Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 16: Dancer Verslag leesclub Dancer van Christine Bols

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #3816 |

Leesclub 16, Dancer  – Christine Bols

Inleiding

Het verhaal: Dancer

“Jouw toekomst ligt in het verschiet, maar je verleden is onuitwisbaar.” Het inspecteursduo Sackley en McCool wordt ter hulp geroepen door de politie van Santa Cruz in Californië. In de badstad is een seriemoordenaar actief die jonge vrouwen vermoordt aan een duizelingwekkende snelheid.

Dan valt een derde slachtoffer. Ze hebben alle redenen om aan te nemen dat nummers vier en vijf snel zullen volgen. Ondanks de tegenwerking van het plaatselijke korps en de geringe aanknopingspunten die ze hebben, proberen ze de moordenaar op te sporen en een volgend slachtoffer te vermijden.

Op een ingenieuze manier proberen Sackley en McCool de dader in de val te lokken.

Dancer is het vierde boek in de spannende serie met Tim Sackley en Jude McCool, inspecteurs bij het politiekorps van Corvallis, Oregon. Eerder al verschenen Vrouwen van Corvallis, Waverly en Greenfields.

De schrijver: Christine Bols

Christine Bols werd op kerstdag 1950 geboren in Brasschaat in België. Ze woont met haar Britse partner in Herselt in de provincie Antwerpen. Haar liefde voor het schrijven ontstond toen ze als twaalfjarige een eerste prijs behaalde met een kortverhaal voor een interscholenwedstrijd. Sindsdien is die liefde alleen maar gegroeid, wat voor deze laatbloeier in 2012 resulteerde in de spannende debuutroman Vrouwen van Corvallis. Als locatie koos ze voor de staat Oregon in de VS, waar ook de opvolgers Waverly en Greenfields zich afspelen.

De lezers:

Lezer 1: wiets, 56 jaar
    Na het lezen van enkele recensies lijkt het een mooie spannende serie te zijn, die ik nog niet ken, maar waarvan ik nu graag de hoofdpersonen leer kennen.

Lezer 2: kessel45, 55 jaar
    Ik zou graag aan deze leeslub willen deelnemen. Een seriemoordenaar! Kan het nóg spannender? Ben benieuwd hoe dit opgelost wordt, áls het wordt opgelost en ze hem vinden.

Lezer 3: Fgoestoh, 45 jaar
    Twee aspecten spreken aan,
    1) weer eens een thiller van Belgische bodem met Amerikaanse trekjes, benieuwd hoe die mix uitpakt.
    2) inspecteurs die een dader in de val gaan laten lopen.
    Dat klinkt als of je weet waar je zoeken moet. Kan je de dader dan beter niet meteen inrekenen?

Lezer 4: nini_ingrid, 48 jaar
    Ik wil deelnem omdat het door een landgenoot geschreven is die ik nog niet ken en het terug een serie is wat ik heel graag lees. Ook wil ik weten of ze plaatsen beschrijft die ik ken. De inhoud spreekt me ook erg aan.

Lezer 5: maryam, 57 jaar
    Een vrouwelijke auteur die schrijft over een massamoordenaar, komt niet vaak voor. Ben erg benieuwd hoe ze dit aanpakt. En lezen voor de leesclub is een ontzettend leuke manier van lezen en bezig zijn met boeken.

Lezer 6: MissyP, 44 jaar
    Lijkt mij een spannend boek over een seriemoordenaar, ben zeer benieuwd of het inspecteursduo Sackley en McCool de moordenaar kunnen stoppen voordat er nog meer slachtoffers vallen?!

Lezer 7: Wendy, 34 jaar
    De reden dat ik mee wil doen is omdat ik deze schrijfster nog niet ken en graag nieuwe schrijvers leer kennen. Ik lees goede recensies over dit boek en dat maakt me erg nieuwsgierig. De korte inhoud spreekt me aan, een seriemoordenaar die tegen gehouden moet worden. Ik lees graag thrillers en vind het leuk om mee te doen aan leesclubs!

