Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 13: Later als ik dood ben Later als ik dood ben, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats ze dan in dit onderdeel.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

Hallo, is het erg muggenzifterig om ook op komma-fouten te letten? Omdat ik zeer regelmatig teksten controleer op taal- en spellingfouten (en dus ook op komma-fouten) vallen ze me meteen op. Voorbeeld: op bladzijde 18 … de gordijnen altijd dicht waren bestond niets anders dan…. Waar een komma moet tussen “waren” en “bestond” omdat het twee persoonsvormen zijn die niet bij elkaar horen.

Cecile67
    Bijdrager
    Aantal berichten: 12

Lastig om geen spoilers te schrijven, want ik heb het boek al uit. Het verhaal leest goed door en verloopt min of meer zoals ik had verwacht.

Wat betreft het Nederlands: op bladzijde 134 staat er ‘… goed moet keuren’ i.p.v ‘…. moet goedkeuren’. Op blz. 135 lees ik ‘…. weg was gevallen’ i.p.v. ‘…. was weggevallen’.

Veel half witte pagina’s.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Ben er net in begonnen:

1. nog geen bijzondere quotes gevonden…maar kom ik ze tegen, dan noteer ik ze zeker.
    2. Het verhaal gaat een andere kant op, als ik zou verwachten. Het boek leest nu nog als een gehusselde legpuzzel,
    als je goed leest staat er een aanwijzing, waar het verhaal heen gaat, maar is nog lang niet bij de finish.
    Het leest fijn en prettig weg. Met verschillend vertelperspectief. Heel bijzonder. Daar houd ik wel van.
    3. sommige komma’s staan er idd niet, maar goed, ik lees dan gewoon verder.

>Ik ga snel verder.

Amarins
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Wauw ik ben op bladzijde 100, het boekt loopt heel anders dan ik had gedacht. Het leest heerlijk vlot weg. Bijzondere quotes ben ik nog niet tegen gekomen. De wisseling in perspectieven vind ik vaak lastig maar in dit boek heb ik daar geen last van. Het past, is duidelijk en leest makkelijk. Ik ga gauw verder want ik wil weten hoe dit eindigt ?.

Francis
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Het begin is een verwijzing naar het einde, maar het verklapt niets. Verder leest het lekker weg, er zit wel tempo in. Door de jaartallen en de dagen is het duidelijk in welke fase Elin haar leven afspeeld.

Op blz. 130. Aan de bar van de sportschool. Er wordt wisselgeld in ontvangst genomen, dan onstaat er een woordenwisseling in het verhaal. Zij ergert zich en gaat ervandoor, hij steekt zijn op als teken dat hij wil betalen. Dit stukje loopt niet helemaal zoals het hoort.

nakita
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Ik ga dit weekend beginnen zit nu in een verhuizing en dan kan ik eindelijk beginnen met lezen! Kijk er erg naar uit!!

heijnen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

ik ben over de helft. In het begin vond ik het moeilijk om te begrijpen over wie een hoofdstuk ging. Nu lukt dat beter.
    Van de beschrijving van Arthur krijg ik de kriebels. Zulke details lees ik liever niet, maar ze zijn natuurlijk wel de realiteit.

Het verhaal ontwikkelt zich zoals ik had verwacht. Langzaamaan wordt de spanning over de echte ouders opgebouwd.

Op blz. 130 wordt twee keer over geld terug krijgen geschreven. Dat was onduidelijk.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Ik ben op pagina 130 en inderdaad krijgt hij eerst het wisselgeld terug en daarna wil hij betalen. Dat is vreemd.
    Verder vind ik het gedicht vooraan in het boek toch wel heel anders overkomen nu blijkt dat de man een tbs’er was. Zeker gezien wat hij gedaan heeft. ( pagina 125)

Citaat: ‘en het enige waar ik op kon vertrouwen, was dat hij niet te vertrouwen was. Nergens in.’

En ‘het kwaad zou hier met me mee kunnen forensen, zonder dat ik of wie dan ook het zou herkennen.

Het verhaal leest makkelijk weg en is makkelijk te volgen. Alleen zijn alle personages een beetje ‘off’
    Af en toe vraag ik me af wie gekker is, de behandelaars en gewone mensen of de tbs’ers. Ik vraag me nu af of er een onderscheid valt te maken tussen gestoord en kwaadaardig. Of dat beiden in dit boek door elkaar gaan lopen.

Saskia
    Bijdrager

Nog even over die Achterberg. Hier een link uit een artikel van trouw. Ik had al een vieze smaak in mijn mond na pagina 125. Maar als ik lees hoe er met het slachtoffer is omgegaan en hoe die man is verheerlijkt dan walg ik behoorlijk. Gadverdamme! Hoe kunnen gedichten die gebaseerd zijn op misdaden die de dichter gepleegd hebben mooi zijn? Het is gewoon ziek!
    https://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2777885/2002/11/16/Het-meisje-van-zestien.dhtml

MarianneIL
    Bijdrager

Saskia, Achterberg was niet de enige… Er zijn veel meer “briljante” geesten die een afwijking hadden. Ik weet niet waar je woont, maar in Haarlem heb je “Het Dolhuis”, een museum over de geest en de afwijkingen die te vinden zijn. Heel interessante (permanente) tentoonstelling van beroemde mensen die een afwijking hadden.

MarianneIL
    Bijdrager

Wat me tijdens het lezen ook opgevallen is (geen pagina’s genoteerd, zat in de trein te lezen, en in een e-book lastig terug te zoeken) is dat er regelmatig hun en hen verkeerd gebruikt worden.

Saskia
    Bijdrager

Marianne, Ik heb net gegoogeld op andere bekenden in het Dolhuys maar nog niets kunnen vinden. Ik word er wel nieuwsgierig van. Maar deze man was echt gevaarlijk. Ik hoop dat dat niet voor nog meer bekende Nederlanders geldt

Saskia
    Bijdrager

Het boek is uit ik wist halverwege al wie de vader was.

MarianneIL
    Bijdrager

Saskia, ik dacht dat het een permanente tentoonstelling was, maar dat is dus niet zo. Het ging om deze tentoonstelling https://www.hetdolhuys.nl/tentoonstellingen/levenslang-het-criminele-brein-ontleed Ik kan me ook niet meer precies herinneren om wie het allemaal ging, maar er waren meer bekenden bij.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.