Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 116: Een duister pad Verslag leesclub Een duister pad van Corine Hartman

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #21199 |

Leesclub 116,  Een duister pad   –  Corine Hartman

Inleiding

Het verhaal:  Een duister pad

Faye van Laar woont al sinds haar vroege jeugd in psychiatrische inrichting Groot Loenen op de Veluwe. Haar vader is er directeur, maar ze is ook patiënt, en samen met een vijftal medepatiënten vormt ze een ongebruikelijke familie.

Nieuw in de familie is Emilie, die aan achtervolgingswaanzin lijdt sinds haar vriend Steven werd vermoord. De daders hebben het nu op haar gemunt, beweert ze. Faye wil haar geloven, ze weet hoe het is met onzekerheden te leven, en probeert te helpen door zelf op onderzoek uit te gaan.

Ze ontmoet rechercheur Simon te Bresser die de zaak evenmin kan laten rusten, ondanks de conclusie dat Steven zelfmoord pleegde onder invloed van antidepressiva. Als Emilie ineens spoorloos verdwijnt, bundelen Faye en Simon hun krachten en ontstaat een onwaarschijnlijk speurdersduo.

De schrijver: Corine Hartman

Corine Hartman (1964) werkte als zelfstandig tekstschrijver en vormgever en heeft inmiddels eenentwintig thrillers op haar naam staan. Hartmans boeken worden geroemd om de keiharde actie en de fascinerende personages. Ze werd diverse malen genomineerd voor De Gouden Strop en won meerdere Crimezone Awards.

De lezers:

Lezer 1: wiets, 59 jaar
    Graag wil ik een kansje wagen om mee te gaan doen met deze leesclub. Ik heb ooit een boek gelezen van  Corine Hartman (Bloedlijn) waar ik best van heb genoten. Mooie verhaallijnen en zo geschreven dat het lekker leest.
    Ik vond dat boek alleen zo gruwelijk dat ik de volgende in de serie niet heb gelezen.
    Tot nu toe mijn enige van  Corine Hartman. Dus nadat ik dit zag, flitsleesclub van  Een duister pad van  Corine Hartman, het eerste boek van een nieuwe serie rond Faye (een interessant personage lijkt mij), grijp ik m’n kans en doe ik graag mee.

Lezer 2: coenraad, 54 jaar
    Corine heeft in de verschillende series ook steeds een andere schrijfstijl weten neer te zetten en nu Faye het nieuwe hoofdpersonage van een nieuwe serie is zou ik die graag willen ontdekken en leren kennen. Ik kijk er naar uit om te kunnen ondervinden in welke stijl deze serie is geschreven en hoe de verhaallijn rond deze serie begint met  Een duister pad en gaat verlopen.

Lezer 3: Agnes te Molder, 63 jaar
    Ik ben een fan van de boeken van  Corine Hartman. Ook vind ik het bijzonder dat ze bij ons in de gemeente woont/ woonde. Ik zou haar dus zo maar tegen kunnen komen, en dat in een plaatsje in de Achterhoek. Mede daarom wil ik érg graag aan deze leesclub meedoen.

Lezer 4: Arda, 62 jaar
    Ik wil graag het boek  Een duister pad lezen omdat het mij een spannend boek lijkt.

Lezer 5: sunnie31, 53 jaar
    Hoe fantastisch dat dit boek in de leesclub komt. Ik wil maar wat graag meedoen, daar ik tot nu toe alle boeken van Corine gelezen heb en ik enorm uitkijk naar deze. De eerste weer van een nieuwe serie, ik ben enorm nieuwsgierig hoe deze serie zal zijn. Hopelijk komt het boek nog net voor ik met vakantie ga, zodat ik deze daar rustig kan gaan lezen, tenminste…. als ik mee mag doen.

Lezer 6: Cece, 25 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub, omdat het mij een heel leuk boek lijkt om te lezen. Al eerder heb ik boeken van  Corine Hartman gelezen en waren al spannend genoeg.

Lezer 7: Jolanda, 56 jaar
    Alle boeken van  Corine Hartman niet gelezen maar verslonden. Deze zal zo te lezen ook weer waanzinnig zijn. En nog een gesigneerd exemplaar maakt dit tot een dubbel kadootje.