Lezer 8: helderinge, 37 jaar
    Ik heb eigenlijk heel veel van deze auteur gehoord maar het is er nog nooit van gekomen iets ervan te lezen. Als ik de samenvatting lees is het een enorm spannend verhaal die je in zijn greep houd. Ik ben benieuwd of je dit kan lezen zonder de eerdere exemplaren te lezen maar wat ik zo kan vinden kan dat wel. Ik ben enorm benieuwd naar de schrijfstijl van deze auteur.

Lezer 9: moonkager, 42 jaar
    Wanneer ik lees waar het boek over gaat, begin ik al helemaal zin te krijgen in het boek. Het lijkt me een intrigerend en goed boek waar ik graag van wil genieten. Christine is een mij onbekende schrijfster en dat is een extra reden. Ik wil graag eens kennis met haar schrijfstijl maken, duimen dus maar.

Lezer 10: maria burger, 55 jaar
    Sowieso wil ik meedoen omdat de beschrijving mij aanstaat en voorts staat er een waterdicht verhaal en ik merk dat ik altijd wil dat het zoveel mogelijk klopt en ben dus benieuwd of deze spannende thriller die volgens de recensie ook goed onderbouwd is en levensechte personages heeft dit waar maakt. Daarnaast zou ik graag willen weten op welke ingenieuze manier de dader in de val wordt gelokt. Het kan mij niet spannend genoeg zijn.

Lezer 11: roboos, 58 jaar
    Nooit iets van Christine Bols gelezen, maar een verhaal over een seriemoordenaar trekt me altijd weer. Grappige andere reden: Ik heb mijn lagere schooljaren doorgebracht tegenover de Bols-fabriek in Schiedam. Bij het lezen van deze naam kwamen er weer heel wat herinneringen naar boven.

Lezer 12: Annette Overvoorde, 47 jaar
    Dit boek kijkt mij erg spannend. De cover is mysterieus. Ik hou ervan, ik ken de auteur nog niet, dus zou heel graag meedoen.

Lezer 13: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Dancer is het enige boek dat ik nog mis van Christine Bols en dus graag zou willen lezen.

Lezer 14: MarianneIL, 63 jaar
    Ik ken deze schrijfster (nog) niet en ben altijd in om nieuwe schrijvers te leren kennen. En dan te lezen dat zij op twaalfjarige leeftijd al haar eerste prijs won (en dus ook de eerste prijs). Het thema spreekt me aan, niets lijkt me moeilijker dan een serie-moordenaar op het spoor te komen, behalve als hij fouten maakt). En hem (of haar) te stoppen voor het volgende slachtoffer valt. Ben dus erg benieuwd naar de uitwerking.

Lezer 15: Francis, 42 jaar
    Ik ken de schrijver niet, maar het verhaal spreekt mij erg aan. Ik heb laatst ook zoiets gelezen over een inspecteurs duo waarbij ze een race tegen de klok hadden om meer moorden te voorkomen. Ik heb het boek opgezocht en een paar recensies gelezen, en die zijn positief.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……………….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het zestiende boek dat door de leesclub is gelezen is Dancer, geschreven door Christine Bols, uitgegeven door Uitgeverij AquaZZ, beschikbaar gesteld door Christine Bols.

Christine Bols debuteerde in 2012 met de  spannende debuutroman Vrouwen van Carvallis. Dancer is het vierde boek van Christine Bols met het politieduo Tim Sackley en Jude McCool. Een Vlaamse auteur die verhalen schrijft welke zich in Amerika afspelen, maar ze is er zelf nooit geweest, wat voor een boek gaat dit worden? Op naar de meningen:

De cover zegt maryam is ‘duister, sinister en onheilspellend’, dat belooft hopelijk veel goeds voor haar.  maria burger vindt: ‘mooie cover qua kleur, doet somber aan maar geeft hoop door de volwassene en de kleine die de berg opgaan via een niet gemakkelijke begaanbaar pad’. Wendy vindt de cover ook mooi ‘de kleur en de afbeelding spreken haar erg aan’, zegt ze en ze had dit boek ook zeker opgepakt in de boekwinkel.

