Home Forums Leesclub 149: De Borneodeal Verslag leesclub De Borneodeal van Jacob Vis

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #26286 |

Leesclub 149, De Borneodeal  – Jacob Vis

Inleiding

Het verhaal:  De Borneodeal

Tot 1950 was Borneo grotendeels bedekt met oerbos. Nu is de helft van het bos verdwenen
    voor de aanleg van plantages. In het huidige tempo zal al het bos voor het eind van deze eeuw zijnomgevormd in plantages. Het bruikbare hout is handelswaar en de rest van het bos wordt ter plaatse verbrand. Elke zomer drijven zwarte rookwolken over zee naar Singapore waar ze een levensbedreigende smog veroorzaken.

Dan neemt de regering van Singapore het heft in handen. Ze huurt een enorme oerwoud-concessie op WestKalimantan en geeft oliepalmplanter Tjibbe Veenstra en bosbouwconsultant Joost Hellweg opdracht methoden te ontwikkelen die de trend moeten zetten voor duurzame bosexploitatie en palmolieteelt.
    De twee Nederlanders boeken succes, wat de afgunst wekt van andere planters en bosexploitanten die handjeklap spelen met de corrupte gouverneur Rudy Oetomo en zijn handlangers, onder wie de malafide houthandelaar Bob Sikali.

Het project van de veelbelovende, wereldwijd aanvaarde bosexploitatie- en ontginningsmethoden dreigt ten onder te gaan in een poel van corruptie, achterklap en criminaliteit.

De schrijver:  Jacob Vis

Jacob Vis werd maar liefst vijf keer genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het spannendste boek.Jacob Vis won met  De zwarte duivel in 2015 De Diamanten Kogel, de Vlaamse prijs voor de beste Nederlandstalige thriller!
    Ook werd hij in 2019 genomineerd voor De Gouden Vleermuis, een oeuvreprijs voor thrillers.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 55 jaar
    De cover en de titel doen mij direct meenemen naar de jungle en gezien de huidige milieukwesties sluit dit verhaal geheel in deze tijd. De Borneodeal een thriller waar ik graag me in laat meeslepen en meer wil weten over de achterdocht en het vriendjespolitieke spelletje van de corupte gouverneur. Jacob Vis weet mij altijd weer te verrassen met zijn schrijfstijl en dat hoop ik nu ook met De Borneodeal ook weer te ondervinden.

Lezer 2: Marjo Jacobs, 55 jaar
    Ik heb zijn boek Merdeka gelezen, ik heb de boekpresentatie bijgewoond en ik ben helemaal onder de indruk van zijn fascinerende schrijfstijl. Ik verwacht van Jacob Vis een heel goed opgebouwd verhaal met spanning en prima onderbouwde feiten. Van dit boek verwacht ik spanning, heel veel gedetailleerde informatie en een verhaal dat me niet los zal laten.
    Van deze leesclub verwacht ik gezamenlijk enthousiasme en diepgang.

Lezer 3: maria, 58 jaar
    Hoe actueel met de bosbranden in Australië, de ontbossing in het Amazonegebied, de handelwijze in armere landen (o.a. Kameroen) waarbij minder naar de toekomst gekeken wordt en het meer over het heden en het overleven gaat en dan de corruptie in die landen waarbij je als “buitenlander” met succes het niet gemakkelijk zal krijgen. Daarnaast heeft de schrijver over dit onderwerp kennis van zaken daar hij zelf de land en tuinbouw en bosbouwschool heeft gevolgd en werkzaam was als bosbouwer bij staatsbosbeheer. Voorts doet hij veel onderzoek voor hij een boek schrijft waardoor ik denk ik veel te weten zal komen over Borneo en de ontbossing en hij blijkt volgens Dick Laning mooi literair te schrijven waarbij de opbouw geraffineerd is wat mij zeker zal bekoren.

Lezer 4: Tommy, 56 jaar
    Ik zie de ontbossing op grote schaal ook in Suriname gebeuren. Misschien levert het boek enkele tips om dat tegen te gaan.

Lezer 5: ingebrunn, 47 jaar
    Graag maak ik kans op de leesclub met het boek De Borneodeal van Jacob Vis. Vooral het thema spreekt me enorm aan en is eens totaal iets anders. Ik kan niet wachten om te beginnen met lezen.

