Home Forums Leesclub 160: De moedercode Verslag leesclub De moedercode van Carole Stivers

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #28092 |

Leesclub 160, De moedercode – Carole Stivers

Inleiding

Het verhaal: De moedercode

Het is het jaar 2049. Een team van wetenschappers in de VS moet ervoor zorgen dat de mensheid kan overleven op een steeds vijandiger wordende aarde. Hun pogingen mislukken en hun laatste redmiddel is een plan om genetisch gemodificeerde kinderen in de cocons van grote robots te plaatsen. Daar worden ze “uitgebroed’, geboren en opgevoed door deze machines, die geprogrammeerd zijn volgens de laatste inzichten op het gebied van kunstmatige intelligentie.

In 2054 wordt Kai geboren in het woestijnlandschap in het zuidwesten van de VS. Zijn enige gezelschap is zijn robotmoeder, Rho-Z. Deze robot bezit de kennis en het instinct van een menselijke moeder, verpakt in stevige hardware, als bescherming tegen aanvallen. Rho-Z voedt Kai op, beschermt hem en leert hem te overleven.

In een poging te begrijpen hoe de wereld er vroeger uitzag, gaan ze op zoek naar andere kinderen. Kai ontdekt een paar wetenschappers die de tijd hebben overleefd en die onderdeel zijn van het regeringsteam dat hem heeft gemaakt. Hij komt erachter dat in de tijd dat de kinderen volwassen werden, ook hun robotmoeders veranderden. Het team dat Kai en zijn moeder maakte, is ervan overtuigd dat ze hem maar op één manier kunnen redden: door zijn moeder te vernietigen.

De schrijver: Carole Stivers

Carole Stivers werd geboren in East Cleveland, Ohio. Ze behaalde een graad in de biochemie aan de Universiteit van Illinois in Urbana-Champaign. Ze ging aan de Stanford University werken voordat ze een carrière in medische diagnostiek begon. Ze woont nu in Californië, waar ze haar liefde voor schrijven en haar fascinatie voor de wetenschap combineert om haar eerste roman, De moedercode, te creëren .

De lezers:

Lezer 1: Thrillreader, 47 jaar
    Het verhaal in dit boek geeft me het idee dat het uniek is in zijn soort. In ieder geval heb ik tot op heden geen boeken gelezen vanuit dit ooghoek. Er zijn diverse films waarin robots een grote rol spelen, maar ik ken geen waarbij de robot een moeder is die een menselijk wezen opvoedt. Ik ben benieuwd naar hoe Carole Stivershet verhaal heeft geschreven. Hoe ontwikkelt de relatie tussen Kai en de robotmoeder? Waar zou de titel De moedercode betrekking op hebben? Mocht ik worden geselecteerd hoop ik dat het net zo spannend en origineel is dat ik er zo lovend ben dat ik het iedereen ga aanraden om te lezen (zoals bij de originele boek van Kazuaki Takano met Executie).

Lezer 2: maria, 58 jaar
    Het doet erg futuristisch aan en genetische modificatie is een heet hangijzer want hoe ver ga je en hier in dit boek worden zelfs moederrobots geïntroduceerd waar je je schijnbaar ook aan gaat hechten en als ze dan ook nog eens vernietigd moet worden..om jouw te laten leven.. Ik ben nooit zo van het science fictionachtige maar misschien doordat er reële elementen inzitten valt het mee.

Lezer 3: jajansen, 63 jaar
    Sinds ik The Day of The Triffids van J. Wyndam las ben ik altijd gefascineerd door boeken die over het einde van de wereld gaan. Dit is een hele originele inslag, dus ben benieuwd.

Lezer 4: Lies Oosterhoff, 51 jaar
    Ik zou graag meedoen aan de leesclub De moedercode van Carola Stivers. Waarom?
    In de eerste plaats omdat ik lezen leuk vind. Verder omdat ik nog nooit van deze auteur heb gehoord en het leuk vind om met iets nieuws kennis te maken. Omdat dit waarschijnlijk weer een ander soort thriller is dan doorgaans. Het lijkt een hoog SF-gehalte te hebben. Dat lijkt mij wel leuk. Het is in ieder geval weer wat anders.

