Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 141: De Zilverweg Verslag leesclub De Zilverweg van Stina Jackson

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2011
    #25189 |

Leesclub 141,  De Zilverweg   –  Stina Jackson

Inleiding

Het verhaal: De Zilverweg

Sinds zijn zeventienjarige dochter Lina verdween bij een bushalte aan de Zilverweg in het noorden van Zweden zoekt haar vader Lelle naar sporen van haar.

De desolate streek is een ideaal oord voor zonderlingen die iets te verbergen hebben. De politie heeft de zaak allang opgegeven tot er opnieuw een meisje wordt vermist. Lelle gaat tot het uiterste om de meisjes en de dader te vinden.

De schrijver:  Stina Jackson

Stina Jackson (Zweden, 1983) groeide op in het noorden van Zweden. Ze vertrok in 2006 naar Denver, Colorado. Daar schreef ze haar debuut, dat meteen een groot verkoopsucces werd.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 50 jaar
    Dit boek is de nachtmerrie van elke ouder! Het is een Scandinavische thriller dus ik geef het een kans. Meestal ben ik niet zo happig op dit soort boeken en onze dochter is nu ook 17 en ik hoop zeker niet dat dit ons overkomt maar ik de snap de vader des te beter dat hij echt alles doet om zijn dochter te vinden.

Lezer 2: AT, 55 jaar
    Ik doe graag mee omdat ik weliswaar nog niks van Stina Jackson heb gelezen, maar wel houd van Scandinavische schrijvers. En het zoeken van een vader naar een vermiste dochter, gaat al meteen door vel en been. Ik doe graag mee!

Lezer 3: Weert, 45 jaar
    De Zilverweg  heb ik meteen na de aankondiging op mijn leeslijst gezet. Het onderwerp spreekt me aan en ook het feit dat het verhaal speelt in een desolaat landschap, daar houd ik van. Doet me denken aan de boeken van Jane Harper, die vind ik ook zo goed.

Lezer 4: Wendy, 37 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub omdat ik erg benieuwd ben naar dit boek. Je komt het nu overal tegen in de social media en ik lees er goede berichten over. Het onderwerp is interessant, een vader op zoek naar zijn al 3 jaar verdwenen dochter. Het lijkt me een spannend boek en ik lees graag thrillers.

Lezer 5: penningf, 53 jaar
    Ik zou graag aan deze leesclub, De Zilverweg, deel willen nemen, omdat dit een voor mij volledig onbekende auteur is en de gegevens over het verhaal, zoals ze in deze mail staan, mij wel aanspreken. Ik ben dan ook zeer benieuwd of hier sprake is van een nieuw pareltje uit Scandinavië.

Lezer 6: Mireille Muls, 58 jaar
    Zweedse thrillers zijn altijd super spannend en en goed geschreven, benieuwd naar deze schrijfster.

Lezer 7: Wilma, 56 jaar
    Ik ben heel benieuwd naar het debuut van deze schrijfster, ik ben gek op Scandinavische boeken, heb zelf in Zweden gewoond en toevallig heb ik deze zomer over deze weg gereden om eens noordelijker te gaan kijken hoe het daar is. Kortom genoeg redenen om dit boek te willen lezen.

Lezer 8: Bianca0602, 48 jaar
    Het is een nachtmerrie voor iedereen, je kind verliezen. Zeker als je altijd de onzekerheid blijft houden waarom ze is verdwenen bij de bushalte, wat er is gebeurd of nog gebeurt. Ik ben wel nieuwsgierig hoe een vader dit gaat aanpakken, waar begint hij, wat kan hij wel vinden wat de politie niet kan vinden? Al met al lijkt het me een spannend maar ook zenuwslopend boek.

Lezer 9: Sander83, 36 jaar
    De cover maakt me nieuwsgierig en ik laat me graag meenemen in het mooie Scandinavische landschap.

Lezer 10: Julia23, 42 jaar
    Ik doe graag mee omdat dit me een heel spannend boek lijkt. Zeker nu het zo vroeg donker is buiten. En het is Zweeds, dat maakt het voor mijn extra leuk. Ik ben dol op Scandinavische thrillers. Wie weet woont er een engerd in het bos ofzo.

