Home Forums Leesclub 120: De andere vrouw Verslag leesclub De andere vrouw van Daniel Silva

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1451
    #21641 |

Leesclub 120,  De andere vrouw   –  Daniel Silva

Inleiding

Het verhaal:  De andere vrouw

In een geïsoleerd dorpje in Zuid-Spanje schrijft een mysterieuze Franse vrouw haar memoires.
    Het is het verhaal van de man die ze ooit liefhad in Beiroet, en het kind dat bij haar is weggehaald wegens landverraad. De vrouw bewaart een van de grootste geheimen van het Kremlin. Lang geleden heeft de KGB een mol geïnfiltreerd in het hart van het Westen. En die staat nu op het punt de macht te grijpen…

Slechts één man kan de zaak oplossen: Gabriel Allon, de legendarische kunstrestaurateur en meesterspion. Zijn zoektocht naar de waarheid leidt hem van het grootste verraad van de twintigste eeuw naar de oevers van de Potomacrivier bij Washington D.C.

Kan hij op tijd de wereld redden?

De schrijver: Daniel Silva

Daniel Silva  is de auteur van vele bestsellers, die in meer dan dertig landen worden uitgegeven. Hij is verbonden aan de United States Holocaust Memorial Council. Met zijn vrouw, CNN-correspondente Jamie Gangel, en hun twee kinderen woont hij in Florida.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 54 jaar
    Ik heb nog niets van deze auteur gelezen en is dus alleen maar van naam bij mij bekend.  De andere vrouw is het achttiende deel rond het personage Gabriel Allon. Het verhaal van  De andere vrouw heeft een connectie met verschillende plaatsen op de wereld. Interessant hoe en wat dit allemaal met elkaar te maken heeft en voor mij een uitgelezen kans om kennis te maken met deze auteur en zijn schrijfstijl.

Lezer 2: Ingrid Winnelinckx, 51 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen omdat het een goede schrijver is en “geheimen van het Kremlin”, “een mol” en “een meesterspion” klinken wel heel spannend en daar wil ik wel meer van weten en of hij op tijd de memoires in handen kan krijgen.

Lezer 3: maryam, 60 jaar
    Daniel Silva is een van mijn favoriete schrijvers. De combinatie van kunstgeschiedenis, politiek, spionage maar ook liefde en vriendschappen maken zijn verhalen intrigerend en spannend.
    Ik ben benieuwd of de andere vrouw een “oude” bekende uit een van zijn vorige boeken is.

Lezer 4: AT, 54 jaar
    Ik heb  Het zwarte gif van  Daniel Silva gelezen, ook met Gabriel Allon in een hoofdrol. Ik vond het een prachtig boek. Hier gaat het verhaal van Allon weer verder, nu met een totaal ander verhaal. In plaats van een boek over IS een boek over de KGB deze keer. Als Silva dat met dezelfde diepgang doet als bij  Het zwarte gif, ben ik nu al een fan van dit boek!

Lezer 5: Wilma, 56 jaar
    De andere vrouw klinkt heel geheimzinnig. Heb al eerder een boek gelezen van  Daniel Silva (Het zwarte gif) en die heb ik 5 sterren gegeven zo goed vond ik die. Ik ben daarom heel benieuwd naar dit boek of dit weer zo goed is. De ingrediënten zijn weer aanwezig, geheimen, macht, mysterie. Daarom zou ik graag meedoen.

Lezer 6: kareltje, 50 jaar
    Daniel Silva schrijft geweldig. In zijn boeken maak je internationale reizen, ervaar je spanning en puzzel je mee in geweldige intriges.  De andere vrouw klinkt als een origineel spannend verhaal, waar ik heel graag in wil duiken!