Lezer 8: Wilma van Klompenburg, 38 jaar
    Groen licht van haar vond ik ook heel goed. Ben benieuwd naar haar nieuwste boek. En hoe leuk zal het zijn dat als haar boek op mijn verjaardag verschijnt een gesigneerd exemplaar te mogen ontvangen

Lezer 9: foxlake, 66 jaar
    Vrijwel alle boeken van  Corine Hartman heb ik met heel veel plezier gelezen dus ook deze nieuwe wil ik heel graag lezen.

Lezer 10: Marcel, 57 jaar
    Ik doe graag mee omdat ik deze schrijfster niet ken en graag wil leren kennen.

Lezer 11: Lena B, 54 jaar
    Ik las reeds alle boeken van Corine. En vooral van de losse verhalen, die ze schreef  heb ik echt genoten. Om maar enkele titels te noemen: In vreemde handenAls de doodSchijngestaltenen  Stormvloed.
    Ik denk echt dat ik  Een duister pad in de reeks van mijn favorieten ga kunnen toevoegen. Jessica  Haider reeks las ik ook, maar mijn voorkeur waren toch de  afzonderlijke boeken.
    En een leesclub van dit boek kan het enkel maar leuker maken. Samen met boekenvrienden over dit boek meningen uitwisselen. En nu maar duimen.

Lezer 12: ranata, 33 jaar
    Ik wil aan deze leesclub graag deelnemen omdat het een schrijfster is waar ik al veel over gehoord hebt, maar nog nooit iets van gelezen. Dat wordt dus gewoon tijd!

Lezer 13: Sorayalatten, 27 jaar
    Ik zou heel graag willen meedoen met de leesclub van  Corine Hartman. Ik heb begin dit jaar als tip van Hebban het boek  Een vlaag van waanzin van  Corine Hartman gelezen en ben sindsdien helemaal fan! Ook vind ik leesclubs erg leuk, dit omdat je op leuke wijze andere mensen leert kennen en dat je op bijzonder leuke wijze een boek kan bespreken.

Lezer 14: Corine12, 56 jaar
    Ik wil graag deelnemen, omdat ik een grote fan van de boeken van  Corine Hartman ben. Ik ben fan van het eerste uur en wil haar boeken altijd zo snel mogelijk lezen.

Lezer 15: danielle, 42 jaar
    Ik zou supergraag mee willen aan de leesclub van  Een duister pad. Waarom? Nou  Corine Hartman schrijft fantastisch. Ik heb inmiddels al haar boeken en korte verhalen gelezen en vond hiervan maar 1 tegenvallen. Ben ook nu weer benieuwd naar hoe dit boek zal zijn.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zestiende boek dat door de leesclub is gelezen is  Een duister pad, geschreven door  Corine Hartman, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Cargo, De Bezige Bij.

Enkele maanden geleden was ze nog in de ThrillZone leesclub met  Groen licht. En of deze titel nu voor Corine Hartman gold als het startpunt voor een nieuwe serie met een even nieuw hoofdpersonage, daar kan ze alleen zelf het antwoord op geven. Maar na Jessica Haider was er wel iets aan het weken in het brein van haar. Meer uitleg over het hoe en waarom kun je lezen in het interview met Corine op  Interview met Corine Hartman

En wie kent ze niet? Getuige de aanmeldingen is er met haar naamsbekendheid niets mis. Zoals  wiets: ‘Graag wil ik een kansje wagen om mee te gaan doen met deze leesclub. Ik heb ooit een boek gelezen van  Corine Hartman (Bloedlijn) waar ik best van heb genoten. Mooie verhaallijnen en zo geschreven dat het lekker leest’.
    En ook is de nieuwsgierigheid naar het leven van Faye er: ‘Corine heeft in de verschillende series ook steeds een andere schrijfstijl weten neer te zetten en nu Faye het nieuwe hoofdpersonage van een nieuwe serie is zou ik die graag willen ontdekken en leren kennen, laat  coenraad weten. foxlake lijkt wel een echte fan te zijn: ‘Vrijwel alle boeken van  Corine Hartman heb ik met heel veel plezier gelezen dus ook deze nieuwe wil ik heel graag lezen’.

En dan is het natuurlijk ook nu weer de vraag of aan alle verwachtingen van de lezers ook helemaal worden voldaan door de auteur….

