Home Forums Leesclub 128: Koude angst Koude angst, Na het lezen #2

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #23142 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Koude angst een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Mads Peder Norbo  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mads Peder Norbo  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

maryam
    Bijdrager
    Post count: 232

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Geheime experimenten die zich ook nog ondergronds afspelen in zo’n onherbergzaam landschap, vormen voor mij alle ingrediënten voor een goed plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De verhaallijnen spelende in 1990 en in 2014 lopen in elkaar over doordat dezelfde personages terugkomen maakt het een logisch verhaal.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Voor mij is het verhaal nog niet helemaal verteld. Er zijn nog open eindjes. Waar zijn Bradley en Reese? Waar is Tupaarnaq en hoe gaat het contact verder tussen Tom en Matthew maar ook tussen Tom, Arnaq en Else?

Algemeen
    Vond je Koude angst een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ondanks dat ik “het meisje zonder huid” gelezen heb, had ik dit keer meer moeite met de Groenlandse namen. Het verhaal op zelf vond ik heel boeiend, boek was dan ook snel uit.

Vind je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is vlot, verhaal “loopt” goed en leest makkelijk.

Stel….Mads Peder Norbo vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Hard, rauw, ijzig, en zeker ook realistisch gezien idee van Trump om Groenland te willen kopen.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Er zijn niet veel verhalen die zich in Groenland afspelen, zeker ook de Amerikaanse basis met alle geheimzinnigheid, maakt dit een uniek verhaal.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mads Peder Norbo mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Voor in het boek een kaartje van Groenland met de plaatsen waar diverse scenes zich afspelen, maakt het visueler voor de lezers

AT
    Bijdrager
    Post count: 81

Ik vond het plot behoorlijk ingewikkeld en dat terwijl ik deel 1 had gelezen. Maar als je een beetje door leest is het een mooi en goed opgebouwd plot. Doordat de verhaallijnen zich in twee tijden afspelen, wat overigens elke keer zeer duidelijk wordt aangegeven, krijg je een mooie achtergrond bij het verhaal. Aan het einde van deel 1, had ik al een vermoeden dat de vader wel eens terug zou kunnen komen. Mooi dat dat nu ook gebeurd is. Ik had het einde wel enigszins verwacht, maar ben het met Maryam eens dat het nog geen mooi rond verhaal is; in feite sorteert de schrijver al voor op een derde deel. M.n. het verhaal rond Tupaarnaq is nog lang niet af.
    Al met al is Koude Angst absoluut een boek dat je aandacht vasthoudt en waar je graag in verder wilt lezen, al was het alleen maar vanwege alle complexe namen en de vele karakters. Nordbo’s schrijfstijl is toegankelijk, ruw en heel beeldend. Als ik het boek zou moeten typeren zou ik het rauw realistisch noemen.

Dit boek is zeker geen dertien in een dozijn. Door de situering in Groenland krijgt het een extra dimensie. Het beschrijft het harde leven in Groenland door het klimaat en de omstandigheden. Ik vond dat zelfs af en toe heel interessant.
    Doordat Nordbo met heel veel karakters werkt, zou ik hem de tip mee willen geven om vaker even terug te verwijzen naar waar de persoon van kennen om zo af en toe ons geheugen even op te frissen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 176

Omdat ik het eerste deel niet had gelezen, moest ik even in het verhaal komen. Het zijn twee verhaallijnen die aan het einde samenkomen en op deze wijze werd de plot goed en logisch opgebouwd. De omgeving van Groenland en de beschrijving hiervan zijn in mijn gevoel ook onderdeel van de plot. Je kreeg uiteindelijk wel het idee dat de vader nog zou leven, maar het verhaal is zeker nog niet uitverteld. Er zijn nog diverse losse eindjes, die maken dat je naar het volgende deel uitkijkt.

