Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 140: De jachtpartij Verslag leesclub De jachtpartij van Lucy Foley

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #25026 |

Leesclub 140,  De jachtpartij   –  Lucy Foley

Inleiding

Het verhaal:  De jachtpartij

Oudejaarsavond. Een villa in de Schotse wildernis. Negen oude vrienden checken in, maar één van hen zal de nacht niet overleven

Negen vrienden vieren oudejaarsavond in een idyllische villa in de Schotse Hooglanden. Het lijkt de perfecte plek om hun gehaaste Londense leven achter zich te laten en van elkaars gezelschap te genieten. Het ontbreekt de vrienden aan niets: ze hebben een prachtig uitzicht, een knappend haardvuur, een provisiekast vol eten en liters champagne. Maar wat ze ook hebben is geheimen voor elkaar, langgekoesterde jaloezie en bergen opgekropte woede. Terwijl de sneeuw buiten valt, wordt de spanning in de villa ondraaglijk.

Als de lucht op nieuwjaarsdag opklaart is een van de gasten dood. En één van de anderen is de moordenaar.

Maar wie?

De schrijver:  Lucy Foley

Lucy Foley woont in Londen en studeerde Engelse literatuur. Ze werkte enkele jaren als fictie-editeur bij een uitgeverij. Tegenwoordig is ze fulltime schrijver.

De lezers:

Lezer 1: Stephanie Haenen, 30 jaar
    Graag wil ik kans maken op het boek  De jachtpartij. De inhoud spreekt me aan en daarbij ben ik een  Agatha Christie  liefhebber.

Lezer 2: EliJos, 46 jaar
    Ik wil heel graag aan deze leesclub deelnemen omdat het verhaal me gewoon heerlijk lijkt!! Lekker voor deze tijd met de feestdagen toch al in het zicht met als afsluiter oud-en-nieuw dus het gevoel voor die tijd van het jaar is er al een beetje. Zo herkenbaar, onderliggende spanningen tijdens de feestdagen dus ik hoop dat het lekker smullen word van een spannend verhaal!! De aanbevelingen van collega-auteurs en pers klinken ook goed maar die hebben niet altijd dezelfde smaak als ik, zoals eerdere ervaring mij al leerde. Hopelijk ben ik het deze keer wel met ze eens, ik ben in ieder geval al heel nieuwsgierig naar het verhaal!

Lezer 3: Katrijn, 39 jaar
    Het eerste wat ik zag als ik je mailtje opendeed was de titel en de cover.  Meteen was ik al getriggerd. Dan las ik de korte inhoud en was ik nog meer geïnteresseerd. Het lijkt me een beetje op een old-school detective ala  Agatha Christie. Hoewel de eerste zin dan wat weg heeft van een spannende thriller. Hopelijk wordt dit verhaal dus een spannende who-dunnit.

Lezer 4: Steph, 30 jaar
    Ik ben een zeer groot fan van thrillers en van  Agatha Christie, dit boek lijkt me een ideale combo! Ik las eerder ook het YA-boek S.T.A.G.S., wat me qua korte inhoud aan dit boek doet denken. Dat boek heeft me zeer gesmaakt en ik hoop dat ook  De jachtpartij  mijn verwachtingen zal inlossen.

Lezer 5: HarryDresden, 31 jaar
    Het is al even geleden dat ik mee heb gedaan aan een leesclub en wat is er dan leuker dan een thriller waar ik al even naar uitkeek, grote verwachtingen bij heb en waar volgens mij goed op gediscussieerd kan worden?

Lezer 6: Lizzie, 31 jaar
    Klinkt als een spannende thriller en daar hou ik van. Me interesse was meteen gewekt.

Lezer 7: CarmenFerreira, 47 jaar
    Ik doe graag mee omdat ik afgelopen jaar naar Schotland wilde gaan, maar dit niet door heeft kunnen gaan. Ik ben gefascineerd door de mooie natuur daar. Ik ken ook de auteur nog niet en ben benieuwd of het beschreven verhaal me meesleept naar een andere wereld.

