Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 124: De ketting Verslag leesclub De ketting van Adrian McKinty

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #22276 |

Leesclub 124,  De Ketting   –  Adrian McKinty

Inleiding

Het verhaal:  De Ketting

Het is een ochtend als alle andere. Rachel Klein zet haar dochter af bij de bushalte en begint aan haar dag. Maar een telefoontje van een onbekend nummer verandert alles. De beller vertelt Rachel dat haar dochter vastgebonden en gekneveld op de achterbank van zijn auto ligt. Als ze haar ooit weer wil zien, moet ze losgeld betalen en een ander kind ontvoeren. Dit is geen gewone kidnapping: de beller is zelf een moeder wier zoon is ontvoerd en als Rachel niet doet wat haar wordt gezegd, zullen beide kinderen sterven.

Rachel maakt nu deel uit van de Ketting, een oneindig en ingenieus plan dat ouders verandert in criminelen – en iemand heel rijk maakt. De regels zijn eenvoudig, de morele keuzes onmogelijk: vind snel geld, zoek een eigen slachtoffer en bega een vreselijke daad waarvan je 24 uur geleden nog dacht dat je er nooit toe in staat zou zijn.

De genieën achter de Ketting weten dat ouders alles voor hun kinderen overhebben. Wat ze niet weten is dat zelfs de sterkste ketting maar zoveel druk kan verdragen… tot hij breekt.

De schrijver: Adrian McKinty

Adrian McKinty (1968) is een Ierse misdaadromanschrijver en -criticus en een van de opkomende sterren in internationale misdaadfictie. Zijn werk won vele prijzen en zijn Sean Duffy-romans werden door meerdere kranten uitgeroepen tot de beste misdaadromans van het jaar. McKinty is geboren in Belfast en woont in New York.

De lezers:

Lezer 1: leentje, 47 jaar
    Ik ben wel eens benieuwd hoe lang deze ketting door gaat en hoe en wanneer ze wordt gestopt. Het doet mij een beetje denken aan het boek van de doos.

Lezer 2: Weert, 45 jaar
    Leuk, een Ierse schrijver. Bovendien heb ik al veel goeds over dit boek gehoord en heeft het een origineel onderwerp.

Lezer 3: Wemmie, 56 jaar
    De aankondiging van  De Ketting belooft een thriller met ondraaglijke spanning en een origineel thema. Een onmenselijke keuze moet er gemaakt worden. Zou ik het kunnen? Dat weet je pas als je er voor staat en ik hoop dat het mij nooit overkomt. Daarom houd ik het liever bij een boek.

Lezer 4: Ann Janssens, 42 jaar
    De Ketting lijkt me een enorm psychologische thriller.  Zelf doet het me herinneren aan mijn jeugdjaren waar die o’zo stomme kettingbrieven, maar toch deed ik er aan mee want ze gaven me echt de creeps.  Nu soms nog zelfs.  Stom maar het is wel zo.  Wat gebeurt als de ketting in dit boek breekt?  En waarom is men met deze ketting gestart? Een boek waar ik enorm naar uitkijk!

Lezer 5: sanhan, 46 jaar
    Dit lijkt me nu eens een boek dat niet is als een ander boek. Iets nieuws, verfrissend, spannend, ik ben razend benieuwd hoe dit leest.

Lezer 6: Brigitta Dielman-Bleeker, 49 jaar
    Ik doe graag mee omdat ik deze schrijver nog niet ken en de beschrijving klinkt erg goed. Weer eens iets heel anders.

Lezer 7: Zohra, 67 jaar
    Graag wil ik deelnemen omdat ik vermoed dat dit een meesterlijk boek is. Een moeder gaat tot het uiterste om haar kind te reden, ze zal zelfs haar ziel verkopen aan de duivel. Ik ben dan ook benieuwd of het Rachel lukt haar dochter te redden en wat ze allemaal zal doen om dit geld bij elkaar te krijgen en of ze ook zo vergaat om een ander kind te ontvoeren. Zelf moeder zijnde zou ik er alles aan doen om mijn kind te redden …dus mijn ziel verkopen.

