Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 071: De vrouw die terug moest Verslag leesclub De vrouw die terug moest van Lina Bengtsdotter

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #13526 |

Leesclub 71, De vrouw die terug moest  –  Lina Bengstdotter

Inleiding

Het verhaal: De vrouw die terug moest

Fan van Lisbeth Salander uit de Millennium-trilogie, van Saga Norén uit The Bridge en van Sarah Linden uit The Killing?

Dan raak je zeker verslaafd aan Charlie Lager Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, haar ouders zijn radeloos.

In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline ‘Charlie’ Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet. Met tegenzin gaat Charlie naar Gullspång – het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Charlie gedraagt zich namelijk niet zoals men van vrouwen verwacht: veel korte seksuele relaties, geen kinderwens en niet bezig met wat anderen van haar vinden.

Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden? 

De schrijver: Lina Bengstdotter

Lina Bengtsdotter (1977) groeide op in Gullspång, waar de Charlie Lager-serie zich afspeelt. Tegenwoordig woont ze met haar kinderen in Stockholm, en werkt ze als docente Zweeds en psychologie. De vrouw die terug moest  werd in Zweden verkozen tot thrillerdebuut van het jaar.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 48 jaar
    Ik heb heel lang getwijfeld of ik mij zou opgeven maar het verhaal lijkt mij te spannend en te goed geschreven om het niet te doen. Wat maakt mij dat ik het boek wil lezen is toch wel dat Charlie met gepaste dwang naar haar geboortedorp gaat, maar ook omdat het boek word genoemd met de Milleniumtrilogie. Die trilogie heb ik met zeer veel plezier gelezen ook de boeken van David Lagercrantz lees ik maar deze zijn niet zo spannend

Lezer 2: penninf, 51 jaar
    Ik zou graag in aanmerking komen voor het boek van Lina Bengtsdotter, omdat zij een voor mij onbekende sschrijfster is. Als liefhebber van Scandinavische thrillers ben ik erg benieuwd naar haar kwaliteiten. Is dit weer zo’n Scandinavisch talent of niet. Als ik lees waar het verhaal over gaat dan spreekt me dit zeker aan. Dat geldt tevens voor de hoofdpersoon.
    Misschien wel het begin van een mooie thrillerserie.

Lezer 3: Wemmie, 55 jaar
    Fan van Lisbeth Salander uit de Millennium-trilogie, van Saga Norén uit The Bridgeen van Sarah Linden uit The Killing? Als je dit hoort dan wil je dit boek toch heel graag lezen? Op dit moment heb ik alles van Saga Noren gezien (ook de nieuwste via Lumiere) en dan val je in een gat. En Salander is ook niet te versmaden, ook al zijn de laatste delen niet meer door Stieg Larsson zelf geschreven. Ja, en Sara Linden……..alleen al de trui. Scandinavische thrillers behoren absoluut tot mijn favoriete boeken.

Lezer 4: Ans Stier, 27 jaar
    Graag meld ik mij aan voor deze leesclub. De cover en achterflap hebben mij nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal. Veel ervaring met Scandinavische thrillers heb ik nog niet en daar breng ik graag verandering in. Ook vind ik het altijd leuk om kennis te maken met het werk van een voor mij onbekende auteur. En uiteraard houd ik van spannende boeken. Ik hoop dat ik ingeloot word. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening. De leesclub is daar zeker geschikt voor.

Lezer 5: Thrillreader, 45 jaar
    Thrillers zijn mijn favoriet. In boek en beeldversie (tv/dvd). Het is ook alweer een tijdje geleden dat ik een echt goed boek heb gelezen. Wellicht dat ik met dit boek kan zeggen ‘dit is een top boek!’ Daar kom ik alleen achter als ik het boek van begin tot einde heb gelezen.

Lezer 6: Brigitte, 59 jaar
    Ik doe graag mee aan een leesexemplaar, omdat ik graag de Scandinavische thrillers lees.