Lezer 8: Patty Jansen, 39 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan de leesclub  De jachtpartij  omdat de beschrijving van het boek me enorm aanspreekt en als het in de stijl van Ruth Ware is, dan belooft dat veel goeds en zal ik het boek nauwelijks weg kunnen leggen en dat vind ik altijd zo mooi aan een goed spannend boek, je compleet verliezen in het verhaal.

Lezer 9: danielle, 42 jaar
    Ik ben erg benieuwd naar dit verhaal. Zoals ik het nu lees lijkt het een beetje op het boek van Jet van Vuuren, Liegbeest.  Ben erg benieuwd of er meer overeenkomsten met haar boek zijn of dat het totaal anders is.

Lezer 10: Marjolein Schrage, 49 jaar
    Ik doe graag mee want dit boek zou de thriller van de winter zijn, en ik ben dol op moordmysteries!!

Lezer 11: naddyyyy21041989, 30 jaar
    Waarom meedoen? Het lijkt mij een prachtig boek, een boek om tijd voor mijzelf te nemen.

Lezer 12: Theo van Rijn, 62 jaar
    Door de beschrijving die bij de leesclub staat, denk ik dat ik het een erg goed boek ga vinden.

Lezer 13: CRusson, 44 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen, omdat ik dit  boek graag wil lezen. De gele voorkant trok mij in eerste instantie niet aan. Maar ik kwam de aankondiging vaak tegen en toch maar even de tekst gelezen. Nu denk ik echt wow, deze moet ik lezen. Dus vandaar mijn aanmelding voor de leesclub.

Lezer 14: flicka, 52 jaar
    Ik zou graag meedoen omdat ik van dit genre houd. Ik deze schrijfster nog niet ken en de beloofde  Agatha Christie  vergelijking erg interessant vind.

Lezer 15: CarindW, 54 jaar
    De korte inhoud in combinatie met de titel spreekt me aan. Ik hou van boeken waarbij je contstant op het verkeerde been wordt gezet.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Justine

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-veertigste boek dat door de leesclub is gelezen is De jachtpartij, geschreven door  Lucy Foley, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Boekerij.

In de sfeer van oudejaarsavond past in deze tijd een spannend verhaal natuurlijk naadloos. Zeker als negen vrienden het plan hebben opgevat voor een reünie-achtige party. Het spannend element is het overlijden van een van de negen en de overige acht allemaal kandidaat zijn voor de moordenaarsrol. Reden genoeg om dit boek door de leesclub te laten lezen. Waarbij de naam van Agatha Christie nog steeds iets magisch heeft voor veel lezers…

Stephanie Haenen bijt het spits af: ‘De inhoud spreekt me aan en daarbij ben ik een  Agatha Christie liefhebber’. Ook Katrijn ziet wel overeenkomsten met de Grand Lady of Suspense: ‘Het lijkt me een beetje op een old-school detective ala  Agatha Christie. Hoewel de eerste zin dan wat weg heeft van een spannende thriller.  Hopelijk wordt dit verhaal dus een spannende who-dunnit’. En van Steph klinken woorden van dezelfde strekking: ‘Ik ben een zeer groot fan van thrillers en van  Agatha Christie, dit boek lijkt me een ideale combo’.

Zelfs het lezen van de deelnemersmeningen roept al spanning op…

‘Ik vind het plot heel wat verrassende elementen bevatten, maar wat is het moeilijk om dit zonder spoilers te vertellen. Diegenen die het boek uit hebben zullen wel weten wat ik bedoel met de stalker, de schuur, de moordenaar… De structuur van het plot zit zeer goed in elkaar. Er wordt naar het plot toegewerkt vanuit verschillende vertelperspectieven en verschillende tijdsprongen, waardoor je gaandeweg de puzzel in elkaar kan laten passen’, aldus een enthousiast klinkende Steph. Helaas klonken ook minder positieve reacties, bijvoorbeels van Patty Jansen: ‘De Jachtpartij voelt voor mij als  Kiekeboe van  Chris McGeorge en In een donker donker bos van Ruth Ware in een ander jasje. Diep teleurstellend’. Maar gelukkig overheersen de positieve meningen na het lezen: ‘Ik hou van dit soort plots. Een goede spanningsopbouw tot op het einde en lekker zelf mee blijven puzzelen. De structuur van het plot wordt opgebouwd doormede van de korte hoofdstukken afgewisseld met verschillende personages en tijdstip. Op het einde begon ik wel door te hebben wie het slachtoffer was maar nog niet de dader. Helemaal mijn ding en had dus steeds mijn volle aandacht’, aldus katrijn.

