Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 123: De fluisterman Verslag leesclub De fluisterman van Alex North

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1737
    #22095 |

Leesclub 123,  De fluisterman   –  Alex North

Inleiding

Het verhaal:  De fluisterman

Als de deur halfopen staat, hoor je het gefluister vroeg of laat.

Nog kapot van de dood van zijn vrouw besluit Tom Kennedy met zijn zoon Jake te verhuizen naar het kleine stadje Featherbank om een nieuwe start te maken. Maar Featherbank heeft een duister verleden. Twintig jaar geleden ontvoerde en vermoordde een seriemoordenaar vijf jongens. Tot hij uiteindelijk werd gepakt vreesde iedereen de Fluisterman.

Dat was al heel lang geleden, en een oud misdrijf hoeft natuurlijk niet van invloed te zijn op het leven van Tom en Jake. Maar dan verdwijnt er weer een jongen en begint Jake zich vreemd te gedragen. Hij zegt dat hij gefluister hoort bij zijn raam.

De schrijver: Alex North

Alex North is geboren in Leeds en woont er nu ook met zijn vrouw en zoon. Hij studeerde filosofie aan de universiteit van Leeds, en werkte daar op de faculteit sociologie, voordat hij ging schrijven. De Fluisterman is zijn debuutroman en werd direct verkocht aan vijftien landen. De filmrechten zijn verkocht aan de Russo-broers, bekend van The Avengers.

De lezers:

Lezer 1: penningf, 52 jaar
    De laatste tijd lees ik eigenlijk voornamelijk thrillers van Scandinavische auteurs. Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen, om te kunnen beoordelen of deze thriller die door een voor mij onbekende Engelse auteur geschreven is ook in de typisch Engelse stijl geschreven is die je vaak ziet bij Engelse auteurs, zoals b.v.  Simon Beckett. Daarnaast lijkt me dit een thriller met een behoorlijke psychologische lading en dat soort boeken bevallen mij in het algemeen goed. Het blijft natuurlijk ook altijd leuk om weer een nieuwe auteur te ontdekken.

Lezer 2: Alice1812, 41 jaar
    Al meerdere keren het boek voorbij zien komen bij Hebban en dat maakt je toch nieuwsgierig, wie is de fluisterman (hij was toch gepakt) en loopt Jack gevaar??

Lezer 3: Thrillreader, 46 jaar
    Waarom weet ik niet, maar als ik de tekst heb gelezen waar het over gaat heb ik het gevoel dat dit een top boek is. Misschien doordat ik ook het idee heb dat het me zal verrassen doordat het een ander insteek heeft dan het doet vermoeden. Een seriemoordenaar met paranormale gave (omdat hij op afstand kan fluisteren)? Als deelnemer kom ik er graag achter of mijn gevoel gelijk heeft dat het een top boek is en de leeservaringen delen op ThrillZone.

Lezer 4: Kaatje, 57 jaar
    Deze thriller lijkt me echt gaaf omdat ik denk dat het geen doorsnee thriller is. Bij de titel gaat mijn fantasie al werken.

Lezer 5: Nancy lutz, 53 jaar
    Graag wil ik meedoen met deze leesclub. Het lijkt me heel spannend en ben erg benieuwd naar dit boek.

Lezer 6: den boets, 59 jaar
    Dit boek staat al op mijn vakantielijstje moest alleen nog bestellen.

Lezer 7: saartje, 43 jaar
    Ik heb al vele positieve reviews over dit boek gelezen en een nieuwe auteur is altijd fijn om te ontdekken en ook het mysterieuze kantje aan het verhaal intrigeert me daarom waag ik graag men kans om mee te doen.

Lezer 8: 1958Wilma, 60 jaar
    Heel graag doe ik mee met deze leesclub, heb al zoveel goede recensies van dit boek gezien, dat ik hem zelf ook graag wil beoordelen.

Lezer 9: ovar, 52 jaar
    Ik houd van het lezen van debuten om zo nieuwe schrijvers te ontdekken. Ik schrijf lang niet op elke leesclubuitnodiging in, maar de flaptekst spreekt me deze keer zo erg aan, dat ik meteen reageer. Het is trouwens ook interessant te lezen wat andere leesclubdeelnemers van het boek vinden.