Lezer 7: Sillyruns, 51 jaar
    Heel graag maak ik kans om mee te doen met de leesclub van De vrouw die terug moest. Zweedse thrillers hebben altijd mijn interesse. Dit is een auteur die ik nog niet ken. Vooral de aanbeveling (want dat is het voor mij) dat de hoofdpersoon wel iets weg heeft van Saga, Sara of Lisbeth trok mijn aandacht. Ik houd wel van ietwat excentrieke personages.

Lezer 8: CharlottevV, 28 jaar
    Via ThrillZone voor het eerst met de Scandinavische thriller in aanraking gekomen (Wiegelied) en dit is mij zeer goed bevallen! Een debutante is nog eens extra leuk omdat je geen idee hebt wat je kunt verwachten en er nog geen reacties van anderen zijn die invloed kunnen hebben op je mening.

Lezer 9: Annemarie van Weelie, 48 jaar
    Als enorme fan van Scandinavische thrillers moest ik wel reageren. Interessant met een gecompliceerd vrouwelijk karakter in de hoofdrol.

Lezer 10: Karin, 52 jaar
    Ik ken weinig Scandinavische thrillers ken en ik er graag meer weer leren kennen en omdat mijn jongste dochter ook Lina heet.

Lezer 11: Nel, 68 jaar
    Het is van deze schrijfster haar thrillerdebuut en daar hou ik wel van. Je hebt toch andere verwachtingen bij een debuut als van een bekende auteur. Ben dus heel nieuwsgierig bij dit debuut.

Lezer 12: gerdadebos, 62 jaar
    Ik ben een groot fan van de Scandinavische auteurs, lees hun boeken en bekijk de series op tv. Meer reden kan ik niet verzinnen, maar is misschien is dit al voldoende? Verder kan ik zeggen dat de korte beschrijving mij gelijk enthousiast maakt om dit boek te gaan lezen.

Lezer 13: Jacqueline1960, 57 jaar
    Ik zou heel graag mee willen doen aan de leesclub omdat ik ontzettend veel van lezen houd. Ik heb letterlijk levenslang maar met heel veel plezier!

Lezer 14: spacycow, 35 jaar
    Ik zou me graag willen inschrijven voor 71ste ThrillZone leesclub. Ik ben pas sinds vandaag lid geworden van de leesclub dankzij mijn tante die al enige tijd lid is van de leesclub en hier altijd erg lovend over spreekt. Ik lees heel graag boeken en thrillers zijn één van mijn favoriete genres.
    Ik vind het ontzettend leuk dat dit een thrillerdebuut is, het lijkt mij heel interessant om zo een eerste publicatie van een schrijver te lezen en te bekijken wat ik van de schrijver en het verhaal vind. De omschrijving van het verhaal klinkt leuk, vooral omdat het naast de zoektocht van een vermist meisje ook ingaat op een verleden van de rechercheur dat geheimen lijkt te bevatten. Daarnaast ben ik benieuwd naar mijn bevinden van dit boek dat omschreven wordt als ‘dé crimehit van deze zomer’.

Lezer 15: Renate, 51 jaar
    Door een vriendin werd ik getipt over jullie leesclub omdat we aan de praat raakten over spannende boeken. Graag geef ik me bij deze op voor dit boek. Hier volgen mijn gegevens. Ik zou graag dit spannende boek willen lezen omdat ik nu al benieuwd ben wat er gebeurt met de hoofdpersoon… Ik vind het leuk om met anderen over een boek te kunnen ‘praten’ en schrijf er graag een recensie  over om anderen op weg te helpen of dit boek bij ze past.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het eenenzeventigste boek dat door de leesclub is gelezen is De vrouw die terug moest, geschreven door Lina Bengtsdotter, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij HarperCollins Holland.

De vrouw die terug moest werd in Zweden tot thrillerdebuut van het jaar verkozen. We willen weleens zien of de deelnemers het met deze eretitel eens zijn.

De cover is mooi rustig. De blauw tinten zijn wel koel, dat maakt nieuwsgierig en staalt ook spanning uit’ zegt Ans Stier. CharlottevV zegt voor het lezen: ‘Aangezien Scandinavische thrillers over het algemeen donker, duister en krachtig zijn, verwacht ik een meeslepend en spannend verhaal waarbij ik op het puntje van m’n stoel zal zitten’, hopelijk worden ze hierin niet teleurgesteld.

