Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 068: De vrouw in de koelkast Verslag leesclub De vrouw in de koelkast van Gunnar Staalesen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1333
    #12934 |

Leesclub 68, De vrouw in de koelkast  –  Gunnar Staalesen

Inleiding

Het verhaal: De vrouw in de koelkast

Varg Veum is privédetective in het Noorse Bergen. Hij heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel, is opportunistisch en anti-autoritair. Als Veum eenmaal aan een opdracht begint, ontdekt hij vaak het ene lijk na het andere, dit tot groot ongenoegen van de politie.

In Stavanger gaat Varg Veum op zoek naar de offshore-werker Arne Samuelsen. Arne zelf is spoorloos, maar in de koelkast van zijn flat vindt Veum wel een onthoofd vrouwenlijk. Tijdens zijn onderzoek wordt de privédetective geconfron¬teerd met de groeiende macht van de onderwereld, die zijn zoektocht naar Samuelsen probeert te dwarsbomen.

Maar Varg Veum zou Varg Veum niet zijn als hij zich door hen laat tegenhouden… 

De schrijver: Gunnar Staalesen

De in Bergen (Noorwegen, 1947) geboren Gunnar Staalesen is een Noorse schrijver. Staalesen heeft een diploma van de Universiteit van Bergen en hij is werkzaam in Den Nationale Scene, het grote theater in Bergen

De lezers:

Lezer 1: tesdro, 38 jaar
    Ik heb wel zin om deze Scandinavische thriller te lezen. Ik ben wel benieuwd hoe het vrouwenlijk in de koelkast is beland en of Arne hier mee te maken heeft. Hopelijk weet Varg Veum het raadsel te ontmaskeren en wordt Arne gevonden.

Lezer 2: Erpi, 56 jaar
    Meisje in… is wel heel populair. Deze titel is wel luguber, ben wel benieuwd. Ik ken deze schrijver ook nog niet, dus graag.

Lezer 3: roboos, 59 jaar
    Wel altijd de geweldige tv-serie rondom Varg Veum gekeken, maar nog nooit een boek van Gunnar Staalesen gelezen. Dat kan toch eigenlijk niet!

Lezer 4: Nancy Lutz, 51 jaar
    Ik zou graag meedoen met deze leesclub. Ik heb nog geen boek van deze schrijver gelezen, maar wel een aantal afleveringen van de tv-serie Varg Veum. Dit is een erg goede serie, dus ik ben erg benieuwd naar dit boek.

Lezer 5: Anjavee, 46 jaar
    Waarom wil ik deelnemen? Ik ben een grote fan van Scandinavische thrillers. Deze schrijver is voor mij onbekend, dus leuk om te leren kennen. Daarnaast is het ook een korte inhoud die mij aanspreekt, lijkt me spannend. Dus spannend en Scandinavisch, dat is voor mij de perfecte combinatie!

Lezer 6: Wilma, 55 jaar
    Graag wil ik me inschrijven voor De vrouw in de koelkast. Ik heb genoten van de tv-serie van Varg Veum en heb eigenlijk nooit naar de boeken gezocht. Ben een groot fan van Scandinavische thrillers en series ben heel benieuwd of het boek dezelfde stijl en sfeer heeft als de serie.

Lezer 7: MarianneIL, 65 jaar
    Ik ken deze schrijver niet en vind het altijd leuk om (voor mij) nieuwe schrijvers te ontdekken.Daarnaast werd ik getriggerd door de zin: Als Veum eenmaal aan een opdracht begint, ontdekt hij vaak het ene lijk na het andere, dit tot groot ongenoegen van de politie. Dat belooft een leuk boek.

Lezer 8: Jacobaan, 55 jaar
    Scandinavische thrillers zijn echt mijn ding. Noem ze maar op Lars Keppler, Jens Lappidus, Robert Ludlum, Jussi Adler-Olsen, Karin Fossum, Viktor Arnar Ingólfssonen Hjorth & Rosenfeldt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een schrijverstalent komt van die kant zeg, en er komen steeds nieuwe auteurs bij.