Veel lezers lezen voor het eerst een boek van Christine Bols. Wiets laat weten: ‘Ik verwacht een superspannend verhaal waarin ik meegezogen wordt’, laten we hopen dat ze niet teleurgesteld wordt. ‘Ik heb nog nooit iets gelezen van Christine Bols en laat me graag positief verrassen’ zegt MariannelL, laten we hopen dat het inderdaad een positieve verrassing wordt. Omdat dit al het vierde boek in de serie is verwacht MissyP een goed verhaal, ze denkt dat ze na het lezen van dit boek ook de andere boeken uit de serie zal moeten lezen, want zegt ze ‘ik ben dol op series’. Laten we hopen dat dit voor haar positief uitpakt.

Tijdens het lezen hebben sommige lezers wat moeite met de Vlaamse uitdrukkingen. Maar velen vinden het ook mooi: Fgoestoh: ‘Ik ga lekker voort. Wat gaaf trouwens dat Belgisch Nederlands. Prachtig!‘ helderinge vindt het verhaal ‘Opmerkelijk en spannend. Ook de Belgische schrijfwijze vind ik bijzonder en vooral mooi’ zegt ze. ‘Het Vlaams vond ik in dit boek charmant, en goed leesbaar.’ zegt maryam.
    Over de schrijfstijl zijn de meeste lezers het wel eens, vlot leesbaar.  Roboos: ‘ Fijne schrijfstijl die een makkelijk te lezen boek oplevert’.  Stefanie_R1985 ’Het leest aangenaam en vlot’.

moonkager zegt na het lezen: ‘De heerlijke lugubere details worden op de juiste manier afgewisseld door rust, hierdoor is het een ijzersterke thriller’. ‘Ik vond het een zéér spannend verhaal en had maar één nadeel : ik kon het moeilijk wegleggen en het heeft me wel wat nachtrust gekost’ zegt kessel45. Hopelijk heeft ze inmiddels weer bij kunen slapen.

‘Het is goed opgebouwd en komt langzaam tot de ontknoping zonder dat het teveel verklapt’ zegt Francis. Annette Overvoorde noemt het ‘een smulboek, sidderende spanning met twist. Het staat helemaal bol van de spanning..prachtig!’.

Allemaal goede ingrediënten voor een thriller lijkt de redactie, dus nu maar op naar de leesclub!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat MariannelL:
    Ik heb nog nooit iets gelezen van Christine Bols en laat me graag verrassen. Ik verwacht een spannend verhaal, de woorden op de voorkant “Jouw toekomst ligt in het verschiet, maar je verleden is onuitwisbaar” beloven wat dat betreft veel. Daarnaast ben ik heel benieuwd of het lukt de seriemoordenaar te stoppen en hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Citaat kessel45:
    De achterflap heb ik niét gelezen. Laat me liever verrassen. Ik heb nog niets gelezen van deze auteur. Maar als ik zie op de eerste pagina’s dat het een soort serie is, zal het wél een fijn boek worden. Ik begin er met véél plezier aan.

Citaat maryam:
    Duister, sinister, onheilspellend. Dat zijn de woorden die in me opkomen als ik de voorkant bekijk. Verwachting: als ik lees dat een vorig boek omschreven wordt als “prachtig geschreven, goed onderbouwd en waterdicht verhaal, levensechte personages” verwacht ik een pageturner.

Citaat maria burger:
    Mooie cover qua kleur, doet somber aan maar geeft ook hoop door de volwassene en de kleine die de berg opgaan via een niet gemakkelijk begaanbaar pad. Ik verwacht een heel spannend boek door de seriemoordenaar die met een duizelingwekkende snelheid vrouwen vermoordt.