Lezer 7: MarianneIL, 66 jaar
    Ik lees dat  Daniel Silva al vele bestsellers geschreven heeft, maar ik heb nog nooit iets van hem gelezen. Een goede reden om daar nu mee te beginnen. Een boek dat op verschillende plaatsen speelt, is iets wat mij altijd aanspreekt. Alsof je nieuwe werelden leert kennen. Het lijkt me niet zinvol te schrijven wat me in de inhoud aanspreekt, want dat is alleen herhalen van jouw tekst. Wat mij nieuwsgierig maakt, is de titel.  De andere vrouw…. De en niet een, wat al een groot verschil maakt. Wie is zij, waarom is dit de titel van het boek. Ik wil daar graag achter komen en hoop daarom mee te mogen doen.

Lezer 8: XKellllyyyy, 24 jaar
    Het verhaal spreekt mij enorm aan. Ik heb het boek  Sluipend gif gelezen en ik ben benieuwd hoe dit verhaal gaat.

Lezer 9: roodkapje, 56 jaar
    De andere vrouw, wie zou dat zijn? Welk geheim bewaard de Franse vrouw en waarom? Wie zou de mol zijn en waarom kan alleen Gabriel op tijd de wereld redden? Voor mij is  Daniel Silva een onbekende schrijver en ik kom graag achter zijn schrijfstijl.
    Lijkt me een spannend boek, waar de nodige vaart in zit. Ik doe graag mee aan de leesclub  De andere vrouw.

Lezer 10: vangrol, 73 jaar
    Ik doe graag mee aan deze leesclub, omdat de korte inhoud me erg aantrekt en ik tot nu toe van HarperCollins altijd bijzondere boeken heb gelezen.

Lezer 11: Lizzie, 31 jaar
    Lijkt helemaal mijn ding, een spannende thriller die je op je puntje van je stoel doet zitten, de schrijver ken ik niet, maar wel al van gehoord.

Lezer 12: Sander83, 36 jaar
    Daniel Silva is een topauteur en  De Albon-reeks bevalt ook zeer goed. Ik doe daarom graag weer een keer mee aan een leesclub.

Lezer 13: marcel, 57 jaar
    Graag doe ik weer mee aan deze leesclub omdat ik het een zeer interessant gegeven vind. Zoals gezegd lijkt de gekozen verhaallijn me heel interessant en ik ken de auteur nog niet dus dat is altijd leuk.

Lezer 14: ranata, 33 jaar
    Het verhaal spreekt mij aan, vind alles rond spionage en KGB altijd extra boeiend, klinkt alsof er ook nog ergens liefde in zit dus ik ben wel in voor deze van  Daniel Silva, en eerlijk is eerlijk, ik hou van zijn covers.

Lezer 15: criscasas73, 43 jaar
    Ik ben Spaans, mijn moeder komt uit Andalusië, ik ben gek op thrillers. Dus het zou geweldig zijn om dit nieuw boek van  Daniel Silva te lezen samen in een leesclub. Super cool! OLÉ!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-twintigste boek dat door de leesclub is gelezen is  De andere vrouw, geschreven door  Daniel Silva, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  Uitgeverij HarperCollins Holland.

Aan de basis van het thrillergenre hebben zeker de detectiveverhalen gestaan ook al zijn ze bijna overruled door de vele sub-genres die zich daarnaast zijn gaan ontwikkelen. Een van de grotere internationale auteur die wereldwijd een grote bijdrage hebben geleverd is zeker de Amerikaanse auteur  Daniel Silva. Dat is ook de reden van de leesclubredactie, die een grote variëteit nastreeft in de boekenkeuze, om het laatst verschenen boek  De andere vrouw door de leesclub te laten lezen.

