Home Forums Leesclub 101: Koudvuur Koudvuur, Na het lezen #1

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1206
    #18482 |

Vragen ThrillZone leesclub Koudvuur 

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Cilla & Rolf Börjlind vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van Koudvuur voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?

JoseSH
    Bijdrager
    Post count: 7

1. Ja de karakters evolueren wel degelijk, je bouwt hierdoor echt een band met ze op. Het maakt het makkelijker om jezelf met hen te identificeren.

2. Ik heb twee favoriete personages: Olivia, je ziet hoort en leest in alles dat zij een enorme groei doormaakt. Het mooiste vind ik haar kwetsbaarheid, zeker na het lezen van het boekje van Lukas, de ontmoeting met Lukas en zijn schilderijen. De tweede persoonlijkheid die mij aansprak is Little Pluto, de onschuld en het vertrouwen wat hij toch in de mensen heeft weten te behouden, ondanks wat hij heeft gezien en wat hem is aangedaan.

3. Ik zou niets veranderen aan de personages, zoals ze nu zijn horen ze in het boek. De persoonlijke groei en ontwikkeling zet zich wel voort in een nieuw boek. Dat is tot nu toe ook het geval.

4. De schrijfstijl is kenmerkend voor dit schrijversduo. Ik vind het fijn dat het einde niet werd afgeraffeld, dat heb ik in een aantal boeken gezien maar gelukkig hier niet.

5. Deze schrijfstijl vergelijken is lastig. Ik lees zoveel dat ik het lastig vind om te zeggen welke auteur een zelfde soort schrijfstijl heeft. Wat ik ontzettend mooi van dit duo vind is dat er echt aandacht aan de gevoelens en gedachten van de karakters wordt besteed maar juist ook aan de omgeving en de omstandigheden. Hierdoor kun je je makkelijker inleven.

6. Ik had al eens wat van dit duo gelezen, dat kwam helemaal weer terug toen ik aan Koudvuur begon. Heerlijk was dat, het lezen van Koudvuur was voor mij één en al herkenning, ik heb van de eerste tot de laatste letter genoten.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 28

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters evolueren zeker.
    Je merkt dat ze steeds krachtiger worden, meer voor zichzelf opkomen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ze spreken mij bijna allemaal wel aan maar ik heb een zwak voor Tom en Little Pluto omdat dat Tom zich al vanaf boek 1 steeds verder ontwikkeld, dat hij zichzelf vanuit de goot weer omhoog heeft gevochten.
    En little pluto vecht nu voor zijn leven, letterlijk.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou Mette nog wat meer willen leren kennen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl van de vorige delen loopt hier ook door en dat bevalt me prima

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Cilla & Rolf Börjlind vergelijkbaar?
    Met geen enkele andere.
    Ze hebben een eigen stijl.
    Spannend, stijlvol, niet plat of onnodig gruwelijk.

Is het lezen van Koudvuur voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?
    Ik had hiervoor de andere 4 delen achter elkaar door gelezen.
    Meestal wil ik een pauze tussen de delen van een serie maar dit las zo lekker dat ik het in één ruk achter elkaar heb gelezen. Dat zegt voor mij genoeg.
    De serie lijkt nu redelijk afgerond maar het lijkt me heerlijk als er nog een vervolg met Mette komt.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 39

De karakters

Ja zeker. Ik vond dat Stilton echt mer rust kreeg, dat hij groeide en beter wist wie hij was en wat hij wilde. Olivia wordt ook meer volwassen. Ze denkt beter na. Hier en daar blijft ze soms nog wat naïef, maar dat past bij haar leeftijd. ik had wel verwacht dat het verliezen van haar kindje een grotere impact op haar zou hebben gedurende het verhaal.

Mette, wat een heerlijk mens, zo recht doorzee, eigenwijs, een soort moeke die iedereen wil beschermen en mensen op eigen benen leert staan.

Aan Abbas, hij wordt neergezet als de stoere man, ik zou iets meer diepere emotie in hem willen zien.

