Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 150: RIP Verslag leesclub RIP van Yrsa Sigurðardóttir.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Leesclub 150,  RIP – Yrsa Sigurðardóttir

Inleiding

Het verhaal: RIP

Een tienermeisje wordt op afschuwelijke wijze aangevallen in de bioscoop waar ze werkt. Even later ontvangen haar vrienden via Snapchat filmpjes waarop ze doodsbang om vergeving smeekt.

Als haar dode lichaam eindelijk wordt gevonden, is het gemerkt met een ‘2’.

Een tienerjongen wordt enkele dagen daarna op gelijke wijze omgebracht. Zijn levenloze lichaam is voorzien van een ‘3’.

Politiecommissaris Huldar wordt op het moordonderzoek gezet. Hij moet daarbij opnieuw samenwerken met Freyja, die wordt opgeroepen om de pubers te ondervragen. Samen gaan ze op zoek naar lichaam nummer ‘1’, dat hopelijk meer licht op de zaak zal werpen. Freyja is ervan overtuigd dat de moordenaar het slachtoffer is geweest van pesterijen, en nu wraak neemt. Zoals ze dat ooit zelf ook wilde doen.

De schrijver: Yrsa Sigurðardóttir

Met ruim 350.000 inwoners is IJsland het dunst bevolkte land van Europa waar het in de zomer bijna het hele etmaal licht is en zich dat in de winter beperkt tot maar enkele uren. Het grootste deel van de bevolking (200.000) leeft en woont in de hoofdstadregio Reykjavik. Van die gemeenschap maakt auteur Yrsa Sigurðardóttir deel uit. Zij is een van de dertig IJslandse auteurs waarvan werk in het Nederlands is vertaald. Ze woont, net als haar collega bestsellerauteur Arnaldur Indriðason in Reykjavik. Naast kinderboeken schrijft ze ook thrillers voor volwassenen en is RIP het tiende spannende boek van haar hand dat in Nederland verschijnt en het derde met Huldar en Freyja in de hoofdrol.

De lezers:

Lezer 1: Rietje, 55 jaar
    Pasgeleden heb ik DNA gelezen, deze vond ik zo goed dat ik Vortex inmiddels bij de bieb heb geleend. Ik sta op het punt om in dit boek te beginnen. Daarna wil ik graag RIP lezen.

Lezer 2: AT, 55 jaar
    Ik heb nog niks van deze schrijfster gelezen, maar ben wel al enige tijd heel erg nieuwsgierig. Het verhaal klinkt in ieder geval al meteen heel spannend en een vast duo vind ik altijd heerlijk. Dus als dit boek me zou bevallen ga ik zeker de andere delen ook lezen. Mooie test!

Lezer 3: Weert, 45 jaar
    Geweldige serie vind ik dit! Ik heb alle eerdere boeken met veel plezier gelezen, goede schrijfstijl, goed uitgewerkte karakters met veel psychologische diepgang. Ik kijk erg uit naar dit nieuwe boek van haar. Omdat de meningen nogal verschillen over deze schrijfster, ben ik heel benieuwd naar deze leesclub.

Lezer 4: Wendy, 37 jaar
    Ik las de eerdere delen van deze serie ook en dat is me erg goed bevallen, ik houd wel van dit soort thrillers. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het in deel 3 verder gaat met Huldar en Freyja. Als ik de korte inhoud lees word ik in elk geval al erg nieuwsgierig naar het verhaal.
    Het lijkt me leuk dit boek te bespreken in de leesclub.

Lezer 5: helderinge, 41 jaar
    Het is alweer even geleden dat ik heb deelgenomen en ik heb wel weer zin in een spannend boek. Ik heb momenteel een blessure waardoor ik niet kan sporten dus nu is lezen de uitgelezen uitlaatklep.

