Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 13: Later als ik dood ben Later als ik dood ben, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Eline?
    2. En van haar moeder?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    5. Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen?

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    7. Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Eline vind ik naïef en impulsief. Ze verbrandt zomaar alle schepen nadat ze ontdekt dat Will haar moeder is. En dat is wel te begrijpen als je jong bent maar voor een vrouw van 36 ligt dat toch anders. Ze stort zich blind in de tbs-wereld en begint notabene een relatie ermee. Ze is opgeleid tot pedagogisch therapeut maar heeft weinig zelfinzicht. Het moet haast wel dat ze voor dit nieuws al niet lekker in haar vel zat. Anders zijn haar acties niet te verklaren.
    Ik snap wel dat ze wanhopig naar een vader zoekt, aangezien de vader die ze heeft afwezig lijkt.

2. En van haar moeder?
    Haar moeder wil haar beschermen maar op een gegeven moment vraag ik me af of ze niet bezig is haar eigen leventje en de status quo te beschermen. Het gaat nogal ver om geen antwoord te geven als je ziet dat je dochter zich vanwege het gebrek aan antwoorden in de penarie werkt. Helaas gebeuren dat soort dingen ook in werkelijkheid. Toch heeft de moeder geen kwaad in de zin. Anderzijds heeft ze ook niet geluisterd naar haar geesteszieke zus die waarschuwt voor manlief Jaap

Jaap is niet echt aanwezig, Jurgen is opdringerig, Eddy is zielig, Remco is een zeer aanwezig persoon. Arthur is een enge kwaadaardige man.

4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.Moeder breekt uiteindelijk en vertelt de waarheid zoals zij die ziet, bij Rem gaan alle remmen los terwijl hij zo beheerst overkomt, Eline trouwt uiteindelijk een veilige man en Jaap laat zijn ware zelf zien aan zijn familie. Jurgen blijft Jurgen net zoals de andere patiënten.

5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb geen favoriet personage. Ik kan wel zeggen aan wie ik me het meest geërgerd heb. Dat was dan dus aan de zelfdestructieve Eline

Eline is het best uitgewerkt. Dat moet ook want het draait hoofdzakelijk om haar. De moordenaar is het minst uitgewerkt. Maar dat wat hij zegt maakt al snel duidelijk dat hij een succesvolle psychopaat is. Misschien wel iets te snel want halverwege het boek wist ik al dat hij de vader was. De bijrollen van Jurgen en Remco zijn meer uitgewerkt dan die van Arthur en Eddy. Maar samen vormen ze een mooi en levendig geheel. Niet teveel en niet te weinig.

7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou het niet weten. Als ik Eline zou veranderen zou ze nooit naar een tbs kliniek zijn gegaan en had Ilse het boek niet kunnen schrijven.

De auteur

Nee ik had nog niets van haar gelezen. Enkel de recensies over het boek. Die wekten de verwachting dat het over goed en kwaad ging. En dat het natuurlijk een spannende psychologische thriller zou zijn.

En die verwachting is uitgekomen. Er is voldoende diepgang om geboeid te blijven. Hoewel Eline graag een ander rooskleuriger plaatje wilde van een tbs’er dan dat de werkelijkheid is, is iedere psychopaat natuurlijk anders. De een is kwaadaardiger dan de ander. De een weet zich succesvoller voor te doen dan de ander. Het verschil met zogenaamde gewone mensen is niet altijd zo eenduidig. Jurgen begaat aardig wat overtredingen die een psychopaat niet zouden misstaan. Toch lijkt hij er geen te zijn.

3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfster gebruikt korte zinnen, en eenvoudige woorden. Het begrip antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt in klare taal uitgelegd. De stijl is rechttoe rechtaan. Het tempo blijft op peil waardoor de spanning blijft en je geboeid houd.

4. Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Jawel , het was een leuk boek.

5. Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen?
    Ik denk het wel

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja lastige vraag. Ik wist halverwege dat Jaap het was maar stel dat ik dat niet had geweten. Dan was het feit dat Midas V. de vader niet bleek te zijn een dood punt in het verhaal geweest. En dan was de ontknoping voor mij totaal onverwacht gekomen. Ik weet niet of ik dat spannender had gevonden, of dat het dan juist te snel en te veel in een keer was. Het nadeel van het eerder weten van Jaap en zijn foto’s is dat het een beetje ten koste van de spanning gaat. Je wilt alleen nog maar weten wat er dan precies gebeurd is wat leidde tot het neerschieten van Eline

2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Hier hetzelfde antwoord als op vraag 1 Ik wist halverwege dat Jaap het was maar stel dat ik dat niet had geweten. Dan was het feit dat Midas V. de vader niet bleek te zijn een dood punt in het verhaal geweest. En dan was de ontknoping voor mij totaal onverwacht gekomen. Ik weet niet of ik dat spannender had gevonden, of dat het dan juist te snel en te veel in een keer was. Het nadeel van het eerder weten van Jaap en zijn foto’s is dat het een beetje ten koste van de spanning gaat. Je wilt alleen nog maar weten wat er dan precies gebeurd is wat leidde tot het neerschieten van Eline en of de waarheid nu bovenkomt of niet.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Het goede van het boek vind ik dat het je aan het denken zet over de grens tussen gek en normaal. We komen nogal wat gestoord gedrag tegen.

Nee, ik vond het gedrag van Eline niet passen bij een 36-jarige. De risico’s die ze neemt passen meer bij iemand tussen de 20 en de 30. Zij lijkt heel naiëf voor haar leeftijd en opleiding. Misschien heeft ze toch iets van haar vader in zich? Het einde suggereert van niet. Ze kiest voor een rustig leven. Toch blijft het de vraag of ze gelukkig is. Ze zegt dat ze van haar man houdt en dat ze best gelukkig is. Doet ze maar weer alsof? En ze mist haar moeder. Is dat echt? ‘Best gelukkig. Mijn woorden waaien weg op de wind.’

Niet tot in detail maar wel dat Jaap haar neerschiet. De collateral damage had ik niet zien aankomen.

Algemeen
    Ja ondanks dat ik het einde kon voorspellen bleef ik geboeid om erachter te komen hoe dat dan zou plaats vinden. Dat ze zwanger bleek en de aanval van Jurgen zorgde voor wat afwisseling waardoor ik benieuwd was hoe ze daarmee om zou gaan.

2. Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

3. De schrijfster gebruikt korte zinnen, en eenvoudige woorden. Het begrip antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt in klare taal uitgelegd. De stijl is rechttoe rechtaan. Het tempo blijft op peil waardoor de spanning blijft en je geboeid houd. Ik hoefde geen moeite te doen om me te kunnen concentreren.

4. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik had iets meer diepgang, iets moeilijkere taal verwacht. Ik vind het persoonlijk prettig als ik iets meer moet nadenken.

5. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Mijn moeder vindt het vast leuk.

6. Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik weet niet of er een typische Nederlandse thriller bestaat. Ik heb eenvoudige thrillers gelezen maar ook ingewikkeldere zoals Walter Lucius. Deze is net iets minder eenvoudig dan de meeste Nederlandse thrillers die ik gelezen heb. Het is ook een kwestie van smaak.