Lezer 10: vick, 37 jaar
    Een debuutroman die meteen verkocht werd in 15 landen, met als onderwerp een seriemoordenaar. Meer is er niet nodig om mijn interesse te wekken. Dit boek staat alvast op mijn ‘to read list’.Ik ben alvast heel benieuwd of het boek zijn belofte waarmaakt: ‘een unieke leeservaring die je nog lang zal bijblijven’.

Lezer 11: Patty Jansen, 39 jaar
    Op diverse kanalen (leesgroepen op facebook) heb ik dit boek en de eerste reacties voorbij zien komen. De reacties maken mij enorm enthousiast om dit boek te lezen… kreten als: “niet weg te leggen, fantastisch voor de vakantie als je het aandurft” dat is precies wat ik van een thriller verwacht. Ook de korte omschrijving geeft me al kippenvel, dus ik hoop dat ik mee mag doen met deze leesclub.

Lezer 12: apgschoon, 40 jaar
    Ik vind dat het deelnemen aan een leesclub goed bij me past. Ik werk sinds een half jaar als vrijwilliger bij de plaatselijke bibliotheek. Ik adviseer klanten ook over boeken. Ik vind het daarom ook heerlijk om mee te kunnen spreken over thrillers en de diverse auteurs.

Lezer 13: bookjunkie8, 43 jaar
    Momenteel raakt mijn voorraad op en ben ik toe aan iets nieuws. Deze “junk” heeft “dope” nodig en graag in de vorm van ultieme spanning.

Lezer 14: anita, 55 jaar
    De fluisterman krijgt overal goede kritieken, ik heb er al menige recensie over gelezen en ben geïntrigeerd geraakt door het verhaal. Toevallig las ik vandaag een artikel over Ted Bundy, de seriemoordenaar (jaren 60 – 70). Hij vermoordde dan wel vrouwen, maar ik moest toch onmiddellijk denken aan  De fluisterman.  Graag lees ik hoe deze seriemoordenaar te werk gaat, wie er achter zit, waarom de jongetjes moeten verdwijnen. Een leesclub geeft altijd iets extra aan het lezen van een boek, dus graag zou ik hieraan meedoen. Ik hoor zelfs al gefluister …  Zou ik erbij zijn?

Lezer 15: ivonne, 51 jaar
    De beschrijving nodigt uit tot lezen, het lijkt een erg spannend boek.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

yv87
    Anjavee

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-drieëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  De fluisterman, geschreven door  Alex North, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij Ambo|Anthos.

Deze leesclub en haar leden is, gezien de motivaties voor deelname, hevig geïnteresseerd in een thrillerdebuut. Van  Alex North had nog geen lezer gehoord tot het moment dat  De fluisterman  werd gelanceerd. De nieuwsgierigheid naar dit resultaat is groot, de nekken zijn uitgestrekt…

‘Ik heb al vele positieve reviews over dit boek gelezen en een nieuwe auteur is altijd fijn om te ontdekken en ook het mysterieuze kantje aan het verhaal intrigeert me daarom waag ik graag men kans om mee te doen’, aldus  saartje. En uit Vlaanderen laat ons  vick weten: ‘Een debuutroman die meteen verkocht werd in 15 landen, met als onderwerp een seriemoordenaar. Meer is er niet nodig om mijn interesse te wekken’. Maar de reden van  apgschoon vind de ractie ook wel bijzonder genoeg om daar de aandacht op te vestigen: ‘Ik vind dat het deelnemen aan een leesclub goed bij me past. Ik werk sinds een half jaar als vrijwilliger bij de plaatselijke bibliotheek. Ik adviseer klanten ook over boeken. Ik vind het daarom ook heerlijk om mee te kunnen spreken over thrillers en de diverse auteurs’.

En nu naar de verwachtingsvolle resultaten…

We geven  Patty Jansenhet woord: ‘Eerlijk gezegd vind ik het boek niet ontzettend spannend, ik heb niet echt op het puntje van mijn stoel gezeten, maar het is wel zo dat ik graag verder wilde lezen om te weten waar het verhaal naar toe zou gaan en hoe het uiteindelijk zou aflopen’. En ook  vick  had een duidelijke mening: ‘Jammer genoeg kwam het einde voor mij als een teleurstelling, de spanning zat er tegen het einde niet meer in. Tijdens het lezen werd de spanning opgebouwd, maar dan plots, in zo’n 3/4 van het verhaal, viel de spanning voor mij stil’. Tenslotte luisteren we even naar  Alice1812: ‘Het plot van het boek zag je inderdaad aankomen en was wel wat voorspelbaar maar ik vond het een erg goed verhaal waardoor me dat niet heeft gestoord en ik het boek met een zucht dicht heb gedaan. Ik vond  De fluisterman zeer boeiend, ik kon het boek nauwelijks wegleggen en wilde steeds verder lezen’.