En er waren kenners onder de inschrijvingen, zoals  maryam: ‘Daniel Silva is een van mijn favoriete schrijvers. De combinatie van kunstgeschiedenis, politiek, spionage maar ook liefde en vriendschappen maken zijn verhalen intrigerend en spannend. En  AT: ‘Ik heb  Het zwarte gif van  Daniel Silva gelezen, ook met Gabriel Allon in een hoofdrol. Ik vond het een prachtig boek. Hier gaat het verhaal van Allon weer verder, nu met een totaal ander verhaal. In plaats van een boek over IS een boek over de KGB deze keer. Als Silva dat met dezelfde diepgang doet als bij  Het zwarte gif, ben ik nu al een fan van dit boek! En ook  kareltje kent de auteur van eerder werk: ‘Daniel Silva schrijft geweldig. In zijn boeken maak je internationale reizen, ervaar je spanning en puzzel je mee in geweldige intriges.  De andere vrouw klinkt als een origineel spannend verhaal, waar ik heel graag in wil duiken! En met  Wilma is wel aangetoond dat deze auteur nog steeds leeft bij zijn lezers: ‘De andere vrouw klinkt heel geheimzinnig. Heb al eerder een boek gelezen van  Daniel Silva (Het zwarte gif) en die heb ik 5 sterren gegeven zo goed vond ik die’.

De reactie van  Sander83 impliceert dat de auteur ook bij hem niet geheel onbekend is: ‘De karakters zijn voornamelijk wie ze zijn. Veel personages hebben al een lange geschiedenis in de boeken waardoor ze niet heel veel meer veranderen. Nieuwe personages zijn vrijwel direct omschreven in wie ze zijn, hoe ze er uit zien en wat de rol is’. “Kenner”   AT heeft nog wel een puntje van kritiek op de “meester”: ‘Ik vind het plot te complex. Natuurlijk kon ik het wel volgen, maar ik denk dat het eenvoudiger had gekund en dat het daardoor misschien zelfs nog spannender had kunnen worden’. Nog niet helemaal overtuigd klinkt  roodkapje: ‘Dit is mijn eerste boek van  Daniel Silva en ik weet nu op dit moment nog niet of ik er meer wil lezen. Dit komt m.n. door de complexiteit en misschien ook wel, omdat  De andere vrouw mijn eerste spionage thriller was’.

Omdat we het hier over het spionagegenre hebben, worden alle lezers van dit stukje uitgedaagd om zelf op onderzoek te gaan en door mee te lezen haar of zijn eigen oordeel te vormen….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lizzie:
    Wat me vooral opvalt aan de cover is de grote van de naam van de schrijver. Ook de titel valt op. De vrouw die met haar rug naar je toe stat en dan de rode wolken op de achtergrond, voorspellen onheil. Benieuwd of dit ook zo is.
    Mijn verwachtingen van de auteur liggen hoog, heb nog nooit iets van hem gelezen, maar wel al veel goeds over gehoord en gelezen.

Citaat ranata:
    De rode donkere wolken, voor het rode gevaar? De grote naam van de auteur, hij heeft een grote en opvallende plek, maar niet te. Een vrouw in het midden van westerse en Russische gebouwen.
    Ik heb hoge verwachtingen, ook al heb ik nooit van hem gelezen, heb wel al verschillende meningen over hem gezien, en de achterflappen en covers spreken mij altijd wel aan. Verwacht een kijkje in de spionage wereld, beetje over Rusland maar vooral gewoon een spannend verhaal met een vleugje liefde.

Citaat vangrol:
    De naam van de schrijver in super kapitalen! En ook een intrigerende foto. Dus erg veel aandacht voor de schrijver. Ik ken hem niet wat ik erg jammer vind, omdat dit al het zoveelste boek van hem is. Hopelijk vind ik het zo goed dat ik de rest ook ga lezen.
    Ik verwacht veel van deze thriller, omdat er ook genoemd staat dat er veel onverwachte twists zijn en daar hou ik erg van!

Citaat XKellllyyyy:
    De cover zie er wel leuk uit. Mooie historische gebouwen op de achtergrond en op de voorgrond van een mysterieuze vrouw. Ik heb reeds al een boek van hem gelezen en hopelijk is die even tof. Spannend en benieuwd wie die vrouw is.

Citaat marcel:
    Naam van de schrijver levensgroot, klein complexje misschien? Verder een stad de achterkant van een vrouw en donkere wolken. De auteur, ik ken hem niet maar het is een New York Times bestsellerauteur lees ik. Weer zelfbevestiging? Ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Dus ik laat me verrassen.