Lezer 11: Marieke, 49 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub, vind het leuk me te verdiepen in een boek en het lijkt me leerzaam om met anderen over een boek te discussiëren. Hopelijk krijg ik hierdoor andere verdieping in het boek en geeft het me inspiratie. Ik denk dat ik ook hierin een bijdrage kan leveren aan anderen. Ik heb een keer eerder aan een leesclub meegedaan, superleuk om te doen… ik ken deze schrijfster niet, maar door het lezen van de omschrijving van de inhoud van dit boek werd ik enorm benieuwd.

Lezer 12: StephanieS, 32 jaar
    Ik wil graag deelnemen omdat het boek mij erg spannend lijkt. Dat lijkt mij een goede voor de donkere maand.

Lezer 13: Anneke, 52 jaar
    Ik lees overal hele positieve reacties op dit boek en nu ben ik nieuwsgierig. Ik doe graag mee met leesclubs, maar bij ThrillZone zou dit mijn eerste keer worden.

Lezer 14: AvSW, 46 jaar
    Waarom ik aan deze leesclub (De Zilverweg) wil deelnemen: ik ben een echte boekenwurm, Ik hou van thrillers, ik hou van Scandinavië en ik hou ervan om nieuwe auteurs te ontdekken.

Lezer 15: Willemien, 66 jaar
    Ik vind Zweedse thrillers over het algemeen heel spannend, hebben een eigen sfeer die mij erg aanspreekt.Verder vind ik het leuk boeken te lezen waar een schrijver/schrijfster mee debuteert. Je begint allebei ‘blanco’.Ik zou heel graag kennismaken met  Stina Jackson.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-eenenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is De Zilverweg, geschreven door Stina Jackson, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Singel Uitgeverijen / De Geus.

Haar voornaam klinkt Scandinavisch, haar achternaam Amerikaans. Het komt niet regelmatig voor dat een Zweedse auteur naar Amerika trekt en daar aan haar schrijverscarrière begint. Stina Jackson deed beide en met groot succes. Dat is natuurlijk weer een zeer goede reden om dit debuut, De Zilverweg, door de leesclub te laten lezen.

Weert was al snel overtuigd dit boek te moeten lezen: ‘De Zilverweg  heb ik meteen na de aankondiging op mijn leeslijst gezet. Het onderwerp spreekt me aan en ook het feit dat het verhaal speelt in een desolaat landschap, daar houd ik van’. Ook voor Wendy was deelneme een makkelijk te nemen besluit: ‘Ik wil graag meedoen aan deze leesclub omdat ik erg benieuwd ben naar dit boek. Je komt het nu overal tegen in de social media en ik lees er goede berichten over. Het onderwerp is interessant, een vader op zoek naar zijn al 3 jaar verdwenen dochter. Het lijkt me een spannend boek en ik lees graag thrillers’. Overigens evenals Mireille Muls: ‘Zweedse thrillers zijn altijd super spannend en en goed geschreven, benieuwd naar deze schrijfster’.

Laten we kijken of het internationaal succes ook tot deze leesclub doordringt..

Sandra83 klinkt positief: ‘Het plot is interessant en goed opgebouwd. Het is niet heel origineel qua onderwerp, maar qua uitwerking sterk gedaan. De opbouw is goed. Je voelt de sfeer’. Ook Willemien is positief: ‘Ik vind de schrijfstijl geweldig mooi maar dit is niet de stijl die ik verwacht bij een thriller. Ik vind de schrijfstijl, zeker waar het gaat om beschrijvingen van de omgeving, bijna poëtisch’. Tenslotte de mening van AT: ‘Het is niet het sterkste plot dat ik ooit gelezen heb, maar omdat ik De Zilverweg niet echt een standaard thriller of detective vind, vind ik het ook niet zo belangrijk. De structuur is mooi opgebouwd in twee grote delen’.

Beetje diversiteit in meningen is nooit verkeerd, lees mee voor alle meningen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Bianca0602:
    Ik moest even goed kijken wat de cover voorstelde maar het is een weg met een auto erop en rondom bos. Het is echt een duistere foto en zou direct mijn aandacht trekken in de winkel. De titel die precies in het midden loopt. Ja, dit is een mooie cover. Ik heb nog nog niets gelezen van deze auteur dus ik weet niet wat ik kan verwachten. Ik hoop dat het een spannend boek is die me van het begin tot het eind niet meer loslaat.