Lezer 6: Sabrina, 33 jaar
    Benieuwd naar dit speciale boek! Een bijzonder cover en bijzondere inhoud!

Lezer 7: foxlake, 66 jaar
    Van deze schrijver heb ik nog niets gelezen en de inhoud van het boek trekt mij ook aan.

Lezer 8: SaBo, 33 jaar
    Het boek lijkt mij erg interessant, ik heb nog nooit iets van Jacob Vis gelezen dus ik ben erg benieuwd!

Lezer 9: Renneke Bogerd, 58 jaar
    Wat een actueel thema en intrigerende inhoud, graag lees ik dit boek en zal hier met plezier aan meewerken als ik uitgekozen word.

Lezer 10: Anneliese de Waal, 49 jaar
    Dit lijkt me een heel interessant boek om te lezen, vooral het verhaal, onderwerp spreekt me erg aan, zou het boek graag willen lezen.

Lezer 11: Ingrid Ranzijn, 44 jaar
    Ik zou graag mee willen lezen omdat het onderwerp en de omgeving niet standaard zijn voor een thriller. Daarnaast ben ik benieuwd naar deze schrijver. De pers is lovend en ik ken hem nog niet.

Lezer 12: vero, 44 jaar
    Thema spreekt me wel aan, maar net zoals met Hitlers geheime Ardennencommando, een auteur die ik niet ken, en een boek die ook zoals voorgaande een beetje uit mijn comfortzone ligt, maar de vorige keer was dat heel goed bevallen, dus ben benieuwd.

Lezer 13: Tira, 33 jaar
    Ik lees graag over de natuur en dieren. Dit boek lijkt mij interessant!

Lezer 14: P. Holla, 51 jaar
    De reden waarom ik dit boek wil lezen is dat het mij aan het hart gaat wat er met dit oerbos gebeurt. Het is een onderwerp wat in de huidige maatschappij enorm leeft. Het is niet alleen voor dat land een must dat het behouden blijft, ook voor ons (de rest van de wereld); voor het klimaat, de dieren enz.
    De schrijver Jacob Vis is mij niet bekend. Ik ben benieuwd hoe hij de afbraak van dit bos, met daarop de goede bedoelingen van de regering van Singapore heeft verwoord. Daarbij ben ik benieuwd hoe de Nederlanders hun weg vinden binnen de maatschappij in dat land. Daarnaast hoop ik een boeiend verhaal over corruptie en tegenwerking die de Nederlanders zullen bemerken.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-negenenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is De Borneodeal, geschreven door Jacob Vis, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Ellessy.

Janneke Bazelmans schreef al eerder het boek Verkapt over de ontbossing die om commerciële reden plaatsvond en nog plaatsvindt in de tropische regenwouden in Zuid-Amerika. Jacob Vis informeerde zijn lezers over een soortgelijk probleem dat in Indonesië plaatsvindt, om preciezer te zijn op het eiland Borneo. In De Borneodeal vraagt hij aandacht voor het bedreigde leefgebied van de Orang-oetan door de ontbossing voor het aanleggen van oliepalmplantages en de daardoor ontstane smogprobleem boven Singapore. Natuurlijk was dit reden om het boek door de leesclub te laten lezen…

En de belangstelling was er, om meerdere redenen getuige Marjo Jacobs: ‘Ik heb zijn boek Merdeka gelezen, ik heb de boekpresentatie bijgewoond en ik ben helemaal onder de indruk van zijn fascinerende schrijfstijl. Ik verwacht van Jacob Vis een heel goed opgebouwd verhaal met spanning en prima onderbouwde feiten. Van dit boek verwacht ik spanning, heel veel gedetailleerde informatie en een verhaal dat me niet los zal laten. Van deze leesclub verwacht ik gezamenlijk enthousiasme en diepgang’. Ook Tommy herkent het probleem: ‘Ik zie de ontbossing op grote schaal ook in Suriname gebeuren. Misschien levert het boek enkele tips om dat tegen te gaan’. En ook P. Holla had zich goed ingelezen: ‘De reden waarom ik dit boek wil lezen is dat het mij aan het hart gaat wat er met dit oerbos gebeurt. Het is een onderwerp wat in de huidige maatschappij enorm leeft. Het is niet alleen voor dat land een must dat het behouden blijft, ook voor ons (de rest van de wereld); voor het klimaat, de dieren enz.’

