Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 49: Een nieuw begin Verslag leesclub Een nieuw begin van Angelique Haak

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1693
    #9358 |

Leesclub 49, Een nieuw begin – Angelique Haak

Inleiding

Het verhaal: Een nieuw begin

Jennifer Brugman is een gedreven rechercheur met een pijnlijk verleden. Ze wil graag opnieuw beginnen en een baan in haar geboortestad Rotterdam biedt haar die kans.

Samen met haar nieuwe collega’s werkt ze aan een heftige moordzaak: het opsporen van een moordenaar die een voorliefde heeft voor Griekse Mythologie en het afstraffen van overspelige vrouwen.

Lukt het Jennifer geheim te houden wat haar overkomen is, nu het erop lijkt dat de Mythologie-moordenaar het ook op haar gemunt

De schrijver: Angelique Haak

Angelique Haak (Rotterdam, 1978) heeft al sinds haar jeugd een passie voor lezen en schrijven. In 2013 won zij een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende boek.

Daarna begon het te kriebelen en besloot ze om een eigen thriller te schrijven. Een nieuw begin is haar thrillerdebuut.
    Met haar man en kinderen woont Angelique in Spijkenisse.

De lezers:

Lezer 1: Kessel45, 56 jaar
    Hoi hoi allemaal, Een nieuw begin lijkt me een bloedstollende thriller. Een heftige moordzaak is denk ik het begin van een boek dat je kippenvel gaat bezorgen. Vooral omdat de Griekse Mythologie moordenaar het ook op Jennifer heeft gemunt denk ik zo te lezen. Super spannend lijkt het me. Zou dolgraag mee willen doen aan deze leesclub.

Lezer 2: Marjo Jacobs, 53 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub, Een nieuw begin, deelnemen omdat ik het fijn vind een thriller van een debutant te lezen; Wellicht is deze thriller voor Angelique een nieuw begin in haar schrijfcarrière. Ik verwacht van dit boek: mysterie, gruwelijk beschreven afstraffingen van overspelige vrouwen. Ik verwacht van deze auteur een zodanige thriller die past bij een auteur die het schrijven in het bloed zit. Ik verwacht van deze leesclub een dermate enthousiasme dat de auteur aangespoord wordt tot het schrijven van haar tweede thriller.

Lezer 3: Lieke, 51 jaar
    Ik zou graag deel willen nemen aan de leesclub 49 Een nieuw begin van Angelique Haak.
    Zoals al bij eerdere leesclubs gemeld: ik lees graag debuten, vooral omdat ik geen verwachtingen heb van de schrijver. Bovendien ben ik dol op thrillers en ik vind het nog leuker als ze zich afspelen op ‘bekend terrein’, ik heb vier jaar in Rotterdam gestudeerd.

Lezer 4: MissyP, 45 jaar
    Zou supergraag meelezen in Een nieuw begin van Angelique Haak. Ben zeer benieuwd naar haar debuut. Ben zeer benieuwd waaruit de voorliefde van de moordenaar voor Griekse mythologie blijkt. En waarom hij het ook op Jennifer gemunt heeft? Heeft dat te maken met haar pijnlijke verleden waardoor ze een nieuwe start in Rotterdam wil maken? Nieuwsgierig!

Lezer 5: Wendy, 35 jaar
    Wat ik vooral leuk vind aan een leesclub is dat je boeken kan lezen die je anders niet zo snel zou lezen. Dit is een debuut, dus nog een onbekende schrijfster en ik ben heel erg benieuwd naar haar debuut. De korte inhoud spreekt me aan, een rechercheur die moorden op gaat lossen, dit zijn wel de boeken die ik het liefst lees. Een moordenaar met een voorliefde voor Griekse Mythologie, klinkt allemaal heel interessant. Ik zou dus ook graag mee willen doen aan de leesclub van Een nieuw begin!

Lezer 6: Thrill1981, 35 jaar
    Rotterdam is hot, dus erg leuk dat er thrillers verschijnen met deze fantastisch stad in het verhaal.

Lezer 7: roboos, 58 jaar
    Dat lijkt me nou leuk: een thriller die zich afspeelt in mijn woonplaats.  En de schrijfster komt ook nog eens uit Kralingen, een wijk die ik goed ken. Een soort thuiswedstrijd dus.

