15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1958
    #15979 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Geloofwaardigheid:.. punten, omdat ….

Plot:.. punten, omdat ….

Leesplezier:.. punten, omdat ….

Schrijfstijl:.. punten, omdat ….

Originaliteit:.. punten, omdat ….

Psychologie:.. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling:.. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

justine
    Bijdrager
    Post count: 190

Geloofwaardigheid:8 punten, omdat het een biografische kroniek is.

Plot: 8 punten, omdat het op waargebeurde feiten is gebasseerd

Leesplezier:7 punten, omdat door de sprongen in de tijd het soms even schakelen is.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat die mooi en duidelijk is

Originaliteit: 8 punten, omdat er veel kronieken zijn, maar weinig of geen over een andere geaardheid.

Psychologie: 8 punten, omdat er mooi wordt beschreven hoe Christiaan met zijn gevoelens omgaat, en hoe hij deze ervaart.

Gemiddelde beoordeling:7.8 punten

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 346

Geloofwaardigheid:8,5 punten, omdat …het gebaseerd is op een persoon die bestaan heeft.

Plot: 7 punten, omdat buiten de verwarring door de tijds aanduiding zit het plot goed in elkaar.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik moest me regelmatig focussen, maar het verhaal is leuk.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat Ingrid heeft een prettige stijl om te lezen.

Originaliteit: 8 punten, omdat het thema ivm homoseksualiteit origineel is, nog niet tegen gekomen.

Psychologie: 8 punten, omdat het doet je nadenken hoe moeilijk mensen als Christiaan het in het verleden hebben gehad.

Gemiddelde beoordelingbeoordeling:
    8,7 punten

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 109

Geloofwaardigheid: 9 Voor het gevoel had dit voor het grootste deel ook echt kunnen zijn gebeurt. De wijze van het omschrijven van gebouwen en de situatie met de oorlog etc. Kwamen geloofwaardig over.

Plot: 8 Door het slot dat ik niet helemaal kan plaatsen afgerond naar een 8 i.p.v. 9.

Leesplezier: 9 Met plezier het hele boek gelezen. Ondanks de eerder aangeven punten wou ik doorlezen om achter het eind te komen.

Schrijfstijl: 9. Goed en helder taalgebruik. De omschrijvingen van de gebieden en gebouwen zijn geloofwaardig. Een vlotte schrijfstijl waarbij ik lekker in het verhaal kom.

Originaliteit: 8 Ik heb zelf nog geen soortgelijk boek tegengekomen. Ik lees weinig romans, maar verhalen die zich in het verleden en de oorlog afspelen zijn er natuurlijk genoeg. Voor mijn gevoel zijn er echter weinig boeken over deze tijdsspanne en onderwerp.

Psychologie: 8 Als je kijkt naar de oorlog en de tijd waarin alles afspeelt is er zeker sprake van psychologie. Waar Christiaan in tijd is geboren waar homoseksualiteit niet wordt geaccepteerd, waar Joden in de oorlog mee te maken hebben gekregen en wat de overige gebeurtenissen met de verschillende karakters doen geeft veel zaken tot nadenken waarbij op de personages een grote psychische druk komt te staan.

Gemiddelde beoordeling:..8,5 punten

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 261

Geloofwaardigheid: 9 punten, omdat geschiedenis goed verweven is in het verhaal, de personages geloofwaardig zijn, maar het verhaal ook zo maar echt gebeurd zou kunnen zijn.

Plot: 8 punten, omdat verschillende aspecten uit het verhaal op een goede manier bij elkaar komen. Dat blijkt niet meteen, maar aan het einde vind ik het echt geweldig hoe alles bij elkaar komt.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik genoten heb van het taalgebruik (zinsbouw, woordgebruik) en de manier waarop de omgeving en kunst beschreven is. Het leesplezier qua verhaallijn duurde even, maar werd daarna heel sterk, zodat ik dit boek met veel voldoening dichtsloeg.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat de opbouw heel goed is en het taalgebruik ook. Het taalgebruik past ook bij de tijdsgeest.

