Home Forums Leesclub 86: Kroniek van een erfenis Kroniek van een erfenis, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #15977 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

justine
    Bijdrager
    Post count: 74

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik ben meerdere opmerkelijke zinnen tegen gekomen, dat ik dacht die moet ik plaatsten, maar kan ze zo snel niet meer vinden. erg toch…
    Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ja, het is een hele boeiende verhaallijn. En de personages worden heel mooi uitgewerkt.
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Niks tegengekomen, en al helemaal niks om te spoileren.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 30

1.
    Eigenlijk heb ik tot op heden geen opmerkelijk citaten gelezen.
    2.
    Ja. Op basis van de omschrijving op de achterzijde komt het verhaal daar prima mee overeen. De zoektocht van Christiaan naar zichzelf en later naar de erfenis lopen smetteloos in elkaar over.
    3.
    Alleen op pagina 207. hier staat een rijtje met data waarbij van zondag 30 april naar donderdag 1 mei wordt gegaan. Verder is er niets opgevallen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 41

Deze opmerking vind ik wel apart: Het flikkerende licht van de kaarsen in de lantaarns laat zijn hersens vervaarlijk dansen en even verliest zijn zweterige hand grip op de gladde leuning. (blz 49)

Het verhaal vind ik erg verrassend. Het geeft enigszins inzicht hoe er over bepaalde mensen werd gedacht eind 19e eeuw.

DE fout die @sander83 vermeldt, is mij ook opgevallen. 30 april op zondag en daarna kloppen de data’s niet meer. Alleen denk ik dat het te maken heeft met de gemoedstoestand van de briefschrijver.

90

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 210

Ik vond het jammer dat het in het begin zo snel ging, ik kon het verhaal niet meteen goed volgen omdat het van het ene jaar naar het andere sprong. Het had wat meer uitgewerkt mogen zijn. Ik heb al eens een verhaal gelezen dat over deze jaren ging en toen snoof ik echt de sfeer van die tijd op en dat heb ik nu wel veel minder en dat vind ik wel jammer

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 205

Het boek is anders dan ik verwachtte. Begrijp me goed, dat is niet erg hoor. Ik geniet nl. van het taalgebruik (woordgebruik en zinnen) beschrijvingen (van kunst en setting). Maar het verhaal gaat wat langzamer dan verwacht en door de manier van schrijven leef ik als lezer minder mee, maar voel ik me meer iemand die vanaf de zijlijn meekijkt. Er komen ook dingen terug waar ik om moet lachen, het vakmanschap bij het maken van bezems bijvoorbeeld.

Citaat p.160 “Het museum zakt onder zijn ogen langzaam, maar zeker weg in de moerasgrond van de oorlogsdreiging”. Deze zin geeft wat thema’s uit het boek weer en vind ik heel beeldend.

Het verhaal bouwt heel goed op.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 32

De verhaallijn ontwikkelde zich niet zoals ik verwacht had. Het is wel een boeiende verhaallijn en ik heb het boek in een keer uitgelezen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 77

Eigenlijk geen opmerkelijke citaten. De tekst is helemaal erg mooi, beeldend, prettig om te lezen.

Nee, het verhaal loopt anders dan ik had verwacht tot nu toe, maar dat maakt het niet minder interessant om te lezen.

Ik kwam wel enkele spellingfouten en een verkeerde zinsbouw tegen.

Een voorbeeld van elk:

Op blz 24 staat in de gebiedende vorm schudt, dat moet schud zijn.

En op blz 29 komt de volgende zin voor:
    Dit project…… en levert de gebroeders Van Weelen ook veel naamsbekendheid en handel in pruiken en haarstukjes opleveren. I.p.v. als laatste woord alleen op.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 76

Ik heb me het e-book aangeschaft zodat ik ook kan beginnen met lezen. Zit nog niet ver, maar dit vind in een mooie zin op pg 9: Als vee worden ze lang een rij met zes doktoren geleid…

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 154

Ik heb nog geen opmerkelijke citaten gelezen.
    Door omstandigheden ook nog maar 50 blz gelezen , zal mijn achterstand in het weekend proberen in te halen.
    Maar het verhaal ontwikkelt zich tot nu toe zoals verwacht.
    En ja, op blz 29 had ook ik de zin die @ vangrol citeert als foutief genoteerd.

Lizzie
    Bijdrager

Ik zit nu aan hoofdstuk negen. Verder nog geen opmerkelijke citaten tegen gekomen.

Het boek vorderd zoals ik verwacht heb. Je vergeet de tijd als je aan het lezen bent. Door omstandigheden, nog niet veel kunnen lezen sinds donderdag.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 17

1. Ik ben nog geen citaten tegengekomen die ik mooi vond. Wel een die mijn irritatie opwekte, namelijk op pagina 20 als in mijn beleving Christiaan nog een kleine jongen is en hij zich afvraagt: Kent hij haar en zij hem?

2. Hoewel ik pas op de helft van het boek ben, ontwikkelt het verhaal zich vooralsnog anders dan ik verwachtte. Vooral in het begin gaat het erg snel en is het niet duidelijk welke leeftijd Christiaan heeft. Opeens is hij een volwassen man, terwijl hij in mijn gedachte nog een kind is.
    Naarmate het verhaal vordert, leest het vlotter.

3. De fouten die ik heb gezien, zijn inmiddels door mijn medelezers genoemd.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 210

Ik vind het een moeilijk boek om door te komen, voor mij geen aangenaam boek helaas

Lizzie
    Bijdrager

Het is hier boven al vermeld.
    Maar vind het zelf ook storend ben nu net over de helft, de grote sprongen in de tijd zonder echte waarschuwing, heb dan opeens a oei we zitten al zover in de tijd. Of oei wat heb ik gemist van tijd aanduiding. Mocht van mij ook beter uitgewerkt zijn.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 255

Gisteravond begonnen met lezen en ik moet zeggen ik zit wel meteen in het verhaal en kan me ook goed in de personages en tijd verplaatsen.

Ik heb wel met veel ongeloof zitten lezen hoe men in die tijd omging met “homofilie”. Wat moet dit erg geweest zijn als je geaardheid in die tijd anders is geweest. Jeetje en wat had de kerk een macht in die tijd en dan ook nog eens de “behandelswijze”om ervan volgens hun vanaf te komen. Ben toch blij dat ik niet in die tijd geboren ben

zeer fascinerend allemaal om te lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.