Lezer 5: Zohra, 67 jaar
    Ik zou graag meedoen aan deze leesclub omdat het een boek is dat me bijzonder aangrijpt doordat het zich afspeelt in 2049. En misschien zal ik er dan niet meer zijn. Ik zou dan bijna 100 jaar zijn. Maar ook het gegeven van kinderen die in robots uitgebroed worden. Komt het ooit nog zo ver in deze wereld. En hoever gaat men, kan men alle menselijke gevoelens uitschakelen tussen de robotmoeder en het kind. Wat speelt er zich af tussen Kai en zijn robotmoeder, wordt zij een bedreiging voor hem….of voor de wetenschappers.
    Ik probeer het me een beetje voor te stellen maar zal het boek moeten lezen om alles voor ogen te krijgen.

Lezer 6: Jeanine1201, 48 jaar
    Zo lang ik kan lezen, lees ik het liefst boeken met wetenschappelijke en/of scifi-elementen. Ik ben erg benieuwd naar dit boek en het toekomstbeeld dat het zal schetsen.

Lezer 7: Lizzie, 32 jaar
    Om een of andere reden intigreert de samenvatting mij, een boek in de toekomst, met robots, ik ben benieuwd welk avontuur het zal zijn. Lijkt mij ook meer sciencefiction i.p.v. een thriller, maar ik kan het compleet mis hebben natuurlijk. Mijn nieuwsgierigheid is zonder meer gewekt.

Lezer 8: Gea Krikken-Elzing, 52 jaar
    Het lijkt mij een ontzettend goed boek en het is Science-Fiction en dat is mijn eerste liefde, voordat ik kennis heb gemaakt met horror, thriller en fantasy boeken las ik alleen maar Science-Fiction boeken.

Lezer 9: Fany van Hemelen, 45 jaar
    Ik kan niet wachten om te lezen hoe Kai zijn moeder gaat beschermen want dat hij haar wil redden, daar ben ik zeker van. Hoe gaat het verder dan vraag ik me ook af. Wat met de robotmoeders en als deze verdwijnen, hoe gaat het leven door voor de achtergebleven kinderen?

Lezer 10: Marieke-miek, 51 jaar
    Het is een bijzondere korte samenvatting. Een futuristisch verhaal dat me zeker aantrekt en dan gegoten in een thriller. Het lijkt me zeer de moeite van het lezen waard.

Lezer 11: Janny, 49 jaar
    Het verhaal klinkt goed, een mooi sf-verhaal, weer eens iets anders dan een thriller. Hier houd ik ook wel van!

Lezer 12: Anna10, 30 jaar
    Lijkt een reuze spannend boek wat moeilijk weg te leggen valt, ik ben benieuwd! Lijkt mij een origineel en fascinerend boek ik ben reuze benieuwd!

Lezer 13: Anneliese de Waal, 49 jaar
    Het lijkt me heel bijzonder om een boek in de toekomst te lezen, zou het boek heel graag willen, heel erg benieuwd.

Lezer 14: SJMSchrijft, 35 jaar
    “Het is het jaar 2049.” Die zin pakte me meteen. Ik hou van futuristische verhalen. Sciencefiction is een van mijn favoriete genres. En dan ook nog het stukje over de steeds vijandiger wordende aarde… dat klinkt al heel intrigerend. Hierbij rijst al meteen de vraag hoe de aarde zo vijandig is geworden.

Lezer 15: Tineke Spraakman-Visscher, 62 jaar
    Hallo, Ik zou graag deelnemen aan de leesclub De moedercode.  Mijn goede voornemen voor dit jaar was om en om een boek uit mijn favoriete genre, thrillers, en een ander genre te lezen. De moedercode lijkt me een boek wat daar prima in past, buiten mijn comfort zone, maar heel interessant. Mooi om samen dit boek te lezen en de ervaringen met de leesclub uit te wisselen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zestigste boek dat door de leesclub is gelezen is De moedercode, geschreven door Carole Stivers, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Karakter Uitgevers.

