleg vatbaar, bijvoorbeeld gebroken als persoon en dat kan ik mij voorstellen als thema’s als corruptie, wraak rechtvaardigheid, verlies, schuld en verraad door een antiterroristentrainer wordt beschreven, die ook nog eens als detective werkzaam is geweest, dus dat moet wel smullen worden. Dit temeer daar er ook nog eens psychologische inzichten humor en actie aan bod komen die beschreven worden door een literaire pen!

Lezer 3: Jacobaan, 57 jaar
    Een ongelooflijke verzameling verhalen waar alle ingrediënten aanwezig zijn voor een geslaagde thriller. Deze vorm van een thriller heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en dit voelt dan ook als een traktatie. Kijk erg uit naar de mix van psychologisch inzicht, humor, actie en spanning zoals wordt omschreven.
    Het verhaal intrigeert mij absoluut, net zoals de prachtige inspirerende cover met de ondergaande zon.

Lezer 4: Bianca0602, 49 jaar
    Ik heb eerlijk gezegd getwijfeld omdat het gaat om 6 verhalen in 1 boek. Ik heb 1 recensie gevonden en die was gemiddeld positief. Maar daar laat ik me niet door tegenhouden, iedereen oordeelt anders.
    Ik wil het wel proberen want de onderwerpen trekken me wel aan en ik ben ook benieuwd in hoeverre de leesclub verschilt met andere leesclubs.

Lezer 5: yv87, 33 jaar
    Winslow had me al te pakken met zijn boek Lek, wat voor mij een reis door bekende straten van New York was en ook nog eens een Donnie Brasco in letters.
    Maar hij wist pas echt mijn snaren te breken met De Grens. Hoewel het boek veel pagina’s telt, weet hij zijn boodschap goed (perfect is eigenlijk nog beter verwoord) over te brengen en heeft het verhaal geen letter te veel. De kracht van het schrijversvak werd door dat boek voor mij echt bevestigd. Nog regelmatig spookt het verhaal door mijn hoofd. Dat hij met zijn nieuwe boek Gebroken een andere kant op gaat, namelijk 6 kortverhalen, maakt me ontzettend nieuwsgierig. De man weet héél goed met woorden om te gaan en ik ben dan ook benieuwd of hij zijn doel ook met weinig tekst weet te bereiken.

Lezer 6: Gonneke38, 40 jaar
    Onderstaande omschrijving vertelt bar weinig over de inhoud van het boek. Dat maakt mij juist nieuwsgierig of het dan echt zo’n spannend boek is.

Lezer 7: Raywoman, 47 jaar
    Ik wil heel graag deelnemen aan de leesclub met Gebroken van Don Winslow. De beschrijving is niet heel inhoudelijk, maar na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat het meerdere verhalen zijn. Dat is interessant, want het is mooi om hier de algemene noemer (proberen) uit te halen in de leesclub. Ook al een klein stukje gelezen, en de schrijfstijl spreekt me ook aan, dus ik heb er zin in!

Lezer 8: Anneliese de Waal, 49 jaar
    Lijkt me een erg mooi boek om te lezen.

Lezer 9: Sijbout, 66 jaar
    Als ik lees dat het verhaal gaat over een diversiteit van misdaden en dergelijke, dan is mijn interesse getrokken.                                                                                                                                Tevens is dit dan mijn eerste boek van Don Winslow dat ik zou gaan lezen. Ik ben benieuwd!

Lezer 10: Amko, 30 jaar
    Ik wil graag meedoen omdat ik al meerdere boeken van Don Winslow heb gelezen en het een goede auteur vind.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zesenzeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is Gebroken, geschreven door Don Winslow, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij HarperCollins Holland.