Lezer 8: CharlottevV, 27 jaar
    De laatste tijd voornamelijk boeken gelezen van bekende schrijvers. Het lijkt me leuk om weer eens iets van een onbekende, debuterende auteur te lezen waarvan je niet weet wat je kunt verwachten. Voor de rest heb ik achtergrondinfo opgezocht over Angelique Haak en een sneak preview gelezen waarbij ze op mij overkomt als een sterke, zelfverzekerde vrouw. Ik ben hierdoor ontzettend nieuwsgierig geworden of je dit in haar boek terug kunt zien.

Lezer 9: Jacobaan, 54 jaar
    De cover is erg beeldend en iedereen kan hier zijn eigen gedachte over hebben, zo ook ik. In ieder geval een voor mij inspirerende cover die wanneer ik deze op de planken zou zien liggen ook meteen mijn aandacht zou trekken en ik zou het zeker pakken.
    En tot slot las ik in eerder genoemd interview een opmerking van één van de proeflezers die mij wel heel erg nieuwsgierig maakt naar dit boek ik quote: Als veellezer laat ik me niet zo snel op het verkeerde been zetten, maar het is Angelique met dit boek wel gelukt!

Lezer 10: sanhan, 44 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub, de korte inhoud spreekt me aan en ik werd instant nieuwsgierig. Die Griekse mythologie die erbij komt maakt voor mij het plaatje af.

Lezer 11: jennifervogels, 14 jaar
    Het lijkt me een leuk boek met een spannend verhaal, en recensies schrijven blijft leuk.

Lezer 12: ingebrunn, 45 jaar
    Graag maak ik kans op dit mooie boek Een nieuw begin van Angelique Haak. Deze auteur is voor mij nog onbekend maar ook dit is een nieuw begin. Ik sta graag open voor nieuwe auteurs. De cover spreekt me meteen aan en in de boekhandel zou ik het boek zeker oppakken. Het verhaal spreekt me enorm aan. Het lijkt me een mooi spannend boek. Ik zal actief deelnemen.

Lezer 13: Severine, 30 jaar
    Ik lees heel graag thrillers waar er iets van Griekse Mythologie in voor komt. Jo Claes deed dit reeds, en ik ben heel erg benieuwd hoe deze auteur dit in het verhaal verwerkt. Het ziet er alvast als een goede debuut thriller uit.

Lezer 14: vangrol, 71 jaar
    Met deze leesclub doe ik graag mee. De beschrijving van de thriller spreekt me aan, zeker omdat de Griekse mythologie een rol speelt en een debuut is altijd interessant.

Lezer 15: Mama-jellie, 38 jaar
    Ik weet wat het is om een nieuw begin te moeten maken. Na dat ik gevlucht ben voor mijn ex, moest ik in een andere stad weer mezelf terug vinden. Daar een jaar gezeten en dan uiteindelijk gelukkig weer terug kunnen gaan naar waar ik vandaan kom. Waar ik mij veilig voel en mijn familie en vrienden wonen. Ben benieuwd hoe zij dit ervaart.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Axelle
    kareltje

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het negenenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Een nieuw begin, geschreven door Angelique Haak, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij De Crime Compagnie.

Het winnen van een regionale schrijfwedstrijd kan voor sommige mensen, die een passie voor lezen en schrijven hebben, de stimulans zijn die nodig is om zelf een boek te gaan schrijven. Dan ook nog een bijpassende titel met een meervoudige betekenis bedenken en terug tegen de rugleuning, gespannen wachten op de eerste reacties. Het debuut Een nieuw begin is het resultaat van wat hierboven beschreven staat. En dan is een leesclub natuurlijk net iets anders dan een solistische lezer. Een leesclub ‘fileert’ je boek bijna…

‘Ik vind fijn een debuut te lezen’, meldt Marjo Jacobs in haar inschrijving. En ook Lieke heeft daar voorkeur aan omdat ze ‘nog geen verwachting heeft van de schrijver’. Wendy neemt graag aan een leesclub deel omdat ze dan ‘boeken leest die ze normaal niet zo snel zou gaan lezen’. Dus alle drie plausibele redenen om voor Een nieuw begin in te schrijven.

De uit Vlaanderen afkomstige Axelle neemt deel met een eigen exemplaar, dat overigens voor iedereen aanbevelenswaardig is, en haar nieuwsgierigheid is geprikkeld als ze de tekst op de achterflap heeft gelezen. Maar voor kessel45 staat er ‘een vrouw die staat te piekeren, denkt ze, ‘niet spectaculair, beetje saai’. Laten we er maar van uit gaan dat dit alleen voor de buitenkant geldt kessel45 en snel de binnenkant gaan beschouwen.