Sorayalatten lijkt tevreden: ‘Ja, ik vind het een heerlijk plot! Ik vond het heel goed, het was onverwachts, goed uitgewerkt en maakt je nieuwsgierig naar een volgens boek. Nee, had dit einde niet verwacht, vond het echt heel onverwachts’. Of anders wel  Wilma van Klompenburg: ‘Ik vond het een heel fijn boek om te lezen’, kort maar kracht is haar antwoord. En dan de echte fan, Agnes te Molder: ‘Ik heb al heel veel boeken van Corine gelezen. De Winter trilogie is mijn favoriet maar ook haar andere boeken vind ik goed. Ik kijk uit naar het volgende boeken over Faye, die ga ik zeker lezen’.

En tenslotte vindt de ene  Corine12 over de andere Corine: ‘Ze heeft Faye goed neergezet. We komen steeds meer over haar te weten. Faye is toch wel mijn favoriete personage, omdat ik haar gedachtenwereld wel interessant vind.’

Wil je ook nog weten wat drie echte diehard-fans van Corine Hartman vinden en in dagblad Het Parool is opgenomen? Een duister pad in Het Parool

En anders gewoon weer meelezen met ons…..

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat foxlake:
    De buitenzijde van het boek nodigt mij uit om snel te beginnen met het boek.De vrouw op de cover kijkt om naar het huis waar zij woont en lijkt het niet echt prettig te vinden.
    Ik verwacht een spannend boek en ben enorm geïnteresseerd in dit nieuwe speurdersduo.
    Tot op heden vond ik zeker de  Jessica Haider-serie enorm goed geschreven en verwacht van dit boek dus ook weer erg veel.

Citaat wiets:
    Een boek met een mooie, mysterieuze cover. Loopt ze weg van het huis? Het ‘duistere pad’ valt goed op. Een boek dat opvalt in een boekhandel (ik zou ‘m wel oppakken).
    Ik verwacht van  Corine Hartman een lekker lezend geschreven verhaal.
    Ik hoop dat ik, als ik begin te lezen, het boek niet meer aan de kant kan leggen. Een spannend verhaal waar je in meegezogen wordt.

Citaat Arda:
    Een prachtige cover met een meisje dat kijk naar het huis als of ze bang is. Ik verwacht een spannend boek zoals we gewend zijn van  Corine Hartman. Ik verwacht dat ik op het puntje van mijn stoel zit en het niet weg kan leggen.

Citaat Lena B:
    De cover is in het echt is hij nog mooier dan verwacht. Een wazig gebouw op de achtergrond (De instelling?)
    Een groene grasvlakte vooraan, deze komt op de achterzijde terug….Vind ik wel tof gedaan.
    Een vrouw….Faye? Kijkt achterom naar het huis. Wat of wie ziet ze? Ze kijkt niet “echt” bang. Wat denkt ze? Zie ik nu regen voor het huis, of lijkt dat maar zo.
    Aan het gras te zien is daar toch ook al iemand anders gepasseerd….plat getrappeld.
    De witte lettets maken het alleen maar interessanter
    Ik las al zowat al haar boeken. Vooral de standalones vond ik heel goed
    Dit boek. Ik hoop op een spannende thriller en hoop dat die me ook aanzet om de vervolgboeken te lezen. ik hoor dikwijls iemand zeggen dat ze aan een nieuw boek ruiken. Doe ik nooit.
    Correctie: deed ik nooit. Toen ik het boek uitpakte rook het boek echt splinternieuw. Ik rook precies de verf nog. Echt vers van de pers.

Citaat sunnie031:
    Een prachtige cover met een extra omslag naar binnen aan de voorzijde. Een vaag huis/gebouw op de achtergrond en een jonge vrouw die ernaar kijkt, vlucht ze? Of loopt ze er van weg? Volgt zij een duister pad? De naam van de auteur in bescheiden blauw, staat mooi! De cover triggert me om het boek te gaan lezen.
    Ook de rug van het boek is mooi helderblauw met de titel en naam van auteur erop.
    Op de achterflap de tekst waar het boek over gaat. Spannend komt deze op me over en ik wil gaan beginnen om te lezen!
    Ik verwacht dat Corine me weer helemaal in spanning gaat houden met dit boek. Dat er weer diep op personages wordt ingegaan en ik zal gaan houden van de hoofdpersonen. Dat ze weer een fantastische thriller heeft geschreven.
    Ik verwacht van dit boek dat het me zal pakken en me niet zal loslaten. Dat het blijft nasidderen in mijn hoofd als ik het boek uit zal hebben.