Citaat Willemien:
    De cover, een strakke rechte weg met daarop één auto. Haaks op de weg de titel van het boek in zilveren letters. Het boek vraagt er om opgepakt te worden. Ik ken deze auteur nog niet. Ik hoop op een prettige kennismaking. Bij je debuut de onderscheiding De Glazen Sleutel winnen legt de lat heel hoog. Mijn verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Citaat Weert:
    Mooie simpele cover met daarop een weg van zilver beschenen door de koplampen van een auto, denk ik. Beste Scandinavische thriller, dat belooft veel, ik ben daarom erg benieuwd. Deze auteur ken ik niet, maar op de foto op de achterkant van het boek ziet ze er nog best jong uit. Ik verwacht een aangename kennismaking met deze auteur.
    Ik verwacht een spannend, maar vooral ook duister en goed geschreven verhaal te gaan lezen, dat speelt in een desolate streek, daar houd ik van. Geeft een extra dimensie en sfeer aan het verhaal.

Citaat Anitadegroot:
    Een sobere en simpele cover maar wel heel donker. Geen verwachting van deze auteur, het wordt mijn eerste boek van haar. Ik verwacht wel een beklemmend verhaal waar emoties belangrijker zijn dan de spanning.

Citaat Mireille Muls:
    Bij mijn eerste blik op de cover dacht ik dat het een blinkend zwaard was. Nadien zag ik dat het een auto was op een donkere weg. Het is een mooie sobere cover waarbij de titel van het boek in het oog springt. Ken de auteur niet, heb al andere Scandinavische thrillers gelezen dus wel benieuwd naar de schrijfstijl en opbouw van het verhaal. Ik verwacht veel spanning; een opbouwend plot , stijgende spanning.

Citaat Anneke:
    Ik vind de cover niet mooi, hij valt wel op. In eerste instantie dacht ik ook dat er een afbeelding van een zwaard op stond. Eenmaal begonnen in het boek is het echter meteen duidelijk wat de afbeelding voorstelt en waar het betrekking op heeft. Het verhaal: Ik heb me laten leiden door de media-aandacht voor dit boek en eerlijk gezegd had ik me nog niet eens verdiept in het verhaal.

Citaat Julia23:
    Mooie cover, donkere weg, mysterieus. Ik ken de schrijfster niet. Maar er staat beste Scandinavische thriller dus ja dan zijn de verwachtingen hoog. Ik verwacht een spannend boek, waarin een vader op zoek gaat naar z’n dochter en er wordt weer een meisje ontvoerd. Ik hoop dat de vader zijn dochter vindt.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat AT:
    Ik ben nog niet zo ver en heb nog een opmerkelijke citaten gezien, maar het taalgebruik is echt heel erg mooi. Dit is niet alleen een compliment voor  Stina Jackson, maar ook voor de vertaalster. Een voorbeeld van een mooie zin: ‘Een stukje verderop langs het weggetje stond nog een houten skelet dat op het punt stond weer door het bos opgenomen te worden’ (pag. 31).
    Er zijn tot nu toe 2 verhaallijnen; dat van Lelle en dat van Meja en ik heb nog geen enkel idee wat die met elkaar te maken hebben. Dat zie je natuurlijk vaker in thrillers, dus ik lees lekker door. Voorlopig nodigt het boek daar zeker toe uit!

Citaat penningf:
    De verhaallijn met Lelle had ik verwacht en loopt ook zeker naar verwachting. De verhaallijn met Maja had ik echter niet verwacht. Ik ben benieuwd waarom de verhaallijn met Meja toegevoegd is en waar de verhaallijnen elkaar echt gaan kruisen. Beide verhaallijnen spelen zich wel af onder bedroevende omstandigheden.
    Ik heb nog geen hinderlijke spellingfouten gezien. Het boek leest erg prettig. En het boeit zeker.

Citaat StephanieS:
    Wat een boek!
    Heerlijk goed en sterk geschreven. Goed verwoord. Je kunt alles goed inbeelden.
    Het enige wat ik niet kende was: dus fluimen. Dat moest ik dus even googlen. Haha.
    In de eerste helft bleef ik mij wel afvragen wanneer de verhaallijnen elkaar gingen ontmoeten. Maar verder echt goed beschreven.