Lezer 6: ChantalH, 51 jaar
    Ik wil heel erg graag meedoen aan deze 150ste leesclub. Ik heb genoten van DNA. Ik ben nu bezig in Vortexen het zou geweldig zijn om dan meteen door te kunnen met RIP. DNA was geweldig. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar RIP en hoe het verder gaat.

Lezer 7: Linda, 44 jaar
    Heel graag zou ik willen deelnemen aan de 150ste (!!) leesclub met RIP van Yrsa Sigurðardóttir. De eerdere delen DNA en Vortex heb ik wel voorbij zien komen maar (nog) niet gelezen dus ik hoop dat je dit derde deel ook als standalone kunt lezen.
    Ik heb niet eerder een boek gelezen van een IJslandse auteur terwijl ik zowel in de zomer als in de winter IJsland bezocht heb. Het is een fantastisch land met ieder uur een ander landschap, ruig, apart en vooral onvoorspelbaar! Ik hoop iets van deze beschrijving te herkennen in deze thriller en zal het commissaris Huldar en psychologe Freyja lukken om via de moderne social media app “Snapchat” de dader “Bara13” te achterhalen?
    Ik heb het leesfragment al gelezen en het grijpt je gelijk, Stella die beseft dat ze helemaal alleen in dat grote bioscoop gebouw is en het politie team dat de laatste minuten van Stella’s leven op onduidelijke filmpjes dient te analyseren. Spannend, ik zou heel graag verder willen lezen.

Lezer 8: jajansen, 63 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub. Na het lezen van DNA ook haar eerdere boeken gaan lezen. Elk boek weer anders, maar allemaal spannend. Benieuwd of dit ook weer zo’n ijzingwekkende thriller is.

Lezer 9: Jet spanjersberg, 57 jaar
    Ik doe graag mee, het klinkt weer erg spannend. Ik heb al eerder een boek gelezen van deze schrijfster en dat is me heel goed bevallen, dus ja ik doe graag weer mee.

Lezer 10: Britt89, 30 jaar
    Ik heb DNA al gelezen.  Nu Vortex klaar liggen. Ik wist niet dat deze twee van dezelfde serie waren. Maar de leesclub is het vervolg boek, dus ik ga gauw deze lezen zodat ik klaar ben als de leesclub begint. Dan zou RIP een logische opvolger zijn.

Lezer 11: yv87, 32 jaar
    Ik sprong bijna een gat in de lucht van enthousiasme toen ik de mail over RIP las! De voorgaande delen rondom Huldar en Freyja heb ik verslonden en ze hebben een ereplaats in mijn kast gekregen. Het was lange tijd geleden dat een thriller me zó in z’n grip had en Sigurðardóttir is dat gewoon twee keer achter elkaar gelukt! Haar combinatie van de persoonlijke kant van de personages met gruwelijke daden en een zeer mooie spanningsopbouw hebben erg fijne boeken afgeleverd en ik kijk al een poosje uit naar het derde deel. Vanzelfsprekend kan ik het dus niet laten om de mail te beantwoorden en me in te schrijven voor deze leesclub. Als het in dezelfde stijl blijft als de voorgaande, dan zitten er interessante stukken in om te bespreken.

Lezer 12: Monique276, 37 jaar
    De vorige delen DNA en Vortex met Huldar en Freya in de hoofdrol heb ik verslonden. Ook dit deel in deze serie spreekt mij erg aan. Wie zit er achter de moorden 2 en 3, en waarom begint het niet met de 1ste moord. Kortom er komen al weer vragen naar boven. En zou ik heel graag willen weten wie hierachter zit en of Freya gelijk krijgt en wordt het nu eindelijk iets tussen Huldar en Freya?
    Ook is het al weer enige tijd geleden dat ik bij jullie heb deelgenomen aan een leesclub.

Lezer 13: Fany Van Hemelen, 45 jaar
    Ik hou heel erg van deze auteur. Kijk altijd uit naar nieuwe boeken. Deze intrigeert door de inhoud. Ik ben ooit zelf gepest geweest als kind, heb geen haatgevoelens gehad en ben benieuwd of de dader hier echt de eerder gepeste is.