Algemeen
    Het was aanvankelijk even wennen aan het verhaal en de hoofdpersonen, met name de namen, maar zeker geen belemmering. Het had mijn volle aandacht en had het boek zeer snel uit. Prettig en vlot geschreven. Beeldend ook, wat ook bijdraagt aan de sfeer in het boek: ruw, koud, ijzig, gruwelijk zijn woorden waar ik aan denk bij dit boek.

Wat dit boek bijzonder maakt is de situering in Groenland en de Amerikaanse basis. Eigenlijk heel actueel in het kader van de laatste ontwikkelingen met Amerika. De combinatie van Groenland en het verhaal maakt dit een bijzonder boek.

Tip: hou vooral het beeldende vast, dit versterkt het verhaal.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

De plot

Ik vond het plot erg origineel en goed bedacht.

De opbouw naar het einde vah het plot vond ik goed geschreven.

Eigenlijk had ik dit einde niet verwacht.

Algemeen

Ik vond het een erg goed boek. Ik was eerst in dit boek begonnen maar had toch besloten om eerst meisjes zonder huid te lezen. Hierdoor vond ik dat ik het verhaal veel beter begreep.

Vind je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond de schrijfstijl van Mads Peder Norbo erg prettig en zeer spannend geschreven.

Stel….Mads Peder Norbo vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Vond het boek heel erg spannend en doordat het in Groenland afspeelde had het ook mysterieus.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vond het boek echt iets specifieks hebben omdat het in Groenland afspeelde en nu met Trump weer heek actueel is.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mads Peder Norbo mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral zo door met je boeken te schrijven.

hans
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot
    Thule Air Base is niet de eerste keer de basis van een thriller. In Het Thule-incident van Frank van Zwol kwam Thule ook al in voor. In Koude angst is het experiment uit het verleden zeer goed verweven in de huidige tijd. Het geeft weer eens aan hoe de Verenigde Staten hun invloed in Groenland vast willen houden. Zeer actueel ook met Trump die Groenland wil opkopen. Het plot zou zo maar eens werkelijkheid kunnen zijn.

Ik had het eerste deel niet gelezen dus moest echt wel even in het verhaal komen. Maar daarna ging het verhaal als een speer. Het verleden wordt goed verweven met het heden en langzaam maar zeker wordt er naar de climax gewerkt. Wat dat betreft zit de structuur goed in elkaar.

De verhaallijn met Briggs wel. De verhaallijn met Kjeld Abelsen had ik niet helemaal verwacht.

Algemeen
    Moest er even inkomen omdat ik het eerste deel niet had gelezen. Daarna had het zeker de volle aandacht, vooral ook omdat Groenland interessant is.

In het begin was het flink opletten om te begrijpen wat er vooraf is gebeurd. Het werd zeer beknopt samengevat. Is het eenmaal duidelijk dan is het lezen prettig.

Dit boek laat een realistisch beeld zien van het leven in Groenland. Misbruik, machtsvertoningen, politieke invloeden en de onderdrukking van de inheemse bevolking.

Door Groenland als setting te gebruiken onderscheid het verhaal zich direct al. Het verhaal bevat ook veel realiteit. De inheemse bevolking is daadwerkelijk zo behandeld en politiek gezien is Groenland zeer interessant voor de wereldmachten.

Blijven schrijven over Groenland.

vick
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot

Het plot vond ik heel goed, onverwacht, onvoorspelbaar, maar zeker niet teleurstellend.
    De structuur van het plot vond ik net iets teleurstellender. Er zit een zeker mysterie in, wat zeker goed is, maar toch had ik net iets meer uitleg gehad, iets meer details. Ik heb het laatste deel terug herlezen omdat ik dacht dat ik een stukje overgeslagen was, of iets gemist had. Maar het bleek gewoon heel flou geschreven te zijn.