Citaat Agnes te Molder:
    Waarom kijkt de vrouw naar het huis? Wil ze er nooit terugkomen of juist wel? Ik vind vooral de boeken van Corine erg goed.
    Ik verwacht dat dit weer een erg goed, moeilijk weg te leggen boek dus. Dus nu snel beginnen.

Citaat ranata:
    De cover vind ik mooi, lijkt te passen bij het verhaal en de titel, hij is toch een beetje duister.
    Na de woorden die zaterdag in  Het Parool las heb ik eigenlijk hele hoge verwachtingen van haar. Ben benieuwd of dit boek mij nieuwsgierig maakt naar de verhalen die nog gaan komen over Faye!

Citaat coenraad:
    Ik verwacht van dit verhaal wel een andere aanpak omdat het een andere benadering is van het het oplossen van een mysterieuze verdwijning.
    Wat ik hoop dat er naast de spanning ook voldoende in het verhaal is vrijgemaakt voor een psychologische lading gezien de setting van het verhaal. Een instelling en patiënten is een zeer aangename combinatie voor spanning, onverwachtse ontwikkelingen en een dosis psychologie.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Jolanda:
    Ik had in het begin even wat moeite om in het boek te komen. Inmiddels een kwart verder denk ik, o wat verrassend, dit had ik niet verwacht.. Hoop dat het zo blijft…..

Citaat Corine12:
    Ik heb nu ongeveer honderd pagina’s gelezen. Even gestopt om over de personages na te denken. Het wordt al spannend..

Citaat Soraylatten:
    Ik ben nu halverwege en vind de schrijfstijl van Corine heerlijk! De spanning bouwt zich op een goede wijze op en maakt doorlezen aantrekkelijk! Ik heb nog niet echt bijzondere opmerkingen gezien maar ben erg benieuwd naar de tweede helft van het boek!

Citaat marcel:
    Het duurt even voor het verhaal je pakt. Ik had het boek bijna weg gelegd toen het opeens begin te lopen er staat wel iets raars in; op bladzijde 45 hebben ze het over het middageten en ze nemen medicijnen in voor de avond, dat vind ik vreemd. Er zijn meerdere verhaallijnen te ontdekken maar vind ze tot op heden nog niet heel spannend. Het leest nu wel vlot weg en de onderlinge relaties zag je van veraf aankomen.

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Ik ben nu ongeveer halverwege het boek.
    Aan het begin moest ik even bij het lezen goed nadenken over de personages.Inderdaad op blz. 45 van de middag ineens een verspringing naar de avond.
    Moet zeggen dat ik nu in de fase zit van ik wil doorlezen om te weten hoe het verhaal verder zich ontwikkelt.En gaat het zoals ik denk dat het verhaal gaat.

Citaat danielle:
    Hier nog maar bij hoofdstuk 15. Tot nu toe verloopt boek rustig. Ben benieuwd naar de rest.

Citaat Cece:
    In het begin las ik hoofdstuk na hoofdstuk, de spanning bleef erin in het begin. De personages waren uitkijk omschreven en alles liep in een goede lijn. Na een tijdje vond ik het verhaal wat afzwakken en werd het iets te langdradig.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Een duister pad is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  116e  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,35 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, naar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Een duister pad van Corine Hartman geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,87
    2. Plot: 8,50
    3. Leesplezier: 8,40
    4. Schrijfstijl: 8,40
    5. Originaliteit: 8,70
    6. Psychologie: 8,23

Gemiddelde puntenwaardering: 8,35

Wat vindt Corine Hartmanvan deze leesclub?

MIJN MOTIVATIE VOOR HET SCHRIJVEN VAN EEN DUISTER PAD

Het verschilt nogal eens: de ene keer is de plot er als eerste, de andere keer een personage. Maar de inspiratie voor mijn verhalen komt altijd uit het nieuws. Ik bewaar artikelen die me intrigeren, die zich in mijn hoofd nestelen en me niet meer loslaten. Daarmee creëer ik een fictief verhaal dat niet alleen spannend is, maar ook iets extra’s biedt. Iets om nog eens over na te denken, een mening over te vormen. Zoals ik bijvoorbeeld in Het kwaad in ons een plot heb bedacht over adoptie in relatie tot een verhoogde kans op criminaliteit.

Bij Een duister pad was eerst het personage er. Faye. Een dertiger met een borderline stoornis. Zo iemand groeit, in mijn gedachten, gaat leven. De setting had ik ook vrij snel helder: Faye woont haar leven lang al in een psychiatrische inrichting.