Lezer 14: Kristel, 52 jaar
    Heerlijk moest ik mogen meedoen. Een auteur die ik niet wil overslaan, en kijk al lang uit naar dit boek. Zij heeft steeds aparte moordtechnieken.

Lezer 15: carovu, 50 jaar
    Bij het lezen van de korte inhoud voelde ik al direct de spanning  van het verhaal en wil ik weten hoe dit eindigt dus graag zou ik meedoen aan deze actie. Zeer benieuwd naar meer.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-vijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is RIP, geschreven door Yrsa Sigurðardóttir, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Cargo.

Het blijft altijd bijzonder, het kleine en dunbevolkte IJsland dat toch tot de verbeelding spreekt herbergt een aantal auteurs waar menig thrillerlezer wel voor wakker gemaakt mag worden. Dat is ook het geval bij Yrsa Sigurðardóttir waar onlangs het derde deel met Huldar en Freya is verschenen onder de veelzeggende titel RIP. Natuurlijk wilde de redactie dit boek door de leesclub laten lezen en gelukkig was de uitgever dezelfde mening toegedaan…

Voor Weert was het snel duidelijk om zich in te schrijven: ‘Geweldige serie vind ik dit! Ik heb alle eerdere boeken met veel plezier gelezen, goede schrijfstijl, goed uitgewerkte karakters met veel psychologische diepgang. Ik kijk erg uit naar dit nieuwe boek van haar. Omdat de meningen nogal verschillen over deze schrijfster, ben ik heel benieuwd naar deze leesclub.’ Hetzelfde geldt voor Wendy: ‘Ik las de eerdere delen van deze serie ook en dat is me erg goed bevallen, ik houd wel van dit soort thrillers. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het in deel 3 verder gaat met Huldar en Freyja. Voor Britt89 werd nog iets over dit boek duidelijk: ‘Ik heb DNA al gelezen.  Nu Vortex klaar liggen. Ik wist niet dat deze twee van dezelfde serie waren. Maar de leesclub is het vervolg boek, dus ik ga gauw deze lezen zodat ik klaar ben als de leesclub begint. Dan zou RIP een logische opvolger zijn.’ Groot enthousiasme bij yv87 wil ik jullie niet onthouden: ‘Ik sprong bijna een gat in de lucht van enthousiasme toen ik de mail over RIP las! De voorgaande delen rondom Huldar en Freyja heb ik verslonden en ze hebben een ereplaats in mijn kast gekregen’.

Nu nog te weten komen of dit derde deel met Huldar en Freya zich laat vergelijken met de vorige twee…

Rietje bijt dit keer het spits af: ‘De plot van RIP is mooi opgebouwd. Ik vond RIP zeker een boeiend verhaal, al raakte ik af en toe geïrriteerd door het gekissebis binnen het team van Huldar. De schrijfstijl vond ik heel prettig, het is, door de soms lastige namen wel prettig om wat langer door te lezen.’  Linda had een iets andere verwachting: ‘Ik had gehoopt op een snellere schrijfstijl, het lijkt net of er geen vaart in het boek zit. Door de korte zinnen en de trage ontwikkeling van het verhaal lijkt het net of het verhaal extra lang is’. Tensl;otte de mening van Britt1989: ik vond het zeker een boeiend verhaal. Prettig leesbare schrijfstijl, niet moeilijk, realistisch en actueel. Het is niet te vergelijken met andere boeken. De actualiteit is erin verwerkt, en veel details, dat is uniek.