Citaat helderinge:
    De cover vind ik echt heel mooi, een mysterieus landschap wat doet denken aan een boerenland. Ik heb niet echt verwachtingen van de auteur, die ken ik namelijk nog niet. Wel was ik enorm blij verrast dat het boek gesigneerd is, erg leuk! Het verhaal daarentegen, als ik de achterflap lees denk ik echt een bloedstollend spannende thriller in handen te hebben. Een verhaal vol mysterie en onverwachte wendingen, ik heb er veel zin in.

Citaat nini_ingrid:
    De cover vind ik zelf mooi en moest ik hem in de winkel zien dan zou ik hem zeker vastnemen om te lezen over wat het gaat. Ik ken haar boeken nog niet en ben echt benieuwd of haar boeken spannend zijn. Hopelijk een spannend verhaal dat me meetrekt en waar je pas op het einde de ontknoping kan lezen.

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik vind de cover echt iets thrillerachtig deze keer (vorige vond ik te licht van kleur). Ik ken de boeken van Christine en verwacht dus een aantal goeie, aangename leesuren. Daarnaast ben ik gewoon weer benieuwd naar dit avontuur en laat me graag leiden door Sackley en McCool.

Citaat wiets:
    Cover: Mooi, duister. Ik verwacht een superspannend verhaal waarin ik meegezogen wordt. Hoop dat ’t niet hindert dat er al 3 eerdere boeken zijn verschenen in deze serie die ik niet heb gelezen. Ik hoop idd op een fijne leesclub met een heerlijke thriller.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat roboos:
    Zo ik ben begonnen aan het boek. Wat een prachtig citaat van Albert Einstein! Ligt daar de connectie met de titel Dancer? Op pagina 259 kwam ik het woord “deontologie” tegen. Even opgezocht, betekent dus “leer van de plichten van een beroep”. Was ik nog nooit tegengekomen. Zo leer je weer eens wat.

Citaat Fgoestoh:
    Op een goede derde van het boek. Ik merk dat ik de inspecteurs te weinig leer kennen en toch de eerdere delen nu al mis als basis/ achtergrond. Tot slot mis ik de tijdspannen. Hoe wel volgordelijk geschreven. Heb ik soms moeite om uit de tekst op te maken of er uren of dagen tussen zitten.

Citaat Francis:
    Superspannend boek, jammer dat het uit is. Alleen jammer dat ik niet zo goed uit de verhaallijn op kan maken waar Rina Golding hem (Dancer) van kent. Bij de andere vrouwen is dat goed uitgewerkt. Maar zij herkende hem toen ze daar met haar fiets liep. Maar waarvan?

Citaat Anette Overvoorde:
    Het verhaal leest goed vlot weg. Er zitten enkele schoonheidsfoutjes, die ik niet ga opnoemen, maar wel heb genoteerd. Het heeft mijn leesplezier niet aangetast. Wel vond ik echte Vlaamse zinnen, begon al met Kribbe, wat kinderopvang betekent. (Door mijn Vlaamse familie heb ik deze Vlaamse stukken en gezegdes niet als “raar” opgevat.)
    Ik vind de taal erg charmant, en het heeft mij niet weerhouden om snel verder te lezen. Het verhaal leest prettig weg en is moeilijk neer te leggen. Inmiddels is het uit.

Citaat MissyP:
    Heb deze keer ook genoten van de Vlaamse taal. Eerder een boek van een Vlaamse schrijver gelezen wat me niet beviel, maar hier nu gelukkig geen problemen mee. Het verhaal leest als een trein. Totaal geen problemen dat ik de voorgaande boeken over Tim en Jude nog niet heb gelezen, maar dat ga ik zeker nog doen!

Citaat Wendy:
    Ik ben nu bij bladzijde 135 aanbeland en tot nu toe vind ik het een goed verhaal. Het leest lekker vlot weg en doordat je ook steeds vanuit het oogpunt van de dader leest blijft er een constante spanning inzitten.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Dancer is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 16e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,19 en een welverdiende positie in de leesclub HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Dancer van Christine Bols geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,23
    2. Plot: 8,13
    3. Leesplezier: 8,33
    4. Schrijfstijl: 8,27
    5. Originaliteit: 8,00
    6. Psychologie: 8,20

Gemiddelde puntenwaardering: 8,19

Wat vindt Christine Bols van deze leesclub?