Voor meer diversiteit van meningen moet je echt even verder lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat denboets:
    Een mooie tere maar ook harde cover. Wekt verwachtingen. De auteur is filosoof dus weet hoe ons brein werkt. Ook dat schept verwachtingen.
    Ik verwacht een pageturner. Je durft eigenlijk niet verder te lezen, maar het moet.

Citaat Alice1812:
    Een mooie cover, hij valt direct op door het goud glimmende. Het is een vleugel van een vlinder maar als je goed kijkt zie je er skeletten in zitten. Ben erg benieuwd wat dit met het verhaal te maken heeft.
    De auteur ken ik natuurlijk nog niet maar door het korte stukje op de achterkant word je erg nieuwsgierig gemaakt.
    ‘Eerst is het spannend, dan is het eng, daarna is het ronduit beangstigend. En dan…lees je verder op eigen risico.’ Nou ik ben zeer benieuwd of dit zo zal zijn, ik hou wel van beangstigend!

Citaat apgschoon:
    Op de cover van het boek staat de rechterzijde van een goudkleurige vlinder afgebeeld, die is vastgeprikt op een marmeren achtergrond. De vleugels van de vlinder bestaan uit de skeletten van menselijke lichamen, duidelijk zichtbaar zijn handbotten, bovenbenen en schedels. Het lijkt zelfs of dat de speld door een van de oogkassen van een schedel is geprikt. Dat maakt het meer luguber. De kaft is een relief; dat brengt een extra dimensie aan, namelijk niet alleen zien, maar ook voelen. Op de voorzijde staat de tekst: “Als de deur halfopen staat, hoor je het gefluister vroeg of laat”.  A.J. Finn  meent dat we het boek moeten lezen “op eigen risico”. Aan de achterzijde is de andere helft van de goudkleurige vlinder afgebeeld. In gele letters zijn zinnen afgedrukt, die in rijm zijn opgemaakt. Het lijken quotes. Onder de zinnen staan begeleidende stukjes tekst.
    Is het boek zo eng, dat de lezer het inderdaad “op eigen risico” leest?!

Citaat 1958wilma:
    Mooie cover, zowel de voor- als achterkant. Leuk het reliëf. Ik ben dol op vlinders, maar zoals al eerder gezegd doet deze wat luguber aan. Ik ken de auteur niet, dus laat ik me verrassen.
    Ik verwacht een spannend boek, waarbij de term ‘lezen op eigen risico’ mij wel aanspreekt. Ik ben niet zo gauw geschokt van een boek of beschrijving.

Citaat penningf:
    Wat een mooie cover. Ik ben blij dat ik een echt papieren boek heb, want dan valt deze cover nog meer op en je kunt hem ook echt voelen. Als ik in een boekenzaak zou staan dan zou deze cover alleen al mij erg nieuwsgierig maken naar het boek. De auteur ken ik nog niet. Ik heb dus geen idee hoe zijn schrijfstijl is. Ik laat me verrassen.
    Ik verwacht wel een spannend verhaal, met enkele horroreffecten erin. Zeker als ik de woorden achter op het boek van  A.J. Finn lees.

Citaat Anjavee:
    De cover viel mij direct op in de boekhandel. Enerzijds door de titel die heel duidelijk aanwezig is; anderzijds door de goudkleurige tekening. De tekeningen die in reliëf op de vlinder gezet zijn maken het heel bijzonder vind ik. Het zinnetje die onderaan de cover staat maakte mij heel benieuwd naar de inhoud van het boek! Dit is een schrijver die ik niet ken.
    ik las heel veel op sociale media over dit boek, waarbij vooral de nadruk werd gelegd op het feit dat het een ‘razend spannend’ boek is! De korte inhoud en het zinnetje dat vooraan op het boek staat doet dit ook vermoeden! Dus ik verwacht spannende leesuurtjes tegemoet te gaan!