7. De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Ik vind de emoties van Eline niet goed passen bij haar leeftijd. Tenzij ze psychisch al behoorlijk labiel was. Eline vind ik naïef en impulsief. Ze verbrandt zomaar alle schepen nadat ze ontdekt dat Will haar moeder is. En dat is wel te begrijpen als je jong bent maar voor een vrouw van 36 ligt dat toch anders. Ze stort zich blind in de tbs-wereld en begint notabene een relatie ermee. Ze is opgeleid tot pedagogisch therapeut maar heeft weinig zelfinzicht. Het moet haast wel dat ze voor dit nieuws al niet lekker in haar vel zat. Anders zijn haar acties niet te verklaren.
    Ik snap wel dat ze wanhopig naar een vader zoekt, aangezien de vader die ze heeft afwezig lijkt.

8. Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn?
    Geen idee. Ik vind het niet typisch hard of geloofwaardig. Ik vind het een beetje maatschappijkritisch maar ook weer niet zo super. Maar er zit wel een boodschap in. Thriller met een boodschap?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het verschil is dat er een (maatschappelijke) boodschap in zit. Iedereen is gek. De lijn tussen gek en normaal is dun. En dat een succesvolle psychopaat, beloond en gewaardeerd wordt in onze maatschappij. De slachtoffers worden niet geloofd. Eerlijke mensen ook niet.

Ik zou er met alle boeken die er zijn waarschijnlijk niet aan toegekomen zijn. Hoewel ik wel nieuwsgierig was vanwege de goede recensies die ik hoorde.

3. Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Ja ik vind het goed passen want het zet je ook op het verkeerde been. Waardoor het feit dat ze overleeft een verrassing blijft. Later als ik bijna dood ben zou correcter zijn in de letterlijke betekenis maar ook te veel weggeven.

4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Nee, ik vind niets teveel en niets te weinig. De seks scéne vind ik veelzeggend. E is uitgescheurd. En blijkbaar vind ze dat niet erg. Ze wil in haar state of mind op dat moment ruig. Alle seks en geweld is functioneel.

5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja die drie zinnetjes over voorgelogen zijn en de in waarheid in de tbs zoeken komen heel choquerend overd. Daar zou ik nieuwsgierig van worden.

6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf doorschrijven en groei verder in de diepte.

Cecile67
    Bijdrager
    Aantal berichten: 12

De karakters
    1. Wat vind je van Elin? Een zeer naïef type, ze heeft eigenlijk zelf hulp nodig. Ze had op een andere manier kunnen uitzoeken wie haar vader is. En seks hebben met een cliënt is absoluut niet goed te praten, of je nu arts, psycholoog of sociotherapeut bent. En hoe ze met Jurgen omgaat is gewoonweg dom. Dat hij haar steeds begluurt vanaf zijn flat is ook vreemd. Ze kan toch de gordijnen sluiten?? Aan mensenkennis schort het echt bij haar.
    2. En van haar moeder? Een vrouw die zelf slachtoffer is, maar ook slachtoffer speelt.
    3. Wat vind je van de overige karakters? De vader is een gevaarlijke man. Jurgen is niet te vertrouwen en opdringerig, dat ziet Elin toch ook?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Nee, niet echt.
    5. Heb je een favoriete personage? Nee. Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Rem en Elin’s moeder hadden meer uitgewerkt kunnen worden.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik had Elin graag sterker en mondiger gezien.
    De auteur
    1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, want ik had nog niets van haar gelezen.
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, het is redelijk spannend op zijn tijd.
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het is vrij basic.
    4. Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Misschien.
    5. Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen? Niet gelezen / misschien.
    De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja,
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ze zitten op zich goed verstopt, maar uiteraard ging het mis met Rem.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja.
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja en nee. De seks met Rem in de TBS-kliniek ging wel erg ver. Er hangen toch camera’s?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een beetje zien aankomen.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik had het boek snel uit.
    2. Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ze schrijft toegankelijk.
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben redelijk tevreden.
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Nee.
    5. Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het speelt zich in Nederland, dus …
    6. De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Elin had deze zoektocht ook op een andere manier kunnen aanpakken.
    7. Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn? Actueel.

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Een kijkje in een tbs-kliniek is interessant.
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Nee.
    3. Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Ik vind de titel niet echt van toepassing op het verhaal. Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Geen idee.
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Er zijn voldoende gruwelijk scenes.
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Wel inkijken, maar niet kopen.
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Nee.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

De karakters

Wat vind je van Eline?
    >Bij mij heet ze Elin, en ik vind haar een stoer karakter hebben, om “na het slechte nieuws” zo’n turn te maken en dan in de TBS-kliniek te gaan werken. Verblind in haar zoektocht, naar haar roots komt ze in foute situaties terecht. Grensoverschrijdend in goed en kwaad.

En van haar moeder?
    >Dat is een goede vraag. Ik vind “mama” uiteindelijk ook wel stoer. Want in het begin, vond haar een beetje slappe moeder. Elke keer als Elin wat vraagt, komt er niets. Frustrerend. Aan het einde, krijg ik toch een beetje begrip voor haar. Moeders willen vaak dingen wegstoppen of niet zien.

Wat vind je van de overige karakters?
    >Jurgen is een beetje een hielenlikker. Hij geeft om Elin, aan het eind wel mooi.
    >Vader Jaap, blijft een beetje onduidelijk karakter.
    >Rem, blijkt een hart te hebben. Mooi om te zien. Anderzijds blijft hij een crimineel mind hebben.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    >Elin raakt verstrikt in haar zoektocht, en wordt hierin zo meegezogen, dat ze de grens op zoekt en goed en kwaad. Gezien het proloog van het boek, heeft ze toch genoeg kracht om er uit te komen.
    >Jurgen raakt verstrikt in zijn eigen intriges, en blijkt meer diepgang te hebben dan gedacht.
    >Mama blijkt toch een mens met een warm hart. Ze komt tot ontwikkeling aan het einde.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    >Elin & Rem. Heel raar, maar vaak is de badguy soms toch favoriet. En ga je van ze houden.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    >Vader Jaap had meer uitgediept mogen worden. Eea. blijft toch vaag.
    >Elin blijft soms een raadselachtig karakter, maar dit komt goed aan het eind.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    >mogelijk zou ik “mama” iets anders hebben laten zijn. Ik zou er nog een confrontatie met Jaap tussen zetten. En verhitte discussie.

——————————————————————————————————————————-

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    >geen verwachtingen, wel een verfrissend verhaal, gezien het kaft.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    >Ja, het verhaal voldoet zeker aan de verwachtingen. Je wil echt blijven lezen, tot het uit is.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    >Aan de ik-stijl moet ik altijd even wennen, maar dit is helemaal goedgemaakt.

Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    >ja, het eerste boek, staat al op mijn wensenlijst inmiddels.

Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen?
    >nee, zoals gezegd, het staat nu op mijn wensenlijst.
    ———————————————————————————————————————————
    De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    >ja, het verhaal verloopt goed naar de ontknoping, de puzzelstukjes vallen in elkaar.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    >Voor mij, zijn de ontwikkelingen goed gedoseerd.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    >ja, dit is prima.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    >ja, het is op de meeste vlakken geloofwaardig.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    >voor mij had het een plottwist en verwachtte ik een ander einde, door andere karakter(s) uitgevoerd zeg maar.
    ————————————————————————————————————————————–

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    >Ik moest er wel even inkomen, gezien het gegeven dat het begint met Elin die bloedend op de grond ligt. Ik dacht, ooh. Hoe gaat het verhaal nu dan beginnen.

Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    >het is een goede schrijfstijl.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    > ik ben tevreden.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    >ja, dit boek, ga ik zeker aanraden bij bekenden en vrienden en heb ik inmiddels al gedaan.
    Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    >moeilijke vraag.

De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    >de emoties bij “mama’ zijn er bijna niet. Dit vind ik zelf wat lastig overkomen. Elin daarentegen raakt hierdoor gefrustreerd. Maar toont ook niet veel emoties. Het is een taaie. Aan het eind, komt alles er wel uit.

Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn?
    >ik typeer het als: koele sidderende psychologische thriller.
    ————————————————————————————————————————–
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    >Dit boek heeft wel iets unieks, iets “koels” over zich. Ook gezien de “criminele minds” van enkele karakters.

Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    >Ja, ook zonder de leesclub zou ik het gaan lezen. Dan wel later.

Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    >ik heb hierover nagedacht. En twijfel over de titel, vanaf het begin, vind het niet helemaal top. Ik vind het ook moeilijk uit te leggen.
    >De titel zou kunnen zijn: ..< Gebroken vlinders> , maar deze is ook prima, maar moest er wel aan wennen,

Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    >genoeg expliciete scenes worden genoemd. Meer gruwel hoeft voor mij zeker niet.

Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken:
    > ja.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    >wacht niet te lang, met een nieuw boek, want ik wacht er nu al op!
    >let op de karakters, geef van iedereen wat mee. ( Jaap vond ik wat magertjes uitgelegd. Van de karakters van vroeger ( tante) had meer info gegeven mogen worden. Het was wel duidelijk zo, maar toch..)
    >Geef de hoofdpersoon een andere naam, want ik bemerk dat Elin en het 1e boek gaat over “Irene” lees ik, qua naam erg lijken, dus ik zou dan een naam nemen die hier niet op lijkt.
    >Tenslotte blijf zo schrijven, want het is top! En uniek..iets eigens, dat vind ik erg leuk!

Francis
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

De karakters
    1. Elin vertoont destructief gedrag, en lijdt zelf ook aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis zoals ze haar leven in een keer overhoop gooit.
    2. De moeder wekte vaak irritatie op, zoals zij met haar leugens haar perfect gecreëerde wereld in stand wilde houden. Ze deed het misschien ook uit bescherming, maar het was ook zielig gedrag.
    3. De overige karakters zijn goed uitgewerkt om er een goed beeld van te krijgen.
    4. Ja, ze ontwikkelen zich goed. Alleen de vader had wel iets meer uitgewerkt mogen worden, hij is maar een vaag geheel.
    5. Elin en Rem. Zij zijn ook de hoofdpersoon, het draait om hun. Maar ze groeien mooi naar elkaar toe, ondanks de antisociale kant die ze beiden hebben.
    6. Ja, alleen de vader niet.
    7. Ja, aan de vader. Iets meer sociaal en wat hij doet en wat hem bezig houdt.

De auteur
    1. Ja, dat ze een goed verhaal heeft neergezet. De recensies waren positief.
    2. Ja, het zit goed in elkaar.
    3. Ja, het is duidelijk geschreven en bepaalde termen zijn uitgelegd.
    4. Ja.
    5. Heb het niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen.

De plot
    1. Ja, de stukjes vallen op den duur mooi in elkaar.
    2. Halverwege het verhaal vermoede ik al wie haar vader is. En Jürgen doet zo obsessief, het was te verwachten dat hij een misstap maakt.
    3. Ja, het zit goed in elkaar. En het laat zien dat de draad tussen goed en gek heel dun is.
    4. Ja, Elin gooit haar leven in een keer overhoop omdat ze haar hele leven voorgelogen is. Maar op haar leeftijd is het wel vreemd, dan kan een zoektocht ook anders. Ze moet zelf ook wel een stoornis hebben.
    5. Ja, wel wie haar vader is. De rest was een verassing.

Algemeen
    1. Ja, ik zat er gelijk goed in.
    2. Ze schrijft duidelijke taal, het leest makkelijk weg.
    3. Ik ben tevreden, maar had het wel iets anders verwacht. Dat komt omdat ik er al een bepaald beeld van geschetst heb.
    4. Ja, mijn schoonzus en nichtje zijn hier wel voor te porren.
    5. Ja, het is vergelijkbaar met andere thrillers die ik gelezen heb.
    6. Elin had haar zoektocht ook anders kunnen aanpakken. Ze vertoont destructief gedrag en schakelt alle gevoelens uit. Ze zet letterlijk haar klauwen erin om de waarheid boven tafel te krijgen.
    7. Het is wel geloofwaardig, in het echte leven kunnen ook gedrachtsveranderingen voorkomen als er iets heftigs is gebeurd.

Dit boek
    1. Het geeft wel aan dat er veel trigger points zijn in zo’n kliniek. Het lontje is heel kort bij de meesten. En er is een zin die een paar keer terug komt “De echte jongens zitten, gewoon zoals ik, ergens aan tafel” dat klopt, dat is de werkelijkheid.
    2. Ja.
    3. Nee, ze gaat niet dood. Ik zou “Later voor ik dood ben” of “De ingesloten waarheid” en voor die laatste zou ik kiezen omdat ze in de tbs gaat werken en de waarheid nog niet boven tafel is, alles is nog ingesloten.
    4. Het is wel mooi gedoseerd.
    5. Ja.
    6. Vooral zo doorgaan.

Grietje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 99

De karakters
    Elin vind ik een onzekere maar een vrouw met een doel in haar leven.

Haar moeder vind ik een vrouw die onder alle omstandigheden haar leven mooier wil laten lijken dan dat het is.

Vader vind ik vanaf het begin onsympathiek een man waar je haar recht op van gaat staan.Rem is voor mij een man die toch heel goede trekken heeft en voor zijn liefde door het vuur gaat.Jurgen heeft een heel slecht karakter.

Het karakter van Elin gaat van zeker naar onzeker doordat ze dingen ontdekt die ze liever niet had geweten en daardoor begint te twijfelen aan wie ze is.Het karakter van haar moeder blijft stug tot op het laatst.De karakters van de rest van het gezelschap blijft het zelfde.

Rem spreekt mij aan omdat hij zo stoer is en toch iets liefs over hem hem.

De personages zijn voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen.

De moeder zou ik wel wat meegaander willen hebben en meer liefde laten tonen voor Elin.

De auteur

Ik had geen verwachting van deze schrijfster maar had al veel gelezen over dit boek en daar ben ik wel nieuwsgierig mee geworden.

Mijn verwachting na de recensies zijn wel uit gekomen er zat veel spanning in het verhaal en het las ook makkelijk weg.

De schrijfstijl past goed bij het verhaal alles word goed en duidelijk uitgelegd.Zo krijg je een goede kijk op de tbs-kliniek en zijn cliënten.Ze gebruikt korte zinnen en duidelijke omschrijvingen van de gebeurtenissen.