Lezer 9: Jet spanjersberg, 55 jaar
    Ik wil graag mee doen aan deze leesclub omdat ik lezen geweldig vind, en ik vooral van Scandinavische thrillers houd. Dat ik in Portugal woon en op deze manier ook nog eens nieuwe boeken, van voor mij onbekende schrijvers (sters), kan lezen, weet je inmiddels al. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar deze schrijver.

Lezer 10: krisje peeters, 44 jaar
    Scandinavische thrillers behoren sinds enige tijd tot mijn favoriete genre. Het blijft wel steeds zoeken naar goede Scandinavische schrijvers. Deze schrijver is voor mij nog onbekend. Laat me kennis maken met deze Scandinavische schrijver. En laten we hopen dat dit op 2 april voor mij een leuk verjaardagscadeau boek wordt.

Lezer 11: Carientjetje, 61 jaar
    De tv-serie Varg Veum gezien maar eigenlijk nooit iets gelezen van deze schrijver.

Lezer 12: ovar, 52 jaar
    Ik ben een liefhebber van Scandinavische thrillers. Deze auteur ken ik (nog) niet, dus ik ben benieuwd.Ook vind ik het interessant te lezen wat andere lezers van dit boek vinden. Dit kan heel goed via deze leesclub.

Lezer 13: Tiny, 64 jaar
    Aan deze leesclub wil ik graag meedoen omdat ik scandinavische schrijven erg goed vind. Deze schrijver ken ik helaas nog niet. De leesclub van Geir Tangen is me heel goed bevallen.

Lezer 14: Marjolein, 56 jaar
    Graag zou ik mee willen doen aan de leesclub De vrouw in de koelkast omdat ik ontzettend graag Scandinavische thrillers lees en veel Scandinavische series op tv kijk. Ook zou ik het leuk vinden om een keer een recensie te schrijven.

Lezer 15: Jacqueline Musch, 54 jaar
    Lezen doe ik mijn hele leven al graag en zeker thrillers! De korte inleiding van het verhaal spreekt me aan en daarom heb ik besloten om me aan te melden voor deze leesclub. Ik heb me nog nooit eerder aangemeld voor een leesclub, ik vind dat dan ook wel spannend. Het lijkt me in ieder geval superleuk om met andere leesfanaten op een interactieve wijze te discussiëren over hetzelfde verhaal.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het achtenzestigste boek dat door de leesclub is gelezen is De vrouw in de koelkast, geschreven door Gunnar Staalesen, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Marmer.

De Noorse schrijver Gunnar Staalesen is de geestelijke vader van de bekende filmdetective Varg Veum. Zijn bekendheid is zelfs doorgedrongen tot Nederland, getuige de reacties bij enkele inschrijvingen voor deze leesclub. Zoals roboos verwoordt: ‘Wel altijd de geweldige tv-serie rondom Varg Veum gekeken, maar nog nooit een boek van Gunnar Staalesen gelezen. Dat kan toch eigenlijk niet!’. En ook Nancy Lutz laat zich niet onbetuigd: ‘Ik zou graag meedoen met deze leesclub. Ik heb nog geen boek van deze schrijver gelezen, maar wel een aantal afleveringen van de tv-serie Varg Veum.Dit is een erg goede serie, dus ik ben erg benieuwd naar dit boek.’ En ook Wilma liet enigszins verbaasd weten: ‘Ik heb genoten van de tv-serie van Varg Veum en heb eigenlijk nooit naar de boeken gezocht.’ En ook Carientjetje moest erkennen: ‘De tv-serie Varg Veum gezien maar eigenlijk nooit iets gelezen van deze schrijver.’

Nu weten de meeste lezers wel dat verfilmingen van boeken niet altijd evenveel succes oogsten dan de geschreven versie. Of het andersom, van een sucesvolle TV-serie naar een boek, op dezelfde wijze werkt, zullen we aanstonds kunnen lezen in het verslag van de leesclub.