Citaat ovar:
    Wat een mooie cover, daarin is veel effort gestopt. Het is een heel opvallende kaft; in de winkel zou je zo dit boek pakken om te bekijken waarover het gaat. Deze auteur is mij onbekend. Het is een filosoof/socioloog en zal ervaring hebben met hoe mensen denken en doen. Voor een goed verhaal kan dit belangrijk zijn. Hij schijnt eerder al onder een andere naam boeken geschreven te hebben, maar verder weet ik niets over deze schrijver.
    Het lijkt mij een bijzondere thriller; misschien is het wel een horrorthriller. Ik ga me laten verrassen, want een bijzonder verhaal lijkt het in ieder geval.

Citaat Anita:
    Wat een mooie cover! Hij doet heel chic aan en spreekt direct een aantal zintuigen aan. Vooreerst is het een streling voor het oog: de goudkleurige vleugel op een sobere grijze achtergrond. Daarna vallen de doodshoofden, de beenderen en de skeletten van handen op. De oogholte van één doodshoofd werd doorboord. Het is meteen ook een pin waarmee de vleugel wordt vastgezet. Het reliëf op de cover voelt speciaal, maakt het boek nog meer tastbaar dan andere ‘gewone’ boeken. Dit in combinatie met de titel en ‘het gefluister’ maken dat ik meen gefluister te horen (net zoals in de films) en dat kan zomaar mijn nekhaar doen overeind komen.
    Ik verwacht een spannend boek. Ik stel me voor dat dat gefluister aan het raam van zich doet horen in de late avonduren, dat het verhaal een nachtelijk karakter zal hebben, dat het zich afspeelt in donkere kamers of bossen.

Citaat ivonne:
    De cover ziet erg erg mooi uit, is wel een boek dat ik in winkel zou oppakken. Vooral dat de vlinder op het boek zit als relief, is erg mooi. Ik ken de schrijver niet, dus ik heb er geen verwachtingen van. Ik hoop op een super spannende pageturner.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Patty Jansen:
    Op de achterkant van het boek staat een vermelding van  A.J. Finn: “Eerst is het heel spannend. Dan is het eng. Daarna is het ronduit beangstigend. En dan… lees je verder op eigen risico”. Om eerlijk te zijn vind ik het boek niet super spannend en zit ik niet op het puntje van mijn stoel zoals ik verwacht had. Het verhaal is goed geschreven en zorgt ervoor dat de lezer geboeid blijft, maar de spannende momenten komen bij vlagen en zijn jammer genoeg niet constant aanwezig. Ook loopt de spanning niet op zoals ik had gehoopt. Ik heb het boek  De fluisterman in drie dagen uitgelezen en ondanks het feit dat ik het niet super spannend vond, heb ik wel van het boek genoten.

Citaat Nancy Lutz:
    Ik “moet” nog 100 bladzijdes lezen. Het verhaal vind ik niet echt spannend maar ik zit wel vanaf de eerste bladzijde in het verhaal gezogen.
    Alex North heeft een fijne schrijfstijl en het verhaal verveelt nergens. Geen inzakkers en af en toe een kleine cliffhanger aan het einde van een hoofdstuk.Ik ben geen vreemde of opmerkelijke zinnen tegen gekomen.

Citaat Kaatje:
    Ik ben geen aparte of vreemde woorden/zinnen tegen gekomen tijdens het lezen. Ik moet zeggen dat ik er ook niet echt op gelet heb omdat ik werd meegesleurd in het verhaal.
    Het is een fijne schrijfstijl en alhoewel het verhaal niet nagelbijtend spannend is, boeit het zodanig dat het niet aan de kant te leggen is. Wel wordt er gebruik gemaakt van hele lange zinnen maar is dit totaal niet storend.

Citaat yv87:
    Ojee, ik heb het boek in een zitting uitgelezen, dus ik kan niet echt spreken van een “tijdens het lezen”. Spelfouten zijn me niet echt opgevallen, ik zat lekker in het verhaal en als dat zo is, vallen taalfoutjes me meestal niet zo op. Wel ben ik een aantal vreemde woorden tegengekomen, maar niet dusdanig vreemd dat ze me uit het verhaal haalden of me stoorden. Over de spanning kan ik hier niet zoveel zeggen, omdat ik bang ben dat ik dan dingen ga verklappen.