Even nieuwsgierig als ik geworden? Dan snel verder meelezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Weert:
    Een cover die prima past bij de eerdere delen in deze serie, maar dan in een wat saaiere grijze kleur. Eigenlijk verder niet zoveel te melden deze keer over de cover. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, de vorige delen van de serie vond ik erg goed. Wel tamelijk traag geschreven, maar daar houd ik van en met veel psychologische diepgang, helemaal mijn ding.
    Ik verwacht een spannend verhaal te gaan lezen met goed uitgewerkte personages en veel psychologische diepgang en natuurlijk een nieuwe kennismaking met Huldar en Freya, ik verheug me erop!

Citaat AT:
    Ik vind het altijd mooi als boeken in een serie een zelfde cover hebben en dat is bij de boeken van Sigurðardóttir ook het geval. Het boek heeft een literaire uitstraling door de sobere stijl. Ik vind het erg mooi en het maakt me extra nieuwsgierig naar dit boek.
    Ik heb alleen maar goede dingen over haar vorige boeken gelezen en heb dus hoge verwachtingen. Ik hoop dat het goed vertaald is en prettig leest.
    Ik heb heel veel zin in het boek en het verhaal klinkt meteen (o.b.v. de achterflap) vreselijk spannend. En als zelfs de Volkskrant over een thriller zo’n positieve aanbeveling doet, kan het toch niet slecht zijn?

Citaat Jet spanjersberg:
    Cover is in dezelfde stijf als het boek DNA, luguber en roept spanning op.
    De verwachting ligt hoog……ik heb verleden jaar een ander boek gelezen en die was erg spannend. Ik verwacht spanning, gruwelijk, in 1 adem uitlezen!

Citaat carovu:
    De cover is speciaal, je kan er niet veel uit afleiden. Met de doorhaling van de naam wil de auteur misschien meer aandacht leggen op de titel die dan wel kort maar krachtig is. Het is voor mij een eerste kennismaking dus ben zeer benieuwd. Het verhaal lijkt zeer spannend te zijn en hoop dan ook dat het vlot geschreven is.

Citaat yv87:
    De cover past perfect bij de voorgaande delen en dit maakt een plaatje in mijn kast. Zowel bij DNA als Vortexhad de afbeelding een link met het verhaal, dus de zwarte strepen maken me erg nieuwsgierig. Wat is het precies? Inkt? Verf? Ik ben razend nieuwsgierig en ga ervan uit dat het boek me snel iets zal gaan vertellen. Het boek is lekker dik en daar word ik altijd wel blij van. Dat gaat me zeker een aantal uurtjes leesplezier opleveren! Door deze reeks ben ik in aanraking met Yrsa gekomen en ik ben er tot nu toe vol lof over. Heerlijke boeken waarin meer dan genoeg gebeurt, maar toch genoeg open laat om zelf mee te denken.

Citaat helderinge:
    Een hele mooie bijzondere cover die me meteen al aansprak. Ook omdat hij me enigszins bekend voorkwam. Ik wist bijna zeker dat ik eerder een cover als deze gezien had maar dit is wel een nieuw uitgegeven boek. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het dus inderdaad een serie is en dat ik dus inderdaad de cover van het eerdere boek DNA in mijn hoofd had. Dat boek had ik al eens in mijn handen gehad en sprak me aan. Daarom had ik direct bij het zien van deze cover zoiets van, die moet ik lezen.
    Nou, de auteur ken ik dus niet maar ik houd wel van IJslandse auteurs. Vaak schrijven die direct to the point en een beetje rauw (hoe anders te omschrijven vind ik moeilijk) en daar houd ik wel van.

Citaat ChantalH:
    Ik vind het een hele aparte cover. Alleen de voornaam van de auteur en de titel die ook nog eens erg kort is. Ik vind hem er niet zo aantrekkelijk uitzien. Hij past wel in het uiterlijk van de serie. Ik heb nu verschillende boeken van haar gelezen en vind haar schrijfstijl erg fijn. Ze schrijft vlot en spannend. Dat verwacht in dit boek ook weer.
    DNA, het eerste deel in de serie vond ik geweldig. Vortex vond ik wat minder. Ik hoop dus dat dit boek weer net zo goed en spannend is als DNA.