Natuur, dieren, milieu, de zorg ervoor is een actueel probleem voor de gehele wereld…

Het enthousiasme was bij vero wel zichtbaar: ‘Ik had geen flauw idee wat ik mocht verwachten, maar was aangenaam verrast! Het boek is me prima bevallen’. Ook voor Sabrina was de achterliggende boodschap duidelijk: ‘Ik vind jhet plot héél goed. Er zitten veel verschillende verhaallijnen en wendingen in, maar het is een mooi plaatje te samen. Ik had het einde niet verwacht. Er moet zeker wat gebeuren met de natuur, minder vervuilen! De Borneodeal is een boeiend en spannend verhaal’. Tenslotte het woord aan Marjo Jacobs: ‘Een aangrijpend en geloofwaardig verhaal is het. Ik vind dit een speciaal boek. Een verhaal dat zowel orgaanroof, babyruil, milieuvriendelijke ontbossing, corruptie en etnisch geweld aankaart’.

Lees mee als dit verhaal en onderwerp je aanspreekt…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Renneke Bogerd:
    De cover toont een erg mooie en scherpe foto vanaf hoog in de lucht gemaakt, uitkijkend op een boom met aan de stam vasthoudend een orang-oetan. De achterflap laat een intrigerende tekst waar het boek over zal gaan. Daarnaast zijn enkele quotes te lezen over de auteur door derden.
    Daar Jacob Vis voor mij een vrij onbekend auteur is had ik niet echt een verwachting, na het lezen van de achterflap is dit positief veranderd. Hier verheug ik me erg op, een actueel thema en een intrigerende inhoud.

Citaat Tira:
    Mooie cover met een prachtige heldere foto. Op de achterflap een korte inhoud van het boek en enkele quotes door derden. De auteur ken ik niet, dus ik ben benieuwd. Ik verwacht een interessant, boeiend verhaal.

Citaat Marjo Jacobs:
    De voorkant van het boek vind ik erg mooi. Een orang-oetan die grip probeert te blijven houden aan zijn vertrouwde omgeving. Een mooie foto en een nette lay-out.
    Het boek Merdeka heb ik van deze auteur reeds gelezen. Een absolute aanrader.
    Ik verwacht een uitermate gedetailleerd en spannend verhaal over een boeiend actueel onderwerp.

Citaat Anneliese de Waal:
    Erg mooie cover, trekt gelijk naar je toe. Ben erg benieuwd naar deze schrijver, ik ken deze schrijver nog niet. Ik verwacht een spannend verhaal, dat je helemaal meesleept tot het plot.

Citaat Sabrina:
    De cover toont een scherpe foto van een orang-oetan die zich vastklampt aan een boom. Een niet alledaagse cover voor een thriller. Nog geen boek gelezen van deze auteur. Benieuwd. Ik verwacht een spannend boek over een actueel thema.

Citaat Tommy:
    Een prachtig bovenaanzicht van een deel van de jungle met een orang-oetan als middelpunt. Darmee is de link met Borneo en het kappen van de jungle natuurlijk snel gelegd. Door de mooie foto zou ik het boek zeker oppakken en door de korte inhoud op de achterkant ook meenemen. Ik ken Jacob Vis wel van naam – waarschijnlijk door zijn vele nominaties – maar heb nog nooit wat van hem gelezen. Ik ben wel verbaasd over zijn grote oeuvre. Ik verwacht een spannend boek met internationale verwikkelingen tegen een ecologische achtergrond. Stiekem hoop ik ook op enkele tips voor duurzame bosexploitatie.

Citaat ingebrunn:
    Of ik de cover nu zelf zo mooi vind betwijfel ik. Ik zou het niet oppakken in de boekhandel als ik er niet eerder over gehoord had. Blij dus met deze kans. De cover is wel heel duidelijk met een mooie foto van een aap. Zodra je de cover hebt gelezen weet je dat de cover heel goed past bij het boek. Ik had me opgegeven omdat ik eerder zo’n soort boek had gelezen en die had me enorm verrast, Jacob Vis ken ik als auteur nog niet terwijl hij toch al heel veel boeken heeft geschreven. Ik stap zelf dus blind in het verhaal en en benieuwd of ik meer van hem wil lezen. Ik verwacht geen standaard thriller maar eerder een realistisch verhaal met een actueel thema.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat maria:
    Prettig te lezen met een mooie woordenschat van de schrijver. Nieuwe namen/personen zijn netjes gedoseerd. Leuk element wat in het begin naar voren komt qua bijzondere handel. Een verhaal met verrassende elementen, items, verhaallijnen en erg fijn om te lezen al wilde ik op blz 410 niet meer verder lezen en ben pas de volgende dag verder gegaan. Ik schrok op blz 49 van hetgeen Saida daar zegt/denkt en het klinkt unfair. Fijn dat de vertaling er gelijk bij staat en een lijst van personen. Er is echt onderzoek gedaan althans zo voelt het! Ik voelde mij daar aanwezig in die omgeving.