Citaat Wilma:
    Wat is dit genieten zeg. Spanning, drama, wanhoop, nieuwsgierigheid en daarnaast getrakteerd worden op prachtige zinnen. Dit maakt mij overigens ook wel nieuwsgierig naar het originele boek, misschien eens kijken in Zweden. Deze zin heeft toch alles: Zijn gesnurk gleed als schuurpapier over de muren.

Citaat Sander83:
    Op pagina 1 zijn meerdere mooie zinnen aanwezig. Verder heb ik volgende opgeschreven
    –  Weldra zou het licht de nacht vullen, zou het zich uitstrekken en verblinden, alles tot leven te wekken wat onder vergane bladeren lag te sluimeren
    –  Het was niet te zien of hij zijn ogen open had, maar de manier waarop hij stil zat duidde erop dat hij wachtte tot de regen, die een gordijn tussen de twee auto’s sloeg, ophield.
    Veel pakkende zinnen en verwoordingen die de omgeving en locaties tastbaar maken.
    Het boek is deels naar verwachting. De locatie waar het zich afspeelt is inderdaad waar ik op rekende. Spanning zit er zeker in, maar ik had eerder een ander soort spanning verwacht. Teleurgesteld ben ik tot op heden zeker niet (na deel 1).

Citaat AvSW:
    Prachtig citaat dat ik meteen nog eens herlezen heb:
    “De Zilverweg was de hoofdader die hem verbond met een uitgebreid netwerk van kleinere vaten en haarvaatjes die zich door het binnenland pompten. Er waren overwoekerde, onverharde wegen, sneeuwscooterpaden en platgetreden paadjes die tussen uitgestorven dorpjes en onontwikkelde gehuchten kronkelden. Er waren meren en rivieren en kleine venijnige beekjes die zich boven- en ondergronds roerden. Dampende moerasgronden die zich als lekkende wonden uitspreidden, en zwartogige bodemloze vennetjes.”
    Geen typische thriller, maar wel een spannend verhaal waarin alle puzzelstukjes uiteindelijk op hun plaats vallen. Vooral de wanhoop en eenzaamheid van Lelle zijn pakkend beschreven.

Citaat Marieke:
    Zit nu volop in het boek, en ben erg verrast. Zo veel prachtig geformuleerde zinnen, met oog voor detail en gevoel. Mooie beeldspraken, je ziet het zo voor je.. teveel om te benoemen..
    Super om te lezen. Ik lees snel verder….

Citaat Wendy:
    Ben nu bij blz. 122 en het verhaal boeit me heel erg. Er gebeurt niet zo heel veel maar toch ben ik erg benieuwd waar het verhaal naar toe gaat en wat de twee verschillende verhaallijnen met elkaar te maken hebben. Want verwacht toch dat het ergens samen gaat komen. Er sluimert iets in het verhaal en dat zorgt voor een spanning. Interessante personages en een mooie schrijfstijl heeft de schrijfster. Mooie zinnen en beeldend geschreven. Ik hou wel van dit soort thrillers. Echte fouten ben ik nog niet tegengekomen in het boek.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De Zilverweg  is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  141ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,08 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De Zilverweg  van Stina Jackson geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,07
    2. Plot: 8,07
    3. Leesplezier: 8,73
    4. Schrijfstijl: 8,80
    5. Originaliteit: 7,73
    6. Psychologie: 8,07