Al snel kwam Nancy Lutz met de eerste reactie: ‘Ik ben op blz. 120 van het e-book. Ik vind het wat tegenvallen.’ Maar Wilma ervoer dat geheel anders: ‘Vind de beschrijvingen hier erg sterk, voor je gevoel loop je daar echt rond. Ik geniet ervan. Het komt inderdaad zoals hiervoor omschreven wat langzaam op gang maar voor mij is dat niet storend.’ De positivieit spetterde bij roboos ook niet van het papier: ‘Zoals ik al in “Tijdens het lezen” aangaf wordt alles en iedereen tot in den treure beschreven. Soms draagt dat bij aan de sfeer in een boek, maar hier vind ik dat het een beetje te ver gaat.’ En tenslotte Carientjetje als een van de deelnemers die de TV-serie ook kent: ‘Ik vind het erg traag geschreven, met veel uitwijden over dingen die niets met de verhaallijn te maken hebben.’

Over de meningen van de overige deelnemers is natuurlijk de leesclub met al haar onderdelen de beste bron…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Jacqueline:
    Cover voorzijde ziet er goed uit. Wekt bij mij de indruk dat op het schip een vrouw in de koelkast wordt gevonden (kort door de bocht ik weet het). Verschillende vragen poppen bij mij op zoals waar is dit schip geweest (in welke landen / plaatsen) en waar is het lijk aan boord gekomen. Een misdaad die niet eenvoudig op te lossen is.
    Cover achterzijde: verdeling is prima, duidelijke omschrijving van auteur, hoofdpersoon van de serie en inleiding van het verhaal. Nu ik dit opnieuw heb gelezen klopt mijn fantasie van geen kant maar ik wilde dit toch delen. (Of is dit niet de bedoeling?)

Citaat MarianneIL:
    Cover: Ik lees een ePub, dus het boek opgezocht op internet. Een schip, onheilspellende lucht. En dan de tekst, de vergelijking met Larsson en Mankell belooft veel. De achterkant (ik ontdekte dat die bij bol.com ook getoond wordt) is mooi strak, de kleuren van de voorkant komen hier ook terug en dat maakt het extra mooi. Nog nooit iets van deze auteur gelezen, dus ik laat me graag verrassen. Verwachting: Een thriller met een goede opbouw en veel actie.

Citaat roboos:
    Moderne voorkant. Je kunt niet missen wie de hoofdpersoon in dit boek is: Varg Veum in reuze letters. Nooit iets van Gunnar Staalesen gelezen. Ik ken Varg Veum enkel van de televisie en vond dat dan elke weer een intrigerende privé-dectective.
    Op de omslag wordt Gunnar Staalesen vergeleken met Stieg Larsson. Echter, toen dit boek voor het eerst uitkwam had nog niemand van Stieg Larsson gehoord.

Citaat Jet spanjersberg:
    Cover: Schip en dan titel vrouw in de koelkast…………..ben erg benieuwd. Auteur: Ik heb nog nooit iets gelezen van deze schrijver, maar omdat hij vergeleken wordt met Larsson en Mankell, verwacht ik wel wat! Verwachting: Zeker omdat de schrijver zoals ik al zei vergeleken wordt met 2 andere goede schrijver is de verwachting hoog!

Citaat krisje peeters:
    Ik heb geen enkel idee wat ik zou verwachten. Een Scandinavische thriller zou goed moeten zijn. Ik hoop dat het inderdaad behoort tot ‘goede Scandinavische thriller

Citaat Tiny Rutjens:
    De voorkant is een groot schip met een dreigende lucht erboven. Ik vind het een hele mooie voorkant. Of Arne Samuelsen op deze boot werkte of dat de vrouw in de koelkast op deze boot gevonden wordt. Daar kom ik wel achter als ik het boek lees. Ik heb nog nooit iets van deze auteur gelezen dus laat me verrassen. Hij wordt vergeleken met Stieg Larsson en Henning Mankell dus moet (hopelijk) goed zijn.

