Home Forums Leesclub 128: Koude angst Koude angst, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #23136 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

AT
    Bijdrager
    Post count: 81

1. Ik ben nog geen opmerkelijke citaten tegengekomen, maar heb me wel al een paar maal bedacht (en ik ben pas op bladzijde 53) dat ik toch wel blij ben dat ik het eerste deel heb gelezen. Omdat het zich op Groenland afspeelt zijn de namen van mensen en plaatsen lastig te onthouden en sommige gebeurtenissen uit het eerste deel worden wel heel kort samengevat, zoals bijv. de laatste alinea van hoofdstuk 8.
    2. Het verhaal ontwikkelt zich geheel in lijn met het eerste boek en daar heb ik van genoten. Ik vind dat er al een heleboel lijntjes lopen en dat al bij bladzijde 53! Het lijkt mij een boek om snel te lezen om alles te kunnen blijven volgen. Dat vond ik bij “Meisje zonder huid” ook.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

Net begonnen, maar het leest zo vlot dat ik ondertussen al bij hoofdstuk 28 ben beland dus het boek even aan de kant heb gelegd om hier antwoord te kunnen geven.

Ik ben blij! De stijl van het voorgaande boek wordt aangehouden en ook spelen dezelfde personages een rol. Hoewel ik denk dat het boek prima als eerste boek van Nordo te lezen is, ben ik toch blij dat ik Meisje Zonder Huid eerst heb gelezen. Ik ben ondertussen al flink wat verwijzingen naar het eerste boek tegen gekomen. Op zich niet zo heel boeiend, maar doordat ik de voorgaande informatie weet, is het allemaal net wat beter te plaatsen. Denk ik. Het taalgebruik is krachtig en gaat nare dingen niet uit de weg.

Wat ik zelf erg leuk vind is dat het boek een antwoord aan het geven is op een vraag die bij mij nog open stond. De feitjes over Groenlandse gebruiken vind ik wat minder aanwezig, maar de auteur speelt wel weer mooi in op omgevingsfactoren. Al met al ben ik ontzettend blij met wat ik tot nu toe heb gelezen en ik gok dat als ik vanmiddag verder ga, het in een ruk verder wordt uitgelezen. Ik kon ‘m nu bij het eerste stuk ook maar met moeite aan de kant leggen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 176

Ik ben nog geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Wel af en toe wat woorden waarvan ik de betekenisxeven moest opzoeken. Ik heb het eerste deel niet gelezen, maar heel langzaam worstvlees duidelijk dat dit ook met dit boek te maken heeft. Ik vind ditvtot op heden nog geen probleem. Lastig is om de namen te onthouden. Nadeel van een ebook is dat het terugbladeren wat lastig is. Boek geeft een beeld van de leefomstandigheden en gebruiken op Groenland. Iets waar ik ook op gehoopt had. Het verhaal is boeiend geschreven en ik heb wel een idee waar het naar toe gaat, maar of dit ook zo is….

maryam
    Bijdrager
    Post count: 232

Dit boek is net zo vlot en spannend geschreven als “meisje zonder huid”, de verwijzingen naar dat boek maken dat ik weer sneller in het verhaal zit.
    Met de Groenlandse namen worstel ik soms, heb dan even geen idee of het een man/vrouw of plaatsnaam is.

Ik ben nog geen storende taalfouten tegengekomen en ook geen opmerkelijke citaten.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 121

Ongeveer halverwege het verhaal.
    Citaten: (blz 59) het minst fijne stukje uit Meisje zonder huid, wordt hier nog even herhaald. Ik zal niet in detail treden, maar vooral de woorden “het blubberige bloed” doen mij weer huiveren.
    (blz. 62). De passage waarin Tupaarnaq over haar jeugd en gevoel praat met de woorden: “Als je als kind wordt verkracht, word je nooit ouder. Je kunt niet meer volwassen worden, zoals andere mensen. Dat vermogen is uit je verkracht”. Wat een verdriet en wanhoop spreken hier uit.
    Tot zover verloopt het verhaal zoals ik had gehoopt. Spanning, een fijne switch tussen twee met elkaar verbonden verhaallijnen en een verdieping van de personages.

Ik lees snel door.

hans
    Bijdrager
    Post count: 53

Net begonnen in het boek. Het eerste deel niet gelezen en moet daarom echt wel even in het verhaal komen. Vooral de korte samenvatting van Matthew over de afgelopen gebeurtenissen moest ik een paar keer herlezen om het echt te snappen. Leuk dat Thule Airbase een rol speelt in het verhaal. Thule kwam ook al in het boek Het Thule-incident van Frank van Zwol aan bod. Interessant dat de vader van Matthew de sergeant is.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Nee ik kom geen opmerkelijke citaten tegen.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ja ik vindt wel dat het verhaal zich ontwikkeld zoals verwacht, ik heb het eerste boek niet gelezen dus ik worstel nog wel met de namen maar ondanks dat ik het eerste boek niet gelezen heb kan ik net prima volgen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 83

Ik heb nog niet veel gelezen in het boek.
    Wat ik prettig vind zijn de korte hoofdstukken.
    De rest van de vragen beantwoord ik later.

hans
    Bijdrager
    Post count: 53

Deze viel mij op. Op bladzijde 112. Dat skere ding?.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 83

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Eigenlijk heb ik geen bijzondere citaten gezien.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ik hoopte dat het een goed verhaal zou zijn. Ik ben nu ruim halverwege en in het begin raakte ik de draad kwijt door de vele gebeurtenissen. Nu het duidelijk is wat er speelt, vind ik het spannend en luguber door de freaky figuren.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zins opbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Het is me niet opgevallen. Ik probeer wel steeds de namen uit te spreken met de hoeveelheid “Q’s” in de (plaats)namen. Tongbrekend vind ik ze. haha

wiets
    Bijdrager
    Post count: 125

We waren even weg, dus nu alsnog begonnen.
    Het leest weer heerlijk weg (al is er weer genoeg rottigheid;)
    Wat ik tegen ben gekomen heb ik hiervoor al gezien, dus vermeld ik niet weer.
    Ik ga snel verder.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 27

Het boek gaat verder waar deel 1 is geëindigd. Het is weer net zo vlot en spannend geschreven als deel 1. In het begin wordt er nog even herhaald wat er in deel 1 is gebeurd. Dat is wel fijn. Het is wel weer even wennen aan de Groenlandse namen, maar dat gaat ook wel weer snel. Je zit meteen weer midden in het verhaal en krijgt meteen en aantal hints over waar het verhaal naar toe kan gaan. Heerlijk!

wiets
    Bijdrager

Ik mis de stukjes poëzie, die in het eerste boek wel zaten.
    Misschien komen ze nog…..

wiets
    Bijdrager

Net als in boek 1 worden de verhalen van Tom en Matthew afgewisseld.
    Voor mij lijken ze behoorlijk op elkaar; ik ben soms in de war. Dan moet ik weer even goed kijken: is t vroeger…. of zitten we weer in ‘t nu.
    Beide verhalen zijn zo spannend😊

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.