Citaat P. Holla:
    Inmiddels ben ik halverwege het boek. Vanaf het begin pakt het boek mij. Je merkt aan de schrijfstijl dat er veel onderzoek is gedaan naar het thema en de verhaallijn. De schuine teksten onder een aantal hoofdstukken intrigeren mij. Wie is deze persoon? Het voelt wat mysterieus aan. De verhaallijn gaat zeer snel. Het boek beheerst een ruim tijdsbeeld, echter de hoofdstukken gaan snel, er gebeurt veel. Je moet je aandacht erbij houden. Soms ook naar voren bladeren om te kijken wie ook weer bij deze persoon hoort.

Citaat SaBo:
    Ik vind het wel aangenaam dat de uitleg van sommige woorden direct op de desbetreffende pagina staan. Ik wist niet wat ik kon verwachten dus alles is verrassend. Het is wel opletten geblazen, want er gebeurt veel in een korte tijd.

Citaat foxlake:
    Opmerkelijk citaat vond ik “Zij zoeken de waarheid, wij dekken hem toe”. Het is een heel prettig boek met meerdere verhaallijnen. Het verhaal ontwikkelt zich meerdere keren waardoor mijn interesse steeds meer gewekt wordt. Ben nu ruim over de helft en wil snel verder lezen.

Citaat vero:
    Ben bijna halverwege. Opmerkelijke citaten: niet direct, maar wel leuke schrijfsrijl. Leest heel vlot. Ik had het verhaal moeilijker verwacht met meer politieke beweringen en discussies. Het verhaal boeit me enorm, er zijn verschillende ontwikkelingen op verschillende plaatsen. Maar het blijft overzichtelijk en ik wil gewoon meer weten, verder lezen….

Citaat Ingrid Ranzijn:
    Ik vind het boek knap geschreven. Er zijn veel karakters en meerdere verhaallijnen, maar toch is het makkelijk en vlot te lezen. Het verhaal intrigreert me. Nog niet zozeer door de spanning. Eerder door de setting/omgeving. Die wordt mooi beschreven en ik waan me in een andere wereld. De verschillen in cultuur/geloof komen tot uiting door o.a. het geloof van de lokale bevolking in reïncarnatie. Zij zijn er volledig van overtuigd dat hun gestorven familielid is teruggekomen als een otter. Zelf de nuchtere hoofdpersoon Tjibbe gaat daar een stukje in mee: “Terwijl ik naar de otters keek, kreeg ik opeens het idee dat de wedergeboorte van de sterfelijke ziel een aantrekkelijke gedachte is. Als het overhoopt waar blijkt te zijn dan wil ik wel terugkeren als otter. Ik houd van vis.”

Citaat coenraad:
    Het eerste wat me opviel was toen ik het boek opengeslagen had de lijst met personages. Dacht zo dat zijn er nog al wat en was ook blij dat er een overzicht was waar ik naar terug kon grijpen. In het begin zeker een aantal malen goed gebruik van gemaakt.
    Toen ik begon te lezen had ik wel het zal wel even duren voor ik in het verhaal zit met de vele personages maar dit viel achteraf heel goed mee en merkte dat het enorm mee viel en het heen en weer springen tussen de personages en hun verhaallijn het eigenlijk een geoliede machine was. Aan het eind van een aantal hoofdstukken is in schuingedrukt tekst de gedachtegang van Saïda te lezen en dit versterkt het verhaal.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De Borneodeal  is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 137ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  9,55  dat voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De Borneodeal  van Jacob Vis geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,54
    2. Plot: 9,68
    3. Leesplezier: 9,29
    4. Schrijfstijl: 9,11
    5. Originaliteit: 9,50
    6. Psychologie: 8,82

Gemiddelde puntenwaardering: 9,15

Wat vindt Jacob Vis van deze leesclub?