Originaliteit:.8 punten, omdat het wel vaker gebeurt dat oorlog, coming-of-age en kunst een rol spelen, maar bij dit verhaal is dit origineel ingevuld. Ik vond het extra leuk dat het herkenbaar was in New York maar ook in Eindhoven en Rotterdam

Psychologie:.8 punten, omdat het verhaal erg ging over de ontwikkeling van de personages, weliswaar volgde je dat als voorbijganger/observant en zat je minder “in” de persoon, maar het verhaal draait op een goede manier om jezelf vinden in relatie tot de relaties die je hebt gehad.

Gemiddelde beoordeling:.8,3 punten

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 271

Geloofwaardigheid:8
    Omdat het deels biografisch is en alles is zo goed beschreven .Ik heb zelf zoveel verhalen gehoord over de oorlogstijd van mijn ouders en grootouders en Ingeborg beschrijft precies hetzelfde.
    Plot: 8
    Het plot zit heel goed in elkaar, alles klopt precies.
    Leesplezier: 7
    Ik heb dit boek met plezier gelezen. Kwam wat graag op gang weliswaar, maar ben dan ook geen echte lezeres van romans.
    Schrijfstijl: 8
    Heel mooi en begrijpend geschreven alsof je erbij bent.
    Originaliteit: 8
    Heel origineel, het probleem van homoseksualiteit in het begin van de 20ste eeuw en hoe Christiaan er mee omgaat>Hoe zijn ouders hem “willen genezen”.
    Psychologie: 8
    Omdat de karakters goed uitgediept zijn.En dan vooral van Christiaan en Pé .Het laat ons ook zien hoe Christiaan heel zijn leven heeft moeten vechten om “liefde” en hoe hij steeds werd teleurgesteld. Heel veel verschillende relaties komen aan bod.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 271

Sorry…
    Score vergeten.
    TOTAAL 47 = 7,8

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 113

Geloofwaardigheid: 8 het is een biografie en dit berust over het algemeen op waarheid.

Plot: 7 punten omdat alles op z’n plek valt.

Leesplezier: 5 voor mij was het storend omdat er grote sprongen waren in de tijd. Ik kreeg het gevoel dat het verhaal niet aansloot.

Schrijfstijl: 8 het verhaal vond ik in correcte en begrijpende taal geschreven.

Originaliteit: 6

Psychologie: 7 het geworstel van Christiaan met zijn geaardheid, de schaamte en niet zichzelf kunnen zijn vond ik goed beschreven. Alleen vond ik het jammer dat alleen Christiaan zo beschreven is.

Totaal: 41 punten
    Gemiddeld: 6,8

karanina
    Bijdrager
    Post count: 62

Geloofwaardigheid: 8 punten, omdat Ingeborg wel degelijk wist waarover ze schreef

Plot: 6 punten. Alles klopt en valt uiteindelijk op zijn plek. Toch vond ik wel dat het verhaal de nodige langdradige stukken bevatte.

Leesplezier: 6 punten. De sprongen in de tijd waren te groot en verwarrend.

Schrijfstijl: 7 punten. Prettig leesbaar.

Originaliteit: 7 punten. Hoewel de homoseksualiteit van Christiaan een duidelijke rol speelde, vond ik het leven in New York aan het begin van de vorige eeuw boeiend beschreven

Psychologie: 5 punten. De enige die ik echt een karakter vond hebben (niet het meest aangename) was Pé. Ik kreeg ook een beetje het gevoel dat als er niets meer over een personage te vertellen was, deze maar gewoon dood ging.

Totaal 39 punten is een gemiddelde van 6.5

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

Geloofwaardigheid: 8 punten, omdat het verhaal op feiten is gebaseerd.

Plot: 6 punten, omdat ik vond dat op het eind de ontknoping op te veel toevalligheden berustte.

Leesplezier: 5 punten, omdat ik moeite had erin te komen en op het eind datzelfde gevoel had. Ook de grote sprongen in de tijd die niet altijd even duidelijk waren, haalden veel van het leesplezier weg.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het taalgebruik beeldend was en af toe poëtisch aandeed. Jammer van de toch veel voorkomende spel- en taalfouten.

Originaliteit: 7 punten, omdat de homoseksualiteit in die tijd beschreven werd en ik het onderwerp over de kunstverzameling nog niet eerder tegen was gekomen.