Citaat Ingrid Winnelinckx:
    Ik vind het een heel herkenbare cover voor  Daniel Silva want zijn andere boeken lijken erop. Vind ik persoonlijk wel gemakkelijk zodat je ze snel opmerkt in de boekhandel en ik vind de cover wel mooi en passend. Ik heb al een boek gelezen van deze auteur en hij schrijft wel goed dus ik veronderstel dat dit ook een goed geschreven boek is.
    Ik verwacht weer een heel spannend verhaal dat je niet loslaat van het begin tot het einde.

Citaat kareltje:
    Prachtig exemplaar weer. Past mooi in de serie van de andere Gabriel Allon-thrillers. Heb er meteen zin in. De tekst (schrijver, dat het een bestsellerauteur is, titel en serie-naam) zijn meteen duidelijk. Het plaatje is niet per se origineel, maar wel mooi, met een vrouw die je aan de achterkant ziet terwijl ze uitkijkt over mooie grote bouwwerken van een stad en het water waar een brug overheen ligt. Op de achterzijde een strenge foto van de schrijver. Die vind ik niet zo mooi (de foto dan). De omschrijving op de achterzijde is pakkend.
    Ik heb hoge verwachtingen omdat ik  Daniel Silva’s Het zwarte gif  heb gelezen. Net als bij dat boek verwacht ik internationale intriges, spanning en personages die aansprekend zijn.
    Ik verwacht een internationale thriller die me geboeid houdt!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat roodkapje:
    Ik ben inmiddels op een derde en ik vind het wennen, deze schrijfstijl met heel veel personages. Ik had verwacht, dat het al spannender zou zijn, maar dat kan nog komen. Wel al veel verwikkelingen. Geconcentreerd lezen af en toe.
    Mooie zin:
    De sneeuw daalt neer over Wenen, terwijl het in Tel Aviv raketten regent.
    Graham Seymour hulde zich een tijdlang in een nadenkend zwijgen, zijn blik afgewend, alsof hij naar het landschap keek dat achter het raam van de treinwagon van Gabriels verbeelding voorbij gleed.

Citaat Sander83:
    Nu het eerste deel gelezen en dus ongeveer op een derde van het boek. Het citaat dat al eerder is opgegeven is er een die wel op viel. Silva gebruikt dergelijke citaten wel vaker.
    De ontwikkeling is nog wat spanningsloos. Van de eerdere boeken was ik sneller in het verhaal gezogen. Misschien is dit het verschil tussen de Engelse en Nederlandse versie. Ik kan niet wachten tot het echt helemaal los komt. Tot op heden is het zeker wel weer heerlijk lezen.

Citaat maryam:
    Ik heb eerdere boeken van  Daniël Silva gelezen en ben dus gewend aan de schrijfstijl, wisseling tussen personen en plaatsen.
    Niet zozeer een citaat maar tot nu toe het meest opmerkelijke vind ik de actualiteit van dit verhaal, “een twitterende Amerikaanse President”!

Citaat AT:
    Opmerkelijke citaten ben ik nog niet tegengekomen, maar dat verwacht ik ook niet in dit boek. Tot nu toe vind ik het een zeer complex verhaal met heel veel verschillende karakters en namen. Ik dwing mezelf dan ook om in een behoorlijk tempo door te lezen omdat ik bang ben dat ik het anders niet meer kan volgen. Het is wel precies wat ik van  Daniel Silva verwacht had. Ook het ander boek dat ik van hem gelezen heb was complex. Daardoor krijgen de boeken wel een hoger waarheidsgehalte. De wereld van spionage en contraspionage is ongetwijfeld moeilijk te doorgronden en speelt zich op een internationaal veld af. Dat maakt het boek ook heel boeiend; het voelt als een kijkje in de keuken van de internationale veiligheidsdiensten.