Lezer 8: Severine, 32 jaar
    De Ketting lijkt mij een erg bijzonder boek. Een psychologische thriller, met een bijna onmogelijke opdracht. Iets wat je je bijna niet kunt voorstellen. Het doet me in eerste instantie wat denken aan de kettingbrieven van vroeger, maar in dit geval is het helemaal niet onschuldig. Ik ben alvast supernieuwsgierig naar dit boek, mijn verwachtingen zijn erg hoog. Hopelijk ben ik een van de 15 personen – of schakels – die dit pareltje mogen lezen.

Lezer 9: yv87, 32 jaar
    Het idee van  De Ketting spreekt me ontzettend aan. Bij het lezen van de achterflap gingen mijn nekharen al overeind staan. Het doet een beetje denken aan een pienter spelletje dat een een mix vormt van de films  The Game en  The Box.  Ik ben gek op onderhuidse spanning en gemene spelletjes en het klinkt alsof  Adrian McKinty daarvan genoeg in zijn boek heeft geplaatst. Kiezen tussen twee uitersten, hoe ver wil en kun je gaan? Dat  Don Winslow het boek aanraadt, maakt me nóg nieuwsgieriger omdat hij een van mijn favoriete auteurs is. Dus ja, ik zit een soort van te springen op mijn stoel, zo nieuwsgierig ben ik geworden naar  De Ketting!

Lezer 10: LoisC, 46 jaar
    McKinty is nieuw voor mij; de commentaren op zijn boek zijn geweldig, dus dit mag je (ik) eigenlijk niet missen! Ik ben dus heel benieuwd of het boek inderdaad tot de top behoort!
    En natuurlijk is het leuk te lezen wat anderen ervan vinden.

Lezer 11: dees2307, 31 jaar
    Ik ben na het lezen van de samenvatting heel erg benieuwd naar het verhaal, het maakt me zo nieuwsgierig dat ik het boek in 1x wil uitlezen. Welke ouders zullen meegesleept worden in deze thriller en wat doorbreekt de ketting?

Lezer 12: Marjoleine, 35 jaar
    Ik maak graag kans om deel te nemen aan de leesclub van  De Ketting. Heb er al een paar keer wat over gelezen en het lijkt me een heel spannend boek. Als moeder kan ik me niet voorstellen dat ik ooit een kind zou ontvoeren, terwijl ik me ook levendig voor kan stellen dat ik voor mijn kinderen tot alles in staat zou zijn.
    Ik ga alvast duimen, de zomervakantie begint bijna, dus dat zou mooi uitkomen!

Lezer 13: Spil83, 36 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub, omdat ik heel benieuwd ben naar deze schrijver, maar vooral ook naar het boek. Schijnt erg spannend en meeslepend te zijn. Ik ben benieuwd of dit boek mij aan de ketting kan leggen…

Lezer 14: Fedordegroot, 51 jaar
    Ik wil meedoen omdat het verhaal mij intrigeert. Ik ben zelf bezig met het schrijven van een boek en dit is een originele invalshoek. Verder volg ik een schrijfcursus via  Querido Academie en daarbij leren wij o.a. feedback geven. Dit wil ik bij dit boek graag doen.

Lezer 15: Anna10, 30 jaar
    Het boek lijkt mij reuze spannend en aangrijpend, wat een dilemma voor een moeder.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Justine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-vierëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  De ketting, geschreven door  Adrian McKinty, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Boekerij.

Wie kent er niet het onschuldige spelletje de ketting? Met name de kettingbrief was wel het meest gangbaar en dan voor een belangrijk deel was de jeugd er actief mee bezig. De Ierse schrijver  Adrian McKinty  vond het onderwerp een uitermate geschikt thema om er een verhaal over te schrijven. De redactie merkte dit verhaal op en vond het vervolgens weer geschikt om het door de leesclub te laten lezen.

Ook door leesclubleden was het boek opgevallen zoals bij  leentje: ‘Ik ben wel eens benieuwd hoe lang deze ketting door gaat en hoe en wanneer ze wordt gestopt. Het doet mij een beetje denken aan het boek van de doos.’  En wat te denken van  Ann Janssens: ‘De Ketting lijkt me een enorm psychologische thriller.  Zelf doet het me herinneren aan mijn jeugdjaren waar die o’zo stomme kettingbrieven, maar toch deed ik er aan mee want ze gaven me echt de creeps.  Nu soms nog zelfs.  Stom maar het is wel zo.