Gemiddelde puntenwaardering: 8,08

Citaat Bianca0602:
    Niet zo heel veel maar ze evolueren wel. Vooral Meja die voorzichtig anderen in haar leven toelaat. Torbjörn is toch wel mijn favoriet. Hij is een zachtaardige man die zijn hele leven alleen heeft gewoond en wanneer Silje en Meja in zijn leven komen is hij heel zorgzaam voor hen. Hij voelt aan als een knuffelbeer. Stina heeft goed werk geleverd met de personages.
    Ik kon bv de wanhoop van Lelle zo goed voelen, dat heeft ze heel goed gedaan.
    Ik vind de schrijfstijl prettig maar of het echt een schrijfstijl is die bij een thriller past? Nee, dat denk ik niet. Stina heeft een prettige schrijfstijl met veelal prachtige beschrijvingen van het landschap. Ja, ik wil zeker andere boeken van haar lezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Sander83:
    Het plot is interessant en goed opgebouwd. Het is niet heel origineel qua onderwerp, maar qua uitwerking sterk gedaan. De opbouw is goed. Je voelt de sfeer en kunt zeker begrijpen hoe Lelle zich moet voelen. Door de verschillende partijen in het verhaal had ik wel een voorgevoel waar het naar toe zou gaan. Een ander resultaat van de zoektocht had ik dan wel weer verwacht. Van begin tot eind blijft de sfeer in het verhaal. Ik heb steeds willen weten wat er gebeurd was en of Lelle zijn zoektocht resultaat ging opleveren.
    Het is prettig geschreven. De omgeving komt goed tot zijn recht en ook de impact van alles op de karakters komt sterk naar voren. Het is heel begrijpelijk geschreven, geloofwaardig met een beeldende en realistische omgeving waarin je, in dit geval, je in de donkere bossen waant.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Willemien:
    De karakters evolueren wel maar niet veel en niet allemaal in dezelfde mate. Degene die de meeste evolutie doormaakt is Meja, die voorzichtig probeert haar leven in eigen hand te nemen. Mijn favoriete personage is Hassan. Hij doet wat hij kan (en soms meer dan dat) om Lelle nog een beetje in het spoor te houden. Het zijn de personages van Stina Jackson, daar kan ik toch niet aan gaan zitten sleutelen! Ik vind de schrijfstijl geweldig mooi maar dit is niet de stijl die ik verwacht bij een thriller. Ik vind de schrijfstijl, zeker waar het gaat om beschrijvingen van de omgeving, bijna poëtisch.
    Beoordeling: 8,67

Citaat AT:
    Het is niet het sterkste plot dat ik ooit gelezen heb, maar omdat ik De Zilverweg niet echt een standaard thriller of detective vind, vind ik het ook niet zo belangrijk. De structuur is mooi opgebouwd in twee grote delen. In het eerste deel leren we de twee hoofdpersonen uitgebreid kennen en gebeurt er verder nog niet zoveel. In het tweede deel komt de ontrafeling. Mijn kritiek op thrillers is vaak de ‘platte’ karakters, maar door deze opbouw was dat hier zeker niet het geval.
    Het einde was niet onverwacht (al had ik nog meer potentiële daders in gedachten), maar de relatie tussen de twee hoofdpersonen heeft zich wel heel interessant ontwikkeld. Ik heb dit boek echt in één adem uitgelezen. Stina Jackson schrijft goed, gemakkelijk, toegankelijk, en is zeer goed in staat haar karakters over de bühne te krijgen. Daarnaast beschrijft ze de natuur en het leven in zo’n omgeving op een zeer indringende manier waardoor je in het verhaal gezogen wordt.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Anneke:
    In Lelle zit niet veel ontwikkeling, maar dat kan ook bijna niet. Zijn verdriet en enorme schuldgevoel drijven hem voort en hij kan pas weer verder denk ik wanneer hij zijn zoektocht kan beëindigen. Ik was toch wel verrast dat hij ondanks zijn obsessie toch zijn werk bleef doen, dat had ik niet verwacht gezien de toestand waarin hij verkeert. Meja maakt wel een ontwikkeling door, voorzichtig dat wel. Het is voor haar een enorme stap om haar eigen weg te durven gaan, de loyaliteit naar haar moeder is vanzelfsprekend erg groot.
    Gezien de korte periode waarin de gebeurtenissen zich afspelen kunnen we ook geen hele grote veranderingen verwachten vind ik. Lelle spreekt mij het meeste aan, zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid. Maar ook zijn moed en toch zeker ook zijn zelfbeheersing. Ik zou niets willen veranderen aan de personages, maar natuurlijk zou ik de moeder van Meja of die van de jongens op sommige momenten in het verhaal wel een schop onder hun kont willen geven. Neem je verantwoordelijkheid en raap jezelf bij elkaar, zoiets.
    De schrijfstijl van Stina Jackson is heel vloeiend en door haar rake beschrijvingen van het omringende landschap ook wel filmisch.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Weert:
    Het plot zit gewoon goed in elkaar, er wordt langzaam toegewerkt naar het einde van het verhaal. Zo half en half had ik het einde wel verwacht, maar dat vond in bij dit boek niet echt storend. Ik vond De Zilverweg zeker een boeiend verhaal en het had mijn volle aandacht.
    Een hele goede schrijfstijl, beeldend, met prachtige zinnen en beschrijvingen van de natuur.
    Geloofwaardig, beeldend en aangrijpend.
    Beoordeling: 8,50