Ik denk dat ik De onderkant van sneeuw nog wel eens ga lezen.

De plot
    Zeker loopt de verhaallijn wel naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen.

Zelf vond ik dat de verwikkelingen goed verstopt zaten.

Ben heel tevreden over hoe de auteur de verhaallijn combineert met het hoofdonderwerp.

Het verhaal is geloofwaardig in die zin dat haar zoektocht haar daar brengt maar zo als het in de kliniek toe gaat vind ik niet zo geloofwaardig.

Ik had het einde niet zo zien aankomen.

Algemeen

Boeiend was hij zeker en heb hem bijna in 1 keer uit gelezen.

De schrijfstijl is makkelijk te volgen en duidelijk.

Ben tevreden.

Zeker ga ik dit boek aanraden zelfs op sociaal media.

Weet niet of dit een typisch Nederlandse thriller is want zoveel lees ik daar niet van.

De zoektocht naar haar vader word zeker naar mijn idee wel geloofwaardig gebracht ook hoever ze gaat om deze informatie te krijgen.

Ik zou haar boek typeren als een verrassende psychologische thriller.

Dit boek

Dit boekt maakt het zo uniek door de verhoudingen in de tbs-kliniek.

Nee

Ik zou het geen andere titel geven.

Er hoeven voor mij geen expliciete scènes in te zitten je kan zelf die dingen wel begrijpen.

Denk ik niet.

Gewoon zo door gaan dan ga ik zeker het volgende boek van je gaan kopen.

Amarins
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Wat vind je van Eline?
    Ik vind Elin een stoere vrouw, dat je op deze manier te werk gaat om te weten te komen wie je vader is, petje af!

En van haar moeder?
    Ik begrijp haar moeder niet helemaal, tot op het eind van het boek, dan wordt heel veel duidelijk! En kijk ik ook iets anders tegen moeder aan.

Jürgen vind ik een vreselijke man
    Rem krijg ik gaande het verhaal bewondering voor
    Vader vind ik het hele verhaal eigenlijk niks bijzonders van. Tot op het eind: wat een vreselijke vent.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    De karakters ontwikkelen zich voor mij heel langzaam. Langzaam aan leer je ze kennen, langzaamaan wordt duidelijk wat ze zoal doen en hoe ze denken.

Elin is toch wel mijn favoriet. Als je zo ver gaat in je zoektocht, zo,n doorzettingsvermogen hebt. En eigenlijk kan ik Rem hier niet helemaal los van zien. Ook voor hem krijg ik gaande her verhaal respect!

Dat denk ik wel, je leert beide goed kennen.

Ik zou de rol van vader wel iets meer uitgediept willen zien, hij komt sporadisch voor in het boek, maar verder wordt over hem niets verteld.

Eigenlijk helemaal niet, kende haar naam niet, wist niet wat ze zoals schreef, ben hier dus blanco ingestapt. En wat ben ik blij dat ik kennis heb gemaakt.

Een verwachting had ik helemaal niet! Maar vond het een prachtig verhaal, wat je nog een paar dagen tot denken zet.

De schrijver heeft een mooie vlotte pakkende schrijfstijl. Prachtig om zo’n verhaal lekker door te kunnen lezen. Vanaf blz. 1 pakt het je!

Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Jazeker, het eerste boek ga ik ook zeker lezen. Ik ben er heel nieuwsgierig naar geworden.

Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen?
    Zoals in de eerdere vraag, ja dus. Heel graag zelfs.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ik vind van wel, al nam het voor mij wel een hele verrassende wending. Een wending die ik absoluut niet had verwacht.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Prima, tot het einde toe blijft het spannend!

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    De geloofwaardigheid weet ik eigenlijk niet. Zou iemand die werkelijk in de schoenen van Elin staat echt zover gaan in haar zoektocht? Ik weet het niet.

Absoluut niet! Ik had een hele andere persoon in gedachten die de vader zou zijn!

Ik vond het een geweldig verhaal en vanaf blz. 1 heeft het me gepakt.

Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een hele fijne schrijfstijl, leest makkelijk en vlot.

Ik had totaal geen verwachting. Alleen met de informatie van de achterflap ben ik begonnen te lezen. Ik ben zeer tevreden want aan de hand van de voorkant enz. wist ik niet helemaal wat ik kon verwachten. Ik vond het boek geweldig.

Ik ga dit zeker aanraden, nu ik het uit heb, heb ik het meteen aan mijn dochter gegeven die het ook graag gaat lezen.

Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Hier kan ik eigenlijk geen antwoord op geven. Ik lees niet veel thrillers, maar was van plan om me hier wat meer in te verdiepen, daarom ook mijn deelname aan de leesclub. En o, wat is dit genre goed, mooi om te lezen. Een typische thriller vond ik het niet. Bij thriller heb ik toch een iets andere gedachte, maar dat maakt het boek niet minder.

De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Ik vind dat er te weinig emoties in het boek naar voren komen over de zoektocht. Er zijn wel emoties in het boek te vinden maar die zijn niet direct gerelateerd aan de zoektocht. Het is best een heftig onderwerp zo’n zoektocht en daarhoren toch ook best wel heftige emoties bij.

Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn?
    Ik zou het typeren als een verrassend boek!

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is wel uniek denk ik. Het is een thriller, maar toch ook weer niet. Heel koel wordt het verhaal gedaan uit de tbs klinkiek.

Ik twijfel er aan of ik dit boek in de boekhandel wel had gepakt. Maar o wat ben ik blij dat ik mee gedaan heb!

Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Ik zou de titel niet zo één twee drie bij dit boek zoeken denk ik. Maar een passende titel komt ook niet meteen in me op.

Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Nee hoor, ik vind het boek precies goed zoals het is.

Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Zie eerdere antwoord, ik denk het dus niet.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrijf maar gauw weer een boek want je hebt er een fan bij. Bedankt voor dit prachtige verhaal!

heijnen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

De karakters
    Wat vind je van Elin?
    Aan de ene kant vind ik haar moedig omdat ze om haar vader te vinden in een tbs-kliniek gaat werken. Aan de andere kant vind ik haar dom overkomen omdat ze bijvoorbeeld nooit haar gordijnen sluit.
    En van haar moeder?
    in het begin had ik geen sympathie voor haar moeder, later begreep ik haar beter. Ze wou alleen maar Elin beschermen.
    vader Jaap is niet veel over verteld. Jurgen is opdringerig. Rem is tegelijk stoer en bezorgd. Met Eddy heb ik medelijden, hij is zo zielig. En Arthur is een pestkop en een akelige man.
    ja, Eddy. ik had zo’n medelijden met hem.
    ik vind van wel. Behalve vader Jaap.
    ja, ik zou Jaap iets meer uitgediept hebben.

De auteur
    nee, ik had nog niets van haar gelezen.
    ja, ik vind het een leuke thriller.
    ja, de schrijfstijl is goed.
    jazeker.
    misschien ga ik het nog lezen. Dat weet ik nu nog niet.

De plot

ja.
    ik vond de verwikkelingen goed verstopt zitten en had geen idee.
    ja.
    ja.
    ik had dit einde niet zien aankomen.