De verwachtingen bleken hoog te zijn, getuige  sanhan: ‘Graag wil ik deelnemen omdat ik vermoed dat dit een meesterlijk boek is’. En  severine: De Ketting lijkt mij een erg bijzonder boek. Een psychologische thriller, met een bijna onmogelijke opdracht. Iets wat je je bijna niet kunt voorstellen. Het doet me in eerste instantie wat denken aan de kettingbrieven van vroeger, maar in dit geval is het helemaal niet onschuldig

Na de verwachtingen kijken we ook weer even naar de resultaten nadat het boek is gelezen.

Justine: ‘Ik vind het plot heel bijzonder en origineel. Deel 1 was spannend en goed opgebouwd. Deel 2 voorspelbaar met een wat flauw einde.’  De stemming bij  Zohra klonk positief: ‘De vlotte schrijfstijl bevalt me wel, korte hoofdstukken met korte zinnen.Het maakt dat het verhaal goed bij je binnenkomt en je steeds meer wil lezen…zo van…nog een hoofdstuk, nog een hoofdstuk…Ik ben zeker van plan meer van deze auteur te gaan lezen….

Dat moet voldoende zijn om andere lezers positief te maken over  De ketting  dus lees met ons mee…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Weert:
    De cover vind ik echt heel mooi, de kleuren en zeker ook de opgelegde rode letters. En de witte schommel is ook opgelegd, zie ik, heel apart. Op de achterkant geen foto van de auteur (had ik wel leuk gevonden) maar wel meerdere intrigerende quotes. Ik zie net dat er wel een foto is, aan de binnenkant van de achterflap.
    En ook de achterkant is in zwart en rood. Deze auteur ken ik niet, had er zelfs nog nooit van gehoord, maar ik lees dat hij al vele prijzen gewonnen heeft, dat maakt me extra nieuwsgierig naar dit boek.
    Ik verwacht een spannend en mysterieus verhaal te gaan lezen. Het onderwerp vind ik al heel intrigerend en bijzonder. Hoe ontwikkelt een gewoon mens zich tot crimineel.

Citaat LoisC:
    De cover heeft een mooie kleurstelling; er zit wat spanning in. De relatie naar  De ketting zie ik nog niet. Het is wel een cover die eruit springt, dus marketingtechnisch lijkt het me een goede keus. McKinty is mij onbekend. Ik weet dat hij al verschillende boeken geschreven heeft, overigens zonder veel succes. Hij had het bijna al opgegeven, las ik, tot hij met dit boek kwam dat lovende kritieken kreeg.
    Blijkbaar waren zijn voorgaande boeken onvoldoende interessant om ze in het Nederlands te vertalen. Als ik de achterflap lees, dan verwacht ik veel spanning en drama. Meer ideeën heb ik er niet over.

Citaat Wemmie:
    De kleurstelling zwart en rood vind ik mooi gekozen, het lijkt mij een duister boek en daar past zwart bij. De rode letters verwijzen voor mijn gevoel naar misdaad en zaken die misschien niet zo goed kunnen aflopen. En de schommel heeft misschien geen link met een ketting, hoewel het plankje wel aan kettingen hangt maar ik kan mij goed voorstellen dat daar een kindje op zit. Een kind dat misschien een slachtoffer wordt.
    Het lijkt mij een heftig boek, wat doe je als ouder om je eigen kind te redden? Je wordt dus crimineel. Of ben je dan nog wel een crimineel. Mooi onderwerp voor een ethische discussie.
    Adrian McKinty maakt wel wat los. De auteur ken ik niet. Het lijkt mij een zeer originele thriller.Allemaal veel leesplezier en een fijne discussie gewenst.

Citaat yv86:
    Cover:de kleurstelling is goed gekozen, dat valt lekker op in de boekhandel. Zoals de meeste mensen voor mij ook al aangeven: waarom er een schommel op de cover staat is me een raadsel. Maar waarschijnlijk ga ik dit weekend de link wel leggen. Aanbevelingen op boeken doen me niet zo vaak iets, sterker nog: ze schrikken me sneller af. Maar dat  Don Winslow het boek aanraadt, laat mijn hart wel wat sneller kloppen.
    Auteur & verwachtingen:ik heb nooit eerder een boek van de auteur gelezen en ik heb dus geen idee hoe  Adrian McKinty in spanningsopbouw en originaliteit is, dus daar leg ik mijn verwachtingen niet te hoog. Toch hoop ik op een spannend en creepy verhaal dat goed in elkaar steekt en daar psychologie een flinke rol speelt.