Tijdens het lezen is sillyrunslovend ‘Het boek viel voor mij lastig weg te leggen. Ik was volledig in het verhaal gezogen’.  Karinis het met haar eens: ‘Het verhaal had me vanaf de eerste pagina’s in zijn greep. Ik werd volledig meegezogen’.

penningfis na het lezen tevreden: ‘De schrijfstijl past erg goed bij de verhaallijnen en de opzet van het totale boekverhaal. Juist omdat niet direct alles te plaatsen is blijft het boek zeker boeien en wil je eigenlijk alleen maar verder lezen’.
    Wat veel lezers zeggen, waaronder gerdadebos: ‘Het verhaal is niet echt spannend maar bleef me boeien’. Spacycowis het er mee eens: ‘Ook al was het was geen super spannend verhaal, de wijze waarop het geschreven was hield me wel aan het lezen’.

Na al deze mooie woorden zijn jullie vast nieuwsgierig naar alle meningen in de leesclub! Lees nu maar snel verder met ons mee.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat gerdadebos:
    De cover vind ik er erg mooi, rustig maar tegelijk ook intrigerend uitzien. Omdat de schrijfster van scandinavische oorsprong is, zijn mijn verwachtingen wel hoog. Ik lees deze soort namelijk erg graag en veel.

Citaat Thrillreader:
    Voor mij is de auteur nog onbekend, maar volgens de berichten zou het net zo spannend zijn als de reeksen van The Killing,The Bridge en Millennium-trilogie. Mocht dit boek het evenaren dan verwacht ik een spannend verhaal met een goed geschreven plot. Ik ben benieuwd.

Citaat penningf:
    De achterzijde van het boek wekt wel de nodige verwachting bij mij, omdat hier een aantal goede (korte) recensies op staan. Ik ken de auteur nog niet, maar gezien de recensies en ook de tekst op de achterkant van het boek verwacht ik wel een verhaal dat mij gaat boeien. Het spreekt mij in ieder geval wel aan.

Citaat Karin:
    Ik hou wel van een sobere cover, in deze tinten. De cover straalt een zekere rust uit, met een enzame (vrouwen)figuur op de rotsen … mij spreekt de cover alleszins aan! Ik hoop alleszins op een spannend, vlot en boeiend boek.

Citaat Renate:
    Ik verwacht dat het een spannend boek zal zijn, met ontwikkelingen in het verhaal en binnen de personen, omdat de schrijfster ook psychologie doceert. Als ik de achterkant lees word ik al nieuwsgierig en wil weten wat er gebeurd is in het verleden en nu.

Citaat Anitadegroot:
    Geen verwachting, ik laat me verrassen. Ik hoop op een spannend verhaal en meerdere delen maar ik ga dit weekend beginnen met lezen dus ik merk het wel.

Citaat CharlottevV:
    Op zich is de cover simpel en rustig. Je vraagt je af wie de vrouw op de foto is, wat ze daar doet of waar ze heen gaat. Aangezien Scandinavische thrillers over het algemeen donker, duister en krachtig zijn verwacht ik een meeslepend en spannend verhaal waarbij ik op het puntje van m’n stoel zal zitten.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Annemarie van Weelie:
    Er ontwikkelt zich een wat sinistere sfeer in het boek. Dat had ik niet zo verwacht. Het boek wordt steeds meer bijzonder. Tot nu toe vind ik het verhaal mysterieus en maakt het me nieuwsgierig. Echt spannend vind ik het niet. Her boek maakt me wat verdrietig tijdens het lezen.

Citaat Nel:
    De verschillende verhaallijnen zijn heel goed. Nee (is heel positief), ik krijg nog steeds geen vat op het boek, er komt steeds weer wat bij zodat je als lezer steeds op het verkeerde been gezet wordt.

Citaat Brigitte:
    Ik ben nu op tweederde van het boek. En wat een mooi verhaal en dat voor een debuut. Het is niet (super) spannend. Maar het leest volt door de korte hoofdstukken en door de nieuwsgierigheid die constant gewekt wordt. Het verhaal ontwikkelt zich goed.