Voor de plot heb ik enkele thema’s samenbracht, zoals de risico’s van het gebruik van antidepressiva. Een onderwerp dat regelmatig opduikt in de media, van zelfmoord en moord tot een aanklacht tegen het farmaceutisch bedrijf dat Seroxat op de markt brengt. En de invloed van voeding op onze geest. Daaruit ontstond het idee voor een instelling waar onderzoek wordt gedaan naar alternatieve behandelingen van psychische stoornissen.

Met de creatie van Faye en de setting van een psychiatrische instelling én deze boeiende thema’s, vielen de puzzelstukjes in elkaar. Er zat een verhaal in, ik voelde het, ik zag scènes voor me, personages kregen vorm en begonnen te leven in mijn hoofd. Zodra dat gebeurt, durf ik echt te beginnen…

VERDER LEZEN VOOR ALS JE NOG WAT MEER WILT WETEN (ENKELE INSPIRATIEBRONNEN) 

Het internationale farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline (GSK) is in een vonnis door de Nederlandse rechter aansprakelijk gesteld voor de desastreuze effecten van Seroxat bij de inmiddels 32-jarige Gerard Eggebeen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/16/claim-om-hevig-bijwerkingen-antidepressivum-seroxat-bij-jongeren-a3654316

‘De voedingswetenschap is nog jong. Het is nog maar honderd jaar geleden dat het bestaan van vitamines werd ontdekt. Ik verwacht geen nieuwe vitamineachtige revolutie. Maar het is wel ontzettend opwindend.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/twee-vu-hoogleraren-hopen-op-doorbraak-in-de-zoektocht-naar-een-dieet-dat-helpt-tegen-depressie-adhd-of-autisme~b7e3a00d/

Getekend: Corine Hartman.

Een impressie van de antwoorden die  Corine Hartman  gaf op lezersvragen:

Agnes te Molder laat weten:

Hoi Corine, ik heb nu ongeveer éénderde van het boek gelezen.
    Ik had een paar vragen maar na het interview van jou en Cees gelezen te hebben zijn deze allemaal beantwoord. Hartelijke groet: Agnes te Molder.
    Voor het interview met Corine Hartman, klik hier

wiets vraagt:
    Hallo Corine,ik vroeg me af of het onderwerp ‘behandeling van patiënten met psychische problemen zonder medicijnen’ ergens op gebaseerd is. Ook ik heb in mijn familie meegemaakt hoe heftig iemand op bepaalde medicijnen kan reageren, zonder dat er goeie contrôle op is.Terwijl je dan juist inderdaad goed gebaat bent bij een goede begeleiding.
    Groet wietske

Corine Hartman antwoordt:
    Dag wietske, voor de plot heb ik enkele thema’s samengevoegd om er een spannend geheel van te maken. Zoals de risico’s van het gebruik van antidepressiva. Een onderwerp dat regelmatig opduikt in de media, van zelfmoord en moord tot een aanklacht tegen het farmaceutisch bedrijf dat Seroxat op de markt brengt. En de invloed van voeding op onze geest. Daaruit ontstond het idee voor een instelling waar onderzoek wordt gedaan naar alternatieve behandelingen van psychische stoornissen. Maar ook een verhaal van VN-redacteur Elma Drayer uit 2015 dat al een tijdlang lag te sudderen, paste mooi in de plot. Het gaat over Stichting Fun, waar Anthonie Kamerling met vriendin ooit nauwe banden mee had, en waarover werd gespeculeerd in hoeverre die dubieuze ‘sekte’ had bijgedragen aan Kamerlings zelfmoord.

Mijn verhaal is onder meer geïnspireerd op deze artikelen… Het internationale farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline (GSK) is in een vonnis door de Nederlandse rechter aansprakelijk gesteld voor de desastreuze effecten van Seroxat bij de inmiddels 32-jarige Gerard Eggebeen.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/16/claim-om-hevig-bijwerkingen-antidepressivum-seroxat-bij-jongeren-a3654316

Moordproces uit 2008 moet over vanwege rol antidepressiva.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoogleraren-fries-moordproces-moet-over-vanwege-rol-antidepressiva~bba2da37/

Sorayalatten vraagt:
    Hi Corine, wat een fantastisch boek! Ik vroeg me twee dingen af. Je vertelt op de duur best uitgebreid over de afstelling van de detector van Faye, komt dit omdat je of familie hier zelf ook in geïnteresseerd is?
    Ook is de strijd tegen de farmaceutische bedrijven een groot deel van het boek. Is dit iets wat je zelf ook vindt of heb je om een andere reden hiervoor gekozen?
    Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden! Groetjes Soraya

Dag Soraya, nee hoor, ik heb geen enkele interesse in een metaaldetector, maar ik vond het goed bij Faye passen. Haar interesse in de geschiedenis van het kasteel en de omgeving, de Veluwe. Vandaar.
    De tweede vraag heb ik hiervoor beantwoord.