Citaat leentje:
    De cover zwart rood vind ik heel erg mooi. Op de achterkant mis ik een foto van de auteur vind ik altijd wel leuk als ik de auteur nog niet ken.
    Ik verwacht een super spannend boek.

Citaat Ann Janssens:
    Zelf heb ik een epub, dus qua cover is het natuurlijk zwart. Als ik afga op de foto van de gekleurde cover: mooi, een kaft dat me best intrigeert. Het zwart en rode contrasteert natuurlijk enorm en de eenzame, witte schommel maakt het prentje af. Vooral het zinnetje ‘Je bent nu onderdeel van DE KETTING’ maakt me nieuwsgierig, maar tevens klinkt het ook angstaanjagend.
    Een onbekende schrijver, dus benieuwd naar de schrijfstijl en originaliteit. Daar het over kinderen gaat verwacht ik me aan een intens gruwelijk boek. Voor psychologisch vrij zwaar denk ik. Een vrij gewild en gehypete boek en dan ben ik meestal iets of wat geneigd om er met een bang hart aan te beginnen. Boeken die meestal goed in de markt liggen, vind ik meestal iets te afgevlakt.

Citaat justine:
    Ik heb altijd een hekel gehad aan de kettingbrieven vroeger. Maar dit gaatnog een stapje verder. Als ik dan die cover, bloedrood met die eenzame schommel, ben ik welheel benieuwd wat deze auteur ervan maakt. Ik hoop een spannend verhaal, maar ook niet te…

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Fedordegroot:
    Het verhaal bouwt zich op zoals verwacht. Soms is het verhaal wat aan de trage kant en herhalend. Vooral over het gebruik van social media. Over de helft in het boek volgt er een hoofdstuk met een flashback en worden de antagonisten geïntroduceerd in hun jonge jaren.
    Het verhaal is in korte hoofdstukken verdeeld, wat fijn leest. Er wordt qua perspectief verteld vanuit Rachel, Kylie en de antagonist.

Citaat Zohra:
    Begin nu aan hoofdstuk 13.
    Het zijn allemaal korte hoofdstukken en ze lezen vlot.Tot nu toe ontwikkelt het verhaal zich zoals verwacht.

Citaat sanhan:
    Het verhaal kabbelt min of meer rustig verder, wordt nooit spannend, maar ik wil wel blijven doorlezen.De korte hoofdstukken en het afwisselen van perspectief helpen daar wel bij.
    Tot nu toe vind ik het wel een goed verhaal, alleen Rachel, op een paar punten na blijft ze er vrij afstandelijk, cool, ik weet niet goed hoe het te benoemen, mee omgaan. Daar had ik wel wat meer pit, emotie verwacht.

Citaat Severine:
    Het verhaal verloopt zoals ik het verwachtte. Spannend, zonder echte uitschieters of cliffhangers, maar toch zit je volledig aan het boek gekluisterd. Je wilt steeds weten hoe het verder loopt. Ik heb geen echt spelfouten ontdekt tot nu toe, en ook geen opmerkelijke citaten.

Citaat Marjoleine:
    Het valt me op dat het eerste deel zo is geschreven dat ik me helemaal voor kan stellen hoe die mensen zich voelen wanneer ze een kind ontvoeren. En ik kan me bijna voorstellen dat ik het zelf ook zou doen voor mijn kinderen.
    Tot nu toe vind ik het een fijn boek!

Citaat Spil83:
    Paar kleine foutjes:
    Blz: 178, Pete zit naast hem in de auto (hem moet haar zijn, want hij zit naast Rachel.
    Blz: 233, Misschien is dit voor de Ketting een manier om mensen op de proef stelleb (moet zijn: op de proef te stellen.
    En een mooie omschrijving vond ik:
    Chemo is een kleine dood die je vrijwillig binnenlaat om de grote dood buiten op de stoep tegen te houden.