Citaat Fany Van Hemelen:
    Cover is minimalistisch, grijs. Doet me dadelijk aan deze auteur denken. Eenvoudig en stylish. Ik heb al meerdere boeken van deze auteur gelezen en hou wel van de trage maar interessante opbouw van deze boeken. Ik verwacht een onderkoeld soms vrij emotieloos (op het eerste gezicht) boek maar waarbij de de onderhuidse dreiging zindert en de emoties verborgen, maar wel aanwezig zijn. Specifiek deze titel sprak me het feit aan of pester zelf wraak zou nemen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Kristel:
    Een echt citaat niet wel een pakkende kern van waarheid:
    “Zodra het begonnen is, is het zo goed als onmogelijk cyberpesten een halt toe te roepen. Het verspreidt zich als een lopend vuurtje. Als je op één plaats aan het blussen bent, flakkeren de vlammen elders weer op”
    Het verhaal ontwikkelt zich zich trager en minder spannend dan ik me had voorgesteld, maar nog steeds met een vlotte schrijfstijl. Ik zit nu net over de helft en hoop het boek dit weekend uit te lezen.

Citaat Britt1989:
    Meteen vanaf het begin spannend, je wilt door lezen. Het boek kun je bijna niet wegleggen.

Citaat Linda:
    Op pagina 199 bovenaan staat: “Toen ze weer begon te praten, besefte hij plotseling dat ze in tongen had gesproken”. Dat heb ik even opgezocht want ik was niet bekend met dit verschijnsel.
    Ik ben inmiddels op pagina 203, bijna halverwege, het boek leest lekker weg, ik mis een beetje de vaart en de echte spanning maar ik lees graag verder, op zoek naar slachtoffer 1 en hoe verloopt de samenwerking verder tussen Erla en Huldar?  Ook mis ik tot nu toe de beschrijving van de IJslandse omgeving en gemeenschap, de thriller zou zich nu in ieder land met sneeuw kunnen afspelen. Ik heb de twee eerdere delen van de serie (nog) niet gelezen maar merk dat dit deel ook prima als standalone is te lezen.

Citaat Rietje:
    Ben al lekker een eind op weg, ondertussen ben ik bij de tweede moord. Het begin van het verhaal vond ik eng en gewelddadig. Je wordt direct het verhaal ingezogen en tot nu toe vind ik het verhaal goed opgebouwd.
    Wat ik erg vreemd vind is dat Huldar en Gudlaugur zo goed als genegeerd worden door Erla tijdens het onderzoek naar de moord. Als je de vorige boeken hebt gelezen weet je wel waarom ze een verstoorde verhouding hebben. Toch lijkt me dit geen normale gang van zaken en is het zeer onprofessioneel en kinderachtig.
    Merk ook dat ik echt zin heb om weer verder te lezen.

Citaat jajansen:
    Ik ben nog geen opmerkelijke citAten of fouten tegengekomen. Het verhaal ontwikkelt zoals ik verwacht van een thriller. Hoewel het een derde deel is, lijkt het goed afzonderlijk te lezen. Mooi onderwerp ook m.b.t het pesten, zowel vanuit de slachtoffers als de pesters.
    Leest heerlijk weg tot nu toe. Vind de houding van Erlav t.o.v Huldar en Gudlauger niet kloppen en zeker niet professioneel.

Citaat Wendy:
    Ik zit nu op ongeveer driekwart van het boek. Leuk om de vertrouwde personages weer tegen te komen, daarom lees ik graag series! Het verhaal zit weer goed in elkaar, boeiende verhaallijn, personages worden weer goed uitgewerkt. Zoals verwacht is het verhaal weer traag en daardoor mist het wel wat spanning, duurt lang allemaal maar dit vind ik verder geen probleem. Is ook wel de stijl van deze schrijfster dus na eerdere boeken wist ik dit ook wel. Nog geen fouten of quotes tegengekomen. Ik ga snel weer verder lezen.