Algemeen

Koude angst was zeker een boeiend verhaal en had het steeds mijn volle aandacht.
    De schrijfstijl van Mads Peder Norbo vind ik aangenaam en vlot leesbaar, enkel de namen en vooral plaatsnamen waren echte tongbrekers, ik had nog niet eerder boeken gelezen die zich afspelen in Groenland, en het is nog even wennen aan de namen van daar.
    Dit boek was aangrijpend, gezien de harde thema’s die aan bod komen. Gedurfd om zo over kindermisbruik te schrijven, maar toch weer op een heel andere manier dan het kindermisbruik waar we hier in onze maatschappij te maken hebben.

Dit boek was uniek door maatschappelijk gevoelige thema’s aan te pakken: kindermisbruik, verkrachting, mensen als proefkonijnen gebruiken. Dit zijn harde thema’s, en toch had ik op geen enkel moment het gevoel dat de schrijver wilde chockeren, of voelde ik me ongemakkelijk bij het lezen.

Mijn vraag aan de schrijver: Ik zou heel graag een vervolg lezen met Tupaarnaq in de hoofdrol!

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot
    Ik vond het een heerlijk plot! Wat aan de ingewikkelde kant, maar dat was juist fijn. Eindelijk weer eens een boek dat mijn concentratie volledig op kon slokken!

Ook prima. De rode draad liep wel aardig als verwacht, maar als verrassing werden er toch nog een paar zijweggetjes genomen waar ik erg blij van werd.

Gedeeltelijk. Er zijn meerder verhaallijnen, waarvan niet alles nog volledig is afgerond. Ik wist niet dat er nog een deel zou komen, maar gezien dit eind denk ik dat die er nog wel gaat komen.

Algemeen
    Zeker! Ik had moeite om het boek weg te leggen.

Erg prettig! Het was niet het simpelste boek dat ik heb gelezen, maar juist daarom vond ik het leuk. Zijn verweven feitjes over het land waren interessant en pasten goed bij het verhaal. Toch vond ik hem in het eerste deel van de reeks hierin sterker. Het verhaal van dit boek was wat meer gefocust op de gebeurtenissen in het verleden.

Dit boek is indrukwekkend. Niet alleen deze trouwens: allebei de boeken bevatten genoeg ingrediënten om indruk op de lezers te maken.

Artische thriller zegt me als genre niet zoveel, maar ik vind dat het boek zeker wel specifieke kenmerken heeft. De manier waarop de typisch Groenlandse ‘way of life’ zoals de zeehondenjacht en kledij wordt weergeven echt wel een sterk en uniek punt van het boek.

Jaaa: schrijf asjeblieft zo snel mogelijk een vervolg :-)!!

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 83

Plot

1) Wat vind je van het plot?
    Omdat het plot zich afspeelde in een onherbergzaam oord, vond ik het duister en mysterieus . Ondergrondse praktijken en vreemde mensen met een wazige gedachtegang. Dit vond ik best goed bedacht.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    – De twee tijdlijnen zijn duidelijk en gelukkig aparte hoofdstukken. Zodat men goed begrijpt wat er eerder heeft afgespeeld.
    Zo voel je de spanning wat toenemen. Ik vond de structuur goed in elkaar zitten.

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Eigenlijk niet. Ik had verwacht dat een ander achter alle ellende zat.

Algemeen

4) Vond je Koude angst een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    – Nee in het begin had ik best moeite om in het verhaal te komen. De spanning kwam voor mij na zo’n 100 bladzijden.

5) Vind je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    – Ik vind dat Mads P.N. een fijne schrijfstijl heeft. Vooral door de korte hoofdstukken is het prettig lezen in goede begrijpelijke taal.

6) Stel….Mads Peder Norbo vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    – dan denk ik toch aan aangrijpend en sinister.

Dit boek

7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    – Ik vond de ondergrondse bevolking zo bizar. Totaal geen idee van de realiteit van nu en flink gestoord.
    Het boek is eerder geschreven van wat er nu speelt met Trump. Ik vond dit heel typisch.