De start van leesclub De moedercode stond aanvankelijk in de planning voor 12 april maar uitstel van de boekverschijning deed alles een twee maanden opschuiven. Ongemakkelijk omdat het de planning overhoop haalde maar de pers was over dit boek dermate positief dat het wachten wel waard maakte. Dus nu met een paarmaanden vertraging, leesclub De moedercode.

‘Sinds ik The Day of The Triffids van J. Wyndam las ben ik altijd gefascineerd door boeken die over het einde van de wereld gaan. Dit is een hele originele inslag, dus ben benieuwd’, aldus jajansen die al snel overeenkomsten zag met andere boeken. Voor Zohra was het thema ‘toekomst’ wat haar aandacht trok: ‘Ik zou graag meedoen aan deze leesclub omdat het een boek is dat me bijzonder aangrijpt doordat het zich afspeelt in 2049’. En voor Lizzie speelde iets soortgelijks: ‘Om een of andere reden intigreert de samenvatting mij, een boek in de toekomst, met robots, ik ben benieuwd welk avontuur het zal zijn. Lijkt mij ook meer sciencefiction i.p.v. een thriller, maar ik kan het compleet mis hebben natuurlijk’.

Laten we eens proberen ook een blik in ‘de toekomst’ te werpen…

En maar weer even terug naar jajansen: ‘De plot zat goed in elkaar. Als lezer word je helemaal meegenomen. Het verhaal wordt vanuit verschillende invalshoeken/personen beschreven, dat is wel opletten, maar zat wel logisch in elkaar’. Zohra kreeg wel wat problemen met de vele nog onbekende termen: ‘Op bepaalde ogenblikken werd ik overbluft door al die wetenschappelijke en technische termen/informatie. Het hoort ongetwijfeld bij het verhaal maar werkte bij mij een tikkeltje afremmend’. Lizzie zag wel overeenkomsten die je nu in de coronatijd ook wel tegen komt: ‘Het was een realistiche schrijfstijl, die je in tijden van corona je het gevoel gaf, dat dit wel eens echt kon gebeuren. Zo nu met het virus dat veel slachtoffers maakt, er is niet echt een remedie tegen, en het blijft zich verspreiden via de lucht, net als hier in het verhaal’.

Volgens de redactie is er meer dan genoeg aanleiding om dit boek ook te gaan lezen maar lees eerst nog even met ons mee…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lies Oosterhoff:
    De voorkant ziet er mysterieus uit. Het doet mij denken aan de baarmoeder. Maar ik zie er ook wel iets sci-fi-achtigs in. De achterflap is voorzien van de info waar het boek over gaat. Mooie duidelijke letters, makkelijk leesbaar. Keurig boek! Tja, ik ken Carole niet. Maar gezien haar achtergrond denk ik dat het een goed boek gaat worden.
    Ik verwacht toch een bijzonder verhaal. Iets wat misschien niet helemaal in een hokje past. En dat maakt dat ik nu snel begin met lezen. Ik wens alle medelezers een mooi en boeiend verhaal.

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    De voorkant heeft iets mysterieus, het doet denken aan een bloem, maar misschien ook een baarmoeder. De donkere achtergrond met het groenige licht, het heelal of nacht. De titel is mooi vormgegeven zo samen met de naam van de auteur. De achterkant geeft een korte omschrijving in duidelijke letters. De rode tekst over Carol is bij schemerlicht wat slecht leesbaar. Auteur is voor mij onbekend. Ik ben benieuwd.
    Ik laat me graag verrassen, het is een boek die ik niet direct zou pakken in de boekhandel. Dat maakt het juist extra interessant, fijn om af en toe uit mijn comfort zone te stappen op leefgebied.

Citaat Thrillreader:
    Het is een prachtige zwierige cover. Net een sjaal die ergens in de ruimte doolt. Misschien komt het door de titel, het straalt sereen uit. Zoals meestal voor mij een onbekende schrijver, maar ik reken op een mooi boek.
    Wat verwacht je van het verhaal? Een kind dat door een robot wordt opgevoed. Ik ben voor de inschrijving van de leesclub gegaan, omdat de introductie van het verhaal me een indruk gaf dat het uniek is. Kortom ik verwacht een origineel en spannend verhaal.