‘Ik heb echt genoten van dit boek, de schrijfstijl vond ik heel fijn’, laat sanhan de wereld weten. ‘Je wordt van in het begin in het boek gezogen. Ik wou steeds maar verder lezen, maar ook weer niet te snel, anders zou het te snel uit geweest zijn’, besluit ze haar lofode aan de auteur. De waardering (9,31) liegt er dan ook niet om! En voor Jacobaan is dat de volle 10 punten!!

De redactie komt ruimte tekort om alle lofuitingen in deze kleine samenvatting te zetten dus, lees zelf verder en geniet!!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat sanhan:
    Vermits ik het ebook heb kan ik alleen maar de voorkant zien, die ziet er aantrekkelijk uit. De kleine tekst vind ik wel niet echt voldoen aan de inhoud van het boek.
    Het is een debuut, maar ik geef haar alle kansen. Ik las dat ze een schrijfwedstrijd gewonnen heeft, dat gaat goed komen denk ik.

Citaat roboos:
    Beetje nietszeggende cover. Wat heeft die foto met het verhaal te maken? Is dat Jennifer op die foto of een van de slachtoffers? Verder leuk die opmerkingen van andere bekende collega-lezers. Alleen jammer dat de opmerkingen die ze over het boek maken (nog) niet op hun webpagina’s zijn terug te vinden.
    Een debuut uit Rotterdam, dat maakt me heel nieuwsgierig. Vooral ook omdat ik hier en daar al mooire recensies heb gezien. Benieuwd of Angelique Haak mij ook kan boeien. Ik verwacht een spannend boek waar ik hopelijk flink wat van Rotterdam in tegenkom.

Citaat Axelle:
    Ik lees het ebook en ben de cover gaan opzoeken op internet. Voor mij is hij een schot in de roos. Veel zwart wat meestal slaat op niet zo prettige dingen die te gebeuren staan. Vermits je van buiten naar binnen kijkt, denk ik onmiddellijk aan een stalker of iemand die zijn volgend slachtoffer staat te bespieden. Hij geeft mij het thrillergevoel mee. En natuurlijk is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld wanneer ik de achterflap lees. Wat heeft de auteur voor Jennifer in petto? Het is een debuut en dat is vaak het moeilijkste boek voor een auteur, maar ik heb er alle vertrouwen in.
    Ik hoop dat het gevoel dat de cover mij geeft, doorgetrokken gaat worden doorheen het hele verhaal.

Citaat kessel45:
    Cover: Tja ik zie een vrouw die staat te piekeren denk ik. Vind de cover nou niet echt spectaculair. Beetje saai. Wat collega’s achterop de flap schrijven vind ik wél de
    moeite waard en leuk om te lezen. Ook de doodskopjes aan de zijkanten vind ik héél apart.
    Ook een mooie foto van de auteur. Geweldige achterkant.
    Het is het debuut van Angelique Haak, maar ik denk omdat ze al eens een schrijfwedstrijd heeft gewonnen, dat ze wel een spannend boek zal kunnen schrijven.

Citaat Mama-jellie:
    De cover is voornamelijk zwart. Alsof iets duisters is gebeurd. Een vrouw achter een raam alsof iemand haar bekijkt. Vind de voorkant 123 niets zeggen over de titel.
    Het is haar debuut. Geen verwachtingen. Ga er blanco in. Erg benieuwd.  Er achter te komen waarom ze een nieuwe start wil maken. Wat is er gebeurd, maar ook waarom ze vertrokken is uit Rotterdam. Wat heeft de moordenaar met haar. Allemaal vragen over het boek en hoop dat ik daar antwoord op krijg in het boek. Verwacht hoop op een spannend boek. Het liefst van begin tot eind.

Citaat jennifervogels:
    De voorkant is heel mooi. De eerste indruk als ik op de kaft kijk, is dat ze veel heeft meegemaakt. De achterkant, met die doodshoofden, geeft aan dat het een vrij spannend verhaal is. Ik verwacht van Angelique Haak een goed, meeslepend verhaal.
    Ik verwacht een spannend verhaal, dat je heel erg meesleept.