Agnes te Molder vraagt:
    Het boek is uit en ik vind het een goed boek.
    Puzzel jij zo vaak? Ik heb/had niets met cryptogrammen maar ik geloof dat ik het toch maar eens ga proberen.Faye is er in ieder geval érg goed in, al is zij er wel dwangmatig mee bezig.

Dag Agnes, ik heb in het verleden veel cryptogrammen gemaakt, het probleem werd dat ik niet meer aan werken toe kwam tot de puzzel klaar was. Ik vond het erg leuk om passende puzzels voor Faye te bedenken en heb er weer een aantal gemaakt voor ik daar aan begon.

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Corine Hartman, klik hier

Citaat marcel:
    De karakters evolueren niet allemaal maar er zijn er wel enkele die er anders uitkomen dan in eerste instantie verwacht. Karakter van Faye van Laar is goed neergezet. Ik heb geen favoriet personage. Ik denk wel dat de schrijfstijl bij dit verhaal past, ik zou zo gauw niet weten wat er anders zou moeten.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Sorayalatten:
    Ja, ik vind het een heerlijk plot! Ik vond het heel goed, het was onverwachts, goed uitgewerkt en maakt je nieuwsgierig naar een volgens boek. Nee, had dit einde niet verwacht, vond het echt heel onverwachts!
    Ja, Ik heb geboeid zitten lezen en het boek was ook binnen twee dagen uit. Corine schrijft heel vlot en begrijpelijk waardoor het verhaal goed te lezen is en interessant blijft.
    Dit boek is een spannend, geloofwaardig boek wat je nieuwsgierig maakt naar meer
    Beoordeling: 8,67

Citaat Jolanda:
    Sommige karakters evolueren wel, die totaal anders zijn dan je had gedacht.
    Faye van Laar is door Corine neergezet als een vrouw met veel geestelijke problemen die voortvloeien uit haar jeud. Heel goed neergezet!!!
    Therese isn mooi neergezet in het verhaal Een beetje mysterieus daar hou ik wel van. Ja, de schrijfstijl past zeker wel bij dit verhaal. In het begin dacht ik pffff taaie kost. Maar dat hebben deze psychologische boeken allemaal, dus past er goed bij.
    Corine schrijft op vele verschillende manieren. Deze schrijfstijl had ik niet achter haar gezocht. Ja, ik ga zeker de volgende boeken van haar lezen. Al haar vorige boeken gelezen, blijft een zeer goed schrijfster van hoog niveau.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Ik vond de verandering van het plot halverwege het verhaal heel verrassend. De opbouw vond ik heel goed. Aan het begin dacht ik steeds, volgens mij heeft deze personage er mee te maken, maar aan het eind was het toch iemand anders. Ik vond het eind wel verrassend.
    Ik vond het een heel fijn boek om te lezen. Ik vind het zelf altijd wel fijn dat de hoofdstukken niet heel groot zijn. Aan het begin moest ik wel goed concentreren op alle personages die in het boek benoemd werden. Verder heel begrijpelijk te lezen.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Agnes te Molder:
    Faye verandert wel vind ik, door Emilie lijkt ze minder met zichzelf bezig te zijn. Corine heeft duidelijk gemaakt wie Faye is en waarom ze in een psychiatrische inrichting zit. Ik heb het gevoel dat ik al veel van haar weet. Faye en Simon zijn mijn favoriete personages. Ze nemen allebei risico’s en vertrouwen elkaar. Ik heb al heel veel boeken van Corine gelezen.
    De Winter trilogie is mijn favoriet maar ook haar andere boeken vind ik goed.
    Ik kijk uit naar het volgende boeken over Faye, die ga ik zeker lezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Lena B:
    Ik vind het plot verrassend. Op het einde heeft Faye toch wel voor een verrassing gezorgd en op haar beurt wordt Faye ook weer verrast. Ook voor haar (net zoals voor de lezers) loopt het anders af dan ze had bedoeld. Door middel van kleine hints word je op weg gezet naar de ontknoping, maar toch ook weer op het verkeerde been gezet. Dat vind ik wel fijn. Ik vond het een boeiend verhaal. In het begin een beetje bijhouden wie elk familielid is.
    En ook om te onthouden wie tot welk kamp behoort. Als het over de zakelijke aangelegenheden bij Therese ging, durfden mijn gedachten wel eens afdwalen. Voor de rest vond ik het wel spannend. Schrijfstijl. Ik vond het boek wel vlot lezen. Geen al te lange hoofdstukken zorgden ervoor dat het niet ging vervelen. Vanuit het vertelpunt van Faye ”ik-vorm” en de cursieve stukjes en anders vanuit de 3e persoon – maakten het ook duidelijk en gemakkelijk lezen. Ik zou het boek typeren als “aangrijpend-spannend”.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Corine12:
    Ik vind wel dat de karakters veranderen. Sommige had ik anders ingeschat in het begin.
    Ze heeft Faye goed neergezet. We komen steeds meer over haar te weten. Faye is toch wel mijn favoriete personage, omdat ik haar gedachtenwereld wel interessant vind.
    De schrijfstijl past wel bij het verhaal, alhoewel ik in het begin wel moest wennen aan alle personages. Het was wat traag, maar als ik er nu over nadenk vond ik dat eigenlijk wel prettig. Ik heb alle boeken van mijn naamgenoot gelezen, dus ik wacht met spanning op het tweede deel.
    Beoordeling: 8,83