Het is altijd een gewaagde onderneming om je eigen schrijfsels in een leesgroep te gooien. Je hebt geen idee hoe er zal gereageerd worden en nog minder hoe je met eventueel negatieve kritiek zal omgaan. Je kan door de lezers de grond in geboord worden en dan is het moeilijk om jezelf dat gat weer uit te wurmen. Aan de andere kant zou het zo maar eens kunnen dat je boek overwegend goed wordt bevonden en dat moet je jezelf weer van die mooie, lichtgevende wolk halen waar iedereen, auteur of niet, wel graag vertoeft.

Maar zoals sommigen vermoedelijk weten, ben ik geen piepkuiken meer met als gevolg dat ik al een vrij harde huid heb opgebouwd die wel tegen een stootje kan.
    Toch begon ik er met een bang hartje aan. Regelmatig las ik de commentaren in de club en met stijgende verbazing zag ik dat ze overwegend goed waren. Zelfs de minder positieve waren goed onderbouwd, zodat ik daar in mijn volgend boek ook weer rekening mee kan houden. Bovendien zag ik die prachtige commentaren en recensies dan ook nog eens op de sociale media verschijnen en geloof me, dat geeft je zulk een boost dat je onmiddellijk aan je volgende wil beginnen.

De lezers waren kritisch maar eerlijk en dat vond ik hartverwarmend.  Af en toe werd er gerefereerd naar typisch Vlaamse woorden, al dan niet leuk bevonden. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.
    Deze leesclub zal me zeker bijblijven op een heel positieve manier.

En voor diegenen die nu in spanning wachten op de volgende … hij komt eraan midden mei. Weliswaar niet in de reeks Sackley en McCool, maar deze keer een standalone. Ik gun mijn detectives nu wat welverdiende rust en laat hen later weer tevoorschijn komen voor een volgend avontuur.

Heel veel dank aan de deelnemers en vooral ook aan Cees die met Thrillzone een prachtige site heeft neergezet en, heel belangrijk, een podium geeft aan Vlaamse thrillerauteurs.

Getekend: Christine Bols.

Een impressie van de antwoorden die Christine Bols gaf op lezersvragen:

Fgoestoh vraagt:
    Hoi Christine, dan maar maar meteen een vraag over de cover: Waarom dit plaatje in relatie tot Amerika en een badplaats?

Christine Bols antwoordt:
    Hallo! De cover staat niet echt in relatie tot Amerika of een badplaats maar eerder tot de inhoud van het verhaal. Het zou zich eigenlijk overal kunnen afspelen. Ik ben benieuwd hoe je over de cover denkt als je het boek gelezen hebt.

Fgoestoh reageert terug:
    Ben begonnen dus ga het meemaken.

Kessel45  vraagt:
    Hoi hoi Christine, jaaa ik vind het een prachtige cover, en voor ik het ging lezen dacht ik wel waarom de man en het kind afgebeeld waren. Had het dus toch goed begrepen. Alleen vind ik de omgeving niet Amerikaans. Waar ik opgegroeid ben hier in Brabant, zou hij óók gemaakt kunnen zijn. Heb nog geen andere boeken van je gelezen, daarom nu mijn vraag, waarom heb je voor Amerika gekozen? Vind het verder een geweldig boek, goed opgebouwd en uitgewerkt, maar helaas….een minpunt: kom anders nergens aan toe en kost mijn nachtrust. Haha. Groetjes Ineke