Citaat jajansen:
    Door de combinatie van de roodachtige organische vorm en de zakelijke letters lIjkt deze perfect te passen bij de titel. Moeder (menselijkheid) en code (coderen).
    Ik ken de auteur niet dus ben erg nieuwsgierig. Gezien haar achtergrond verwacht ik een race tegen de klok tegen een pandemie en ter overleving van de mensheid.

Citaat Anna10:
    De cover vind ik mysterieus en apart, ik heb geen idee wat het voor moet stellen. De auteur ken ik niet dus ik ben benieuwd. Ik verwacht een erg origineel verhaal.

Citaat Janny:
    Mooie vormgegeven cover. Heeft een beetje een sci-fi uitstraling. Het zou mij in een boekwinkel zeker uitnodigen om het boek op te pakken. Ik ken deze auteur niet, dus ben erg benieuwd. Ik verwacht een spannend sci-fi verhaal. De tekst op de achterflap spreekt me in ieder geval erg aan.

Citaat Jeanine1201:
    De cover is mysterieus en doet mij op een of andere reden denken aan een baarmoeder. Ik denk dat dat mede komt door het woord ‘moeder’ in de titel. Ik ken deze auteur niet en ga er dan ook blanco in. Ik hoop dat het een boeiend toekomstbeeld gaat schetsen. De flaptekst doet mij denken aan de film I am Mother, die mij bijzonder intrigeerde. Ik hoop dat dit boek dat ook zal doen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Zohra:
    Ben pas gisterenavond laat begonnen in het boek en amper 37 blz gelezen. Maar het tolt in mijn hoofd, al de vreemde woorden en gegevens. Hopelijk komt er een wending in de verhaallijn. Ik heb tot nu toe geen opmerkelijke citaten gelezen.

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Opmerkelijke citaten ben ik niet tegengekomen ook geen spelfouten alleen was de auteur of de vertaler soms een beetje in de war met de namen Kai en Kamal. Dit is mij tenminste een keer opgevallen maar ik vond dit niet storend. In het begin wel een beetje ingewikkeld met al dat DNA-gebeuren maar dat is niet echt lang. Verder vond ik het boek zo ontzettend goed dat ik het eigenlijk in één ruk heb uitgelezen.

Citaat Marieke-miek:
    Ik ben nog wat zoekende. Ik had meer verwacht van de kinderen en de robotmoeders, maar het is veel meer de ontwikkeling van de nano deeltjes, de problemen en het ontwikkelen van de baby’s en de robots. Ik hoop dat de beide verhalen snel bij elkaar komen.

Citaat Lizzie:
    Ik ben het eens met voorgaande opmerkingen, het is veel info om te verwerken.
    Ik voel ook dat het traag vooruit gaat, ben nog in een ander boek bezig en deze gaat veel vlotter om te lezen. Ik hoop dat het nog betert naar hoe verder het boek vorderd.

Citaat SJMSchrijft:
    Het viel me op dat het verhaal op een anachronistische manier is geschreven: de tijden zijn dus niet op volgorde. De lezer wordt tussen de jaren 2054, 2049, 2060, 2051, 2061 en 2062 onder andere heen en weer geslingerd en dat zorgt ervoor dat je heel goed moet opletten in welke tijd je bent. Dit kan voor verwarring zorgen en laat zo nu en dan even terugbladeren om te zien hoe het allemaal in elkaar past. Het zorgt ervoor dat het wat traag leest. Ondanks dat vind ik persoonlijk de insteek nog heel interessant, al moet de geleerdheid en de wetenschap erachter de lezer wel liggen.

Citaat Fany Van Hemelen:
    Wat me wel van in het begin opviel was de futuristische ondertoon. De wetenschap, medische wereld en dat verbonden met emotie. Het is een boek dat je met aandacht moet lezen om alle belangrijke details mee te hebben. Dit was wat ik verwacht had maar ik vind het verrassend hoe mooi de mens en de robot samengesmeed is in dit verhaal. Ook de achterliggende kritiek over wat wij als mens kunnen verwezenlijken maar ook vernietigen vind ik heel integer en boeiend verweven in dit verhaal.