Citaat ranata:
    Ik vind het plot verrassend, had het niet zo verwacht, dus heel fijn. Goed opgebouwd, ze laat je steeds net een beetje meer weten, en dan gaat ze toch weer een andere kant uit, door deze manier zet ze je toch steeds op het verkeerde been.
    Nee, had dit einde niet aan zien komen, af en toe waren er wel situaties dat je dacht het gaat die kant uit, maar uiteindelijk liep het toch weer helemaal anders, verrassend. Ja, het was een boek wat mij vanaf de eerste bladzijden boeide, het was wel even inkomen qua personages, maar het was vanaf het begin boeiend genoeg om je aandacht erbij te kunnen houden, ook door de verrassingen tussendoor bleef je geboeid. Fijne schrijfstijl, niks geen overdreven taalhoogstandjes, maar gewoon vlot geschreven, maar wel met een beetje informatie zodat je er nog iets van opsteekt.
    Beoordeling: 8,50

Citaat wiets:
    Een eerste boek uit een serie. De hoofdpersonen moeten worden geïntroduceerd.
    Langzaamaan leer je ze meer kennen, maar of ze erg ontwikkelen? Alleen Faye wordt wat zelfstandiger, gaat op onderzoek uit om haarzelf te ontdekken. Ontwikkelt ook hele rare trekjes (of had die al). Haar vader/Julius leert dat zijn dochter groeit en recht heeft op de waarheid (en deze ook aankan). Misschien dat de ‘familieleden’ van Faye langzaam evolueren, maar daar hebben we (nog) niet genoeg zicht op.
    Faye komt soms een beetje ‘niet echt’ over. Maar daarom woont ze waarschijnlijk in de psychiatrische inrichting Groot Loenen. Mijn favoriete persoon is Frenk. De grote broer/vader-figuur voor Faye. Rustig, vertrouwd, betrouwbaar: een echte vriend.
    Ik zou niets willen veranderen aan een personage. Ik ben niet de auteur.
    Ik vind dat Corine een fijne schrijfstijl heeft, die volgens mij bij heel veel soorten verhalen past, ook bij dit verhaal. Waarom zou het niet passen?
    Beoordeling: 7,42

Citaat foxlake:
    Het plot vind ik goed gevonden, had het pas op het laatste moment door hoe het zat. Het plot was heel goed. Pas op het laatste moment had ik door hoe het plot in elkaar stak. In het begin tot ongeveer bladzijde 150 kon het boek mij totaal niet boeien. Echter vanaf dat moment kwam voor mij de spanning erin en kon ik het boek bijna niet weg leggen.
    Ik vind de schrijfstijl van  Corine Hartman altijd heel prettig om te lezen. Laat veel ruimte voor eigen interpretatie van de figuren. De boeken van Corine zijn altijd heel realistisch. Aan zo’n goede schrijfster als Corine durf ik geen goede raad te geven. Heeft zij volgens mij ook niet nodig.
    Beoordeling: 8,17