8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mads Peder Norbo mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik ben van plan om het eerste deel te lezen en dan hoop ik op een deel 3. Die ik wel wil lezen. Dus ga zo door.

marcel
    Bijdrager
    Post count: 33

De plot

Het plot was zeer verrassend, zeker gezien de gelaagdheid die erin zat.

verrassend, ik dacht het plot gehad te hebben en toen kwam er nog een.

ik zag het uiteindelijke einde niet aankomen

Algemeen

het is zeker een boeiend verhaal, maar het duurde wel even voor het mijn volle aandacht had. het begin was erg wennen maar later liep het als een trein.

in het begin moest ik alle zeilen bijzetten om uit te vinden wie , waarbij hoorde en hoe de verhoudingen lagen, zeker omdat je ook vaak heen en weer ging in de tijd was dat aanpoten. Later ging dit beter.

Dit boek gaat letterlijk over de koude oorlog, wat zeker geloofwaardig is.

de setting maakt het boek uniek, ik ken weinig verhalen die zich in deze contreien afspelen.
    vooral doorgaan.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    De plot is niet voorspelbaar. Tijdens het lezen is er nog van alles mogelijk. Pas op het laatst weet je hoe het zit. Je blijft wel zitten met een grote vraag. Ik hoop dat die nog beantwoord wordt in een volgend deel.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Er wordt goed naar toe gewerkt. Tijdens het lezen weet je nog niets. Steeds wordt er een stukje van het geheel onthult en af en toe wordt je op het verkeerde been gezet.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had dit einde zeker niet verwacht of zien aankomen. Ik hoop dan ook op een vervolg.

Algemeen
    4. Vond je Koude angst een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Koude angst is een intrigerend en spannend verhaal. Je vraagt je de hele tijd af waar het naar toe gaat en waar de experimenten nu eigenlijk echt voor waren. Het boek had zeker mijn volle aandacht. Ik kon het maar moeilijk wegleggen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Hij gebruikt geen lange ingewikkelde zinnen en ook geen moeilijke woorden, behalve als hij het over de experimenten gaat, dan worden er wel medische termen gebruit.
    6. Stel….Mads Peder Norbo vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Een spannende actie thriller.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek heeft toch wel iets eigens. Er zijn niet zo veel boeken die zich op Groenland afspelen. Ik vind het juist heel erg leuk om over plaatsen te lezen die ik nog niet zo goed ken. Daarnaast heeft het een goed thema voor een actie thriller, namelijk wie heeft er invloed in Groenland. Is dit de Deense regering of de Amerikanen of zelfs de Chinezen.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mads Peder Norbo mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf vooral doorschrijven en hopelijk komt er snel een vervolg.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 121

De plot

Wat vind je van het plot? Nordbo zorgt voor een goed doortimmerd plot met meerdere lagen, waardoor ik als lezer steeds in het ongewisse was. Met name door de verschillende verhaallijnen in verschillende tijden krijgt het verhaal diepgang. Daarnaast speelt het persoonlijke aspect een grote rol in dit verhaal. Blood is thicker than water. Toch kwam het voor mij niet volledig onverwacht wie het uiteindelijke brein achter alle ellende was. De wel heel aanwezige nadruk om de vader van Matthew als schuldige aan te wijzen was wat mij betreft de oorzaak hiervan.

Algemeen

Vond je Koude angst een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Koude angst is een boek dat ik in een ruk uit had kunnen lezen als ik daar de tijd voor had. De ateur hield mij door de wisseling van verhaallijn, tijd en plaats constant in spanning. De korte hoofdstukken in beeldende, krachtige schrijfstijl hielden de vaart in het verhaal. Het boek zou ik vooral typeren als ijselijk.

Dit boek

Alleen al de desolate setting van het verhaal op het redelijk onbekende Groenland zorgt al voor iets unieks. De namen van de personages voegen toe aan het unieke gevoel. De hardheid van de omgeving en ook van bijvoorbeeld Tupaarnaq zijn niet helemaal uniek (ik moet bij haar steeds aan Lisbeth Salander denken), maar geven het verhaal wel een bijzonder karakter.
    Het enige advies dat ik zou hebben is om een volgend deel sneller te schrijven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.