De meeste thrillers bestaan uit één verhaal, meestal wel bestaand uit meerdere verhaallijnen. Toch verschijnt zo nu en dan wel een verhalenbundel met op zichzelf staande spannende verhalen. Nog niet zolang geleden verscheen Als het bloedt van Stephen King in de leesclub. Dit boek bestaat uit vier kortverhalen en de ontvangst was positief. Dat is voor de redactie aanleiding geweest om de verhalenbundel van Don Winslow in de leesclub op te nemen. Gebroken bestaat uit zes kortverhalen…

De reacties waren divers: ‘Een ongelooflijke verzameling verhalen waar alle ingrediënten aanwezig zijn voor een geslaagde thriller. Deze vorm van een thriller heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en dit voelt dan ook als een traktatie. Kijk erg uit naar de mix van psychologisch inzicht, humor, actie en spanning zoals wordt omschreven’, alsdus Jacobaan. En yv87, een trouwe fan van de auteeur: ‘Dat hij met zijn nieuwe boek Gebroken een andere kant op gaat, namelijk 6 kortverhalen, maakt me ontzettend nieuwsgierig. De man weet héél goed met woorden om te gaan en ik ben dan ook benieuwd of hij zijn doel ook met weinig tekst weet te bereiken’. Ook voor Sijbout was het een uitdaging: ‘Als ik lees dat het verhaal gaat over een diversiteit van misdaden en dergelijke, dan is mijn interesse getrokken.Tevens is dit dan mijn eerste boek van Don Winslow dat ik zou gaan lezen. Ik ben benieuwd’.

En wij zijn natuurlijk net zo benieuwd als Sijbout

Kijken we eerst naar Jacobaan: ‘Was in eerste instantie wat sceptisch om 6 korte verhalen in één boek te lezen, maar het heeft me positief verrast ook vanwege de diversiteit van de verhalen. De auteur Don Winslow toont al zijn sterke punten, waaronder voortstuwende vertelling, meeslepende en sterke personages, interessante plots en een strakke, staccato-schrijfstijl. Hij heeft een bijzondere prettige vlotte, humoristische en begrijpelijke schrijfstijl’. Om daarna direct door te schakelen naar yv87: ‘Schrijfstijl is hard en rauw en emoties worden niet geschuwd. Ja, ik vind dit bij de verhalen passen. Juist de emoties die loskomen doordat hij beide kanten van de wet belicht, zorgen voor een realistisch verhaal waarbij veel inlevingsvermogen gecreëerd kan worden’. Om tenslotte te horen wat Sijbout ons te zeggen heeft: ‘De schrijfstijl van Don Winslow vind ik prettig om te lezen. De situaties worden beeldend omschreven, Je voelt de spanning en voelt de pijn. Vanwege dat laatste zou je zeggen dat het niet prettig is maar ik denk dat diegenen die het boek lezen begrijpen wat ik bedoel’.

Experiment geslaagd dus, voor alle meningen wel met ons verderlezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Bianca0602:
    De cover is heel mooi qua kleurstelling. Een prachtige zon nog net zichtbaar tussen de hoge gebouwen. Naam van de auteur en de titel van het boek prominent aanwezig. Een cover die aanzet om op te pakken. Ik heb nog niets gelezen van hem maar zijn naam is me wel bekend. Ik verwacht een spannend boek maar heb nog niet echt een idee hoe de verhalen zich ten opzichte van elkaar ontwikkelen.

Citaat yv87:
    Het is fijn dat HarperCollins Holland dezelfde stijl heeft aangehouden met de auteursnaam en de titel. Ze zijn hetzelfde als zijn voorgaande boeken. Ergens vind ik het jammer dat dit boek toch niet dezelfde sfeer heeft door middel van de contrasterende zwarte en witte tonen. Anderzijds vind ik dit toch wel mooier. De zonsondergang in de skyline is heel sprekend. Ik kan geen link leggen tussen de afbeelding en de titel, maar wie weet komt dat in het verhaal naar voren. Omdat ik niet teveel van het verhaal wil weten, heb ik de achterkant grotendeels overgeslagen. Het stukje met informatie over de auteur heb ik wel gelezen en daarvan werd ik blij: er zijn (of komen?) blijkbaar 2 verfilmingen van zijn boeken aan. Dat zorgt ervoor dat ik daar van de week op mijn gemak eens google op ga loslaten.
    Don WInslow is een van mijn favoriete auteurs. Met zijn boek Lek had hij me al in zijn greep, maar De Grensheeft de sluizen hier echt open weten te gooien. Dat gebeurt niet snel, dus dat is erg knap! De Grens telde behoorlijk wat pagina’s, maar toch had het boek geen letter teveel. Hij wist me continu geboeid te houden en liet met dat boek de kunst van het schrijven aan me zien.

