Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 53: Deal? Verslag leesclub Deal? van Johan Deseyn

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #10184 |

Leesclub 53, Deal? – Johan Deseyn

Inleiding

Het verhaal: Deal?

Een DEAL maar met onverwachte gevolgen…

… Cassius Dreschner slaagt er niet in zijn horrorverhalen aan een uitgever te slijten. Ten einde raad gaat hij een akkoord met een vreemde figuur aan. De gevolgen daarvan werpen niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van anderen volledig overhoop. Hij ontdekt dat die persoon een speciale taak heeft en dat hij daar als schrijver dient aan mee te werken.

De schrijver: Johan Deseyn

Johan Deseyn (1959) gaat enthousiast in op de vraag van zijn fans naar meer. Het veertiende boek verschijnt, de twaalfde roman. Oudere romans (Westhaven en Erfenis) worden volgend jaar in tweede druk uitgebracht.
    In het horrorgenre is Deseyn ondertussen een meer dan gevestigde waarde. Met boeken als Anderwereld, Labyrint, Daemonium, Necromaner en Dolmen houdt hij zijn lezers urenlang gevangen. Toch vragen zij naar meer, steeds opnieuw. Nu wordt Deal? als twaalfde roman aan hen voorgesteld.

De lezers:

Lezer 1: ans stier, 26 jaar
    Het lijkt me een erg goed boek. Horror eens wat anders maar dat lijkt me ook spannend.  De titel klinkt al spannend. Nog nooit heb ik iets van deze auteur gelezen maar al we veel positieve berichten gehoord. Ik wil hem erg graag lezen, ik vind het ook leuk om met boek van een voor mij onbekende auteur kennis te maken. En uiteraard houd ik van spannende boeken. Ik hoop dat ik ingeloot wordt. De cover ziet er veelbelovend uit. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 2: maria burger, 56 jaar
    Omdat het verhaal een origineel onderwerp heeft waarbij een schrijver een overeenkomst sluit, een afspraak heeft dan wel een deal heeft al klinkt dat negatiever als een akkoordje waarbij je zelf niet alleen voordeel hebt en dat alleen om zijn boek te slijten! Bovendien heeft de schrijver van dit boek al veertien boeken geschreven welke ook in een tweede druk worden uitgebracht en dat zal niet voor niets zijn . De voorkant van het boek met een muur en snelle zwarte auto geeft een gevoel van criminaliteit, spanning en daar houd ik wel van. Ben benieuwd of de schrijver een onderdeel gaat worden van zijn eigen horror door zijn deal, hoe wanhopig is hij? Ik heb overigens nog nooit een horror gelezen.

Lezer 3: karinhazendonkauteur, 52 jaar
    Nu pas zag ik dat het een horrorverhaal is. Ik ben er gek op en daarom schrijf ik me graag in voor deze leesclub.

Lezer 4: chantalvl, 43 jaar
    Ik heb wel zin in een goed horrorverhaal!

Lezer 5: Ann Janssens, 40 jaar
    Johan Deseyn!!! Tuurlijk schrijf ik me graag in voor deze leesclub. Ik heb in het verleden Yellowmoon gelezen wat ik een echte eye-opener vond. Een tamelijk onbekende horrorschrijver uit ons Vlaanderen die best wat meer bekendheid mag genieten. Vorig jaar tijdens de Antwerpse boekenbeurs nog gesproken met hem en dan merk je dat hij zeer begaan is met zijn schrijven. Hij kan erg gepassioneerd praten over zijn boeken, zeer aangenaam persoon. Johan Deseyn vermijdt geen enkele bloedspat en kan enorm gruwelijk schrijven, dus ja … ik kijk enorm uit naar Deal?.

Lezer 6: XKelllllyyyyyy, 23 jaar
    Het is de eerste keer dat ik van deze schrijver iets lees. Ik heb wel zijn andere boeken op mijn “to be read” lijstje. Hopelijk kan ik met deze horror lekker griezelen en hem beter leren kennen qua schrijfstijl en wie weet heeft hij er een fan extra.

Lezer 7: ingebrunn, 45 jaar
    Voor mij is Johan Deseyn een onbekende auteur maar ik hoop dat hier snel verandering in komt. Een boek met een stoere maar donkere cover die me wel triggert. Ik verwacht dan ook een ijzersterke thriller.

Lezer 8: Elsa Bakker, 32 jaar
    Ok, ik lees vaak meerdere boeken tegelijk en ik lees snel. Dus ondanks dat ik mega veel leeswerk heb wil ik dit boek toch niet aan mij voorbij laten gaan. Het horror- en fantasy-genre is mijn favoriet tenslotte! Mocht er nog plek zijn in deze leesclub hou ik mij aanbevolen.