Citaat sillyruns:
    De drie verschillende verhaallijnen volgen ieder hun eigen ontwikkeling. Tijdens het lezen blijft de vraag waar de drie lijnen bij elkaar komen. Het boek is moeilijk weg te leggen. Vooral door de spanning in het verhaal en de groei van het plot.

Citaat Ans Stier:
    Ik wist niet goed wat ik van de verhaallijn moest verwachten. Nieuwsgierigheid naar wat er met Charlie in het verleden is gebeurd trok mijn aandacht. De auteur heeft het goed verborgen kunnen houden waardoor ik nieuwsgierig bleef.

Citaat Wemmie:
    Het boek vind ik niet te vergelijken met de genoemde thrillers, dat is geen kritiek. Integendeel. Het boek ontwikkelt zich op een geweldige manier en dat realiseer je je eigenlijk als het uit is. Hoe de verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar komen is mooi.

Citaat spacycow:
    Ik vond het vanaf het begin ontzettend goed geschreven, het leest vlot en lekker weg. Ik vind het boek spannend en ben heel erg benieuwd wat er gebeurd is. De verhaallijn ontwikkelt zich goed.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De vrouw die terug moestis uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 71ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,76 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De vrouw die terug moestvan Lina Bengtsdotter geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,92
    2. Plot: 8,23
    3. Leesplezier: 7,96
    4. Schrijfstijl: 7,92
    5. Originaliteit: 7,38
    6. Psychologie: 8,15

Gemiddelde puntenwaardering: 7,76

Citaat Annemarie van Weelie:
    Ik vind het een goed plot, met mooie verschillende verhaallijnen en een onverwachte wending aan het einde. De structuur van het boek waarin je hoofdstukken leest steeds vanuit een andere persoon/perspectief houden het boek dynamisch en de vaart erin. Het einde was voor mij verrassend, ik had het niet zien aankomen. Het paste uiteindelijk ook echt goed op elkaar aan. Ik vind de verhaallijnen knap in elkaar gezet en verbonden.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Wemmie:
    Bij deze thriller heb ik het idee dat de auteur de eerste lijnen wil uitzetten en Charlie Lager goed wil neerzetten als hoofdpersonage. Zij draagt het verhaal. In eerste instantie vond ik dat het verhaal niet opschoot maar later realiseerde ik dat door deze opbouw het verhaal staat als een huis. Deze thriller kent een mooie opbouw waarin verschillende personen een rol in een verhaal hebben. De auteur heeft deze verhaallijnen en de verschillende tijdspaden mooi samengebracht. De schrijfstijl is erg fijn, het verhaal is niet super spannend maar er is veel onderhuidse spanning merkbaar.
    Beoordeling: 8,00

Citaat sillyruns:
    Het boek viel voor mij lastig weg te leggen. Ik was volledig in het verhaal gezogen. Lina Bengtsdotter liet mij na het dichtslaan van het boek met een “owww”-gevoel achter. Deze wending had ik totaal niet zien aankomen. De draadjes die naar dit plot leiden heeft ze goed uitgewerkt. Alle verhaallijnen hebben een eigen leven. Deze lijnen smelten vlak voor de ontknoping mooi samen. Boeiend is precies het woord waarmee ik dit boek zou bestempelen. Meer boeiend dan spannend.

Citaat penningf:
    Ik vind dat drie karakters in het boek op een boeiende manier evolueren. De schrijfstijl past erg goed bij de verhaallijnen en de opzet van het totale boekverhaal. Juist omdat niet direct alles te plaatsen is blijft het boek zeker boeien en wil je eigenlijk alleen maar verder lezen. Een pluim voor de auteur. Het plot is voor alle verhaallijnen mooi uitgewerkt. Ik heb het boek met voldoening dicht geslagen, dus dat lijkt me een goed teken.