Citaat Wendy:
    Opmerkelijke citaten:
    – “Net zoals je geen schilderij maakte met één penseelstreek volstond één woord niet om een mens te beschrijven”. (Blz 54).
    – “Mijn rol was buigen en hun mijn andere wang aanbieden”.

Naar mijn idee staat er ook een klein foutje:
    Blz 200:
    De man schuifelde heen en weer in de deuropening…
    Gaat verder op blz 201… Huldar spoorde ‘haar’ ongeduldig aan om verder te lezen.
    Volgens mij moet dit ‘hem’ zijn.

Ik vind het verhaal langzaam op gang komen, ook langdradig. Maar ondanks dit blijft het wel spannend.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  RIP  is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  150ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,86  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor RIP van Yrsa Sigurðardóttir geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,46
    2. Plot: 6,14
    3. Leesplezier: 7,00
    4. Schrijfstijl: 7,14
    5. Originaliteit: 6,96
    6. Psychologie: 7,434

Gemiddelde puntenwaardering: 6,86

Citaat Jet spanjersberg:
    Je komt in het verhaal steeds meer over iedereen te weten. Ook over de personen van de vorige twee delen Huldar en Freya. Mijn favoriet is Freya, omdat ze echt lijkt te vechten tegen haar verleden en groeit als persoon. Ook al duurt het verhaal voort, toch is het zo geschreven dat je door wilt blijven lezen, steed een beetje meer vrijgeeft, zodat het erg spannend blijft. Schrijfstijl is zeker filmisch, dar zou dit boek voor in aan merking komen!
    Já, ik ben wel van plan meer boeken van deze auteur te gaan lezen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat yv87:
    Helaas vind ik het plot niet heel erg origineel. Zeker in vergelijking met haar voorgaande delen was dit deel uiteindelijk matig. En wat báál ik daarvan, want vind het echt een fijne auteur! Ik vind het goed dat het thema pesten op deze manier wordt uitgelicht in het verhaal en dat verdient wat mij betreft een pluspunt. Helaas was het verder vrij sloom en nergens echt vernieuwend. In grote lijnen had ik dit einde wel verwacht inderdaad, maar de details over het waarom waren gelukkig wel verrassend. Over het algemeen vond ik het interessant. Iets na halverwege verslapte mijn aandacht wel eventjes, maar die kwam gelukkig wel weer terug. Heel fijne schrijfstijl. Hoewel gruwelijke details in dit deel wat karig zijn, vind ik haar mix tussen de details en de rode lijn van de hoofdpersonen erg goed in balans en dat leest fijn weg.
    Beoordeling: 6,25

Citaat Kristel:
    De karakters evolueren. Zeker Freya toch allezins, ze probeert nog steeds haar problemen van het verleden te verwerken, en het lukt haar steeds beter. Freya is natuurlijk mijn favoriet, zij is ook het hoofdpersonage dat toch zodanig omschreven wordt dat je automatisch een band krijgt met haar. Vlotte schrijfstijl zoals we gewoon zijn van deze auteur. Het verhaal wordt stap voor stap opgebouwd en vloeiend naar het plot toegewerkt.
    Ik zie zeker een filmische schrijfstijl. Heb deel 1 en 2 reeds gelezen, hoewel,ik deel 3 iets minder vond zal ik terug paraat staan om het vervolg te lezen.