Citaat Anjavee:
    Op het eerste zicht kan ik de titel van het boek en de foto op de voorflap niet echt linken. Dit zal waarschijnlijk wel veranderen eenmaal ik het boek lees.Ik ken de auteur niet, dit boek is dus een eerste kennismaking met hem. Blijkbaar bestaat er een serie met Varg Veum die ook in Vlaanderen werd uitgezonden, maar deze heb ik blijkbaar gemist.Ik verwacht, afgaande op de korte inhoud, een spannend boek in handen te hebben. Het feit dat men op de voorflap schrijft dat hij net als Mankell voor heel veel sfeer en spanning in zijn boeken zorgt maakt dat mijn verwachtingen op dat vlak heel hoog liggen. Want ik ben grote fan van Mankell!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Nancy Lutz:
    Ik ben op blz. 120 van het e-book. Ik vind het wat tegenvallen. Echt spannend wordt het niet (misschien komt dat nog) en het is af en toe erg langdradig. Ook de zinnen met vele pauzes (puntjes) vind ik ergerlijk. Vreemde citaten ben ik nog niet tegen gekomen. Alleen wat vertalings/epub foutjes; zij glimlachte koekjes i.p.v. koeltjes. En i.p.v. kruk staat er knik

Citaat ovar:
    Ik ben halverwege het boek en positiever dan voorgaande deelnemers. Ik vind het een ‘klassieke detective’, die lekker weg leest. Met Scandinavische schrijvers heb ik nogal eens moeite met de namen van personen, maar dit is in dit boek helemaal niet het geval. Kortom, ik lees met plezier verder!

Citaat Erpi:
    Ik heb het boek uit en ik moet zeggen dat het me tegenvalt. Ik had veel meer spanning en actie verwacht.Het verhaal is ‘traag’ en heel beschrijvend.Het lijkt wel in de 50-er jaren te spelen…

Citaat MarianneIL:
    Nu kom ik iets tegen wat ik toch moet melden. Op bladzijde 93 (ePub) staat: “Ineens bedacht ik me iets”. Dat vind ik nou echt een storende fout. “Bedenken” is toch iets heel anders dan “zich bedenken” en het eerste wordt hier bedoeld. Misschien een veel voorkomende fout, maar dit zou toch voorkomen moeten worden in een vertaling.

Citaat tesdro:
    Ik ben net over de helft van het boek. Het duurde even voordat de titel van het boek in het verhaal voorkwam. Dit had wat sneller gemogen wat mij betreft. Sindsdien vind ik het boek wel spannender. In de eerste helft gebeurde niet zoveel. Boek is makkelijk leesbaar geschreven en ik heb tot nu toe maar één foutje ontdekt op blz. 133. In regel 6 staat stamp te wat stampte moet zijn.

Citaat Wilma:
    Ik heb mijn lijstje met citaten niet bij de hand, maar ik vind ze prachtig, zal ze nog plaatsen. Ja echt een Scandinavische roman. Rustig kabbelend. Vind de beschrijvingen hier erg sterk, voor je gevoel loop je daar echt rond. Ik geniet ervan. Het komt inderdaad zoals hiervoor omschreven wat langzaam op gang maar voor mij is dat niet storend.

Citaat Carientjetje:
    Ik heb het boek uit. De verhaallijn ontwikkelt zich langzaam. Het boek is vrij dun en wordt veel vol geschreven met uitgebreide beschrijvingen van de personen en de omgeving waardoor het werkelijke verhaal nog korter wordt.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De vrouw in de koelkast is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 68e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,21 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  De vrouw in de koelkast  van Gunnar Staalesen  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 5,85
    2. Plot: 6,50
    3. Leesplezier: 6,65
    4. Schrijfstijl: 6,19
    5. Originaliteit: 6,62
    6. Psychologie: 5,46

Gemiddelde puntenwaardering: 6,21

Citaat MarianneIL:
    In eerste instantie zou ik zeggen Varg Veum is mijn favoriete personage omdat hij de hoofdpersoon is. Maar toch kies ik voor Elsa. Ze weet wat ze wil en hoe ze het kan bereiken. Voor een thriller zat er erg weinig spanning in het boek, het is allemaal wat gezapig. Bij een thriller mag het allemaal wat pittiger.
    Beoordeling: 4,33