Citaat maria:
    Omdat ik nooit zo’n voorkeur voor sciencefiction heb valt het boek mij alleszins mee, waarschijnlijk omdat het menselijk is geschreven en er ook gewone personen in voorkomen. Bijna uit.

Citaat Anneliese de Waal:
    Je krijgt veel informatie binnen dat je goed moet blijven opletten bij het lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De moedercode is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 160ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,08 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De moedercode van Carole Stivers geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,57
    2. Plot: 8,40
    3. Leesplezier: 8,20
    4. Schrijfstijl: 8,00
    5. Originaliteit: 8,97
    6. Psychologie: 7,33

Gemiddelde puntenwaardering: 8,08

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    Het is lastig te zeggen of de karakters evolueren, aangezien er zo veel karakters zijn. Als ik moet kiezen zou ik zeggen dat Kendra, Kai en Misha de grootste ontwikkeling doormaken.
    Mijn favoriet? Dat is Misha, haar rol in het boek is niet heel groot, maar wel heel bijzonder. Ze maakt heel verschillende werelden mee en weet zich heel goed staande te houden.
    In het begin veel wetenschappelijke termen, dat past ook bij de stijl van het verhaal. Later wordt het meer een echt verhaal met de nodige spanning. In het eerste deel van het boek herken je duidelijk de wetenschappelijke achtergrond van Carol. Verderop is het boek beeldend en op het eind meeslepend. Ik vond het een heel bijzonder boek.
    Beoordeling: 7,58

Citaat jajansen:
    De plot zat goed in elkaar. Als lezer word je helemaal meegenomen. Het verhaal wordt vanuit verschillende invalshoeken/personen beschreven, dat is wel opletten, maar zat wel logisch in elkaar. Het einde had ik niet zien aankomen. In het begin, was het even doorbijten, door de medische en wetenschappelijke termen. Deze werden echter wel goed uitgelegd en zijn nodig voor het verhaal. Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. De schrijfstijl vond ik erg prettig, boek last vlot en bleef boeien. Intrigrerend is het eerste wat bij mij op komt en qua thema bijzonder.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Marieke-miek:
    Kai en de kinderen worden groter en wijzer, maar veranderen niet veel. Misha heeft een eigen hoofdstuk waar ze heel kindelijk is, maar die is veel wijzer dan dat. De overlevers veranderen weinig. Ik vond opvallend dat op het einde twee van die mensen op eigen houtje een vergaande beslissing nemen, terwijl ze tot de tijd alles samen hebben besloten. Vond dat niet kloppen. James Said was wel de meest integere persoon, hij sprak mij het meeste aan. Er zijn te veel personages en ze hebben allemaal hun rol in het verhaal, met hun eigen karaktereigenschappen. Door iets te veranderen verandert de hele balans in het boek. Ja, de schrijfstijl bevalt wel goed. Het enige wat ik niet fijn vond is het hoofdstuk over Misha wat ineens heel kinderlijk is geschreven, omdat het de gedachtes van een kind zijn. Dat had gewerkt als het in een ik-vorm was geschreven, nu voelde het heel ongemakkelijk.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Janny:
    Ik vond het plot verrassend. De structuur van het plot was goed opgebouwd, het werd naar het einde steeds spannender. Ik had dit einde niet verwacht. Het was zeker een boeiend verhaal! In het begin vond het ik wat moeilijker om erin te komen, maar daarna heb ik het in een ruk uitgelezen. Het eerste gedeelte vond ik vrij moeilijk te lezen, hier moest ik echt mijn hoofd bij houden om al die technische begrippen te lezen en begrijpen. Daarna las het ineens heel vlot. Ik vind het een spannend en aangrijpend boek.  Ik vind het een uniek boek, een bijzonder onderwerp over robots met gevoelens.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Zohra:
    Natuurlijk evolueren ze, zowel de kinderen omdat ze opgroeien als de wetenschappers omdat ze ouder worden en beseffen wat ze gedaan hebben. Micha en James zijn mijn favoriet omdat ze samen iets bijzonders hebben, en het afzonderlijk ook twee heel prachtige mensen zijn. Op bepaalde ogenblikken werd ik overbluft door al die wetenschappelijke en technische termen/informatie. Het hoort ongetwijfeld bij het verhaal maar werkte bij mij een tikkeltje afremmend. Schrijfstijl is zeer beeldend/filmisch en ook weer zeer realistisch….denkend aan de tijd van NU… Ondanks de vele wetenschappelijke /technische termen kijk ik toch uit naar haar volgende boeken
    Beoordeling: 7,17