Lectori salutem

Beste Lezers, jullie hebben mij overladen met complimenten. Die wil ik graag retourneren, want ik vind dat jullie mijn boek buitengewoon goed gelezen hebben. Bij alle veertien lezers vond ik iets in hun commentaar waarvan ik dacht: hé, dat is scherp gezien. En dat terwijl de meeste van jullie nog nooit iets van mij gelezen hadden, of zelfs van mij hadden gehoord. Dan is het des te spannender om af te wachten hoe de kennismaking gaat verlopen.

Allemaal hebben jullie er feilloos uitgehaald dat het motief om dit boek te schrijven mijn zorg over de vernietiging van het regenwoud is. Borneo was in 1950 voor 95% bedekt met oerbos dat zichzelf miljoenen jaren in stand had gehouden. Wij, de mensheid, hebben in iets meer dan een halve eeuw de helft van dat majestueuze woud gesloopt.
    Er is een iconische foto van president Joko Widodo op een nog na smeulende kapvlakte. Hij is op werkbezoek in Kalimantan en had dit inferno absoluut niet verwacht.

Link foto: Foto President Joko op Kalimanten

Je voelt zijn ontzetting over wat daar vernield werd. Niettemin: ‘bomen kan je niet eten,’ zegt hij als hij met zijn minister Nasution in de proloog dineert met zijn Singaporaanse ambtsgenoot. Dus moest Singapore dat elk jaar zucht onder de smog een list bedenken om Indonesië van die verdomde kaalkap af te brengen. Ik heb veel gewandeld in mijn voormalige bosbeheersgebied om te bedenken hoe dat zou kunnen. Dat vonden jullie terug in het boek.

Ik vind het knap dat jullie het spoor niet bijster raakten in de vele verhaallijnen, maar soepel meebewogen met mijn personages die, wat een genot om te lezen, bij jullie net zo dierbaar werden als bij mij zelf. Je schrijft zo’n boek, bedenkt er karakters bij en die leven tijdens het schrijven dag en nacht met je mee. Het lijken mensen van vlees en bloed die zelf hun weg zoeken om uit een impasse te komen. Dat is een van de fascinerende aspecten van het schrijverschap: karakters geven het verhaal gestalte. Ze gaan voor hun bedenker leven alsof het echt gebeurt. Zoals gezegd, een fascinerend proces.

Ik ben jullie geweldig dankbaar voor alle aandacht die jullie aan De Borneodeal hebben gegeven en ik hoop van harte dat we elkaar nog eens zullen ontmoeten. Jullie waren een  uitgelezen groep lezers, aan wie menigeen die professioneel of als liefhebber recensies publiceert een voorbeeld kan nemen.

Het was mij een eer.

Jacob Vis.

Getekend:  Jacob Vis.

Een impressie van de antwoorden die Jacob Vis gaf op lezersvragen:

Anneliese de Waal vraagt:
    Hoe ben u op dit verhaal, het onderwerp gekomen? Groeten Anneliese de Waal.

Jacob Vis antwoordt:
    Na drie historische romans over Nederlands-Indië (het thuisland van mijn familie) wilde ik een hedendaags verhaal over het huidige Indonesie schrijven. De geschiedenis is fascinerend, maar het heden evenzeer en dus koos ik een onderwerp dat mij, als oud-bosbouwer na aan het hart ligt: de teloorgang van het tropische regenwoud op Kalimantan (het Indonesische deel van Borneo)
    Elke zomer worden reusachtige stukken oerbos platgebrand om op de vrijgekomen grond palmolieplantages te zetten, waarmee niet alleen onvervangbaar oerbos, maar ook de vruchtbare bovenlaag verloren gaat. De enorme rookwolken drijven over zee naar Singapore (en Jakarta) waar de inwoners mondkapjes moeten dragen om de ellende buiten hun longen te houden.
    Ik heb een oplossing bedacht voor het probleem van de ontbossing en het platbranden die ook in werkelijkheid soelaas kan bieden.
    En verder zijn er nog een paar verhaallijnen die me intrigeren. Enfin: ga maar lezen.
    Groet, Jacob

vero vraagt:
    Beste Jacob Vis, met veel plezier je boek gelezen!
    Éé vraagje, gewoon uit curiositeit :
    Dat er veel opzoekingswerk vooraf gegaan is, is overduidelijk, maar heb je onderzoek gedaan via internet, of afgereisd naar ginder om het systeem te leren kennen en ook inspiratie op te doen? M.v.g. vero.