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Ik vind het heel bijzonder om te lezen hoe makkelijk men aan een wapen kan komen. Je loopt een winkel binnen krijgt even een lesje en klaar… Maarja dit is in Amerika (hoofdstuk 10). Ik vind het boek spannend, hopelijk lezen we snel meer over hoe Rachel de Ketting gaat verbreken. Opmerkelijk citaat: bladzijde 322: Er is een daar deur naar het huis…

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De ketting is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  124ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,49 dat helaas niet voldoende is voor een plaats plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  De ketting van  Adrian McKinty geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,97
    2. Plot: 7,00
    3. Leesplezier: 8,03
    4. Schrijfstijl: 7,57
    5. Originaliteit: 8,37
    6. Psychologie: 7,03

Gemiddelde puntenwaardering: 7,49

Citaat Fedordegroot:
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters zich heel erg verdiepen. Rachel is de enige die groeit in haar rol door de ellende die ze meemaakt. Pete ontwikkelt zich naar de helper in het verhaal, maar met zijn achtergrond had er nog meer ingezeten. Kylie ontwikkelt zich ook enigszins in gevangenschap. Ginger en Ollie maken door de flashbacks wel een ontwikkeling door. Deze ontwikkeling is vooral gefocust op hun criminele daden. Ik denk wel dat zeker in de personages van Rachel en Pete nog meer ontwikkeling mogelijkheden zitten dan er nu is uitgehaald door de schrijver.
    De personages van Ginger en Olly spreken mij het meest aan. Deze karakters zijn het meest uitgesproken.
    Beoordeling: 7,42

Citaat Justine:
    Ik vind het plot heel bijzonder en origineel. Deel 1 was spannend en goed opgebouwd. Deel 2 voorspelbaar met een wat flauw einde.
    Jazeker had ik dit einde verwacht, hoe verder je kwam in deel 2 hoe sneller je wist hoe de afloop zou zijn.
    Zeker deel 1, na een wat trage start was spannend. Deel 2 was informatief spannend.
    Adrian McKinty heeft een fijne schrijfstijl.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Zohra:
    Ja, zowel Rachel als Pete en Kylie evolueren. Rachel is in eerste instantie onzeker. Ze ontziet niemand en gaat er voor. Ze is gedreven. Pete groeit in zijn zorg voor Rachel. En Kylie, die eigenlijk maar een tiener is en eerst zeer bang krijgt meer zelfvertrouwen.
    Mijn favoriet personage is Rachel omdat ze op de achtergrond alles zo weet uit te kienen.Ze is ontzettend gedreven, heeft niet één plan, maar meerdere. Ze neemt steeds meer beslissingen. Het is psychisch een zeer sterke vrouw. Houdt het hoofd koel telkens er iets dreigt in het honderd te lopen.Ik zou de tweeling misschien wat meer in beeld brengen, wat willen uitdiepen.
    De vlotte schrijfstijl bevalt me wel, korte hoofdstukken met korte zinnen.
    Het maakt dat het verhaal goed bij je binnenkomt en je steeds meer wil lezen…zo van…nog een hoofdstuk, nog een hoofdstuk…Ik ben zeker van plan meer van deze auteur te gaan lezen.
    Beoordeling: 8,33

Citaat LoisC:
    Het combineren van het fenomeen kettingbrieven en ontvoeringen is origineel en goed gelukt. Het maakt het een spannend verhaal. De ontknoping vind ik echter wat minder sterk. Het plot zit goed in elkaar; de opbouw van het verhaal is goed.
    In het eerste deel van het boek heb je als lezer totaal geen idee welke kant het opgaat. Vanaf het begin van het tweede deel voel je welke kant het opgaat. Het eerste deel vond ik erg sterk. Het tweede deel wat minder. De schrijver moet zich in nogal wat bochten wringen om er een eind aan te draaien. Voor mij is het eind niet erg geloofwaardig. Het verhaal is erg makkelijk te lezen door de korte hoofdstukken en de korte zinnen. Tegen het eind begint hij met superkorte zinnen, bestaande uit een woord. Dat leest op zich natuurlijk snel, maar daardoor gaat het voor mij minder boeien.
    Beoordeling: 8,00