Lezer 9: roodkapje, 55 jaar
    Ik doe graag mee aan de leesclub Deal? van Johan Deseyn. Zie een mooie cover met een musclecar! Ik heb tot nu toe geen horror gelezen en ben nieuwsgierig naar wat voor “deal” Cassius heeft gedaan en wat voor gevolgen dit heeft.

Lezer 10: yv87, 30 jaar
    Ik lees vrijwel alles wat los en vast zit en een verrassing op z’n tijd is toch ook wel leuk. Horror lees ik maar heel af en toe en dan beperk het zich al snel tot een Kingetje of Joe Hill-etje). Johan Deseyn is voor mij wederom een onbekende, maar het plot klinkt bijzonder en het gegeven dat er een auteur in afspeelt, zou stiekem altijd reden tot lezen moeten zijn.

Lezer 11: malak hahavah, 43 jaar
    Ik had graag meegedaan aan deze leesclub omdat het verhaal mij boeit, ik ben zelf een “struggling author” en ik denk dat ik de wanhoop van de hoofdpersoon om onder dubieuze omstandigheden zijn werk verkocht te krijgen, begrijp.

Lezer 12: Alex Van Damme, 46 jaar
    Ik had graag deelgenomen aan bovenvermelde leesclub. Ik lees graag horror, en ik ben benieuwd naar deze auteur.

Lezer 13: EdwinB, 50 jaar
    Ik heb ThrillZone nog maar net ontdekt en het lijkt mij een interessant initiatief om mijn ideeën te vergelijken met die van anderen. Johan Deseyn ken ik vooral van zijn beginjaren toen hij nog kortverhalen publiceerde in tijdschriften die ik toen stuklas. Ik heb ondertussen ook twee recentere romans van hem gelezen en ben wel geïntrigeerd door zijn werk.

Lezer 14: Katrijn, 37 jaar
    Ik ben sinds een jaar terug in de boeken gevlogen. Ik zou graag aan deze leesclub deelnemen om dat de korte inhoud mij wel aansprak. Een thriller over een horrorschrijver die met iemand een deal aangaat.  Spannend klinkt dit alvast. Ik heb nog nooit iets van Johan Deseyn gelezen en vind dit een kans om te grijpen. Ik ben altijd benieuwd naar schrijvers die ik nog niet ken. Zeker als ze al enkele boeken op hun palmares hebben.

Lezer 15: lianeem, 45 jaar
    Waarom ik aan deze leesclub (Deal?) deel wil nemen is omdat ik het weer een keer leuk vind een horrorboek te lezen. Volgens de omschrijving is hij al een gevestigde auteur, en ik ken hem nog niet. Dat verander ik graag. En verder deed de omschrijving me een beetje denken aan De spel van de Engel van Zafón. Ook daarin moet een schrijver in de ban van iemand een boek schrijven, want anders… Ik ben wel benieuwd hoe Deseyn dit gegeven tot een origineel plot weet uit te werken.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het drieënvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Deal?, geschreven door Johan Deseyn, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Kramat.

Een verhaal waarin een belangrijke rol is weggelegd voor een auto, lezen we niet vaak. En dan niet zomaar een auto maar een Oldsmobile Cutlass Supreme 1971, een car waar menig hart van autoverzamelaars sneller van gaat kloppen. Zoals ook bij deelnemers aan deze leesclub het geval was.

‘Het lijkt me een erg goed boek. Horror eens wat anders maar dat lijkt me ook spannend.  De titel klinkt al spannend’, alsdus Ans Stier.
    Of zoals chantalvl liet horen: ‘Ik heb wel zin in een goed horrorverhaal’. Voor Ann Janssens was de auteur geen onbekende: ‘Ik heb in het verleden Yellowmoon gelezen wat ik een echte eye-opener vond. Een tamelijk onbekende horrorschrijver uit ons Vlaanderen die best wat meer bekendheid mag genieten’.

Voor lianeem, zelf ook auteur, was het onderwerp niet helemaal nieuw: ‘Ik hoop dat het verhaal de duistere/horror kant waar maakt. Op zich is het gegeven dat een schrijver zichzelf ‘verkoopt’ aan een duister figuur niet heel origineel. Oscar Wilde schreef daar al over, Stephen King volgens mij ook, en Carlos Ruiz Zafón gebruikt het in zijn verhalenreeks rondom het kerkhof der vergeten boeken’.
    En roodkapje vond na het lezen: ‘Ik vind de Oldsmobile wel leuk en hoe dit vormgegeven is en tot leven komt. Het verhaal heeft inderdaad een aanloop nodig en de filosofische en af en toe humoristische schrijfwijze maken het fijn om te lezen’. ‘Ik zal zeker eens een ander boek van hem oppakken. Toch vreemd dat ik nooit eerder van hem heb gehoord. Dat is ook het leuke van zo’n leesclub’, moest ingebrunn constateren.