De auteur

Absoluut, het is juist een sterke kant van dit schrijversduo. Ze weten zo ontzettend goed verschil in locatie te creëren door de schrijfstijl aan te passen. maar ook bij de karakters.Het is een vlotte schrijfstijl die makkelijk leest en de lezer meezuigt het verhaal in. Er worden prachtige beeldende zinnen gebruikt die de lezer lat nadenken en geven op dat moment een momentje van rust en bezinning.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Cilla & Rolf Börjlind vergelijkbaar?
    Ik vind het juist fijn dat zij hun eigen schrijfstijl hebben. Ik ga ze dus niet vergelijken.

Is het lezen van Koudvuur voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?
    ik heb Wiegelied ook gelezen en had toen al besloten dat ik meer van hen wilde lezen. Ik ben fan!

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 7

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren?

Tijdens het verhaal zie je alle personages groeien. Tom maakt komaf met zijn demonen, Lisa pakt een probleem uit haar verleden aan, Mette leert te genieten van haar pensioen en Olivia stelt zich stilaan meer open voor anderen. Ook de nevenpersonages evolueren.

2.Heb je een favoriet personage?.
    Nee eigenlijk vind ik alle teamleden even intrigerend. Lukas zijn moeilijke verhaal en complexe persoonlijkheid sprak me ook wel erg aan.

3 Zou jij iets willen veranderen aan een bepaald personage?
    Ik zou niets veranderen en hou van de verrassingen die de auteur op ons pad brengt.

4.Past de schrijfstijl bij dit verhaal?
    Absoluut deze typische stijl vol beeldende taal en realistische situaties past bij dit verhaal.
    5.Kan je de auteurs vergelijken met andere auteurs?
    Nee ze hebben hun eigen touch en die is onvervangbaar.

6.Ga je na Koudvuur nog boeken van hen lezen?

Ik las eerder Wiegelied en wist toen dat ik hun andere boeken ook wou gaan lezen dus ja absoluut!

VeraVB
    Bijdrager
    Post count: 38

De karakters
    Als je het eerste deel van deze reeks naast dit deel zet, zie je dat Olivia minder speels is en meer verantwoordelijkheid neemt, ze is wat serieuzer geworden. Tom Stilton heeft precies wat meer rust gekregen, ook al zit hij in dit deel met heel veel muizenissen in zijn hoofd. Onrecht blijft onrecht voor hem, ongeacht waar of dat het nu uitkomt of niet, hij gaat ervoor.
    Mette is een beetje de moederkloek die geen afstand kan nemen van haar werk. Ik moet het nog zien dat ze echt met pensioen gaat.

Tom Stilton, hij is een binnenvetter die met heel veel bezig is in zijn hoofd en probeert dat niet te tonen. Ik vind zijn aanwezigheid in een resort waar hij yoga doet echt niets voor hem, hij past er niet in, het ontdoet hem van zijn ruwe karakter.
    Mette vind ik ook een leuk karakter, een moeder die de troep in goede banen moet leiden. Ze gaat op pensioen, maar ik geloof het niet, ze gaat het niet kunnen om zich niet te bemoeien met volgende onderzoeken.

Nee, de personages maken dit boek, deze serie, dus niets aan veranderen.

De auteur
    Ik had in het begin wat moeite met de delen in Thailand omdat ik me afvroeg of dit het boek wel ten goede zou komen. Maar alle stukken vallen netjes in elkaar, het onderzoek in Zweden en in Thailand, dus dat is goed. Het verschil in stijl tussen de stukken in Zweden en Thailand viel me wel op wat me doet vermoeden dat die door verschillende personen geschreven zijn.
    Het boek leest heel vlot weg, dan is de schrijfstijl dus goed.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Cilla & Rolf Börjlind vergelijkbaar?
    Ze hebben hun eigen stijl, dat maakt deze reeks ook goed.

Is het lezen van Koudvuur voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?
    Ik had alle vorige delen al gelezen.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 144

De karakters leer je echt wel beter en dat valt niet tegen zeker toch al weer 5 delen uit de serie. Je merkt dat ze steeds meer mens worden en andere kanten van zichzelf laten zien.

Ik kan ze allemaal wel waarderen moet ik eerlijk zeggen – op de slechteriken na natuurlijk – Ik mag Mette wel en haar man – ze zijn een echt stel met een moderne werk leven verdeling maar wel op leeftijd. Het geen afstand kunnen nemen ook al ben je met pensioen past helemaal bij haar/hun.