Citaat Raywoman:
    Gauw deze vragen invullen, voordat ik al in het boek gezogen ben! Heb stiekem al een klein stukje gelezen.
    De cover spreekt me direct aan door de mooie kleuren. De titel Gebroken in combinatie met het gebroken licht tussen de gebouwen, maakt me nieuwsgierig. In de winkel pak ik zo’n boek op om de inhoud te lezen, zeker omdat Stephen King (!) Don Winslow de beste vindt (of ligt dat aan de vertaling?). Maar goed, de achterflap biedt normaal gesproken uitkomst voor die inhoud, maar in dit geval iets algemeens omdat het meerdere verhalen zijn. Maar ook dit nodigt voor mij uit om te gaan lezen.
    Het verbaast me eigenlijk dat ik nog niets van deze auteur gelezen heb, met zoveel boeken op zijn naam en 2 verfilmingen. Maar ik verwacht dus wel echt wat, zeker omdat het een mix belooft van psychologisch inzicht (ben ik dol op), humor (hoe doe je dat in combinatie met bruutheid?), actie (leest lekker) en een geweldige literaire pen (benieuwd naar de schrijfstijl!). Het zijn 6 verhalen, ik verwacht 6 losse verhalen met verschillende hoofdpersonen, maar toch moeten ze ergens iets met elkaar te maken hebben, want anders zouden ze niet in 1 boek staan. Misschien is er 1 hoofdschurk??

Citaat nini_ingrid:
    Ik vind het een mooie prent maar ik zie niet meteen de link met de titel maar daar zal misschien een reden voor zijn. Ik ken de auteur niet dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik verwacht spannende verhalen, ik ken het genre Stephen King niet dus ik kan ook niet met hem vergelijken.

Citaat maria:
    Nu de auteur een antiterroristentrainer was, verwacht ik een goed inzicht in het gedrag en daden van terroristen en daar hij ook als detective werkzaam is geweest steengoed opgebouwde verhalen die misschien in het laatste verhaal samenkomen? Met thema’s als corruptie, wraak, rechtvaardigheid, verlies, schuld en verraad kun je met de term gebroken verschillende kanten op en ik denk dat elk verhaal een eigen thema heeft dat op gebroken ziet. Ik ben wel benieuwd welke uitleg allemaal aan Gebroken gegeven gaat worden en verwacht zwartgallige humor en veel actie op een mooie pakkende wijze beschreven.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Sijbout:
    Het is voor het eerst dat ik een boek lees met meerdere verhalen. Her derde verhaal (Van de zes) heb ik nu gelezen. Op zich zijn het boeiende, korte, verhalen die, nu ik aan het vierde verhaal begonnen ben, toch wel overlappingen hebben. Interessant om daar pas bij het begin van het vierde verhaal achter te komen.

Citaat Jacobaan:
    Het is de eerste keer voor mij dat ik 6 korte en verschillende verhalen lees die in één boek zijn verwerkt. Is wel even wennen maar het is me eigenlijk wel goed bevallen.
    Vindt het bijzonder knap dat Winslow boeken weet te schrijven met heel veel verschillende, zeer unieke karakters en verhaallijnen. Elk verhaal is heel anders dan het volgende, met een ander gevoel dat voor elk personage overkomt. Het is een geweldige verzameling, met intellect en humor erin. Complimenten hiervoor.
    De ontwikkelingen in de verhaallijnen overtreft mijn verwachtingen die ik vooraf had. Vooral omdat een verhaallijn in korte verhalen anders is natuurlijk dan in een ‘normaal’ boek.

Citaat Gonneke38:
    Ik vind het wel leuk dat het zich op meerdere plekken afspeelt de verhalen en als USA-fan herken ik wel locaties en dat is ook leuk. Maar alle verhalen doen 1 deler hebben tot nu toe, dat vind ik ook slim geschreven. Ik heb 3 verhalen uit.
    Ik zag ook de drukfout op pagina 152. Vond hem ook storend.