Citaat vick:
    Een quote die me oprecht aansprak, ben ik jammer genoeg niet tegengekomen. De schrijfstijl is vlot leesbaar, het verhaal vlot goed en wordt wel spannend. Nagelbijten zit er jammer genoeg niet bij. Het verhaal is zeker niet slecht, maar stelt teleur, omdat de beloofde spanning uitblijft.

Citaat Thrillreader:
    Momenteel ben ik bijna op de helft van het boek. Tot zover is het spannend. Ik ben benieuwd of het nu ‘eng’ wordt ‘en dan ronduit beangstigend, dan is het lezen op eigen risico…’, zoals  A.J. Finn beweert.

Citaat saartje:
    Dit is een uitspraak die me heel erg opviel, zelf vond ik het een prachtige omschrijving van iets dat luguber is maar het ooit niet was: “Hij staarde naar het kleine gehavende skelet dat ooit een menselijk wezen overeind had gehouden – waarin alles vervat had gelegen wat hij mogelijk had kunnen worden.” Het verhaal verloopt super spannend in gemakkelijke schrijfstijl en korte hoofdstukken met constante dreiging en verrassende verhaalwendingen.
    Zo door het boek gevlogen dat ik daar eigenlijk niks van gemerkt heb als ze er al waren dan was het miniem en niet opvallend. Wel vroeg ik me af als wij fokking zeggen dat we dan niet fucking schrijven zo doe ik het altijd maar geen idee hoe dat nu juist zit.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De fluisterman is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  123ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,67 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  De fluisterman van Alex North geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,93
    2. Plot: 7,27
    3. Leesplezier: 8,27
    4. Schrijfstijl: 8,13
    5. Originaliteit: 7,40
    6. Psychologie: 8,00

Gemiddelde puntenwaardering: 7,67

Citaat Patty Jansen:
    Ik vind  De fluisterman goed geschreven, leest gemakkelijk en vlot. Ook al lopen er af en toe verhaallijnen door elkaar, het is goed te volgen en terwijl je een verhaallijn leest, vraag je je af hoe het ondertussen met de andere verhaallijn verder kan gaan. Heerlijk vind ik dat. Eerlijk gezegd vind ik het boek niet ontzettend spannend, ik heb niet echt op het puntje van mijn stoel gezeten, maar het is wel zo dat ik graag verder wilde lezen om te weten waar het verhaal naar toe zou gaan en hoe het uiteindelijk zou aflopen.
    Ik vind de schrijfstijl van  Alex North lekker direct, er staat eigenlijk niets in wat overbodig is en weggelaten had kunnen worden zonder dat er iets zou missen. Ook vind ik het realistisch, omdat het volgens mij best een verhaal is wat op werkelijkheid zou kunnen berusten.
    Beoordeling: 8,17

Citaat vick:
    Het verhaal werkt heel de tijd naar het einde toe, het is duidelijk dat pas op het einde de puzzelstukken op hun plaats zullen vallen. Jammer genoeg kwam het einde voor mij als een teleurstelling, de spanning zat er tegen het einde niet meer in. Tijdens het lezen werd de spanning opgebouwd, maar dan plots, in zo’n 3/4 van het verhaal, viel de spanning voor mij stil. Eens duidelijk was wie de dader was, was ook de spanning weg. Er gebeurde nog veel, maar ik vond het wat voorspelbaar, waardoor niet meer spannend.
    De schrijfstijl van  Alex North is begrijpelijk en vlot leesbaar. Dit boek is misleidend: je wordt op verschillende dwaalsporen gebracht, en de waarheid ligt er ergens tussen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat apgschoon:
    Ja, ik vind zeker dat de karakters evolueren. Dat merk ik vooral bij Tom, die eerst enorm ‘in zichzelf’ zit vanwege het sterven van zijn vrouw Rebecca. De interactie met zijn zoon krijgt meer vorm, meermaals spreekt hij uit dat hij van Jake houdt. Ook vind ik een ontwikkeling van karakter bij Pete terug; voornamelijk nu hij een ‘nieuwe’ rol krijgt. Eerst was Pete een aan alcoholverslaafde inspecteur van politie, nu krijgt hij – ook – een andere rol. Mijn favoriete personage in het verhaal is Pete; op een gegeven moment komt hij voor zichzelf op als hij Tom een en ander uitlegt over het beeld wat Tom van hem heeft. Het feit dus dat hij voor zichzelf opkomt, en zichzelf daarmee verdedigt tegen ‘onrecht’.
    Ik vind dat Amanda Beck wel iets meer ‘kleur’ mag krijgen.Ik vind de schrijfstijl zeer bij het verhaal passen. Er worden geen ingewikkelde zinnen gebruikt, de woordkeuze is passend. Ik vind de schrijfstijl filmisch. Ik kan me levendig voorstellen waarom de filmrechten zijn verkocht en in mijn hoofd zie ik passages ook al uitgewerkt in filmmateriaal!
    Beoordeling: 7,50