Citaat sunnie031:
    Je maakt rustig kennis met de personages en dan bemerk je dat praktisch alle personages evolueren. De een meer dan de ander en daar Faye in dit geval de hoofdpersoon is, bemerk je bij haar dat ze steeds sterker wordt en zelfbewuster.
    Ik vind dat Corine haar knap heeft neergezet, je moet er maar weer op komen!
    Ik heb niet echt een favoriet. Het is als in een familie zoals in het verhaal. De een mag je net iets meer dan de ander, maar niet echt expliciet een persoon. Ik zou ook niemand willen veranderen.
    Het is de schrijfstijl van Corine zelf, dus dat past zeker! Gaanderweg voel je de opbouwende spanning. Ik heb tot nu toe alle boeken gelezen van haar en ben nog geen enkele keer teleurgesteld. Ik kijk alweer uit naar het vervolg!

Citaat coenraad:
    Er is een duidelijke weg die het plot volgt naar de ontknoping maar tijdens deze rit zitten er nogal een aantal mooie veranderingen zodat je toch van spoor/gedachten wisselt.
    Het einde daar werd ik aangenaam verrast mee en dat geeft weer een mooi perspectief voor het volgende boek met Faye en eventueel Simon.
    In het begin zoals in elk nieuw boek moet je even wennen aan de personages waardoor je aandacht wat scherper is maar zodra dat er is heeft het ook mijn volledige aandacht weten vast te houden. De regels van een “psychische” instelling zijn totaal anders dan in de “echte” wereld en dat maakte, voor mij, zeker in het begin wel een verschil in de begrijpelijkheid maar eenmaal dit duidelijk was was het zeer aangenaam en las het prettig en vlot weg.
    Corine heeft met dit boek een zeer geloofwaardig en realistisch verhaal afgeleverd waarbij ik sommige momenten het heel aangrijpend vind.
    Beoordeling: 8,50

Citaat danielle:
    Of de karakters evolueren dat vind ik lastig. Ze krijgen naarmate dat het boek volgt wel meer diepgang. Ik vind diepgang niet echt evolueren. Evolueren is voor mij dat men verandert en een verbeterde versie van zichzelf neerzetten. Dat gebeurt naar mijn idee niet.
    Faye van Laar is totaal anders dan ik van  Corine Hartman gewend ben maar echt super goed neergezet. Zal menig onderzoek aan vooraf zijn gegaan.
    Toch is Faye mijn favoriet, dit omdat ik het goed neergezet vind en een kijkje geeft in het hoofd van een persoon met een psychische stoornis. Ik had wel wat meer van Emily willen weten. Vind haar rol in het boek aanwezig maar toch weet je niets.
    Ik heb alle boeken en verhalen van  Corine Hartman gelezen en merk wel dat dit boek ook echt wel in haar schrijfstijl van de andere past.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Arda:
    Geweldig plot, ik had het niet zien aan komen. Goed, het was goed uitgewerkt. Ik had het niet zien aankomen. Ja een heel boeiend verhaal en het had mijn volle aandacht.
    Het boek is prettig te lezen en begrijpelijk geschreven
    Wat ik specifiek vind aan het boek is dat er een psychiatrische instelling wordt beschreven.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Cece:
    Vind het lastig, kreeg niet echt het gevoel dat ze evolueren en toch ook weer wel.
    Faye van Laar is een nieuw personage. Hoe vind je dat Corine Hartman haar heeft neergezet? Op zich vind ik Faye wel goed, niet iets wat je van Corine zou verwachten, maar vind Faye echt geweldig.
    Echt een favoriete personage heb ik niet, ze zijn allemaal even goed uitgewerkt en neer gezet. Het is niet iets wat ik van Corine had verwacht, ben van haar veel meer thriller gewend. Ik heb al eerder boeken van haar gelezen en ga er zeker meer lezen.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 89

Mooi verslag Cees
    Dank voor het coördineren
    Graag tot een volgende keer

wiets
    Bijdrager
    Post count: 132

Leuk om te lezen. Bedankt Cees👌
    Graag tot een volgende keer

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 38

Mooi verslag, dank je wel.Ik vond het leuk om mee te doen. Graag tot een volgende keer.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 40

Mooi verslag! Leuk om te lezen

Arda
    Bijdrager
    Post count: 45

Mooi verslag en bedankt

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.