En zo had ieder zijn mening en oordeel.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat lianeem:
    Ik hoop dat het verhaal de duistere/horror kant waar maakt. Op zich is het gegeven dat een schrijver zichzelf ‘verkoopt’ aan een duister figuur niet heel origineel. Oscar Wilde schreef daar al over, Stephen King volgens mij ook, en Carlos Ruiz Zafón gebruikt het in zijn verhalenreeks rondom het kerkhof der vergeten boeken. Ondanks dat ben ik heel nieuwsgierig naar hoe Deseyn dit gebruikt in het verhaal en het eigen maakt.
    Ik kan niet wachten om erin te beginnen. Dat doe ik daarom vandaag maar gelijk!

Citaat EdwinB:
    Ik ken de naam van Johan Deseyn al sinds toen hij zijn eerste kortverhalen publiceerde in ‘SF-Gids’. De naam is mij altijd bijgebleven. Heerlijk naïeve (en dat is positief bedoeld) horrorverhaaltjes stonden er in dat magazine, hoewel ik er geen specifiek kan herinneren. Maar Johan Deseyn moet toch wel enige indruk hebben nagelaten. Veel later heb ik dan twee van zijn romans gelezen (Yellowmoon en Dolmen) en daarin liet hij zien dat hij echt wel sterke horrorverhalen kan schrijven. Heel wat scènes zijn blijven hangen. Jammer genoeg stonden er nogal wat fouten in beide boeken, waardoor het leesplezier enigszins getemperd werd.

Citaat roodkapje:
    Ik had nooit eerder van Johan Deseyn gehoord. Ik verwacht een thriller met horroraspecten. Waarschijnlijk af en toe wat bloederig. Geen idee wat ik kan verwachten. Tot nu toe alleen boeken van Mo Hayder gelezen.

Citaat katrijn:
    De eerste 2 dingen die me opvallen zijn de titel: Deal? in bloedrode letters en de zwarte auto, die er uitziet om louche zaakjes mee te doen. Op de achterflap staat een zeer korte inhoud, wat mij nog meer nieuwsgierig maakt.
    Ik had nog nooit van Johan Deseyn gehoord. Ik ben best wel een horrorfan dus heb ik precies toch iets gemist. Ik heb hem dan even gegoogled en gezien dat hij toch genomineerd is geweest voor De Gouden Strop en De Hercule Poirot prijs wat mijn verwachtingen dan een beetje doen stijgen.

Citaat Ann Janssens:
    Het kaft laat reeds vermoeden dat Deal? een duistere thriller wordt/is, niet enkel vanwege de benaming duister, maar ook vanwege de kleur. Grauwgrijze en zwarte tinten spelen de hoofdrol. Enkele woorden worden in het felrood (bloedrood) gedrukt.
    De korte inhoud beperkt zich slechts tot enkele zinnen waardoor het als lezer min of meer gissen blijft welke richting de auteur zal uitgaan met zijn verhaal. Op de flaptekst staat er meer info vermeld over de auteur dan over de korte inhoud van het verhaal, maar eigenlijk stoort me dat niet. Het kaft en genre-titel ‘duistere thriller’ doen me al genoeg triggeren om dit boek vast te grijpen en aan te vallen.
    Yellowmoon was het eerste boek dat ik las van Johan Deseyn, een boek dat vanwege sommige gruwelijke passages me steeds is bijgebleven. Ondertussen staat er reeds nog mooi werk van deze auteur in m’n kast. Van Deal? verwacht ik dus best wat, mede omdat ik toch wel al veel leesplezier beleefd heb aan enkele van zijn vorige boeken.

Citaat yv87:
    Ik ken Johan Deseyn nog helemaal niet, maar laat me graag verrassen. Echter las ik wel ergens hier op het forum dat hij wordt vergeleken met Stephen King en dat geeft me eigenlijk de kriebels. Hoop dat het niet zo is, want ik vind King dus echt een vreselijke schrijver en dan zeg ik het nog heel erg lief. Toch, de nieuwsgierigheid blijft, dus ik ben erg benieuwd wat Deal? me gaat brengen.

Citaat Elsa Bakker:
    De cover vind ik opzich wel tof maar er gebeurt niet heel veel. Voor dit genre had ik nog iets meer creepy-achtigs verwacht haha! De kleurstelling doet mij dan weer denken ook aan een andere boek, die ik een tijdje terug voor een andere leesclub van ThrillZone gelezen heb. Het rood van de titel valt in ieder geval lekker op en in de winkel zou ik zeker wel de flaptekst lezen.
    Ik verwacht vooral een mega spannend verhaal en het is een lekker dik boek ook, ik hou ervan! Verder hou ik mijn verwachtingen laag.