Citaat leentje:
    Zowel de karakters van Rachel als Pete als Kylie evolueren. Rachel is eerst bang en met zichzelf bezig. Daarna gaat ze vechten voor haar kind en schrijft zichzelf weg. Pete die enkel leeft van dag tot dag. we zal zien wat de dag brengt. Kylie verandert van een kind naar een sterke volwassen die sterk moet zijn maar ze doet het ook maar. Kylie is zeker mijn favoriet. Waarom heb ik zo met haar te doen? Ik heb haar tijdens het lezen zo vaak moed in gesproken. Zo vaak tips gegeven. Zo vaak gewaarschuwd. Waar ik het vaakst tegen gesproken heb. Ja, lach maar. De auteur schrijft korte vlotte leesbare hoofdstukken wat het lezen zeer aangenaam maakt.
    Wat ik steeds doe bij elke auteur die een boek schrijft en die ik mag lezen via deze groep is kijken welke boeken hij nog heeft.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Weert:
    Goed gevonden plot, origineel, maar zeker het laatste deel vond ik de uitwerking wat minder. Deel 1 vond ik spannender en beter dan deel 2 , dat deel vond ik een stuk minder en ook voorspelbaarder. Het einde had ik wel zien aankomen. In ieder geval vond ik het eerste deel prettig leesbaar en dat had mijn volle aandacht, dat was bij deel twee een stuk minder. Een gemakkelijke, soms zelfs wat simpele schrijfstijl.
    Beoordeling: 7,00

Citaat yv87:
    Ja, ze evolueren wel maar slechts in beperkt mate. Zo vind ik Rachel dus helemaal niet zo onzeker als dat anderen zeggen. Ik heb niet echt een favoriet personage, maar Pete spreekt mij het meest aan. Hij worstelt met zijn verslaving, met de liefde, met zichzelf en eigenlijk alles in zijn leven. Hij probeert dit te overwinnen en daar heb ik respect voor. Nee, niets aan de personages veranderen. Had alleen liever een iets ingewikkelder verhaal willen lezen.
    Het leest vlot en gemakkelijk weg. Ik vond het alleen te gehaast. Door gebrek aan details bleef het oppervlakkig en werd het vooral erg simpel.
    Beoordeling: 6,17

Citaat Ann Janssens:
    Terwijl deel 1 redelijk saai was, was deel 2 boeiend. Het eerste deel had m.i. veel spannender kunnen geschreven zijn door bijvoorbeeld de moeder iets emotioneler te beschrijven, door zaken minder vlak te maken. In het tweede deel had ik reeds vrij snel door wie er achter het ontstaan van de ketting zit, maar dat maakte het verhaal daarom niet minder spannend. De flashbacks daar maakten veel goed, als die er niet waren geweest zou het boek minder scoren. Qua structuur is het dus wat een dubbel gevoel.
    Ik ga niet zeggen steeds mijn volle aandacht, maar het is wel op een manier geschreven dat ik verder wou lezen omdat mijn nieuwsgierigheid bleef verder zinderen.

Citaat dees2307:
    Rachel is in het begin erg onzeker, maar dit verandert gedurende het verhaal. Kylie is eerst bang en ontwikkelt zich van een kind naar een jongvolwassene. Pete wordt van verslaafde een zorgzame man en vader. Mijn favoriet personage is Rachel omdat ze ondanks haar ziek zijn, voor iedereen klaar staat. Ze wil hoe dan ook de ketting verbreken en Pete helpen.
    Het mag spannender geschreven worden, meer details in de onthulling van de opbouw. De schrijfstijl vind ik gehaast en staccato.