Citaat Annelies de Waal:
    Vind dat de verhaallijn zich goed ontwikkelt tijdens het lezen.
    Heb het boek gelezen met alle zes de verhalen, heel apart om meerdere verhalen te lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Gebroken is uiteindelijk door 9 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 176ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,47 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Gebroken van Don Winslow geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,31
    2. Plot: 7,54
    3. Leesplezier: 7,62
    4. Schrijfstijl: 7,59
    5. Originaliteit: 7,38
    6. Psychologie: 7,40

Gemiddelde puntenwaardering: 7,47

Citaat Bianca0602:
    Nee, niet in ieder verhaal evolueren de karakters. Bijvoorbeeld in het verhaal Paradijs ontwikkelt O zich niet. In Crime101 evolueren de karakters juist wel, bijvoorbeeld inspecteur Lou Lubesnick maakt een mooie ontwikkeling mee tot aan het einde van het verhaal. Gaat op zichzelf wonen en neemt zelf de beslissing dat het niet meer goed komt met zijn vrouw.
    Ik heb een kleine zwak voor inspecteur Lubesnick. Hij komt uiteindelijk tot bloei als hij bij zijn vreemdgaande vrouw weg gaat. Mooi die ontwikkeling.
    Het leest redelijk vlot en ik had geen moeite om mijn aandacht erbij te houden. Ik vind de schrijfstijl van Don Winslow bedachtzaam, het heeft me af en toe aan het denken gezet.
    Beoordeling: 7,94

Citaat Jacobaan:
    Goede plotopbouw, interessante plots, inderdaad niet bij alle verhalen, met verrassende wendingen. De structuur van de plots zijn interessant met diverse verrassende wendingen die bovendien ook nog begrijpelijk zijn.
    Was in eerste instantie wat sceptisch om 6 korte verhalen in één boek te lezen, maar het heeft me positief verrast ook vanwege de diversiteit van de verhalen. De auteur Don Winslow toont al zijn sterke punten, waaronder voortstuwende vertelling, meeslepende en sterke personages, interessante plots en een strakke, staccato-schrijfstijl. Hij heeft een bijzondere prettige vlotte, humoristische en begrijpelijke schrijfstijl.
    Beoordeling: 9,01

Citaat yv87:
    Hoewel de karakters elk bijzonder goed gevormd zijn voor een kortverhaal, zijn de verhalen allemaal te kort om de karakters te kunnen buigen. Daarvoor moet je echter ook geen kortverhalen lezen, want de uitdieping in de karakters zou voor paginavulling zorgen en daarmee dus het effect van een kortverhaal tenietdoen.
    Cal uit De Laatste Rit is by far mijn favoriet. Zijn kwelling tussen goed en slecht is bijzonder neergezet en dat hij dan maar het beste uit het slechtste kiest om hulp aan een ander te bieden, vind ik een fantastische eigenschap. Ik had het eind van dat verhaal niet zo verwacht en het maakte veel indruk. Erg mooi verhaal.
    Schrijfstijl is hard en rauw en emoties worden niet geschuwd. Ja, ik vind dit bij de verhalen passen. Juist de emoties die loskomen doordat hij beide kanten van de wet belicht, zorgen voor een realistisch verhaal waarbij veel inlevingsvermogen gecreëerd kan worden.
    Beoordeling: 7,53