Citaat ChantalH:
    Er wordt goed naar de plot toegewerkt. Je wordt al een bepaalde richting ingestuurd, maar toch is het nog verrassend. Er zijn verschillende verhaallijnen in dit boek die op het laatst samenkomen. Ik had dit einde niet aan zien komen. Je werd natuurlijk wel in een bepaalde richting gestuurd, maar toch was dit wel verrassend. Het is wel een boeiend verhaal met een beladen thema: pesten. Het had de meeste tijd wel mijn aandacht.
    Yrsa Sigurðardóttir schrijft heel prettig. Ze gebruikt geen moeilijke woorden. Het is begrijpelijk geschreven. Ik zou het een aangrijpend, maar ook spannend boek noemen. Het komt heel realistisch over. Het is een boek met een actueel, heftig thema. Dat is zeker iets specifieks, dat maakt dit boek uniek.
    Beoordeling: 6,75

Citaat jajansen:
    Jazeker, nu heb ik wel de eerste twee delen ook gelezen. Je leert de hoofdpersonen steeds beter kennen. Je merkt ook dat ze aan zichzelf werken Dan is toch Huldar mijn favoriet, met name om zijn strijd met zijn woede en het feit dat hij zijn “verkeerde gedrag” ook erkent. Ja, deze schrijfstijl past bij het verhaal, c.q thriller. De misdaad en de speurtocht naar de dader.
    Vlotte schrijfstijl, opbouwend geschreven.
    Beoordeling: 6,17

Citaat AT:
    Ik vond het plot soms echt te complex. Heel erg jammer. Op die momenten kon ik soms mijn aandacht er niet goed bijhouden. Ik zou nu al bijna niet meer kunnen navertellen hoe het ook alweer precies zat (dat komt ook omdat ik inmiddels alweer in een nieuw boek bezig ben). De auteurs schrijfstijl is prima. Het leest lekker en eenvoudig; past goed bij een thriller. Ik zou deze thriller kenmerken als realistisch. De beweegredenen van de dader zijn misschien wat vergezocht, maar de manier waarop de politie het onderzoek uitvoert en langzaam de puzzel ontrafelt, vind ik goed gedaan.

Citaat Weert:
    Ja, zeker evolueren de personages, vooral over Freya komen we meer te weten, maar ook over Huldar. Mijn favoriet is Huldar, geen gemakkelijk mens waar ik nog veel meer over zou willen weten. De chemie tussen Huldar en Freya is groot, erg aantrekkelijk voor het leesplezier. De schrijfstijl is traag, met veel oog voor de personages en hun achtergrond. Echt een psychologische thriller, i.t.t. een actiethriller. Ik houd ervan en ben het gewend van de eerdere boeken van Sigurðardóttir. Iets meer beschrijvingen van de natuur was leuk geweest, maar stoort me verder niet.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Rietje:
    De plot van RIP is mooi opgebouwd. Al snel is duidelijk wat de reden van de moorden is en in welke hoek de dader gezocht moet worden. Het einde zag ik wel grotendeels aankomen, alleen na het lezen van het allerlaatste stukje vond ik het toch jammer dat het boek afgelopen was. Ik vond RIP zeker een boeiend verhaal, al raakte ik af en toe geïrriteerd door het gekissebis binnen het team van Huldar. De schrijfstijl vond ik heel prettig, het is, door de soms lastige namen wel prettig om wat langer door te lezen.
    Ik zou tegen de schrijfster zeggen dat het zeker een boek is van deze tijd. Het onderwerp online pesten is erg actueel en het is erg belangrijk dat hier aandacht aan wordt gegeven.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Linda:
    Vooral de karakters van het politieteam leer je steeds beter kennen, wat is er in het verleden gebeurd tussen Huldar en Erla en hoe Freya haar verleden niet prijsgeeft tijdens haar onderzoek. Huldar spreekt mij het meeste aan, hij zit in een lastige positie maar blijft oog houden op de persoonlijke gemoedstoestand van zijn collega’s.
    Ik had gehoopt op een snellere schrijfstijl, het lijkt net of er geen vaart in het boek zit. Door de korte zinnen en de trage ontwikkeling van het verhaal lijkt het net of het verhaal extra lang is.
    Beoordeling: 6,50