Citaat Alice1812:
    Het plot van het boek zag je inderdaad aankomen en was wel wat voorspelbaar maar ik vond het een erg goed verhaal waardoor me dat niet heeft gestoord en ik het boek met een zucht dicht heb gedaan.
    Ik vond  De fluisterman zeer boeiend, ik kon het boek nauwelijks wegleggen en wilde steeds verder lezen. De schrijfstijl is erg prettig, het wisselen van personages gaat heel erg vlot en ieder hoofdstuk laat je meer te weten komen over de verschillende personages waardoor er in je hoofd van alles gebeurt en je totaal meegenomen wordt in het verhaal.
    Ik zou het boek meeslepend en verrassend willen noemen, een niet eerder verzonnen verhaal wat lekker leest. Ik vond het verhaal wel uniek, heb dit nog niet eerder gelezen en vond het erg boeiend. Ik hoop dan ook dat  Alex North snel doorschrijft en dat we gauw van een nieuw verhaal mogen gaan genieten!
    Beoordeling: 8,17

Citaat ovar:
    Er zit zeker ontwikkeling in de karakters. Tom is in het begin een behoorlijk onhandige vader die na de dood van zijn vrouw niet weet om te gaan met zijn zoon. In de loop van het verhaal krijgt hij er meer grip op en lukt het hem aanzienlijk beter om contact met zijn zoon te leggen. Of Jake evolueert, vind ik moeilijk te zeggen. Aan het eind komt hij vrij volwassen voor zijn leeftijd over, maar eigenlijk is hij vanaf het begin al vrij zelfstandig.
    Mijn favoriete personage is Jake. Hij is een ongewoon kind, hij is slim, heeft geen vrienden en wordt op school gepest. Vooral de scènes tussen Tom en zijn zoon Jake worden door North prachtig beschreven. Tom is niet de perfecte vader en dat heeft hij zelf goed in de gaten. Jake weet daar goed mee om te gaan.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Kaatje:
    De plot vond ik voorspelbaar. Je wist als lezer wie de dader was, dat is jammer. Het zou spannender zijn geweest als de je nog iets langer in het ongewisse was gehouden. Wel mooi om de opbouw te zien tussen Tom en Jake, hoe zij steeds verder naar elkaar groeien en hoe Tom meer begrip krijgt voor zijn zoon.
    De fluisterman had steeds mijn aandacht en de schrijfstijl van North vind ik prettig om te lezen, geen moeilijke woorden en genoeg vaart in het verhaal. De opmerkingen op de cover en achterflap over ‘lezen op eigen risico etc’ vind ik wel lichtelijk overdreven. Het is een goede thriller maar geen ‘puntje op je stoel zittende thriller’
    Het verhaal is meeslepend en moeilijk aan de kant te leggen. Het boek is uniek wat betreft de relatie vader-zoon. Het is een spannende (ietwat voorspelbare) thriller.