Citaat kareltje:
    Met een e-book mis ik het bekijken en “besnuffelen” van een boek, voordat je het gaat lezen. Scheelt een hoop voorpret, daarom heb ik graag bladerexemplaren. Mijn voor-info haal ik dan van internet.
    Ik vind de foto op de voorkant intrigerend. Vanuit het donkere zwart lijkt het alsof iemand naar boven kijkt naar een raam waardoor een vrouw te zien is in een prachtige witte doorschijnende jurk of nachtjapon. Haar ogen zijn dicht en haar armen reiken naar haar haar en daarmee lijkt het beeld dat je bekijkt intiemer of wat kwetsbaar. Met duidelijke letters zijn de titel en auteur weergegeven, totaal niet afleidend, maar passend bij het geheel. Rechtsboven staat de tekst “wanhopig probeert Jennifer het verleden achter zich te laten…”. Dat woord “wanhopig” schept meteen een verwachting.

Citaat CharlottevV:
    De cover is lekker zwart, wat het voor mij direct een duister en onheilspellend gevoel geeft. De vrouw in het raam, is dit Jennifer die bespioneerd wordt door de mythologie-moordenaar of een van zijn andere slachtoffers? Het maakt me erg nieuwsgierig naar wat er staat te gebeuren. Een debuut, en dus een voor mij onbekende auteur. Door de vele positieve reacties die ik gezien en gelezen heb ik er stiekem echter wel hoge verwachtingen van!

Citaat Thrill1981:
    Afbeelding is zeer voyeuristisch en uitdagend doet zeker wat met mijn verbeelding en mijn fantasie. Verder roept de voorkant een aantal vragen op? Wie is deze dame? Waarom een nieuw begin? Waarom heeft ze de gordijnen niet gesloten? etc…
    De achterkant is informatief en duidelijk. De synopsis verklapt nog niet te veel van het verhaal. De rand met doodskopjes maakt het allemaal extra macaber en griezelig. Nieuwe schrijfster dus mijn verwachtingen waren hooggespannen, zeker omdat de aanbevelingen op de achterzijde veel belovend waren.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat vangrol:
    Het boek boeit me vanaf het begin. Ik kan geen specifieke citaten vermelden, het hele boek is goed geschreven, leest prettig en blijft boeien. Telkens wordt er een stukje meer ontrafeld van het leven van Jennifer. Ook qua zinsbouw en woordgebruik een prima “nieuw begin!”

Citaat Jacobaan:
    Opmerkelijk citaat op pagina 50: “De Mancini-vulkaan was tot een nieuwe uitbarsting gekomen” een heerlijke woordgrap over het temperament van een Italiaanse advocaat die aangevallen was door de man van Sandra de Jong. En de eerdergenoemde “Alsof er duizenden diamantjes over de rimpelingen van het water dansten.”
    De verhaallijn zit goed in elkaar met steeds weer verschillende wendingen die mij in ieder geval op het verkeerde been zette. Het verhaal wordt ook verteld vanuit verschillende (hoofd)personages. Wisselende perspectieven van dader en hoofdpersoon Jennifer zorgt ervoor dat de spanningsboog heel strak komt te staan.

Citaat ingebrunn:
    Vanaf het begin heeft Angelique me in haar macht. Je wilt blijven doorlezen dit komt ook door haar vlotte manier van schrijven. Ik ben er nog niet achter wat er in het verleden gebeurd is maar dit maakt me razend nieuwsgierig.

Citaat MissyP:
    Opmerkeljk citaat (p182) “Een beetje jammer dat je me nou net met hem (Sebastian Vettel) vergelijkt, Max Verstappen vind ik veel leuker.” => vond ik grappig: onze nationale raceheld.
    (pag. 222) ”Een nieuw begin. Voor het eerst sinds tijden had Jennifer echt het gevoel dat het mogelijk was.” Leuk om de titel zo letterlijk tegen te komen.

Het boek leest heerlijk weg. Afwisselend vanuit perspectief van Jennifer en van de dader. Angelique lukt het om meerdere mannen in de omgeving van Jennifer verdacht te laten zijn.
    Supergoed debuut wat mij betreft!

Citaat Severine:
    Ja, het is erg spannend en het mythologische aspect is goed uitgewerkt.

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik ben vandaag in Een nieuw begin begonnen. Wat een goed debuut. Hartstikke spannend. Ik ben inmiddels op blz. 97. Ik denk dat ik deze week een middag verlof probeer te nemen, zodat ik weer verder kan lezen. Het verhaal zit goed in elkaar.