Algemeen
    ja.
    heel soms moest ik een zin twee keer lezen.
    ik ben tevreden.
    ja, dat zal ik zeker doen.
    de emoties die bij zo’n zoektocht horen, zijn goed uitgewerkt.

Dit boek
    ik vind het niets specifieks hebben.
    ja.
    nee, ik vind de titel er niet bij passen. Ze gaat helemaal niet dood. Ik begrijp de titel zelfs niet.
    die gruwelscenes van Arthur tot in detail hadden voor mij niet gehoeven.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    ja, uitgaande van de cover en beschrijving.
    ik heb geen advies voor Ilse, maar ik wil haar wel zeggen dat ik heb genoten van haar boek.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Aantal berichten: 131

De karakters

Wat vind je van Eline?
    Eerst had in bewondering voor haar omdat ze haar leven helemaal omgooit om er achter te komen wie haar vader is. Later vind ik haar erg ondoordacht en soms puberaal reageren.

En van haar moeder?
    Haar moeder is beslist niet open tegenover haar, wil geen vragen beantwoorden. Beging als Elin wat vraagt meteen over iets anders.
    Later blijkt dat ze op een bepaalde manier ook slachtoffer is van haar man

Eddy vind ik zielig, Rem lijkt me een goede man, maar als hij vindt dat iemand waar hij van houdt bedreigd wordt of tekort gedaan dan kan hij woest worden en is dan gevaarlijk, Jurgen is een engerd en Arthur is een gemene stiekemerd

Het karakter van Rem wordt verder uitgewerkt. Hij blijkt niet zo maar een moordenaar te zijn.

Met Eddy heb ik echt medelijden. Misschien spreekt Rem mij wel het meest aan, hij beschermt degene waar hij van houdt, al gaat hij wel erg rigoureus te werk.

Vader Jaap had wat meer uitgewerkt mogen worden, hoewel aan het eind heel duidelijk werd hoe hij is.

ik zou niet weten wat, het boek zou er zeker niet beter van worden

De auteur

Ik verwachtte dat het een goed boek is dat moeilijk weg te leggen is.
    Ik moest er even inkomen, maar daarna wilde ik steeds doorlezen.

ik verwachtte een spannend boek, dat is het ook, soms zelfs beklemmend, durfde een enkele keer bijna niet verder te lezen.

Vind je dat de scis goed.
    Wel had ik wat vraagtekens bij de hoofdstukken : Later, maar dat werd daarna heel duidelijk!

Jazeker, de volgende boeken wil ik ook erg graag lezen.

Ik heb het met veel plezier gelezen.

De plot

Ja, het plot is goed.

Goed verstopt waardoor je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet en het boek blijft boeien.

Ja, goed gedaan

Ja, Er zijn erg veel mensen met een psychiatrische stoornis, binnen en buiten de inrichtingen

Ik had het niet zien aankomen. Uiteindelijk wel dat Jaap haar vader zou zijn maar de moordpartij niet.
    En al helemaal niet dat iedereen Jaap zou geloven en Elin “voor gek”werd verklaard.
    Hoewel het wel vaker gebeurt dat de hoge heren niet ontmaskert worden

Algemeen

In het begin had het niet mijn volle aandacht, maar na ongeveer 50 bladzijden liet het verhaal mij niet meer los

prettige schrijfstijl, soms even verwarrend,( zie boven)

Ik ben zeer tevreden

Ja, zeker bij de grootste thrillerliefhebbers.

Niet typisch Nederlands. Volgens mij had het zich ook in andere West-Europese landen af kunnen spelen.

Ik vind dat Elin erg ver gaat om haar vader te vinden door in een TBS kliniek te gaan werken en zich ook buiten het werk inlaat met louche figuren ( vriend van Rem)

Soms beklemmend( ik was bang dat er iets ergs met Elin zou gebeuren), spannend, geloofwaardig.

Ik vond het interessant om een kijkje te kunnen nemen in een TBS kliniek.

Ja zeker omdat haar eerste boek ook goed is.

Deze titel roept veel vragen op, wekt je nieuwsgierigheid.

Ik vind het goed, voldoende maar niet te veel.

Ja zeker wel. Omdat haar debuut roman van zo goed is verwacht ik veel van de volgende boeken

Ilse, ga vooral zo door!!

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

De karakters

Wat vind je van Eline?
    Ik weet niet of zij in het papieren boek Eline heet, in het e-book heet zij Elin (maar dat terzijde). Ik vind haar vrij naïef, de manier waarop ze alles achterlaat en zich in onzekerheid stort. Maar aan de andere kant wil ze wel weten wat haar afkomst is en heeft daar alles voor over. En houdt vol. Beetje dubbel in haar persoonlijkheid.
    En van haar moeder? Haar moeder wil Elin beschermen, maar doet dat wel op een heel verkeerde manier volgens mij. Elin is geen klein kind meer, maar haar moeder behandeld haar wel of ze dat nog is. Ze kan mijn sympathie niet opwekken.
    Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters zijn goed getypeerd, elk met zijn positieve en negatieve trekjes. De enige echt “foute” persoon is Arthur. En ja, ook de vader van Elin is een vrij foute persoon, die alleen aan zichzelf denkt.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. De enige die zich echt ontwikkeld, is Rem. Hij laat zien dat hij een heel goede en liefdevolle kant heeft, ondanks zijn stoornis.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Uit het voorgaande antwoord mag duidelijk zijn dat Rem mijn favoriet is, zijn ontwikkeling spreekt mij aan. Jammer dat hij niet geloofd wordt over de moord en ook Elin daar niet bij kan helpen.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Elin en Rem zijn het beste uitgewerkt, de anderen voldoende.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ze zijn goed beschreven zoals het er staat.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had nog niets van haar gelezen en had dan ook geen verwachtingen.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, het geeft een inkijkje in een tbs-kliniek en in de personen die daar verblijven.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, de nodige spanning en voldoende uitleg, mooi in het verhaal verwerkt, over de verschillende psychische aandoeningen.
    Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Het eerste boek staat al op mijn te-lezen-lijstje.
    Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen? Ga ik zeker doen.