Citaat SJMSchrijft:
    Het plot is om over na te denken. Er zit duidelijk een knipoog naar de toekomst in. Stivers brengt haar lezer op vlagen van spanning naar een goed einde en daar is het niet bij gebleven: ze geeft de lezer ook een goede boodschap mee. Ik had wel zien aankomen dat het goed wordt afgewikkeld zodat lezers niet met vragen blijft zitten. De boodschap daarentegen had ik niet kunnen bedenken. Ik vond het een zeer boeiend verhaal. Het had steeds mijn volle aandacht en dat moet ook wel zo met het oog op de volgorde. Als ik ook maar een ding voor het gevoel miste, moest ik wel even terugbladeren. Concentratie was vooral in het begin wel vereist door de wetenschappelijke insteek en de boodschap aan het einde deed me ook even flink peinzen. Het was niet onbegrijpelijk geschreven, maar je moest wel steeds goed opletten. Wat ook weleens verfrissend is, een boek om je tanden in te zetten.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Thrillreader:
    Als ik me goede herinner was Rick de persoon die zonder James goed te kennen meteen een vooroordeel had. Later erkende hij dat hij het fout had. Dat is een stap vooruit om verder te kijken dan je neus lang is. Betreft de andere personages is er dacht ik geen groei.
    Ik vond dat de kinderen behoorlijk intelligent waren voor hun leeftijd. Om het wat realistischer te maken (met name de periode in Presiado) zou ik ze als tiener neerzetten. Tenzij het brein van de mens over een jaar of 30 een flinke sprong maakt.
    Het gaat voor een groot deel om een pandemie en overleven. Daarbij komt (medische) wetenschap, onzekerheid en de toekomst bij kijken. Dit is allemaal in het verhaal toegepast.
    Voor een deel is het realistisch. Sterker nog het is momenteel voor een deel actueel.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Gea Krikken-Elzing:
    Ik vond het een heel fijn plot. Ik houd wel van dit soort eindes. De opbouw naar het plot was heel subtiel en goed opgebouwd. Ik vond het hele boek erg verrassend en ik had dit einde niet verwacht. Ik vond het erg boeiend en verslavend. Ik kon het boek niet wegleggen en heb het in één ruk uitgelezen. In het begin moest ik behoorlijk geconcentreerd lezen met alle DNA-begrippen, maar later in het verhaal vond ik de schrijfstijl steeds prettiger worden. Ik vond het een erg aangrijpend boek.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Anna10:
    Ja, evolueren doen de karakters wel, de kinderen worden snel ouder. De andere personen krijgen iets meer diepgang. Ja, de schrijfstijl past bij het verhaal, echt zo SF-achtig. De schrijfstijl vind ik meeslepend en filmisch.
    Ik denk wel dat ik de volgende boeken van Carole Stivers ga lezen, ben wel benieuwd welke boeken zij nog gaat schrijven.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Fany Van Hemelen:
    Er is een evolutie merkbaar doorheen de jaren. Idealen veranderen, personages worden realistischer of soms door gezin banger. Micha haar evolutie is boeiend. Door de omstandigheden zijn de hoofdrolspelers ook gedwongen zich aan te passen. Said spreekt me wel aan door zijn integere karakter, de robots voor hun speciale liefde voor hun kinderen, de overlevers voor hun moed. Eigenlijk zijn alle karakters op zich SPECIAAL. De schrijfstijl past goed bij dit soort boek.
    Beoordeling: 8,08

Citaat Anneliese de Waal:
    De kinderen groeien op en worden ouders en de moeders, ze veranderen van karakter. Ik heb niet echt een favoriet personage, vind alle karakters allemaal wat hebben. Ik zou niks aan een personage veranderen, passen allemaal in het boek.  Vind de schrijfstijl erg prettig om te lezen, je moest eerst wennen aan alle wetenschappelijke termen. Ik vind het erg beeldend en boeiend geschreven.
    Beoordeling: 8,50