Citaat malak hahavah:
    Ik vind het een bijzonder mooie cover, die duidelijk de beoogde sfeer van duistere thriller uitstraalt, zoals het op de cover staat vermeld. Wat de wagen tot het verhaal betekent weet ik uiteraard nog niet, maar het maakt me wel nieuwsgierig. Ik zou zelf geen nummerplaat aan de wagen gegeven hebben om het nog mysterieuzer te maken… Maar de cover maakt wel een belofte, hopelijk kan hij dat waarmaken.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat karinhazendonkauteur:
    Ik ben ongeveer een vijfde deel van het boek onderweg. De mix Jerry en Terry viel mij ook meteen op. Gezien het antwoord van Johan wacht ik die ontwikkeling af.
    Het is vooral even wennen aan de schrijfstijl. Tot nu is er nog niet heel veel gebeurd en ik moet ervoor waken dat mijn aandacht niet verslapt. Echt duister vind ik het nog niet.

Citaat Alex Van Damme:
    Ik zit op pagina 60 nu, en ik heb een paar uurtjes voor mezelf vanavond en ik kijk ernaar uit. Er zijn tot nu toe toch al wat verschillende personages en de verhaallijn (verhaal in een verhaal) zorgt ervoor dat ik extra aandacht besteed aan de titels van de verschillende hoofdstukken. Ik ben aangenaam verrast!

Citaat Ans Stier:
    Opmerkelijke citaten ben ik niet tegengekomen behalve enkele typisch vlaamse woorden zoals flik en bureel. Maar dit stoorde niet. De verhaallijn ontwikkelt zich gelijkmatig. Wordt goed opgebouwd en inderdaad zoals ik verwachtte. Ik ben geen spellingsfouten tegengekomen. Het is een heerlijk vlotlezend boek

Citaat XKellllyyyy:
    Ja hoor, de verhaallijn ontwikkelt zich wel zoals ik heb verwacht. Je merkt dat de auteur uit Deerlijk komt (zelf een Vlaamse). En zoals hierboven vermeld i.v.m. met shao i.p.v. cass op sommige stukken.

Citaat chantalvl:
    Ben nu bij hfst.13 en heb zo te lezen net als de rest een beetje dezelfde opmerkingen en de ervaringen. Het leest lekker weg en een stuk vlotter als gedacht. Ben ook benieuwd naar de rest van het verhaal. Ga nu weer verder.

Citaat ingebrunn:
    Zoals eerder vermeld viel ook mij ook de namen Jerrry en Terry op maar waarom zal me snel duidelijk zijn. Moet even wennen aan de schrijfstijl. Heel erg spannend vind ik het allemaal nog niet. Het boek leest wel lekker vlot door. Het belooft een regenachtige week te worden dus hopelijk veel tijd om verder te lezen. Het heeft me wel al nieuwsgierig gemaakt

Citaat maria burger:
    Het gekke is dat ik probeerde om het “onwerkelijke” toch een soort te verklaren, dan wel een beetje naar de achtergrond te laten verdringen. Ik vind het tot nu toe leuk dat de schrijver de verhalen op een andere wijze terug laat komen en wil eigenlijk niet dat het boek gaat eindigen waardoor ik van mij zelf maar één hoofdstuk mag lezen. Je krijgt een aanwijzing als lezer (waar ik mij tot dan toe nog niet mee bezig had gehouden) voor de verklaring van hetgeen telkens toch weer gaat gebeuren maar weet nog niet of dat de plot is en ik hoop ook niet dat dat de plot is.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Deal? is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 53e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,50 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Deal? van Johan Deseyn geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 5,97
    2. Plot: 6,80
    3. Leesplezier: 6,90
    4. Schrijfstijl: 6,27
    5. Originaliteit: 6,73
    6. Psychologie: 6,33

Gemiddelde puntenwaardering: 6,50

Wat vindt Johan Deseyn van deze leesclub?

Een boek is wat het is. Door de jaren heen heb ik meermaals ervaren dat bepaalden het genre dat ik schrijf niet graag lezen. Niet iedereen is weg van ‘alles’ wat gepresenteerd wordt… wat normaal is. Plaats een aantal mensen voor een schilderij. Sommigen staren er gedurende een kwartier naar, met grote ogen en open mond. Anderen zeggen na een oogopslag: “Maar dat kan ik toch ook!” en gaan verder. Reacties op een nieuwe film: van ‘subliem en meesterlijk’ tot ‘amateuristisch en doorzichtig’. Reacties op een lied: ‘de zanger uit op een prachtige manier de emotie…’ en ook ‘wat een janker !!’  Het gaat over eigen meningen. Iedereen heeft daar recht op. Ik ben blij dat ThrillZone jullie mijn nieuwste boek heeft aangeboden. Op die manier kom ik eerlijke meningen van verscheidene lezers te weten.