Citaat krisje peeters:
    De karakters worden niet echt fijngevoelig omschreven. Ze brengen geen fotobeeld in me op.Meestal heb ik bij personages wel een foto in mijn hoofd hoe hij/zij er uit zal zien.
    Dit is niet.De karakters blijven op dezelfde saaie manier uitgewerkt. Veum heeft een personage dat onvoldoende diep is uitgedacht. Als uw hoofdpersonage niet duidelijk is uitgewerkt, is het soms onduidelijk, verwarrend. Ik zou hem meer doorzettend, stoerder maken, meer beschrijvend enz. Eerlijk gezegd vond ik het een beetje een saaie schrijfstijl. Er zat geen spanning in wat zogezegd een ‘thriller’ is.
    Beoordeling: 3,17

Citaat ovar:
    Voor mij mogen de personages in het verhaal meer diepgang krijgen, hoe precies maakt voor mij niet uit. Ik vind de schrijfstijl goed. Het leest vlot. Er een lange aanloop naar daar waar het echt spannend wordt, maar daarmee heb ik geen probleem. Alhoewel niet helemaal vergelijkbaar moest ik denken aan oudere detective schrijfsters als Dorothy Sayers, Ngaio Marsh en Ursula Curtiss.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Carientjetje:
    Jawel, maar niet alle karakters evolueren natuurlijk. Veum zeker wel wanneerhet zijn relatie met Solveig betreft waaruit hij zich toch enigszins losmaakt door iets met Elsa te beginnen. Verder zijn de karakters niet echt uitgediept op uiterlijke beschrijvingen na. Ik heb niet echt een favoriete personage maar als ik dan iemand moet noemen is het Elsa, de vrouw die ze nu is ondanks of misschien wel dankzij wat ze heeft meegemaakt. Ik vind het erg traag geschreven, met veel uitwijden over dingen die niets met de verhaallijn te maken hebben. Pas op het laatst kwam er echte actie in.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Jet spanersberg:
    De karakters worden niet echt uitgediept. Mondjesmaat hoor je iets over de personages. De schrijfstijl is ok, leest wel lekker, duurt alleen erg lang voordat het spannend wordt, als het dat al wordt. Geen idee met wie ik de stijl van de auteur kan vergelijken, maar vergelijken met Stieg Larssen en HenningMankell vind ik niet terecht. Nee, het had niet genoeg diepgang, duurde lang en niet spannend genoeg. De schrijfstijl was zeker niet moeilijk, maar het had geen opgebouwde spanning. Nee, eigenlijk niet, de typische thrillers van Scandinavische bodem zijn veel spannender, veel harder, veel aangrijpender, je wilt je boek niet meer wegleggen, dat had ik met dit boek helemaal niet. Eigenlijk wilde ik het niet eens uitlezen.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Tiny Rutjens:
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters worden uitgediept. Varg vind ik wel een interessant persoon maar Elsa is mijn favoriet. Ze heeft het nodige meegemaakt en toch vertrouwde ze Varg. Nee, niemand wijzigen. Als iedereen leuk en aardig is dan heb je niets om over te schrijven. Ja, ik vind het een heel prettige schrijfstijl en leest lekker vlot.
    Niet met die van Stieg Larsson vind ik en van Henning Mankell heb ik nog geen boek gelezen. Wel misschien een beetje vergelijkbaar met Hakan Ostlundh.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Erpi:
    Ik vind dat de karakters vrij oppervlakkig zijn en blijven. Er zijn niet echt goed uitgediept, maar ze ontwikkelen zich ook niet veel. Varg is de persoon waar je voornamelijk het verhaal van hoort, zijn bevindingen beslaan het grootste deel van het verhaal. Elisa is een lieve, sterke vrouw die wel een belangrijke bijdrage levert. Aan de personages hoeft niets te veranderen. De schrijfstijl past wel bij het verhaal. Het is niet heel erg spannend, zoals ik al eerder aangaf lijkt het op een jaren ‘50 detective.
    Ik kan geen auteur noemen waar de schrijfstijl van Gunnar Staalesen mee te vergelijken is. Ik vind het geheel een beetje traag en gedateerd allemaal.
    Beoordeling: 5,00