Jacob Vis antwoordt:
    Beste vero, ik ben er nooit geweest, maar ik heb ik de loop der jaren waarin ik over Nederlands-Indië en Indonesië schreef een groot archief verzameld. Veel mensen gesproken die er wel geweest zijn en die me allerlei wetenswaardigheden uit het gewone, dagelijkse leven vertelden. En verder zijn er boeken, kranten en tijdschriften, plus het onvolprezen internet waar je, als je maar weet waar je zoeken moet heel veel kunt vinden. In mijn familiegeschiedenis is er ook veel fotomateriaal, brieven etc. en zo heb ik al met al van mijn vier Indië/Indonesië-boeken een sfeer kunnen scheppen die authentiek aandoet.
    Groet, Jacob

foxlake vraagt:
    Beste heer Vis, ik heb niet echt een vraag want mijn vraag is hierboven al beantwoord maar ik wil U hartelijk bedanken voor het schrijven van dit prachtige boek.
    Vriendelijke groet, Hilma Berveling (foxlake ).

Jacob Vis antwoordt:
    Beste Hilma, veel dank voor dit prachtige compliment. Niets is mooier voor een schrijver dan lezers die zijn boek met genoegen gelezen hebben. Daar doe je het voor!
    Hartelijks, Jacob

Voor alle vragen aan en antwoorden van Jacob Vis, klik hier

Citaat vero:
    Ja de karakters evolueren, vooral Tjibbe leren we best van al kennen, en hij wordt sterker doorheen het boek, onlangs de tegenslagen. Ook Sela, Sukumi en Ko Prins krijgen meer diepgang. Mijn favoriete personage is toch wel Tjibbe, leren we het best kennen, en is de meest integere persoon van het boek. Je voelt met hem mee, en iedere tegenslag is ook als lezer een domper. Heel leuk om te lezen, heel duidelijk, je wordt maand per maand meegenomen in het verhaal. Je kan dus heel goed de evolutie volgen.
    Alhoewel ik er nog nooit ben geweest, kan ik me toch een voorstelling maken van het gebied. Ook de beschrijving vanuit de helikopter is een mooi voorbeeld. Het was mijn eerste boek van deze auteur, maar zal er zeker nog lezen! Ik had geen flauw idee wat ik mocht verwachten, maar was aangenaam verrast! Het boek is me prima bevallen.
    Beoordeling: 9,17

Citaat foxlake:
    Ik vond het plot heel doordacht. Het plot heeft meerdere lijntjes die uiteindelijk allemaal bij elkaar komen. Bijzonder. In het begin had ik dit plot niet kunnen bedenken maar naar het eind toe was het een heel logisch plot. De Borneodeal heeft er wel voor gezorgd dat ik weer meer na ga denken over dit probleem.
    Het boek had heel zeker steeds mijn aandacht en ik had het ook in twee dagen uit gelezen. De schrijfstijl vond ik erg prettig, het nodigde mij steeds uit om door te blijven lezen waardoor ik ook wat uurtjes slaap te kort ben gekomen. Het is een zeer geloofwaardig boek. Realistisch beschreven waardoor het voor mij erg makkelijk is om het boek te visualiseren.
    Beoordeling: 9,00

Citaat SaBo:
    Ja, de karakters evolueren, naarmate het boek vordert worden ze sterker en krijgen de karakters meer diepgang. Tjibbe Veenstra is mijn favoriet vanwege zijn niet aflatende veerkracht en doorzettingsvermogen. Schrijfstijl past prima, door de maanden is het allemaal erg duidelijk en goed te volgen. Beeldende en meeslepende schrijfstijl.
    Ik had nog nooit iets gelezen van Jacob Vis, dus heel veel moois gemist denk ik. Snel op zoek naar zijn andere boeken!
    Beoordeling: 9,33

Citaat Sabrina:
    Ik vind het plot héél goed. Er zitten veel verschillende verhaallijnen en wendingen in, maar het is een mooi plaatje te samen. Ik had het einde niet verwacht.
    Er moet zeker wat gebeuren met de natuur, minder vervuilen! De Borneodeal is een boeiend en spannend verhaal. Een gemakkelijke schrijfstijl om te lezen. En in plaats van zelf te moeten opschrijven, een mooi overzicht van de namen vooraan.