Citaat Wendy:
    Ik ben nu bij blz. 166 met lezen en tot nu toe bevalt het verhaal me erg goed! Ik vind het een fijne schrijfstijl waardoor het vlot leest en ook gebeurt er genoeg in het verhaal waardoor je blijft lezen. Leuke personages tot nu toe, vind ik ook altijd belangrijk.
    Wat ik jammer vind is dat de kaft zo dun is en daardoor omhoog staat.

Citaat Lieke:
    Omdat het boek leest als een trein en er geen opvallende fouten in zitten, heb ik geen hinder ondervonden van kleine foutjes. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Een nieuw begin is uiteindelijk door 16 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 49e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 9,12 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Een nieuw begin van Angelique Haak geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 9,31
    2. Plot: 9,25
    3. Leesplezier: 9,34
    4. Schrijfstijl: 9,09
    5. Originaliteit: 8,81
    6. Psychologie: 8,91

Gemiddelde puntenwaardering: 9,12

Wat vindt Angelique Haak van deze leesclub?

Zeker omdat Een nieuw begin mijn debuut is, vond ik het ontzettend spannend om mee te doen aan deze leesclub. Recensies van lezers krijgen was al heel wat, maar mijn boek helemaal geanalyseerd, uitgediept en beoordeeld te krijgen door een groep lezers, whaaaa!!!

Gelukkig heeft het me geen slapeloze nachten bezorgd en heb ik genoten van alle reacties en opmerkingen. Heerlijk om te lezen dat jullie mijn schrijfstijl waarderen en het een spannend boek vinden. En dat jullie aangeven een tweede boek van mijn hand zeker te willen lezen, maakt me natuurlijk helemaal blij!!

Bij het schrijven van dit boek was het niet mijn bedoeling een vervolg te geven aan ‘Een nieuw begin’. Kort na het uitkomen, kreeg ik al vragen wanneer er een volgend deel zou komen… Ook in deze leesclub heb ik die vraag meerdere keren voorbij zien komen en dat vind ik heel positief. Blijkbaar hebben sommigen Jennifer en het team meteen in hun hart gesloten, geweldig!! Ik ga dan ook zeker mijn best doen een mooi en vooral spannend vervolg te schrijven.

En ja, door jullie scherpe oog voor details ook weer het e.e.a. bijgeleerd. Dat een adres niet op een rijbewijs terug te vinden is bijvoorbeeld.

Hierbij wil ik alle lezers bedanken voor hun tijd en moeite. Ook voor jullie was het spannend wat je zou krijgen met het lezen van een debuut.

En ThrillZone, bedankt voor het mogen meedoen aan de leesclub. Het was een leuke ervaring en ik hoop dat ik in de toekomst nog eens mee zal kunnen doen!

Vriendelijke groet, Angelique Haak

Getekend: Angelique Haak.

Een impressie van de antwoorden die Angelique Haak gaf op lezersvragen:

Axelle vraagt:
    Hoi, waarom een thriller? Zou je ook graag een ander genre schrijven en welk soort boeken lees je zelf graag? Bedankt.

Angelique Haak antwoordt:
    Hoi Axelle, de reden waarom ik voor een thriller heb gekozen is vrij voor de hand liggend. Het is het genre dat me het meeste aanspreekt en dat ik zelf ook het liefste lees. Af en toe eens een verdwaald fantasy-boek tussendoor, maar het liefst pak ik een goede thriller.
    Al van jongs af aan was ik geïntrigeerd door spannende boeken en werd het voor mij pas echt interessant als er ‘iets of iemand’ verdween. Later nam ik daar natuurlijk geen genoegen meer mee en moest er minimaal bloed gaan vloeien. Dus ambities naar een ander genre heb ik niet echt…

roboos vraagt:
    Hallo Angelique, allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je debuutthriller. Zijn er binnen- of buitenlandse thrillerschrijvers die voor jou een voorbeeld zijn? Ik ben nog maar halverwege het boek maar een nominatie voor ‘Beste Rotterdamse boek’ moet er volgend jaar toch inzitten. Groet, Robert