Citaat Nel:
    De schrijfstijl past bij het verhaal, langzaam alles opvoeren en uitbouwen, waar het af en toe iets sneller zou mogen. Het einde maakt alles compleet. Alle verhaallijnen lopen naadloos in elkaar tot een plot. Het einde vind ik mooi maar ook heel triest. Van de eerste tot de laatste bladzijde had dit boek mijn volle aandacht.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Brigitte:
    Prima schrijfstijl past perfect bij dit verhaal. Langzaam beginnen en knallen op het einde. Dan liggen de puzzelstukjes allemaal op hun plek. Het plot is geweldig, Tot het laatste moment weet je totaal niet welke kant het op gaat. Ik had dit niet zien aankomen of verwacht. Knap gedaan tot het einde de lezer in spanning te houden.
    Beoordeling: 7.50

Citaat gerdadebos:
    De plot, is mooi uitgewerkt. Aan het eind komen alle verhaallijnen bij elkaar. Met een interessant einde waarmee ik waardering kreeg voor de schrijfster. Het verhaal is niet echt spannend maar bleef me boeien. Het einde was voor mij helemaal prima en eigenlijk ook wel logisch. Het boek vind ik voor een debuut prima, soms zou ik wat meer diepgang willen of uitwerking van de hoofdpersonen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Anitadegroot:
    Ik vind het zeker een typische Scandinavische thriller maar ik zou het niet vergelijken met iets, dat wekt verwachtingen, ga je er blanco in dan lees je een goed verhaal maar zonder moord en doodslag maar wel spannend. Het verhaal is goed bedacht en zeer goed uitgewerkt. Ik had meer moorden verwacht en meer spanning maar vond het wel heel boeiend om te lezen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Ans Stier:
    De schrijfstijl is soepel. Het boek leest makkelijk weg. Ik denk dat het zeker bij het verhaal past. Het plot vind ik goed. Tot het laatste moment weet je niet welke kan het op gaat en daardoor blijf je geboeid en nieuwsgierig. Het verhaal bouwd zich gelijkmatig op. Het einde had ik niet verwacht. Het is op zo’n manier geschreven dat het onvoorspelbaar is. Mooi gedaan dus.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Renate:
    Ik was wel geboeid door het verhaal en wilde graag weten hoe het in elkaar stak. Door de manier van schrijven kon ik meeleven met Charlie en wilde weten hoe het met haar in het nu zou verder gaan en wat er met haar was gebeurd. Ik vond de stijl prettig, taalgebruik toegankelijk. Ik moest wel opletten in het begin, om de verschillende mensen te leren kennen. Het einde was deels verrassend. Ik was al wel aan het gissen en dacht een eind in die richting, maar niet precies zoals het uiteindelijk bleek te zijn. Dus ja, verrassend!
    Beoordeling: 8,33

Citaat Karin:
    Het verhaal had me vanaf de eerste pagina’s in zijn greep. Ik werd volledig meegezogen in het verhaal en was gedurende het hele boek geboeid. Zeer prettige schrijfstijl, ik ben in een behoorlijk snel tempo door het boek gegaan. Een deel van het einde zie je vanaf een bepaald punt wel aankomen, maar het allerlaatste stuk, dat had ik echt niet verwacht. Ik vond het vooral een zeer goeie thriller, sterk debuut, en ik hoop zeer zeker op een vervolg rond Charlie.
    Beoordeling: 9,00

Citaat spacycow:
    Ik vond het fijn dat het korte hoofdstukken waren en dat er ook regelmatig van perspectief veranderd werd. Daarnaast vond ik het heel fijn geschreven, ik werd echt meegezogen in het verhaal. Ook al was het was geen super spannend verhaal, de wijze waarop het geschreven was hield me wel aan het lezen. Tegen het einde weet je nog steeds niet wie het gedaan zou kunnen hebben, maar ik had niet verwacht dat het zou eindigen zoals het deed.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Thrillreader:
    De schrijfstijl vond ik meer een roman met een tragische voorvallen dan een thriller overkomen. De plot was goed geschreven, omdat het duidelijk was hoe de vork in de steel zat. Geen open einde. Desondanks was het een anticlimax. Het was niet spannend, waardoor het niet echt boeiend was. Het las niet als een thriller.
    Beoordeling: 5,75

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

CharlottevV
    Jacqueline1960

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigenleesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.