Gemêleerd dus, dan maar zelf verder lezen en je eigen mening vormen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Theo van Rijn:
    Hoewel geel niet bepaald mijn kleur is, moet ik zeggen dat ik het een fraaie omslag vind. De flappen geven nét dat beetje extra. Omdat Lucy ook redacteur is bij een uitgeverij, verwacht ik dat ze precies weet hoe ze me in het verhaal moet gaan trekken.
    Ik verwacht dat ik het boek vlot zal lezen, want de lettergrootte is iets groter dan ik gewend ben en daarnaast denk ik dat het heel boeiend is geschreven.

Citaat Steph:
    De cover springt er echt uit door de felle gele kleur. Ik ben een groot thrillerliefhebber, in dit genre wordt er vaak voor donkere covers gekozen (dit merk ik toch aan mijn boekenkast). Deze zal voor kleur zorgen in mijn kast! Het is een meerwaarde dat de titel aangebracht is in reliëf, hierdoor blijf ik langer stilstaan bij de cover want het voelt zo leuk aan. De letters zelf lijken met vlammen gekleurd te zijn, ik ben benieuwd wat de link zal zijn met het verhaal. Ik heb nog niet eerder iets van deze auteur gelezen. Ik weet dan ook niet echt wat ik moet verwachten. De verwachtingen liggen wel hoog aangezien hier verwezen wordt naar ‘Agatha Christie meets Ruth Ware’, toevallig twee van mijn favoriete auteurs. Ik hoop dat ze ons op het verkeerde been zal zetten, dat het op voorhand niet al te duidelijk is wie de dader is.

Citaat Marjolein Schrage:
    Geel is inderdaad ook niet mijn kleur, maar het beeld met dat hertengewei vind ik wel pakkend. Bovendien vind ik de verhoogde letters op de voorkant en de flappen sjiek. Qua auteur ben ik compleet onbevangen, ik ga zonder verwachtingen qua schrijver lezen. Ik had een aankondiging gelezen over een spannend verhaal voor de winter, met een winters thema, en dat is waarom dit boek (en dus ook meedoen met de leesclub) me aantrok.

Citaat justine:
    De cover springt er lekker uit. Vind het zelf niet zo mooi, had misschien de setting van Schotland een mooiere cover gevonden. Maar dit pak je wel op. Ik heb echt geen verwachtingen, ik laat mij, zoals wel vaker verrassen. De korte inhoud spreekt wel tot de verbeelding. Gewoon spannend, misschien onderhuids, zonder teveel bloedige details.

Citaat katrijn:
    Ik was al meteen getriggerd door de cover en de titel. De letters gevlamd, een hertenkop, de jachtpartij, het past allemaal goed bij elkaar. Dat de titel in reliëf is vind ik ook leuk.
    De achterflap is kort maar krachtig wat mij dan nog nieuwsgieriger maakt. Ik heb nog niets gelezen van  Lucy Foley  maar heb nog wel meer boeken van haar op mijn te lezen lijst staan.
    Het lijkt me een beetje op een old-school detective alla  Agatha Christie. Hoewel de eerste zin dan wat weg heeft van een spannende thriller. Hopelijk wordt dit verhaal dus een spannende who-dunnit.

Citaat HarryDresden:
    Knallende cover! Echt heerlijk geel, mooi hert er voorop waarvan ik de sfeer goed bij de flaptekst en binnenflap vind passen. Zwart op de achtergrond is mooi contrast en tegelijkertijd spanninggevend. Schrijfster is mij onbekend, heb geen directe verwachtingen bij haar behalve dat het plot op de flaptekst duidt op een goed bedacht verhaal.
    Mijn verwachting over het boek is hoog. Dit is er eentje waar ik naar uit keek! Ik hoop op een lekkere dosis spanning en personages met lagen!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Lizzie:
    Nog maar goed begonnen. Maar al deze opmerkelijke zinnen tegen gekomen.
    ‘Dit is de uitdrukking van iemand die getuige is geweest van iets gruwelijks, iets wat de normale menselijke ervaringen te boven gaat’. Pag. 8.
    ‘Maar zijn ogen vertellen het verhaal al voordat hij daar zelf toe in staat is; ze brengen stilzwijgend zijn afgrijzen over’. Pag. 9.
    ‘Maar ik heb ook een gevoel van trots, nu al, om de kleine successen… zoals de wilde schoonheid aan de andere kant van het raam’. Pag.10.