Hoi Robert, bedankt voor de felicitaties!
    Ik heb zeker een flink aantal schrijvers/schrijfsters die ik enorm bewonder. De eerste twee namen die dan bij me opkomen zijn Stephen King en Dean Koontz, twee mannen dus. Daarna denk ik aan Nicci French, Saskia Noort, Esther Verhoef, Chevy Stevens en zo kan ik eigenlijk nog wel een poosje doorgaan.
    En het beste Rotterdamse boek, wouw. Ik heb even gegoogeld en zie dat het echt bestaat.
    Alleen al genomineerd worden lijkt me een grote eer, dus ik wacht vol spanning af…

kareltje vraagt:
    Gefeliciteerd met je debuut!
    Ik kan me voorstellen dat dat al spannend was, maar de reacties afwachten (b.v. in leesclubs) op je boek is ook spannend. Dus terwijl wij een spannend boek lezen………. zit jij je misschien om andere dingen te verbijten.
    Hoe is het schrijfproces voor dit debuut je afgegaan? Ben je er lang mee bezig geweest? Heb je bepaald vooronderzoek gedaan? Had je de verhaallijn al helder of ontstond deze al schrijvend? En kun je je al richten op een volgend boek? Want wat mij betreft: doorgaan!

Dank je kareltje! En zeker, meedoen aan een leesclub is ook heel spannend. Al die tijd heeft het boek alleen in mijn hoofd gezeten, maar nu het de wereld in is, mag iedereen zijn mening geven.

Ik heb het manuscript voor Een nieuw begin in zo’n 7 à 8 maanden geschreven. In deze periode pakte ik ieder vrij uurtje dat ik had mee om te kunnen schrijven en had het verhaal me in de ban (ik dacht er ook ’s nachts over na). Daarna is er natuurlijk nog het een en ander veranderd n.a.v. feedback van proeflezers en redactie, dus ik denk dat ik er in totaal een maand of 10, 11 aan gewerkt heb.

Qua vooronderzoek was het internet mijn grootste vriend en heb ik een bezoek aan de Lambertuskerk, de Hoflaan en die omgeving in Rotterdam gebracht om weer wat herinneringen op te halen (ik ben in die buurt opgegroeid).
    Het verhaal zat in grote lijnen wel in mijn hoofd, vooral het einde zag ik heel duidelijk voor me, maar toch veranderden/ontstonden er veel dingen al schrijvend.

En ik heb me zeker al gericht op een volgend boek, dat gaat de goede kant op. Ook weer spannend dus…

Voor alle vragen aan en antwoorden van Angelique Haak, klik hier

Citaat kareltje:
    Er is zeker sprake van ontwikkeling bij de personages. Bij de collega Martin zie je zijn geworstel met zijn beroep. Zijn passie als politieman vermindert en, hoewel het niet uitgebreid aan bod komt, is het mooi om te lezen dat hij bij een verhoor een oude passie herontdekt. De personen Amber en Mike ontwikkelen zich in het boek niet zo, maar al lezende wordt wel duidelijk welke ontwikkeling ze hebben doorgemaakt.
    Ik vind het mooi om te lezen hoe Jennifer en Elize zich ten opzichte van elkaar en hun gezamenlijke geschiedenis ontwikkelen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat sanhan:
    Ik heb echt genoten van dit boek, de schrijfstijl vond ik heel fijn. Je wordt van in het begin in het boek gezogen. Ik wou steeds maar verder lezen, maar ook weer niet te snel, anders zou het te snel uit geweest zijn.
    Ik vind het mooi hoe Jennifer en haar zus terug naar elkaar toegroeien. Hoe ondanks alles Jennifer haar zus niet opgeeft en ze blijft proberen haar te helpen.
    De band die Jennifer met haar collega’s heeft vind ik ook goed omschreven. Met de ene komt ze beter overeen dan met de andere, zoals het in het echte leven ook gaat.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Jacobaan:
    Het boek leest als een trein door haar toegankelijk taalgebruik, vlot en beeldend geschreven zonder moeilijke uiteenzettingen over onderwerpen. De hoofdstukken lees je door de ogen van verschillende personages. Zo kom je steeds meer te weten van het verleden van de hoofdpersonages, maar ook van de moordenaar. De spanning wordt steeds weer opgebouwd door details weg te laten.
    Beoordeling: 10,00

Citaat jennifervogels:
    De personages komen zo tot leven, ofdat je ze echt kent. Ik vond het mooi om te lezen dat Jennifer er alles aan deed om met Elise weer een goede band op te bouwen. En de banden van de collega’s vond ik ook goed omschreven, de een is meer de favoriet dan de ander.
    Ja, Jennifer is mijn favoriete personage. Ze is eerst gestalkt, maar komt sterk terug. In het verhaal verliest ze haar moed niet en wil juist bezig blijven met de zaak. Ze is een sterke vrouw, die al heel veel heeft meegemaakt in haar leven. Hoe ze nu nog in het leven staat vind ik echt heel mooi.
    Beoordeling: ??