Citaat criscasas73:
    Dit is mijn eerste boek van  Daniël Silva en ik vind zijn schrijfstijl wel oké, ook al zijn er aan aantal gekken zinnen (niet zo soepel vertaald, den ik). Met de wisseling tussen personen en plaatsen heb ik geen moeite. De korte hoofdstukken zijn prettig.
    Opmerkelijke citaten? Die van ‘De sneeuw daalt neer over Wenen, terwijl het in Tel Aviv raketten regent’ vind ik ook mooi. Er zit wel genoeg spanning voor mij, dus ik ga lekker door met lezen.

Citaat Wilma:
    Het is er inderdaad even inkomen gezien de hoeveelheid personages maar dat kan ook komen omdat het begin van de vakantie is en ik wat moe ben. Ik geniet van zijn schrijfstijl en begin op het punt te komen dat ik niet meer kan stoppen. Ik vind het leuk om te zien dat ook hier weer prachtige omschrijvingen zijn van de kleuren zoals Wit als uitgedroogde beenderen of zandsteenkleur haar. Dat geeft tegelijkertijd de sfeer weer. Heel kenmerkend voor Daniel.

Citaat coenraad:
    Met grote nieuwsgierigheid begonnen aan het boek en na ongeveer 75 bladzijden te hebben gelezen ging mijn e-reader op slot en op een of andere manier geen beweging in te krijgen . Nu een week later EINDELIJK is de e-reader weer normaal en kan ik vandaag verder lezen. Zal overnieuw gaan beginnen want ik merkte dat er na een week is er niet veel zoveel van blijven hangen. Wat ik wel al had is dat er veel personages zijn en ik wel wat moeite had om me in het verhaal te geraken. Wie weet gaat het beter nu ik overnieuw begin.

Citaat MarianneIL:
    Geen opmerkelijke dingen. Gewoon lekker lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  De andere vrouw is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  120ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,77 dat helaas niet voldoende is voor een mooie plaats plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  De andere vrouw van Daniel Silva geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,13
    2. Plot: 7,07
    3. Leesplezier: 6,63
    4. Schrijfstijl: 7,27
    5. Originaliteit: 7,33
    6. Psychologie: 6,27

Gemiddelde puntenwaardering: 6,77

Citaat Sander83:
    De karakters zijn voornamelijk wie ze zijn. Veel personages hebben al een lange geschiedenis in de boeken waardoor ze niet heel veel meer veranderen. Nieuwe personages zijn vrijwel direct omschreven in wie ze zijn, hoe ze er uit zien en wat de rol is. Je leert ze gedurende het lezen nog wel iets betere kennen, maar echt ontwikkelen doen ze verder niet veel. Ik heb niet echt een favoriet. Het hele team rondom Gabriel Allon is interessant opgebouwd.
    De onderwerpen spionage en geheime diensten zijn geheimzinnig en moeilijk op papier te zetten. De manier van vertellen laat duidelijk zien hoe complex dingen in elkaar zitten en de geheimzinnigheid die daarom heen zit. Daniel Silva heeft een vertellende stijl waarin veel van de gebeurtenissen worden uitgelegd en soms ook herhaald. Hij houdt het geheimzinnig en zeer interessant.
    Uit deze reeks heb ik twee Engelstalige boeken gelezen. Ik heb nog boeken uit de reeks liggen en ga de overige ook zeker lezen.
    Beoordeling: 8,83

Citaat AT:
    Ik vind het plot te complex. Natuurlijk kon ik het wel volgen, maar ik denk dat het eenvoudiger had gekund en dat het daardoor misschien zelfs nog spannender had kunnen worden. De structuur is een vorm die je veel ziet in thrillers. Er worden veel karakters naar voren gebracht; sommigen zelfs in eerste instantie zonder naam en langzaam komen de verhaallijnen samen. Het gekke was dat ik wel al heel snel door had wie de mol zou kunnen zijn. Al had ik geen enkel idee hoe dat zo gekomen was en hoe haar relatie met de andere karakters was. Ik vond  De andere vrouw een boeiend verhaal en kon mijn aandacht er zeker goed bijhouden. Dat was ook noodzakelijk om de lijnen van het verhaal te kunnen blijven volgen.  Daniel Silva schrijft op zich heel prettig en eenvoudig. Dankzij het complexe plot moest ik goed bij de les blijven om in het boek te blijven en het te kunnen blijven volgen.
    Ik vind Silva’s boeken heel realistisch en geloofwaardig. Dat zit hem overigens meer in de thema’s dan in de relaties tussen de verschillende hoofdpersonen.
    Beoordeling: 6,67