Citaat Patty Jansen:
    Ontwikkeling van het verhaal: Ik moet zeggen dat ik het niet erg prettig vind dat het verhaal in elk hoofdstuk door een ander personage verteld wordt. Ik vind dat onprettig en storend. Verder doet het verhaal me ergens denken aan  In een donker, donker bos  geschreven door Ruth Ware. Ik vind het vaak wel prettig in een boek als de gebeurtenis in het begin al genoemd wordt en er je door de schrijver langzaam wordt meegenomen naar het moment hoe en waarom deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden, dat brengt een zekere spanning met zich mee. Helaas vind ik dat bij dit boek  De jachtpartij  het wel erg lang duurt eer dat het verhaal een beetje op gang komt en wordt er uitgebreid ingegaan op de personages, hoe ze elkaar hebben leren kennen, wie ze nu zijn. De laatste honderd bladzijden zijn redelijk spannend, maar ik zit niet op het puntje van mijn stoel.

Citaat CarindW:
    Ik ben geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Het boek leest makkelijk weg. De schrijfstijl is prettig. Ik vind het leuk dat er vanuit verschillende hoofdpersonen wordt geschreven, jammer dat het niet vanuit alle personen is. Ik heb het boek ook al uitgelezen. Zal nog niet mijn mening geven over het einde.

Citaat Stephanie Haenen:
    Ik ben het ebook aan het lezen. Momenteel lees ik op de telefoon omdat ik mijn ereader nog niet heb maar ik vind het boek nog niet zo vlot lezen. Ik ben op pagina 40 en vanavond ga ik verder lezen. Het stoort me dat ieder hoofdstuk een ander personage is die vertelt tot nu toe.

Citaat CarmenFerreira:
    Ik vind het een makkelijk te lezen boek, niet te literair en hoogdravend. Het is geen snel verhaal, maar wel een die elk hoofdstuk, dat vanuit verschillende personages wordt verteld, een stukje meer over de hoofdpersonen verteld en dus hopelijk ook komt tot een mooie ontknoping van het verhaal. Er zijn geen opvallende zaken aan het boek die me storen of typfouten (zit op pagina 105) die me op dit moment opvallen.
    Ga er dit weekend weer helemaal voor zitten en verwacht dus ook al snel na het lezen te kunnen vullen.

Citaat naddyyyy21041989:
    Lees de ePub op mijn telefoon en nu bijna bij pagina 100. Moet elke keer even goed kijken wie er schrijft (in welke personage). Vind sommige stukjes van de personages erg langdradig, maar toch heeft het boek iets waardoor je door wilt lezen. Ben heel benieuwd hoe het straks verder gaat.

Citaat danielle:
    Zit nu op pagina 122 (e-book).
    Het boek leest makkelijk weg maar ik moet ook zeggen dat ik met erg aan de hoofdstukken per personage. Het is goed dat dit boven de pagina staat anders zou ik het soms kwijt zijn. Merk wel nu de voorstelronde is geweest het verhaal op gang begint te komen en er wat vraagtekens bij de personages komen. Opbouw van het verhaal is goed en vind het mooi in dit boek dat heden en verleden door elkaar lopen. Hier past het in het verhaal.
    Ik ga snel weer verder lezen want wil weten hoe het verder gaat.