Citaat helderinge:
    Het plot is goed bedacht en uitgewerkt. Sommige wendingen zag je wel aankomen maar ook andere weer niet. Voorspelbaar maar verassend tegelijk. Ja sommige wendingen wel verwacht, zo was het bijvoorbeeld duidelijk dat de verpleegster er iets mee te maken had. Het was meteen al duidelijk dat ze iets verborg alleen hoe het precies zat wist je dan weer niet. Ja absoluut had het verhaal mijn aandacht. Het was in het begin even inkomen en vooral de moeilijke IJslandse namen leren onthouden maar daarna kon je het ook moeilijk meer wegleggen. Ik vind dit soort thrillers erg prettig te lezen. Ik had nog niks van deze auteur gelezen maar hij heeft niet teleurgesteld. Ik ga ook echt eens kijken naar de eerdere delen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Fany van Hemelen:
    Freya en Huldar evolueren toch wel. Ik zou wel graag nog meer over deze complexe personen willen weten. Uit RIP alleen is het bij Huldar nog wat onduidelijk en bij Freya zie ik wel meer openheid en verwerking. Niet echt een favoriet. Freya omdat ze blijft werken aan zichzelf. Huldat omdat hij zo intrigerend lijkt. De daders omdat ik hun motieven wil doorgronden. De spanning bouwt zich stilaan op. Ik kan voor mijn ogen zien wat zich afspeelt, dus filmisch.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Britt1989:
    Het plot is een langzame opbouw naar een kern vol spanning. Je leert meer over Freya, zij uit zich meer en groeit. Ook de partner van Huldar, gaat van onhandig persoon die erg onzeker overkomt naar iemand met een eigen mening, die meer van zich laat horen. Nee, je denkt het steeds te weten maar dan verandert het beeld weer. Ja ik vond het zeker een boeiend verhaal. Prettig leesbare schrijfstijl, niet moeilijk, realistisch en actueel. Het is niet te vergelijken met andere boeken. De actualiteit is erin verwerkt, en veel details, dat is uniek.
    Beoordeling: 7,17

Citaat carovu:
    Het plot kent een nogal abrupt einde en is verwarrend. Het is toch een beetje ver gezocht.  Vond het een raar einde ineens was het gedaan en bleef een beetje op mijn honger zitten. Ik vond het vanaf het begin moeilijk om in het verhaal te komen en ook zat de spanning er niet echt in. Was begrijpelijk geschreven maar moest wel mijn aandacht erbij houden misschien door te veel verhalen over de verschillende personages. Dit boek is niet spannend genoeg. Het is uniek doordat het niet spannend is.
    Beoordeling: 5,50

Citaat Wendy:
    Dit is deel 3 in een serie met steeds dezelfde hoofdpersonages. Als je alle drie de boeken hebt gelezen leer je Huldar en Freyja wel steeds wat beter kennen. Als je alleen RIP hebt gelezen zie je dit niet echt denk ik omdat de ontwikkeling heel langzaam gaat.
    Huldar is mijn favoriete personage, omdat ik alle drie de boeken heb gelezen leer ik hem steeds beter kennen. Ik lees graag series, juist omdat dezelfde personages steeds weer terug keren. Ik vind Huldar een interessant personage en wil graag meer over hem weten.
    Ik zou niks aan een bepaald personage willen veranderen, ze zijn goed zoals ze zijn. De schrijfstijl past wel bij het verhaal maar het gaat wel langzaam, er zit weinig vaart in het verhaal en de schrijfster schrijft erg gedetailleerd en uitgebreid. Hier moet je van houden. Af en toe mag er wel wat meer snelheid in van mij.
    De schrijfstijl is gedetaileerd en uitgebreid. En daardoor ook beeldend.
    Beoordeling: 6,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

Mooi verslag, leuk om de samenvatting terug te lezen.

Rietje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

Knap samengevat weer Cees! Cees, Thrillzone en uitgeverij Cargo bedankt voor het boek en de organisatie.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.