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Er zijn verschillende verhaallijnen, die wel allemaal met elkaar te maken hebben. Ze draaien steeds dichter om elkaar heel en komen aan het eind bij elkaar. Zo werken ze allemaal mee naar de ontknoping.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Dat is goed gedaan, behalve wat mij betreft de identiteit van de echte vader, die was al veel eerder te “raden”.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Door voor deze verhaallijn te kiezen, wordt je haast gedwongen na te denken over goed en kwaad en de rol van psychische aandoeningen. Wat is gek, wat is normaal. En wat zijn de mogelijkheden van mensen met een psychische aandoening.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Gedeeltelijk, mensen (dus ook Elin) kunnen erg ver gaan als ze door iets geobsedeerd zijn. Minder geloofwaardig vind ik dat iemand zonder de juiste opleiding aangenomen wordt voor zo’n baan, ook al is er personeelstekort.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Wat had ik wel deels aan zien komen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Zeer zeker!
    Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel prettige en vlotte schrijfstijl, het houdt je aandacht steeds vast, ook door de korte hoofdstukken en de afwisseling.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben zeer tevreden.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Heb het al aan een paar mensen aangeraden.
    Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik weet niet wat een typisch Nederlandse thriller is. Een thriller is goed of niet. Het maakt me dan niet uit of het van een Nederlandse of buitenlandse auteur is.
    De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe. Zo’n zoektocht kan heel verschillende emoties oproepen en op veel verschillende manieren ondernomen worden. De manier waarop Elin het aanpakt, hoort bij haar karakter. Ik denk dat ik het zelf niet zo zou aanpakken.
    Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn? Niet hard, maar openhartig. Redelijk geloofwaardig. Wat ik erg goed vind, is dat duidelijk naar voren komt dat mensen die in een tbs-instelling zitten niet per definitie slecht zijn.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik heb nog niet eerder een boek gelezen over het leven in een tbs-instelling, gezien vanuit een medewerker. Dat maakt het voor mij uniek genoeg.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja, stond al op mijn te-lezen-lijstje.
    Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik vind het wel een passende titel. Het maakt nieuwsgierig.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? De expliciete scenes zijn goed gedoseerd, maar laten ook voldoende ruimte voor de fantasie van de lezer.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Ja, mooie cover en titel.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doorgaan met schrijven, daar maak je lezers blij mee.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 92

De karakters
    1.Wat vind je van Eline?
    Elin komt bij over als een 36jarige dame die steeds gevoeld heeft dat er iets niet klopte. Ze is op zoek naar haar vader en wil kost wat kost te weten komen wie hij is op zeer onbezonnen manier. In het begin komt ze me zelfzeker en erg zelfstandig over, maar hoe verder ik in het boek was kreeg ik meer en meer een beeld van een onzeker iemand. Een persoon die zeer veel twijfelt.
    2.En van haar moeder?
    Haar moeder komt met momenten zeer hartloos over, maar dit komt mede ook door de manier waarop Elin haar moeder omschrijft. Eigenlijk ziet ze Elin zeer graag en beschouwt ze haar als haar eigen dochter. Op het einde van het boek blijkt dat haar moeder Elin steeds gewoonweg heeft willen beschermen. De moeder heeft leefde ook vaak alleen terwijl haar man in het buitenland vertoefde. En klaarblijkelijk heeft ook nooit geen vragen gesteld over het bureau of over zijn leven, zij heeft steeds alles klakkeloos gelooft wat haar man zei. Eigenlijk is ze een zeer naïeve vrouw … een karaktertrek die pas naar het einde van het verhaal naar voren komt.
    3.Wat vind je van de overige karakters?
    Ik had eigenlijk best wel een zwak voor Rem. Hij wil iets maken van zijn leven. Ook Eddy kon me best bekoren … een mentaal zwak persoon die zich erg laat doen door z’n partner Chanté. Zoals reeds hierboven vernoemd : allemaal zeer stereotype karakters.
    4.Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ja best wel :
    Elin : in het begin komt ze me zelfzeker over. Maar meer en meer merk je dat ze zeer kwetsbaar is, dat ze twijfelt aan zichzelf en aan haar keuzes. Soms ook bang hoe anderen over haar zouden denken. Hoe meer ik erover nadenk een zeer wispelturig iemand misschien. Ze wil werken in de TBS, daarna vlug vlug ontslag, …
    De mama van Elin : komt me eerst zeer hard en harteloos over. Op het einde van het boek had ik medelijden met haar. Eigenlijk heeft ze Elin steeds erg graag gezien, ze wist gewoonweg niet hoe ze met de hele situatie moest omgaan. Ze wou Elin teveel in bescherming nemen en haar hoeden voor de waarheid.
    Rem : Moeilijke jeugd gehad, weet niet goed hoe hij moet omgaan met gevoelens … tot hij Elin leert kennen. Hij wil haar beschermen, hij komt in contact met liefde.
    5.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Rem, omdat hij de wil heeft om door te zetten. Hij wil veranderen, ook al geloven weinig mensen in hem.
    6.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ik vind van wel.
    7.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou geen aanpassingen maken aan een personage.

De auteur
    1.Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Het is het eerste boek dat ik van Ruijters lees. Door de vele positieve reacties had ik wel een grote verwachtingen.
    2.Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja toch wel … het is een verhaal dat toch nog even nazindert. Mensen hebben soms teveel vooroordelen en dat is een punt dat me momenteel doet nadenken.
    3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Vlotte schrijfstijl, af en toe op het einde van een hoofdstuk een spanningspunt waardoor je blijft verder lezen.
    4.Later als ik dood ben is het tweede boek van Ilse Ruijters. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Best wel eigenlijk.
    5.Ilse Ruijters heeft met De onderkant van sneeuw de Hebban Debuutprijs 2015 gewonnen. Heb je dit boek gelezen en of ga je het nog lezen?
    Ik ga het alleszins op mijn tr-lijst zetten.

De plot

1.Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Toch wel, Ruijters houdt de spanning ook wel erg goed in. Ook de vorm van de karakters houdt de spanning er goed in. Rem wordt bv. soms erg agressief, het opdringerig gedrag van collega Jurgen, de brute moeder, …
    2.Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    De auteur heeft dit toch goed aangepakt vind ik. Mij kon ze alleszins volop in spanning houden en ze heeft me meermaals op het verkeerde pad gezet. Wat betreft de ontknoping betrekkende de gevonden foto’s … toen zat ik echt wel ff perplex.
    3.Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja, interessante onderwerpen ook die ook niet veel voorkomen in andere thrillers.
    4.Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Waarom zou het niet kunnen ? Ik vind van wel … een meisje dat op zoek gaat naar haar vader. Ouders die het haar niet willen zeggen. In 2017 is alles mogelijk … ik schrik van niet veel meer.
    5.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Om eerlijk te zijn had ik het niet zien aankomen. Vooral de sexuele escapades van de vader kwam totaal onverwacht.

Algemeen
    1.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik had het de eerste 50blz best wel moeilijk. Toen heb ik soms echt gedacht ‘Oh boy, het gaat erg traag vooruit gaan om dit boek door te spartelen.’
    2.Vind je de schrijfstijl van Ilse Ruijters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Zeer vlot geschreven, mss raar om te zeggen maar de passage toen ze met Rem naar haar appartement ging heb ik verslonden …
    3.Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Het boek mocht voor mij nog iets langer duren eigenlijk. Het einde stopte me iets te abrupt.
    4.Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Echt wel…
    5.Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Qua taal soms wel. Maar het verhaal zelf niet, dat kan overal gebeuren.
    6.De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Ik denk dat je als adoptiemoeder toch iets vlugger bezwijkt om je kind te helpen. Het twijfelen van Elin, haar ondoordachte beslissingen … toch wel zaken die aanwezig zijn als je alleen bent in je zoektocht naar je verleden.
    7.Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn? Emotioneel… het is een boek dat vele emoties bevat. Elin die een vat vol emoties is, TBS’ers die niet weten om te gaan met hun emoties, de moeder van Elin die niet weet hoe ze moet handelen, …

Dit boek
    1.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Een zoektocht naar het verleden is misschien niet zo spectaculair en komt veelvuldig voor in andere boeken. Maar dat je vader misschien een zware crimineel is … dat komt niet zozeer voor. Het feit dat psychiatrie eens vernoemd wordt vind ik wel ‘anders’.
    2.Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ja, maar dan zou ik er toch niet zo vlug naar gegrepen hebben.
    3.Vind je Later als ik dood ben als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? ‘Op zoek naar mezelf’ of ‘Zoektocht naar mezelf’.
    4.Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Ik hou wel van zeer gedetailleerde beschrijvingen, dus ik heb met momenten toch wel gretig doorgelezen.
    5.Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. Ik heb een zwak voor vlinders … dus ja eigenlijk wel 😉
    6.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Ilse Ruijters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder … je hebt er alleszins een fan bij.