Dag Ineke, heel blij dat je de cover mooi vindt. Het is vaak zo dat een cover niet de omgeving afbeeldt maar eerder de inhoud en dat is met Dancer ook zo.
    En waarom Amerika? Goede vraag. Ik denk dat het komt omdat ik vroeger vooral Amerikaanse thrillerauteurs las. Toen ik mijn debuut schreef, heb ik daar zelfs niet bij stilgestaan en automatisch voor de VS als locatie gekozen.
    Mijn volgende speelt zich wel in Vlaanderen af. En nachtrust moet je hebben hoor …

roboos vraagt:
    Dag Christine, inderdaad heel opvallend om je boeken in Californië af te laten spelen. Meestal zie je dat Vlaamse (en ook Nederlandse) auteurs ervoor kiezen om iets in een hun bekende omgeving neer te zetten. Ik zag dat je in je dankwoord de politie van Santa Cruz bedankte. Ben je daar zelf langs geweest of ging medewerking via de email?
    Groet, Robert

Dag Robert. Ik had wel zelf willen langsgaan bij de politie van Santa Cruz, maar dat zat er spijtig genoeg niet in. Ze hebben me geholpen via mail. Ik had een aantal vragen gesteld die enkel zij konden beantwoorden. Aanvankelijk leken ze niet erg geneigd een buitenlandse thrillerschrijfster die een seriemoordenaar in hun stad laat rondlopen te helpen, maar ze hebben toch uitgebreid en snel geantwoord.
    Groetjes.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Christine Bols, klik hier

Citaat moonkager:
    Ik had geen verwachting, helemaal niet, ik ben heel aangenaam verrast. Ik geniet van de grove stijl van de moordenaar. Dit past heel goed bij een serie moordenaar. Ik was enorm verrast door het einde. Had meerdere verdacht maar ik was echt verrast, moest zelfs even teruglezen omdat ik echt de link niet zag. Van het begin tot het einde was ik gevangen in Christine haar schrijfstijl. Jazeker, ik ben tevreden, meer dan doordat ik nog niets van haar had gelezen was ik omver geblazen en zeeeer aangenaam verrast. Aan Christine: Je hebt mij vanaf het begin weten te boeien en ik merkte dat ik het boek bijna niet weg kon leggen.
    Beoordeling: 9,33

Citaat MariannelL:
    Ik verwachtte een spannend boek en dat is uitgekomen. Het is een verhaal dat je tot het einde vasthoudt. De schrijfstijl is vlot en pakkend. Zorgt er ook voor dat je graag door wil lezen. Het taalgebruik van de verschillende hoofdrolspelers maakt het extra leuk. De verhaallijn werkt duidelijk naar de ontknoping toe. Zo nu en dan een schijnbaar zijpad, maar ook die zijpaden zijn onderdeel van de grote lijn en noodzakelijk voor het verhaal. Ik ben meer dan tevreden. Ik vond het boek heel sprankelend. In een vrij beperkt aantal bladzijden wordt een veelzijdig onderwerp op een heldere manier beschreven.
    Beoordeling: 8,33

Citaat maryam:
    Nergens vond ik het ongeloofwaardig, zou in het echt gebeurd kunnen zijn. De verhaallijn loopt zoals het in een voor mij goed boek zou moeten lopen: Spanning die oploopt, af en toe op het verkeerde been gezet worden, lijntjes die bij elkaar komen en dan uiteindelijk een einde wat je niet aan ziet komen! Ik heb nergens tijdens het lezen het gevoel gehad dat het ongeloofwaardig was. Groot compliment voor de auteur. Ik vond het een prettige schrijfstijl, boeiend, spannend en vooral de stukken waarin Dancer verteld, goed gevonden. Je krijgt inzicht in zijn gedachtes, maar komt er niet achter wie hij is.
    Beoordeling: 8,58

Citaat helderinge:
    Ik had geen verwachtingen bij deze auteur en had nog nooit iets van haar gelezen. Het verhaal gaat ruim boven mijn verwachtingen ik vond het boek echt heerlijk om te lezen. Het is spannend vol mysterie en het maakt dat je als lezer verder wil lezen. Het verhaal is hier en daar een tikkeltje ongeloofwaardig omdat oplossingen zo makkelijk en snel gevonden lijken te worden. Ik had de dader niet zien aankomen voor de rest het plot wel.
    Eigenlijk vrijwel vanaf het begin had het verhaal mijn aandacht en was het moeilijk het boek weg te leggen. Een zeer prettige schrijfstijl en het leest makkelijk weg.
    Beoordeling: 7,33