Citaat AvSW:
    Nee, er zit weinig tot geen evolutie in de karakters. Alleen Meja breekt met haar gestoorde thuissituatie om haar eigen weg te zoeken. Mijn favoriete personage is Lelle. Niet alleen is zijn karakter het best uitgewerkt, maar zijn wanhopige en koppige zoektocht naar zijn dochter spreekt me het meest aan. Ik mis een echte slechterik in het verhaal. Ik zou Carl-Johan psychopathische trekjes geven, en hem Meja laten meelokken naar zijn huis, niet om voor haar te zorgen maar om haar op te offeren. Deels wel omdat de sfeer duister en melancholisch is. Maar het echte thrilleraspect komt niet tot uiting.
    De schrijfstijl van Stina Jackson is erg beeldend, de beschrijvingen van de natuur zijn bijvoorbeeld prachtig. Ja, zeker ga ik andere boeken van deze auteur lezen, maar met andere verwachtingen: geen typische thriller maar een spannend verhaal met sfeervolle beschrijvingen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Wendy:
    Ik vind het verhaal goed opgebouwd. Het is niet heel verrassend allemaal maar toch zit het verhaal wel goed in elkaar. Het verhaal wordt rustig aan opgebouwd. Je leert de personages goed kennen. Er zitten niet direct heel veel spannende wendingen in het verhaal maar je wordt wel nieuwsgierig gemaakt naar wat er gaat gebeuren. Het einde had ik niet helemaal zo verwacht maar toch was het ook niet heel verrassend. Doordat er maar weinig personages aan bod komen zocht je het natuurlijk wel wat in die hoek.
    Ik vond het verhaal zeker boeiend en het had ook steeds mijn volle aandacht. Dit kwam ook wel door de sfeer in het verhaal en je interesse werd toch wel gewekt. De schrijfstijl is heel prettig, het leest makkelijk en vlot. Ik zou het boek zeker typeren als geloofwaardig. En vooral ook erg beeldend.
    Beoordeling: 8,00

Citaat penningf:
    Ik heb wel het idee dat Lelle steeds agressiever wordt in zijn zoektocht naar Lina. Meja wordt als ze eenmaal een tijdje in huis is bij de familie van Birger steeds onrustiger en gaat zich steeds minder prettig voelen bij de constante aanwezigheid van andere mensen. Ze gaat zich steeds volwassener gedragen. Meja spreekt mij wel aan. Ze ontwikkelt zich als een persoon die zich steeds onafhankelijker gaat gedragen en die heel goed zelf haar zaakjes kan regelen. Bovendien is het gewoon een slimme meid. Zoals het boek nu geschreven is kloppen de personages prima. De karakters en handelswijze passen precies bij de rol die ze hebben. Daardoor is het boek geloofwaardig. De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het verhaal boeit en je wil weten hoe het verder gaat, zonder dat je vervelende passages in het boek hebt.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Anitadegroot:
    Goed, het verhaal is al meerdere keren geschreven maar niet op deze wijze! Deel 1 van het verhaal, waar we constant met Lelle meegingen over de Zilverweg vond ik zeer boeiend net zoals het verhaal van Meja. Deel 2 vond ik minder boeiend maar de totstandkoming tot het einde daarentegen heel boeiend. Ik vind het een heerlijke schrijfstijl ik waande mij op de Zilverweg en genoot van de prachtige natuur en ik voelde me net zo triest als Lelle toen hij weer op zoek ging naar Lina. Het is niet neurotisch het is niet beklemmend maar je voelt de onmacht de triestheid van het verhaal. Het is realistisch en ontzettend knap geschreven.
    Beoordeling: 8,25