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

De karakters
    Vond Eline nogal naief. Van een baan in de ouderenzorg naar een baan in een TBS kliniek is niet echt logisch. Als blijkt dat dit is om haar vader te vinden lijkt me dat wel een hele vreemde manier. De relatie met Rem en de problemen met Jurgen lijken niet echt op waarheid te zijn gestoeld, maar dat maakt het voor mij wel makkelijker om met de spanning om te gaan op een of andere manier, het komt dat niet zo dichtbij, het kan toch niet echt zijn.
    2. En van haar moeder?
    Moeder was nogal naief alsof ze slachtoffer was van mishandeling. Er klopte iets niet is dat gezin. Ik dacht dat er misschien ook iets van het vreemde van haar zus ook in haar zat.
    Ik vond de overige karakters goed beschreven, door een TBSer neer te zetten als relatief ‘gewoon’ mens vond ik goed. Maar op zich bleven de personages wat aan de oppervlakte.
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Omdat de karakter maar deels echt zijn in mijn beleving bleven ze wat aan de oppervlakte. Je zag wel enige ontwikkeling bij Eline en op het laatst ook bij haar moeder, in haar zoektocht naar haar vader en het werken in de TBS-kliniek. Maar dat stoorde mij niet.
    Dat is toch wel Eline. Naar mijn mening is ze in een aardig verknipt gezin opgegroeid en dat maakt je toch altijd wat beschadigd waardoor je sommige dingen niet logisch doet zoals Eline. In haar moeder herkende ik een beetje mijn moeder. Ik denk ook dat het in de tijd waarin mijn ouders leefden ook wat normaler was, vader kostwinner en moeder thuis. Mijn vader was dominant, vuie was werd niet buitengezet enzovoort.
    Ja zeker want je kan je er wel in verplaatsen en bedenken hoe en wat
    Eline wat minder naïviteit willen geven iets meer realisme.

De auteur
    Nee, dit is mijn eerste boek die ik van haar lees.
    Mijn verwachting was een heerlijk spannend boek. Deels voorspelbaar (wie is de vader van Eline) maar voldoende plotwendingen om het toch spannend te houden.
    Zeker, geen hoogstaande literatuur dat zou niet passen, toch enigzins oppervlakkig en niet helemaal realistisch zodat het niet te dicht bij komt.
    Zeker weten! Ga ik zeker doen. Ben wel heel benieuwd.
    Ga ik zeker lezen ben heel benieuwd.
    De plot
    Deels. Een deel van de verhaallijnen zijn duidelijk al aan het begin maar andere verhaallijnen leiden naar een onverwachte ontknoping.
    Deels. Een deel wordt al aan het begin weggegeven. Wie haar moeder en vader is ligt er te dik boven op. Gelukkig zijn er voldoende plotwisselingen om het verhaal spannend en aantrekkelijk te houden. Wel jammer dat ‘het kwade’ wint en onschuldigen gestraft worden (frustratie van de schrijfster?)
    Voor mijn gevoel is er niet echt een onderwerp zoals in een literair boek, het boek is puur om ons te vermaken. Als je het onderwerp achter de familiegeschiedenis komen willen weten waar je vandaan komt, ja daar hielpen verhaallijnen bij.
    Deels maar in dit geval is dat niet erg. Het gaat om de spanning en dat is prima gedaan.
    Het einde had ik niet zien aankomen. Je had het kwaad uit een andere hoek verwacht.
    Algemeen
    Het was een boeiend verhaal dat ik moeilijk weg kon leggen. Je wilde weten hoe het verder gaat.
    Voor mij was het makkelijk geschreven een lekker boek als tussendoor. Bij de warme kachel of in bed of in de zomer op het strand of in de tuin
    Ben zeer zeker tevreden al had iets meer realiteitszin het nog iets beter gemaakt. Dit waren scenario’s die er onwaarschijnlijk waren.
    Absoluut
    5. Vind je Later als ik dood ben een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja dat komt door diverse factoren: het tradionele gezin dat is toch wel stukje Nederlandse cultuur. De manier van TBS komt ook niet op die manier voor in het buitenland.
    6. De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Persoonlijk vond ik de emoties niet echt geloofwaardig overkomen. Op die manier op zoek gaan naar je vader door een baan in een TBS kliniek aan te nemen en door onverantwoord te werk te gaan. Vind het lastig. Dat het verleden je bezig houdt, je afkomst snap ik maar dit is niet echt geloofwaardig. Toch is het op een andere manier wel goed gedaan anders zou het je aandacht niet goed vasthouden.
    7. Stel…. Ilse Ruijters vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Ilse zijn?
    Spannende boeken met diverse plotwendingen
    Dit boek
    Zou het boek scharen onder andere Nederlandse thrillers zoals Esther Verhoef en dergelijke. Wat ik hier zo specifiek vond waren de plotwendeningen, de verrassingen, dat is er toch vaak niet. In sommige boeken van Charles Dentex b.v. vind je die ook. Dus niet echt heel uniek maar dat maakt voor mij niet uit.
    Misschien wel, de voorkant met de vlinder intrigeerde me.
    Lastige vraag. Titel intrigeert, weet ook niet of ik de bedoeling van de titel helemaal begrijp
    Het geweld was niet te gruwelijk of te erg was precies goed en nodig in dit verhaal.
    Ja met name door de vlinder, dat intrigeert. Het is iets anders dan anders.
    Vooral doorgaan met schrijven en ik hoop dat je bereid bent om te proberen wat meer de diepte in te gaan, wat meer je te verdiepen en op die manier een ander soort thriller, waarbij karakter wat meer uitgewerkt zijn te schrijven. Houdt vooral de plotwendingen er in maar durf ook anders te zijn!

chantalvl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

De karakters
    Eline is iemand die op zoek naar de waarheid beland in een tunnelvisie.
    Haar moeder heeft geleefd in een eigen wereldje, en heeft de ware kant van haar man onderkent.

Ik vind Jürgen maar een eng ventje, maar met ergens toch een beschermend type.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ik vind van wel je krijgt net genoeg info voor wat je nodig hebt.

Denk dat ik Arthur mijn meest favoriete personage is, lekker duister!

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee.

De auteur
    Mijn verwachting was na debuut, en de paar ontmoetingen daarna wel hoog, omdat ik wist dat ze zat te broeden op dit boek en het nog beter zou doen als haar debuut. Wat volgens mij goed gelukt is!!!
    Ik hou van de schrijfstijl van Ilse en zat ook lekker in het verhaal. Ik hoop dat er weer plannen zijn voor weer een nieuwe. Maar geen haast, ik heb liever een nog zo’n boek als dit. Dan een snel afgeraffeld boek.