Citaat nini_ingrid:
    Het verhaal voldoet beter dan verwacht aan mijn verwachtingen. De spanning bleef echt tot op het laatste. Het was vlot te lezen. Wat ik zo goed vind is dat we echt niet wisten wie Michael Dancer was en dat we dit pas op het einde ontdekken. Ik had het helemaal niet zien aankomen dus echt een goed plot. Ik ben heel tevreden. Ik vind het qua expliciete scenes en gruwel net goed want de scenes van dancer met zijn slachtoffers waren wel gruwelijk. Aan de auteur: Doe zo verder en hopelijk kunnen we nog veel verhalen met Tim en Jude lezen en je hebt er een nieuwe fan bij.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Fgoestoh:
    Het verhaal voldoet niet aan mijn verwachtingen. Ik had op basis van de omschrijving achterflap meer diepgang en literaire kwaliteiten verwacht. De schrijfstijl en opbouw maken het boek interessant. Vooral het ik perspectief van de dader is aangenaam. Het is makkelijk leesbaar, weinig moeilijke woorden, leuk taal gebruik. De enige echte verrassing was wie heeft het nu echt gedaan. Een makkelijk leesbare detective met reële personages als ook heldere to-the-point beschrijvingen van de misdrijven zou mijn omschrijving zijn.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik vind alle karakters goed uitgewerkt, menselijk. Zeker de dader leer je goed kennen. Raar om zeggen misschien, maar dat waren mijn favoriete hoofdstukken. Het was aangenaam om lezen. Het was voor mij zeker geloofwaardig en best wel uniek. Ik las al veel thrillers over copycats, maar niet op deze manier. Best origineel om het te benaderen via erfelijkheid, vader-zoon. Ik was zeker geboeid door het boek. Aangenaam en vlot leesbaar, met voldoende afwisseling. Het bezorgde me fijne leesuren én dat is toch de reden om een boek ter hand te nemen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Wendy:
    Ik had niet echt een verwachting bij deze auteur aangezien ik haar nog niet kende. Ik ben aangenaam verrast door haar boek. Ik vond het erg goed. Ik had een spannend boek verwacht en dat was het ook zeker. De schrijfstijl past erg goed bij het verhaal, het leest erg lekker weg en de afwisseling tussen dader en onderzoek zorgt ervoor dat het boek nergens saai wordt. Ik vind dat de verhaallijn wel naar een ontknoping groeit maar sommige dingen gaan wel erg makkelijk of zijn wel erg toevallig. Ik vind het verhaal zeker wel geloofwaardig, al gaat een onderzoek in het echt wel wat minder makkelijk denk ik. Het einde was een cliffhanger, daar had ik niet even op gerekend. En de dader had ik al helemaal niet zien aankomen, die had ik totaal niet verdacht.
    Beoordeling: 8,00

Citaat kessel45:
    Voor mij was Christine Bols onbekend. Het was dus de eerste keer, maar zéker niet de laatste keer. Ik vind ze een prettige schrijfstijl hebben en ze heeft een goed idee gehad om de stukken van de dader er ook in te zetten. Zo krijg je ook een beter inzicht en wordt het een heel volledig verhaal. Het verhaal is ontzettend goed naar het einde toe opgebouwd. Had totaal geen idee hoe het allemaal zou lopen. Zéker een geloofwaardig verhaal. Maar ook uniek benadrukt. Prachtig om te lezen. Ik vond en een zéér spannend verhaal, en had maar één nadeel. Ik kon het moeilijk wegleggen en heeft wel wat nachtrust gekost. Al met al vond ik het een geweldig boek en vond het heel erg jammer dat het uit was.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Francis:
    Ik verwachtte een spannend boek, en dat was het ook. Het las als een trein. De identiteit van Dancer blijft tot het einde goed bewaard. Het is goed opgebouwd en komt langzaam tot de ontknoping zonder dat het teveel verklapt. De verwikkelingen zitten goed verstopt. Ik ben tevreden. Ik vind Dancer een goeie titel voor het boek, het is duidelijk.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Annette Overvoorde:
    Dit boek heeft mijn verwachting ver overtroffen, wat zo leuk is tijdens het lezen. Het Een smulboek sidderende spanning, met twist. Het staat helemaal “BOL” van de spanning, prachtig! De schrijfstijl vind ik erg prettig, mooi lettertype, het is en was een boek naar mijn hart. Prachtig. Het lijkt erop als je het boek gaat lezen, of er al snel bekend wordt, wie het heeft gedaan maar lees je verder dan blijkt het toch iets meer te zijn, dan die paar aanwijzingen. En dan groeit het naar het einde toe, voor de oplossing. Het eind was een echte verrassing, en dat is natuurlijk wel zo mooi, met zo’n spannend verhaal.
    Beoordeling: 9,00