Citaat Theo van Rijn:
    Nog een kleine 50 pagina’s te gaan en ik vind het een onvervalste who dunnit and to whom Tot nu toe geen idee wie het slachtoffer is en wie de dader. Ik smul van het boek.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De jachtpartij  is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  140ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,77  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  De jachtpartij  van  Lucy Foley  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,69
    2. Plot: 7,04
    3. Leesplezier: 6,65
    4. Schrijfstijl: 7,00
    5. Originaliteit: 5,92
    6. Psychologie: 7,31

Gemiddelde puntenwaardering: 6,77

Citaat Lizzie:
    Ik vind dat alleen Katie van de vrienden een echte evolutie meemaakt, door te beseffen dat ze een vrouw geworden is die niet in de schaduw van iemand anders moet leven en dat ze zich daar ook naar mag gedragen. Heather maakt ook een evolutie mee. Zij beseft uiteindelijk dat vluchten voor je verdriet geen zin heeft. Als ik iemand moet kiezen, kies ik Heather om wie ze is… Ze is wel op de vlucht maar haar instinct om mensen te helpen is nooit verdwenen. Julien zou ik willen veranderen, zou hem minder egoïstisch maken. Hij is nu echt vol van zichzelf en wed op twee paarden. De schrijfstijl is eenvoudig met een handvol mooie zinnen. Dit paste zeker bij het verhaal, alleen jammer dat de echte spanning weg bleef.
    Beoordeling: 6,17

Citaat Steph:
    Ik vind het plot heel wat verrassende elementen bevatten, maar wat is het moeilijk om dit zonder spoilers te vertellen. Diegenen die het boek uit hebben zullen wel weten wat ik bedoel met de stalker, de schuur, de moordenaar… De structuur van het plot zit zeer goed in elkaar. Er wordt naar het plot toegewerkt vanuit verschillende vertelperspectieven en verschillende tijdsprongen, waardoor je gaandeweg de puzzel in elkaar kan laten passen. Zoals in vele thrillers het geval is, weet je op voorhand niet wie de moordenaar is, maar dat je ook niet weet wie het slachtoffer is vind ik echt een leuk pluspunt. Het verhaal kan zo alle kanten uitdraaien. Misschien dat ik ergens in mijn achterhoofd toch het slachtoffer wel zag aankomen, hoewel ik nooit 100% zeker was. De dader heeft me wel verrast. Het verhaal is helemaal mijn ding en had steeds mijn aandacht.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Marjolein Schrage:
    De schrijfstijl is passend bij dit soort thrillers: meerdere vrienden die samen komen, waarbij we in korte hoofdstukken steeds het verhaal vanuit een ander vernemen. Dit blijft gelukkig wel beperkt tot een aantal hoofdrolspelers, en niet alle personages, dan zou de verwarring te groot worden. En typerend vind ik dat schrijven in korte hoofdstukken, dat houdt de vaart erin.
    De schrijfstijl van  Lucy Foley zou ik hierdoor filmisch noemen, ik kan me zo voorstellen dat van dit boek een film verschijnt. Of ik na het lezen van  De jachtpartij  de volgende boeken van Lucy Foley ook zou lezen, hangt af van het onderwerp daarvan. Sommige schrijvers blijf je lezen, andere vallen na een paar boeken helaas tegen. Dat had ik bijvoorbeeld bij Ruth Ware, waar ik eerder aan refereerde omdat ik dit verhaal op haar thriller In een donker, donker bos vond lijken.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Patty Jansen:
    Erg voorspelbaar plot… omdat er twee verhaallijnen zijn, weet je vanaf het eerste moment al wat er gebeurd is, je krijgt door de andere verhaallijn te lezen een idee hoe de situatie ontstaan is en wie het gedaan heeft. Maar persoonlijk vind ik het erg voorspelbaar en niet verrassend.  De Jachtpartij  voelt voor mij als  Kiekeboe van Chris McGeorge en In een donker donker bos van Ruth Ware in een ander jasje. Diep teleurstellend !!! Dat terwijl ik de omschrijving las en me meteen erg aangetrokken voelde tot het boek. Maar ook hierbij krijg ik het gevoel dat de auteur zich heeft laten inspireren door bovengenoemde boeken en er een eigen draai aan heeft gegeven, dat is geen schrijven, maar goed gekopieerd!
    Beoordeling: 3,67