Psychologie: 6 punten, omdat ik alleen het karakter van Christiaan goed uitgediept vond. De andere personen hadden wel wat meer uitgediept kunnen worden.

Gemiddelde beoordeling: 39 punten, is een gemiddelde van 6,5.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 184

Geloofwaardigheid:.7. punten, omdat het vroeger zo was

Plot:.. 7punten, omdat ….het een open eind is met zijn kunst verzameling

Leesplezier:7.. punten, omdat …. Het soms beetje verwarrend was

Schrijfstijl:.7. punten, omdat …. Ik het aangenaam vondt om te lezen

Originaliteit:.7. punten, omdat ….het vroeger zo’n zaken waren

Psychologie:.7. punten, omdat …. Ik Christiaan beter leert kennen

7/10

wiets
    Bijdrager
    Post count: 152

Geloofwaardigheid: 6 punten, omdat er soms gedeelten waren waarin tegenstrijdigheden zaten, teveel vage bedenksels (niet aanwezig maar in gedachten/beleving)

Plot: 6 punten, omdat het wel leuk bedacht is, maar aan de andere kant ook weer wat ongeloofwaardig

Leesplezier: 5 punten, omdat ik het niet fijn lezen vond, het mij niet echt boeide en omdat ik die tegenstrijdigheden/ongeloofwaardigheden/vage beschrijvingen tegenkwam

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het wel oké is, maar hier en daar wat duidelijker kan (komt misschien ook omdat er op een gegeven moment een naamloos figuur komt en dan jaren terug wordt gegaan in beschrijvingen – teveel hem/zijn/hij-en)

Originaliteit: 8 punten, omdat het onderwerp/verhaal op zich wel goed bedacht is

Psychologie: 5 punten, omdat er gedeelten missen wat mij betreft (hannah is heel summier uitgewerkt, terwijl die eigenlijk wel een grote rol speelt in het verhaal (ook wat betreft het doorgeven van het verhaal – wel of niet praten/wel of niet geloofwaardig) en de (naamloze) figuur in de plot is er ineens, moet al heel wat in zijn leven meegemaakt hebben/gedacht hebben/contact met hannah gehad hebben)

Gemiddelde beoordeling: 6,1 punten

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 47

Geloofwaardigheid: 8 punten, omdat er goed beschreven werd hoe het vroeger was om homoseksueel te zijn.

Plot: 7 punten, omdat het een goed plot is maar ik had gehoopt dat het nog iets spannender zou zijn.

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal mij meevoerde naar vroeger en ik het in een keer heb uitgelezen.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het goed geschreven en te volgen is.

Originaliteit: 8 punten, omdat het interessant was om te lezen hoe het was om in die tijd homoseksueel te zijn en ik er nog nooit eerder iets over ben tegengekomen in een boek.

Psychologie: 6 punten, omdat ik het jammer vond dat er een open einde was en ik had gehoopt dat we erachter zouden komen waarom de kunstcollectie zo verborgen was.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 291

Geloofwaardigheid: 6 punten, omdat ….ik heb dikwijls heel ongeloofwaardig vond

Plot: 5 punten, omdat …ik het verhaal niet meer kon volgen en er moeilijk doorkwam.

Leesplezier:5 punten, omdat …ik me er moest doorworstelen.

Schrijfstijl:6 punten, omdat …het geen vlotte leesstijl is voor mij en moeilijk door te komen.

Originaliteit:8 punten, omdat …Het thema en het jaar vond ik wel origineel.

Psychologie:6 punten, omdat ….de personages meer uitgewerkt mochten zijn

Gemiddelde beoordeling:.6 punten

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 137

Geloofwaardigheid: 8 punten, omdat ik nergens dacht van hé dit kan echt niet.

Plot: 6 punten, omdat het misschien wel goed gevonden is maar het mij niet echt interesseert.

Leesplezier: 6 punten, omdat ik het geen prettig onderwerp vind.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het toch vlot las ondanks het onderwerp.

Originaliteit: 9 punten, omdat voor mijn uniek is.

Psychologie: 8 punten, omdat het geschreven is door een psychologe en dat merk je op elke bladzijde. Daar hou ik niet van.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.