Tijdens het lezen van de reacties en opmerkingen vallen reeds de verschillende opinies op. Voor sommigen is Deal? een vlot te lezen boek, voor anderen is het extreem goed en enkelen houden mijn schrijfstijl na dit ene boek reeds voor bekeken. Als schrijver kan je nooit voor iedereen goed doen. Voor de ene lezer is het niet spannend genoeg, voor de andere is er te weinig gore, en voor nog enkelen net te veel. Voor de ene heeft het boek een te voorspelbaar einde, voor de andere moet het bombastischer zijn. De ene lezer heeft liever een diepere psychologische uitbouw van de karakters, de andere prefereert meer actie…. en daarom schreef ik hierboven reeds: het boek is wat het is.

Het is aan de lezer om er zijn of haar eigen mening over te vormen, en die hangt volledig van de ingesteldheid van die lezer af. Opmerkingen zeggen meestal iets over de lezer, niet echt over het boek. Daarom zijn ze te verschillend en/of spreken die elkaar zelfs tegen. Ik heb, sedert mijn start als auteur, reeds tal van reacties ontvangen. Veel goede, tevens veel andere. ‘Slecht’ was er gelukkig niet veel bij. Ik schrijf voor de mensen die het genre graag lezen. Mijn boeken verschillen enorm qua opbouw, plot, uitwerking, hoeveelheid gore en horrorelementen. Lezers die meerdere van mijn titels hebben gelezen kunnen dat ongetwijfeld beamen. Het blijft echter hetzelfde genre, dezelfde schrijver. Voor sommigen is dat positief, voor anderen werkt het storend.

Hoedanook, ik heb jullie opmerkingen met veel aandacht én appreciatie gelezen, want ik weet dat jullie, dankzij ThrillZone, dat met Deal? ook hebben gedaan. Waarvoor mijn oprechte dank. Het is heerlijk voor een schrijver eerlijke commentaren te mogen ontvangen. ThrillzZne leesclub heeft mijn nieuwste boek verder verspreid en sommigen hebben mezelf als auteur voor het eerst (misschien ook voor het laatst) ontdekt. Ik dank Cees en alle medewerkers, samen met alle lezers, voor de aangename periode van het uitwisselen van opmerkingen en vragen.

Misschien tot later…

Getekend: Johan Deseyn.

Een impressie van de antwoorden die Johan Deseyn gaf op lezersvragen:

karinhazendonkauteur vraagt:
    Hallo Johan, dit is het eerste boek dat ik van jou lees. Je hebt ervoor gekozen om het verhaal in Amerika te laten afspelen. Is dat met al jouw boeken zo of alleen met Deal? en waarom heb je daarvoor gekozen?

Johan Deseyn antwoordt:
    Hallo Karin, al mijn boeken spelen zich in de VS af, allemaal in dorpen of steden die niet bestaan. Deal? situeert zich in Harronville (dezelfde stad waarin het verhaal van Thanathor zich ontrolt). Dolmen’s Hill (in de roman Dolmen bijvoorbeeld) is een dorp dat ik zelf heb ontworpen en getekend (met plan in het boek). Op die manier kan ik schrijven wat ik wil, over wie ik wil en hoe ik dat wil. Ook alle personages zijn imaginaire entiteiten, niet alleen de monsters…

Ik doe dit uit een vroegere ervaring, waarbij een belangrijk persoon in mijn omgeving meende dat ik hem in het vizier had genomen door hem als (verderfelijk) hoofdpersoon in een verhaal te plaatsen. Hij was daar volledig van overtuigd en dreigde zelfs met een officiële klacht tegen mij. Ik heb die mens bij mij thuis uitgenodigd, heb bijna twee uur met hem gepraat en uiteindelijk zijn wij als vrienden uit elkaar gegaan. Hij leest nu nog steeds mijn boeken.

Maar… vanaf dat ogenblik heb ik mezelf opgelegd dat probleem voor altijd uit de weg te gaan. Ik besloot daarom alles ver van mijn deur plaats te laten vinden. Amerika vond ik bruikbaar. Ik doe natuurlijk de nodige research naar de omgeving van de locatie van mijn fictief dorp. Het dorp (of de stad) bestaat niet, maar alles daarrond wel en dat moet kloppen. In Yellowmoon (ook zo’n fictief dorp) had ik Indianen nodig (vind je niet onmiddellijk in België). Ravijnen, canyons, bergketens… locaties waar ik af en toe gebruik van maak. Ik vind het ook leuk om daar te ‘vertoeven’ terwijl ik mijn boeken schrijf. Groetjes.

Ans Stier vraagt:
    Hoi, hoe ben je op het idee gekomen/wat heeft je geïnspireerd om dit verhaal te schrijven met een bijzondere auto in de hoofdrol?

Johan Deseyn antwoordt:
    Hallo. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je in het boek bent (of anderen dat zijn), dus ben ik voorzichtig wat betreft mogelijke spoilers.
    Het idee van een schrijver die geen uitgeverij vindt, spookte reeds enige tijd door mijn hoofd. Zelf heb ik 13 jaar gezocht (en moeten wachten) naar een uitgeverij die ‘Horror’ wou uitgeven. Ik heb doorgezet en ben blijven zoeken (en blijven schrijven). Uiteindelijk kwam Kramat op de proppen met een contract (in 1999).