Citaat justine:
    In mijn beleving groeien alleen Heather en Katie, de rest hangt erbij. Doug wordt ook aardig uitgewerkt. Deze keer helemaal geen favoriet, vond ze niet echt tot mijn verbeelding spreken. Kreeg ook geen beeld bij ze.Persoonlijk zou ik ze allemaal hebben uitgewerkt en wat meer diepgang hebben gegeven. Ze laten geen van allen wat achter.
    Ja ik denk wel dat de schrijfstijl bij dit verhaal past. Net als de personages best wel saai.
    Dit is een moeilijke, zeg maar saaie schrijfstijl, maar wel met gevoel voor mooie omgeving, die wordt prachtig beschreven. Ik ga geen andere boeken meer van haar lezen.
    Beoordeling: 6,33

Citaat CarindW:
    Het plot is leuk. Niet heel bijzonder. Het schrijven vanuit verschillende hoofdpersonen vind ik wat toevoegen aan het verhaal. Je wordt daardoor toch wel af en toe op het verkeerde been gezet. De korte zinnen maken dat het boek prettig leest. Het slachtoffer was vanaf het eerste hoofdstuk te voorspellen, de uiteindelijke achterliggende reden en dader lagen niet direct voor de hand. Ongeveer halverwege het boek kreeg ik een vermoeden van het hoe en waarom. Ik begon heel erg enthousiast, maar raakte gaandeweg het verhaal minder geboeid. De spanning ging uit het verhaal voor mij, het werd enigszins voorspelbaar. Halverwege het boek kon ik het verloop eigenlijk zelf wel invullen. De schrijfstijl vond ik prettig, korte heldere zinnen. Ondanks de verschillende verhaallijnen was het boek makkelijk te lezen.
    Beoordeling: 5,67

Citaat naddyyyy21041989:
    Ja ik vind de personages wel evolueren, je leert ze naarmate je verder komt ook meer kennen. Dough is mijn favoriet, hoe gaat zijn leven verder??? Het verhaal bouwt op en dat past wel bij het verhaal maar het had om mij iets minder langdraderig gemogen op bepaalde momenten. In-je-greep-houdende schrijfstijl vond ik het wel.
    Ik denk wel dat ik andere boeken van haar ga lezen maar hangt echt af of de achterkant mij aanspreekt.

Citaat katrijn:
    Ik hou van dit soort plots. Een goede spanningsopbouw tot op het einde en lekker zelf mee blijven puzzelen. De structuur van het plot wordt opgebouwd doormede van de korte hoofdstukken afgewisseld met verschillende personages en tijdstip. Op het einde begon ik wel door te hebben wie het slachtoffer was maar nog niet de dader. Helemaal mijn ding en had dus steeds mijn volle aandacht. Je moest helemaal niet geconcentreerd lezen. Een prettige, vlotte schrijfstijl. Een boek dat je als een leuk tussendoortje kan lezen.
    Dit valt sowieso te typeren onder een whodunnit, een moderne detective en filmisch.

Citaat Stephanie Haenen:
    Ik vond alleen Katie evolueren van de vriendengroep en voor de rest Heather en Doug. Van Doug zou ik meer willen weten, ik zou heel graag willen weten hoe het verder gaat met hem. Ik hoop dat hij een mooie toekomst kan opbouwen en zijn demonen achter hem kan laten. Ik zou graag Samira en Gilles willen veranderen in ouders die meer met hun dochtertje bezig zijn dan met de vrienden en feesten. Ik was telkens toch erg benieuwd. Ik vroeg me ook heel erg af wie er eigenlijk gestorven was. Ik ga voor een mysterieuse schrijfstijl want ik was erg benieuwd wie er dus gestorven was en door wie.
    Beoordeling: 6,83

Citaat danielle:
    Super plot. Echt top op het laatst denk je, wie, wat, waar en hoe dan. Het is moeilijk uit te leggen om geen spoiler weg te geven. Duidelijk goed omschreven. Leuke manier van opschrijven. Anders dan anders. In het laatste stukje wordt er steeds meer duidelijk maar ik had echt niet eerder door wie er vermoord was en door wie. Dus niet zien aankomen dus. Ja het was een boeiend verhaal wat ik goed mij volle aandacht kon geven. Zeker door de korter hoofdstukken en de vlotheid was het lekker weg te lezen. Lucy Foley heeft een fijne manier van schrijven. Ik had verwacht dat de ik vorm me zou irriteren maar dit was echt niet het geval en vond ik het achteraf wel lekker om per hoofdstuk in een ander hoofd te kruipen.