Citaat yv87:
    Nee, evolueren dat niet zozeer want aan het eind van het boek zijn het nog steeds dezelfde personages als aan het begin. Wel hebben we meer informatie over ze gekregen en is duidelijk geworden dat Tom de opvoeding en het contact met zijn zoon aan het verbeteren is. Maar omdat het een flink proces is, wil ik nog niet echt van een evolatie spreken.
    Jake is mijn favoriet. Hoewel ik kinderen helemaal niet leuk vind, vind ik de simpelheid en eerlijkheid ervan wel leuk. En dat is precies wat Jake is.
    Ik had wel wat meer informatie over Rebecca en het verleden tussen Tom en zijn vader willen lezen. De schrijfstijl is niet echt bijzonder te noemen, maar het las vlot weg en werd nergens ingewikkeld dus wat mij betreft prima.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Anita:
    Het plot is vrij voorspelbaar en voor dit boek misschien te voordehandliggend en daardoor ietwat teleurstellend. Een echte verrassing is dit plot niet. Frank Carter is aanwezig van bij het begin van het boek, zijn zoon komt ook verschillende keren ter sprake. Dat hij en zijn zoon een haatverhouding hebben is gezien het verhaal geen verrassing.
    De fluisterman is een boeiend verhaal. Daar versta ik onder dat ik werd meegesleept door het verhaal. Het is heel interessant te lezen hoe de personages zich in de loop van het verhaal ontplooien, hoe de verschillende vader-zoon-banden zich tonen en ontwikkelen. Er zijn echt genoeg passages in het boek die maken dat het boek interessant is en dat je als lezer gewoon niet kan stoppen met lezen.

Citaat 1958wilma:
    Evolueren van de personages? Ja, dat vond ik zeker wel, Tom is in het begin heel onzeker over zijn vaderschap, maar later wordt dit beter. De andere karakters komen niet echt uit de verf. Heel soms wordt er naar hun verleden gewezen, maar dat had van mij wel wat meer gemogen. Karen is mijn favoriet. Ze is journalist, maar wel heel integer omdat ze het verhaal van Tom niet tegen hem gebruikt en zonder een moment na te denken stelt ze haar huis voor hem beschikbaar.
    Ja, ik had Rebecca meer uitgediept willen hebben. Ze woonde in haar jeugd in hetzelfde huis als waar Tom en Jake nu wonen. Wat heeft zij daar mee gemaakt? En Jake is wel erg wijs voor zijn leeftijd. Dat had wat minder gemogen. De schrijfstijl is prettig, soms een beetje duister maar dat past goed bij het bovennatuurlijke. De schrijfstijl is helder, lange zinnen soms, die toch goed lopen. De kreten: lezen op eigen risico, eng en beangstigend vond ik overdreven. Het boek leest lekker weg, maar ik vond nergens dat ik het even weg moest leggen om te laten bezinken. Ik ga zeker volgende boeken ook lezen, de schrijfstijl is prettig.

Citaat penningf:
    Het plot van dit boek is aardig uitgewerkt. De ontknoping is redelijk logisch en komt niet als een enorme twist in het verhaal. Halverwege het verhaal verwacht je bijna dat er boven natuurlijke zaken spelen, maar dat is totaal niet het geval. De structuur van het plot is wat onevenwichtig. Zoals bij de vorige vraag aangegeven verwacht je dat het verhaal een wat boven natuurlijk verloop gaat krijgen, maar het blijkt uiteindelijk om een dader te gaan die ook maar een doodgewone sterveling blijkt te zijn. Ik zou heel benieuwd zijn geweest, als het plot de wending van het boven natuurlijke had genomen, hoe het dan afgelopen zou zijn.
    Uiteindelijk zag ik het einde wel aankomen, maar een meer onverwachte wending was misschien wel leuker geweest. Nu is het uiteindelijk in grote lijn toch een doorsnee moordverhaal met soms wat onverwachte momenten, die uiteindelijk niet leiden tot wat ze beloven.
    Ik vond  De fluisterman wel degelijk een boeiend verhaal dat steeds mijn aandacht had, maar een iets meer onverwacht einde was misschien wel leuker geweest. Dan zou het sowieso een meer bijzonder boek geweest zijn.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Nancy Lutz:
    Ik vind de karakters vanaf het begin al goed neergezet. Jake is een zielig jochie, dat niet begrepen wordt door zijn vader. Als het echter nodig is, is het een dapper jongetje. Nee, echt favoriete personages heb ik niet. Ze hebben allemaal iets aantrekkelijks. Het is bij vlagen een beetje paranormaal en de schrijfstijl is af en toe wat “zwevend” in de vorm van mooi opgebouwde zinnen.
    Ik denk dat ik zijn schrijfstijl als filmisch zou omschrijven. Ik zag alles voor me. Ik kijk uit naar zijn volgende boek.