Citaat MissyP:
    Het verhaal is vlot geschreven en leest lekker snel. Veel personages worden verdacht gemaakt door hun gezichtsuitdrukkingen of opmerkingen of hun doen en laten. Heerlijk! Bij mij gingen de verdenkingen gedurende het boek alle kanten op!
    Tuurlijk ga ik de volgende boeken van haar lezen! Het las voor mij niet als een debuut, kon nergens aan merken dat dit haar eerste thriller was. Heb er zeer van genoten en zou graag meer van Angelique gaan lezen. Ben benieuwd of dit dan weer over Jennifer en haar team zou gaan of dat het een geheel ander, nieuw verhaal gaat worden….
    Beoordeling: 9,17

Citaat Thrill1981:
    De individuele karakters maken een duidelijke ontwikkeling door met op de voorgrond natuurlijk Jennifer, maar ook de diverse relatie tussen o.a. de collega’s van de recherche en de relatie tussen Jennifer en haar zus, en oude bekenden staan niet stil. De schrijfstijl is vlot en goed leesbaar, geen moeilijk zinnen en of complexe omschrijvingen. No bullshit, lekker op zijn Rotterdams. Pas dus prima bij het verhaal.
    Ik zou zeker overwegen om meer van Angelique te gaan lezen. Dit boek is zeker geschikt als boekenreeks, is weer eens wat anders dan ‘De Cock, met ceeooceekaa” en past meer in de huidige tijd. Flikken Rotterdam maar dan nog spannender?
    Beoordeling: 8,17

Citaat vangrol:
    Mijn favoriete personage is Jennifer. Vooral door de manier waarop zij in het leven staat, haar pijn ondergeschikt probeert te maken aan haar werk en daar uiteindelijk niet in slaagt. Haar proces wordt erg goed weergegeven.
    De schrijfstijl past prima bij het verhaal, het leest vlot en prettig. Je blijft geboeid. Ik ben erg gecharmeerd van dit debuut en dat zorgt ervoor dat ik hoge verwachtingen heb van eventuele volgende boeken. Ik zou er ook niets op tegen hebben als er een nieuw boek zou komen rond Jennifer.
    Beoordeling: 9,33

Citaat ingebrunn:
    Zonder twijfel ga ik volgende boeken van Angelique lezen. Ik hoop en denk dat er nog vele boeken van haar gaan volgen en dat Nederland een nieuwe auteur rijker is. Mijn favoriete personage is toch wel Jennifer dit omdat eigenlijk het hele verhaal om haar draait. Je merkt hoe angstig ze is maar toch dapper door blijft gaan
    Beoordeling: 9,83

Citaat Mama-jellie:
    Het plot was super. Totaal niet verwacht en zag ik ook dus niet aankomen. Was erg verrast en toch vond ik het een mooi einde. Dat er toch voor gekozen heeft om het te houden. Om van iets negatiefs iets positiefs te maken. Ooit heeft ze echt van hem gehouden. Ooit was het de liefde van haar leven.
    Het was zeker weten een boeiend verhaal. Kon het op een gegeven moment niet meer wegleggen. Moest kiezen tussen doorlezen of eten koken. Had eerst gekozen voor doorlezen, maar dat kon ik mijn kinderen niet aan doen. Dan tussen het koken door maar gelezen. Zegt genoeg denk ik.
    Beoordeling: 9,50

Citaat kessel45:
    Een spannende en goed opgebouwde plot. Geweldige structuur. Van begin tot eind wordt het steeds spannender en wordt je telkens op het verkeerde been gezet. Ik dacht zéker
    te weten wie de dader was, maar nee hoor, zat er dik naast. Een zéér boeiend, intrigerend en super spannend verhaal waar ik ontzettend van heb genoten. Het kwam zeker geloofwaardig over.
    Beoordeling: 9,50