Cassius vindt geen schrijver en zal er ook geen vinden, want zijn verhalen zijn waardeloos. Het idee dat hij hulp krijgt vond ik leuk, maar ik wou er iets ‘anders’ van maken. Het verkopen van de ziel om iets te bekomen was reeds enkele malen beschreven, in meerdere vormen. Dat mocht dus niet. Daarom bedacht ik een scenario waarin iemand hulp biedt, maar toch niet zomaar (ik wil geen spoilers!!). Hij maakt daarbij gebruik van bovennatuurlijke items zoals onder andere de wagen. Ik ben zelf een oldtimer-liefhebber. De wagen op de cover bestaat echt. Het is de eigendom van iemand die op een halve kilometer van mij vandaan woont. Over het merk kon ik natuurlijk vrij beslissen, dus koos ik voor zijn wagen (Oldsmobile Cutlass) want ik bedacht ook dat die goed van pas zou komen op de cover. Ik vind niet dat de Olds een hoofdrol heeft in Deal?. Het is een item dat enkele malen belangrijk op de voorgrond treedt, dan nog enkel om bepaalde redenen en taken.

Elsa Bakker vraagt:
    Wow wat supertof om je uitgebreide antwoorden te lezen op de bovengestelde vragen Johan! Alvast dank daarvoor! Ik ben vooral nog druk met het genieten van je enorm dikke boek. Voor mij ook de eerste keer dat ik een boek lees van jouw hand. Vooralsnog heb ik geen vragen, wie weet op een later moment.
    Of wellicht dan toch 1 vraag, wat lees je zelf zoal? Of lees je niet of nauwelijks?

Johan Deseyn antwoordt:
    Hallo Elsa, omdat ik meen dat mensen die vragen stellen een grondig antwoord verwachten, werk ik daar graag aan mee. Het stellen van vragen wijst op het hebben van interesse, wat ik dan ook leuk vind. Ik schrijf namelijk voor mensen die mijn boeken graag lezen. Niet voor mezelf, niet voor mijn uitgeefster. Voor jullie, de lezers. En indien jullie dan vragen of problemen hebben, ben ik graag paraat om een gepaste reactie te geven.

Ik ben tevens blij dat je van het boek geniet. Hopelijk blijft het zo én misschien heb je later inderdaad een of meer vragen. Stuur maar, ik ben erg benieuwd naar jullie hersenkronkels én leesbevindingen. Groetjes.

Toch eentje? Wel… ik moet – tot mijn grote schade en schande – melden dat ik de afgelopen tien jaar geen enkel boek heb gelezen. Erg hé?! Ik heb het enorm druk gehad op het werk én thuis. De weinig vrije momenten (die ik voor mezelf had) gebruikte ik om te schrijven. Dat diende ik dus op ‘gestolen’ momenten te doen. Al de rest van de ‘vrije’ tijd was ingevuld met allerhande taken, binnen- en buitenshuis. Sedert 01.11.17 ben ik op brugpensioen, zodat ik meer tijd heb. Ik hoop, en dat meen ik, dat ik binnenkort terug een boek in mijn handen kan nemen… maar ondertussen ben ik al begonnen aan een nieuwe roman en werk ik tevens mee aan een verhalenbundel voor de jeugd (griezelverhalen)… en dat alles duwt zichzelf natuurlijk op de voorgrond. Maar we zien wel…

Voor alle vragen aan en antwoorden van Johan Deseyn, klik hier

Citaat Ans Stier:
    De schrijfstijl is vlot. Ook de vele gesprekken die in het boek gevoerd worden maken dat het vlot weg leest. De auteur was mij onbekend. Ik ben door het lezen van dit boek zeker nieuwsgierig geworden naar zijn andere boeken. Dus ik denk wel dat ik meer van hem ga lezen. Ik herken wel horror in het verhaal hoewel het zeer subtiel is weergegeven. Geen gruwelijk bloedige dingen en zo. Meer een thriller met een horror tintje en dat vind ik juist mooi aan dit boek.
    Beoordeling: 6,67

Citaat roodkapje:
    Ik vind de Oldsmobile wel leuk en hoe dit vormgegeven is en tot leven komt. Het verhaal heeft inderdaad een aanloop nodig en de filosofische en af en toe humoristische schrijfwijze maken het fijn om te lezen. Cassius verandert heel erg, je leert hem heel goed kennen. Shaohan blijft op de achtergrond, maar is belangrijk voor Cassius en Damarcus met zijn Oldsmobile leer je in de loop van het verhaal kennen. In het begin vond ik het saai, en wilde ik sneller lezen en had de neiging om het aan de kant te leggen, vanwege de langdradigheid. De rol van Shaohan vond ik onderbelicht. Te veel herhalingen. Het gevoel bekroop mij af en toe dat om 500 blz. te vullen er veel herhalingen over bier en pizza in zaten.
    Beoordeling: 6,33