Citaat Mireille Muls:
    De karakters evolueren wel maar niet zo erg veel, Lelle blijft grotendeels hetzelfde, behalve op het einde toe wordt hij wat rustiger en opent zich meer. Meja evolueert dan wel meer, wordt zelfstandiger en haar denkwijze rijper. Toch Meja als favoriet omdat zij de meest sympathie oproept door haar moeilijke jeugd en zoektocht naar geluk en leert opkomen voor zichzelf. Schrijfstijl past perfect bij het verloop van het verhaal, de goed beschreven emoties en gebeurtenissen maken dat je je goed kan inleven, spannend en emotioneel.
    Ja, ga nog wel meer lezen van deze auteur, toch wel benieuwd nu.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Wilma:
    Ik vond het plot goed opgebouwd, je werd langzaam meegezogen in de wereld van Lelle en Meja. Er lijken in het begin twee verhalen te zijn, die van Lelle en die van Meja en die komen op het eind samen. De verhalen zaten mooi in elkaar geweven, het was niet zo dat een van beide verhaallijnen je meer boeide dan de ander waardoor je soms een stuk skipt omdat je wil weten hoe het verder gaat met die andere verhaallijn. Dat is knap gedaan om je aandacht te houden bij beide verhaallijnen. Ik vond het jammer dat op een gegeven moment door de beschrijving het einde een beetje ‘verklapt’ werd.
    Ik heb genoten van het verhaal en de prachtig mooie zinnen. Het boek had steeds mijn aandacht en ik ben blij een nieuwe parel te hebben ontdekt. Ik vond het prettig geschreven met prachtige beschrijvingen en vind het knap vertaald. Ik denk erover om het boek in het Zweeds te lezen om te kijken of het dan net zo mooi is.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Marieke:
    De schrijfster beschrijft in het verhaal heel goed hoe de gevoelens van Lelle zijn, de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt na de verdwijning van zijn dochter. En de andere hoofdpersoon, Meja, ontwikkelt zich ook. Gedurende hett verhaal merk je dat ze meer volwassen wordt. Beide hoofdpersonen volgde ik met interesse. Het karakter van Lelle intrigeerde me, het verhaal rondom het omgaan met verlies en verdriet vind ik erg boeiend. Ik vond de schrijfstijl super. Stina Jackson schrijft erg beeldend, je ziet het zo voor je. De prachtig geformuleerde zinnen waren prachtig om te lezen.
    Een volgend boek van haar zou ik graag willen lezen. Vond het alleen niet direct een thriller, gedurende het verhaal had ik wel door waar het naar toe zou gaan, dus deze spanning miste ik. Vond het proces waarin beide hoofdpersonen door gingen wel erg boeiend, maar het woord ‘thriller’ vind ik wat te veel gezegd.
    Beoordeling: 7,50

Citaat StephanieS:
    Ik vind dat de personages weinig evolueren. Maar de situatie vraagt daar ook niet echt naar. Het klopt dus bij het verhaal. Als ouder zijnde voelde ik het meest met Lelle mee. Personages kloppen bij het verhaal. Ik zou er niks aan veranderen! Ja, haar schrijfstijl is erg goed! Het boek leest heerlijk weg. Schrijfstijl is filmisch. Ik zou er ook zo een verfilming van kunnen zien. Ja, ik ga zeker meer van deze auteur lezen. Het is een schrijfster die ik in de gaten ga houden!
    Beoordeling: 7,58

Citaat Julia23:
    Het duurde lang voordat het spannend werd. Het tweede deel van het boek vond ik goed en spannend. Deel 1 vond ik erg langdradig. Het tweede deel was wel spannend. Ik vond de dader uiteindelijk wel logisch. Het einde was zeker goed. Ja ik had wel gedacht dat deze persoon de dader was. De manier van schrijven vond ik fijn. Mooie sfeervolle zinnen. Ik heb alleen af en toe iets typisch Scandinavisch moeten opzoeken. Realistische schrijfstijl maar wel met een duister sprookjesachtige achtergrond. Ik vind het Scandinavisch eraan wat het boek anders maakt.
    Beoordeling: 7,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 229

Een heel mooi leesclub-veslag.

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 56

was heel leuk om mee te doen ! prachtig verhaal

Marieke
    Bijdrager
    Post count: 36

Mooi!
    Bedankt dat ik mee mocht lezen!

Willemien
    Bijdrager
    Post count: 18

Dit is een mooi leesclubverslag. Bedankt dat ik mee mocht doen!

Weert
    Bijdrager
    Post count: 191

Mooi verslag weer, leuk om het nog eens terug te lezen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.