De plot
    Omdat het verhaal in een voor mij onbekende omgeving afspeeld, is dat even wennen. Maar ik vind dat de verhaallijn goed naar de verschillende verwikkelingen en ontknoping toegroeit.
    Ik zat er helemaal in en dacht dat ik precies wist wie de vader was, en waarom. En dat was dus niet helemaal goed.

Algemeen
    Even wennen aan de setting, maar daarna was het genieten. Goed verhaal met mooie zinnen. Die ik zeker ga aanraden bij mijn vrienden.

Of het een typisch nederlandse thriller is geen idee, ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat in tbs kliniek, hier of ergens anders.
    Ik denk dat als je je vader niet kent en het wilt weten, overal wel zal kijken naar mannen die het misschien kunnen zijn.

Dit boek
    De reden dat ik meegedaan heb met deze leesclub is dat ik het boek echt wou lezen. En dat had ik zonder leesclub ook zeker ook gedaan. Voordeel dat het nu waarschijnlijk eerder was dan dat ik hem anders had gelezen.

Titel vind ik goed passen bij het boek, net als de kaft.

Heb niet op expliciete scenes gelet, viel niet expiciet op dat het teveel is dan, genoeg om leven in TB’s kliniek te laten zien.
    Boek had ik zeker opgepak in de boekhandel, vanwege de aparte kaft, maar ook vanwege haar debuut.

Ilse => Ga vooral zo door met schrijven!!! Maar geen haast, ik heb liever een nog zo’n boek als dit!!! Dan een snel afgeraffeld boek.

laure89
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

De karakters
    Ik vind, zoals de anderen, Eline ook een naïef type. Om te achterhalen wie haar vader is, zoekt ze werk in een instelling, waar ze daarna een relatie begint met een patiënt. Naast onprofessioneel is het ook gevaarlijk wat ze uitvoert.
    2. En van haar moeder?
    De mama van Eline behandelt haar alsof ze een klein kind en denkt dat ze door steeds te liegen, Eline kan beschermen tegen de waarheid. Eline verdient het om de waarheid over haar echte vader en moeder te ontdekken.
    De collega van Eline vind ik een opdringerig karakter, die haar duidelijk wil gebruiken. Remco lijkt me iemand die toch een nieuwe start wil maken, hoewel een relatie aangaan met Eline niet de beste beslissing blijkt te zijn en daarna opnieuw de stoppen bij hem doorslaan.
    Op het einde van het verhaal beseft de moeder van Eline dat ze de waarheid aan haar dochter moet vertellen.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Geen echt favoriet personage.
    Vooral de vader van Eline blijft beperkt, daar wil je toch gezien de ontwikkelingen in het verhaal meer over weten.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik had toch nog graag wat meer achtergrond geweten over de tante van Eline (haar eigenlijke echte moeder).

De auteur
    Nee, het eerste boek dat ik van haar heb gelezen, dus ik wist niet goed wat te verwachten.
    Ik heb het verhaal heel snel uitgelezen en vond het einde echt spannend, dus het boek voldoet zeker aan mijn verwachtingen.
    Ik ben fan van de korte hoofdstukken en er worden geen moeilijke woorden gebruikt, daardoor leest het verhaal heel vlot.
    Ik wil zeker ook haar eerste boek gaan lezen.
    Nog niet gelezen, maar gezien het de Debuutprijs heeft gewonnen, ben ik zeer benieuwd om het te lezen.

De plot
    Op het einde komt alles mooi te samen en volgt de grote ontknoping, de verhaallijn loopt wel goed voor mij.
    Tot op het einde van het verhaal blijft het spannend, dus ik vind niet dat er teveel wordt bekend gemaakt.
    Ik vond het vooral interessant om meer over de leefwereld van tbs’ers te weten te komen.
    Ik weet niet zoveel af van de wereld van tbs’ers, maar de relatie met Eline met een van haar patiënten lijkt me toch niet echt geloofwaardig.
    Ik had het einde helemaal niet zien aankomen!

Algemeen
    Ik heb het boek in een paar dagen uitlezen en wou steeds verder lezen om te weten hoe het afloopt dus ik vond het zeker boeiend.
    De schrijfstijl is helemaal niet moeilijk, het verhaal leest vlot, waardoor je niet echt moet nadenken bij het lezen.
    Ik had wel iets meer verwacht van het verhaal. Het boek zal niet in mijn top 10 staan.
    Ik ga het boek wel aanraden.
    Ik heb nog niet veel Nederlandse thrillers gelezen, dus ik weet niet goed wat een typisch Nederlandse thriller is. Ik denk dat het verhaal zich ook wel in een ander land kan afspelen.
    Ik snap de frustratie van Eline dat zij persé de waarheid over haar vader wil weten en ze merkt dat haar moeder liegt. Dat ze daardoor begint te werken in een instelling, vind ik wel heel verregaand.
    Moeilijk om het boek te typeren onder één noemer. Ik vond het verhaal niet echt geloofwaardig, dus zou dan kiezen voor actualiteit. Je leest toch veel verhalen over familiedrama’s.

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het thema van het boek is wel uniek.
    Ik had het boek al op andere boekensites voorbij zien komen, dus ik zou het zeker ook gelezen hebben.
    De titel doet vermoeden dat het hoofdpersonage zal sterven, waardoor de auteur je wel op een misleidend spoor zet, dat is wel goed gevonden.
    Niet te weinig en niet te veel expliciete scènes.
    Ik zou het zeker bekijken in de winkel, de cover valt wel op en spreekt me aan.
    Niet meteen een advies voor de auteur.

nakita
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

De karakters

Wat vind je van Eline?

super wijf! Ze is een echte doorzetter

En van haar moeder?

snap de moeder wel beschermend

ben dol op de tbs-kliniek maar vooral de man waar ze later mee krijgt

ja, want je ziet vooruitgang in hun ontwikkeling

Eline en haar nieuwe vriend

Ja, het is duidelijk

Ja, Arthur wat meer laten zeggen vind hem.grappig

De auteur

Ja en ze heeft het waargemaakt genoeg spanning

wel, want hij is top

Ja het leest erg vlot en is erg serieus

Ja, haar style bevalt.me zeker

staat op de.leestlijst en mag nu wel hoger op de.stapel om sneller.te lezen

De plot

Ja, want het einde was super onverwachts

soms.werd er wat voorgekauwd maar het einde was een grote verrassing

Ja het maakt.het verhaal beter

Ja het had zo echt kunnen zijn

nee echt niet!

Algemeen

in het begin minder maar in het midden steeds meer

super makkelijk en heerlijk

erg tevreden

doe k zeker

nee, want had ook Amerika kunnen zijn

De basis van het verhaal is de zoektocht naar een biologische vader. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal?

heftig want ik snap alle onzekerheid

Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.

ga zo door!

Dit boek

uniek want het is ijzersterk.geschreven

Ja stond al in de planning

De zoektocht naar het onbekende

nee vind het top soms zou het wel meer mogen ben er dol.op

had ik al gedaan dus ja

Schrijf door en ga op in de gevoelens van je personages en beleef het zelf

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.