Citaat yv87:
    Die vrouwelijke agent (Ashley Yoon) vind ik het meest sympathiek. De auto vond ik ook ontzettend leuk, maar een “levende auto” deed me toch ook wel wat aan die film van King denken… Tijdens het lezen is me duidelijk geworden dat het gewoon echt mijn genre niet is. Ben down-to-earth en bovennatuurlijke verschijnsels zijn gewoon niet zo mijn ding. Het stak prima in elkaar, maar ik vond het voornamelijk traag. Juist door de belofte “duistere thriller” op de voorkant had ik meer actie en spanning verwacht.
    Beoordeling: 5,50

Citaat XKelllllyyyyy:
    Ja, je leert Cassius, Damarcus (hopelijk is ie juist geschreven) Shao en de auto (Oldsmobile) van Damarcus beter kennen.
    Beoordeling: 6,17

Citaat Ann Janssens:
    Cassius kent zeer zeker een evolutie. Van een neerslachtige man die een routineus leven leidt verandert hij naar iemand die meer perspectieven in het leven ontdekt. Hij zag geen lichtpunt meer, maar dankzij Damarcus is die visie geheel omgeslagen. Hij ‘werd’ iemand, hij voelde zichzelf terug nuttig en opnieuw leven.
    Ook Damarcus kent een kleine ommegang. De negatieve, duistere sluier valt naar het einde toe af. Als je zijn ware opdracht kent van Damarcus verandert ook het beeld dat je van hem krijgt als lezer.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Elsa Bakker:
    Ik zou alle personages wel iets meer diepgang in de psychen willen geven, dat miste ik toch wel een beetje in dit boek. Alles blijft vrij oppervlakkig. Ashley spreekt mij het meeste aan door haar vechtlust, maar ook haar zoeken totdat ze antwoorden heeft. Maar ik heb niet echt een favoriet karakter. Toch bizar dat ik nog nooit eerder iets van zijn werk gelezen had aangezien het wel 1 van mijn favoriete genre betreft. Ik ben wel nieuwsgierig naar eerder werk van de schrijver ook al ben ik niet enorm onderste boven van dit boek. Het las wel leuk weg en de titels van eerdere boeken zijn intrigerend.
    Beoordeling: 6,42

Citaat katrijn:
    Vlotte schrijfstijl. Niet te veel poespas en typische horrorelementen zeker en vast aanwezig. Ik had er nog geen boek van gelezen maar ik denk dat ik er zeker wel nog ga lezen. Er zijn elementen van horror terug te vinden in de bloederige moorden. Maar dit is het in mijn ogen dan ook. Psycho is er ook als ik dit mag verstaan als het science fiction-achtige dat erin voorkomt, zoals het verdwijnen en komen van Damarcus en zijn Olds. Voor een echte horror mag het nog meer ‘over the top’ zijn.
    Beoordeling: 6,58

Citaat Alex Van Damme:
    Ik zou de persoonlijkheid van Damarcus beter uitwerken, ik vond die vrij oppervlakkig beschreven. Hmm, ik heb me iets te vaak geërgerd aan de schrijfstijl, een soort beschaafd West-Vlaams, korte zinnen, een denigrerende opmerking naar vrouwen toe. Cassius groeit zeker, in het begin is hij een triestige man die drinkt en een uitzichtloze job heeft. Wanneer Damarcus hem voorstelt om zijn verhalen te helpen uitgeven, dan stapt hij mee in het avontuur, als een echte artiest is hij overtuigt dat hij talent heeft. De volwassen manier waarop hij omgaat met de harde waarheid, toont de groei van zijn karakter. Ik heb bij deze plot te veel een déjà vue gevoel, een auto die mensen peilt, een arme schrijver die zijn mecenas vindt maar die zich volledig laat beïnvloeden.
    Beoordeling: 5,83

Citaat karinhazendonkauteur:
    Het karakter van Cassius Dreschner evolueert goed. Hij verandert van een persoon vol zelfmedelijden, drankzuchtig en depressief naar een man die positiever in het leven komt te staan. Wat ik heel knap vond, is dat Johan het karakter niet opeens volledig heeft veranderd. Cass blijft bescheiden en kan eigenlijk niet geloven dat dit hem overkomt. Hij houdt ook zijn portie wantrouwen wat ik heel logisch vind.
    Mijn favoriet is Shaohan. Zijdelings speelt hij een grote rol in het leven van Cass. Zijn filosofische opmerkingen zijn treffend. Hij is neergezet als een meelevend man die Cass pas als het echt noodzakelijk is aan zijn verplichtingen herinnert. Ik betrapte me erop dat ik sneller wilde lezen en dat was niet omdat ik benieuwd was naar het einde. Het was te langdradig met te veel tussenpauzen in het café of bij Shaohan. Te veel herhalingen.
    Beoordeling: 5,83