Citaat Sijbout:
    Het eerste verhaal stak er, voor mij, met kop en schouders bovenuit. De andere verhalen vond ik, qua plot, gewoon goed. Wel leuk vond ik het feit dat het een verzameling verhalen betrof die enkele raakvlakken hadden. Leuk vond ik het feit dat je een beetje heen en weer geslingerd wordt. Leuke verhalen.
    Door onverwachte draaien in sommige verhalen blijf je gespitst van begin tot eind van elk verhaal. Zeker daar ik het eerste verhaal het meest tot mijn verbeelding vond spreken.
    Het eerste verhaal stak er voor mij bovenuit. Wraak is voor mij sowieso altijd een sterk gegeven in een verhaal! De schrijfstijl van Don Winslow vind ik prettig om te lezen. De situaties worden beeldend omschreven, Je voelt de spanning en voelt de pijn. Vanwege dat laatste zou je zeggen dat het niet prettig is maar ik denk dat diegenen die het boek lezen begrijpen wat ik bedoel.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Gonneke38:
    Ik vond het een lastige schrijfstijl maar wel typerend na het lezen van alle verhalen dus daardoor meer passend bij de schrijver dan bij het verhaal op zich. Ik vond het vooral verwarrend als ik heel eerlijk ben. Zo richting het einde van het verhaal met namen. Van de hak op de tak. Veel schakelen. Enigszins spannend daardoor maar ook vermoeiend en soms moest ik dingen vaker lezen om het nog te begrijpen.
    Het eerste verhaal vond ik het spannendste, omdat je dan nog niet door hebt wat verbanden zijn in het boek met andere verhalen of juist niet. En ik had het gevoel een aflevering van de tv-serie Criminal Minds te lezen.
    Verhalenbundels zijn op zich prima. Maar ik denk dat er dan wel op de kaft iets moet staan over dat het 6 afzonderlijke verhalen zijn. Nu vond ik dat verwarrend of dat wel of niet zo was.
    Beoordeling: 6,39

Citaat nini_ingrid:
    De verhalen zijn volgens mij ook te kort om echt te kunnen evolueren. Ik heb geen favoriete personage die eruit springt. Voor mij was het te moeilijk om te volgen en eer ik mee was met een verhaallijn was het verhaal gedaan. Dan toch voor mij staccato schrijfstijl.
    Ik heb geen favoriet verhaal omdat ik me door elk verhaal heb moeten doorsleuren
    Ik ga geen kortverhaal meer lezen.
    Beoordeling: 6,03

Citaat maria:
    Ik vind de plot niet heel verrassend behalve Crime 101 door de handelwijze van Lou.
    Vooral het laatste verhaal vond ik een beetje een slap einde. Ze waren allen wel goed opgebouwd, maar met een kortverhaal zit je zo aan het eind van het verhaal. Ja, ze hadden allen mijn aandacht alleen vond ik de eerste de minste. Dat vind ik niet gemakkelijk omdat ze allen op de eerste na wat hadden. Ik genoot van de leuke zinnen. Crime 101 vond ik zeker aardig en de laatste was meer aangrijpend en actueel. Makkelijk te lezen, begrijpelijk, vlot geschreven.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Anneliese de Waal:
    De verhalen zijn te kort om de karakters te zien evolueren. Omdat het om verschillende verhalen gaat met verschillende karakters. Ik heb geen favoriete personage uit de zes verhalen. Je probeer je in ieder verhaal in te leveren in alle verschillende personages.
    Nee, ik zou niks aan een personage willen veranderen. De schrijfstijl is wel lastig om te lezen, je moet wel rustig kunnen lezen en geen afleiding hebben om het boek goed te kunnen lezen.
    Ik vind bij dit boek staccato passen. Omdat het zes verhalen betreft, kort.
    Je moest goed het boek lezen in alle rust, anders was je de draad kwijt, was wel leuk om te lezen.
    Beoordeling: 7,59

Citaat Raywoman:
    Het zijn zeker boeiende verhalen, maar ik vond ze steeds te kort, maar dat heb je met verhalen. Ik heb geen moment getwijfeld om verder te lezen, dus ik was zeker geboeid. Ik had alleen meer een link verwacht tussen alle verhalen, maar die zit er maar soms omdat er overlappende personen inzitten. Ik vond Crime 101 erboven uit steken, omdat deze thrillerachtige, spannende elementen in zich heeft zitten.
    De schrijfstijl is voor mij prettig en makkelijk te volgen, zeker met de reeksen aan humorvolle zinnen en stukjes.
    Ik denk dat ik de verhalen typeer als rauw en mannelijk.
    Het heeft sowieso iets specifieks omdat er niet zo vaak spannende verhalen in een bundel worden geschreven (met uitzondering van Stephen King, Als het bloedt). En de verhalen hebben ook weer iets gemeen, maar daar kan ik mijn vinger niet zo goed opleggen, ik denk toch dat dat komt door de de schrijfstijl.
    Beoordeling: 7,27

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Amko

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.