Ik denk dat ik de relatie Tom en zijn partner iets te los vast vind. Hecht en toch zouden ze bijna uit elkaar gaan in een keuze waar ze moeten gaan wonen. Ik kan me daar niet veel bij voorstellen als je de rest van hun relatie hiermee vergelijkt.

De schrijfstijl blijft in de serie wel op gelijk niveau het past en bevalt me prima. Wel had ik even moeite met er weer in komen toen het verhaal nog moest beginnen en ik vooral het Azië deel niet helemaal goed kon plaatsen.

Spannend, eerlijk, niet grof of gruwelijke details maar wel heel soepel leesbaar en vooral herkenbaar naar het dagelijks leven van iedereen.

Eerdere delen had ik al gelezen en eventuele vervolg delen komen zeker weer op de leeslijst. In afwachting van de volgende. Ik ga ook de Netflix serie bekijken want die heb ik nog niet gezien en kwam ik door het boek en internet tegen – lijkt we erg leuk.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 71

De karakters

Dit was mijn eerste kennismaking met de personages, dus ik baseer me enkel op ‘Koudvuur’. Tom kent een evolutie, een man met een zwaar verleden die naar het einde toe terug rust vindt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Lukas ! Een creatief iemand, net zoals Olivia was ik op de één of andere manier enorm geïnteresseerd in hem. Moest hij ‘écht’ zijn, zou ik hem toch ook niet direct uit mijn hoofd kunnen zetten.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niet direct.

De auteur

Het boek leest zeer vloeiend. Niet uitermate spannend, maar best wel een vlot leesbaar verhaal. Het zijn voornamelijk de personages zoals Lukas die het boek goed maken.

Een zeer specifieke stijl vind ik het niet, maar het vergelijken met een andere auteur is ook best moeilijk.

Als ik ooit veel tijd heb zal ik de vorige boeken wel lezen. De eventueel volgende boeken ga ik sowieso op mijn lijstje zetten !

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 133

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja. Het is een deel uit een serie. Voor mij weliswaar het eerste deel dat ik daadwerkelijk lees, maar volg de serie springvloed. Toch zie je in dit deel ontwikkeling, de persoonlijke ontwikkeling van Olivia, Tom die uit zijn depressie weer tevoorschijn komt. Dus ja. Ik denk als je alle delen leest dat je dan nog meer ontwikkeling ziet.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? De personages voelen haast als een familie. Olivia, Abbas, Tom, Mette Mårten, niet echt voorkeur
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind het evenwicht tussen de personages heel knap gedaan, iets veranderen verandert het evenwicht.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het leuke is dat dit duo een heel eigen schrijfstijl heeft van korte zinnen die elkaar bevestigen. Een voorbeeld:”Toen Mårten zijn glas liet zakken, werd er aangebeld. Ik dacht dat iedereen er was, behalve Olivia. Misschien is zij het?. Dat was zo”.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Cilla & Rolf Börjlind vergelijkbaar?. Ik vind de stijl aardig uniek en kan geen andere schrijver bedenken
    Is het lezen van Koudvuur voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen? Absoluut.

joannagovers
    Bijdrager
    Post count: 13

1. Ja de karakters groeien. Gaandeweg komt er meer diepte in de personages. Zeker in de figuur van Tom.

2. Mijn favoriet is Mette. Ze is een heerlijk no-nonsense figuur.

3. Ik denk dat ik Olivia wat evenwichtiger zou willen zien. Nu is ze soms een ongeleid projectiel.

4. Ja, een rustige opbouw van het verhaal. en dat spreekt mij aan.

5. Ik zou niet weten met wie ik ze zou moeten vergelijken. Ze hebben hun eigen stijl en dat moeten ze vooral zo houden.

6. Ik het WIEGELIED nog liggen om te lezen, de rest heb ik gelezen. De eerste boeken spraken me meer aan dan Koudvuur. Ik vind de “actuele” onderwerpen, die in het verhaal worden verweven niet echt een toegevoegde waarde hebben.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.