Citaat chantalvl:
    Dit keer geen favo, hoogstens dat ik de auto wel gaaf vind. Ik vind dat de schrijfstijl wel het verhaal past omdat door de rustige opbouwen goed naar een plot gewerkt word. Ik moet zeggen dat ik het niet echt een psycho of horror boek vind, ik heb thrillers gelezen die meer naar die kant neigen dan dat ik het bij dit boek had. Hoefde niet terug te lezen nadat ik het had weggelegd. Wel soms door rare zinsopbouw en echte fouten, en dan heb ik het niet over Vlaamse uitdrukkingen of woorden.
    Beoordeling: 6,17

Citaat ingebrunn:
    Ik zal zeker eens een ander boek van hem oppakken. Toch vreemd dat ik nooit eerder van hem heb gehoord. Dat is ook het leuke van zo’n leesclub. Wel hoop ik dan nog meer spanning te lezen. Ik moest vooral erg wennen aan de schrijfstijl. Af en toe moest ik ook stukjes herlezen.
    Beoordeling: 6,33

Citaat EdwinB:
    Ik heb niet echt een favoriete personage, maar ik vind wel dat de auteur een mooie poging heeft gedaan om enkele sterke nevenpersonages neer te zetten. Auteurs als Stephen King en Robert McCammon creëren personages die – zelf als die maar even verschijnen – uniek en onvergetelijk zijn. Ze kleuren het verhaal. Zo ver is Johan Deseyn nog niet, maar met bv. Shao heeft hij een zeer verdienstelijk nevenpersonage neergezet.
    Beoordeling: 6,83

Citaat lianeem:
    Ik vond het lastig dat een verhaal dat zich in Amerika afspeelt zo Vlaams overkwam. Het is niet dat ik tegen het gebruik van Vlaamse uitdrukkingen ben, het is eerder dat ik een dubbele vertaalslag moet maken om het voor me te zien. Wat dat betreft ben ik het met Karin eens dat het voor het verhaal overtuigender was als het in een fictief Vlaams dorp/stad speelde. Verder denk ik dat met het soort verhaal een horrorverhaal bedoeld wordt, daar past elke schrijfstijl wel bij. De bedoeling is dat de lezer het gevoel krijgt een horrorverhaal te lezen. Dat horrorelement vond ik in dit verhaal niet heel goed uit de verf komen.
    Beoordeling: 6,00

Citaat malah hahavah:
    Deseyn moet opletten niet te bombastisch en te episch te worden, al past het in zekere mate wel bij het verhaal, maar het maakt het verhaal iets minder geloofwaardig (als horrorverhaal) uiteraard. Ook de personages zijn vaak wat bombastisch uitgemeten. Hoe b.v. die Chinees spreekt lijkt soms wel vijftig jaar te laat. Het is vrij lichte horror hoor, al zeker niet meteen psycho-horror vind ik. Wat niet verhindert dat het natuurlijk een interessant verhaal is. Het is uiteraard ook uiterst subjectief en ik ben vrij moeilijk bang te maken, zeg maar. Dat hoeft ook niet om me van een verhaal te laten genieten.
    Beoordeling: 7,00

Citaat maria burger:
    Ik vond het verhaal goed opgebouwd. Ook leuk dat de losse verhalen later op een bijzondere wijze aan bod komen. Het verhaal had zeker mijn aandacht en wilde graag verder lezen. Was ook benieuwd wanneer de deal kwam en wat dat zou inhouden. Het is een prettig lezend boek maar ik lees soms sommige zinnen in het Vlaams nog een keer omdat het soms niet lekker loopt.
    Beoordeling: 7,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 77

Mooi verslag en vooral het antwoord van Johan vind ik erg fijn om te lezen.
    Het kán inderdaad nooit voor iedereen goed zijn, daarvoor zijn er teveel mensen op de wereld met elk een mening.
    Ondanks dat het mijn genre niet is, vond ik het absoluut niet vervelend om te lezen en zal het boek met veel plezier door gaan geven aan een vriendin die wel helemaal gek is op deze stijl.

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994

Mooi verslag en vooral het antwoord van Johan vind ik erg fijn om te lezen.
    Het kán inderdaad nooit voor iedereen goed zijn, daarvoor zijn er teveel mensen op de wereld met elk een mening.
    Ondanks dat het mijn genre niet is, vond ik het absoluut niet vervelend om te lezen en zal het boek met veel plezier door gaan geven aan een vriendin die wel helemaal gek is op deze stijl.

En zo is het @yv87, dan zal je vriendin ook wel van het verhaal genieten….

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 69

Weer een mooi verslag!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.