Citaat roodkapje:
    Door de vele personages leer je ze niet echt kennen. Van evolueren is naar mijn idee geen sprake. Ik heb geen favoriet personage. De personages passen goed in het verhaal.
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Door het boven de hoofdstukken vermelden van plaats en land blijf je als lezer een beetje bij de les. Het is een complex verhaal, dat met onderwerpen als spionage en geheime diensten die over de landgrenzen heen gaan geheimzinnigheid in de hand werkt.
    Daniel Silva heeft een complexe vertellende stijl. Het verhaal leent zich wel voor verfilming. Doordat bepaalde gebeurtenissen meerdere malen herhaald worden, ga je de verbanden zien.
    Dit is mijn eerste boek van  Daniel Silva en ik weet nu op dit moment nog niet of ik er meer wil lezen. Dit komt m.n. door de complexiteit en misschien ook wel, omdat  De andere vrouw mijn eerste spionage thriller was.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Lizzie:
    Ik vind het plot goed, de spionagebranche heb ik altijd al intrigerend gevonden, was dan ook leuk om in dit boek te duiken. Structuur van het plot was goed, maar kwam traag op gang.
    Ergens had ik het wel zien aankomen hoe het zou eindigen, maar ook weer een perfect einde om een vervolg aan te bereiden. Door de vele personages was het in het begin moeilijk in het verhaal te komen, was de concentratie soms weg.  Vond wel door de vele personen die de revue passeerden dat je je volledige aandacht echt bij het boek moest houden.

Citaat maryam:
    De karakters evolueren niet echt, het is meer dat je door het verloop van het verhaal, meer over sommige te weten komt. Chiara is mijn favoriete personage, ik vind haar een hele sterke en slimme vrouw, die begrijpt wat haar man mee bezig is, voor hem zorgt (kookt) en hem soms door een opmerking tot een ander inzicht laat komen. De personages passen voor mij goed binnen het verhaal.
    De wereld van spionnen en dubbelspionnen gaat naar mijn idee, snel, over landsgrenzen heen, soms duister, soms luguber. Daar past de schrijfstijl zeker bij. Vooral gedetailleerd, goed uitgewerkt, soms filmisch.
    Ik heb al meerdere boeken gelezen, dit is niet het beste wat ik gelezen heb, maar ben nog niet klaar met de boeken van  Daniel Silva.
    Beoordeling: 7,67

Citaat MarianneIL:
    Een plot zoals verwacht kan worden bij een spionageverhaal. De verhaallijnen komen langzaam maar zeker bij elkaar. In de loop van het boek wordt daar goed naartoe gewerkt.
    Ja, had dit einde wel verwacht maar dat komt waarschijnlijk, omdat het een realistisch eind is. Zoals het in de spionagewereld vaker voor komt.
    In het begin had ik veel moeite in het verhaal te komen. Te veel namen en situaties. Daarna ging het beter en kon ik mijn aandacht er goed bijhouden. Iets te veel wisseling in plaatsen en dus personen. Daardoor moet je wel geconcentreerd lezen, anders ben je de draad snel kwijt.
    Beoordeling: 6,00