Citaat CharlottevV:
    Ja, met name het karakter van Jennifer. Ze gaat in haar geboortestad wonen waar ze geen goede herinneringen aan heeft. Ze krijgt weer contact met haar zus die ze jaren niet heeft gesproken. In het begin loopt deze relatie moeizaam maar naar verloop van tijd gaat dit beter en beter. De relatie tussen hun geeft een extra dimensie aan het boek. Ook komt Jennifer weer in contact haar vroegere beste vriendin en haar vroegere vriend die ze ook beide jaren niet meer heeft gesproken. Beetje bij beetje pakt Jennifer haar oude leven weer op maar zo komt ze ook op haar werk met verschillende moorden in aanraking waarbij ze bepaalde boodschappen van de dader krijgt.
    Beoordeling: 8,75

Citaat Axelle:
    Ik vond het een super goed en spannend boek. Het had steeds mijn volle aandacht en ik wou het snel uitlezen, maar tegelijkertijd wou ik het ook rekken. Uniek is het door het gebruik van de mythologie erin. Wat het voor mij ook uniek maakt, is de manier waarop de auteur je aandacht gevangen kan houden en je het boek in kan sleuren. De emoties in het verhaal waren niet gewoon woorden, maar ik voelde ze gewoon en dan heb je in mijn ogen een topboek neergezet. Zeker verder schrijven! Ik ben alvast fan en ik denk dat dit boek je naar het begin van een mooie carrière heeft gebracht.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Severine:
    Een van de betere thrillers die ik reeds las dit jaar. Heel vlotte schrijfstijl, het leest erg prettig. Ik vind het voor een NL boek wel uniek. Het mythologische aspect vond ik erg goed, al heb ik dit onlangs ook gelezen in een Vlaamse thriller. Maar beide zijn niet met elkaar te vergelijken. Advies aan Angelique Haak: Graag geen vermoorde katten meer! En verder gewoon blijven schrijven!
    Beoordeling: 8,67

Citaat roboos:
    Een fijne schrijfstijl die het boek een echte pageturner maakt. Makkelijk schrijfstijl met niet al te lange hoofdstukken. Goede wisselingen naar het perspectief van de dader. Boek dat je niet makkelijk weglegt. Angelique Haak heeft mij verrast met een aantrekkelijke thriller en kan zich volgens mij goed meten met de grote namen in de Nederlandse thrillerwereld. Ik ga een volgend boek van haar dan ook zeker lezen. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en vond het moeilijk weg te leggen, een echte pageturner dus. Angelique Haak heeft een schrijfstijl met niet al te lange hoofdstukken, die ervoor zorgt dat het boek makkelijk leest. Goede wisselingen naar het perspectief van de dader.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik vond dit boek van begin tot en met het eind bijzonder boeiend en had continue mijn aandacht en liet me niet meer los. Ik vind haar schrijfstijl bijzonder aangenaam. Leest vlot en gemakkelijk. Ik vind Een nieuw begin een typische Nederlandse thriller met daarin bekende plaatsen, Het Kraalingse bos in Rotterdam, het platte Rotterdamse taaltje. Ik heb ontzettend van deze debuutthriller genoten.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Wendy:
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal en het had steeds mijn volle aandacht. Er gebeurt genoeg in het verhaal waardoor je wilt blijven doorlezen. En de verdenking op verschillende personages maakt dat het spannend blijft want je wilt weten wie de dader is. De schrijfstijl van Angelique Haak is erg prettig. Het verhaal leest vlot en is erg begrijpelijk geschreven.
    Of het een typisch Nederlandse thriller is vind ik moeilijk te zeggen altijd, want wat is een typische Nederlandse thriller. Ja er staan Nederlandse namen en plaatsnamen in maar dit zou je zo kunnen vervangen voor andere namen en plaatsnamen. Ik vond het verhaal geloofwaardig, spannend en vermakelijk. Ik heb genoten van het boek!
    Beoordeling: 8,57

Citaat Lieke:
    Het verhaal zit ijzersterk in elkaar, komend vanuit twee verhaallijnen werkt het toe naar een spetterend, gewelddadig einde. Het eerste deel toont hoe verknipt en wreed de dader is. Beetje bij beetje krijgen we dezelfde info als Jennifer en leren we de stalker beter kennen.
    Heel subtiel worden we richting buurman en collega gestuurd en pas daarna wordt de aandacht verlegd. Er wordt naar een grande finale gewerkt en die krijgen we ook.
    In hoeverre de epiloog wat toevoegt aan het verhaal weet ik niet, persoonlijk houd ik wel van een open einde.
    Beoordeling: 9,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

jennifervogels

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.