Citaat Wemmie:
    Door het thema vond ik het wel een boeiend boek en origineel bedacht. Ik was tijdens het verhaal wel heel benieuwd hoe Rachel dit aan zou pakken. Regelmatig vroeg ik mij af wat ik zou doen als ik in deze situatie zou zitten. De schrijfstijl van McKinty is prettig, geen moeilijke schrijftaal en de hoofdstukken zijn kort gehouden. Dit zorgt voor vaart in het verhaal. Angstaanjagend komt het eerst bij mij op als ik deze thriller moet typeren, niet dat het verhaal angstaanjagend is maar het gegeven van deze gruwelijke kettingbrief.
    Een kettingbrief die op deze wijze uitgevoerd moet worden is natuurlijk heel absurd, een origineel uitgewerkt thema. Wat mij betreft mag er in dit boek wat meer drama plaatsvinden. Het blijft nu bij dreigen en misschien (sorry voor mijn wrede suggestie) had er iets meer bloed mogen vloeien. Een ouder die te grazen wordt genomen en dan net op het nippertje gered wordt.
    Deze auteur ga ik wel onthouden, een volgende thriller lees ik graag.
    Beoordeling: 7,50

Citaat sanhan:
    De karakters evolueren wel, maar het mocht wat meer zijn. Rachel is naar mijn gevoel soms gevoelloos bezig met de ontvoering, dat mocht wat dieper uitgewerkt worden. Kylie vond ik wel een sterk kind, Pete mocht ook wat meer diepgang krijgen. Rachel is toch wel mijn favoriet, hoe ze ondanks de onzekerheid toch blijft doorgaan. Pete en vooral Rachel mochten wat verder uitgediept worden. Maar echt veranderen, nee, dat niet.
    De schrijfstijl zat helemaal goed, het las vlot, geen onnodige details die de vaart eruit halen.

Citaat Spil83:
    Rachel gaat van een onzekere naar een daadkrachtige vrouw toe. Pete groeit in zijn zorg voor Rachel. Kylie is tijdens de ontvoering erg veerkrachtig. Rachel heeft mij geraakt, omdat zij ondanks haar ziekte blijft vechten voor haar kind. Ik vond de schrijfstijl erg fijn. Korte hoofdstukken met korte zinnen, waardoor het lekker vlot leest. De schrijfstijl vind ik meeslepend.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Severine:
    De plot zit erg goed in elkaar, het was origineel en interessant dat het principe van een kettingbrief werd gebruikt om op een criminele manier rijk te worden. De opbouw van de plot is logisch. Er zat ook een duidelijk verschil in deel 1 en deel 2 qua opbouw en stijl.
    In het begin had ik dit einde niet verwacht, maar vanaf deel 2 had ik dit al snel door, zeker met behulp van de flashbacks. Alleen dat het zo bombastisch zou eindigen had ik niet door, gezien het grootste deel van het verhaal een rustiger gevoel gaf.
    Ik vond het absoluut een boeiend verhaal. Zeker in het eerste deel was ik volledig aan het boek gekluisterd. In het tweede deel was dit ietsje minder, maar het boeide mij nog steeds.

Citaat Marjoleine:
    Je ziet een omslag bij Rachel en Pete wanneer ze besluiten om actie te ondernemen in plaats van slachtoffer te blijven, echter dat vind ik niet te omschrijven als evolueren.
    Evolutie zie je wel bij het karakter van Ginger. Die groeit naarmate het boek vordert. Ondanks dat ze de slechterik van het verhaal is en beter goed is dat ze dood is, vond ik Ginger het meest interessante personage in het boek. En dat komt door de manier waarop het karakter ontwikkelt. De manier waarop de beschadiging uit de jonge jeugd doorgroeit naar een enorm verwrongen geest. Heel goed gedaan. Ik zou aan niemand iets veranderen. De karakters samen vormen een geheel, en door iets te wijzigen zou de harmonie verstoord worden. De schrijfstijl is goed passend bij een thriller. Vrij vlot, en tegelijkertijd goed ontwikkeld.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Ik vond het einde erg voorspelbaar, weinig spannend ook.Ik had er veel meer van verwacht. Het einde had al veel eerder ingezet kunnen worden als de “daders” eerder aan het woord waren gekomen en om zo de spanning veel hoger te maken.Ja zeer voorspelbaar…
    Ik vond het een boeiend verhaal maar had er veel meer van verwacht. Het is me zeker niet onder de huid gaan zitten en dit had ik wel gehoopt.
    Het leest makkelijk weg, je kan het ook makkelijk even laten liggen want je pakt het ook zo weer op. Geen ingewikkelde hersenspinsels.Een nieuw concept maar had meer diepgang kunnen krijgen.
    Beoordeling: 7,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 82

Zoals gewoonlijk weer een prachtige en volledige samenvatting.
    Dank!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.