Citaat criscasas73:
    De karakters ontwikkelen zich niet echt, vind ik. Nee, ik heb geen favoriete personage. Ik vind dat schrijfstijl wel bij het verhaal past. Dankzij de vermelding van de plaats en land bij iedere hoofdstuk kon ik goed volgen. Maar bij sommige stukken weet je niet meteen wie aan het vertellen is, dus je moet alert blijven. Daniel Silva geeft veel informatie aan de lezer op een vertellende wijze en dat is ok, maar zodra je van locatie en personage verandert merk je dat het niet makkelijk is om het bij te houden.
    Dit is mijn eerste boek van de reeks Gabriel Allon, en ik ga waarschijnlijk niets meer lezen hiervan. Ik mis diepgang in de personages, het is bijna een opsomming van feiten, locaties, personages.
    Beoordeling: 6,00

Citaat Ingrid Winnelinckx:
    Het plot is Ingewikkeld zoals het hele boek.Ik kan niet meer zeggen dan ingewikkeld want voor mij was het een kluwen wol waar ik niet aan uit geraak, misschien moet ik het boek nog eens lezen om eraan uit te geraken.Nee ik had het einde niet zien aankomen.
    Ik heb echt moeite moeten doen om het boek uit te lezen.Ik moest me enorm concentreren en dan kon ik nog niet volgen, voor mij moet het ontspanning zijn en dit was te inspannend.
    Maak het niet zo ingewikkeld en hou het aantal personages beperkter.
    Beoordeling: 5,67

Citaat XKellllyyyy:
    De karakters evolueren redelijk, je kent hun verleden al en zo leert je de personages kennen.
    Op dit moment heb ik nog geen favoriete personage, het verhaal is nog niet uit.
    Ja, de schrijfstijl past wel bij dit verhaal, korte hoofdstukken zijn leuk om te lezen.
    De schrijfstijl vind ik meeslepend!
    Ja,  Sluipend gif  heb ik eerder gelezen, die viel een beetje tegen t.o.v. dit verhaal.

Citaat vangrol:
    De plot zit ingewikkeld in elkaar, je moet alert blijven, anders mis je zo de draad van het verhaal. De structuur is goed uitgewerkt, zeker door het nawoord van de auteur erg duidelijk gemaakt. Het einde had ik op deze manier niet verwacht. Ik had op meer contact gehoopt tussen moeder en dochter. Ik vond het verhaal bij vlagen boeiend, verder vond ik er te veel informatie in staan, waardoor het moeilijk werd de draad vast te houden.
    De schrijfstijl is prettig. Ik moest wel de aandacht er goed bijhouden, maar dat kwam door de vele personen en een overload aan informatie. Ik vind zijn boek realistisch en geloofwaardig. Voor mij zou het boek wat minder personen en locaties mogen bevatten, dat maakt het voor mij wat overzichtelijker.
    Beoordeling: 5,67

Citaat kareltje:
    Ik vind de schrijfstijl van  Daniel Silva van hoog niveau. Ook uit alle informatie die hij geeft blijkt dat Silva een zeer intelligente man is. Hij gebruikt lange zinnen die voor de leesbaarheid doorgeknipt worden waarna er een zin volgt die begint met “En”. Taalkundig niet correct, maar maakt het wel leesbaarder. Soms gebruikt hij moeilijke woorden. Daarnaast komt hij met zoveel gedetailleerde info over gebouwen, straten en personages, dat het lijkt alsof hij oog heeft voor details. Wat mij betreft had dat laatste niet gehoeven. Het komt het verhaal en de leesbaarheid in dit boek niet ten goede; daar lijkt het meer staccato. In een paar scenes wordt de schrijfstijl filmisch. Het zijn de scenes waarin niet gedacht en gepraat wordt, maar waarin iets gebeurt. Dat zijn de scenes die boeien en waar Silva ook goed in is. In dit boek hadden er meer van die scenes mogen zijn.
    Ik heb genoten van  Het zwarte gif en wilde daarom graag  De andere vrouw lezen. Dit boek valt wat tegen. Ik wil nog wel een van zijn vorige boeken gaan lezen, waarschijnlijk de voorganger of opvolger van  Het zwarte gif.
    Beoordeling: 6,33