Citaat Anjavee:
    Het verhaal zit goed in elkaar, er zijn niet echt losse eindjes. Verder zitten er ook een aantal elementen in het verhaal die naar het paranormale toegaan, nl. het kleine meisje dat in de buurt van Jake is. Dit zorgt ook voor spanning in het verhaal. De auteur bouwt de spanning geleidelijk aan op, geeft nu en dan iets prijs maar niet alles waardoor je verder wil lezen, om te weten hoe het verhaal juist in elkaar zit. Maar het had voor mij toch wat spannender gemogen. De beschrijving op de cover: ‘Lezen op eigen risico’ vind ik er wat over.
    Ik vind dat de auteur een vlotte schrijfstijl heeft wat ook zorgt dat je het boek vlot kunt lezen. Aangrijpend, met wat spanning in het verhaal. Aangrijpend omwille van Jake, hoe hij in het leven staat en probeert om te gaan met het grote verlies dat hij te verwerken kreeg. Ook omwille van de strijd die Tom levert om zich sterk te houden voor zijn zoontje. En omwille van de vastberadenheid van Pete.
    Beoordeling: 7,17

Citaat ivonne:
    Ik vind het karakter van Jake het meest veranderen tijdens het verhaal. In het begin is het een introvert jochie zonder vrienden, terwijl tijdens het verhaal andere kanten van hem tevoorschijn komen waardoor zijn gedachten en acties duidelijker worden. Het boek leest makkelijk weg, grote letters en korte duidelijke zinnen. Wat betreft spanning dat viel wat tegen, ik had gehoopt dat het gefluister aan het raam wat meer aan bod zou komen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Saartje:
    Ik vind zeker dat de karakters een evolutie doormaken in dit boek vooral Tom die eigenlijk in het begin weinig tot bijna geen band heeft met zijn zoon. Tom groeit enorm als vader gaat zijn zoon steeds meer aanvaarden zoals hij is en opkomen voor Jake, hem liefde tonen en zelfs trots voelen voor Jake. Pete verandert van een man met zelfmedelijden die het beter vond om geen vader te zijn in een man die blij is dat hij zijn zoon en kleinzoon leert kennen en ook echt in hun leven wil zijn. Ook is hij trots op zijn zoon Tom hoe die zijn zoon Jake heeft opgevoed. Ook Amanda maakt door de zaak van de fluisterman een evolutie door van gedreven en proberen haar emoties te verbannen naar een vrouw die meer integer en emotioneler is.
    Jake is absoluut mijn favoriet personage. Wat een moedige jongeman. Ja hij verwerkt zijn eigen trauma’s op zijn manier met denkbeeldige vriendjes of geesten of zoals je ze wilt noemen maar naar zijn papa toe is hij erg moedig maar soms ook zo triest als hij denkt dat hij een last is voor papa en dan maar sterk zal zijn voor Tom.
    Beoordeling: 9,33

Citaat denboets:
    Alle karakters in het boek maken groei door. Ze evolueren dus zeker.
    Mijn favoriet is Pete. Hij wil graag goedmaken wat jn het verleden fout is gegaan. Jake is wel heel “volwassen” voor een zesjarige. Ik zou hem iets meer kind laten zijn.
    De schrijver gebruikt een vlotte schrijfstijl. Soms wat oubollige woorden, maar dat kan ook door de vertaling komen. De auteur gebruikt een verhalende schrijfstijl met goedlopende zinnen.
    Een volgend boek van  Alex North zal ik zeker lezen. Alhoewel ik de aankondiging dan wel met een korrel zout neem. Het verhaal heeft me niet op het puntje van mijn stoel gehouden en voor mij was al snel duidelijk wie de dader was.
    Beoordeling: ??

Citaat Thrillreader:
    Ik vind het als lezer fijn als het een sluitend einde heeft. Het is een voorspelbaar plot. Het verhaal wordt duidelijk naar een plot toe gewerkt, maar niet naar een climax of met een verrassende draai. Dat kan een verhaal juist extra spannend maken. Voor mijn gevoel nam het plot een groot deel van het verhaal in beslag. En er zat geen onverwachte draai aan. Daardoor was het voorspelbaar.
    Het had zeker mijn volle aandacht. Het was spannend, maar ik was ook nieuwsgierig. Met nieuwsgierig doel ik op de woorden van  A.J. Finn op de achterzijde van het boek.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

den boets
    bookjunkie8

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.