Citaat Tira:
    De karakters evolueren zeker ze krijgen meer diepgang, vooral te merken bij Tjibbe en Sela. Tjibbe is mijn favoriet, je leeft heel erg met hem mee en vind het sneu, al die tegenslagen. Schrijfstijl past goed, duidelijk beschreven zodat je het goed kunt volgen. De opvolgende maanden in steeds een nieuw hoofdstuk is goed bedacht. Beeldende schrijfstijl, sommige dingen ga je voor je zien tijdens het lezen! Ik vind het zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar de andere boeken.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Renneke Bogerd:
    Onvoorspelbaar plot, maar in feite was het hele boek een aaneenschakeling van niet te voorspellen gebeurtenissen. Door de diversiteit van de personages en de gebeurtenissen een erg interessante opbouw, die geen enkele inbreuk doet aan het geheel. Subliem uitgedacht en beschreven. Een 10 waard! Ik had dit einde totaal niet zien aankomen. Ik ben al meerdere keren in Azie geweest en heb de vervuiling van dichtbij meegemaakt, heb het hier ook vaak over met bekenden. De keerzij is dat (schiet me maar af) het speldenprikje als Nederland hoog van de toren blaast over dit item en denkt ze dit wel hier in dit land kunnen oplossen, door alleen maar geld bij de bevolking weg te trekken en alleen maar naar zichzelf te wijzen, terwijl dit een wereldwijd probleem is waar zover ik heb gezien nog niet veel en/of genoeg aan wordt gedaan in de meest vervuilende landen.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Anneliese de Waal:
    Ja, de karakters evolueren vooral bij Tjibbe en Sela, is er veel diepgang in deze twee karakters. Tjibbe is mijn favoriete karakter, je voelt het hele boek met hem mee.
    Hij heeft veel tegenslagen. Ja, ik vind de schrijfstijl erg prettig, je leest daarom met plezier het boek. Ik vind het boek heel beeldend geschreven. Zou zeker meer boeken willen lezen van Jacob Vis, ben erg benieuwd naar de volgende boeken.
    Beoordeling: 9,67

Citaat P. Holla:
    Ik vond het plot verrassend en wel mooi. Ik vond af en toe de verhaallijn erg snel gaan. Zo lees je in hoofdstuk 24 dat ze niet verder gaan met het onderzoek om bij de start van hoofdstuk 25 te lezen dat we in de rechtszaal zitten. Zo gebeurde het ook met het plot. Vond het te snel gaan. Had van mij meer uitgediept mogen worden. Deze had ik zeker niet zien aankomen en vond het zeer verrassend.
    Zeker doordat Jacob alles goed onderbouwd heeft m.b.t. de nieuwe manier van werken. Daarentegen vond ik dat de oran-oetang wat weinig aandacht kreeg. Zeker gezien de voorplaat had ik hier meer over verwacht.
    Beoordeling: 8,67

Citaat maria:
    Saida die steeds meer overtuigd is daar te blijven ook al beseft ze wat ze de ander aandoet, maar toch haar eigen weg kiest. Tjibbe die uiteindelijk een soort berust in het feit dat Saida niet meer terugkomt en toch met Wan kan handelen. Tjibbe die uiteindelijk niets vertelt over de ïllegale “in de plaats stelling” van de baby. Een sterke man.
    Joost bij wie hetzelfde gebeurt als bij Tjibbe en dan wel door zijn vriend Tjibbe hem aangedaan en dan Tjibbe een beetje laat vallen, maar uiteindelijk wel daar blijft werken
    Sela die haar leven opoffert!
    Ko Prins die anders dan zijn vader is en dat laat blijken.
    De meeste personages gaan een positieve kant op qua karakter (Li, Sukumi) met natuurlijk enkele uitzonderingen zoals Sikali (al was hij wel blij dat zoonlief gered werd wat weer een voordeel later voor Tjibbe was), Oetomo. Tjibbe is mijn favoriet, ik heb met hem te doen, de harde werker en zeker toen hij er naast de rampen op de plantage, het vertrek van zijn vrouw er ingeluisd werd.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik vind het plot bijzonder sterk, met legio gebeurtenissen en personages. Er zijn veel onverwachtse plotwendingen. Uiteindelijk komen de verhaallijnen weer bij elkaar uit. Dat vind ik knap gedaan. Het einde was voor mij absoluut verrassend.
    Ik ben me ervan bewust dat er iets zal moeten gebeuren om de ontbossing en natuurbehoud op gewenst niveau te brengen. Daar heeft dit verhaal geen invloed op gehad. Ik vind De Borneodeal een uitermate spannend verhaal dat van het begin tot en met het einde van het verhaal mijn volledige aandacht en concentratie had. Ik vind de schrijfstijl van Jacob Vis bijzonder aangenaam in goed begrijpelijke taal.
    Een aangrijpend en geloofwaardig verhaal is het. Ik vind dit een speciaal boek. Een verhaal dat zowel orgaanroof, babyruil, milieuvriendelijke ontbossing, corruptie en etnisch geweld aankaart.
    Beoordeling: 9,83