Citaat roboos:
    Christine heeft een fijne schrijfstijl die een makkelijk te lezen boek oplevert. De stukjes waarin de seriemoordenaar centraal staat vind ik eigenlijk de beste gedeeltes van het boek.  Mooie plot over een seriemoordenaar die zijn vader wil overtreffen. Ik vond het toch nog vrij verrassend als blijkt wie uiteindelijk de zoon van Jack Dancer is. Gedurende het verhaal zijn er een aantal dingen die wat al te toevallig zijn. Het is best wel een boeiend verhaal en vooral de ontwikkeling van de dader is mooi beschreven. Het is niet een keiharde politiethriller maar wel een boek dat je makkelijk leest.
    Beoordeling: 7,67

Citaat maria burger:
    Ja, het verhaal voldoet aan mijn verwachtingen, ik dacht een spannend, beetje gruwelijk verhaal, een andere wending en dat was ook zo. Korte hoofdstukken, duidelijk geschreven, schuin geschreven wat hij; Dancer denkt en doet, dacht elke keer wat gaat hij nou weer voor iets gruwelijks doen. Leuk om Albert Einstein te citeren in het begin. Ik vind het verhaal deels geloofwaardig: er zitten wel heel veel toevalligheden in het boek maar dat kan bij een boek nou eenmaal. Door het einde was ik verrast. Het verhaal was boeiend en had mijn volle aandacht. Makkelijk en prettig te lezen schrijfstijl.
    Beoordeling: 8,33

Citaat MissyP:
    Heb zeer genoten van het verhaal. Vooral de wisseling van gezichtspunt van agenten naar dader maakt het verhaal extra spannend. De schrijfstijl is heerlijk vlot, ik wilde steeds doorlezen. De verhaallijn groeit goed toe naar de ontmaskering van Dancer. Er wordt zeker niets te vroeg bekend gemaakt! Had zelf echt niet verwacht dat hij Dancer zou zijn! Zeker een zeer boeiend verhaal, dat steeds mijn volle aandacht had. Wilde weten wie Dancer was! Ben zeer tevreden over het boek, voldoet aan mijn verwachting van een lekker verhaal. De expliciete scenes zijn wel heftig, maar passen bij het verhaal.
    Beoordeling: 9,33

Citaat wiets:
    In het begin kwam ik een aantal fouten tegen (ook een paar Vlaamse taal/ uitdrukkingen – maar die beschouw ik niet als fouten) waardoor ik heel teleurgesteld was. Daardoor heb ik misschien wat teveel genoteerd wat mij niet in dank werd afgenomen door sommigen. Daarna heb ik wel met plezier gelezen, maar over het algemeen is het boek me wat tegengevallen. Ik zal het boek niet aanbevelen bij anderen. Om de boeken van Christine Bols te typeren vind ik onmogelijk op basis van 1 boek. Ik waag me hier dan ook niet aan.
    Beoordeling: 6,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

moonkager

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 118

Mooi verslag Cees!

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 83

Mooi verslag, voor een mooi verrassend boek..op naar meer van Christine Bols!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.