Citaat tesdro:
    Varg ontwikkelt zich zeker. Hij is een volhouder en wil er hoe dan ook achter komen wie de vrouw in de koelkast is. Ook al wordt hij van de zaak afgehaald hij blijft door zoeken met alle gevolgen van dien. De rest van de karakters blijven wat oppervlakkig. Ik zou bijvoorbeeld wel wat meer willen weten over Elsa. Mijn favoriete karakter is Varg, omdat ik mij zelf wel herken in hem. Volhouden en doorzetten tot dat je weet hoe het zit.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Jacqueline:
    Elsa is mijn favoriete personage en niet Varg Veum (die het eigenlijk zou moeten zijn). Een pittige en slimme dame die weet wat ze wil. Dit spreekt mij aan. In de eerste helft van het verhaal mis ik de spannende scene’s en is het eigenlijk best saai. De tweede helft van het verhaal is spannend met een bijzondere ontknoping.
    Beoordeling: 6,08

Citaat roboos:
    De karakters evolueren niet echt. Varg Veum is mijn favoriete personage en maar je gaat hem vergelijken met de persoon in de tv-reeks. Ook daar is hij de de wat eigenzinnige detective, maar in het boek komt het allemaal wat minder vlot en stoer over. Maar dat komt waarschijnlijk omdat dit boek uit de jaren 80 stamt en de tv-reeks rondom 2010 is opgenomen.
    Zoals ik al in “Tijdens het lezen” aangaf wordt alles en iedereen tot in den treure beschreven. Soms draagt dat bij aan de sfeer in een boek, maar hier vind ik dat het een beetje te ver gaat. Hoe verder ik in het boek kwam, des te meer het me tegen ging staan. Ik ken eigenlijk geen enkele andere auteur die dit soort beschrijvingen zo ver heeft doorgevoerd.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Nancy Lutz:
    Ik vond het plot wel goed gevonden. Had ik totaal niet verwacht.Ik was zo benieuwd wie nou de vrouw in de koelkast was. Omdat het pas heel laat duidelijk werd, dreef dat de spanning een klein beetje op. Jammer dat het dan weer in een paar zinnen beschreven werd, zodat het leek of het snel af moest.Nee, ik had helemaal niet zien aankomen. Wel goed bedacht van de schrijver.Nee, ik vond het geen boeiend verhaal. Bij vlagen was het erg langdradig en ik had geen moeite om het boek even weg te leggen.
    Beoordeling: 4,17

Citaat Wilma:
    In het begin was het even inkomen en duurde vrij lang voor het verhaal op spanning kwam, maar de schrijfstijl met hier en daar wat humor maakte het voor mij goed leesbaar. Je moet wel van de Scandinavische stijl houden, wat traag, rustig, beschrijvend.Ik vind het prettig. Begrijpelijk maar er zit ook wel wat meer in en de humor in zijn schrijfstijl maakt het een bijzonder boek. Dit mijn favoriete schrijfstijl is zoals hierboven al geschreven de humor in het boek was voor mij de kers op de taart.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Anjavee:
    Naar mijn gevoel zijn alle personages niet echt uitgediept, alles blijft een beetje op de oppervlakte. Wat ik eigenlijk wel jammer vind want de schrijver schrijft heel beschrijvend maar als het over zijn personages gaat valt dit wat weg vind ik.Mijn favoriete personage is de speurder zelf, Varg Veum. Een man die net naast het lijntje loopt en die zich weinig aantrekt van wat de politie van hem vindt.Ik vind het jammer dat hij qua personages niet echt diep is gegaan. Ik had dit graag anders gezien. De schrijfstijl van de schrijver past heel goed bij het verhaal. Heel beschrijvend, heel weinig vooruitgang in het verhaal. Alles gaat heel gezapig, is niet flitsend. Ik zou dit boek beschrijven als: een verademing, een ‘rustig’ boek tussen alle razend spannende en soms gruwelijke thrillerverhalen!
    Beoordeling: 7,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Marjolein

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigenleesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.