Citaat Ingrid Ranzijn:
    Tijdens het lezen leer je de karakters steeds beter kennen. En het zijn er nogal wat! Mijn favoriete personage is Sela. Omdat je de ervaringen meemaakt vanuit de normen en waarden van een andere cultuur. Dat geeft vaak een interessant perspectief op de gebeurtenissen. Ik zou geen van de personages willen wijzigen. Wat mij vooral opvalt zijn de verschillende verhaallijnen die kunstig verweven zijn. Het leest ondanks dat, makkelijk weg. De omgeving wordt uitgebreid beschreven. Je waant je zelf in het oerwoud.
    Ik ben benieuwd naar meer boeken van deze schrijver!

Citaat coenraad:
    Je merkt vanaf het begin dat er duidelijk een stijgende lijn van het plot in De Borneodeal aanwezig is. Door de wendingen die het verhaal De Borneodeal in zich heeft merk je ook dat de structuur van het plot stijgende is waardoor het verhaal aan kracht wint.
    Het einde van dit verhaal is tevens een hele mooie wending die dit verhaal in zich heeft en ik was toch enigszins verbaasd maar achteraf als je het allemaal laat bezinken past het goed als afsluiting. Jacob Visheeft dit actuele probleem op een mooie manier weten te verwoorden en tijdens het lezen ben je er onbewust toch mee bezig en laat zien dat het misbruik aangepakt moet worden.
    De Borneodeal is een boeiend en meeslepend verhaal dat in een begrijpende en prettige stijl is geschreven. Dit verhaal speelt onbewust toch een grotere rol in het bewust worden van het gebruik van de natuur.
    De Borneodeal valt in de categorie realistisch en geloofwaardige faction.

Citaat Tommy:
    Ik denk wel dat we hier van een duidelijke evolutie in de karkaters mogen spreken. Tjibbe vooral op het vlak van zelfkennis, Joost en Irene worden getekend door hun verminking respektievelijk verkrachting en dat brengt toch een serieuze karakterverandering met zich mee. Saïda van liefhebbende vrouw (maar voor zichzelf ongelukkig) tot …
    Ook de meer achtergondfiguren zoals Dewi en Sela die van onderdanig naar assertief doorgroeien, Andrew McGee die volledig breekt of vader en zoon Prins die van bullebak en zoon tot beleefde zakenman en gerespekteerd planter evolueren. In de loop van het verhaal wisselde mijn voorkeur wel eens maar op het einde en bij de overlevenden hou ik het op Ko Prins jr. Bij de vrouwen alle achting voor Dewi en Dina maar daar steekt Sela echt wel met kop en schouders boven iedereen uit. Ik ga vast nog wel eens wat uit zijn verrassend grote oeuvre lezen, er liggen er een tiental op mijn te lezen stapel.

Citaat ingebrunn:
    De spanning wordt goed opgebouwd. Het plot is goed uitgewerkt en zit vol met plotwendingen. Het is heel goed opgebouwd en uitgewerkt maar ging soms wel wat te snel
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dit was voor mij een totale verrassing en had dit ook zeker niet verwacht. Het verhaal geeft wel stof tot nadenken maar ik ga zelf zo goed mogelijk met de natuur om. Jazeker was het een interessant verhaal al was het begin met alle personages wel even wennen.
    Het is een prettige schrijfstijl en voor iedere volwassene goed te volgen.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.