Citaat HarryDresden:
    In het lopende verhaal vind ik niet dat de personages evolueren. Ten opzichte van hoe ze waren in hun jeugd wel; ze zijn volwassen geworden en hebben elk hun andere prioriteiten. Aan hun ontwikkeling ter plaatse wordt weinig aandacht geschonken. Doug de jachtopziener is mijn favoriet. Hij is zo myterieus en stukje bij beetje wordt dat ontrafeld. Van verdacht naar geliefd. Mooi personage.
    De personages zijn wat mij betreft een van de sterke punten van Foley. Ik zou hooguit wat meer dynamiek tussen Heather en Doug nog toevoegen. Zeker omdat je in het laatste stuk ze naar elkaar ziet groeien en je dan snapt waarom Doug de avances van Miranda afzwaait.
    Beoordeling: ??

Citaat CarmenFerreira:
    Ik vond het geen verrassend plot hebben en door alle wisselingen van hoofdpersonen duurde het even voor mij de structuur van het plot duidelijk werd. Na enkele wisselingen van hoofdpersonen was het geen onverwachte wending van het plot. De eerste 50 pagina’s boeide het boek nog niet zo. Weinig opbouwende spanning, maar daarna werd het makkelijker leesbaar en een goed te volgen verhaal dat je meetrok naar Schotland en de groep gasten en medewerkers van het resort. Er zaten wel enkele verkeerde zinsopbouwen in, maar die vind ik meestal in boeken. Niet te storend. Haar boek vond ik niet zozeer een thriller, al zou dat wellicht wel op kunnen gaan voor het laatste stukje van het boek. Een detective a la Agatha Christie zou ik het noemen. Dat was voor mij ook reden om me in te schrijven voor deze leesclub. Ik had ook de verwachting dat dat het zou zijn. En dat betekent dus een prima te lezen boek voor eenieder.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Theo van Rijn:
    Het plot is verrassend en dat heeft m.i. alles te maken met de complete opbouw van het verhaal. Zowel dader als slachtoffer en motief blijven heel lang duister. Het plot is voldoende uitgewerkt en de verrassing zat hem zowel in het wie dader, wie slachtoffer als motief.
    Uit bovenstaande mag blijken dat ik dít einde niet had zien aankomen. Ik heb heel lang een breed scala aan mogelijke daders en mogelijke slachtoffers overwogen. Ik vond De Jachtpartij een bijzonder boeiend verhaal, waarbij ik steeds nieuwsgierig was naar de geheimen van elk lid van de vriendenclub. Het leverde mij steeds veranderende inzichten in die mensen en ik ervoer vlagen van sympathie en afkeer van de diverse personages. Omdat lang onduidelijk bleef met wie het zou aflopen, heb ik steeds geboeid gelezen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat CRusson:
    Er wordt meer naar het verleden gekeken, ook vind ik dat er veel onderlinge spanning ongenoegen en afgunst tussen de karakters is. Er wordt elke keer vanuit een persoon vanuit verschillende momenten in de tijd verteld. Ik vind deze afwisseling te veel en te rommelig. Plaatsing in de tijd is lastig. Ook de personen in het begin uit elkaar halen. Er worden ook niet echt uiterlijke kenmerken (buiten Dough) verteld, buiten wat voor mijn gevoel vage uiterlijkheden, waardoor ik ook niet echt een gevoel bij de karakters kreeg.
    Dough en Heater zijn mijn favoriete personages. Heather vind ik de meest aardige en wat zij heeft meegemaakt met Jamie, dat wens je niemand toe. De rest van de personages vond ik duidelijk minder.
    Ik vind ook de sfeer en het landschap schitterend beschreven. Dit vind ik een zeer groot pluspunt. De omgeving beschrijft zij zeer gedetailleerd, de personages daarentegen een stuk minder. Daar had ze meer verdieping in mogen aanbrengen.
    Beoordeling: 7,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

CarmenFerreira
    flicka

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

danielle
    Bijdrager
    Post count: 34

Ik had het verslag nog niet gelezen maar altijd leuk om dit zo samen te lezen wat iedereen er van vond.

Dank je wel voor het mee mogen doen en dank je wel voor de mooie samenvatting

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.