Citaat maria:
    Het plot was goed opgebouwd, bleef tot bijna het eind spannend. Opbouwend (ook logische opbouw) door de vertelwijze en informatie die je kreeg. Had dit einde niet niet verwacht. Ja, was een boeiend verhaal mede door de actualiteit en dat het zo realistisch gebracht werd. Was prettig te lezen en door de uitleg ook heel begrijpelijk. Had ook even teruggebladerd over de namen James en Said.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Lizzie:
    Ik vond wel dat de personages allemaal eigenlijk een evolutie meemaakten, zelf de robots – de moeders. Mijn favoriete personage was dan toch wel Kai samen met Rosie.
    Deze twee personages maakten het boek menselijk. Het was een schrijfstijl waar je in begin moest inkomen, maar het paste uiteindelijk wel bij het boek. Het was een realistiche schrijfstijl, die je in tijden van corona je het gevoel gaf, dat dit wel eens echt kon gebeuren. Zo nu met het virus dat veel slachtoffers maakt, er is niet echt een remedie tegen, en het blijft zich verspreiden via de lucht, net als hier in het verhaal.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Lies Oosterhoff:
    In het begin was ik erg aan het worstelen omdat er veel dingen waren waar ik geen verstand van heb. Ook is de hoeveelheid personages wel een beetje groot wat het niet makkelijker maakt. Maar eenmaal in het verhaal is het prima te volgen. De verschillende verhaallijnen waren ook prettig. In het begin was het redelijk moeilijk om dat het om vakinfo gaat. Maar na verloop van tijd is het begrijpen en het lezen makkelijk. Maar als het iets moet zeggen wat haar boeken typeert? Gevaarlijk realistisch omdat het zo maar zo zou kunnen zijn. Dit boek heeft echt iets specifieks. Het is een Science Fiction en het is een thriller. Dat is wat mij betreft een knappe combi. En dan ook nog eentje die wel aantrekkelijk is om te lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Jeanine1201:
    Elk karakter groeit op zijn eigen wijze. Bijvoorbeeld Kai in de band met zijn moeder, James over wie nou de vijand is, Misha wie zij als persoon is, de moederbots zelf ontdekken wie zij zijn. Het was interessant on de groei bij de diverse personages te lezen. Misha is absoluut mijn favoriete personage. Ze groeit op in een nieuwe wereld. Het was interessant de nieuwe wereld door haar ogen mee te maken en te lezen hoe zij over de oude wereld, waarover haar familie haar vertelt, ervaart en haar connectie tot de Moeders. De kinderen in het begin van het verhaal zou wel iets anders kunnen. Dat ze zich minder volwassen zouden uitdrukken. Ik vond hun manier van praten zeggen elkaar niet geloofwaardig overkomen. Door flashforwards te gebruiken krijg je als lezer een goed beeld van wat er precies speelt. Dit past zeer goed bij het verhaal. In het begin van het lezen was ik nog van mening dat het verhaal lineair prettiger zou lezen, maar nu ik het boek uit heb, zie ik dat de schrijfster de juiste keuze heeft gemaakt met de tijdsprongen.
    Beoordeling: 8,17

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 137

Dit was een leuke leesclub met een goed boek. Goed verslag!

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 355

Bedankt Cees voor het verslag!
    Was een verrassend boek!

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 51

Wat weer een mooi, overzichtelijk verslag! Cees, bedankt hiervoor! Alle mede leesclub deelnemers, bedankt voor alle mooie reacties, fijn om zo samen te lezen. Graag tot een volgende keer.

Jeanine1201
    Bijdrager
    Post count: 40

Dank je wel voor het mooie verslag!

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 32

Prachtig verslag!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 217

Altijd weer leuk om een verslag te lezen en zo de meningen van anderen op een rij te zien.
    Dank je wel Cees.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 77

Leuk verslag van fijne leesclub en intrigerend verhaal. Dank je wel Cees.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.