Citaat marcel:
    Het uiteindelijke plot nam toch nog een verrassende wending. De structuur zat goed in elkaar en was uiteindelijk toch nog verrassend. Het ultieme einde had ik zo niet zien aankomen.
    Ik vond de hoeveelheid opgevoerde karakters, zeker in het begin lastig. Op een gegeven moment had ik helemaal geen idee meer wie bij wie hoorde. De schrijfstijl is op zich wel makkelijk al hadden de hoofdstukken af en toe wat langer mogen zijn.
    Beoordeling: 6,33

Citaat ranata:
    Nee, eigenlijk heb ik niet het gevoel dat de karakters evolueren, ze zijn wie ze zijn, je leert ze verder niet kennen, nou misschien Rebecca dan, die wordt gewoon koud en kil, een nare vrouw, was ze eerst niet.
    Nee eigenlijk geen favoriete personage, maar vond Eva wel wat mysterieus hebben, ze probeerde iets van haar leven te maken maar dat was meer een bijpersonage. Ja, de schrijfstijl past zeker, op zich een fijne schrijfstijl, kwam er alleen zelf niet in ook al waren het korte hoofdstukken etc., denk dat ik wat anders had verwacht, dat het sneller vanuit de Franse vrouw werd verteld zoals het leek op de achterflap. Af en toe zeker filmisch, maar aan de andere kant soms wat langdradig, heel veel feiten, wat het dan wel weer interessant maakt, maar de vaart er tijdens het lezen uithaalt
    Ja, ga zeker nog meer lezen, want lees in de leesclub al dat ze dit toch niet zijn beste vinden bij sommige deelnemers, dus ga het zeker proberen, kijken of een eerdere mij beter bevalt, het was zeker niet slecht, maar kon er moeilijk in komen
    Beoordeling: 6,50

Citaat Wilma:
    Een erg complexe plot waar je goed je aandacht bij moest houden. Het is een echte spionagethriller. Deels het einde wel verwacht maar deels ook verrassend. Het was ook niet de bedoeling om een echte verrassing te zijn denk ik. Het plot werkt ergens naar toe.
    Ik vond het een boeiend verhaal maar moest me er in het begin wel toe zetten want het had wel je volle aandacht nodig. De schrijfstijl is heel prettig, niet moeilijk, haast geschreven als een film en de actualiteit die in het verhaal verwerkt is speelt daarin zeker een rol. Maar door de complexiteit moest je wel goed geconcentreerd lezen anders kan je het verhaal niet volgen. Ik vind  De andere vrouw  een complexe spionagethriller.

Citaat coenraad:
    De hoofdpersonages hebben al een hele geschiedenis achter zich en in de loop van de vorige delen zullen ze vast gegroeid zijn maar in dit deel,  In de andere vrouw, van deze serie heb ik niet het gevoel gekregen dat ze sterk evolueren. Aan de personages zou ik niets willen veranderen. Ze zijn allemaal op hun eigen manier sterk en belangrijk voor het geheel. Ik heb niet echt een duidelijke voorkeur voor een bepaald personages. Waarschijnlijk zal ik dit wel hebben maar daarvoor zal ik eerst de eerste paar delen moeten hebben gelezen.
    Het verhaal en de schrijfstijl zijn een goede combinatie. Duidelijk en to the point.
    Het verhaal is interessant waardoor het het meeslepend is en toch ook best wel duidelijk ondanks dat rond de wereld waar zich dit allemaal afspeelt een grote geheimzinnigheid hangt. Ook zie ik wel mogelijkheden voor een verfilming.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 256

Tof om dit verslag zo eens te lezen en nog eens te overlopen hoe iedereen het boek beleefd heeft.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 251

Mooi verslag, Cees. Bedankt voor de coördinatie van deze leesclub en het verslag.
    Tot de volgende leesclub maar weer.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 253

Mooi verslag weer. Bedankt dat ik mocht mee lezen. Altijd leuk om te mogen deelnemen aan een leesclub.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 226

Allemaal hetzelfde boek gelezen, altijd weer bijzonder om te lezen dat iedereen het verhaal op een andere manier “leest”.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.